آموزش ورود مقدماتی به بازار ارز دیجیتال

1401/06/08


آموزش ورود مقدماتی به بازار ارز دیجیتال، امروزه سرمایه گذاری در بازارهای مالی به دلیل وضع نابسامان اقتصادی و تورم جهانی، بسیار محبوب شده و مردم تلاش میکنن که از دارایی خودشون در برابر این مشکلات با ورود به این بازار ها محافظت کنن و بتونن ارزش پولشون رو در طی زمان حفظ کنن. یکی از این بازارها که قدمت طولانی نداره و تازه به لیست بازارهای مالی اضافه شده، بازار ارزهای دیجیتال هست.

ارزهای دیجیتال به دلیل گستردگی در سرمایه گذاری و تعداد کوین های بسیار زیادش نسبت به سهام بازار های مالی دیگه، باید بیشتر مورد بررسی قرار بگیره و افراد نکات مهم قبل از ورود به بازار یاد بگیرن تا دچار مشکل نشن. ما در مقاله آموزش ورود مقدماتی به بازار ارز دیجیتال قصد داریم به موضوع آموزش ورود مقدماتی به بازار ارزدیجیتال بپردازیم و نکات کلیدی رو بیان کنیم تا شما با دونستن تمام جنبه های نحوه سرمایه گذاری در این بازار آشنا بشین و بهترین سرمایه گذاری رو داشته باشین.

ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال چیست؟

ارزهای دیجیتال وسیله مبادله دیجیتال، رمزگذاری شده و غیرمتمرکز میباشد. برخلاف دلار آمریکا یا یورو، هیچ مرجع مرکزی وجود نداره که ارزش ارز دیجیتال رو مدیریت و حفظ کنه؛ این وظیفه به طور گسترده در بین کاربران یه ارز دیجیتال از طریق اینترنت توزیع میشه. شما میتونین از رمزنگاری برای خرید کالاها و خدمات استفاده کنین؛ همچنین ارزهای دیجیتال مانند سایر دارایی‌ها، سهام یا فلزات گرانبها، قابلیت سرمایه‌گذاری نیز دارن. در حالی که ارزهای دیجیتال یک کلاس دارایی جدید و هیجان‌انگیز هستن، خرید اونا میتونه مخاطره‌آمیز نیزباشه زیرا برای درک نحوه عملکرد کامل هر سیستم باید تحقیقات کافی انجام بدین و پروژه ای که میخواین در اون سرمایه گذاری کنین، باید فاکتور های یک ارز دیجیتال خوب رو دارا باشه.

بیت کوین اولین ارز دیجیتال بود که اولین بار توسط ساتوشی ناکاموتو در مقاله ای با عنوان «بیت کوین: یک سیستم نقدی الکترونیکی همتا به همتا» در سال 2008 بیان شد. ناکاموتو این پروژه رو «یک سیستم پرداخت الکترونیکی مبتنی بر اثبات رمزنگاری به جای اعتماد» توصیف کرد.

آموزش ورود مقدماتی به بازار ارزدیجیتال

1. آشنایی با ارزهای دیجیتال

قبل از اینکه وارد فاز سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال بشیم، باید این مسئله رو در نظر داشته باشیم که اصلا ارزهای دیجیتال چی هستن و یا پشتوانه ارز های دیجیتال چیست؟ چه کمکی به افراد میکنن و دلیل انتخاب این بازار نسبت به بازار های مالی دیگه چی هست؟

اولین ارز دیجیتال ساخته شده یعنی بیت کوین، در سال 2009 متولد شد و انقلابی در اقتصاد دنیا بوجود آورد. بعد ها ارزهای دیگه ای مانند اتریوم، دوج کوین و ... بوجود اومدن. امروزه بیش از 20000 هزار ارز دیجیتال تشکیل شده که سعی دارن مشکلات رو حل کنن و  کار رو برای مردم راحت تر و آسوده تر بکنن.

هدف از ایجاد بیت کوین و ارزهای دیجیتال، جلوگیری از چاپ پول و در نتیجه این کار، ایجاد تورم بود. همون طور که میدونین دولت ها در مواقع حساس و کمبود بودجه، به چاپ و تولید پول روی میارن و با این کار تورم بوجود میاد و ارزش پول مردم روز به روز کمتر میشه. بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال معتبر دیگه، به دلیل اینکه هیچ کنترلی در نحوه کاکرد اونا ندارن و نمیتونن به تعدادشون اضافه کنن، بسیار محبوب شد و به یکی از مناسب ترین بازارهای سرمایه گذاری برای حفظ دارایی و جلوگیری از بی ارزش شدن پول در برابر تورم شد.

