7 نکته مهم که باید قبل از خرید ارز های دیجیتال به آنها توجه کرد

1402/04/17


امروزه ارز های دیجیتال در میان مردم محبوبیت زیادی پیدا کردن و حتی بسیاری از شرکت ها شروع به سرمایه گذاری در این حوزه کرده اند. البته این رو هم بگیم که بازار ارزهای دیجیتال با ریسک و سود های زیادی همراه هست و اکثر مردم این بازار رو میشناسن و در این میان وسوسه نشدن برای سرمایه گذاری در این حوزه کار ساده ای نیست.

همین باعث شده که مردم احساس کنن این یک فرصت طلایی برای پولدار شدن هست و بدون آگاهی وارد این بازار میشن و ضرر میکنن. بهتون پیشنهاد میکنم قبل از سرمایه گذاری به نکاتی که در این مقاله گفته میشه توجه کنین تا ضرر و زیان شما قبل از ورود به این بازار از بین بره. در ادامه بحث ما 7 نکته مهم که باید قبل از خرید ارز های دیجیتال رو ذکر کردیم که توجه و اهمیت دادن به انها برای هر کسی که میخواد وارد این بازار بشه ضروریه. همچنین توصیه می کنیم مقاله که تحت عنوان آموزش شناسایی ارزهای دیجیتال مستعد رشد هست رو هم مشاهده کنین.

چرا سرمایه گذاری در ارز های دیجیتال مهم هست.

نکات مهم قبل از خرید ارزهای دیجیتال

امروزه این بحث برای همه مردم جا افتاده که سرمایه گذاری یک بحث مهم و کلیدی هستش. امروزه با پیشرفت علم و ورود به عصر تکنولوژی بخش های اساسی زندگی ما مثل اقتصاد و سرمایه گذاری تحت تاثیر این دوره قرار گرفتن. یکی از این تکنولوژی ها ارز های دیجیتال هستن. ارز های دیجیتال نوعی پول های الکترونیکی غیر متمرکز هستن که قابلیت های بیشتری نسبت به ارز های فیات دارن. 

سازو کارهای سرمایه گذاری در ارز های دیجیتال نسبت با سایر بازار های تجاری تا حدودی متفاوت بوده و مزایای ویژه این رمز ارز ها باعث شده که سرمایه گذاری بیشتری در این بازار بشه و علاقه مندان به سرمایه گذاری بیشتر ارز دیجیتال رو برای سرمایه گذاری انتخاب کنن.

مهم ترین قابلیت های ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری

در ادامه مباحث مربوط به نکات مهم قبل از خرید ارزهای دیجیتال، دلایل اهمیت سرمایه گذاری در این بازار رو بهتون میگیم تا بهتر با این حوزه آشنایی پیدا کنین.

• افزایش اصل سرمایه 

نکات مهم خرید ارزهای دیجیتال

دلیل اولی که مردم میخوان وارد این بازار بشن برای این هستش که میخوان اصل سرمایه شون رو بیشتر کنن و بازار ارزهای دیجیتال میتونه جای مناسبی برای افزایش دادن سرمایه باشه. قابلیت های خوب ارز های دیجیتال در سرمایه گذاری و اقتصاد موجب شده که کمپانی ها و شرکت های مختلف از این بازار استفاده کنن که اصل سرمایه خودشون رو افزایش بدن. ارزش شرکت های که وارد بازار کریپتوکارنسی شدن، تحت تاثیر بازار و نوسانات قیمتی ارز های دیجیتال قرار میگیرن، در این صورت با افزایش قیمت ارزهای دیجیتال، ارزش و سرمایه این شرکت ها و کمپانی ها نیز افزایش پیدا میکنه و این موضوع باعث میشه تا این بازار جای مناسبی برای افزایش سرمایه باشه.

