ارز دیجیتال دای چیست؟(همه چیز در مورد استیبل کوین DAI)

1401/06/28
ارز دیجیتال دای چیست؟(همه چیز در مورد استیبل کوین DAI)

ما قصد داریم در مقاله ارز دیجیتال دای DAI چیست؟ به معرفی ارز دیجیتال دای، ویژگی های ارز دیجیتالDAI و آینده DAI بپردازیم. ولی بهتره قبل از اینکه بحث اصلی رو شروع کنیم، نگاهی کلی به ارزهای دیجیتال داشته باشیم. همونطور که می دونین ارزهای دیجیتال این روزها در حال تبدیل شدن به یک ارز رایج در بازار جهانی هستن و روزانه تعداد دولت ها، نهادها و سازمان هایی که این پول های دیجیتالی رو به رسمیت می شناسن، در حال افزایشه. همچنین افراد زیادی روزانه به منظور سرمایه گذاری و همچنین انجام خرید و فروش برای کسب سود بیشتر وارد این بازار پر هیجان میشن.

در کشور ما نیز در سال های اخیر خرید و فروش ارز دیجیتال مورد توجه قرار گرفته و افراد بسیاری به قصد سرمایه گذاری و انجام معاملات وارد این بازار شدن. بازار ارزهای دیجیتال در ایران هر روز بیشتر از دیروز در حال رشده و کاربران اون در حال افزایش هستن. ولی حضور در بازار ارزهای دیجیتال نیاز به دانش کافی و اطلاعات دقیق در رابطه با این فناوری تقریبا نو ظهور داره و مثل همه بازارهای سرمایه دیگه، ورود به این حوزه بدون داشتن آگاهی و اطلاعات در این باره می تونه برای شما زیان آور باشه. همچنین بسیاری تصور می کنن همه ارزهای دیجیتال، رمزارز یا کریپتوکارنسی هستن. ولی در واقع رمزارزها یا ارزهای رمزپایه، یکی از انواع ارز دیجیتال هستن که توسعه دهنده های اون ها با استفاده از فناوری رمزنگاری، امنیت معاملات اون ها رو ارتقا دادن.

ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده به دو دسته کلی کوین و توکن تقسیم میشن که تفاوت این دو دسته نیز به بلاک چین های این رمز ارزها مرتبط هست. دسته ای دیگه از رمزارزها نیز وجود دارن به نام استیبل کوین. استیبل کوین ها رمز ارزهایی با ارزش ثابت هستن و در نوسانات بازار ارزش اون ها تغییر نمی کنه. همچنین هدف از پیدایش این کوین ها حفظ دارایی دیجیتال کاربران هنگام نوسانات شدید بازار هست. سعی می کنیم در مقاله ارز دیجیتال DAI چیست؟ به معرفی یکی از استیل کوین هایی به اسم ارز DAI بپردازیم.

ارز دیجیتال دای چیست؟

در پاسخ به سوال ارز دیجیتال دای چیست؟ می تونیم این پاسخ رو بدیم که دای با نماد اختصاری DAI یک ارز دیجیتال یا شکلی از دارایی دیجیتال هست که در زمان نوشتن این مقاله با داشتن ارزش بازار حدود 9.36 میلیارد دلار و سهم 0.43 درصدی از کل بازار، در رتبه 22 بازار کریپتوکارنسی قرار داره. همچنین ارز دیجیتال دای یکی از اولین استیبل کوین هایی هست که در دسامبر 2017 توسط پلتفرم غیر متمرکز میکر معرفی شد. استیبل کوین نیز رمزارزی هست که ارزش اون به یک ارز دیگه وابسته هست. برای مثال، ارزش ارز دیجیتال دای در نسبت 1 به 1 با دلار قرار گرفته.

DAIرمز ارز دای یک استیبل کوین الگوریتمی ساخته شده توسط پروتکل مبتنی بر اتریوم میکردائو هست که حفظ نسبت یک به یک دقیق با دلار آمریکا رو زیر نظر داره. از ارز دیجیتال دای در درجه اول به عنوان راهی برای وام دهی و وام گیری دارایی های کریپتویی بدون نیاز به یک واسط استفاده میشه که ساخت یک سیستم شفاف بدون نیاز به کسب اجازه و محدودیت های بسیار جزئی رو به همراه داره. همچنین ارز دیجیتال دای یک استیبل کوین وابسته به دلار آمریکا هست و هر واحد اون 1 دلار ایالات متحده ارزش داره. اما بر خلاف پر استفاده ترین ارزهای دیجیتال باثبات یعنی تتر و یو اس دی کوین، از پشتوانه فیات استفاده نمی کنه، بلکه وثیقه اون از نوع رمز ارز هست.

