آیا قیمت توکن ‌های Defi افزایش می ‌یابد؟ (بررسی آینده توکن های Defi)

1401/06/19


آیا قیمت توکن ‌های Defi افزایش می ‌یابد؟ در این مقاله ای که برای شما همراهان عزیز آماده کردیم قصد داریم قیمت توکن های DeFi را بررسی کنیم بعد در ادامه به ریز جزئیات بپردازیم تا موضوع قابل فهم تر باشه. پلتفرم ‌های دی فا (DeFi) یا در واقع امور مالی غیر متمرکز مدتی هستش که فعالیت کاربر هاش و قیمت توکن ‌هاش رو به افزایش بوده. همین چیزا سبب شده تا تعدادی از تحلیل ‌گر ها ادعا کنن که دومین تابستان دی فای (2 (DeFi Summer داره شروع میشه.

بعد از آغاز سال ۲۰۲۱، به طور غیر منتظرانه ارزش و حجم معامله ها افزایش پیدا کرد که سبب پر شور تر شدن بازار گاوی امروزی شد. در این مدت زمان قسمت NFT یا به عبارتی توکن ‌های غیر قابل معاوضه زمینه دی فای بیشتر از سایر قسمت ‌ها مورد توجه قرار گرفتن.

آیا قیمت توکن ‌های Defi افزایش می ‌یابد؟

هنگامی که توجه سرمایه‌ گذار ها به جای دیگه بود، قیمت و ارزش ‌ها در زمینه دی فای ثابت تر شد و عرضه کننده های پروژه ‌ها تونستن روی ارتقا پروتکل‌ ها تمرکز داشته باشن. به تازگی توکن‌ های مربوط به زمینه دی فای بیشتر مورد توجه قرار گرفتن و در حال به وجود آوردن تغییرات قیمتی و ارزشی هستن.

داده ‌های کوین تلگراف مارکت و تریدینگ ویو نشان میدن که تعدادی از توکن های زمینه دی فای تا به امروز رشد قابل توجهی داشتن. در حالی که قیمت و ارزش بیت کوین چند درصد پایین ‌تر اومد.

روند صعودی گرفتن توکن ‌های دی فای سبب شد تا تعدادی از تحلیل‌ گر ها به این نتیجه برسن که دومین تابستان دی فای (2 (DeFi Summer در حقیقت به وقوع پیوسته. به علت رشد زیاد زمینه دیفای در تابستان ۲۰۲۰ به خاطر همین بهش گفتن تابستان دی فای که در تابستان امسال هم به همین سبب، تحلیل‌ گر ها به اون تابستان دی فای ۲ گفتن.

حالا که یه توضیحی در خصوص " آیا قیمت توکن ‌های Defi افزایش می ‌یابد؟" دادیم الان بهتر هستش بریم به ریز جزئیات برسیم که تمامی این اصطلاح هایی که تا به اینجا استفاده کردیم یعنی چی چه کاربردی دارن چه خوبی و بدی هایی دارن. اول از هر چیزی بهتر بگیم دی فا (DeFi) چی هستش. 

دی فای چیست؟

آیا قیمت توکن ‌های Defi افزایش می ‌یابد؟

 در حقیقت Defi کوتاه شده عبارت Decentralized Finance هستش یعنی سیستم مالی غیر متمرکز، که شامل پروتکل‌ ها، دارایی ‌های دیجیتال، نرم‌ افزار ‌های غیر متمرکز، قرارداد ‌های هوشمند که روی بستر بلاک چین هستن. با در نظر گرفتن انعطاف ‌پذیری و میزان پیشرفت و توسعه، اتریوم مطلوب ترین مورد جهت پیاده سازی دی فا (DeFi) هستش.

علت های رشد نمودن قیمت دی فای

 نماد شاخص "DeFi Perp" در مبادله ارز های دیجیتال FTX هستش که شامل سبدی از 25 ارز دیجیتال برتر می باشد. داده ها نشون میدن که قیمت DeFi Prep با افزایش 138% به بالاترین سطح خودش رسیده.

