ارز دیجیتال ایاس چیست؟ معرفی پلتفرم و ارز دیجیتال ایاس به زبان ساده

1402/06/11
ارز دیجیتال ایاس چیست؟ معرفی پلتفرم و ارز دیجیتال ایاس به زبان ساده

در جواب اینکه ارز ایاس چیست؟ باید بگم که EOS یا همون ایاس یکی از معروف ترین بلاک چین های دنیای ارزهای دیجیتال است. این بلاک چین رمز ارز اختصاصی خودش رو داره که با نماد Eos تو بازار رمز ارز ها میتونین پیداش کنین. امروز قصد داریم که تعریف دقیق و کاملی در مورد بلاک چین ایاس به شما بدیم. در مورد آینده ارز ایاس و قیمت Eos در آینده صحبت کنیم. پس اگه قصد خرید ایاس رو دارین، این مقاله رو از دست ندین و تا آخر همراه ما باشین.

ارز دیجیتال ایاس چیست؟ تاریخچه رمز ارزای او اس

همونطور که تو مقدمه هم گفتیم، ارز دیجیتال ایاس یکی از معروف ترین و شناخته شده ترین شبکه های بلاک چین دنیاست، و رمز ارز اختصاصی اون از نظر ارزش بازار رتبه ی 29 ام رو داره. از نظر بعضی ویژگی ها، ارزای او اس شباهت خیلی زیادی به بلاک چین بیت کوین و اتریوم داره و بعضی ویژگی هاش به طور کامل فرق میکنه و متفاوته. (شاید بتونیم ایاس رو مثل یه کوکتل در نظر بگیریم که ویژگی های خوب و مثبت اتریوم و بیت کوین و یه سری ویژگی خوبِ اضافه تر داره)

ارز ایاس هم دقیقا مثل بیت کوین، ارز دیجیتالی داره که میشه ازش به عنوان وسیله ای برای پرداخت استفاده کرد و همینطور مثل اتریوم میشه ازش برای ساخت و اجرای قرارداد های هوشمند استفاده کرد. در عین حال تیم EOS ادعا میکنن که کارایی بلاک چینای او اس از بیت کوین خیلی بیشتر و گسترده تره و همینطور نسبت به اتریوم خیلی سریعتر و بهینه تر هستش.

پلتفرم EOS تو سال 2018 به دست دنیل لاریمر (Daniel Larimer) براندن بلوم (Brendan Blumer) ساخته شد. دنیل لاریمر یکی از چهره های سرشناس دنیای ارز های دیجیتال و همینطور یکی از سهامدارای اصلی شرکت های شناخته شده و مطرحی مثل Steemit و Bitshares است. براندن بلوم هم دست کمی از اون نداره و مدیر عامل  شرکت Block.one است، که این شرکت اصلی ترین توسعه دهنده ی پلتفرم ایاسه.

هرچند که لاریمر سال 2020 از پروژه ی ایاس و شرکت Block.one کناره گیری کرد و این موضوع باعث شد که قیمت ایاس به شدت ریزش کنه. لاریمر تو آخرین سخنرانیش گفته بود که به کار کردن روی پروژه هایی که به فناری های غیر قابل سانسور هستن علاقه مند شده و میخواد که پروژه های جدیدی رو با هدف تامین زندگی، آزادی، عدالت و حق مالکیت برای همه ی افراد جهان آغاز کنه.

تامین هزینه های پروژه ی ایاس: رکورد پشت رکورد

 ارز دیجیتال ایاس چیست؟ | تامین هزینه های ایاس

یکی از جالبترین چیز هایی که در مورد ارز دیجیتال ایاس وجود داره، ICO یا همون عرضه اولیه ی ایاسه. عرضه اولیه به رویدادی میگن که طی اون، شرکت بخشی از سهام یا کوین هایی که داره رو برای اولین بار به مردم عادی میفروشه تا اینطوری هزینه های پروژه هاشو تامین کنه.ای او اس با این که الان به عنوان یه بلاک چین اختصاصی در حال فعالیته، اما تو سال 2017 وقتی که قصد داشت ICO برگزار کنه از بلاک چین اتریوم استفاده کرد چون هنوز بلاک چین اختصاصی خودش رو نساخته بود.

