5 نکته لازم برای کار با صرافی های خارجی

1401/09/19


برای اینکه به بازار ارز های دیجیتال وارد شیم نیاز به یه صرافی داریم تا از اون ارز مد نظرمون رو بخریم. یکی از دغدغه های ایرانیان اینه که کدوم صرافی رو برای ترید و معامله کردن انتخاب کنن؛ یه صرافی ارز دیجیتال باید چه ویژگی هایی داشته و چه امکاناتی رو برای کاربرانش فراهم کنه؟ به دلیل اینکه بیشتر صرافی ها ایران رو تحریم کردن، باید یکسری نکاتی رو در استفاده از این صرافی ها رعایت کنیم. ما در این مقاله سعی کردیم نکات لازم برای کار با صرافی های خارجی رو آموزش بدیم و به همه این سوالات پاسخ بدیم تا شما بهترین انتخاب را داشته باشید.

بیشتر صرافی های ایرانی به دلیل محدودیت ها و سخت گیری هایی که صورت میگیره، تعداد محدودی از ارز ها رو پشتیبانی میکنن و امکاناتی که در اختیار کاربراشون قرار میدن، نسبت به صرافی های بزرگ ارز دیجیتال مانند بایننس و کوین بیس کم هستش. به همین دلیل ایرانی ها هم ترجیح میدن از صرافی های خارجی استفاده کنن و از امکانات بیشتری بهره ببرن.

مقاله پیشنهادی: انواع صرافی رمزارز

انواع صرافی های ارز دیجیتال

انواع صرافی های ارز دیجیتال

1. CEX (Centralized exchanges) یا صرافی های متمرکز

متمرکز بودن یعنی یک سازمان و شرکتی وجود داره که بر تمام دارایی ها و تراکنش ها نظارت داشته باشه. دقیقا مثل بانک ها و دولت ها؛ صرافی های متمرکز هم همینطوری هستند؛ تمام صرافی های متمرکز یک نهادی و سازمانی دارند که همه تراکنش ها و گردش های مالی ما برای اونا شفاف هستند. صرافی های متمرکز مانند: صرافی بایننس، کوکوین، کراکن، کوین بیس و....

مزایا و معایب صرافی های متمرکز

مزایای CEX ها

• نقدیندگی

• استفاده آسان

• قوانین و مقررات

معایب CEX ها

• احتمال هک وجود دارد

• کارمزد بالا

• نظارت بر روی همه تراکنش ها

• احتمال بلاک شدن سرمایه وجود دارد

مقاله پیشنهادی: مزایا و معایب صرافی های ایرانی کدامند؟

2. DEX (decentralized exchange) یا صرافی های غیر متمرکز

صرافی های غیر متمرکز برعکس صرافی های متمرکز کار میکنند و چون هیچ شرکتی نیست که نظارتی بر تراکنش های ما داشته باشند و این خرید و فروش ها به صورت همتا به همتا صورت میگیره. یعنی از شخص دیگری خرید یا به اون میفروشین و هیچ شخص ثالثی وجود نداره که این کارا رو بکنه. صرافی های غیر متمرکز مانند: پنکیک سواپ، یونی سواپ، وان اینچ و...

مزایا و معایب صرافی های غیر متمرکز

مزایای DEX ها

• جلوگیری از دستکاری معاملات

• امنیت بالا

• معماری توزیع شده

معایب DEX ها

• مشکل نقد شوندگی یا Liqudity

• امکانات و ابزار های کم

• محدودیت در خرید و فروش

نمونه هایی از صرافی های خارجی

صرافی بایننس

صرافی بایننس

صرافی بایننس بزرگ ترین صرافی ارز دیجیتال در دنیاست. این صرافی بیش از 350 ارز دیجیتال رو در لیست خودش داره و از سرتاسر دنیا کاربر داره. البته به دلیل تحریم های وضع شده علیه ایران، این صرافی ارائه خدمات به ایرانیان رو قطع کرده. این صرافی با بازید 20 میلیون در هفته و حجم معاملات بیش از 15 میلیارد دلار در روز، در بین مردم محبوبیت زیادی رو به دست آورده. در ادامه به مزایا و معایب این صرافی اشاره می کنیم:

