آیا بیت کوین سدی در برابر تورم است؟

1401/08/03
آیا بیت کوین سدی در برابر تورم است؟

با سلام و عرض ادب خدمت همه ی دوستان عزیز بار دیگه درکنار شما هستیم با یک مقاله مهم جذاب دیگه تحت عنوان، آیا بیت کوین سدی در برابر تورم است؟ در این مقاله سعی داریم شما رو ابتدا با مفهوم تورم چیست؟ اشنا کنیم و سپس راه های مقابله با تورم رو براتون ارائه بدیم و در نهایت به پاسخ سوال اصلیمون، یعنی آیا بیت کوین سدی در برابر تورم است؟ بپردازیم تا در هنگام خرید بیت کوین به این نکته هم توجه داشته باشین. از آنجایی که تورم یک تهدید دائمی برای ارزش ذخیره شده در فیات بوده، مردم اغلب در دارایی ‌هایی که ارزش خودشون رو در طول زمان حفظ می ‌کنن، سرمایه گذاری می ‌کنن. از لحاظ تاریخی، طلا به عنوان پوششی در برابر تورم استفاده می‌ شد، اما اکنون کریپتو در سال‌ های اخیر به یک جایگزین محبوب ‌تر تبدیل شده.

بیت کوین در نتیجه یک واکنش در مقابل بحران مالی جهانی شکل گرفت. یکی از اهداف اصلی ایجاد ارزهای دیجیتال، ارائه جایگزینی مناسب برای سیستم ‌های مالی سنتی بود که دارای نواقص زیادی بودن. بیت کوین به گونه‌ ای طراحی شد که، بیشتر یک نوع سیستم غیرمتمرکز باشه و به راحتی توسط دولت‌ ها یا دیگر موسسات مالی قابل کنترل نباشه. به این خاطر که، بیت کوین در سال‌ های اخیر به یکی از محبوب ‌ترین و جذاب ‌ترین گزینه ‌های سرمایه گذاری تبدیل شد. در اقتصادهای مبتنی بر فیات، وجود تورم، عدم آرامش سرمایه گذاران رو به دنبال داره. کارشناسان و حتی افراد عادی همواره در جست و جوی ابزار یا سرمایه گذاری هایی هستن که به عنوان یک پوشش محافظ، عمل کنه. در حال حاضر بیت کوین می تونه، یک محافظ تورم قوی باشه. دارایی‌ هایی که سرمایه‌گذاران در زمان افزایش قیمت‌ ها به سمت آن ها میرن، دارایی‌ هایی هستن که، کمیاب هستن یا برخلاف پول کاغذی یا دارایی ‌های مالی حرکت می ‌کنن. بنابراین، بیت کوین متناسب با این صورت حساب هست. لطفا با ما همراه باشین

تورم چیست؟

تورم چیست؟

در این مبحث، ما قصد داریم شمارو با مفهوم تورم چیست؟ اشنا کنیم. لازمه بدونین که، در علم اقتصاد منظور از تورم، افزایش غیرمتناسب سطح عمومی قیمت‌ هاست. طبق نظریه ‌های مختلف، تعریف ‌های متفاوتی از تورم وجود داره اما به طور کلی، در حالت تورم، قیمت ‌ها به شکلی فزاینده و نامنظم افزایش پیدا می‌ کنن. تا پیش از قرن 19 میلادی از واژه تورم برای نشون دادن افزایش حجم اسکناس‌ هایی استفاده می‌ کردن، که قابلیت تبدیل به طلا را نداشت، اما از قرن نوزدهم به بعد، معنای تورم به مفهومی که امروزه ما با آن آشنا هستیم، تغییر پیدا کرده.

مقاله پیشنهادی: بررسی صفر تا صد ارز دیجیتال بیت کوین

از نظر اقتصادی، تورم یا Inflation به افزایش سطح عمومی قیمت‌ ها در یک بازه زمانی مشخص گفته می ‌شه. تورم رو می تونیم افزایش بی‌رویه قیمت کالاها و خدمات بدون پشتوانه و بدون برنامه‌ریزی دونست که باعث کاهش قدرت خرید می ‌شه و تعادل میان تقاضای محصولات با نقدینگی موجود برای خرید محصولات رو به هم میزنه. به طور مثال، هنگامی ‌که گفته می ‌شه در یک جامعه نرخ تورم 20 درصد هست، به این معنی نیست که، در همه کالاها و خدمات افزایش قیمت 20 درصدی رو داریم، بلکه به این معنیِ که با توجه به سبد مصرفی خانوار در یک جامعه خاص به طور میانگین کالاها و خدمات به اندازه 20 درصد افزایش پیدا کردن. حال افزایش در اقلام خوراکی ممکنه 25

درصد و در اقلام حمل و نقلی 18 درصد باشه. 