• کاهش کارمزد تراکنش ها

نکات مهم قبل از  سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال

استفاده از ارز های دیجیتال در معاملات تجاری باعث میشه که نیازی به نفر سوم و بانک های سنتی نباشه. حضور نفر سوم و بانک های سنتی در معاملات باعث میشه که سود برای هر دو طرف کاهش و کارمزد افزایش پیدا کنه. ارز های دیجیتال اومدن این مشکل رو حل کنن که دیگه به ساختار های متمرکز برای انجام تراکنش ها و مبادلات نیاز نباشه. این باعث شده که ارزش تراکنش های مالی به وسیله ارز های دیجیتال بالا بره. حالا ممکنه بحث امنیت در معاملات براتون سوال باشه که در ادامه بحث به آن خواهیم پرداخت.

• وجود بلاک چین و توسعه آن در تراکنش های مالی 

توسعه بلاکچین

از اونجایی که در بازار ارزهای دیجیتال از فناوری بلاکچین برای تایید و انتقال تراکنش ها استفاده میشه و بلاکچین یک ساختار غیرمتمرکز هستش، امنیت در اون خیلی بالاتر از سیستم های سنتی نقل و انتقال پول هستش.

• سرمایه گذاری برای اینده

امروزه به ندرت میتوان بازار تجاری رو یافت که بشه در اون در کمترین زمان بیش ترین سود ممکن رو کسب کرد. ارز های دیجیتال این ویژگی رو دارن. همین مسئله باعث شده که در میان مردم محبوب بشن. در بسیاری از موارد رشد سرمایه در بازار ارزهای دیجیتال خیلی بیشتر از سایر بازارهای مالی بوده است. 

7 نکته مهم که باید قبل از خرید ارزهای دیجیتال به آنها توجه کرد

در نهایت میخواهیم نکات مهم قبل از خرید ارزهای دیجیتال رو بهتون معرفی کنیم که می تونه در تصمیم گیری و ورود بهتر به این بازار بهتون کمک کنه.

1. کسب دانش در مورد ارز های دیجیتال 

کسب دانش در مورد ارزهای دیجیتال

گام اول هر حرفه ای اموزش دیدن هست. این موضوع در مورد ارز های دیجیتال نیز صدق میکنه. چون بازار ارز دیجیتال بازار بسیار پر ریسک هستش، بنابراین نمی توان بدون دانش وارد شد. در صورتی عدم اگاهی و توجه نکردن به این مورد نمی توان در این بازار موفق شد و کسب سود کرد. تجربه ثابت کرده که افرادی زیادی بدون آگاهی و دانش وارد این بازار پر ریسک شدن و در نهایتا با شکست و از دست دادن سرمایه خود رو به رو شدن.

شما باید در مورد نحوه خرید و فروش ارزهای دیجیتال و نگهداری ارزهای دیجیتال در کیف پول و انتقال ارزها اطلاعات کاملی کسب کنین و بدون داشتن دانش کامل در این زمینه ها خرید و فروش رمز ارزها رو انجام ندین.

2. آماده پذیرش ریسک زیاد باشید

اماده پذیرش ریسک باشید

نکته دومی که باید در مورد این بازار بدونین، این هستش که این بازار با بسیاری از بازارهای سرمایه گذاری دیگه فرق داره. بالا پایین شدن قیمت در این بازار خیلی بیشتر از بازارهایی مثل دلار یا مسکن یا طلا هستش.

 بطور مثال چند روز پیش قیمت ارزی مثل لونا در کمتر از دو روز از 120 دلار به زیر یک دلار سقوط کرد. بنابریان اگه تحمل ریسک رو ندارین و اهل ریسک نیستین باید در این مورد بیشتر بررسی داشته باشین. سرمایه دارهای حرفه ای در این بازار میگن که مقداری از سرمایه خودتون رو وارد این بازار کنین که تحمل از دست دادنش رو دارین. مهم نیست که چقدر سرمایه در دست دارین؛ هر چقدر که هست یک دهم یا یک پنجم اون رو وارد این بازار کنین و مابقی رو به سرمایه گذاری در بازارهای دیگه اختصاص بدین یا در زمان هایی وارد این بازار کنین که اخبار مثبت پیرامون این بازار زیاد بوده و وضعیت ارزها صعودی هستش که بتونین سود کنین.