مزایا

• امنیت بالای صرافی

• کارمزد بسیار کم

• آلت کوین های زیاد

• حجم بالای معاملات 

معایب

• عدم همکاری با کشور های تحریم

صرافی کوین بیس

این صرافی در سال 2012 در آمریکا به منظور تبادلات بین بانکی و خرید و فروش ارز های دیجیتال تاسیس شد. امنیت بالای این صرافی و امتیار کاربران به این صرافی، باعث شده تا بعد از بایننس، دومین صرافی برتر جهان باشه. برخی از ویژگی های این صرافی عبارت است از:

• امنیت بسیار بالا

• به دلیل رابط کاربری ساده محبوبیت بالایی در بین مردم دارد

• پشتیبانی از ارز های مختلف

• نگهداری ارز ها در کیف پول آفلاین و سرد

صرافی کوکوین

کوکوین در سال 2017 راه اندازی شده و ارز دیجیتال خودش رو با نام KuCoin Shares ایجاد کرد. خوشبختانه این صرافی اجازه فعالیت به ایرانی ها رو میده؛ ولی نمیتونین با پاسورت از طریق ایران در این صرافی احراز هویت انجام بدین.

ویژگی های این صرافی:

• کارمزد پایین 0.1 از معامله

• بدون نیاز به احراز هویت اجباری بعد از ثبت نام

• امنیت بالا

کدام صرافی برای استفاده ایرانیان مناسب می باشد؟

پیشنهاد ما برای خرید و فروش ارز دیجیتال استفاده از صرافی های ایرانی هست. چون در اونجا هم میتونین احراز هویت انجام بدین و هم اینکه اگه مشکلی پیش اومد به راحتی امکان پیگری وجود داره. اما اگر شما ریسک و احتمال از دست دادن دارایی خودتون رو به دلایل مختلف در صرافی های خارجی می پذیرین؛ پیشنهاد ما، صرافی کوکوین هست. البته صرافی کوینکس هم هست که در این صرافی میتونین بدون مشکل با پاسپورت ایرانی احراز هویت بکنین و از سقف برداشت های بیشتری بهره ببرین. که میتونین با استفاده از وی پی ان استفاده کنین ولی احتمال تحریم ایرانی ها در آینده وجود داره!

8 نکته لازم قبل از کار با صرافی های خارجی

اگه میخواین از صرافی های خارجی برای معامله و خرید های خودتون استفاده کنین و سرمایه خودتون رو در اختیار اونا قرار بدین، باید چند نکته مهم رو در نظر داشته باشین. ما در اینجا چند معیار مهم و اساسی رو توضیح میدیم:

1. حجم معاملات صرافی

هر چی حجم معاملات و نقدینگی صرافی بیشتر باشه خرید و فروش های شما سریع تر انجام میشه و کاربران اعتماد بیشتری به اون صرافی دارن. به خصوص اگه میزان سرمایه شما بیشتر باشه باید رعایت این نکته رو در اولویت قرار بدین.

2. KYC یا احراز هویت

KYC یا احراز هویت

اولین کاری که بعد از ثبت نام در صرافی انجام میدین، اینه که که در اون صرافی احراز هویت بکنین؛ با این کار اینو میفهمونین که به پولشویی و کلاه برداری های که ممکنه صورت بگیره بی تفاوت نیستین. همچنین احراز هویت باعث میشه که از همه امکانات صرافی از جمله ایردراپ ها، امکانات بیشتر و همچنین در طول روز برداشت های بیشتری داشته باشین.

3. امنیت

امنیت در صرافی های خارجی

یکی از مهم ترین بخش یک صرافی امنیت اون هستش که آیا این صرافی باگ های سایتش رو برطرف میکنه یا خیر؟

برای اینکه بتونیم امنیت یه صرافی رو بررسی کنیم باید به چند نکته دقت کنیم؛ این نکته ها عبارت است از:

• آیا این صرافی احراز هویت را انجام میده؟

• سرمایه های کاربران رو در چه کیف پولی نگهداری میکنه؟ کیف پول سرد یا گرم!