رمز ارز DAI یک توکن ERC20 روی بلاک چین اتریوم هست که ارزشی ثابت معادل یک دلار امریکا داره. همچنین ارز دیجیتال دای یک استیبل کوین کاربردی هست که به خاطر تثبیت قیمت با دلار، نوسانات قیمت رو کاهش اده و امکان ارائه بسیاری از خدمات امور مالی غیر متمرکز یا دیفای رو فراهم می کنه.

پروتکل MakerDAO چیست؟

در این قسمت از مقاله ارز دیجیتال دای چیست؟ به بررسی پروتکل میکردائو می پردازیم. همونطور که گفتیم پروتکل MakerDAO یک سیستم مالی نوآوری هست که استیبل کوین دای رو پشتیبانی می کنه. پروتکل میکردائو یک پروتکل مبتنی بر اتریوم هست که استیبل کوین دای رو صادر کرده و وام های دارای پشتوانه وثیقه رو بدون واسطه تسهیل می کنه.

استفاده گسترده و ادغام DeFi اون، پروتکل میکردائو رو به یکی از عملیاتی ترین پروتکل ها در اکوسیستم رمزنگاری تبدیل کرده. به این ترتیب برای فعال کردن روند استقراض و وام دادن یکپارچه، میکردائو از پروتکل Maker برای استقراض در برابر وثیقه استفاده می کنه.

پروتکل MakerDAO چیستپروتکل MakerDAO نوعی پلتفرم غیر متمرکز هست که در راستای پشتیبانی از بقیه ارزهای دیجیتال راه اندازی شده. همچنین بلاک چینی که این ارز دیجیتال بر روی اون فعاله، اتریوم هست که به صورت غیر متمرکز فعالیت می کنه و توسط قراردادهای هوشمند فعالیت خودش رو انجام میده. علاوه بر این، هدف پروتکل میکردائو فراهم کردن پلتفرمی برای تولید و کنترل استیبل کوین موسوم به استیبل کوین دای هست. پروتکل MakerDAO به کنترل قرارداد هوشمند میکر والتس(Maker Vaults)، اوراکل ها(Oracles) و رای گیری در کل سیستم می پردازه.

میکر، پلتفرم قرارداد هوشمند مبتنی بر اتریوم هست که به وسیله CDP از استیبل کوین دای حمایت می کنه. هیچ نهادی مسئولیت استیبل کوین دای رو بر عهده نداره و در عوض، شرکت کننده ها توکن حاکمیتی MKR رو در اختیار دارن که بهشون حق رای در مورد اعمال تغییر بر پروتکل رو میده. همچنین این همون بستری هست که در اون دائو(سازمان خودگردان غیر متمرکز) به صورت کارآمد از سوی شبکه توزیعی سهام دارانی که توکن های MKR در اختیار دارن، اداره میشه.

بنیانگذاران ارز دیجیتال دای:

نوبت این رسیده تا بنیانگذارن ارز دیجیتال دای رو معرفی کنیم و مروری بر تاریخچه این ارز داشته باشیم. به همین منظور در این بخش از مقاله ارز دیجیتال DAI چیست؟ به معرفی بنیانگذاران استیبل کوین دای می پردازیم. بنیاد Maker در سال 2014 توسط شخصی به نام Run Christensen تاسیس شد. این بنیاد پروتکل MakerDAO رو به عنوان یک پروژه منبع باز و با هدف بهره برداری از یک سیستم اعتباری ایجاد کرد.

همونطور که گفتیم این سیستم اعتباری به کاربران امکان میده تا وام هایی رو با استفاده از وثیقه های رمزنگاری شده دریافت کنند. همچنین ارز دیجیتال دای به طور رسمی در سال 2017 پروتکل میکردائو رو به عنوان ابزار و وسیله ای به منظور تامین دارایی وام برای اشخاص حقیقی و مشاغل راه اندازی کرد.

