ارز دیجیتال بنکی چیست؟(معرفی کیف پول های ارز دیجیتال QI)

1401/06/16
ارز دیجیتال بنکی چیست؟(معرفی کیف پول های ارز دیجیتال QI)


ما قصد داریم در مقاله ارز دیجیتال بنکی چیست؟ یا همون ارز دیجیتال QI چیست؟ به معرفی ارز دیجیتال بنکی، آینده Benqi و کیف پول های ارز دیجیتال QI بپردازیم. همونطور که اطلاع دارین، طی ده سال اخیر ارزهای دیجیتال یا همون ارزهای رمزنگاری شده با هدف اسان سازی فرآینده انتقال پول و از بین بردن واسطه هنگام تراکنش های مالی، پا به دنیای دیجیتال گذاشتن و تا به امروز با سرعت بسیار زیادی در حال پیشرفت و تغییر بودن. همچنین رمزارزها اهمیت فراوانی دارن، طوری که حتی کمترین مقدار اون ها نیز از ارزش اقتصادی بسیار بالایی برخوردار هستن، که یکی از اصلی ترین دلیل اون افزایش لحظه ای قیمت خرید ارز دیجیتال های مختلف هست.

همچنین با گسترش بازار کریپتوکارنسی، ارزهای دیجیتال و رمزنگاری زیادی وارد این عرصه شدن که هر کدوم به دلیل کاربردهای متنوعی که دارن، محبوبیت و سرمایه لازم رو به دست آوردن. برخی از ارزهای دیجیتال در حوزه دیفای، حوزه Web3، حوزه NFT و... فعالیت دارن که در نوع خود محبوبیت یک قشری از افراد رو به دست میارن. ارز دیجیتال Benqi که می خواهیم در این مقاله برای شما معرفی کنیم، در حوزه دیفای فعالیت می کنه. پس در ادامه همراه ما باشین تا با آینده QI و کیف پول های ارز دیجیتال بنکی آشنا بشین.

ارز دیجیتال بنکی چیست؟

ارز دیجیتال بنکی چیست؟

در پاسخ به سوال ارز دیجیتال بنکی چیست؟ می تونیم این پاسخ رو بدیم که بنکی با نماد اختصاری QI یک ارز دیجیتال یا شکلی از دارایی دیجیتال هست که در زمان نوشتن این مقاله با داشتن ارزش بازار حدود 45.35 میلیون دلار و سهم 0.001 درصدی از کل بازار، در رتبه 638 بازار کریپتوکارنسی ها قرار داره. پروتکل Benqi یک پروتکل غیر متمرکز مبتنی بر بلاک چین Avalanche هست. این پروتکل به کاربران این امکان رو میده تا با استفاده از ارزهای دیجیتال خودشون به راحتی اقدام به وام دهی، گرفتن قرض و کسب بهره کنن. به همین ترتیب سپرده گذارانی که برای این پروتکل نقدینگی تامین می کنن، می تونن به کسب درآمد بپردازن.

پلتفرم ارز دیجیتال بنکی، با ارائه پروتکل نقدینگی غیر متمرکز و با مقیاس پذیری بالای خود تلاش می کنه تا با پشتوانه و وام دهی و وام گیری ارزهای دیجیتال، دسترسی دموکراتیزه به محصولات مالی غیر متمرکز رو فراهم کنه. همچنین پروتکل benqi بر دسترسی پذیری، سهولت استفاده و کاهش کارمزدها تاکید داره و در اون امکان دریافت و ارائه وام بدون نیاز به مجوز برای کاربران وجود داره. به این ترتیب کاربران پروتکل بنکی می تونن در لحظه اقدام به واریز یا برداشتت نقدینگی مشترک کنن و در لحظه از دارایی هایی که به منظور تامین نقدینگی به کار رفتن به عنوان وثیقه جهت قرض گرفتن از بازار نقدینگی استفاده کنن.

برای ایمن سازی پروتکل بنکی، میشه توکن QI رو در ماژول امنیتی پروتکل قرار داد. بنابراین از QIهای شرط بندی شده به عنوان وثیقه استفاده میشه و پاداش QI با یک APR مشخص به دست میاد. همچنین با شرکت در استخرهای نقدینگی با توکن بنکی میشه به اون توکن های پلتفرم پاداش داد.

