ارز دیجیتال استکس چیست؟(معرفی کیف پول های ارز دیجیتال STX)

1401/06/16
ارز دیجیتال استکس چیست؟(معرفی کیف پول های ارز دیجیتال STX)


ما قصد داریم در مقاله ارز دیجیتال استکس چیست؟ به بررسی ارز دیجیتال Stacks، آینده استکس و کیف پول های ارز دیجیتال STX بپردازیم. ولی اول مفهوم کلی ارزهای دیجیتال رو برای شما ارائه می کنیم. ارزهای دیجیتال یا Digital Currency را میشه نشانی از نوآوری در سیستم های پرداخت و شکل جدیدی از ارز دونست.

این نوع ارز که امروزه اون رو به اسم پول های الکترونیکی نیز می شناسیم، پدیده ای هست که بیش از هر زمان دیگه ای بین کاربران خود محبوبیت پیدا کرده. اگرچه ارز دیجیتال در گذشته برای رفع نیاز به پول به صورت فیزیکی از امنیت کافی برخوردار نبود، ولی امروزه با ظهور فناوری بلاک چین میشه گفت با تغییر سطح امنیتی، ارزهای دیجیتال در اینده ای نه چندان دور برای همیشه شیوه گردش مالی در بازار رو تغییر داده و جایگزینی برای کاربردهای سنتی پول خواهند شد.
هنگامی که ارزهای دیجیتال با استقبال مواجه شدن، تعداد بی شماری از انواع مختلف از اون به بازار کریپتوکارنسی عرضه شدن.

اما با مرور زمان، تعداد انگشت شماری بالاتر از بقیه قرار گرفتن و در نهایت خود رو به عنوان اصلی ترین ارزهای دیجیتال امروز معرفی کردن. شاید در این میان اسم ارز استکس رو شنیده باشین و خواستین که اطلاعاتی در مورد این ارز به دست بیارین. در این مقاله اطلاعاتی در مورد ارز استکس، آینده STX و کیف پول های ارز دیجیتال STX برای شما ارائه می کنیم.

ارز دیجیتال استکس چیست؟

ارز دیجیتال استکس چیست؟

در پاسخ به سوال ارز دیجیتال استکس چیست؟ می تونیم این پاسخ رو بدیم که ارز استکس با نماد اختصاری STX یک ارز دیجیتال یا شکلی از دارایی دیجیتال هست که در زمان نوشتن این مقاله با داشتن ارزش بازار حدود 2.78 میلیارد دلار و سهم 0.12 درصدی از کل بازار، در رتبه 53 بازار کریپتوکارنسی قرار داره. همچنین پروتکل استکس یک راه حل بلاک چین لایه 1 هست که برای آوردن قراردادهای هوشمند و برنامه های غیر متمرکز Dapps به بیت کوین طراحی شده. این قراردادهای هوشمند بدون تغییر هیچ یک از ویژگی هایی که اون رو قدرتمند می کنه، به بیت کوین منتقل میشن.

به طور کلی، پروتکل Stacks یک پروژه خرید ارز دیجیتال هست که با آوردن قراردادهای هوشمند و برنامه های کاربردی غیر متمرکز به بیت کوین به دنبال بازگشایی پتانسیل کامل بلاک چین بیت کوین هست. پروتکل استکس در ابتدا با اسم Blockstack شناخته میشد، ولی در سال 2020 به پروتکل استکس تغییر نام داد و به عنوان یک راه حل لایه 1 طراحی شد که از بیت کوین به عنوان لایه اصلی خودش استفاده می کنه. همچنین پروتکل استکس از توکن STX پشتیبانی می کنه که به اجزای قراردادهای هوشمند، پردازش تراکنش ها و ثبت دارایی های دیجیتال جدید کمک می کنه.

