ارز دیجیتال دش چیست؟ | معرفی کامل ارز دیجیتال DASH | بررسی تاریخچه و آینده دش

1402/06/27
ارز دیجیتال دش چیست؟ | معرفی کامل ارز دیجیتال DASH | بررسی تاریخچه و آینده دش

از اواخر سال ۲۰۱۶، وقتی که بیت کوین از مرز ۱۰۰۰ دلاری عبور کرد، سرمایه گذاران زیادی توجهشون به سمت خرید ارز های دیجیتال خصوصا بیت کوین جلب شد. با استفاده از تکنولوژی بلاک چین نخستین پول غیرمتمرکز جهان با نام بیت کوین خلق شد. اما بیت کوین دارای نقص‌هایی بود که باعث شد ارزهای دیجیتال زیادی با ویژگی ها و ادعاهای مختلف وارد رقابت با بیت کوین شوند و سعی در برطرف کردن نقایص اون داشته باشن. یکی از نقایصی که بیت کوین داره اینه که کاملا ناشناس نیست، این به معنای اینه که تراکنش ها و همچنین میزان دارایی یک آدرس بیت کوین قابل رهگیری هستش. بر همین اساس توسعه دهندگان زیادی ارز های دیجیتالی رو که به ارز های ناشناس یا پیگیرگریز معروف هستن ارائه دادن. یکی از این ارز های به اصطلاح پیگیرگریز ارز دیجیتال دش (DASH) هستش. رمز ارز دش به غیر از اینکه تمرکز بر حفظ حریم خصوصی کاربر داره ویژگی های خاص دیگه ای رو هم داره که در این مقاله توضیح خواهیم داد. همچنین در این مقاله موضوعاتی از قبیل ارز دیجیتال دش چیست، تاریخچه دش، آینده دش،قیمت دش و نحوه خرید دش رو هم بررسی خواهیم کرد.

ارز دیجیتال DASH چیست؟

ارز دیجیتال DASH چیست؟

توسعه دهندگان دش ادعا می کنن که ارز دیجیتال دش نوعی پول غیرمتمرکز هستش که باید مثل ارز های رایج (دلار، یورو و ....) به گردش بیفته. ساختار کلی دش بر اساس کد هسته اصلی بیت کوین توسعه پیدا کرده و با ویژگی های جدیدی مثل حفظ حریم خصوصی کاربر و تراکنش ها ارزان و سریع ارتقا پیدا کرده. دش همانند بیت کوین متن باز (Open Source) هستش، به این معنی که کاربران و متخصصان می تونن به کد های اصلی اون دسترسی داشته باشن و بررسیش کنن. دش با ویژگی های حفظ حریم خصوصی کاربران و سرعت بالا در انجام تراکنش ها به سرعت محبوبیت خودش رو به دست آورد. شبکه دش با کمک یک مدل منحصر به فرد که شامل مسترنودز (Masternodes) هم هست تونسته در سرعت تراکنش ها از بیت کوین پیشی بگیره. در ادامه در مورد Masternodes بیشتر توضیح میدیم چرا که ستون فقرات پروژه دش رو تشکیل میدن. ارز دیجیتال دش نه تنها این مزایا رو داره، بلکه بر اساس یک مدل خودگردانی و تأمین بودجه شخصی نیز عمل می‌کنه. برخلاف بیت کوین، شبکه دش می‌تونه بودجه خودش رو برای ایجاد پیشرفت بیشتر در فناوری دش تأمین کنه.