• آیا این صرافی در گذشته هک شده؟ نحوه برخورد اون با این موضوع چطور بوده؟

• آیا این صرافی سابقه کلاه برداری از مردم رو داشته؟

• ضرر و زیان مردم رو در هنگام هک تونسته جبران کنه؟

4. کارمزد ها

نکته مهم دیگه ای که باید بهش توجه کرد اینه که کارمزد دریافتی اون صرافی در معاملات چقدره؟

در هنگام انتخاب یک صرافی خارجی برای انجام معاملات باید به این نکته داشته باشیم که کارمزی که میگیره برای ارز ها چقدره و آیا ارزش خرید و فروش در اون صرافی رو داره یا نه؟ البته منظور ما از کارمزد ها فقط در بخش معاملاتی هستش چون در هنگام برداشت از اون صرافی، صرافی هیچ نقشی تو گرفتن کارمزد شبکه اون ارز نداره و این کارمزدا توسط بلاک چین اون ارز انجام میشه. برای مثال اتریوم که کارمزد بیشتری نسبت به اون یکی بلاک چین ها داره؛ توسط شبکه صورت میگیره و صرافی در اینجا هیچ نقشی نداره.

5. پشتیبانی

پشتیبانی در صرافی ها

این بازار به دلیل نو ظهور بودن و دانش کم افراد از نحوه سرمایه گذاری، سوالات و ابهاماتی رو بوجود میاره که کاربران وقتی به اون بر میخورن، در این بین باید کسی باشه که به عنوان نقشه راه، اونا رو راهنمایی کنه. در صرافی های ارز دیجیتال نیز، این قضیه صدق میکنه و باید افرادی تحت عنوان پشتیبان صرافی وجود داشته باشه که کاربرا به دلایل مختلف، پیگیر مشکلاتشون بشن. هر چی صرافی، پشتیبانی قوی تری داشته باشه و در زمان کمتری پاسخگوی سوالات کاربرا باشه، میتونیم بگیم که اون صرافی از اعتبار بالایی برخورداره و تیم قوی برای مدیریت سایت وجود داره.پس این مسئله هم جزو فاکتور های مهم برای انتخاب یک صرافی مورد اعتماد هست.

6. تعداد جفت ارزهای پشتیبانی کننده

 تعداد جفت ارزهای پشتیبانی کننده

هر چقدر تعداد جفت ارزهای معاملاتی زیاد باشه کار کاربرا هم راحت میشه و دیگه لازم نیست ارز مورد نظرو بفروشه و یکی دیگه بگیره؛ از همون جا با جفت ارز مد نظرعوض میکنه. این مسئله هم باعث صرفه جویی در زمان میشه و هم اینکه کارمزد کمتری پرداخت میشه.

7. شفافیت در ارائه اطلاعات سایت

یه صرافی معتبر ارز دیجیتال، صرافی هست که اطلاعات خودشو از قبیل شماره تماس پشتیبانی، هدف ها و ماموریت های سایت، معرفی اعضای صرافی و آدرس پیج شبکه های اجتماعی خودش رو قرار بده تا کاربرای اون سایت در صورت برخورد به مشکل، بتونن از طریق مختلف پیگیر مشکلاتشون باشن.

8. قیمت های لحظه ای

بازار ارز دیجیتال یک بازار با نوسان بسیار بالا هست و افراد سعی دارن از این نوسانات بازار بهترین استفاده رو بکنن. یکی از روش های ترید یا معامله، روش اسکالپینگ هستش که افراد در تایم فریم های کوچک یک دقیقه ای معامله میکنن و خرید و فروش اونا سریع انجام میشه. یکی از معیار های مهم برای خرید و فروش ارز های دیجیتال، صرافی هست. قیمت ها در صرافی باید به صورت لحظه ای و درست باشه و نباید اختلاف زیادی با قیمت واقعی اون ارز در صرافی های دیگه باشه.