2. انتخاب صرافی

انتخاب صرافی

بعد از اینکه آشنایی نسبی با ارزهای دیجیتال و نحوه کارکردشون پیدا کردین، شما اولین قدم رو برای سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال برمیدارین. اولین قدم برای سرمایه گذاری، انتخاب صرافی هست. شما برای اینکه بتونین به خرید و فروش ارزهای دیجیتال بپردازین، و یا این سوال براتون پیش بیاد که چطور درامد خودم را از ارز های دیجیتال نقد کنم؟ باید با پلتفرفی تحت عنوان صرافی یا Exhchange آشنا شین.

صرافی‌های ارزهای دیجیتال پلتفرم‌های آنلاینی هستن که برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار میگیرن؛ این پلتفرم‌ها واسطه‌ای بین خریدار و فروشنده هستن و به کاربران اجازه میدن، با استفاده از پول فیات یا آلت‌کوین، ارزهای دیجیتال رو معامله کنن. بسیاری از سرمایه گذاران ترجیح میدن از صرافی های ارزهای دیجیتال،به دلیل کارمزدهای نسبتا پایین معاملاتی استفاده کنن. صرافی های ارزدیجیتال به دو دسته تقسیم میشه:

• صرافی های متمرکز

صرافی های متمرکز

متمرکز بودن یعنی یک سازمان و شرکتی وجود داره که بر تمام دارایی ها و تراکنش ها نظارت داشته باشه، دقیقا مثل بانک ها و دولت ها. صرافی های متمرکز این اجازه رو به سازمان ها و نهاد ها میدن که تمام تراکنش ها و گردش مالی ما برای اونا قابل پیگیری و کنترل باشه. صرافی های متمرکز مانند: صرافی بایننس، کوکوین، کراکن، کوین بیس و...

• صرافی های غیر متمرکز

صرافی های غیر متمرکز

برخلاف صرافی‌های متمرکز ارزهای دیجیتال، واسطه‌ای برای صرافی‌های غیرمتمرکز وجود نداره در عوض، اونا از فناوری بلاک چین یا دفتر کل توزیع شده استفاده می‌کنن. در این نوع صرافی ارز توسط شخص ثالث نگهداری نمیشه و معاملات به صورت همتا به همتا با استفاده از قراردادهای هوشمند صورت میگیره. یعنی از شخص دیگری خرید یا به اون میفروشین و هیچ شخص ثالثی وجود نداره این کارا رو بکنه. صرافی های غیر متمرکز مانند: پنکیک سواپ، یونی سواپ، وان اینچ و....

معیارهای تمایز صرافی ها

• اعتبار جهانی

• ارزش بازاری

• پشتیبانی از جفت ارزهای مختلف

• میزان کارمزد

• امنیت

• تیم پشت پرده

• حجم معاملات

نمونه از صرافی های خارجی معتبر

بایننس

نمونه از صرافی های خارجی معتبر

صرافی بایننس بزرگ ترین صرافی ارز دیجیتال در دنیاست. این صرافی بیش از 500 ارز دیجیتال رو در لیست خودش داره و از سرتاسر دنیا کاربر داره.البته به دلیل تحریم های وضع شده علیه ایران، این صرافی ارائه خدمات به ایرانیان رو قطع کرده. این صرافی با بازید 20 میلیون در هفته و حجم معاملات بیش از 15 میلیارد دلار در روز، در بین مردم محبوبیت زیادی رو به دست آورده. در ادامه به مزایا و معایب این ارز اشاره می کنیم:

مزایا

• امنیت بالای صرافی

• کارمزد بسیار کم

• آلت کوین های زیاد

• حجم بالای معاملات 

معایب

• عدم همکاری با کشور های تحریم

• پشتیبانی نسبتا ضعیف

• عدم پشتیبانی از ارز های فیات

کوکوین

کوکوین

این صرافی در سال 2017 به منظور تبادلات بین بانکی و خرید و فروش ارز های دیجیتال تاسیس شد. امنیت بالای این صرافی و امتیار کاربران به این صرافی باعث شده تا بعد از بایننس دومین صرافی برتر جهان باشه. برخی از ویژگی های این صرافی عبارت است از:

• به دلیل رابط کاربری ساده محبوبیت بالایی در بین مردم دارد

• امنیت بسیار بالا

• پشتیبانی از ارز های مختلف

• نگهداری ارز ها در کیف پول آفلاین و سرد

کوکوین در سال 2017 راه اندازی شده و ارز دیجیتال خودش رو به نام KuCoin Shares داره. خوشبختانه این صرافی هنوز کاربران ایرانی رو تحریم نکرده و اجازه فعالیت به ایرانی ها رو میده و همچنین میتونین با پاسورت از طریق ایران در این صرافی احراز هویت انجام بدین.