آیا بیت کوین سدی در برابر تورم است؟

بنابراین، تورم برای عموم مردم خوشایند نیست. تورم باعث برهم خوردن توزیع درآمد در جامعه می‌ شه و به این دلیل که افزایش قیمت‌ ها بیشتر در مورد کالاهای اساسی اتفاق می‌ افته تا کالاهای لوکس. به همین دلیل، بیشترین فشار تورم بالا، به اقشار کم درآمد و ضعیف جامعه وارد می ‌شه. در نتیجه شکاف میان اقشار جامعه افزایش پیدا می‌ کنه که این خود زمینه ساز دیگر مشکلات اقتصادی و اجتماعی خواهد شد. و اما نرخ تورم شاخصی هست که به ما ارزش پول و قدرت خرید رو در یک بازه زمانی مشخص نشون میده. البته شاخص ‌های قیمتی زیادی در اقتصاد وجود دارن که، می تونیم از هر کدوم برای محاسبه نرخ تورم استفاده کنیم. مانند؛ شاخص بهای (قیمت) مصرف کننده، شاخص بهای (قیمت) تولید کننده و شاخص قیمت عمده فروشی، اما عموما از شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) (Consumer Price Index) در محاسبه نرخ تورم استفاده می‌ شه. شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) به عنوان معیاری محبوب جهت اندازه گیری تورم، میانگین وزنی سبدهای قیمتی مختلف خدمات و کالاها رو بررسی می کنه. معیار CPI بر نرخ بهره، مزآیای آیالتی، دستمزدها، کمک هزینه معاملاتی، نگهداری، قراردادها، حقوق بازنشستگی و سایر پرداخت ها تاثیر میزاره.

مقاله پیشنهادی: پشتوانه بیت کوین چیست؟

راه های مقابله با تورم

راه های مقابله با تورم

حال نوبت به این رسیده تا در این قسمت از مقاله، آیا بیت کوین سدی در برابر تورم است؟ اطلاعاتی در مورد راه های مقابله با تورم در اختیارتون بزاریم. از آنجایی که پول نقد در طول زمان قدرت خرید خود رو از دست میده، نگهداری پول نقد منجر به از دست دادن پس انداز افراد می شه. این امر باعث شده که، مردم پولشون رو در انبار سرمایه گذاری های با ارزش مانند طلا، املاک و مستغلات، سهام و در حال حاضر رمزارزها قرار بدن. طلا به عنوان محافظ در برابر تورم در طول دوره های تورمی گذشته، سابقه متفاوتی داشته. به این شکل که، در دهه ۱۹۸۰ مواقعی وجود داشت که نگهداری طلا بازدهی منفی به مالکان می داد. در زمان های اخیر، طلا به آرامی درخشش خودش رو به عنوان پرچین از دست داده. در طول همه‌گیری و حتی زمانی که امواج فروکش کردن، مردم کمتر به طلا علاقه نشان دادن. این فلز همچنان برای حفظ ارزش در بلند مدت به اندازه کافی خوبه، اما در کوتاه مدت، این فلز در حال حاضر کمتر قابل اعتماد هست. این انتظار میره که، زمانی که قیمت های مصرف کننده افزایش پیدا می کنه، ارزش کالاهایی که قراره در مقابل تورم محافظت کنن نیز بالا بره. اخیرا طلا به عنوان سد محافظتی، ارزش خودش رو از دست داده و کم تر مورد توجه هستش.

مقاله پیشنهادی: نکات مهم در زمان سرمایه گذاری روی بیت کوین

املاک و مستغلات یکی دیگر از پرچین های تورمی هست. این یک دارایی ملموسه که بر خلاف دارایی های کاغذی، ارزش خوش رو در زمان حاکم شدن تورم حفظ می کنه. به طور خاص، با افزایش قیمت ها، ارزش ملک نیز افزایش پیدا می کنه. همچنین مبلغی که صاحب خانه می تونه برای اجاره دریافت کنه، اونم بالا میره، به طوری که ملک در طول زمان درآمد بیشتری از اجاره به دست میاره. در سراسر جهان، لازمه بدونین که، عوامل مختلفی مانند، ثبات سیاسی و اقتصادی کشور، سیاست دولت، جمعیت و اقتصاد محلی، زیرساخت ها، موقعیت جغرافی و سایر عوامل با قیمت املاک و مستغلات ارتباط نزدیکی دارن.