چگونه صرافی های معتبر خارجی را پیدا کنیم؟

بهترین سایت برای پیدا کردن صرافی خارجی معتبر سایت کوین مارکت کپ هست. در ادامه نحوه کار با این سایت رو بررسی می کنیم:

چگونه صرافی های معتبر خارجی را پیدا کنیم؟

این صفحه اصلی کوین مارکت کپ هستش که قیمت ارز های دیجیتال رو به صورت لحظه ای نمایش میده. برای مشاهده صرافی های خارجی درقسمت بالا، بر روی عدد کنار واژه Exchanges کلیک میکنیم.

چگونه صرافی های معتبر خارجی را پیدا کنیم؟

در تصویر فوق، لیست صرافی های متمرکز بر اساس رتبه مشاهده میکنید.

5 نکته لازم برای کار با صرافی های خارجی

همان طور که در اول مقاله گفتیم، موضوع مقاله ما، نکات لازم برای کار با صرافی های خارجی هستش و ما باید هنگام استفاده از این صرافی ها، برخی از موارد رو رعایت کنیم تا سرمایمون در اون صرافی ها مسدود نشه. از گذشته تا به الان بسیاری از ایرانیا حسابشون تو صرافی ها مسدود شده و پولشون رفته؛ پس حواستون باشه شما این اشتباه رو تکرار نکنین. در ادامه ما راهکار هایی را پیشنهاد میکنیم که با رعایت کردن اونا نگران از دست دادن سرمایتون نباشین.

1. از VPS استفاده کنید

از VPS استفاده کنید

کاربران ایرانی وقتی میخوان از صرافی های خارجی استفاده کنن، اولین کاری که انجام میدن، اینه که یه وی پی ان دانلود میکنن و با تغییر IP وارد اون صرافی ها میشن و سرمایه هاشونو اونجا معامله میکنن؛ ولی این راه اشتباهه! به دلیل اینکه سرعت اینترنت در ایران کمه و همچنین احتمال قطعی اینترنت وجود داره، وی پی ان راه حل مناسبی برای این صرافی ها نیست و احتمال داره که اونا متوجه ایرانی بودن ما بشن. بهترین راه برای جلوگیری از این کار، استفاده از VPS هست.VPS) مخفف کلمه Virtual Private Server هست به معنی سرور مجازی. سرور مجازی تکنیکی هست که با استفاده از مجازی سازی به چند سرور مجازی تقسیم می شود.)

در هنگام استفاده از VPS ها، صرافی های ارز دیجیتال به هیچ عنوان متوجه ایرانی بودن شما نمی شوند و به دلیل اینکه IP  شما همیشه ثابته، شما با خیال راحت میتونین ترید کنین. استفاده از VPS رایگان نیست و باید ماهانه هزینه ای را پرداخت کنین.

2. امنیت حساب کاربریتان را بالا ببرید

برای اینکه کسی نتونه حسابتون وارد شه و سوءاستفاده کنه، باید تمام موارد امنیتی رو رعایت کنین. این موراد عبارت است از:

• گذرواژه طولانی با ترکیبی از حروف و عدد انتخاب کنین

• تایید دو مرحله ای رو فعال کنین

• اطلاعات حساب خودتون رو به هیچ کس ندین

• مراقب سایت های جعلی باشین

3. فعال سازی Google Authenticator 

فعال سازی Google Authenticator

به طور معمول بعد از وارد کردن نام کاربری و گذرواژه درست باید وارد حسابتان شوید. اما یه مشکلی وجود داره و اونم اینه که هر کسی بتونه نام کاربری و گذواژتون رو به دست بیاره میتونه به راحتی وارد حسابتون شه. اما با استفاده از برنامه Google Authenticator به غیراز خودتان کسی نمیتونه وارد حساب شه. نحوه کارکرد این برنامه اینطوریه که وقتی شما این برنامه رو نصب کردین و Qr Code رو اسکن کردین، هر 30 ثانیه یه بار یه کدی به شما میده و این کد در هر 30 ثانیه عوض میشه. در نتیجه با فعال کردن این گزینه، از این به بعد با هر بار وارد کردن نام کاربری و پسورد، اون کد رو هم ازتون میخواد که بتونین وارد حساب کاربریتون در اون صرافی بشین.

