4 روش جلوگیری از کلاهبرداری ارز های دیجیتال در شبکه های اجتماعی

1401/06/09


4 روش جلوگیری از کلاهبرداری ارز های دیجیتال در شبکه های اجتماعی، با پیشرفت ارزهای دیجیتال در سطح جهان کلاهبرداری هم در این زمینه بیشتر و تخصصی تر شده که ممکن هست در شبکه های اجتماعی از جمله فیسبوک، توییتر هم اتفاق بیوفته ولی به یاد داشته باشیم که کلاهبردارها نمی تونن بلاک چین ارز های دیجیتال رو هک کنن ولی توانایی سرقت ارز از طریق کاربران رو دارن برای مثال هک کردن بلاک چین بیت کوین به قدری سخت و پیچیده هست که از طریق محاسبات پیچیده ریاضی به دست می اید که تا به الان کسی توانایی هک کردن اون رو نداشته ولی بیت کوین های زیادی از طریق صرافی ها و شبکه های اجتماعی کلاهبرداری شده.

ما در این مقاله سعی داریم روش های جلوگیری کلاهبرداری ارز های دیجیتال در شبکه های اجتماعی برای شما معرفی کنیم که از این طریق از سرقت ارز های خود توسط کلاهبرداران در امان بمانید و با خیال راحت و بدون نگرانی به معاملات خود بپردازید و کسب سود کنید. 

کلاهبرداری ارز های دیجیتال در شبکه های اجتماعی

کلاهبرداری ارز های دیجیتال در شبکه های اجتماعی

شاید در نگاه اول ادعا کنید که هر چقدر هم کلاهبرداری ارز های دیجیتال در شبکه های اجتماعی بیشتر باشه بازم شما گول همچین چیزی رو نمی خورین ولی بر اساس گزارش های که در سال های اخیر به دست رسیده، کلاهبرداری در بازار ارز های دیجیتال روز به روز در حال افزایش هست بنابراین به راحتی نباید از سر این موضوع رد شد و همه ما اگاهی لازم رو در این زمینه باید به دست اوریم برای مثال کلاهبرداری در سال 2019 حدودا 117 دلار بود ولی در سال 2020 رشد 50 درصد رو داشته و پیش بینی میشود که بازم هم در سال های اینده افزایش خواهد داشت.

تبلیغ صرافی و کیف پول های جعلی ارز های دیجیتال در فصای مجازی

برای این که بتوانیم ارز های خود رو ذخیره کنیم و در جایی امن نگهداری کنیم نیاز به کیف پول ارز دیجیتال داریم این نیاز باعث شده که فضا برای کلاهبرداری در شبکه های اجتماعی بیشتر بشه، این گونه که کلاهبرداران در فضای مجازی به شکل صرافی ظاهر میشن و کیف پول ها و سایت های جعلی خودشون رو در شبکه های مجازی تبلیغ می کنن و سعی می کنن با روش های مختلف اعتماد مردم رو به دست بیارن تا ارز های کاربران رو به کیف پول های جعلی خودشون انتقال بدن و اون ها رو هک کنن.

بنابراین باید توجه داشت که هر سایتی در فضای مجازی ارائه داده میشه مجاز به فعالیت نیست و ممکن هست کلاهبرداری باشه به همین دلیل بهترین راه برای نصب کیف پول وب سایت های رسمی اون ها هست. 

اعطای ارز رایگان در فضای مجازی

اعطای ارز دیجیتال رایگان در شبکه های اجتماعی یکی از روش های کلاهبرداری برای جذب مخاطب بیشتر هست امروزه بسیاری از مردم در مورد ارزش ارز های دیجیتال آگاهی دارن ولی به خاطر طمع زیاد سریع دام همچین روش های کلاهبرداری می افتن.

در این روش کلاهبرداری از کاربران به عنوان کارگر ازشون استفاده می کنن که هر کاری که به اون ها گفته شده رو انجام بدن به ازای کارشون ارز دریافت می کنن برای مثال به کاربران گفته میشه که هر لینکی که به شما ارائه داده میشه رو باز کنین 20 ارز رایگان به شما تعلق می گیره و به این ترتیب کاربران هر کاری که کلاهبرداران گفتن رو انجام میدن ولی هرگز ارز های رایگان به کیف پول کاربران انتقال داده نمیشه.

پامپ یا دامپ ارز های دیجیتال

بسیاری از افراد هستن که موقعی که نرخ ارز ها پایین هست تمام دارایی خود رو صرف خرید ارز می کنن بعدا با تبلیغات دروغین در رسانه های اجتماعی سعی می کنن تقاضای اون ارز رو بیشتر کنن هر چقد این تبلیغ ارز بیشتر باشه مردم بیشتر وسوسه میشن که اون ارز رو بخرن، با خرید تعداد زیادی از مردم تقاضای اون ارز بیشتر میشه و روند قیمتش هم به سمت بالا حرکت می کنه معمولا پشت پرده این روش افرادی هستن که برای رسیدن به هدف خود به صورت همگام در تمام رسانه های اجتماعی تبلیغ می کنن که به این روش پامپ گفته می شود.