پروتکل استکس باز و مدولار هستش. به این معنی که توسعه دهنده ها می تونن خودشون هم اون رو توسعه بدن و ویژگی هایی رو تولید می کنن که به سادگی در یک برنامه معمولی امکان پذیر نیست. همچنین از اونجایی که ارز استکس از بیت کوین به عنوان یک لایه پایه استفاده می کنه، هر چیزی که در شبکه اتفاق می افته، در پرکاربردترین و امن ترین بلاک چین موجود بیت کوین قرار می گیره.

بنیانگذاران ارز دیجیتال STX:

بنیانگذاران ارز دیجیتال STX

در این قسمت از مقاله ارز دیجیتال استکس چیست؟ به معرفی بنیانگذاران ارز استکس می پردازیم. پروتکل Stacks در ابتدا توسط طیف گسترده ای از صندوق های سرمایه گذاری ریسکی، از جمله Y Combinator، گروه ارز دیجیتال و سرمایه Winklevoss تامین شد و به وسیله Blockstack PBC، که دفتر مرکزی اون در نیویورک هست، ساخته شد. همچنین Blockstack PBC اکنون با اسم Hiro Systems PBC فعالیت می کنه و به طیف گسترده ای از شرکت های سازنده بر روی پروتکل Stacks می پیوندن.

ارز STX توسط فارغ التحصیلان دانشگاه پرینستون، مانیب علی(Muneeb Ali) و ریان شی(Ryan Shea) در سال 2013 تاسیس شد. علی بلافاصله پس از فارغ التحصیلی در رشته مهندسی مکانیک و علوم کامپیوتر، کار بر روی پروتکل استکس رو آغاز کرد و هنوز هم به عنوان مدیر عامل Hiro PBC با این پلتفرم کار میکنه.

یکی دیگه از بنیانگذاران پروتکل استکس، ریان شی هست که از سال 2013 به عنوان یکی از مدیران عامل پروتکل استکس فعالیت می کرد، ولی در سال 2018 اون رو ترک کرد تا استارتاپ مخفی خودش رو دنبال کنه که به ادعای او بزرگترین مشکلات پیش روی بشریت در قرن بیست و یکم رو حل می کنه.

پروتکل Stacks به عنوان پاسخی به این واقعیت در نظر گرفته شده که اینترنت به طور فزاینده ای در دستان بازیکنان بزرگ متمرکز شده، به جای اینکه یک سیستم باز و سرتاسری متعلق به کاربرانش باشه. همچنین مانیب علی چشم انداز خودش رو برای نسل بعدی اینترنت در یک سخنرانی TEDx در سال 2016 بیان کرد.

نحوه کار ارز دیجیتال Stacks:

نحوه کار ارز دیجیتال Stacks

همونطور که گفتیم پروتکل استکس، یک شبکه بلاک چین لایه یک هست که برای اضافه شدن Smart Contract ها و Dapp ها به شبکه بیت کوین طراحی شده. پروتکل استکس برای ایمن سازی بلاک چین خود از مکانیسم اثبات انتقال(Proof Of Transfer) استفاده می کنه. همچنین برخلاف سایر پروژه های بلاک چین که از مکانیسم گواه اثبات کار و گواه اثبات سهام برای ایمن سازی شبکه خودش استفاده میکنن.

پروتکل Stacks الگوریتم اجماع جدیدی رو توسعه داده که برای انجام فعالیت های مختلف در شبکه و حفظ امنیت اون بسیار قوی عمل می کنه. علاوه بر این، این مکانیسم به نوعی با توسعه مکانیسم اثبات سوزاندن(Proof Of Burn) ایجاد شده.

مکانیسم POB یک الگوریتم اجماع جایگزین هست که سعی می کنه مشکل مصرف بالای انرژی در مکانیسم POW رو حل کنه. این مکانیسم به عنوان مکانیزم اثبات کار بدون اتلاف انرژی شناخته میشه و نحوه عملکرد اون مشابه مکانیسم اثبات سهام هست. همچنین در هر دوی اون ها، ماینرها با سپرده گذاری(Staking) کوین های خود، شبکه رو ایمن می کرده و در انجام تراکنش ها در شبکه ایفای نقش می کنن. علاوه بر این، در مکانیسم POS نیز ماینرها به کوین های استیک کرده خود دسترسی دارن و می تونن اون ها رو بعد از مدتی برای فروش به بازار بیارن.