بناینگذاران ارز دیجیتال QI:

بناینگذاران ارز دیجیتال QI

در این قسمت از مقاله ارز دیجیتال بنکی چیست؟ به معرفی بنیانگذاران این ارز می پردازیم. پروتکل بنکی در سال 2021 با حمایت 6 میلیون دلاری تاسیس شد و سرمایه گذاران متعددی حمایت های خودشون رو از این پروژه اعلام کردن. شرکت Rome Blockchain Labs Inc مسئول توسعه پروتکل بنکی هست. این مجموعه یک شرکت توسعه نرم افزار هست که در امور مالی غیر متمرکز DeFi تجربه داره. همچنین تیم توسعه دهنده پروتکل بنکی شامل 7 نفر هست که هر کدوم نقشی رو در پروتکل Benqi بر عهده دارن.

جی دی گاگنون(Jd Gagnon)، یکی از بنیانگذاران آزمایشگاه Rome Blockchain Labs هست که به عنوان یک مرکز رشد و شرکت توسعه دهنده نرم افزار شناخته میشه. همچنین جی دی گاگنون افسر ارشد امنیت اطلاعات در شرکت اترالبز هست. هانو کاسی نیز یکی دیگه از بنیانگذاران پروتکل بنکی خست که بیش از 20 سال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات تجربه داره. علاوه بر این، هانو کاسی از اولین روزهای ظهور بیت کوین با بازار ارزهای دیجیتال سر و کار داره.

الکساندر زول نیز یکی دیگه از موسسان آزمایشگاه بلاک چین روم، توسعه دهنده ولوکس و مدیر و توسعه دهنده پلتفرم بازار نقدینگی بنکی ست. همچنین دن مگبور نیز عضو تیم توسعه دهنده پروتکل بنکی هست که به عنوان یک مدیر عملیات با تجربه در بلاک چین و دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته های مهندسی الکترونیک و کامپیوتر و علوم مدیریت و تحلیل کسب و کار هست.

نحوه کار پروتکل BenQI:

نحوه کار پروتکل BenQI:

با استفاده از پروتکل بنکی، کاربران می تونن دارایی های دیجیتال خودشون رو که توسط پروتکل نیز پشتیبانی میشه، واریز کنن. به این ترتیب کاربران می تونن به نسبت تقاضای بازار برای وام گیری خودشون سود به دست بیارن و حتی پاداش اضافی نیز دریافت کنن. همچنین کاربران می تونن دارایی های واریز شده رو به عنوان وثیقه برای قرض گرفتن انواع دیگه دارایی ها مورد استفاده قرار بدن و در طرف مقابل سود دریافتی وام دریافتی با سودی که به دارایی های واریز شده تعلق می گیره، جبران میشه.

استخرهای توکن های(توکن های مورد پذیرش) توسط تیم اصلی تعیین میشن و از رای گیری حاکمیتی پروتکل زمانی که سازمان خود مختار غیر متمرکز DAO شروع به کار کنه، استفاده میشه. همچنین در حال حاضر استخرهای توکن محدودی در پروتکل Benqi وجود داره و همچنان در حال تکمیل و توسعه هست. علاوه بر این، نکته قابل توجه در پروتکل بنکی این هست که هم به وام دهنده ها و هم به وام گیرنده ها توکن بنکی تعلق می گیره. به این ترتیب کاربران می تونن در هر لحظه که اراده کنن، توکن QI رو از استخر این توکن نقد کنن.

بودجه پروتکل بنکی توسط قراردادهای هوشمند مدیریت میشه. در ابتدا حاکمیت این پروتکل در دست تیم موسس این پروژه خواهد بود، ولی در نهایت به سازمان خودگردان غیر متمرکز DAO که توسط جامعه کاربران توکن های بنکی با نماد اختصاری QI اداره میشه، واگذار میشه. توکن QI نیز مثل سایر دارایی های رمزنگاری شده در صرافی Aavalanche قابل معامله هست، بنابراین این سیستم انگیزه مضاعفی رو در اختیار کاربران خود میذاره تا علاوه بر استفاده از خدمات وام دهی متنوع در این پروتکل، از دریافت و تبادل این توکن با سایر توکن ها بهره ببرن.