3. باید بسیار دقیق باشید.

باید بسیار دقیق باشید

باید در بازار ارز دیجیتال دقت و اگاهی زیادی به خرج بدین. چون این بازار در عین حال که نقدینگی بالایی داره و هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز میتونین در اون فعالیت داشته باشین، اما یک انتقال اشتباه ارز به یک کیف پول یا انتخاب اشتباه یک شبکه انتقال ارز دیجیتال می تونه باعث از دست رفتن بخشی از سرمایه شما بشه.

بنابراین بطور کامل نصب کیف پول ها رو یاد بگیرین و نصب کیف پول تون رو به کسی ندید که برای شما انجام بده. بلکه خودتون اون رو انجام بدین. همچنین کلمات بازیابی کیف پول تون رو در جایی یادداشت کنین و از در دسترس قرار دادن اون به افراد دیگه جدا خودداری کنین. اگه کمتر از یک سال هستش که در این بازار هستین، سعی کنین به هیچ وجه سراغ معاملات اهرمی نرید. چون با وجود اینکه سود معاملات در اون بخش زیاد هستش، اما روزانه خبرهای زیادی از لیکویید شدن افراد در سرتاسر دنیا و از دست رفتن سرمایه اون ها بخاطر پیش بینی های اشتباه می شنویم.

همچنین در این مورد می شه این نکته رو هم یاداوری کرد از اختصاص دادن کل سرمایه تون به شت کوین های بازار هم خودداری کنین. شت کوین ها ارزهای بدون پشتوانه ای هستن که کاربرد خاصی در این بازار ندارن و رشد قیمتی اون ها صرفا بخاطر تبلیغات و جوگیر کردن یا دستکاری در بازار هستش و چون قیمت خیلی پایینی دارن، خیلی وقت ها خیلی از افراد صرفا بخاطر طمع و انتظار کسب سودهای چندین برابری شروع به خرید شت کوین ها میکنن و در نهایت ضرر زیادی رو در این زمینه متحمل میشن.

4. به امنیت حساب کاربری و کیف پول خود حساس باشید.

امنیت حساب کاربری

همیشه به این نکته دقت داشته باشین که هر کجا در مورد سرمایه گذاری و پول بحثی باشه، اونجا افرادی هم دنبال کلاهبرداری از کسانی هستن که بدون اطلاع وارد اون بازار شده ان.

در بازار ارزهای دیجیتال چون کار نگهداری و انتقال کل سرمایه شما با خودتون هستش؛ و از اونجایی که شما قراره سرمایه خودتون رو در کیف پول یا خود صرافی نگهداری کنین، بنابراین توصیه میکنیم تمام نکات امنیتی حساب کاربری خودتون رو در صرافی مانند نصب گوگل اوتنتیکیتور، ارسال پسورد برای ایمیل و فعال کردن ارسال کد برای شماره تلفن و غیره رو فعال کنین تا کسی به جز شما به راحتی نتونه به حساب کاربری شما در صرافی دسترسی داشته باشه.

مخصوصا اگر حساب کاربری شما در صرافی های بین المللی باشه، باید به امنیت حساب کاربری تون بیشتر دقت کنین. از قرار دادن پسوردهای ساده برای حساب کاربری تون کلا خودداری کنین. چون بارها پیش اومده، هکرها تونستن حساب کاربران صرافی های باامنیت بسیار بالا و معتبری مثل بایننس رو هم خالی کنن. همچنین اگه کار خرید و فروش NFT رو انجام میدین، در وب سایت هایی که حساب کاربری دارین به امینت حساب کاربری اون بسیار حساس باشین و هر گزینه امنیتی که می تونین رو برای اون فعال کنین.