بنیانگذاران ارز دیجیتال دای

همچنین طبق بررسی های انجام شده و بر اساس سایت اصلی ارز دیجیتال دای، رمز ارز DAI در سال 2014 توسط سه نفر که از دانشگاه هاروارد فارغ التحصیل شدن و با هدفی پویا برای توسعه تاسیس شد که این سه نفر افرادی به اسم های Don Mickelwait، Charlie Sweet و John Buck هستن. البته لازم به ذکره که در سایت کوین مارکت کپ در بحث بنیانگذاران به این موضع اشاره شده که ارز دیجیتال dai توسط هیچ شخص یا گروه کوچکی از بنیانگذاران ایجاد نشده و در عوض توسعه و صدور توکن های جدید توسط پروتکل میکردائو اداره میشه.

همونطور که گفتیم، توسعه نرم افزاری استیبل کوین دای و صدور توکن های جدید توسط پروتکل MakerDAO و پروتکل اون اداره میشه و توسط هیچ شخص یا گروه کوچکی از بنیانگذاران ایجاد نشده. به عبارتی پروتکل میکردائو یک سازمان مستقل غیر متمرکز هست که با استفاده از قراردادهای هوشمند، خودش رو به صورت غیر متمرکز اداره می کنه.

اهداف ارز دیجیتال DAI:

هر پروژه ارز دیجیتال اهداف مشخصی داره و برای پاسخگویی به نیازهای خاصی طراحی میشه. استیبل کوین دای نیز از این قاعده پیروی می کنه و از روز اول اهدافی داشته که در دستیابی به اون ها موفق به عمل کرده. به عبارتی هداف استیبل کوین دای این هست که یک بستری امن برای ذخیره ارزش به وجود بیاره. همونطور که می دونین در همین چند ماه اخیر شاهد بودین که ارزهایی مثل بیت کوین و اتریوم با مشکل نوسانات قیمت مواجه بودن. در یک سیستم اقتصادی که به دنبال کسب سود از این نوسانات باشه، این ویژگی مشکل محسوب نمیشه. ولی در مواردی مثل وام دهی، پس انداز یا پلتفرم های انتقال پول چنین نوسان هایی زیان بخش و حتی نامطلوب هستن.

اهداف ارز دیجیتال DAI

استیبل کوین دای که خودش نیز با این مشکل مواجه بود، یک راهکار ارائه کرد. به لطف سیستم وثیقه گذاری با استفاده از ارزهای دیجیتال پرنوسان میشه رمز ارز DAI با نسبت 1 به 1 با دلار آمریکا تولید کرد. به این ترتیب میشه به پشتوانه سپرده تضمینی، از کوین های ساخته شده با ارزش ثابت و پایدار برای انجام عملیات در پلتفرم های دیگه استفاده کرد. بنابراین صرف نظر از رشد یا افت ارزش رمز ارزها، ارزش تضمین شده همواره یکسان می مونه و در بدترین وضعیت هم سپرده های تضمینی وجود دارن که مانع از کاهش ارزش ارز دای میشه.

بدون شک استیبل کوین دای ایده جدیدی هست که به طراحان امکان میده تا قابلیت های جدیدی رو توسعه بدن که از پتانسیل بلاک چین استفاده می کنه، ابزاری که در پایان عملیات برای بازیابی ضمانت اولیه به صورت آزادانه مبادله و بدون مشکل تبدیل کرد. همچنین در این مقطع ارز دیجیتال DAI همه این نیازها رو برآورده می کنه و زمینه رو برای چنین پیشرفت هایی مهیا می کنه. در واقع به لطف استیبل کوین دای، دارندگان این توکن می تونن سود ثابتی از دارایی های خودشون رو به دست بیارن.

نحوه عملکرد استیبل کوین DAI:

در این بخش از مقاله ارز دیجیتال دای چیست؟ به بررسی نحوه کار استیبل کوین دای می پردازیم. ارز دای به صورت غیر متمرکز و به روشی هوشمندانه و جالب، ارزش پایدار خودش رو حفظ می کنه. میزان عرضه توکن دای در پی تغییرات بازار تغییر می کنه. بنابراین در برابر رمز ارزهای دیگه قیمت ثابتی داره. این فرآینده توسط توکن MKR، قراردادهای هوشمند CDP و چندین مکانیزم تثبیت دیگه انجام میشه. 

