انواع صرافی های رمزارز (معرفی صرافی های متمرکز و غیرمتمرکز)

1402/12/15


انواع صرافی های رمزارز، ارز های دیجیتال امروزه در سراسر دنیا محبوبیت زیادی پیدا کرده و انواع مختلفی دارن و هرکدامشون در سال های مختلف وارد بازار ارز شدن، ولی رمزنگاری انها باهم متفاوت هست. همان طور که ارز ها متفاوت هستن، صرافی رمز ارز نیز متفاوت اند و در دسته های جداگانه قرار میگیرن و هرکدام خدمات متنوعی برای کاربران خود ارائه میدن. انواع اکسچنج رمز ارز توسط کاربران مورد ارزیابی قرار میگیرن و خود این کاربر هستش که انتخاب میکنه در کدام یک از صرافی ها خرید و فروش کنه و یا به بررسی قیمت ارز های دیجیتال بپردازه. ما در این مقاله سعی داریم انواع صرافی رمز ارز رو برای شما معرفی کنیم و مزایا و معایب انها رو بررسی کنیم.

ممکن است برایتان مفید باشد: شبکه انتقال ارز دیجیتال 

صرافی آنلاین چیست؟

صرافی ارز دیجیتال

صرافی ارز دیجیتال واسطه بین خریدار و فروشنده هستن و افراد با ثبت نام در صرافی رمز ارز میتونن ارز های خودشون رو معامله کنن و اونها رو به ارز های فیات یا به ارز های دیجیتال دیگه تبدیل کنن. افراد در صرافی ها به دو صورت ممکن هست معامله کنن؛ اول اینکه با خود صرافی معامله میکنن. یعنی طرف معامله خود صرافی هست. در چنین شرایطی افراد برای خرید ارز دیجیتال اون رو از صرافی میخرن و برای فروش، ارز دیجیتال خودشون رو به خود صرافی میفروشن و درآمد صرافی از تفاوت خرید و فروش هستش. یعنی قیمت خرید ارز دیجیتال از صرافی نسبت به فروش اون به صرافی بالاتر هستش.

در حالت دوم، دیگه صرافی ها طرف معامله نیستن؛ بلکه در اصل اون ها واسطه ای بین خریدار و فروشنده هستن و درامدشون بر اساس کمیسیونی هستش که از طرفین معامله گرفته میشه. 

انواع صرافی های رمزارز

در این قسمتی از مقاله میخوایم انواع صرافی رمز ارز رو براتون معرفی کنیم و با بیان معایب و مزایای هر کدوم از اون ها شما رو کامل باهاشون اشنا کنیم.

1. صرافی های متمرکزرمزارز CEX

صرافی متمرکز ارز دیجیتال

صرافی رمز ارز متمرکز که با نام اختصاصی CEX نام برده میشن، توسط یک نهاد متمرکز اداره میشن که این نهاد متمرکز تمام امور صرافی رو کنترل میکنه، صرافی های متمرکز از کاربران خود در خواست احزار هویت میکنن که با تمام اهداف بلاک چین و کریپتوکارنسی در تعارض اند.

در حال حاضر آمار نشون میده که بالای 80 درصد معاملات در بازار ارزهای دیجیتال از طریق صرافی های متمرکز انجام میشه. در اصل هدف اصلی این پلتفرم ها وصل کردن فروشندگان به خریدار هستش، در صورتی که فروشنده سفارش خودش رو ثبت کرد، کار صرافی در این هنگام بعنوان واسطه این هستش که دنبال خریدار مناسب با حجم و قیمت در خواستی فروشنده بگرده و این معامله رو بین خریدار و فروشنده صورت بده و کارمزد خودش رو دریافت کنه.

نکته ای که باید بهش توجه کنین این هستش که تمام صرافی های متمرکز ارز دیجیتال یک نکته مشترک دارن اون هم اینه که در برابر هک اسیب پذیراند. به همین دلیل توصیه میکنیم ارزهای خودتون رو در صرافی های متمرکز ارز دیجیتال نگهداری نکنین.

مزایای صرافی های متمرکز ارز دیجیتال 

ویژگی های صرافی متمرکز ارز دیجیتال

در ادامه مباحث مربوط به انواع صرافی رمز ارز، مزایای صرافی های متمرکز ارز دیجتال رو براتون معرفی میکنیم که آشنایی کاملی با انها داشته باشین.