با داتشن توجه لازمه به نمودار ها و رسیدن قیمت DeFi Prep به مقاومت چندین هزار دلاری، بیانگر این هستش که سرمایه ها در حال بازگشت به سمت اکوسیستم دی فای هستش. در کنار این هم حجم معامله های روزانه و قیمت NFT در حال رسیدن به حداقل خودش هستش.

استیبل کوین‌ در دی فای

آیا قیمت توکن ‌های Defi افزایش می ‌یابد؟

در این بخش از مقاله " آیا قیمت توکن ‌های Defi افزایش می ‌یابد؟" قصد داریم در خصوص استیبل کوین در دی فای توضیحاتی ارائه کنیم و سه روش جهت پشتیبانی از اتیبل کوین ها را شرح بدیم. ارز های با ارزش ثابت یا به عبارت دیگه استیبل کوین به توکن‌ های ارز دیجیتال گفته میشه که ارزش اونا به دارایی خارجی مانند ارز فیات یا طلا بستگی داره. استیبل کوین ‌ها همچون بیت کوین یا اتریوم نوسان ندارن و ارزش و قیمت اونا به روش ‌های گوناگونی ثابت نگه داشته میشه.

استیبل کوین ‌ها به دلیل داشتن قیمت و ارزش ثابت میتونن برای موارد گوناگونی همچون نگهداری سرمایه، پرداخت‌ های تجاری، نقل و انتقالات بین ‌المللی و ... استفاده بشن بدون هیچگونه ریسکی. استیبل کوین‌ ها در زمینه های گوناگون دی فای مانند پلتفرم ‌های‌ صرافی ‌های ارز دیجیتال و پلتفرم‌ های وام‌ دهی و وام ‌گیری دارای اهمیت هستن.

روش ‌های گوناگونی جهت پشتیبانی از استیبل کوین ‌ها وجود داره. نخستین و راحت ‌ترین روش، ذخیره کردن دلار در بانک‌ ها و به وجود آورد استیبل کوین‌ به کمک اون هستش. ارز دیجیتال تتر، دلار بایننس و دلار کوین ‌بیس از جمله این نوع استیبل‌ کوین‌ ها هستن. روش دوم، بهره گیری از کمک کریپتو هستش. در این حالت به کمک ارز های دیجیتال قفل شده در پلتفرم‌ های ارز دیجیتال استیبل کوین ارسال میشه. هنگامی که ارزش ارز های دیجیتال قفل شده به حداقل برسه، قسمتی از اونا فروخته میشه تا ارزش استیبل کوین‌ ها همیشه ثابت بمونه.

روش سوم به وجود آوردن استیبل کوین ‌ها، روش‌ الگوریتمی نام داره. تعدادی از استیبل کوین‌‌ های الگوریتمی در پی ثابت نگه داشتن ارزش دارایی ‌ها نسبت به تورم با یک مبدا زمانی هستن. در پروژه «AmpleForth» ارزش توکن ‌های «AMPL» با قیمت و ارزش دلار سال 2019 برابر هستش و با به وجود اومدن تغییر در مقدار توکن ‌ها تورم اون پوشش داده میشه.

مقاله پیشنهادی: شبکه دیفای چین چیست؟

دلیل اهمیت توکن های دی فای

اگه تا اینجای مقاله " آیا قیمت توکن ‌های Defi افزایش می ‌یابد؟" را مطالعه کرده باشین پیش تر اشاره کردیم که دی فای چی هستش و همچنین گفته شد که امور مالی غیر متمرکز جهت حذف نهاد های واسطه از امور مالی گوناگون مورد نیاز بشر ایجاد شدن. در امور مالی متمرکز نهاد های واسطه همچون بانک ‌ها مدیریت همه ی امور مالی را بر عهده دارن و این مساله به اونا قدرت اعمال نظر در امور بدون کسب رضایت اکثر کاربر ها را میده. یکی از فعالیت ‌هایی که توسط این نهاد ها صورت میگیره میشه به مواردی که در ادامه آوردیم اشاره کرد:

1. سرعت کم در تراکنش های بین ‌المللی به علت هماهنگی‌ میان سیستم های بانکی کشور های گوناگون

2. لزوم احراز هویت کردن کاربر ها جهت ایجاد حساب بانکی، بیمه و ...