3. انتقال دارایی به کیف پول

انتقال دارایی به کیف پول

در بازار های مالی مانند بورس و فارکس، تمام دارایی شما در سایت و یک سرور مرکزی ذخیره میشه و گردانندگان اون سایت، تلاس میکنن تا از ورود هکر ها و بد افزار ها به دارایی های مردم جلوگیری کنن. اما در بعضی مواقع به دلیل اشتباهات و باگ های انسانی، هکر ها با نفوذ کردن به این سایت ها، دارایی شما رو به خطر میندازن. اما در ارزهای دیجیتال شما میتونین بعد از خرید ارزدیجیتال، اونو به کیف پول شخصی خودتون انتقال بدین و از امنیت بالایی برخوردار باشین.

کیف پول کریپتو یک برنامه نرم افزاری یا دستگاه فیزیکی هست که به شما این امکانو میده که رمزارز خودتون رو ذخیره کنین و بستری برای ارسال و دریافت تراکنش های رمزنگاری فراهم شه. یک کیف پول کریپتو از دو جفت کلید تشکیل شده: کلیدهای خصوصی و کلیدهای عمومی. یک کلید عمومی از کلید خصوصی مشتق شده و به عنوان آدرس مورد استفاده برای ارسال رمزنگاری به کیف پول عمل می کنه.

بلاک چین یک دفتر کل عمومی هستش که داده ها رو در آنچه به عنوان "بلوک" شناخته می شوه، ذخیره می کنه. به عبارتی ارزهای دیجیتال روی یک بلاک چین وجود دارن و نرم افزار کیف پول به شما این امکانو میده که با موجودی های موجود در اون بلاک چین تعامل داشته باشین.

انوع مختلفی از کیف پول ها به بازار ارائه شده که افراد میتونن دارایی هاشون رو به اون کیف پول ها انتقال بدن. در ادامه به انواع کیف پول ها و ملاک های انتخاب کیف پول مناسب میپردازیم.

نمونه ای از کیف پول ها

1. نرم افزاری

کیف پول نرم افزاری یک برنامه کامپیوتری یا اپلیکیشن موبایلی هستن که کلیدهای خصوصی رو بصورت آنلاین نگهداری میکنن. کیف پول های نرم افزاری برای هر ارز دیجیتال منحصر به فرد هستن در حالی که کیف پول های سخت افزاری اغلب از چندین ارز پشتیبانی می کنن (در ادامه در مورد این تفاوت ها بیشتر توضیح خواهیم داد). کیف پول های نرم افزاری برای سرمایه های بسیار زیاد مناسب نیستن، به دلیل اینکه این کیف پول ها، کلید خصوصی خودشون رو در کامپیوتر یا موبایل نگهداری میکنن و چون امکان هک شدن این دستگاه ها وجود داره، استفاده از این کیف پول برای سرمایه های کلان توصیه نمیشه.

2. سخت افزاری

کیف پول سخت افزاری دستگاه کوچکی هست که میتونه ارزهای دیجیتال رو به صورت آفلاین ذخیره کنه. کیف پول سخت افزاری کلیدهای شما رو از تلفن یا رایانه دور نگه می داره. معمولا، کیف پول سخت افزاری از طریق یک درگاه USB وصل میشه که باعث میشه بسیار ایمن تر از کیف پول نرم افزای از داراییتون محافظت کنه زیرا همه امضاها از رایانه و با اجازه و دسترسی شما صورت میگیره. کیف پول های سخت افزاری برخلاف کیف پول های نرم افزاری، رایگان نیستن و شما با هزینه ای حدود 100 دلار میتونین صاحب این کیف پول ها شین.

3. کاغذی

کیف پول کاغذی یک تکه کاغذ هست که کلیدهای خصوصی و عمومی شما در اون چاپ شده. برخی از کیف پول های کاغذی نیز ممکنه دارای بارکد قابل اسکن باشن که توسط یک برنامه ایجاد شده. این کیف پول راهی برای ذخیره و دسترسی آفلاین به ارز دیجیتال شماست.