این ICO از ژوئن سال 2017 شروع شد و تا ژوئن سال 2018 به مدت یه سال ادامه داشت و به این ترتیب اولین رکورد، با عنوان طولانی ترین ICO به اسم ایاس ثبت شد. تو این مدت اونا موفق شدن که 72 درصد از مقدار توکن ایاسی که برای این کار در نظر گرفته بودن رو بفروشن. تو این عرضه اولیه بیش از 700 میلیون واحد توکن ای او اس  به ارزش 4 میلیارد دلار به وسیله ی سرمایه گذار ها خریداری شد و به این ترتیب ایاس تونست دومین رکوردش رو با عنوان موفق ترین ICO ثبت کنه. . تازه بعد از این فروش موفق بود که ایاس شبکه ی بلاک چین اختصاصی خودش رو ساخت و عرضه کرد.

اما چرا ایاس عملکرد خوبی در عرضه اولیه داشت؟ یکی از علت های این موفقیت مدت زمان زیادی بود که این عرضه اولیه ادامه داشت که علت این مدت زیاد این بود که تیم ایاس میخواستن که همه ی افرادی که میخوان تو عرضه اولیه شرکت کنن، زمان کافی برای این کار رو داشته باشن

فرق ارزدیجیتال EOS با اتریوم و بیت کوین چیست؟

همونطور که تو مقاله های قبلی گفتیم، اصلی ترین مشکل بیت کوین کارکرد محدود (فقط برای پرداخت استفاده میشه) و مقیاس پذیری پایین (به خاطر استفاده از الگوریتم اثبات کار) اون بود. بعد ها که اتریوم عرضه شد تونست با استفاده از قرارداد های هوشمند کارکرد محدودی که بیت کوین داشت رو خنثی کنه ولی مقیاس پذیری اون تغییر چندانی نسبت به بیت کوین نکرده بود، چون اتریوم هم از الگوریتم اثبات کار استفاده میکرد. تازه علاوه بر این مشکل جدیدی هم وجود داشت، کارمزد تراکنش های اتریوم وقتی که شبکه اش شلوغ میشد خیلی بالا میرفت، طوری که حتی انجام تراکنش های کم کارمزدی مثل تبدیل اتر به کوین های دیگه هم به صرفه نمیشه.

در حال حاضر میتونیم ایاس رو شبکه ای بدونیم که همه ی این مشکلات رو حل کرده. طبق چیزی که خود سازنده های ای او اس ادعا میکنن، ارز دیجیتال ایاس میتونه میلیون ها تراکنش رو در ثانیه انجام بده (مشکل مقیاس پذیری کم اتریوم و بیت کوین رو حل کرده) و قابلیت اجرا و ساخت قرارداد هوشمند در اون وجود داره (محدودیت بیت کوین هم حل شد) و علاوه بر این ها بابت تراکنش هایی که تو شبکه ی ایاس انجام میشه، هیچ کارمزدی از کاربر دریافت نمیشه (اینم از مشکل کارمزد های بالای اتریوم).

ویژگی های ای او اس

ارز ایاس چیست؟ | ویژگی های ایاس

حالا که فهمیدیم  ارز دیجیتالEOS چیست؟ و چه فرقی با اتریوم و بیت کوین دارد؟ باید ببینیم که ارز دیجیتال ایاس چه ویژگی هایی داره و از هرکدوم از اون ها برای انجام چه کار هایی میتونیم استفاده کنیم.

تایید اعتبار کاربر:

 حساب های کاربری که سطوح دسترسی مختلفی دارن و ایمنی داده های کاربر رو به خوبی فراهم میکنن، یکی از ویژگی های ایاسه. در واقع EOS با استفاده از این ویژگی به یه پلتفرم آماده برای برنامه هایی که به یه سیستم کامل برای احراز هویت نیاز دارن، تبدیل میشه. همچنین با استفاده از این ویژگی میشه که به بانک اطلاعاتی کاربر ها دسترس پیدا کرد و داده های یک حساب رو در یه دستگاه دیگه و خارج از شبکه ی بلاک چین ذخیره کرد.