3. مدیریت و به ‌روز رسانی پایگاه داده اطلاعات حساب‌ های کاربر ها

4. هزینه بالای کارمزد ‌ها به سبب وجود نهاد واسطه

5. محدود نمودن کاربر ها از دسترسی به امور مالی

6. تایید و ثبت نهایی نمودن تراکنش‌ های کاربر ها

7. چاپ پول بدون داشتن پشتوانه و کمک

همون طور اطلاع دارین قدرت نهاد های واسطه در امور مالی متمرکز خیلی زیاد هستش در صورتی که کارایی اونا هم آنچنان بالا نیستش. نهاد های واسطه چون که از طرف دولت ایجاد میشن بیشتر مورد اعتماد و قبول مردم هستن ولی اعتماد مردم به دولت و نهاد های واسطه به این معنی نیستش که اونا عملکرد مناسبی حتماً دارن.

نمونه‌ های بسیاری از سیاست‌ های مالی وجود دارن که سبب به حداکثر رسیدن تورم، به حداقل رسیدن ارزش دارایی مردم و فروپاشی اقتصاد شدن. اهمیت دی فای به خاطر این هستش که همون خدمات بانک ‌ها، بیمه‌ ها و بقیه نهاد های مالی متمرکز را بدون احتیاج به اعتماد شخص یا نهاد منحصر به فردی و با پشتوانه امنیت تکنولوژی بلاک چین فراهم میکنه.

کاربرد ارز های دی فای

امور مالی زمینه وسیعی از فعالیت‌ ها را شامل میشه که این فعالیت ‌ها در امور مالی غیر متمرکز به علت ماهیت دیجیتال و غیر متمرکز ارز های دیجیتال وسیع ‌تر هم هستن. به وجود آوردن و بهره گیری از استیبل کوین ‌ها، پروتکل ‌های ترید و سرمایه ‌گذاری، پلتفرم ‌های وام ‌دهی و سپرده‌ گذاری، بیمه، ابزار های پرداخت، کشت سود و صرافی‌ های ارز دیجیتال غیر متمرکز از کاربرد های مهم و اساسی دی فای هستن.

مزایای پروژه های دی فای

آیا قیمت توکن ‌های Defi افزایش می ‌یابد؟

در ادامه مقاله " آیا قیمت توکن ‌های Defi افزایش می ‌یابد؟" میخوایم مزایای دی فای را بررسی کنیم. اکثر مزایای امور مالی غیر متمرکز از تکنولوژی بلاک چین منشا میگیره. این تکنولوژی سبب افزوده ‌شدن قابلیت‌ هایی به دی فای میشه که در سیستم‌ های متمرکز وجود نداره. در ادامه چند ویژگی مثبت اساسی و مهم پروژه ‌های زمینه دی فای را بررسی میکنیم:

  • داشتن قابلیت برنامه ‌نویسی

همون طور که پیش تر هم گفته شد، دی فای با پا به عرصه گذاشتن قرارداد های هوشمند روی بستر بلاک چین شکل گرفت. قرارداد های هوشمند به توسعه‌ دهنده ها و برنامه ‌نویس ها این قابلیت را میدن که از هر کجای دنیا و بدون احتیاج به گرفتن اجازه از شخص یا نهادی، ابزار های گوناگونی جهت بهره گیری در امور مالی به وجود بیارن. ویژگی اساسی و مهم این قرارداد ها اجرای اتوماتیک اونا با برقرار بودن شرایط منحصر به فرد تعریف شده در شبکه هستش. این ویژگی سبب میشه که کاربر ها از همه نقاط جهان بدون این که همدیگه را بشناسن و به هم اعتماد داشته باشن، ارتباط مالی داشته باشن.