• کاربر پسندی 

صرافی های متمرکز معمولا رابط های کاربر پسندی ارائه میدن و معامله ارزهای دیجیتال رو بسیار ساده کرده و به کاربران خودشون اجازه میدن که معاملاتشون رو چند ثانیه ای تنظیم کنن. در کل در این صرافی ها به این دلیل که نگهداری و سفارشات به طور کلی متمرکز هستش؛ اونها رو به مکانی مناسب برای معاملات بزرگ تبدیل کرده.

• نقدینگی 

صرافی های متمرکز ارز دیجیتال دارایی های کافی برای سپرده گذاری و برداشت سریع رو در اختیار دارن. در واقع نقدینگی عامل برنده صرافی های متمرکز هستش و در این صرافی ها معاملات با حجم بالا هم در سریع ترین زمان صورت می گیرن. 

• قابلیت اطمینان 

اطمینان بودن مسئله مهمی هست که یکی از نگرانی های معامله گران و سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال همیشه هستش. صرافی های متمرکز با ارائه دادن لایه های امنیتی بیشتر، این روزها امنیت سرمایه کاربران رو با تمام وجود تضمین می کنن. حتی با اینکه قبلا صرافی بایننس یک بار هک شد، اما خود صرافی همه دارایی های سرقت شده کاربران رو از صندوق خودش پرداخت کرد.

معایب صرافی های متمرکز ارز دیجیتال 

معایب صرافی های متمرکز ارزهای دیجیتال

در ادامه موضوع انواع صرافی رمز ارز میخوایم در مورد معایب صرافی های متمرکز باهاتون صحبت کنیم چرا که این صرافی ها خالی از عیب نیستن.

• احتمال هک شدن 

عیب بزرگ صرافی های متمرکز این هستش که دارای پلتفرمی هستن که نگهداری دارایی های مشتری ها رو بر عهده میگیرن و همین باعث ترغیب هکرها برای هک این دارایی ها میشه. گاهی شاید میلیاردها دلار از سرمایه معامله گران و تریدرها در بستر صرافی در حال معامله شدن هستش و هر اشتباهی از طرف صرافی می تونه کار رو برای نفوذ هکرها راحت کنه.

• کارمزد بالا

صرافی های متمرکز در ازای خدماتی که برای کاربران خود انجام میدن، کارمزد زیادی دریافت میکنن. این کارمزد در ازای خرید و فروش هایی هستش که از طرف کاربران از طریق معاملات اهرمی یا اسپات صورت می گیره.

معرفی چند صرافی متمرکز مهم

صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال

در این بخش از مقاله بعد از شناخت صرافی های متمرکز میخوایم مهم ترین صرافی رمز ارز متمرکز رو بیان کنیم.

• صرافی بیتفینکس

Bitfinex یکی از صرافی های قدیمی ارز دیجیتال هستش که میتوان از طریق ان معاملات ارزهای دیجیتال رو انجام داد. این صرافی در کشور انگلستان که در سال 2012 تاسیس شد و اکنون نیز در کشور هنگ کنگ فعالیت داره.کارمزد معاملات در این صرافی بسیار پایین هست و طراحی بسیار خوبی داره و تریدر های حرفه ای اغلب از اون استفاده میکنن.

• صرافی بایننس 

صرافی بایننس در سال 2017 در کشور چین تاسیس شد و خیلی زود پیشرفت کرد و تونست لقب بزرگترین صرافی کریپتوکارنسی رو از ان خودش کنه. این صرافی به دلیل پایین بودن هزینه تراکنش، نقدینگی بالا و تخفیف های اضافه در صورت پرداخت هزینه ها از طریق بایننس کوین، محبوبیت بی نظیری رو طی سال های اخیر کسب کرده و متاسفانه کاربران ایرانی بخاطر تحریم بودن کشور ما بخاطر قوانین بین المللی اجازه کار با این صرافی رو حداقل روی کاغذ ندارن. 

• صرافی کوکوین 

این صرافی در سال 2017  تاسیس شد و امکان خرید و فروش و مبادله بیش از 400 نوع ارز دیجیتال رو فراهم کرده. کوکوین از رابط کاربری آسان و قابل فهمی استفاده میکنه و پلتفرم این صرافی برای کاربران حرفه ای و تازه وارد این بازار بسیار قابل درک هستش. اپلیکیشن کوکوین برای سیستم عامل های اندروید و iSO  در دسترس هستش . این صرافی یکی از ارزان ترین صرافی های متمرکز ارز دیجیتال هست که کارمزد تراکنش ها در این صرافی حداکثر0.01 درصد هست.