شاید بپرسین که این ویژگی به چه دردی میخوره؟ باید بگم که با استفاده از این ویژگی، روش های مختلفی برای احراز هویت کاربر وجود داره که میشه با استفاده از اون روش ها حساب های به سرقت رفته رو برگردوند. این طوری اگه حسابتون هم به سرقت بره دیگه لازم نیست که نگران باشین چون خیلی راحت میتونین بازیابیش کنین. (مثلا با استفاده از اثر انگشت)

افزایش مقیاس:

 همونطور که قبلا هم گفتیم، تیم ایاس ادعا میکنه که تو بلاک چین ایاس میشه تو هر ثانیه میلیون ها تراکنش رو انجام داد. حتما برای شما هم سوال شده که چطور ممکنه مقیاس پذیری شبکه ای تا این حد بالا باشه؟

همونطور که گفتیم اتریوم و بیت کوین از الگوریتم مکانیزم اثبات کار برای تایید انجام تراکنش های شبکه شون استفاده میکنن، که تو این روش ماینر ها برای ساختن یه بلاک جدید تو بلاک چین باید جواب یه تابع ریاضی پیچیده رو پیدا کنن، اگه این جواب درست باشه و بقیه ی ماینر ها هم درستی اون رو تایید کنن، بلاک جدید به بلاک چین اضافه میشه و ماینری که جواب رو پیدا کرده پاداش میگیره.

ولی ارز ایاس از این الگوریتم استفاده نمیکنه، تو بلاک چین ای او اس برای تایید تراکنش ها از الگوریتم اثبات سهام استفاده میشه که سرعت تراکنش ها رو به طور قابل توجهی بیشتر میکنه. البته اثبات سهامی که EOS از اون استفاده میکنه یه اثبات سهام معمولی نیست. تو این نوع اثبات سهام که بهش اثبات سهام محول شده و یا Delegated Proof Of Stake (DPOF) میگن، هر کسی که مقداری از یه کوین مشخص مثل ایاس رو داره به جای اینکه به یه فول نود (Full Node) تبدیل بشه، به نود دیگه ای به عنوان نماینده ی خودش رای میده، این نماینده هم به جای بقیه ی اعضای شبکه تراکنش ها رو اعتبار سنجی میکنه و بلاک جدید رو میسازه. تو این روش نماینده ها که بهشون Witness هم گفته میشه، به شکل دوره ای جابه­جا میشن و اگه هر کدوم از این نماینده ها تخلفی انجام بده یا نتونه به خوبی وظیفه ای که بهش داده شده رو انجام بده، بقیه ی نماینده ها میتونن اون رو با یه نماینده ی دیگه ای جایگزین کنن.

در اثبات سهام محول شده به خاطر کم شدن تعداد افرادی که بلاک جدید میسازن، سرعت ثبت تراکنش ها و اعتبارسنجی به شدت افزایش پیدا میکنه. مثلا شبکه ی بلاک چین EOS در کل 21 تا نماینده داره که این مسئله باعث شده که تو هر ثانیه دو بلاک به بلاک چین ایاس اضافه بشه، به همین خاطر هم تیم ایاس ادعا داره که میلیون ها تراکنش فقط تو یه ثانیه تو این شبکه انجام میشه.

این روش که به وسیله ی آقای دن لاریمر ابداع شده، یه ایراد خیلی بزرگ داره اونهم اینه که این روش باعث میشه که سیستم از حالت غیر متمرکز خودش فاصله بگیره که همین موضوع هم باعث کاهش امنیت شبکه میشه. بدون شک میتونیم بگیم که تنها مشکل ارز ای او اس همین مسئله اس.

عملکرد سریع و راحت:

 همونطور که گفتیم تو هر ثانیه دو بلاک جدید تو ایاس ایجاد میشن. این قضیه باعث میشه که تاخیر تو شبکه به حداقل و کارایی به حداکثر مقدار ممکن برسه.