آیا بیت کوین سدی در برابر تورم است؟

این نوع از سرمایه‌گذاری، از گذشته تاکنون وجود داشته. این گزینه مخصوصا در ایران که شرایط تورمی به صورت‌ های مختلف وجود داره، همیشه خوب بوده که در بسیاری از اوقات سود بالایی به همراه داشته. با این حال خرید مسکن و زمین یک سرمایه‌گذاری بلند مدت به حساب میاد که نقدشوندگی بسیار پایینی هم داره. به این صورت که، فروش ملک شما ممکنه به چند روز یا حتی چند ماه فرصت و صبرکردن نیاز داشته باشه اما در مقابل، طلا یک دارایی نقدی هست که در هر زمان دوست داشته باشین، می ‌تونین به یکی از فروشگاه ‌های طلا و جواهرات برین و اون رو بفرشوین و سریعا نقد کنین

اما آیا سهام به عنوان محافظ، در برابر تورم می تونه عمل کنه؟ بهتره بدونین که، برخی از سهام به محافظت از ارزش سرمایه گذاری شما کمک می کنه. حتی اگر این سهام در کوتاه مدت به سرمایه گذاران بی حوصله ضربه بزنه، در طول زمان می تونه جبران کنه. اما این رو هم باید در نظر بگیریم که، همه سهام برای محافظت از تورم خوب عمل نمی کنن. شما باید شرکت هایی رو پیدا کنین که دارای اصول بنیادی قوی هستن و احتمال بیشتری داره که سود سهام بهتری برای سهامداران خود در نظر بگیرن. ارزش پیشنهادی همه طبقات دارایی های متعارف همواره به سیاست های مقامات متمرکز مانند دولت ها یا بانک های فدرال مرتبط هست. به طور کلی می تونیم بگیم که، دارایی هایی که ذاتا مرتبط با سیستمی هستن که دارندگان دارایی، قادر به دخالت در آن نیستن، پوشش قابل اعتمادی در برابر تورم محسوب نمی شن زیرا مرجع متمرکز، کنترل رو در دست داره.

آیا بیت کوین سدی در برابر تورم است؟

آیا بیت کوین سدی در برابر تورم است؟

در این قسمت، ما می خوایم به این سوال پاسخ بدیم که، آیا بیت کوین سدی در برابر تورم است؟ برای پاسخ به این سوال با ما همراه باشین. همانطور که می دونین، تورم یک مفهوم پیچیده اقتصادی هست که می تونه خوب یا بد باشه، اما باور غالب این که، وقتی خیلی بالا میره و از کنترل خارج می‌ شه، به یک فاجعه تبدیل می شه. اگر چه تورم در طول سال گذشته ثابت موند زیرا همه‌گیری ویروس کرونا باعث شد کسب ‌وکارها تقریبا تعطیل بشن، انتظار میره در آینده نزدیک با افزایش هزینه ‌ها و باز شدن اقتصادها، تورم افزایش پیدا کنه. در طول دهه گذشته، بیت‌ کوین و ارزهای دیجیتال نشان دادن که، مانند دارایی ‌های قبلی، می ‌تونن در دوره ‌های تورمی نقش داشته و توانایی خودشون رو در ارتباط ارز دیجیتال و کنترل تورم نشون بدن. 

بیت کوین اساسا یک دارایی کاهش تورم هست، به همین دلیل که، شهروندان کشورهای دارای ارزهای فیات ناپایدار، به طور چشمگیری از اون به عنوان ذخیره ارزش، برای محافظت در برابر تورم شدید و افزایش هزینه‌ های کالاها و خدمات روزمره استفاده می‌ کنن. ارز دیجیتال بیت کوین به دلیل این که، غیرمتمرکز هست و عرضه محدودی داره، می تونه به خوبی در برابر تورم به عنوان یک محافظ عمل کنه. این عوامل می تونه، قدرت انعطاف پذیری و کمیابی رو به ارمغان بیاره. یکی از رازهای مقاوم سازی دارایی در برابر تورم، کمیابی هست. از آن جایی که بیت کوین عرضه محدودی داره، کمیاب میمونه و در نتیجه تضمین می ‌کنه که ارزش اون در طول زمان ثابت بمونه و به همین دلیل که به اون طلای دیجیتال میگن. 