نحوه عملکرد استیبل کوین DAI

همچنین ارز دیجیتال DAI برخلاف تتر، به یک مرجع متمرکز که بر پایه ارزهای فیات هست، نیازی نداره و هیچ بانک سنتی از اون پشتیبانی نمی کنه. این پروژه کاملا در بلاک چین اتریوم و قراردادهای هوشمند اون فعال هست. به این ترتیب این مسئله باعث میشه استیبل کوین DAI، نوعی استیبل کوین واقعی و غیر متمرکزی باشه که قابل تعطیل شدن یا اعمال تحریم یا سانسور نیست.

ارز دای علاوه بر اینکه یک روش پرداخت ایمن و پایدار هست، ابزاری قدرتمند برای به حداقل رسوندن ریسک به معامله گران رمزارز ارائه میده. همچنین در طول دوره های نوسانات شدید که اغلب در بازار ارزهای دیجیتال وجود داره، کاربران ممکنه تمایل داشته باشن همه یا بخشی از سرمایه های خودشون رو به یک استیبل کوین تبئیل کنن تا ضررشون رو کاهش بدن. ارز دیجیتال دای همچنین به کاربران امکان دسترسی به وام های وثیقه شده رو به روشی ارائه میده که مزایای زیادی نسبت به گزینه های موجود ارائه میده. به این ترتیب کاربران ارز دای بدون نیاز به هیچ نوع تاییدی، می تونن به سادگی دارایی های دیجیتال خودشون رو به عنوان وثیقه قفل کنن.

ویژگی های ارز دیجیتال دای:

 همونطور که گفتیم، ارز دای از اتریوم منشعب شده. این جمله به معنی این هست که توکن دای در واقع یک قرارداد هوشمند بر بستر بلاک چین اتریوم هست. این قرارداد هوشمند، پروتکل میکردائو نام داره. همچنین شما می تونین در این قرارداد هوشمند، ارزهای دیجیتال خودتون رو به عنوان پشتوانه و تضمین قرار داده و در ازای اون ها، توکن دای به دست بیارین. علاوه بر این هدف اصلی سازندگان ارز دای، ایجاد یک ابزار امن برای ذخیره ارزش بود.

ویژگی های ارز دیجیتال دای

مزیت اصلی استیبل کوین دای، در پیوند اون با قیمت دلار آمریکا نهفته هست. بازار ارزهای دیجیتال همواره دچار نوسانات قیمتی میشه. در این میان برخی از سرمایه گذاران و معامله گران برای اینکه دچار ضرر زیادی نشدن، ارزهای دیجیتال خودشون رو به دارایی هایی با ارزش ثابت تبدیل می کنن. یکی از این نوع دارایی ها، استیبل کوین ها هستن که استیبل کوین DAI یکی از این نمونه هاست. اینها ارزهای رمزپایه ای هستن که قیمتشون به دارایی هایی با ارزش نسبتا پایدار مرتبط هست. همچنین یکی دیگه از ویژگی های کلیدی استیبل کوین دای این هست که توسط شرکت خصوصی مدیریت و کنترل نمیشه.

مدیریت استیبل کوین DAI به جای اینکه توسط شرکت خصوصی انجام بگیره، توسط یک سازمان مستقل غیر متمرکز از طریق یک پروتکل نرم افزاری مدیریت میشه. در نتیجه همه موارد صدور و سوزوندن توکن ها توسط قراردادهای هوشمند مبتنی بر اتریوم مدیریت و ثبت میشن و کل سیستم رو شفاف تر و کمتر مستعد فساد می کنند. علاوه بر این، روند توسعه نرم افزار DAI به روشی دموکراتیک تر اداره میشه.