ولی مکانیسمی که پروتکل استکس برای انجام معامله ها بر بستر خودش در نظر گرفته، به اسم مکانیسم اثبات انتقال(POX) شناخته میشه. تفاوت این روش با روش POB این هست که سوزوندن کوین ها در اون انجام نمیشه و به جای اون، ارزهای دیجیتال استخراج شده در این پروتکل، به سایر کاربران در این اکوسیستم منتقل میشه. همچنین این مکانیزم به پروتکل استکس کمک می کنه تا پروتکل پاداش دهی خودش رو تسهیل بده و به کاربران نیز اجازه میده همزمان در دو بلاک چین مختلف فعالیت داشته باشن.

ویژگی های ارز STX:

ویژگی های ارز STX

همونطور که گفتیم با گسترش بازار کریپتوکارنسی، ارزهای دیجیتال مختلفی وارد این بازار شدن و هر کدوم به دلیل ویژگی ها مختلفی که دارن، از یکدیگه متمایز میشن. ارز STX نیز ویژگی هایی داره که باعث منحصر به فرد شدن اون میشه. به همین منظور در این قسمت از مقاله ارز دیجیتال STX چیست؟ به بررسی برخی از ویژگی های ارز دیجیتال Stacks می پردازیم. به نظر می رسه پروتکل استکس چیزی رو که بیت کوین رو بسیار قدرتمند می کنه، در اختیار می گیره و اون رو با عملکردهای اضافی، بدون نیاز به فورک کردن یا تغییر بلاک چین اصلی بیت کوین، گسترش میده.

این کار با اتصال مستقیم به بلاک چین بیت کوین از طریق مکانیسم اجماع اثبات انتقال POX انجام میشه که ماینرها رو وادار می کنه برای برش توکن های STX جدید به بیت کوین پرداخت کنن. علاوه بر این، دارندگان توکن STX می تونن توکن های خودشون رو برای به دست آوردن بیت کوین به عنوان پاداش، پشته بگذاران. همچنین پروتکل Stacks یک زبان برنامه نویسی قرارداد هوشمند جدید به اسم Clarity نیز معرفی می کنه که جوری طراحی شده که هم امن باشه و هم ساخت اون راحت باشه. این زبان برنامه نویسی که پروتکل استکس معرفی می کنه، مبتنی بر قرارداد هوشمند توسط بلاک چین ALGO نیز استفاده میشه.

یکی دیگه از ویژگی های پروتکل استکس، قابل پیش بینی بودن به واسطه استفاده از زبانی دقیق و واضح در برنامه ها و قراردادهای هوشمند خود هست، که این ویژگی به توسعه دهنده ها امکان پیش بینی نحوه اجرای قراردادهای خودش رو به طور دقیق میده. همچنین پروتکل استکس با فراهم کردن تعیین شرایط معامله توسط خود کاربر، امینت بالایی داره. علاوه بر این، پخش شدن قراردادهای هوشمند در تمام شبکه بلاک چین نیز یکی دیگه از ویژگی های پروتکل Stacks هست.

بررسی آینده استکس:

بررسی آینده استکس

پیش بینی آینده و قیمت STX از موضوعات جالب در زمینه ارزهای دیجیتال هست که دونستن اطلاعات اون، برای علاقه مندان به این زمینه بسیار ضروری و کاربردی هست. به همین منظور در این بخش از مقاله ارز دیجیتال STX چیست؟ به تحلیل و بررسی آینده STX می پردازیم. همونطور که در سایر مقالات نیز گفتیم، برای پیش بینی قیمت و آینده استکس و سایر ارزهای دیجیتال، باید فاکتورها و عوامل زیادی رو زیر نظر بگیریم. وضعیت اقتصادی کشورها، اخبار و رسانه ها، میزان تقاضا برای خرید یا فروش و... نمونه هایی از عواملی هستن که تاثیر مثبت و منفی بر قیمت و آینده استکس می ذارن.
همونطور که گفتیم، پروتکل استکس جوری طراحی شده تا قراردادهای هوشمند و همچنین اپلیکیشن های غیر متمرکز رو به شبکه بیت کوین بیاره. همچنین امکاناتی نظیر امنیت و مقیاس پذیری که بهشون قدرت میده و دلیل استفاده گسترده مردم از این قراردادهاست. به این ترتیب با آوردن چنین قراردادهایی به بیت کوین هست که قیمت و اینده استکس رو برای سرمایه گذاران بسیار درخشان کرده. به این ترتیب، اون ها تصور می کنن که به همین دلیل در پیش بینی قیمت و اینده STX نیز افزایش قیمت بسیار زیادی رو در آینده مشاهده می کنند.
همچنین از اونجایی که پروتکل Stacks از بیت کوین به عنوان لایه اصلی خودش استفاده می کنه، هر چیزی رو که در این شبکه اتفاق بیفته، در واقع بر روی ایمن ترین بلاک چین در حال استفاده بیت کوین نیز قرار می گیره. این نکته نیز تاثیر بسیاری بر قیمت و آینده STX داره. علاوه بر این، عملکرد کاملا علمی، منطقی و نوآورانه پروتکل Stacks نیز باعث امیدواری بیشتر کاربران به قیمت و آینده STX میشه.

کیف پول های ارز دیجیتال STX:

کیف پول های ارز دیجیتال STX

بعد از به دست آوردن اطلاعاتی در مورد ارز دیجیتال استکس و آینده STX، احتمالا قصد سرمایه گذاری و خرید STX رو داشته باشین. ولی بهتره قبل از اینکه اقدام به خرید استکس کنین، با انواع کیف پول ارز دیجیتال استکس آشنا بشین تا در ذخیره و نگهداری از ارز دیجیتالتون دچار مشکل نشین. ما به همین منظور در این قسمت از مقاله ارز دیجیتال STX چیست؟ به معرفی کیف پول های ارز دیجیتال STX می پردازیم. همونطور که می دونین برای ذخیره و نکهداری از ارزهای دیجیتال، کیف پول های سخت افزاری و نرم افزاری زیادی وارد بازار کریپتوکارنسی ها شدن که هر کدوم به دلیل کاربردها و ویژگی های متنوع، مورد استفاده قرار می گیرن.
کیف پول های سخت افزاری امنیت ترین گزینه برای ذخیره و نگهداری از ارز استکس و سایر ارزهای دیجیتال هست که وارد عرصه بازار کریپتوکارنسی ها شدن. این والت های با اینکه امنیت بالایی دارن، ولی به دلیل هزینه های بالایی که دارن، مورد استقبال قرار نمیگیرن. کیف پول های سخت افزاری برای کسانی پیشنهاد میشن که تعداد زیادی ارز دیجیتال یا توکن STX دارن. لجر نانو اس و ترزور نمونه هایی از کیف پول های ارز دیجیتال استکس هستن که به صورت سخت افزاری بوده و سطح امنیتی بالایی دارن.
کیف پول های نرم افزاری نیز نمونه هایی از والت هایی هستن که برای ذخیره و نگهداری ارزهای دیجیتال پا به عرصه بازار کریپتوکارنسی گذاشتن. این والت ها نیز به دلیل سطح امنیت خوب، هزینه راه اندازی رایگان و کارایی راحتی که دارن، محبوبیت زیادی پیدا کردن. تراست ولت، مث ولت و هیرو نمونه های از کیف پول های ارز دیجیتال STX هستن و برای افرادی پیشنهاد میشن که تعداد کمی توکن STX در اختیار دارن.