ویژگی های ارز دیجیتال بنکی:

ویژگی های ارز دیجیتال بنکی:

هر ارز دیجیتال با داشتن ویژگی های منحصر به فرد خود، مورد استقبال و محبوبیت قرار می گیره. ارز دیجیتال بنکی نیز دارای برخی ویژگی ها و مزایایی هست که در این قسمت از مقاله ارز دیجیتال QI چیست؟ اون ها بررسی می کنیم. پروتکل BenQI ادعا می کنه که اولین پروژه DeFi در پلتفرم Avalanche هست. همچنین به کاربران DeFi از شبکه های متراکم و متمرکز این امکان رو میده تا بدون هیچ محدودیت، مانع و هزینه های کم شبکه دارایی های بلا استفاده خودشون رو در پروتکل بنکی جابجا کرده و قرار بدن.

به عبارتی، پلتفرم Avalanche به کاربران پروتکل بنکی این امکان رو میده تا به طور یکپارچه و مقرون به صرفه به خدمات مالی غیر متمرکز دسترسی داشته باشن و کنترل بر استراتژی های خود رو افزایش بدن. همچنین توسعه دهنده ها این اجازه رو دارن که از پروتکل Benqi برای ایجاد محصولات مالی با استفاده از پروتکل و نشانه های درآمد قابل انتقال استفاده کنن. علاوه بر این، پروتکل بنکی قصد داره با ارائه جایگزین ارزون تر و سریع تر به کاربران اتریوم، بارگذاری بیش از حد شبکه اتریوم رو کاهش بده. به این ترتیب اعضای پروتکل Benqi می تونن نقدینگی رو از بازار نقدینگی مشترک برداشت کنن.

همچنین پروتکل بنکی در تلاش هست تا مشارکت های مختلفی رو برای گسترش استفاده از پلتفرم و توکن QI و دسترسی به کاربران بیشتری ایجاد کنه. علاوه بر این ارز دیجیتال BenQi که با بایننس لانچپول نامی برای خودش دست و پا کرده، همچنان به انجام معاملات جدید ادامه میده و در حال حاضر لیست های صرافی Kucoin، Binance و Gate.io به میزان زیادی آگاهی و ارزش توکن بنکی رو افزایش دادن.

کاربرد توکن QI:

توکن QI

ما می خواهیم در این بخش از مقاله ارز دیجیتال QI چیست؟ بر بررسی کاربردهای توکن بنکی بپردازیم. همونطور که گفتیم، توکن QI توکن بومی پروتکل بنکی و دارایی بومی شبکه آوالانچ هست. از کاربردهای این توکن میشه به موارد زیر اشاره کرد:

• کاربرد حاکمیتی

QI توکنی هست که به کاربران این امکان رو میده تا در تصمیم گیری ها شرکت کنن و پروتکل رو هدایت کنن. اداره و تصمیم گیری برای این پروتکل ابتدا در اختیار بنیانگذاران هست، ولی در نهایت این حکمرانی به سازممان غیر متمرکز خودمختار واگذار میشه. بنیانگذاران نیز به عنوان بخش از DAO می تونن پیشنهادهایی رو ارائه کنن که بین دارندگان توکن QI به رای گذاشته میشه.

• پاداش

یکی دیگه از کاربردهای توکن بنکی، اهدای پاداش به کاربران هست. به عبارتی توکن بومی پروتکل Benqi برای تشویق تامین کننده ها و استخراج کننده های نقدینگی در پلتفرم استفاده میشه.

• وام دهی و وام گیری

وام دهنده ها می تونن از توکن های QI به عنوان دارایی برای سپرده گذاری و کسب پاداش استفاده کنن. همچنین وام گیرنده ها نیز می تونن از توکن های QI به عنوان دارایی وثیقه برای وام گیری سایر ارزهای دیجیتال استفاده کنن.

بررسی آینده بنکی:

آینده بنکی

به دلیل داشتن نوسان های قیمتی زیادی در بازار ارزهای دیجیتال، پیش بینی قیمت و آینده بنکی و سایر ارزهای دیجیتال کاره سختی شده. همچنین عامل های زیادی باعث میشن تا قیمت ارزهای دیجیتال همواره در حال نوسان باشن. بنابراین برای پیش بینی آینده و قیمت QI نیز مثل سایر ارزهای دیجیتال باید فاکتورها و عوامل متعددی رو زیر نظر بگیریم که به قیمت و آینده بنکی تاثیر میذارن. اخبارها و رسانه های اجتماعی، وضعیت اقصادی کشورها، افزایش یا کاهش تقاضا و اهداف تیم توسعه دهنده ارز بنکی از مواردی هستن که می تونن تاثیر مثبت و منفی بر قیمت و اینده QI بذارن.

