آیا واقعا اتریوم بهترین بلاکچین دائو است؟

1401/08/09
آیا واقعا اتریوم بهترین بلاکچین دائو است؟

سلام و عرض ادب دارم به همه ی دوستان عزیز با یک مقاله جذاب دیگه تحت عنوان آیا واقعا اتریوم بهترین بلاکچین دائو است؟ در خدمت شما هستیم. خالی از لطف نیست بدونین که، بلاک چین می ‌تونه نسخه ‌های جدیدی از سازمان ‌ها را فعال کنه که قادرن بدون نیاز به هماهنگی توسط یک نهاد مرکزی به صورت مستقل فعالیت کنن. یکی از نمونه‌ های هیجان ‌انگیز کاربرد بلاک‌ چین در امر مدیریت، سازمان مستقل غیر متمرکز (DAO) هست با این وجود آیا اتریوم می تواند جایگزین مناسبی برای بلاک چین دائو باشد؟ برای پاسخ به این سئوال لطفا با ما همراه باشین اگه که قصد خرید اتریوم رو دارید.

آیا اتریوم بهترین بلاکچین دائو است؟

آیا اتریوم بهترین بلاکچین دائو است؟

در این قسمت از مقاله، آیا واقعا اتریوم بهترین بلاکچین دائو است؟ ما قصد داریم به این سوال که شاید برای شما هم پیش اومده و در ذهن دارین پاسخ بدیم. لطفا توجه داشته باشین که، دائو روشی برای سازماندهی افراد و علایق آن ها در اینترنت با استفاده از بلاک چین هست. بلاک چین یک سیستم دفتر کل عمومی هست که تنها بر بستر اینترنت وجود داره و از یک سیستم رمزنگاری پیچیده استفاده می ‌کنه تا این اطمینان ایجاد بشه که همه اطلاعات موجود و نوشته شده در آن، قابل تأیید هست. لازمه بدونین که، جامعه و صنعت کریپتو، اتریوم را به عنوان بلاک ‌چین منتخب برای اکثر برنامه ‌های غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک چین (DApps) انتخاب کرد، اما بلاک‌ چین‌ های دیگری هم وجود داره که ممکنه برای مدیریت حجم کاری سازمان‌ های خودگردان غیرمتمرکز (DAO) مناسب ‌تر باشن، به ویژه از منظر مزایای فنی و تراکنش ‌های ارزان ‌تر که این موضوع چالش مهمی برای اتریوم به حساب میاد. توجه داشته باشین که، هنوز راه زیادی مونده تا تراکنش‌ های ارزان و مزایای متعدد فنی به عوامل اصلی جذابیت ماشین مجازی اتریوم (EVM) تبدیل بشن. در واقع بستر اتریوم، بستر اصلی برای بسیاری از برنامه‌ های غیرمتمرکز هست. اما این بستر از نظر مدیریت حجم کاری این گونه سازمان‌ ها عملکرد خوبی نداره اما سازگاری ماشین مجازی اتریوم شبکه را قادر می کنه تا از ویژگی‌ های امنیتی اتریوم استفاده کنه. در حال حاضر اتریوم بهترین جایگزین برای بلاک چین دائو به شمار میره و می تونیم بگیم که به غیر از اتریوم، موارد دیگری نیز وجود دارن که می شه برای جایگزین بلاک چین دائو استفاده کرد.

شاید برایتان مفید باشد: اتریوم چیست؟

اتریوم و بلاک ‌چین ‌های سازگار با آن دارای مزیت آشکاری از نظر تعداد دائوها نسبت به سایرین هستن. آن ها بیش از ۴۲۰۰ دائو و پروتکل را در خود جای دادن که امور حاکمیتی و مدیریتی در آن‌ ها بر اساس داده ‌های پلت فرم رای گیری بلاک ‌چین اسنپ‌ شات صورت می گیره و تمامی کاربران در اتخاذ این تصمیم ‌ها دخیل هستن. در مقایسه با اتریوم، اکوسیستم سولانا فقط ۱۴۰ دائو داره و کاردانو ۱۰ دائو، همچنین طبق داده های ردیاب دائوها اکوسیستم کاردانو کاب و پولکادات سابستریت (Cardano Cube و (Polka Dot Substrate فقط ۸ دائو دارن. البته داده های ردیاب دیپ دائو DeepDAO نشان میده در بین ۱۰ دائو برتر از نظر تعداد تصمیمات اتخاذ شده در هفت روز گذشته سه دائو مبتنی بر شبکه سولانا هست.