مستر نودز (Masternodes)

ارز دیجیتال DASH چیست؟

همونطور که می دونید در بلاکچین و شبکه بیت کوین ماینر هایی وجود دارن که تراکنش ها رو بررسی و تایید می کنن و ما به ازای این کارشون هم پاداش دریافت می کنن. در بلاکچین ارز دیجیتال DASH هم ماینر ها وجو دارن و سیستم به دو قسمت ماینر ها و مسترنودز تقسیم می شود. در استاندارد پروژه دش، یک کاربر برای تبدیل شده به مسترنود دش باید حداقل 1000 واحد دش موجودی داشته باشد. خب حالا اصلا عملکرد مسترنودز چیه دقیقا؟ مستر نود ها به عنوان سرورهای خاصی عمل می‌کنن که عملکردهای حیاتی در شبکه رمزنگاری دش رو بر عهده دارن. اونا مسئول معاملات خصوصی (PrivateSend)، معاملات فوری (InstantSend) و سیستم حاکمیت و خزانه داری هستن. مسترنود ها امنیت شبکه رو ارتقا میدن و همچنین این اطمینان رو حاصل می کنن که تراکنش‌ها به سرعت معاملات نقدی انجام می گیرد. این موضوع هزینه و تلاش مستر نود ها رو در پی داره، بنابراین توسط شبکه پاداش داده میشن. اگر فرض کنیم که یک واحد دش توسط استخراج کننده ها استخراج میشه، اون یک واحد به شکل زیر تقسیم خواهد شد :

  • 45 درصد (45 درصد از ارز استخراج شده دش) به ماینر ها اختصاص داده میشه.
  • 45 در به مستر نود ها اختصاص داده میشه.
  • 10 درصد هم برای پیشرفت بیشتر شبکه به بودجه درون شبکه ای دش تعلق می گیره.

وجوه تمایز دش با بیت کوین

ارز دیجیتال DASH چیست؟ | وجوه تمایز دش با بیت کوین

 ارسال خصوصی (PrivateSend)

یکی از معایب اصلی بیت کوین عمومی بودن اونه. به این معنی که اگر تراکنشی با بیت کوین انجام بدید، هر کسی در دنیا که به اینترنت دسترسی داره می تونه به مواردی از قبیل آدرس عمومی فرستنده و گیرنده تراکنش، ارزش و مقدار معامله و تراکنش های قبلی که اون بیت کوین توش نقش داشته پی ببره. پروژه دش با درک این مهم مفهوم جدیدی در بلاکچین با نام ارسال خصوصی (PrivateSend) ارائه داد که جنبه خصوصی بودن رو به تراکنش ها داد. به خاطر همین ویژگی نه می توان تراکنش های دش رو ردگیری کرد و نه می توان هویت طرفین تراکنش رو متوجه شد. حتی کسانی که همه معاملاتشون قانونیه و چیزی برای پنهان کردن ندارن، حفظ حریم خصوصی در تراکنش ها رو یک مزیت بزرگ می دونن و به خاطر همین امر ارز هایی مثل دش که این ویژگی ها رو دارن بسیار مورد توجه هستن.

ارسال فوری (InstantSend)

به طور میانگین تایید 10 تراکنش در شبکه بیت کوین حدود 10 دقیقه طول می کشه. در حالیه که همین تراکنش ها با ویزا کارت و یا مستر کارت چند ثانیه بیشتر طول نمی کشه و این یک عیب بزرگ برای شبکه و بلاکچین بیت کوین هستش. از همین رو سوالات بسیاری در مورد مقیاس پذیری شبکه بیت کوین در آینده مطرح میشه و انتقاد خیلی از فعالان بازار رمز ارز ها رو باعث شده. دش با ارائه سرویسی با نام InstantSend این مشکل رو حل کرده. با این سرویس تراکنش های دش تقریبا بلافاصله توسط شبکه مسترنودز بررسی و تایید میشن

بودجه شخصی و پروتکل خودگردان

در بیت کوین وقتی که یک بلاک در شبکه توسط ماینر استخراج میشه، صد در صد پاداش به ماینر تعلق می گیره. اما دش اینچنین عمل نمی کنه و پروتکل متفاوت تری در توزیع پاداش استخراج داره. شبکه دش در هر دوره استخراج 10 درصد ارز استخراج شده رو به عنوان بودجه ای برای رشد و پیشرفت بیشتر شبکه اختصاص میده. این بدین معنی هستش که پروژه دش می تونه هزینه مورد نیاز جهت بسط و توسعه خودش رو مستقلا و بدون وابستگی به جایی تامین کنه. صاحب نظران صنعت کریپتوکارنسی پروتکل بودجه شخصی دش رو یک سیاست هوشمندانه در جهت حفظ استقلال و تضمین آینده دش می دونن.