افزون بر این ها، با بهره گیری از همچین سیستمی احتیاج به دادگاه ‌های حل اختلاف را هم تا حدود بسیاری به حداقل میرسونه چون که در قرارداد های هوشمند شرایط قرارداد از قبل مشخص میشه و کاربر ها با توجه به شرایط تعریف شده از اون بهره میبرن. هر زمان که شرایط مشخص شده پیش بیوفته قرارداد به طور اتوماتیک اقدام های مورد احتیاج را انجام میده و هیچ یک از طرفین قادر به دستکاری در این فرآیند نیستن.

  • دارای قابلیت همکاری

از جمله ویژگی ‌های اساسی پروژه ‌های روی بستر بلاک چین متن باز بودن بیشتر اونا هستش. در همچین فضایی محصولات تازه به جای این که از صفر کارشون را آغاز کنن از عرضه و توسعه ایجاد شده در پروژه ‌های قبلی بهره گیری و بستر متناسب خودش را به وجود بیاره. این مساله سبب میشه سرعت توسعه اپلیکیشن‌ های دی فای بیشتر باشه و از طرفی تنوع در محصولات افزایش پیدا کنه. به دلیل این ویژگی به دی فای لِگو های پول هم گفته میشه. در امور مالی متمرکز سیستم ‌ها جهت امنیت بالا به طور کامل محرمانه و بومی هستن و همکاری بین نهاد های گوناگون احتیاج به همکاری ‌های سیاسی و اقتصادی بین کشور ها داره.

  • تغییر ناپذیر بودن

آیا قیمت توکن ‌های Defi افزایش می ‌یابد؟

وجود ماهیت غیر متمرکز در بلاک چین سبب ایجاد ویژگی تغییر‌ ناپذیری شده. این ویژگی به این معنی هستش که اگه داده یا قراردادی در بلاک چین ذخیره بشه قابل حذف یا ویرایش نیست. پس، امور مالی غیر متمرکز که از این تکنولوژی بهره میبرن، امنیت اطلاعات ثبت شده در شبکه و نیز امنیت اطلاعات قرارداد ها را تضمین میکنه. لازم به ذکر هستش که امنیت کامل قرارداد های هوشمند فقط به این قسمت مربوط نیست چون که این قرارداد ها میتونن با بهره گیری از توابعی با سایر قرارداد ها یا بلاک چین‌ ها در ارتباط باشن و هنگام داشتن اشکال های فنی مورد سرقت قرار بگیرن.

  • شفاف بودن

از جمله ویژگی ‌های اساسی و مهم بلاک چین‌ ها شفاف بودن تراکنش های اون هستش. اطلاعات مربوط به تراکنش ‌های گوناگون شبکه ‌های بلاک چینی در اختیار همه هستش. تمامی کاربر ها میتونن به عنوان معامله گر در این شبکه ‌های فعالیت داشته باشن و در تایید و ثبت نمودن تراکنش ‌ها شریک باشن و از این طریق بر امنیت و غیر متمرکز بودن شبکه اثر گذار باشن. پروژه ‌های دی فای هم با توجه به این که روی بستر بلاک چین ‌های با امکان قرارداد هوشمند ساخته میشن از این شفافیت برخوردار هستن. این شفافیت کمک میکنه تا اطلاعات شبکه در اختیار همه قرار بگیره.

  • بدون احتیاج به اجازه

برای ایجاد و توسعه اپلیکیشن ‌های دی فای برای افراد هیچ محدودیتی از سمت بلاک چین‌ ها وجود نداره. همین مساله برای کاربر ها پروتکل ‌های دی فای هم وجود داره. اتصال به پلتفرم ‌های دی فای هم خیلی آسون هستش. با این که اکثر فعالیت ‌های کاربر ها در امور مالی متمرکز با حضور کاربر ها در محل سازمان‌ ها صورت میگیره، کاربر ها با داشتن یک کیف پول دیجیتال و یا همون ولت و اینترنت میتونن به پروتکل های دی فای متصل بشن و از امکانات اونا بهره ببرن.