آیا اتریوم می تواند جایگزین مناسبی برای دائو باشد؟

  آیا اتریوم می تواند جایگزین مناسبی برای دائو باشد؟

حال نوبت به این رسیده به بررسی این موضوع بپردازیم که، آیا اتریوم می تواند جایگزین مناسبی برای بلاک دائو باشد؟ قصد داریم این موضوع رو از دیدگاه مدیر عامل DeepDAO، بررسی کنیم به گفته ایال ایثکوویچ، مدیر عامل پلتفرم دیپ دائو DeepDAO (پلتفرم ردیاب دائو) تسلط اتریوم، نسبت به بقیه ممکنه به دلایل ساده و در عین حال کاربردی باشه. او تسلط اتریوم را به این واقعیت نسبت میده که «بلاک ‌چینی هست که جنبش دائو از آنجا شروع شد در واقع برتری اتریوم نسبت به دیگر بلاک چین ها به خاطر این که، زنجیره دائو از همین شبکه بلاک چین اتریوم شروع شده و مهم ‌تر از این ‌ها اتریوم بالغ‌ترین اکوسیستم از نظر ابزارهایی برای راه‌ اندازی و مدیریت تمام جنبه ‌های دائوست، اگر چه این دائوها عمدتا و نه تمامی آن‌ ها در امور مالی فعال هستن. وی همچنین این نکته رو بیان داشت که این تسلط ممکنه با افزایش محبوبیت بلاک‌ چین ‌های دیگر تغییر کنه.»

مقاله پیشنهادی: آینده ماینر های اتریوم پس از ETHEREUM 2 چه خواهد بود؟

از سوی دیگر ایال ایثکوویچ به هزینه بالای کارمزد تراکنش ( گس فی) به عنوان نقص اتریوم اشاره کرد و گفت هزینه ‌های‌کارمزد تراکنش مدت‌ هاست که برای کاربران اتریوم مشکل‌ ساز بوده، اما در ماه مارس، هزینه ‌ها در پایین‌ ترین سطح خود از آگوست گذشته بود. او افزود که «سولانا به دائوها این امتیاز رو میده تا تراکنش‌ های سریع و ارزان انجام دهند، اما از نظر ویژگی‌ ها و ابزارهای پشتیبانی در اکوسیستم نسبت به اتریوم ضعیف‌ تر هست، علاوه بر این، سولانا در برابر قطعی شبکه آسیب پذیر شده.» بنابراین برداشت های حاصل از گفته های ایال ایثکوویچ، مدیرعامل Deep DAO، اینه که: 

• اتریوم می تونه جایگزین مناسب تر نسبت به دیگر شبکه های بلاک چین باشه. 

• برتری اتریوم نسبت به دیگر بلاک چین ها به خاطر شروع شدن زنجیره دائو از همین شبکه بلاک چین اتریوم هستش. 

• اتریوم بالغ ‌ترین اکوسیستم از نظر ابزارهایی برای راه‌اندازی و مدیریت همه جنبه ‌های دائوست. 