4. از معاملات Futures  یا معاملات آتی دور کنید

از معاملات Futures  یا معاملات آتی دور کنید

معاملات فیوچرز یا معاملات آتی روشی برای سرمایه گذاری در ارز های دیجیتال، بدون داشتن مالکیت اون ارز هست. شما در واقع در معاملات فیوچرز پیش بینی میکنین که در آینده چه اتفاقی برای بیت کوین یا ارز های دیجیتال دیگه می افته. معاملات فیوچرز بیت کوین در بین مردم محبوب ترین نوع معامله هست. در معاملات فیوچرز، هم میتونین پیش بینی کنید که ارز مد نظر پایین میاد و با پایین اومدنش سود کنین و هم میشه گفت بالا میره؛ ولی اگه اون پیش بینی که کردین چه بالا چه پایین، اگه خلاف جهت پیش بینی شما حرکت کنه، سرمایه شما وارد ضرر میشه و حتی ممکنه پول شما کامل از بین بره؛ که در این صورت میگیم پول لیکویید شد.

مبحث دیگه ای که در این موضوع داریم تحت عنوان لوریج(Levrage)  یا اهرم هست. تریدر ها با توجه به تحلیلی که انجام میدن؛ در بیشتر مواقع جهت کسب سود بیشتر، از اهرم استفاده میکنند. در معاملات لوریج میتوان از ضریب های 2x، 3x، 5x، 10x، 20x، 50x و 100x استفاده کرد. هر چقدر این عدد بالا تر بره به همان اندازه میزان سود و ریسکی که به همراه داره بیشتر میشه؛ به طوری که در ضریب های 50 و 100 با کوچک ترین نوسانی در جهت عکس پیش بینی شما، میتونه پولتون رو لیکویید کنه. به همین دلیل توصیه میشه که به هیچ عنوان از لوریج و اهرم های بالا استفاده نکنید.

5. صرافی ها برای خرید و فروش هستند نه برای هولد !

درسته که صرافی ها ارز دیجیتال چه ایرانی چه خارجی، از امنیت بالایی بر خوردار هستند و هر کسی نمیتونه اونا رو مورد حمله قرار بده؛ اما اگه به گذشته نگاه کنیم، میبینیم که انجام این کار غیر ممکن نیست و بارها اتفاق افتاده که صرافی های ارز دیجیتال مورد حمله قرار گرفتن.به همین دلیل، صرافی بستر مناسبی برای نگهداری سرمایه هایتان نیست. وقتی میخواید یه ارزی رو بخرین یا بفروشین، بعد از انجام این کار سعی کنین اونو به کیف پول سخت افزاریتون انتقال بدین. چون صرافی ها برای خرید و فروش ارز دیجیتال مناسب هستند، نه برای نگه داری ارز ها داخل اون!

جمع بندی

 در این مقاله سعی کردیم به بررسی نکات لازم برای کار با صرافی های خارجی را برای شما توضیح بدیم و امیدواریم این نکات بتونه شما رو در خرید و فروش با این صرافی ها بهتر راهنمایی کنه. در بعضی مواقع کوچک ترین اشتباهات باعث بزرگ ترین خرابی ها می شود. این بازار منافع خیلی زیادی رو به همراه داره و اگر سنجیده عمل کنیم، سود های خیلی خوبی نصیبمون میشه؛ در عین حال اگه بدون برنامه و دانش جلو بریم، ضرر زیادی رو به ما وارد میکنه و از این بازار دل سرد میشیم. ما در این مقاله سعی کردیم تا نکات کلیدی کار با صرافی های خارجی ارز دیجیتال رو بیان کنیم و همچنین راهکار هایی که باعث جلوگیری از بسته شدن حساب کاربری و مسدود شدن سرمایه تان می شود رو بگیم تا با استفاده از اونا امنیت حساب کاربریتون رو بالا ببرید و دغدغه از دست دادن سرمایه تان رو نداشته باشین.


نظرات کاربران در مورد 5 نکته لازم برای کار با صرافی های خارجی
سوال امنیتی :4+34 = ?