چالش ‌های پروژه های دی فای

آیا قیمت توکن ‌های Defi افزایش می ‌یابد؟

دی فای هم مثل هر تکنولوژی دیگه معایب و مزایایی را داره. در این بخش از مقاله " آیا قیمت توکن ‌های Defi افزایش می ‌یابد؟" میخوایم معایب دی فای بیشتر بررسی کنیم. تعدادی از عیب های دی فای مربوط به تکنولوژی بلاک چین هستش ولی تعدادی دیگه مربوط به مشکلات درون ‌زنجیره‌ ای همچون تامین اطلاعات برای بلاک چین و دخالت دولت ‌ها به علت های گوناگون همچون دور زدن تحریم‌ های بین‌ المللی، فرار مالیاتی و پول ‌شویی هستش.

  • تامین کردن اطلاعات

اکثر اپلیکیشن‌ های دی فای به اطلاعات دنیای حقیقی احتیاج دارن. برای این که بهتر این موضوع را درک کنین یه مثالی میزنیم، در صرافی‌ های غیر متمرکز جهت تبدیل دو توکن ارز دیجیتال به همدیگه می بایست نرخ برابری اونا تعیین باشه. این نرخ‌ ها در پلتفرم‌ های صرافی ‌های متمرکز که از اردر بوک بهره میبرن تعیین میشه. در این صورت صرافی غیر متمرکز می بایست اطلاعات مورد نیاز خودش را از نهاد های متمرکز بگیره که این مساله سبب دور شدن از ایده‌ غیر متمرکز بودن ارز های دیجیتال میشه. پروژه‌ های اوراکل همچون ارز دیجیتال لینک جهت حل این مشکل به وجود اومدن.

در این پروژه ‌ها اطلاعات مورد احتیاج با بهره گیری از منابع گوناگون مورد اعتماد در دنیای حقیقی جمع ‌آوری شده و به شبکه فرستاده میشه. با این که پروژه‌ ها تا حدودی متمرکز بودن و وابسته بودن پروتکل‌ های دی فای به سرور های مرکزی را برابر سازی میکنن ولی همچنان تا حدود بسیاری متمرکز هستن. تامین اطلاعات صحیح برای پروتکل‌ های دی فای خیلی مهم هستش و بدون اون اکثر پروتکل‌ ها بی ‌استفاده هستن.

  • مقیاس‌ پذیری

اساسی ترین و مهم ترین عیب دی فای و بلاک چین، مساله مقیاس ‌پذیری هستش. مقیاس‌ پذیری یعنی توانایی شبکه جهت مدیریت تعداد بسیاری از تراکنش ها در واحد زمان هستش. اکثر بلاک چین‌ های نسل اول امنیت فوق العاده ای دارن و تا حدود بسیاری غیر متمرکز هستن ولی مقیاس‌ پذیری اونا کم هستش. این مساله برای پلتفرم اتریوم که اساسی ترین پلتفرم ایجاد قرارداد های هوشمند در زمینه دی فای هستش خیلی پیچیده هستش.

مقیاس ‌پذیری حداقل سبب کاهش سرعت انتقال تراکنش ‌ها و افزایش هزینه ثبت اون میشه. پروژه‌ های بلاک چین دیگه همچون سولانا و کاردانو مقیاس ‌پذیری بالایی نسبت به اتریوم دارن البته قسمتی از اون به دلیل تمرکز بسیار و قسمت دیگه به دلیل الگوریتم اجماع اثبات سهام بهره برده شده در اونا هستش. سعی های بسیاری در این مدت زمان جهت حل نمودن این مشکل به شکل درون زنجیره ‌ای و بیرون از زنجیره‌ ای صورت گرفته. اتریوم 2 نسخه مقیاس ‌پذیر اتریوم هستش.