آیا بیت کوین سدی در برابر تورم است؟

تورم زمانی ایجاد می شه که بانک مرکزی یا دولت اقدام به چاپ گزاف اسکناس های ارز می کنن و در نتیجه باعث عرضه بیش از حد پول می شه. تئوری اقتصادی بیانگر این که، تورم هنگامی پدید میاد که افزایش حجم پول سریع تر از تولید واقعی کالاها یا خدمات اتفاق بیفته. در واقع افراد باید پول نقد بیشتری برای خرید همان مقدار کالا داشته باشن که در نهایت باعث افزایش قیمت ها می شه. برای ارز دیجیتال بیت کوین در گردش محدودیت های از پیش تعیین شده ای وجود داره که به معنای عدم عرضه اضافی هست و باعث کنترل تورم می شه.

 خالق بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو، در نظر داشت که هر واحد بیت کوین در طول زمان افزایش پیدا کنه. این هدف از طریق حداکثر عرضه محدود آن و همچنین سرعت پایین استخراج بیت کوین جدید تضمین شد. وقتی به حداکثر تعداد بیت کوین رسید، دیگر نمی شه بیت کوین جدیدی ایجاد کرد. معاملات طبق معمول انجام می شه و ماینرها همچنان پاداش خواهند گرفت. به دلیل ماهیت غیرمتمرکز ان، هر کسی می ‌تونه بیت کوین را در مقایسه با طلایی که عرضه کنترل شده، در کشورهای مستقل داره، ذخیره کنه. همانطور که گفتیم، هدف اصلی بیت کوین ذخیره ارزش هست و دقیقاً به همین دلیل که انتظار میره در زمان وقوع رکود، عملکرد بهتری نسبت به سایر ارزهای دیجیتال مانند اتریوم داشته باشه. افزایش تصاعدی قیمت بیت کوین نشان میده که، ارزش ذخیره شده در ارز دیجیتال از خود تورم سریع تر افزایش پیدا می کنه. برای مثال در سال 2021، بیت کوین رشد 59.8 درصدی داشت که از تورم در بیشتر کشورها به طور قابل توجهی بهتر بود. بنابراین سرمایه گذارن ارز دیجیتال بیت کوین رو به عنوان یک ابزار برای غلبه بر تورم می شناسن.

جمع بندی و نتیجه گیری

در مقاله حاضر تحت عنوان، آیا بیت کوین سدی در برابر تورم است؟ ما سعی کردیم به صورت کامل اطلاعاتی در مورد مفهوم تورم چیست؟ و راه های مقابله با تورم براتون ارائه بدیم و سپس دانش و اگاهیتونو نسبت به این که، آیا بیت کوین سدی در برابر تورم است؟ بالا ببریم در نهایت باید گفت که، استفاده از ارزهای دیجیتال اخیراً به یک رویه مشخص در سرمایه گذاری تبدیل شده. با این حال، افراد باهوش در زمینه امور مالی و کسانی که به اقتصاد اهمیت میدن، یاد گرفتن که بیت کوین چیست و چه کاری انجام میده. آن ‌ها ارز دیجیتال رو به عنوان یک فرصت سرمایه گذاری و همچنین به عنوان مانعی در برابر اثرات مخرب تورم می‌ بینن.

ارز دیجیتال بیت کوین توانسته در برابر تورم به خوبی عمل کنه و عملکرد بهتری رو در این زمینه، نسبت به دارایی هایی مانند؛ املاک، طلا و سهام داشته باشه. بیت کوین به عنوان یک دارایی به طرز شگفت انگیزی تونسته آن ها رو با اختلاف زیادی شکست بده. بیت کوین در سال‌ های اخیر به عنوان یک مانع تورم ظاهر شد. از آن جایی که این دارایی دیجیتال به هیچ دولت یا بانک مرکزی مشخصی وابسته نیست، از آسیب ‌های تورم مصون موند. در نتیجه، برای کسانی که به دنبال محافظت از پول و دارایی خود در برابر نوسانات قیمت هستن، سرمایه گذاری در بیت کوین رو براشون توصیه می کنیم. از این که همراه ما بودین متشکرین. موفق و پیروز باشین.


نظرات کاربران در مورد آیا بیت کوین سدی در برابر تورم است؟
سوال امنیتی :3+69 = ?