• کوین بیس 

کوین بیس به عنوان یکی از معروف ترین صرافی های در بازار ارز دیجیتال شناخته میشه. کوین بیس در سال 2012 به منظور خرید و فروش بیت کوین تاسیس شد اما در حال حاضر امکان خرید و فروش بیش از 100 نوع ارز دیجیتال مختلف در این صرافی فراهم شده است.

• کراکن

صرافی کراکن یکی از بهترین صرافی های متمرکز ارز دیجیتال در بازار کریپتو به حساب میاد. کراکن با امنیت سطح بالای خود و با ارائه دادن بیش از 60 نوع رمز ارز مختلف و همچنین در اعطای پاداش های خوب در ازای سهام گذاری و وام دادن، به عنوان یکی از محبوب ترین صرافی ها در بازار ارز دیجیتال شناخته میشه و همه این خدمات رو با هزینه کمتر از دیگر صرافی ها ارائه میده.

2. صرافی رمز ارز غیر متمرکز

صرافی غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال

نوع دوم صرافی های بازار ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز هستن؛ صرافی غیر متمرکز دقیقا برعکس صرافی متمرکز هست. این صرافی ها به شکلی مستقل و بدون نیاز به واسطه کار میکنن به این معنا که توسط هیچ نهادی پشتیبانی نمیشن. در حالی که سرورهای این صرافی به شکل متمرکز کنترل و اداره میشن اما تمامی تراکنش های ان غیر متمرکز هستن. این صرافی ها به این دلیل غیر متمرکز طراحی شدن که دارایی های کاربرانشون رو در برابر سرقت و کلاهبرداری نگهداری کنن. 

در صرافی های غیر متمرکز ارز دیجیتال، تایید اعتبار معاملات با استفاده از امضا دیجیتال انجام میشه به همین دلیل هم سرعت پردازش تراکنش های انها از صرافی های متمرکز پایین هست. همچنین کاربران میتونن بدون نیاز به ذخیره کردن اطلاعات خصوصی خود از صرافی های غیر متمرکز استفاده کنن.

مزایای صرافی های غیر متمرکز 

 در این بخش مقاله هم بعد از شناخت صرافی های غیر متمرکز میخوایم در مورد مزایای صرافی های غیر متمرکز بحث کنیم

• ناشناس ماندن 

صرافی های غیر متمرکز بر خلاف صرافی های متمرکز هنگام ثبت نام یا استفاده از خدمات اون ها، کاربران رو ملزم به احزار هویت نمیکنن  و هویت کاربران ناشناس بوده و از حریم خصوصی کاربران خود محافظت میکنن .

• بدون خطر هک 

صرافی های غیر متمرکز گزینه خوبی برای کاربرانی هستن که نگران از دست دادن و هک شدن سرمایه خود هستن. در این صرافی ها کاربران نیاز به انتقال دادن دارایی خود ندارن و تمام تراکنش های خودشون رو از طریق یک کیف پول ارز دیجیتال متصل به صرافی انجام میدن.

• جلو گیری از دستکاری بازار 

در صرافی های غیر متمرکز از ساختار شبکه همتا به همتا استفاده میشه و همین موجب میشه کاربران در برابر دستکاری قیمت های بازار در امان باشن.

معایب صرافی های غیر متمرکز 

معایب صرافی های غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال

طبق معمول صرافی های غیر متمرکز علاوه بر مزایا، معایب های نیز دارن. در ادامه بحث میخوایم معایب صرافی های غیر متمرکز رو ذکر کنیم.

• عدم پرداخت با فیات

شاید بزرگترین عیب صرافی های متمرکز عدم امکان خرید ارز های دیجیتال با استفاده از ارز های فیات باشه. نبود این ویژگی برای کاربرانی که میخوان برای اولین بار رمز ارز های مانند بین کوین بخرن یا ارز دیجیتال خودشون رو به ارز فیات تبدیل کنن بسیار آزار دهنده هست.