کیف پول سخت افزاری لجر(Ledger):

Ledger

یکی از کیف پول های ارز دیجیتال استکس، والت سخت افزاری لجر هست. Ledger نوعی کیف پول سخت افزاری هست که به دو مدل لجر نانو اس و لجر نانو ایکس، امکان ذخیره سازی در فضای آفلاین رو فراهم می کنن. همچنین برخلاف سایر کیف پول های نرم افزاری و آنلاین، کیف پول نانو اس و کیف پول لجر نانو ایکس، محافظت بیشتری در برابر کلاهبرداری دارن. به علاوه، کاربران کلیدهای خصوصی خودشون رو کنترل می کنن، در حالی که کیف پول های نرم افزاری موجود در صرافی های معروف، کلیدهای خصوصی شما رو مدیریت می کنند. گفتنی هست که هر دو کیف پول لجر نانو اس و نانو ایکس، امکان اتصال با کابل USB به کامپیوتر یا گوشی رو دارن.
ویژگی مهمی که در مورد کیف پول لجر اهمیت داره، امنیت اونه. دستگاه های لجر به محافظت از خود معروف هستن و این اصلا جای تعجب نداره. هر دوی این دستگاه ها از تراشه های امن +CC EAL5 استفاده می کنن. این تراشه ها از حداکثر استاندارد برای برقراری امنیت در دستگاه های سخت افزاری فراتر رفتن. اما برقراری امنیت در کیف پول های لجر به وجود این تراشه ها ختم نمیشه. علاوه بر این، این دستگاه ها همچنین اولین دستگاه هایی محسوب میشن که دارای گواهینامه بین المللی ANSSI هستن.

کیف پول سخت افزاری تروزر(Trezor):

Trezor

یکی دیگه از کیف پول های ارز دیجیتال STX، والت سخت افزاری ترزور هست. شرکت ساتوشی لبز، سازنده کیف پول های سخت افزاری ترزور هست و در حال حاضر دو محصول Trezor One و Trezor Model T رو برای ذخیره سازی امن ارزهای دیحیتال ارائه کرده. کیف پول ترزور وان رو میشه اولین کیف پول سخت افزاری در دنیا دونست. ترزور وان با طراحی زیبا و قابلیت هایی که داره،

هنوز هم جزو محبوب ترین کیف پول های سخت افزاری هست و کاربران زیادی رو برای نگهداری از دارایی های دیجیتال خود از اون استفاده می کنن. همچنین ترزور مدل تی نیز نسل جدید محصولات ساتوشی لبز هست و امکانات بیشتری نسبت به مدل قدیمی تر به اون اضافی شده.

ترزور از تعداد زیادی کوین ها و توکن هایی که در صرافی های معتبر لیست شدن، پشتیبانی می کنه. به این ترتیب شما می تونین ارز دیجیتال استکس و یا سایر ارزهای دیجیتال دیگه رو به صورت کاملا آفلاین در والت سخت افزاری ترزور نگهداری کنین.

هر دو کیف پول ترزور از امنیت بالایی برخوردار هستن. کلیدهای خصوصی در این والت ها به شدت محافظت میشن و برای تهیه نسخه پشتیبان از رشته متنی 24 کلمه ای استفاده میشه. این کلمات به صورت پیش فرض در کیف پول وجود دارن و هنگام راه اندازی به صورت تصادفی انتخاب میشن.

کیف پول نرم افزاری تراست ولت(Trust Wallet):