تاریخچه DASH

ارز دیجیتال DASH چیست؟ | تاریخچه ی دش

تاریخچه ارز دیجیتال DASH به سال ۲۰۱۴ برمی‌گردد، زمانی که این ارز بر پایه تکنولوژی بلاکچین و با هدف ارائه راهکارهای مبتنی بر پرداخت های بدون واسطه و سریع تر تأسیس شد. این پروژه ابتدا با نام Darkcoin شروع شد و در سال ۲۰۱۵ نام خود را به DASH تغییر داد. یکی از ویژگی های منحصر به فرد DASH، مفهوم Masternode هاست که اجازه می دهد برخی از نودهای شبکه برای ارائه خدمات بیشتر به شبکه معامله گران نقش بازی کنند. این ارز دیجیتال با الهام از بیتکوین ولتکوین، امکانات و بهبودهای زیادی را در ارائه پرداخت های ناشناس، سریع و ارزان فراهم کرده است. همچنین، DASH با راهکارهای امنیتی مانند PrivateSend و InstantSend، امکان ارائه تراکنش های غیرقابل ردیابی و تأیید سریع را فراهم می کند. ارز دیجیتال DASH با توجه به ویژگی های خاص خود و تمرکز بر سرعت و حریم خصوصی، به طور مداوم در جایگاه بالاتری در بازار ارزهای دیجیتال قرار می گیرد و جذابیت بیشتری برای کاربران و سرمایه گذاران فراهم می کند.

قیمت  DASH

ارز دیجیتال DASH چیست؟ | قیمت دش

ارزش کل بازار رمز ارز دش در حدود 1.98 میلیارد دلار هستش که با سهم 0.08 درصدی از بازار در رتبه 63 مارکت ارز های دیجیتال قرار می گیره. به طور متوسط روزانه مبلغی حدود 244 میلیون دلار ارز دیجیتال DASH بین کاربران و فعالان بازار کریپتوکارنسی معامله و رد و بدل میشه. بالاترین قیمت دش رو در دسامبر سال 2017 شاهد بودیم که قیمت DASH به هر واحد 1550 دلار رسید. در حال حاضر که این مقاله نگارش میشه قیمت DASH حدود 80 درصد پایین تر از سقف خودش قرار داره و در حدود 192 دلار معامله میشه. ارز دیجیتال دش به گونه ای طراحی شده که فقط 18 میلیون واحد کوین اون وجود داشته باشه. پیش بینی میشه روند استخراج دش تا سقف 18 میلیون واحد تا سال 2300 طول بکشه. چرا که استخراج دش هر سال سخت تر میشه و پاداش استخراج اون هر سال در حدود ۷.۱ درصد کاهش پیدا می کنه. بلاک ها در بلاک چین دش هر ۲.۵ دقیقه ساخته میشن ( در هر یک ثانیه 56 تراکنش بررسی و تایید میشه) که حدود ۴ برابر از سرعت ساخته شدن بلاک ها در بیت کوین سریع تر هستش.

آینده DASH

ارز دیجیتال DASH چیست؟ | آینده دش

علی‌رغم اینکه تحلیل تکنیکال قیمت دش نشون میده که این رمزارز به احتمال زیاد در آینده عملکرد ضعیفی خواهد داشت اما دش همچنان یکی از رمزارزهایی هستش که می‌تونه حتی در سال 2021 یکی از سودآورترین کوین‌ها باشه. موضوع اینجا است که دش تونست پایگاه کاربری خودش رو پیدا کنه و خوب می‌ دونه که چطور با اون کار کنه. به طور مثال یکی از آخرین اخباری که در مورد دش منتشر شد، موفقیت برنامه خیریه اون در ونزوئلا بود. دش در ونزوئلا، حتی خارج از فعالیت‌های خیریه نیز عملکرد خیلی خوبی داشته. به عنوان مثال این کوین در کاراکاس، پایتخت ونزوئلا در مبادلات بیش از 47 نوع کسب‌ وکار به کار گرفته شده، در حالی که در لندن صرفاً در حدود 30 کسب و کار از این کوین استفاده می کنن. امکان دسترسی این ارز دیجیتال، در پیش ‌بینی قیمت آینده دش مزیت بسیار مهمی محسوب میشه.