ارز دیجیتال Benqi به دنبال این هست که در این بازار پرسود و پر ریسک، سهمی هم برای خودش داشته باشه. دیفای و امکاناتی که این پلتفرم به کاربران سراسر جهان ارائه میده، هنوز در مراحل اولیه قرار داره و تکمیل نشده. همچنین هنوز افراد زیادی با این پروتکل آشنا نیستن. ولی میشه گفت پلتفرم های این چنینی در حال رشد هستن و راه سایر پلتفرم ها رو هموار می کنن. به این ترتیب میشه آینده بنکی رو درخشان پیش بینی کرد.

همچنین پروتکل بنکی در مسیر حرکت خود به سمت تبدیل شدن به رهبر حوزه مدیریت امور مالی غیر متمرکز، هر روز بیش از گذشته کنترل خودش به دست جامعه کاربرانش میده تا طبق نیازهاشون بهش شکل بدن. علاوه بر این، تا تاریخ 19 آگوست هیچ توکنی از پروتکل بنکی در صرافی کوکوین به گردش در نیومده بود. به همین دلیل الان زمان خوبیه تا کاربران دست روی توکن های بنکی بذارن و با این کار نه تنها توانایی ارائه طرح پیشنهادی و رای دادن به طرح های موجود رو به دست میارن، بلکه درآمد غیر فعال نیز به دست میارن.

کیف پول های ارز دیجیتال بنکی:

کیف پول های ارز دیجیتال بنکی

شاید بعد از به دست آوردن اطلاعاتی در مورد ارز بنکی و آینده QI، قصد سرمایه گذاری و خرید بنکی رو داشته باشین. ولی بهتره قبل از اینکه اقدام به خرید کنین، با کیف پول ارز دیجیتال بنکی اشنا بشین. به این منظور ما در این قسمت از مقاله ارز دیجیتال QI چیست؟ به بررسی و معرفی کیف پول های ارز دیجیتال بنکی می پردازیم. همونطور که اطلاع دارین در مجموع دو نوع کیف پول نرم افزاری و سخت افزاری برای ذخیره سازی ارزهای دیجیتال وجود داره که می تونین با بررسی هر کدوم بهترین گزینه رو برایی ذخیره ارزهای دیجیتال انتخاب کنین.

البته باید توجه داشته باشین که کیف پول های سخت افزاری در مقایسه با کیف پول های نرم افزاری از امنیت بسیار بالاتری برخوردار هستن. اما با این وجود ممکنه برخی از محدودیت های این نوعاز والت ها از جمله هزینه بالای خرید اون ها و یا رابط کاربری سختی که دارن باعث بشه تا کاربران به سمت استفاده از والت های نرم افزاری برن. همچنین علاوه بر انتخاب نوع کیف پول در هنگام سرمایه گذاری و خرید بنکی باید به فاکتورهای مهم دیگه ای نیز توجه داشته باشیم.

برخی از فاکتورهایی که باید در انتخاب کیف پول مناسب برای نگهداری و ذخیره سازی ارز بنکی زیر نظر بگیرین، بررسی سابقه هک و امنیت کیف پول، امکان قابلیت ذخیره سازی چند ارزی، توجه به رضایت کاربران از کیف پول و جامعه کاربری اون و پشتیبانی و رابط کاری کیف پول هست. بنابراین هر کیف پولی که این فاکتورها رو داشته باشه، در نوع خود برای ذخیره سازی ارز بنکی مناسب هست.

کیف پول سخت افزاری لجر(Ledger):

 لجر

یکی از کیف پول های ارز دیجیتال بنکی، والت سخت افزاری لجر هست. Ledger یک کیف پول سخت افزاری هست که توسط شرکت لجر وارد عرصه بازار شد. استفاده از کیف پول سخت افزاری لجر در کنار برنامه Ledger Live بهترین روش برای افزایش امنیت، نگهداری کردن و مدیریت ارزهای دیجیتال هست. به عبارتی کیف پول لجر امنیتی بالاتری از همتایان خود داره و همواره امنیت دارایی رمز ارز شما رو تامین می کنه. همچنین برنامه Ledger Live خدمات گوناگونی مثل خرید، فروش و تبدیل ارزهای دیجیتال رو ارائه میده.