ریسک های امنیتی که قرارداد های هوشمند را تهدید می کند

آیا قیمت توکن ‌های Defi افزایش می ‌یابد؟

به خاطر این که قرارداد هوشمند پایه مهم هر پروتکل یا برنامه دی فای (DeFi) هستش، خطر امنیتی مربوط به اونا میتونه تمامی برنامه یا پروتکل را به هم بریزه. قرارداد های هوشمند منبع باز هستن و به کاربر ها و برنامه نویس ها این امکان را میدن تا پیش از سرمایه گذاری در پروتکل دی فای (DeFi)، اونا را تحلیل و بررسی کنن. تا به اکنون در بیشتر پروژه‌ های دی فای مانند کامپوند، هک صورت گرفته و دارایی‌ های کاربر ها به سرقت رفته. اگه این اتفاق برای پروتکل‌ های دیگه هم پیش بیوفته اعتماد به کل زمینه از بین میره و سرمایه ‌گذاری در دی فای تبدیل به سرمایه ‌گذاری ریسک ‌پذیر میشه و سبب جلوگیری از رشد دی فای میشه.

  • خطای صورت گرفته از سمت کاربر

هنگام کار با اپلیکیشن ‌های مربوط به پروژه ‌های ارز دیجیتال وب 3 که اپلیکیشن‌ های دی فای هم قسمتی از اونا حساب می‌شود، تمامی مسولیت ‌های فعالیت در بلاک چین و تامین امنیت اونا به عهده کاربر ها هستش. اگه کاربر ها اطلاعات کلید خصوصی یا عبارت بازیابی ولت خودشون را گم کنن دیگه به هیچ عنوان قابل بازیابی نیستش. افزون بر این ها، سازمان ‌های دولتی مسولیتی در قبال فعالیت ‌های اپلیکیشن ‌های زمینه دی فای ندارن و اگه کلاهبرداری صورت بگیره یا اتفاقی برای دارایی‌ های کاربر ها در پروتکل پیش بیاد نهاد ها‌ی دولتی مسولیتی در قبال اونا ندارن.

  • تجربه کاربری نا مناسب

همون طور که میدونین تکنولوژی بلاک چین فناوری جدیدی هستش و کار در این فضا مقداری سخت ‌تر از کار با سایت ‌ها و اپلیکیشن‌ های معمولی هستش زیرا تقریبا همه ی فعالیت ‌ها در این اپلیکیشن ‌ها توسط خود کاربر ها مدیریت میشه و هنوز ارتباط بین بلاک چین ‌های گوناگون به طور کامل وجود نداره و همین مساله موجب پیچیدگی کار در پروژه‌ های گوناگون شده. به مرور با به وجود اومدن راهکار های تازه همچون پل ‌های بین ‌زنجیره ‌ای این ارتباط ها بهتر از گذشته شده و پیشرفت ‌های جدید سبب تجربه کاربری مناسب میشن.

  • شاخص ‌های درون ‌زنجیره ‌ای، از گرم شدن بازار دی فای خبر می دهند

آیا قیمت توکن ‌های Defi افزایش می ‌یابد؟

شواهدی که نشون میدن بازار دی فای گرم شده، در معیار های گوناگون زنجیره ‌ای قابل مشاهده هستش. این معیار ها نشون میدن که مقدار فعالیت‌ های سالم و تعداد کاربر هایی که با پروتکل ‌های دی فای و صرافی ‌های غیر متمرکز تعامل دارن، افزایش چشمگیری داشته.

افزایش مداوم تعداد کاربر های تازه به افزایش فعالیت پروتکل ‌های وام ‌دهی و صرافی ‌های غیر متمرکز کمک کرده. همچنین داده‌ ها نشون میدن که حجم معامله ها در صرافی‌ های غیر متمرکز به حدی رسیده که تا به امروز بی سابقه بود.

کاربر هایی که نگران هزینه ‌های زیاد تراکنش‌ های شبکه اتریوم هستن امکان داره سرمایه محدودی از خودشون را در تعامل با این بخش سرمایه گذاری کنن، زمینه رو به رشد راه حل‌ های لایه ۲ (L2) و پل‌ های بین زنجیره‌ ای به شبکه ‌های رقیب همچون سولانا این اطمینان را میدن که تمامی پروژه ها با هر اندازه ای بتونن در زمینه سرمایه ‌گذاری دی فای فعالیت داشته باشن.