مزیت های استیبل کوین دای:

دارندگان استیبل کوین دای، دارای برخی از مزیت هایی هستن که در این قسمت از مقاله ارز دیجیتال DAI چیست؟ به بررسی این مزیت ها می پردازیم. ارز دیجیتال DAI یک استیبل کوین امن و غیر متمرکز با سابقه امنیتی خوب و طولانی هست. ابزارهای امنیتی مختلف از جمله کیف پول امن یکپارچه، احراز هویت دو مرحله ای و بررسی های روتین باعث افزایش امنیت اکوسیستم استیبل کوین دای شده. همچنین ارز دیجیتال DAI به بانک ها متصل نیست و یک استیبل کوین کاملا متفاوت نسبت به USDT هست. به عبارت دیگه، خبری از ریسک همیشگی بسته شدن بانک یا توقیف اکانت پشتیبان کل پروتکل نیست.

مزیت های استیبل کوین دای

مزیتی دیگه این ارز که وجود داره این هست که امکان کسب درآمد غیر فعال از طریق برنامه نرخ پس انداز دای برای کاربران فراهم شده. کاربران در این برنامه می تونن توکن های DAI بدون استفاده خودشون رو در سیستم بلوکه کنن و از این طریق به سود برسن. همچنین یکی دیگه از راه های کسب درآمد غیر فعال، سپرده کردن مستقیم توکن ها در یک قرارداد هوشمند میکردائو هست. این قرارداد طوری طراحی شده که بهر رو به صورت خودکار به سپرده اضافی می کنه.

سیستم ثبات معتبر استیل کوین دای نیز باعث اطمینان به عملکرد این رمز ارز میشه. به این ترتیب حتی در بدترین شرایط ممکن، پروتکل MakerDAO تونسته ثبات رو به میزان قابل قبولی حفظ کنه. البته باید گفت که این ثبات به مرور زمان بهبود هم پیدا کرده. همچنین مزیت دیگه که استیبل کوین دای داره این هست که، به راحتی در دسترس هست و به حریم شخصی کاربران احترام می زاره. یعنی هر کسی می تونه بدون احراز هویت یا ارائه اطلاعات به شخص ثالث به سیستم دسترسی داشته باشه.

کاربردهای ارز دیجیتال DAI:

کاربردهای ارز دیجیتال DAI

• استقلال مالی برای همه

همونطور که قبلا اشاره کردیم، ارز دای نوعی استیبل کوین هست که کاربران می تونن از هر کجای دنیا به سادگی و از طریق برنامه غیر متمرکز دای بهش دسترسی داشته باشن. استیبل کوین دای به هیچ دولت، بانک تجاری یا بانک مرکزی وابسته نیست. یعنی هر کسی در جهان می تونه ارزهای دیجیتال خودش رو به استیبل کوین دای تبدیل کرده و به سایر قابلیت های مالی حوزه دیفای دسترسی پیدا کنه.

• حواله های سریع و کم هزینه

یکی دیگه از کاربردهای عالی استیبل کوین دای، حواله های بین المللی یعنی ارسال پول از کشوری به کشور دیگه هست که معمولا توسط مهاجران برای ارسال پول به بستگان خود استفاده میشه. البته این در صورتی انجام میشه که حجم حواله بالا باشه. به عبارتی، به لطف پذیرش گسترده استیبل کوین دای، حالا هر کسی می تونه پول خودش رو به ارز DAI تبدیل کنه و اون رو از هر نقطه از جهان به نقاط دیگه بفرسته.

• یکپارچه کردن حوزه دیفای

یکی دیگه از کاربردهای جالب استیبل کوین دای، توانایی اون در متحد کردن حوزه دیفای هست. همچنین ارز دای یک ارز غیر متمرکز، قابل اعتماد و امن هست که سال هاست در بازار حضور داشته. از این نظر بهترین اتفاق برای دیفای، وجود یک ارز واقعا غیر متمرکز هست که توسط جامعه اداره میشه و همه می تونن آزادانه به خدمات دیفای دسترسی داشته باشن.

بررسی آینده DAI:

ما می خواهیم در این قسمت از مقاله ارز دیجیتال DAI چیست؟ به بررسی و تحلیل قیمت و آینده دای بپردازیم. برای پیش بینی قیمت و آینده دای و یا سایر ارزهای دیجیتال باید عوامل متعددی رو زیر نظر بگیریم که در قیمت و آینده دای تاثیر مثبت و منفی می ذارن. وضعیت اقتصادی کشورها، اخبارها و رسانه ها، میزان تقاضا برای ارز دیجیتال دای و... نمونه هایی از این عوامل هستن که بهتره زیر نظر داشته باشیم.