لجر در سال 2014 راه اندازی شد و یک از پیشگامان تولید کیف پول سخت افزاری امن برای ارزهای رمزنگاری مثل بیت کوین و لایت کوین هست. لجر خودش رو شرکتی با رشد سریع، توسعه راه حل های امنیتی و زیرساختی برای ارزهای رمزنگاری و همچنین برنامه های کاربردی بلاک چینی برای افراد و شرکت ها با استفاده از یک فناوری خاص و اختصاصی معرفی می کنه. همچنین کیف پول سخت افزاری لجر یک کیف پول چند ارزی هست که می تونین با استفاده از این کیف پول، از بیش از 1800 نوع ارز دیجیتال نگهداری کنین.

مهم ترین دلیل برای خرید کیف پول سخت افزاری لجر، امنیت اون هست. این شرکت برای امنیت از استانداردهای صنعتی بالایی استفاده می کنه. به همین دلیل کیف پول سخت افزاری لجر هیچ وقت هک نشده. همچنین لجر تراشه های مقوم در برابر هک رو روی دستگاه های نانو خود داره. به این ترتیب کلیدهای خصوصی شما روی تراشه ها امن باقی می مونن. همچنین چون این کیف پول به صورت آفلاین کار می کنه، سطح امنیتی بالایی داره.

کیف پول نرم افزاری هایپر پی (Hyperpay):

Hyperpay

یکی دیگه از کیف پول های ارز دیجیتال QI، والت نرم افزاری هایپر پی هست. Hyperpay یک کیف پول نرم افزاری و رمزنگاری با کاربری راحت، چند رمزنگاری و امن هست که خرید، ذخیره، دریافت و انتقال ارزهای دیجیتال متنوعی رو فراهم می کنه. هایپر پی ولت یک کیف پول نرم افزاری خارج از زنجیره هست که استراتژی امنیتی مبتنی بر سیستم کنترل ریسک SBC رو داره. همچنین تیم طراحی امنیتی این کیف پول نیز متشکل از چندین متخصص امنیت Blockchain برتر هست که توسعه این کیف پول رو بر عهده دارن.

تیم توسعه دهنده کیف پول هایپر ولت تضمین می کنه که به لطف استراتژی امنیتی مبتنی بر سیستم کنترل ریسک که بر رویکیف پول هایپر پی وجود داره، دارایی های کاربران ایمن هست. همچنین Hyperpay برترین کیف پول رمزنگاری زیست محیطی جهان هست که در سال 2017 تاسیس شد. هایپر پی به عنوان یک شرکت فناوری قصد داره تا خدمات مالی فراگیر رو به جهان ارائه بده. این کیف پول متعهد به یکپارچه سازی حوزه مالی شخصی و زمنیه اصلی پرداخت پلتفرم شخص ثالث و ایجاد یک پلتفرم خدمات یک مرحله ای راحت و ایمن برای دارایی های دیجیتال از طریق نوآوری های تکنولوژی مستمر هست.

کیف پول هایپر پی هم در زنجیره و هم خارج از زنجیره پشتیبانی می کنه و هر دو کاملا ایمن هستن. سیستم امنیتی این والت برای کیف پول خارج از زنجیره با نظارت بر داده های غیر عادی 24 ساعته، کیفیت کد هماهنگ و اسکن آسیب پذیری در سیستم چرخه CI/CD قوی هست. همچنین تیم های موسس این والت همگی از متخصصان اولیه بلاک چین هستن و برای اولین بار در کشور ملبورن استرالیا ثبت شد. از زمان راه اندازی اون، به دلیل سطح امنیتی بالا تعداد کاربران به سرعت افزایش پیدا می کنه.

 

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله ارز دیجیتال QI چیست؟ به بررسی ارز دیجیتال Benqi، آینده بنکی و کیف پول های ارز دیجیتال QI پرداختیم. همونطور که گفتیم، پروتکل بنکی نوعی پروتکل غیر متمرکز مبتنی بر بلاک چین آوالانچ هست و به کاربران این امکان رو میده تا با استفاده از ارزهای دیجیتال خود به سادگی اقدام به وام دهی، گرفتن قرض و کسب بهره کنند. همچنین اگه بعد از به دست آوردن اطلاعاتی در مورد ارز بنکی، قصد سرمایه گذاری و خرید بنکی رو دارین، می تونین از صرافی ارز دیجیتال ایران بایننس که یکی از صرافی های ایرانی و معتبر هست، استفاده کنین.


نظرات کاربران در مورد ارز دیجیتال بنکی چیست؟(معرفی کیف پول های ارز دیجیتال QI)
سوال امنیتی :6+32 = ?