 زمانیکه پامپ به وجود میاد و این تبلیغات گسترده موجب میشه که افراد بیشتری این ارز رو بخرن و بدنبال اون تقاضا افزایش پیدا می کنه و قیمت ارز هم بالا میره، به این ترتیب وقتی کلاهبرداران ارز خودشون رو به بالا ترین قیمت فروختن، قیمت بازار به صورت ناگهانی نزولی میشه و مردم ضرر می کنن.

البته عکس همین قضیه هم وجود داره به این صورت که وقتی یک ارز دامپ میکنه به اصطلاح و قیمتش پایین میاد در رسانه های اجتماعی یا بین فعالین جامعه ارز دیجیتال یک سری حرف هایی رد وبدل میشه که این پایین آمدن قیمت گذرا هست و به زودی یک سیر صعودی در ارز مورد نظر خواهیم داشت و افراد به خرید بیشتر به امید اینکه ارز رو ارزانتر بخرن و وقتی قیمت بالا رفت سود خوبی عایدشون بشه خرید میکنن اما بعد گذشت مدتی متوجه میشن که نه تنها ارز مورد نظرشون بالا نرفت بلکه به پایینترین حد تا نابودی کشیده شد و سرمایه شون از دست رفت.

بنابراین با هر تبلیغی در رسانه های اجتماعی نباید وسوسه بشین و خرید ارز انجام بدین البته صاحب نظران و افراد مشهور از جمله ایلان ماسک هم هستن که جهت نرخ قیمت ارز رو سریع تغییر میدن یا روی اون تاثیر میزارن، بهتر هست که کانال و صحفات رسمی این افراد رو در شبکه های اجتماعی دنبال کرد تا از نظریات و تحلیلهای این افراد هم بهره گرفت.

کلاهبرداری در فضای مجاز از طریق سایت های جعلی

کلاهبرداری در فضای مجاز از طریق سایت های جعلی

با گسترش محبوبیت ارز های دیجیتال و سرمایه گذاری از راههای مختلف از جمله سایت های صرافی های آنلاین و... موجب شده فضا برای کلاهبردان در فضای مجازی از طریق سایت های جعلی بیشتر بشه که اصطلاحا به آن ها سایت های اسکم هم می گن، سایت های اسکم روز به روز در فضای مجازی پیچیده تر میشن از اون جایی که پیگیری قانونی علیه این روش کلاهبرداری ها دشوار هست.

اونها افراد رو از طریق ارائه و انتشار اطلاعات گمراه کننده و با وعده هایی از جمله سرمایه گذاری کنن دو برابر کسب سود کن کسانی که در زمینه ارز دیجیتال آگاهی کافی ندارن رو سعی دارن در دام خودشون گرفتار کنن و همچین با سایت جعلی که برای کاربران ارائه میدن و افراد در این سایت ها وارد میشن و کلیک می کنن و اطلاعات شخصی و مالی خودشون رو در اونجا وارد میکنن مورد کلاه برداری قرار میگیرن و سرمایه و پولشون از دست میره.

کلاهبرداری در فضای مجازی از طریق فیشینگ 

در این روش کلاهبرداری به این صورت عمل میشه که افراد در فضای مجازی به شما پیشنهاد خرید یا فروش ارز دیجیتال میدن و شما مثلا اقدام به فروش ارز دیجیتال خودتون میکنین و فردی که این ارز رو از شما می خره پول رو به حسابتون واریز میکنه و شما احساس میکنین یک معامله موفق داشتین و بی خبر از اینکه این تازه اول گرفتاری هست و بعد از مدت خیلی کوتاهی پلیس سراغتون میاد و بعد از بررسی متوجه میشین که پولی که به حسابتون وارد شده دزدی از یک حساب دیگه ای بوده و فرد خریدار اون رو به حساب شما واریز کرده و شما رو در درد سر بزرگی انداخته، پس توجه داشته باشین که با افراد ناشناس اصلا در فضای مجازی وارد معامله نشین.

روش های جلوگیری از کلاهبرداری ارز دیجیتال در شبکه های اجتماعی

ما تا این جای مقاله روش های کلاهبرداری در شبکه های اجتماعی برای شما معرفی کردیم اما مسئله اصلی این هست که چگونه از کلاهبرداری در شبکه های اجتماعی جلو گیری کنیم.

1. کسب دانش و تحقیقات لازم

 کسب دانش و تحقیقات لازم

قبل از ورود به بازار ارز دیجیتال باید تحقیقات لازم رو انجام داد بدون آگاهی وارد این حوزه شدن با شکست سریع و مواجه شدن با کلاهبرداران بسیاری همراه هست بسیاری از تازه کاران ارز دیجیتال اموزش این بازار رو فقط با دیدن فیلم های اموزشی از جمله در یوتویوب کافی میدونن ولی برای کسب آگاهی و دانش لازم در این بازار فقط به فیلم های اموزشی نباید اکتفا کرد و توجه به این که علاوه بر پیشرفت خود بازار ارز دیجیتال کلاهیرداری هم به شیوه های مختلف در این حوزه پیشرفت کرده باید به طور دقیق و کامل به اموزش در این حوزه پرداخت و راه های مقابله با کلاهبرداری رو کسب کرد.