نکته امنیتی بعدی در مورد کیف پول های ارزهای دیجیتال هستش. از خریدن کیف پول های دست دوم و کارکرده سرد که بصورت فیزیکی هستن، جدا خودداری کنین. چون اون کیف پول ها قبلا استفاده شدن و کلمات بازیابی و کلید خصوصی ارزهای دیجیتال در اون کیف پول میتونه در دست کس دیگه ای هم باشه. همچنین برای کیف پول های نرم افزاری گوشی موبایل تون هم حتما پسورد بزارین که کسی جز شما نتونه وارد اون ها بشه.

اگه میخواین مبلغ زیادی رو در این بازار سرمایه گذاری کنین حتما اون رو در یک کیف پول سخت افزاری نگهداری کنین که امنیت بسیار بالاتری نسبت به سایر کیف پول ها دارن و استفاده از کیف پول های تحت وب رو همیشه در اخرین مرحله بزارین و زمانی از اون ها استفاده کنین که چاره دیگه ای نداشته باشین اون هم فقط مبلغ های بسیار پایین رو به اون ها انتقال بدین.

5. ترس از دست دادن را از خود دور کنید

ترس از دست دادن رو از خود دور کنید

یکی از نکاتی که شاید بعد از مدتی در این بازار اون رو بشنوین یا خودتون اون رو تجربه کنین، این هستش که تاریخ همیشه تکرار میشه و این موضوع در این بازار هم اتفاق خواهد افتاد. در این بازار سعی کنین اولا فومو یا ترس از دست دادن سود رو در هنگام رشد های بازار از خودتون دور کنین و با رشد یک بازار احساس جا موندن نداشته باشین. چون بارها پیش اومده که قیمت ها دوباره به جایگاه قبلی خودشون برگشتن.

همچنین بعد از خرید یک ارز دیجیتال اگه قیمتش پایین تر اومد، این ترس رو هم از خودتون دور کنین که قیمت از مقدار خرید من پایین تر اومد و من بیچاره شدم... چون بارها پیش اومده افرادی با هر صعودی هیجانی و با هر سقوطی استرس میگیرن و این در بلند مدت به ضرر شما خواهد بود. چارت های قیمتی یک ارز رو در گذشته هم بررسی کنین به اخبار بازار همیشه اگاهی داشته باشین و زمانی که یک ارز دیجیتال رو خریداری کردین، ترس از دست دادن اون رو به کل از خودتون دور کنین.

استرس زیاد در این بازار می تونه توانایی فکر کردن صحیح رو ازتون بگیره و در چنین شرایطی در ناحیه های نادرستی خرید و فروش ارزهای دیجیتال رو انجام بدین و همین کار باعث بشه که یا ضرر کنین یا سود های خیلی خوبی رو از دست بدین.

6. ارز مورد نظر خودتان را بررسی کنید.

ارز مورد نظرتون رو بررسی کنید

ششمین نکته ای که باید در موردش قبل از خرید ارزهای دیجیتال اطلاع داشته باشین این هستش که ما امروزه بالای 10 هزار ارز دیجیتال داریم که فقط در سایت کوین مارکت کپ لیست شدن و شاید بالای 60 درصد اون ها هیچ کاربردی نداشته و بعد از دو یا سه سال در این بازار بطور کل از بین برن و بارها هم همچین موردی پیش اومده. بنابراین توصیه میکنیم در مورد هر ارز دیجیتالی که قصد خرید اون رو دارین از قبل خوب تحقیق کنین. خوشبختانه در مورد هر ارز دیجیتالی که بخواین کلی اطلاعات در اینترنت در دسترس شما هست و با یک کلیک ساده می تونین راهنمایی های خیلی خوبی قبل از خرید بدست بیارین.