آینده DAI

اخیرا توجه نهادهای نظارتی به استیبل کوین ها جلب شده. در ایالات متحده، قانونی به اسم Stable Act مطرح شده که بر اساس اون صادرکننده های استیبل کوین ها باید از برخی از استانداردهای بانکی پیروی کنن. چنین قوانینی می تونه برای استیبل کوین های غیر متمرکزی مثل استیبل کوین دای، عواقب جدی به دنبال داشته باشه. پینر ون والکنبرگ یکی از محققان پایگاه CoinCenter میگه اگه طرح Stable Act یا قوانین مشابه اجرا بشه، ممکنه نودهای اعتبارسنج DAI دچار تخلف قانونی بشن، مگه اینکه نودها یک بانک با مجوز رسمی باشن.

همه این ها نشون میده که آینده دای به عوامل مختلفی بستگی داره، از تصمیمات نهادهای نظارتی و وضعیت بازار رمز ارزها گرفته تا آپدیت ها و آپگریدهای پروتکل میکردائو. در بین همه این عوامل اثرگذار بر آینده DAI، تصمیمات درون پروتکل MakerDAO از همه مهم تر هست و می تونه آینده DAI رو رقم بزنه. همچنین پروتکل میکردائو در تلاشه تا ارز دیجیتال دای رو به عنوان اولین ارز بی طرف دنیا معرفی کنه که با اجرایی شدن این هدف، آینده DAI درخشان میشه. به این ترتیب ارز دیجیتال دای برای تبدیل شدن به اولین ارز تراست لس جریان اصلی بازار باید توسط میلیون ها نفر استفاده بشه.

کیف پول های ارز دیجیتال DAI:

بعد از به دست آوردن اطلاعاتی در مورد استیبل کوین DAI، احتمالا قصد خرید ارز دیجیتال دای رو داشته باشین. ولی بهتره قبل از اینکه اقدام به خرید DAI کنین، با کیف پول های ارز دیجیتال دای آشنایی داشته باشن. تا در ذخیره و نگهداری از ارز دیجیتال دای دچار مشکل نشین. به همین منظور ما در این قسمت از مقاله ارز دیجیتال دای چیست؟ به معرفی کیف پول های ارز دیجیتال دای می پردازیم. نوع کیف پولی که برای ذخیره و نگهداری از ارز دیجیتال دای انتخاب می کنین به این بستگی داره که از اون برای چه چیزی استفاده می کنین و چقدر توکن DAI در اختیار دارین.

کیف پول های ارز دیجیتال DAIکیف پول های سخت افزاری یا کیف پول های سرد امن ترین گزینه رو برای ذخیره سازی و پشتیبان گیری به صورت آفلاین فراهم می کنن. کیف پول های سخت افزاری Ledger و Trezor و همچنین Safepal از ارز دیجیتال دای پشتیبانی می کنند. کیف پول های نرم افزاری نیز نوع دیگه ای از کیف پول های دیجیتالی هستن که استفاده از اون رایگان و راحت هست. تراست ولت، اتمیک ولت و متامسک نمونه هایی از والت های نرم افزاری هستن که از ارز دیجیتال دای پشتیبانی می کنند. در سایت ایران بایننس مقاله کیف پول ارز دیجیتال DAI وجود داره و برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر می تونین اون مقاله رو مطالعه کنین.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله ارز دیجیتال DAI چیست؟ ارز دیجیتال دای رو برای شما معرفی کنیم و همچنین در مورد اینده DAI برای شما اطلاعاتی ارائه کردیم. همونطور که گفتیم، ارز دیجیتال دای یکی از اولین استیبل کوین هایی هست که در دسامبر 2017 توسط پلتفرم غیر متمرکز میکر معرفی شد. همچنین اگه قصد خرید DAI رو دارین می تونین از صرافی ارز دیجیتال ایران بایننس که یکی از صرافی های ایرانی و معتبر هست، استفاده کنین.


نظرات کاربران در مورد ارز دیجیتال دای چیست؟(همه چیز در مورد استیبل کوین DAI)
سوال امنیتی :2+31 = ?