2. خرید ارزدیجیتال از سایت های ناشناس ممنوع

 خرید ارزدیجیتال از سایت های ناشناس ممنوع

سعی داشته باشیم که ارزدیجیتال رو از سایت های رسمی خرید داری کنیم و از سایت هایی که آگاهی در خصوصشون نداریم خودداری کنیم این گونه سایت ها در شبکه های اجتماعی با وعده های دروغین برای افراد تبلیغ میشه برای مثال با وعده هایی از جمله سرمایه خود رو بزار دو برابر سرمایه کسب کن یا اعطای ارز رایگان از طریق وارد شدن به سایت این گونه سایت ها، عمدتا سایت های تقلبی هستن که برای جذب مخاطب و سرقت کردن دارایی های افراد در شبکه های اجتماعی تبلیغ میشن.

بنابراین سعی داشته باشیم که از سایت های رسمی ارز رو بخریم یا از طریق مطالعه دقیق می توانیم به معتبر یا جعلی بودن سایت پی ببریم پس حتما این نکته رو یادتون باشه خرید و فروش در شبکه های اجتماعی ممنوع!

3. دنبال کردن کانال ها و صحفات رسمی افراد مشهور 

 دنبال کردن کانال ها و صحفات رسمی افراد مشهور

نظرات افراد مشهور در نرخ و روند قیمت های ارز های دیجیتال تاثیر داره و باعث شده که صفحاتی در فضای مجازی به اسم و چهره افراد مشهور به وجود بیان و در مورد ارزی اظهار نظر کنن برای مثال همان طور که در قسمت بالا نیز روش کلاهبرداری پامپ دامپ عرض کردیم می تونن از این روش بیشتر استفاده کنن که برای بالا بردن نرخ ارزهای دیجیتال با ایجاد کانال و صفحات مجازی به اسم افراد مشهور به تبلیغات بپردازن و از این طریق تقاضای ارز بیشتر بشه و نرخش به سمت بالا حرکت کنه در این صورت ارز های خود رو به قیمت بالا بفروشن. بنابراین باید توجه کنین که در فضای مجازی صحفات و کانال های افراد مشهور رو پیدا کنین که می توان از طریق تیک ابی تشخیص داد حساب افراد مشهور معتبر هست یا نه

4. هرگز کلید های بازیابی یا عبارت خود رو با کسی به اشتراک نگذارید

 هرگز کلید های بازیابی یا عبارت خود رو با کسی به اشتراک نگذارید

در میان گذاشتن کلید خصوصی به معنای از دست دادن تمام دارایی هست. اگر با شخصی در فضای مجازی اشنا شدین و به شما وعده هایی رو میده که به ازای دادن کلید خصوصی ارزی رایگان دریافت خواهید کرد قطعا یک کلاهبردار هست که اگر به کلید خصوصی شما دسترسی داشته باشه می تواند تمام دارایی شما رو به دست بگیرد بنابراین سعی داشته باشید که اطلاعات خصوصی خود رو به جز شما کسی دیگه ای ندونه.

جمع بندی و نتیجه گیری

ما در این مقاله با موضوع 4 روش جلوگیری از کلاهبرداری ارز های دیجیتال در شبکه های اجتماعی  سعی کردیم اول روش های رایج کلاهبرداری در فضای مجازی بررسی کنیم و دونستیم که برای ورود به بازار ارز دیجیتال ابتدا باید در هر زمینه دانش لازم و به دست اورد. بدون دانش وارد این بازار شدن یعنی مواجهه با شکست زود هنگام. همچنین متوجه شدیم که درسته افراد مشهور در نرخ قیمت ارز های دیجیتال تاثیر دارن ولی در فضای مجازی کانال ها و صحفات غیر رسمی هم هستن که متعلق به افراد مشهور نیستن بنابراین با دنبال کردن هر کانال و صفحه ای نباید بر اساس گفته های اون ها اقدام به خرید و فروش ارز کرد.

در این مقاله از مساله پامپ ویا دامپی شدن ارز های دیجیتال هم گفتیم که در این روش افراد با دانش کم رو در مواقع پامپ یا دامپ یک ارز دیجیتال وسوسه به خرید میکنن و این خودش یکی از انواع کلاه برداری ها می تونه باشه. همینطور در مقاله به راههای مقابله با سودجویی افراد با استفاده از حسابها و صفحه های فیک افراد مشهور هم اشاره کردیم و در پایان راههای جلوگیری از کلاهبرداری ارز دیجیتال در فصای مجازی رو هم گفتیم.


نظرات کاربران در مورد 4 روش جلوگیری از کلاهبرداری ارز های دیجیتال در شبکه های اجتماعی
  • سایتی به اسم پاساری کاپیتال pasari capital.com که سود 15درصد برای 5 روز میده ، برای شروع سود میدهد بعد از گذشت یکماه پول شما را به بهانه این که به حساب شما دستبرد زده شده مسدود میکنه و از شما درخواست 1500دلار میکنه ، تا حساب شما را بازگشایی کنه

سوال امنیتی :1+81 = ?