وضعیت کنونی بازار ارز های دیجیتال باعث شده که پیدا کردن مبنایی برای پیش‌ بینی قیمت دش و کلا هر رمز ارز دیگه ای دشوار باشه. اما با این حال، مزیت‌های دش و وضعیت باثبات اون در زمان فعلی، پیش‌ بینی قیمت این کوین را کمی آسون تر می کنه. تیم توسعه دش در مسیر پیشبرد اهداف پروژه سمت و جهت خوبی رو اتخاذ کردن. این تیم با سیستم‌های پرداخت و کسب و کارهای بزرگ و کوچک در حال مشارکته و با گذشت زمان بر تعداد کسب و کار هایی که جلب همکاری با دش میشن هم افزوده میشه. داشتن کاربری آسان برای یک رمزارز خوبه اما زمانی عالی میشه که پرداخت نیز علاوه بر کاربری آسان باشه. در حالی که سایر ارزهای دیجیتال عمدتاً با مسائلی همچون پهنای باند و ویژگی های بلاکچین درگیرن، دش موفق شده شبکه‌ای سریع و قابل اعتماد رو راه‌اندازی کنه و بیشتر به جنبه‌ها‌ی تجربه کاربردی محصول بپردازه.

برای مثال دش برای تجربه کاربران اهمیت زیادی قائل هستش و می تونیم به رواج بسیار موفق دش در ونزوئلا اشاره کنیم، دش با پنهان کردن معاملات و نقل و انتقالات پولی بستر مناسبی برای پنهان ماندن از رصد حکومت فراهم کرده و حتی به خود حکومت ونزوئلا در دور زدن تحریم های امریکا هم کمک می کنه. همچنین به امکان دسترسی این ارز میشه اشاره کرد. پیش بینی آینده دش و قیمت DASH به خاطر وضعیت دشوار کل رمزارزها چندان آسون نیست، اما با توجه به امکانات و ویژگی‌های اون و توسعه رو به رشدش، به نظر میرسه آینده درخشانی داشته باشه. اگر با تفاسیری که براتون عرض کردیم توجهتون به ارز دیجیتال دش جلب شده و آینده DASH رو خوب می بینید، در ادامه به بحث نحوه خرید ارز دیجیتال DASH خواهیم پرداخت.

آموزش خرید DASH

ارز دیجیتال DASH چیست؟ | خرید دش

با پیدایش و ظهور ارز های دیجیتال و شکل گرفتن بازار چند میلیارد دلاری حول این صنعت، پلتفرم هایی تحت عنوان صرافی های آنلاین ارز دیجیتال توسعه داده شدن تا معاملات و نقل انتقال این ارز ها رو تسهیل کنن. در حال حاضر مجموعه صرافی های ارز دیجیتال در سراسر دنیا روزانه گردش مالی میلیارد دلاری دارن و بازار رمز ارز ها به یک بازار جذاب و پرسود تبدیل شده. بیشترین حجم معامله ارز دیجیتال DASH در بستر صرافی خارجی سیتکس (CITEX) انجام میشه و طبق برآورد ها این صرافی بیش از 25 درصد حجم معاملاتی دش رو به خودش اختصاص میده. صرافی معروف بایننس که تقریبا همه میشناسنش از دیگر صرافی های مطرح برای خرید و فروش این رمز ارز هستش. متاسفانه بیشتر صرافی های خارجی من جمله همین بایننس به کاربران ایرانی خدمات ارائه نمیدن و حساب های کاربری که با آی پی ایرانی باز شده رو مسدود می کنن. سابقا کاربران ایرانی با استفاده از VPN و VPS اقدام به هویت سازی مجازی میکردن و آی پی کشور دیگه در بستر صرافی بایننس فعالیت داشتن. با اجباری شدن احراز هویت همه کاربران توسط صرافی بایننس عملا این ترفند هم منتفی شد. بقیه صرافی های خارجی هم ممکنه در مقطع کنونی خدمات محدودی به کاربران ایرانی ارائه بدن ولی احتمال اینکه در آینده رویه مشابه بایننس در پیش بگیرن و اقدام به مسدود سازی حساب وبلوکه کردن دارایی کاربران ایرانی کنن خیلی زیاده. خب پس ارز دش از کجا بخریم؟ چطوری بی دردسر و بدون استرس اقدام به خرید دش کنیم؟