همونطور که در بالا هم گفتیم، از قرار دادن کل سرمایه تون در پروژه هایی مثل شت کوین ها به کل دوری کنین و بدونین که ارزی که قصد خرید اون رو دارید چه کاربرد و برنامه ای در این بازار خواهد داشت. حجم بازار و مارکت کپ اون ارز رو بررسی کنین و همیشه به فکر یک سبد سرمایه گذاری خوب باشین تا سود بهتری بدست بیارین. به اخبار بازار ارزهای دیجیتال در مورد حوزه های مختلف اون دقت کنین؛ بطور مثال چند مدت پیش ورود کمپانی بزرگی مثل متا یا فیس بوک سابق به حوزه متاورس باعث رشد چند برابری ارزهای دیجیتال اون حوزه شد.

7. از سیستم های پونزی دوری کنید.

از سیستم های پونزی دوری کنید

اخرین نکته ای که باید در موردش به شما اطلاعات بدیم، این هستش که این بازار پر از سیستم های پونزی و افرادی هستش که به شما وعده های یک شبکه پولدار شدن در یک شب رو خواهند داد و با ترفند های مختلف شما رو وسوسه خواهند کرد تا در پروژه های اون ها سرمایه گذاری کنین. کافیه چند تا پیج معتبر در مورد ارزهای دیجیتال رو در اینستاگرام فالو کنین و بعد هر روز نفرات زیادی که عمدتا با عکس کاربری خانم هایی از کشورهایی مثل امریکا و غیره خواهند بود، قصد فالو کردن شما رو خواهند داشت و بعد از تایید شما شروع به احوال پرسی و تعریف از سیستم های خوبشون برای سرمایه گذاری خواهند کرد که به روش های مختلفی مثل انتقال سرمایه به یک کیف پول یا وب سایت به شما وعده سود های ان چنانی خواهند داد و بعد از چند روز کل سرمایه شما رو از شما خواهند گرفت.

در چنین شرایطی شما به هیچ طریقی نخواهید تونست سرمایه خودتون رو برگردونین و فقط حسرت نصیب شما خواد شد. بنابرین بشدت توصیه میکنیم گول همچین سیستم ها و افرادی که به شما وعده های انچنانی رو میدن رو نخورید.

سیستم های پونزی سیستم هایی هستن که با وعده های پرداخت سود به سرمایه گذاران، با شیوه های مختلف سرمایه افراد رو جمع اوری میکنن و در ابتدا به صورت منظم سود افراد رو پرداخت میکنن. این سود از پول سرمایه گذار بعدی تامین میشه و فرد دریافت کننده سرمایه نیازی به انجام کار اقتصادی با پول دریافتی نداره.

در نهایت که سرمایه کافی توسط نفرات سرمایه گذار وارد این حوزه شد، این سیستم ها کلا ناپدید شده و تمام سرمایه کسانی که در این سیستم سرمایه گذاری کردن از بین خواهد رفت

جمع بندی و نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم نکات مهم قبل از خرید ارزهای دیجیتال رو بهتون یاداوری کنیم. این نکات تنها چیزهایی نیستن که باید در موردشون اطلاعات کسب کنین اما جزو مهمترین اونها هستش. در صورت داشتن اطلاعات کامل و کافی قبل از خرید و فروش ارزهای دیجیتال مطمئنا ریسک سرمایه گذاری شما به کمترین حد ممکن خواهد رسید. صرافی ارز دیجیتال ایران بایننس در کنار شماست تا بتونین با داشتن اطلاعات درست قدم های صحیحی در این بازار بردارین. همچنین در این رابطه شما می تونین مقاله شکار ارز های دیجیتال قبل از پامپ شدن رو هم مطالعه کنین.


نظرات کاربران در مورد 7 نکته مهم که باید قبل از خرید ارز های دیجیتال به آنها توجه کرد
  • ممنون مقاله هاتون خیلی خوبه تگه میشه بیشتر هم بزارین بهترتر خواهد بود

سوال امنیتی :4+74 = ?