استفاده رایگان از EOS:

 ادعای دیگه ای که تیم ایاس داره اینه که تراکنش ها روی این شبکه بدون کارمزد انجام میشن. باید بگم این مسئله همونقدری که عجیب به نظر میاد، کاملا عملی هستش. در بلاک چین ایاس کاربر ها ملزم هستن که مقدار مشخصی EOS رو خریداری و استیک کنن. هر کس به اندازه ی ارزی که استیک کرده تو شبکه سهیم و به نوعی مالک اون میشه. اینجا یکی دیگه از تفاوت های ایاس و اتریوم رو متوجه میشیم، چون اتریوم بخشی از شبکه اش رو به کاربر ها اجاره میده در حالی که درای او اس مالکیت رو در اختیار کاربر قرار میده.

شاید فکر کنین که برای ساختن و یا استفاده از یه قرارداد هوشمند، حتما باید مبلغی رو به عنوان هزینه ی اولیه به بلاک چین ایاس پرداخت کنین، ولی اینطور نیست. نکته ای که وجود داره اینه که هر وقت شما قرارداد تون رو متوقف کردین، مبلغی که به عنوان هزینه ی اولیه از شما دریافت شده مجددا به حسابتون برگرونده میشه.

به خاطر این ویژگی ایاس، خیلی ها بهش لقب قاتل اتریوم یا Ethereum Killer رو دادن. البته چند وقت پیش ویتالیک بوترین که خالق و مغز متفکر پروژه ی اتریوم بود در مورد این قضیه گفت که تنها رقیب و دشمن اتریوم خود اتریومه.

 ذخیره سازی ابری:

 یکی از ویژگی های به شدت جذاب ای او اس برای توسعه دهنده ها، فضای ابری است که پلتفرم ایاس در اختیارشون قرار میده و اونا میتونن بدون هیچ ترس و نگرانی در مورد ذخیره سازی و پهنای باند، برنامه های مورد نظرشون رو روی این شبکه بسازن و اجرا کنن. همچنین توسعه دهنده ها میتونن داده های ذخیره سازی و پهنای باند در شبکه ایاس رو تجریه و تحلیل کنن و در صورتی که لازم باشه حد و مرز هایی رو برای برنامه هاشون مشخص کنن.

چگونه ارز دیجیتال ایاس استخراج کنیم؟

ارز دیجیتال ایاس چیست؟ | استخراج ایاس

بیشتر توکن های ای او اس موقع انجام عرضه ی اولیه به فروش رسیده، به همین خاطر هم تعداد استخر های استخراج ایاس خیلی کمه. اگه قصد استخراج Eos رو دارین ما به شما پیشنهاد میکنیم که دستگاه های لازم برای استخراج اتریوم رو بخرین و ETH استخراج کنین، بعد هم این اتر ها رو تو یه صرافی ارز دیجیتال به ایاس تبدیل کنین. اینطوری تعداد ارز ایاس بیشتری رو نسبت به استخراج ایاس به شکل مستقیم به دست میارین.

اگه اطلاعاتی در مورد استخراج ندارین میتونین از یه روش دیگه استفاده کنین، تو این روش که بهش استخراج ابری میگن شما بخشی از دستگاه های یه ماینر رو به مدت مشخصی اجاره میکنین، اینطوری تو اون مدت مشخص هر چی ارز استخراج بشه متعلق به شماست و به کیف پولتون واریز میشه. برای اینکار شما باید به یه استخر استخراج ابری برین و با واریز پول و بستن قرارداد، شروع به استخراج کنین. البته این روش خطراتی رو داره و به همین خاطر شما باید قبل از اینکه از این روش استفاده کنین، در مورد اون به طور کامل تحقیق و مطالعه کنین.

مزایای ایاس

در ادامه ی مقاله ی ارز دیجیتال ایاس چیست؟ در مورد مزایایی که این بلاک چین داره صحبت می کنیم.

قابلیت مقیاس‌پذیری بالا:

 EOS از تکنولوژی Delegated Proof of Stake (DPoS) استفاده می‌کند که به شبکه قابلیت مقیاس‌پذیری بالا و پردازش تعداد زیادی تراکنش در ثانیه را می‌دهد. این امکان به EOS اجازه می‌دهد تا برای برنامه‌های بزرگ و پیچیده مقیاس‌پذیر باشد.