• پیچیدگی 

صرافی های غیر متمرکز رابط کاربری پیچیده تری دارن و معمولا امکان بازیابی رمز عبور کیف پول در صورت از بین رفتن در این صرافی ها وجود نداره.

• نقدشوندگی

سرمایه گذاران و معامله گران تنها یک درصد از تراکنش های خودشون رو از طریق صرافی های غیر متمرکز انجام میدن. بنابراین بعضی از صرافی های غیر متمرکز با مشکل کمبود نقدینگی و عدم نقدشوندگی دارایی های کاربران مواجه میشن.

معرفی انواع صرافی های غیر متمرکز

معرفی انواع صرافی غیرمتمرکز

• یونی سواپ  Uniswap

یونی سواپ اولین صرافی غیر متمرکزی بود که تونست با کسب محبوبیت و حجم معاملات بالا با شناخته شده ترین صرافی های متمرکز رقابت کنه. این صرافی یکی از اولین بازارسازان خودکاری هستش که به کاربرانش اجازه میده تا با اهدای دارایی به استخرهای نقدینگی غیر متمرکز، به عموان تامین کننده نقدینگی عمل کنن. این صرافی از زمان آغاز به کار خود در سال 2018 دائما در حال تغییر و به روز رسانی های گسترده هست.

• اسپوکی سواپ

اسپوکی سواپ یکی از محبوب ترین صرافی های غیر متمرکز بلاک چین بوده و به طور رسمی توسط فانتوم تاییده شده و طبق داده های به دست امده حجم معاملات روزانه اسپوکی سواپ در حدود 300 میلیون دلار بوده و در حال حاضر بیش از 1.5 میلیارد دلار دارایی در استخر های خود دارد.

• رادیوم 

رادیوم یک بازارساز خودکار و یک صرافی غیر متمرکز براساس مدل اوردر بوک برای اکوسیستم سولانا هستش. این پلتفرم نقدینگی خودش رو از استخر های نقدینگی با مشارکت کاربران ایجاد کرده و هدفش اطمینان از این هستش که کاریران همیشه بهترین قیمت ها رو برای خرید و فروش دارای های خود دریافت میکنن.

• ساندی سواپ

ساندی سواپ اخرین صرافی در لیست صرافی های غیر میمرکز و اولین صرافی هستش که در شبکه اصلی کاردانو راه اندازی شده. ساندی سوپ مانند بسیاری از صرافی های غیر متمرکز، یک بازارساز خودکار هست به این معنی که اساسا نقدینگی نامحدودی را برای معامله گران فراهم میکنه. به طور کلی، عملکرد ساندی سوپ نسبتا ساده بوده و گزینه های سوآپ ساده و تامین نقدینگی رو ارائه میکنه.

تفاوت صرافی های متمرکز و غیر متمرکز

تفاوت صرافی های متمرکز و غیرمتمرکز

در نهایت میخاییم تفاوت های صرافی رمز ارز متمرکز و غیر متمرکز رو بررسی کنیم.

• کنترل

در یک اکسچنج رمز ارز متمرکز بیشتر کنترل حساب های کاربری در اختیار مجری صرافی هستش. در حالی که در صرافی های غیر متمرکز ارز دیجیتال کاملا کنترل حساب تو اختیار کاربر هستش. یکی از مهم ترین و بارز ترین ویژگی که معامله گران صرافی های غیر متمرکز رو انتخاب میکنن همین مورد هست.

• امنیت

در حالت کلی چون در صرافی های غیرمتمرکز دارایی های کاربران داخل پلتفرم خود صرافی نگه داشته نمیشن، بنابراین امکان هک این دارایی ها بسیار کمتر بوده چرا که خیلی از کاربران در صرافی های متمرکز دارایی های خودشون رو بخاطر کمتر کردن هزینه های انتقال از صرافی خارج نمیکنن و این امنیت سرمایه اون ها رو کمتر میکنه.

• سرعت

سرعت انجام معاملات صرافی های غیر متمرکز کند تر از صرافی های متمرکز هستش. براساس آمار و تحلیل ها انجام یک تراکنش در صرافی های متمرکز به میانگین 10 میلی ثانیه زمان نیاز داره در صورتی که در صرافی های غیر متمرکز این زمان ممکن هست تا 1 دقیقه افزایش پیدا کنه.