  • پلتفرم های وام دهی و سپرده گذاری دی فای 

مهم ترین خدمات امور مالی چه به صورت متمرکز و چه به صورت غیر متمرکز وام‌ دهی و وام‌ گیری هستش و به همین سبب 3 پروتکل از 5 پروتکل اساسی دی فای مربوط به این زمینه هستش. فرآیند این پروتکل ‌ها مشابه بازار های مالی سنتی هستش. کاربر هایی که میخوان از دارایی‌ های خودشون سود بگیرن، میتونن ارز دیجیتال های خودشون را به استخر های نقدینگی قرض بدن و در عوض اون سود بگیرن. دقیقاً مثل حساب ‌های سپرده بانکی این دارایی‌ ها هم نقدینگی زیادی دارن و کاربر ها میتونن دارایی ‌های خودشون را هر موقع که خواستن از استخر ها خارج کنن.

آیا قیمت توکن ‌های Defi افزایش می ‌یابد؟

از طرف دیگه کاربر هایی که به پول احتیاج دارن میتونن با بهره گیری از این استخر های نقدینگی وام بگیرن. نرخ بهره به نرخ بهره ‌بردای از استخر بستگی داره یعنی به میزان سپرده‌ های موجود در استخر که پیش تر قرض گرفته شده. به عبارتی عرضه و تقاضای شکل گرفته برای وام ‌دهی و قرض دهی میزان این نرخ را مشخص میکنه. پس، نرخ بهره در این حالت متغیر و وام‌ دریافت کننده ها هم میتونن وام ‌های خودشون را در هر موقع که خواستن باز پرداخت کنن.

لازم به ذکر هستش که پروتکل‌ های وام‌ دهی و وام‌ گیری غیر متمرکز، بدون مرز و بدون احتیاج به اجازه هستن. افراد گوناگون از سر تا سر دنیا در این پلتفرم‌ ها فعالیت میکنن و به همین سبب راه راحت جهت احراز هویت و بررسی تاریخچه فعالیت ‌های مالی کاربر ها در اون وجود نداره. پس، مقدار دارایی که وام ‌گیرنده میتونه بگیره، نحوه وثیقه‌ گذاری و روش باز پرداخت تمامی اینا می بایست به طور خودکار صورت بگیره.

در پلتفرم ‌های فعلی مقدار وام دریافتی به مقدار وثیقه ارز های دیجیتال وام دریافت کننده مرتبط هستش مقدار دقیق وثیقه به قوانین پروتکل بستگی داره و واجب نیست که دو برابر میزان وام دریافتی باشه.

به طور معمول هر چقدر نقدینگی دارایی وثیقه بیشتر باشه کاربر میتونه وام بیشتری هم بگیره به همین سس اتریوم و بیت کوین در اکثر پلتفرم ‌ها به عنوان وثیقه گرفته میشه. از جمله معروف‌ ترین پروتکل ‌های وام‌ دهی ارز دیجیتال را در ادامه مقاله " آیا قیمت توکن ‌های Defi افزایش می ‌یابد؟" آوردیم:

1. کامپوند         2. میکر        3. آوه

پلتفرم میکر بستر وام‌ دهی و سپرده‌ گذاری هستش. در پلتفرم کامپوند برای نخستین بار به سپرده‌ گذار ها و دریافت کننده‌ های وام، توکن‌ های شبکه "COMP" به عنوان پاداش پرداخت شد. با این اقدام برای نخستین بار در تاریخ امور مالی، کاربر ها جهت گرفتن وام از یک پلتفرم پاداش گرفتن. پلتفرم آوه هم افزون بر ارز های دیجیتال معمولی همچون بیت کوین، از توکن‌ های غیر قابل معاوضه NFT جهت سپرده‌ گذاری بهره میبره.