تأیید سریع تراکنش‌ها:

 EOS به عنوان یک شبکه پردازشی سریع و تایید تراکنش‌ها در ثانیه‌ها شناخته می‌شود. این ویژگی مناسب برای برنامه‌هایی است که نیاز به تراکنش‌های سریع دارند.

کمک به توسعه دی‌اپ‌ها:

 EOS زیرساختی مناسب برای توسعه دی‌اپ‌های توزیع شده (DApps) ایجاد می‌کند. توسعه‌دهندگان می‌توانند برنامه‌های خود را بر روی EOS ایجاد کرده و از قابلیت‌ها و امکانات آن بهره‌برند.

اعتبار دارد:

 EOS دارای جامعه و تیم توسعه‌دهنده‌های فعال و معتبری است که به توسعه و پشتیبانی مستمر از پروژه مشغولند.

پیشنهادی برای تراکنش‌ها:

 EOS از مدل تراکنش‌های بدون هزینه استفاده می‌کند که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا برنامه‌های خود را بدون هزینه‌های تراکنش اجرا کنند. به جای پرداخت هزینه تراکنش، کاربران می‌توانند منابع سیستمی (مانند CPU و باند‌ویژگی‌های شبکه) را برای اجرای تراکنش‌ها تخصیص دهند.

قراردادهای هوش مصنوعی:

EOS امکان اجرای قراردادهای هوش مصنوعی (smart contracts) را فراهم می‌کند. این ویژگی به توسعه‌دهندگان امکان ایجاد برنامه‌های پیشرفته و تعاملی را می‌دهد.

حکمرانی دموکراتیک:

EOS دارای سیستم حکمرانی دموکراتیک است که به دارندگان توکن‌های EOS امکان شرکت در تصمیم‌گیری‌های مرتبط با توسعه و مدیریت شبکه را می‌دهد.

توسعه بازاریابی و جذب توسعه‌دهندگان:

EOS به توسعه‌دهندگان و شرکت‌ها ابزارها و امکاناتی برای توسعه، ارتقاء، و بازاریابی برنامه‌ها و ‌اپ‌ها را فراهم می‌کند تا به جذب جامعه‌های بزرگ کاربری بپردازند.

پشتیبانی از توسعه مستقیم توسط Block.one:

شرکت Block.one، توسعه‌دهنده اصلی EOS.IO، به طور فعال در توسعه و ارتقاء EOS شرکت می‌کند.

معایب ایاس

  • انتقاد های زیادی که به ایاس میشه: پروژه ی EOS چون بدون اینکه حتی یه نسخه اولیه از پلتفرمش ارائه کنه، شروع به فروش توکن ایاس کرد و فروش خیلی خوبی رو هم داشت، مورد هجمه ی انتقاد و حمله ی شدید بعضی از فعال های بازار رمز ارز ها قرار گرفت.
  • خارج شدن شبکه ایاس از حالت غیر متمرکز: نگرانی های زیادی در مورد تمرکز تو شبکه ی EOS وجود داره. همونطور که قبلا گفتیم، توی شبکه ایاس 21 نماینده وجود داره که کارشون اعتبار سنجی و ساخت بلاک جدیده و بقیه ی سهامدار ها و اعضای شبکه به اونا رای میدن. حالا اگه یه روزی تعداد رای دهنده ها کم باشه، ممکنه که حاکمیت دموکراتیک شبکه محقق نشه و نماینده ها تو اعتبار سنجی بلاک جدید تخلف کنن.
  • رقابت شدید: ای او اس مجبور که علاوه بر اتریوم با شبکه های دیگه ای مثل NEO، Tron، Rchain و ... رقابت کنه، به همین خاطر هم دائما باید در حال ارتقا و بهتر کردن خودش باشه.