• هزینه های بالای گس اتریوم، به عنوان یک نقص حساب میاد

• و سولانا به دائو این امتیاز رو میده تا تراکنش ها سریع و ارزان تر انجام بگیره، 

دائو چیست و چرا رقابت بر سر این موضوع بالا گرفته است؟

  دائو چیست و چرا رقابت بر سر این موضوع بالا گرفته است؟

نوبت به این رسیده تا در این قسمت از مقاله به بررسی، دائو چیست و چرا رقابت بر سر این موضوع بالا گرفته است؟ بپردازیم. اصطلاح دائو یا سازمان خودگردان غیر متمرگز رو در حوزه ارزهای دیجیتال ممکنه به گوشتون خورده باشه. دائوها در حقیقت قراردادهای هوشمندی هستن که، تاکنون بیشتر آن ها روی بلاک چین اتریوم اجرا شدن اما هر بلاک چینی که از فناوری قراردادهای هوشمند پشتیبانی می ‌کن، می ‌تونه میزبان یک دائو هم باشه. یکی از تفکرات بنیادین فناوری بلاک چین و رمزارزها، تمرکززدایی هست. این تمرکززدایی تنها محدود به پرداخت‌ های مالی نیست و بلاک چین قصد داره از همه فرایندهای متمرکز تمرکززدایی کنه. دائوها در حوزه های مختلفی می تونن فعالیت داشته باشن. از صرافی‌ های غیرمتمرکز گرفته تا پلتفرم‌ های وام ‌دهی غیرمتمرکز و صنعت بازی‌ و پلتفرم‌ های پخش ویدیو و موسیقی و هر مجموعه دیگری که خدماتش رو به ‌صورت غیرمتمرکز و بر بستر بلاک چین ارائه می ‌کنن، همگی می‌ تونن یک دائو محسوب بشن. هر دائو یک یا چند توسعه ‌دهنده داره که کد آن را می ‌نویسن. قوانین دائو در حقیقت همان کدهایی هست که از ابتدا در قرارداد هوشمند آن قرار گرفته. بنابراین هنگام کدنویسی آن ها باید دقت بسیار زیادی کرد. چرا که، هر اشتباهی می ‌تونه به قیمت ناکارآمدی یا حتی نابودی آن تمام بشه.

دائوها را می‌ تونیم یکی از زیرشاخه ‌ها یا دستاوردهای مهم امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) به شمار بیاریم. این سازمان ‌های غیرمتمرکز دقیقاً زمانی کار خود را آغاز کرد که تب ‌و تاب تمرکززدایی در جهان حاکم بود و توسعه‌ دهندگان به ‌دنبال ارائه نوآوری ‌های خود در زمینه تمرکززدایی بودن. تفکر سازمان خودگردان غیرمتمرکز یا همان دائو همین الان در حوزه رمزارزها و بلاک ‌چین عملی شده و احتمالا بسیاری از سازمان ‌ها و نهادها در زمینه های مختلف جذب این شیوه از تصمیم گیری شدن. در تعریف ساده، دائو نوعی رویکرد در اداره سازمان هست که در آن هر عضوی از مجموعه، فارغ از جایگاه و سمت، حقی یکسان در ایجاد تغییرات دارن.

یکی از معروف ‌ترین دائوهای جهان در سال ۲۰۱۶ متولد شد. این سازمان خودگردان غیرمتمرکز The DAO نام داشت و به‌ طور هوشمندانه ‌ای از عبارت دائو در نام برند خود استفاده کرد. البته The DAO به ‌دلیل ایرادی که در کد قرارداد هوشمندش وجود داشت، در نهایت هدف حمله هکرها قرار گرفت و مبلغ زیادی از آن به سرقت رفت، ماجرایی که در دنیای ارزهای دیجیتال تحت ‌عنوان «هک دائو» معروف هست.

دائو چگونه کار می‌کند؟

دائو چگونه کار می‌کند؟

 در مقاله حاضر تحت عنوان، آیا واقعا اتریوم بهترین بلاکچین دائو است؟ می خوایم به این موضوع بپردازیم که، دائو چگونه کار می‌کند؟ به یاد داشته باشین که، قوانین Dao توسط یک تیم اصلی از اعضای جامعه با استفاده از قراردادهای هوشمند تنظیم می شه. این قراردادهای هوشمند چارچوب اساسی Dao را مشخص می‌ کنه و این قرارداد توسط همه‌ی اعضا قابل رویت و تأیید هست. هنگامی که این قوانین به طور رسمی بر روی بلاک چین نوشته شد، گام بعدی تامین مالی شبکه ‌ی دائو هست. خزانه‌ی Dao از طریق خرید توکن‌ های حاکمیتی تامین می ‌شه. در ازای این سرمایه گذاری به دارندگان توکن حق رای اختصاصی داده می ‌شه که متناسب با دارایی افراد هست.