مقاله پیشنهادی: ریفای چیست؟

صرافی‌ های غیر متمرکز در دی فای

از جمله نخستین و توسعه ‌یافته ‌ترین مسائل دی فای، پروژه ‌های مربوط به صرافی ‌های غیر متمرکز هستش. با فشار دولت‌ ها کاربر ها جهت بهره گیری از صرافی‌ های متمرکز ارز دیجیتال می بایست احراز هویت کنن. این مساله با ماهیت غیر متمرکز ارز های دیجیتال در تضاد هستش. صرافی ‌های متمرکز به عنوان نهاد مرکزی میتونن اکثر فرآیند ها را دستکاری کنن و یا با فروش اطلاعات کاربر ها حریم خصوصی اونا را نقض کنن. صرافی‌ غیر متمرکز به کاربر ها این قابلیت را میده که توکن‌ های ارز دیجیتال خودشون را به همدیگه تبدیل کنن بدون این که برای این اقدام احتیاج به ثبت نام جهت داشتن حساب کاربری، احراز هویت و ... وجود داشته باشه.

آیا قیمت توکن ‌های Defi افزایش می ‌یابد؟

حجم مبادله های انجام شده در صرافی ‌های غیر متمرکز گوناگون نشون میده که تمایل به بهره گیری از این صرافی‌ ها خیلی زیاد هستش و با افزوده شدن قابلیت های تازه به اونا این تمایل بیشتر هم میشه. صرافی ‌های غیر متمرکز انواع گوناگونی دارن. روش دیگه به وجود آوردن صرافی ‌های غیر متمرکز، بهره گیری از رویکرد نقدینگی تلفیقی هستش. در این حالت ارزش و قیمت به طور الگوریتمی و بر پایه مقدار نقدینگی موجود در شبکه و مقدار تمایل کاربر ها جهت خریدن ارز های دیجیتال مورد نظر مشخص میشه.

صرافی‌ های دیگه ای هم وجود دارن که ویژگی‌ های گوناگونی نسبت به بقیه دارن. با وسیع شدن مبادله در بستر های غیر متمرکز تجمیع‌ کننده ‌هایی جهت جمع‌ آوری نقدینگی از منابع گوناگون به وجود اومدن.

کاربر ها میتونن با قرار دادن نقدینگی خودشون در استخر های نقدینگی صرافی‌ های غیر متمرکز، کسب درآمد کنن. این درآمد به طور معمول از دو روش به دست میاد. در روش اول قسمتی از کارمزد تراکنش‌ ها به فراهم‌ کننده های نقدینگی در استخر ها داده میشه که این روش در اکثر صرافی ‌ها هستش. روش دوم کسب درآمد از توکن ‌های تازه داده شده توسط پروتکل هستش.

حرف آخر

حالا که کل مقاله " آیا قیمت توکن ‌های Defi افزایش می ‌یابد؟" را با دقت مطالعه کردین، لازم به ذکر هستش که ایده یک سیستم مالی غیر متمرکز همتا به همتا و بدون واسطه که توسط قرارداد های هوشمند بدون مجوز روی یک بلاک چین اجرا میشه، ایده خیلی مطلوب و موثری هستش. افراد به جای تماس با افراد کت و شلواری در فضای کاملاً خشک و رسمی بانک، به طور مستقیم با سرمایه‌ گذار ها سر تا سر جهان وارد معامله میشن.

Defi ، در حقیقت بازار جدید و خیلی پر رونقی هستش که با هدایت قسمتی از سرمایه‌ های اضافه خودتون به این بازار، میتونین از مزایای پر ثمر اون بهره ‌مند بشین.تنها لازمه که کمی وقت بذارین و آموزش ببینین. در مقاله"آیا قیمت توکن ‌های Defi افزایش می ‌یابد؟" در ابتدا علل های افزایش قیمت توکن های Defi را بررسی کردیم و بعد به ریز جزئیات پرداختیم تا موضوع قابل فهم تر باشه.


نظرات کاربران در مورد آیا قیمت توکن ‌های Defi افزایش می ‌یابد؟ (بررسی آینده توکن های Defi)
سوال امنیتی :7+71 = ?