آینده ارز دیجیتال ایاس

ارز دیجیتال ایاس چیست؟ | آینده ایاس

با وجود همه ی انتقادات و مشکلاتی که ایاس با اونا روبرو هستش، ایاس به یه پلتفرم بسیار مهم برای ساخت و اجرای برنامه های غیر متمرکز یا DApp ها تبدیل شده و به جایگاه بسیار خوبی بین توسعه دهنده ها دست پیدا کرده. ارز دیجیتال EOS در سال های گذشته با عملکردی که داشته، تونسته خودش رو به یکی از مطرح ترین ارز های دنیای کریپتوکارنسی تبدیل کنه.

با توجه به اینکه با استفاده از ارز ای او اس میشه معاملات رو سریع و رایگان انجام داد، میتونیم به این نتیجه برسیم که ایاس در سال های آینده میتونه یکی از مهمترین بلاک چین ها تبدیل بشه و جایگاه اون تو بازار رمز ارز ها ارتقا پیدا کنه. شاید روزی برسه که در آینده ارز دیجیتال EOS موفق بشه که به طور کامل اتریوم رو کنار بزنه و جایگاه اون رو تصاحب کنه. در این صورت کسانی که خرید ارز دیجیتال ایاس کردن سود حسابی خواهند برد!!

تاریخچه قیمت ارز EOS

تا اینجای مقاله ارز دیجیتال ایاس چیست؟ در مورد این ارز و ویژگی ها و ... صحبت کردیم. الان موقع اون رسیده که به قیمت EOS و تاریخچه ی قیمت ایاس بپردازیم. نمودار ایاس از نظر قیمتی یکی از پر فراز و نشیب ترین نمودار های بازار رو داره. امروز (مرداد ماه 1400) که داریم این مقاله رو برای شما تهیه و آماده میکنیم، قیمت ایاس حدودا 3.75 دلار به ازای هر واحده در حالی که تو تاریخ آپریل سال 2018 و کمی قبل تر از این که عرضه اولیه ی اون به پایان برسه، قیمت این رمز ارز تو صرافی کوکوین تا 23 دلار هم افزایش پیدا کرده بود؛ ولی بعد از اون اوضاع خیلی خوب پیش نرفت و ایاس وارد فاز اصلاحی طولانی مدتی شد.

این فاز اصلاحی اوایل سال 2021 تموم شد و قیمت ایاس رشد خیلی سریع و انفجاری رو تا قیمت 10 دلار تجربه کرد، طبق تحلیل های ارائه شده برای ارز ایاس خیلی ها منتظر بودن که این رمز ارز بتونه سقف قبلی خودش رو پس بگیره، که متاسفانه هیچ کدوم به خاطر ریزشی که تو بازار رمز ارز ها اتفاق افتاد محقق نشد. البته با توجه به قابلیت ها و آینده ای او اس میتونیم انتظار داشته باشیم که این رمز ارز به­ زودی بتونه بالاخره به روز های اوج خودش برگرده.

 جمع بندی

ارز EOS یکی از ارزهای آینده دار و محبوب بازاره، اگه قصد دارین که یه سرمایه گذاری بلند مدت داشته باشین، این رمز ارز میتونه گزینه ی مناسبی برای شما باشه. ولی یادتون باشه که قبل از این که اقدامی برای سرمایه گذاری روی این ارز انجام بدین، نمودار تکنیکال ای او اس رو بررسی کنین تا بتونین نقطه ی ورود مناسبی برای خودتون پیدا کنین. اگه میخواین خرید ای او اس و فروش ایاس رو از یه جای معتبر و با قیمت ایاس به صورت لحظه ای انجام بدین، حتما یه سر به قسمت خرید  و فروش ارز دیجیتال صرافی ارز دیجیتال ایران بایننس بزنین.  

فراموش نکنین که بازار رمز ارز ها هم مثل هر بازار دیگه ای پر از نوسانه و نباید انتظار داشته باشین که با سرمایه گذاری تو این بازار یک شبه راه صد ساله رو طی کنین. امیدواریم که بتونین تصمیم های درستی برای سرمایه گذاری تو این بازار بگیرین و با صبر و برباری بتونین سود های خیلی زیادی رو بدست بیارین.


نظرات کاربران در مورد ارز دیجیتال ایاس چیست؟ معرفی پلتفرم و ارز دیجیتال ایاس به زبان ساده
سوال امنیتی :1+60 = ?