هر پروژه دائو یک توکن حاکمیتی داره که دارندگان اون می‌ تونن در تصمیم‌گیری ‌ها و فعالیت های این دائو مشارکت و دخالت داشته باشن. هرچه تعداد توکن ‌های حاکمیتی یک کاربر بیشتر باشه، از حق رأی بالاتری هم برخوردار خواهد بود. پلتفرم وام‌دهی میکردائو دو توکن به نام ‌های دای (DAI) و میکر (Maker) داره. توکن میکر توکن حاکمیتی میکردائو هست که دارندگان آن می‌ تونن رأی خود را درباره تغییرات و عملکرد این پلتفرم بیان کنن. پیشنهادها یا همان پروپوزال‌ ها یکی دیگر از بخش ‌های اساسی اکوسیستم دائوها محسوب می شه هر کاربری که پیشنهادی برای بهبود فعالیت یک دائو داشته باشه، می ‌تونه پروپوزال خودش رو در شبکه آن ثبت کنه و به رأی سایرین قرار بده. سایر اعضای شبکه سپس با استفاده از توکن ‌های حاکمیتی خود به این پیشنهاد رأی میدن. در صورتی که پروپوزال به موافقت اکثریت اعضا برسه، به اجرا گذاشته می شه و در صورتی که رأی‌ های لازم رو نیاره، ملغی می ‌شه.

این که، موافقت چه درصدی از اعضا، برای تثبیت یک پروپوزال لازمه، مسئله‌ای که می ‌تونه در هر دائو متغیر باشه و بستگی به قانونی داره که از ابتدا در قرارداد هوشمند آن کدنویسی شده. تا مدت‌ ها، بسیاری از افراد فک می کردن شبکه بیت کوین هم یک دائو هست. آن ها بر این باور بودن که، چون بیت کوین غیرمتمرکز و مبتنی بر بلاک چین هست و حاکمیت شبکه آن در دست کاربرانش قرار گرفته، پس قدیمی‌ ترین دائوی جهان محسوب می ‌شه، اما حالا با توجه به تعاریف جدیدتری که از دائو صورت گرفته، متوجه می ‌شیم که بیت کوین یک دائو نیست. بیت کوین از فناوری قرارداد هوشمند پشتیبانی نمی ‌کنه و توکن حاکمیتی خاصی هم نداره بنابراین در دسته‌ بندی دائوها قرار نداره.

جمع بندی و نتیجه گیری

در مقاله حاضر تحت عنوان، آیا واقعا اتریوم بهترین بلاکچین دائو است؟ ما سعی کردیم با پاسخ به این سئوال اطلاعات کاملی رو در اختیارتون قرار بدیم در ضمن به توضیح مواردی هم از جمله، آیا اتریوم می تواند جایگزین مناسبی برای بلاک چین دائو باشد؟ و دائو چیست و چرا رقابت بر سر این موضوع بالا گرفته است؟ در ضمن دائو چگونه کار می‌کند؟ بپردازیم. در نهایت باید گفت که اتریوم بهتر از بلاک چین های دیگه هست چون اتریوم مقاومت و ثبات بیشتری از هر پروتکل دیگری برای آینده داره. علاوه بر این، اثبات آینده می تونه به عملکرد واقعی یک بلاک چین اشاره داشته باشه. یک بلاک چین داده ها را به طور تغییر ناپذیر ذخیره می کنه و یک رکورد امن تر از یک پایگاه داده متمرکز و متعلق به شخص ثالث هست. به عبارت دیگه یک بلاک چین، داده ها را ایمن نگه می داره و از خطراتی احتمالی محافظت می کنه. امیدواریم با مطالعه این مقاله به پاسخ سوالاتتون رسیده باشین از این که در کنار ما بودین کمال قدردانی رو داریم. پیروز و موفق باشین

سئوالات متداول 

آیا بیت کوین یک دائو است؟

بیت کوین بدون شک متشکل از افراد خلاق و متفکر هست که به صورت آنلاین در کنار هم جمع شدن به نظر برخی بله، بیت کوین یک دائو هستش اما از نظر برخی از متخصصین مثل ویتالی دیمیتریویچ که یکی از برنامه نویسان اصلی اتریوم هست، بیت کوین یک Dao کامل نیست.

دائوها چه مشکلاتی دارند؟

کاربرانی که توکن بیشتری دارن، صاحب قدرت رای بیشتری هستن اگر افرادی که توکن‌ های بیشتری دارن به پیشنهادات غیر منطقی رای بدن تکلیف در این صورت نامشخصه و در ضمن از آنجا که دائوها هیچ نهاد واحدی برای تصمیمات سازمانی خود ندارن، بنابراین اجرای هر گونه قوانین و مقررات برای آن ‌ها امری بسیار دشوار هست.


نظرات کاربران در مورد آیا واقعا اتریوم بهترین بلاکچین دائو است؟
سوال امنیتی :5+95 = ?