Trust Wallet

یکی دیگه از کیف پول های ارز دیجیتال STX، والت نرم افزاری تراست ولت هست. trust Wallet یک کیف پول نرم افزاری موبایلی هست که هر دو سیستم عامل اندروید و ios رو پشتیبانی می کنه. رابط کاربری ساده، غیر متمرکز بودن، نداشتن تسلط روی کلیدهای کاربران و امنیت بالا از ویژگی های طلایی این کیف پول نرم افزاری به شمار میرن. همچنین اکنون تراست ولت به عنوان کیف پول رسمی صرافی بایننس هم شناخته میشه. علاوه بر این، کیف پول نرم افزاری تراست ولت از چند شبکه پرداخت متفاوت پشتیبانی می کنه. این ماجرا به کاربر امکان میده تا با کارت های بانکی خودشون به طور مستقیم، ارزهای دیجیتال رو خرید و فروش کنن.
تراست والت قابلیت جالبی که داره این هست که اگه به عنوان یک کاربر در این کیف پول به خرید رمز ارز و نگهداری اون مشغول بشین، تراست ولت به شما سود پرداخت می کنه. ماجرای این سود، شباهت زیادی به پرداخت سودهای بانکی داره. همچنین یکی از بخش های جالب این کیف پول، مرورگری هست که فروشگاه یا افرادی که حاضر هستن در عوض کالاها یا خدماتشون ارز دیجیتال بگیرن رو به شما نشون میده. یعنی یک دورنمای مینیمال از آینده ای که به زودی شاهد اون خواهیم بود. همچنین شما می تونین با ذخیره کردن کلمات بازیابی که به شما در حین نصب میده، از والتتون نسخه پشتیبان تهیه کنین تا در موقع لزوم ازش استفاده کنین. مقاله آموزش نصب و استفاده از تراست ولت در سایت ایران بایننس موجوده و می تونین در صورت لزوم اون رو مطالعه کنین.

کیف پول نرم افزاری مث ولت (Math Wallet):

Math Wallet

یکی دیگه از کیف پول های ارز دیجیتال STX، والت نرم افزاری مث ولت هست. Math Wallet یک کیف پول نرم افزاری چند پلتفرمی هست که برای استفاده در موبایل، دسکاپ و کیف پول های سخت افزاری همچون لجر و Wookong Bio بهینه سازی شده. این والت رو می تونین در مرورگرهای کروم، Edge، Brave و موبایل نصب کنین.

همچنین توسعه دهنده های کیف پول مث ولت ادعا دارن که مث ولت تنها افزونه ای هست که از اپلیکیشن های غیر متمرکز چند زنجیره ای پشتیبانی می کنه. در این کیف پول می تونین توکن های بیش از 70 شبکه بلاک چینی و 3000 رمز ارز مختلف رو ذخیره کنین.

نحوه راه اندازی کیف پول نرم افزاری مث ولت کاملا کاربر پسند هست، یعنی مراحل ساخت و ذخیره سازی کلیدهای خصوصی و عمومی کاملا در دستگاه کاربر انجام میشه و مث ولت هیچ اطلاعاتی رو در خودش ذخیره نمی کنه.

کاربران می تونن به وسیله عبارت بازیابی 12 کلمه ای یا اسکن QR code به کیف پول خودشون وارد بشن. همچنین احراز هویت 2 عاملی و احراز هویت بیومتریک نیز از جمله از امکانات امنیتی این کیف پول نرم افزاری هست. علاوه بر این امکان سپرده گذاری استیبل کوین هایی مثل USDC، DAI، USDT در پلتفرم های کامپوند، آوه، اوسیس و فالکروم و کسب سود فراهم هست. توسعه دهنده های بلاک چین نیز می تونن از زیرساخت های مث ولت برای توسعه برنامه های غیر متمرکز خودشون بهره ببرن.

 

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله ارز دیجیتال STX چیست؟ اطلاعاتی در مورد ارز دیجیتال استکس، آینده STX و کیف پول های ارز دیجیتال استکس برای شما ارائه کنیم. همونطور که گفتیم، پروتکل استکس یک راه حل بلاک چین لایه 1 هست که برای آوردن قراردادهای هوشمند و برنامه های غیر متمرکز Dapps به بیت کوین طراحی شده. همچنین اگه قصد خرید استکس رو دارین، می تونین از صرافی ایران بایننس که یکی از صرافی های ایرانی و معتبر هست استفاده کنین.


نظرات کاربران در مورد ارز دیجیتال استکس چیست؟(معرفی کیف پول های ارز دیجیتال STX)
سوال امنیتی :5+81 = ?