کیف‌پول‌های کاغذی معمولاً قبل از رایج شدن ارزهای دیجیتال نیز مورد استفاده قرار میگرفتن. فناوری ذخیره سازی از زمانی که این روش رایج شد بهبود یافته، اما روشی معتبر برای ذخیره دارایی دیجیتالی شما نیست و این روش رو نیز به شما پیشنهاد نمیکنیم، چون ممکنه اون کاغذ بنا به هر دلایلی گم بشه و شما دسترسیتون رو به ارزهای دیجیتال از دست بدین.

ملاک های انتخاب کیف پول مناسب

• امنیت

• پشتیبانی

• تعداد ارزهای لیست شده

• رابط کاربری

نمونه ای از کیف پول های امن

• لجر

• تراست ولت

• کول ولت

4. داشتن استراتژی مناسب

داشتن استراتژی مناسب

شما وقتی میخواین کاری رو انجام بدین و برای اون کار هدفی تعیین کردین، لازمه که با برنامه و از قبل تعیین شده حرکت کنین که به این روند، استراتژی میگیم. لازمه وجود استراتژی در هر کاری ضرورت زیادی داره و افراد باید اونو در تمام کارهاشون به کار گیرن. در ارزهای دیجیتال نیز شما باید استراتژی خودتون رو داشته باشین و نسبت به اون، وارد معامله و سرمایه گذاری بشین تا بتونین حداکثر سود رو از این بازار کسب کنین. در ادامه به انواع استراتژی های ارزدیجیتال میپردازیم.

انواع استراتژی های ارزدیجیتال

1. مدیریت سرمایه

مهم ترین نکته ای که باید در سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال اونو جدی بگیرین اینه که دارایی خودتون رو مدیریت کنین، یعنی تمام داراییتون رو وارد ارزهای دیجیتال نکنین و در بازار های مالی دیگه مانند طلا و بورس هم سرمایه گذاری کنین تا ریسک ضرر و از دست دادن سرمایتون به حداقل برسه.

2. تنوع سبد سرمایه گذاری

یکی دیگه از مسائل مهمی که باید اونو رعایت کنین، تنوع سبد سرمایه گذاری هست. کارشناسان و افراد حرفه ای بازار های مالی همیشه میگن تخم مرغ هایتان رو در یک سبد قرار ندین، زیرا با انجام این کار ممکنه ارزدیجیتال مد نظر به هر دلیلی مشکلی در شبکه اش بوجود بیاد و ارزش اون پایین بیاد و دارایی شما به میزان قابل توجهیوارد ضرر شه. همچنین در سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال نباید با احساسات و هیجانات خود خرید و فروش کنین و بدون در نظر داشتن شرایط پروژه، اقدام به سرمایه گذاری کنین.

3. مدیریت نوسانات بازار

مدیریت نوسانات بازار

از اونجایی که ارزهای دیجیتال قدمت کمتری نسبت به بازارهای مالی دیگه دارن و ارزش بازاری اونا خیلی کمه، نوسانات ایجاد شده در این بازار نیز به مراتب بیشتر از بازارهای مالی مانند طلا میباشد. در نتیجه شما باید در هنگام مواجه با این نوسانات شدید، از خرید و فروش در لحظه دوری کنین و وارد معامله نشین. بهتره به آنچه برای بازار و دارایی معامله شده در حال اتفاق هست، توجه داشته باشیم. یعنی اخبار و به‌روزرسانی‌های مربوط به بلاکچین و همچنین چارت‌های تاریخی رو دنبال کنیم تا بتونینم الگوهای در حال ظهور رو شناسایی کنیم و در شرایط مناسب وارد معامله شیم.

جمع بندی

برای ورود به بازارهای مالی باید یه پیش نیازی از قبل داشته باشین که بتونین در اوایل کار تصمیمات درستی بگیرین و از داراییتون محافظت کنین. ارزهای دیجیتال نیز از این قائله مستثنا نیستن و شما باید مواردی که دربالا بهش اشاره کردیم رو با جزعیات کامل مورد بررسی قرار بدین تا بتونین بهترین سرمایه گذاری رو در بازار ارز دیجیتال داشته باشین. ما در این مقاله سعی کردیم به آموزش ورود مقدماتی به بازار ارزدیجیتال پرداختیم و سعی کردیم تمام جنبه های نحوه سرمایه گذاری در این بازار رو به شما آموزش بدیم.


نظرات کاربران در مورد آموزش ورود مقدماتی به بازار ارز دیجیتال
سوال امنیتی :7+63 = ?