• قوانین

انواع صرافی ارز دیجیتال

تنظیم کردن معاملات در صرافی های غیرمتمرکز راحت تر ار صرافی های متمرکز هست. این رو هم باید اضافه کنیم که صرافی های متمرکز نیازمند اخذ مجوز از سازمان نظارتی مختص به خود هستن ولی در مقابل صرافی های غیر متمرکز قوانین خاصی ندارن؛ چون که از بلاک چین استفاده میکنن. یعنی حتی اگر دولت معامله ارز های دیجیتال را ممنوع کنه تاثیری در کار صرافی های غیر متمرکز نخواهد داشت.

• نقدینگی 

نقدینگی در صرافی های متمرکز بیشتر از صرافی های غیر متمرکز هست.

• امکانات

در صرافی های متمرکز امکاناتی مانند ابزار های مدیریت و چندین نوع سفارش وجود داره اما صرافی های غیر متمرکز تعداد کمی از این انواع سفارشات رو ارائه میدن.

• کارمزد

در صرافی های متمرکز برای هر تراکنش مقداری از کارمزد برداشته میشه ولی درصد کارمزد در صرافی های غیر متمرکز ثابت هستش یا کارمزد در صرافی های غیر متمرکز ناچیز و کمتر بوده ولی در صرافی های متمرکر کارمزد بیشتر هست.

• محبوبیت 

صرافی رمز ارز متمرکز  محبوبیت بیشتر نسبت به صرافی رمز ارز غیر متمرکز دارن. به این دلیل که زیر ساخت های بهتر و سرعت و قدرت نقدینگی بیشتر و بالاتری دارن.

یک صرافی ارز دیجیتال خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

امروزه با گسترش بازار رمز ارزها، صرافی ها و پلتفرم های معاملاتی زیادی به وجود آمدند که انتخاب یک صرافی معتبر کار سختی شده است. تمامی صرافی ها باید برخی ویژگی ها و قابلیت های خاصی داشته باشند تا کاربران بتوانند به این پلتفرم های معاملاتی اعتماد کرده و سرمایه خودشان را وارد آنها کنند. مهم نیست که صرافی ارز دیجیتال مورد نظر شما متمرکز باشد یا غیرمتمرکز، باید ویژگی های زیر را داشته باشند:
یکی از مهم ترین ویژگی هایی که یک صرافی رمز ارز باید داشته باشد، تعداد کاربران زیاد و حجم معاملات بالای آن است. هرچقدر حجم معاملات یک صرافی ارز دیجیتال بالا باشد، کاربران می توانند به راحتی به آن صرافی رمز ارز اعتماد کنند. صرافی های خارجی مانند بایننس به دلیل گسترده بودن دامنه فعالیتشان، این ویژگی ها را دارند. با افزایش تعداد کاربران، حجم معاملات صرافی نیز افزایش می یابد.
توجه داشته باشید که این مسئله در وضعیت پرونوسان بازار ارزهای دیجیتال از اهمیت بالایی برخوردار است و سفارش های کاربران بازار کریپتو بدون کم و کاستی صورت می گیرند. سابقه فعالیت و تیم توسعه دهنده صرافی ارز دیجیتال نیز یکی دیگر از خصوصیات مهمی است که حتما باید آن را زیر نظر بگیرید. بدون شک صرافی ارز دیجیتالی که مدت هاست بدون مشکل به کاربران خود خدمات ارائه می دهد، قابل اعتمادتر است.

جمع بندی و نتیجه گیری 

در این مقاله سعی کردیم که انواع صرافی رمز ارز؛ اعم از متمرکز و غیرمتمرکز رو برای شما بیان کردیم. و شما می تونین بسته به سطح تجربه و علاقه خودتون یک دسته یا هر دو دسته از پلتفرم های خرید و فروش ارزهای دیجیتال رو برای انجام معاملات خودتون انتخاب کنین.

چرا که بهترین مکان برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال همین صرافی رمز ارز هستن. اکسچنج رمز ارز ایران بایننس هم در داخل کشور با خرید و فروش 500 ارز دیجیتال و 200 شت کوین یکی از بهترین صرافی هایی هستش که می تونین برای خرید و فروش ارزهای مد نظر خودتون ازش استفاده کنین.


نظرات کاربران در مورد انواع صرافی های رمزارز (معرفی صرافی های متمرکز و غیرمتمرکز)
سوال امنیتی :8+69 = ?