خوشبختانه در سالیان اخیر صرافی های آنلاین ارز دیجیتال ایرانی زیادی توسعه پیدا کردن و در حال حاضر خدمات خوبی ارائه میدن. صرافی های ایرانی چند تا مزیت خوب دارن که اجمالا براتون توضیح میدیم : در یک صرافی ارز دیجیتال ایرانی با پول ملی ایران می تونیم خرید کنیم ولی در اصل سود دلاری داشته باشیم بدون اینکه درگیر مشکلات پرداخت ارزی و هزینه های اضافی اون بشیم. دوم صرافی های داخلی رابط کاربری آسان تری دارن و شما با زبان فارسی در این صرافی ها تعامل می کنید و نکته مبهمی براتون باقی نمی مونه و در صورت بروز هر گونه مشکل یا سوالی به راحتی با پشتیبانی سایت ارتباط میگیرید. صرافی های داخلی زیر چتر قانون و پلیس فتا هستند و در صورت پیش آمدن هر گونه مسئله حقوقی امکان پیگیری اون از نهاد های قانونی وجود داره. به علاوه اینکه ارز های معروف و پرطرفدار بازار همگی توسط صرافی های داخلی پوشش داده میشه و دست کاربران برای خرید و فروش های متنوع باز هستش. پس برای حضور و فعالیت در بازار جذاب و پرسود ارز های دیجیتال تمام قد می تونید روی صرافی های ایرانی حساب باز کنید.

صرافی ارز دیجیتال ایران بایننس به عنوان یکی از باسابقه ترین صرافی های انلاین ارز دیجیتال ایرانی ارز دیجیتال DASH و بیش از 600 نوع ارز دیجیتال دیگه رو پشتیبانی می کنه و امکانات خرید و فروششون رو فراهم کرده. برای اطلاع از قیمت لحظه ای 600 ارز محبوب بازار رمز ارز ها و همچنین خرید و فروششون کافیه با مراجعه به سایت صرافی پروسه ثبت نام و احراز هویت رو طی کنید. مراحل ثبت نام بسیار ساده و کوتاه هستش و احراز هویت هم برای امنیت سرمایه گذاری کاربران و پیشگیری از مشکلات احتمالی در آینده انجام میشه. به علاوه مجموعه ایران بایننس با پشتیبانی 24 ساعته پاسخگو سوالات و مشکلات کاربران در اسرع وقت هستش. برای اطلاع از قیمت دش و خرید دش بعد از ثبت نام و افتتاح حساب کاربری به راحتی می تونید از طریق پلتفرم ایران بایننس اقدام کنید.

کیف پول های ارز دیجیتال دش

ارز دیجیتال DASH چیست؟ | کیف پول دش

بعد از خرید DASH و کلا هر ارز دیجیتال دیگه ای نوبت به فراهم کردن یک بستر امن و مطمئن برای نگهداری از ارز ها میرسه. کیف پول های ارز دیجیتال برای همین امر طراحی و ساخته شدن. در این قسمت از مقاله قصد داریم کیف پول ارز دیجیتال دش رو براتون معرفی کنیم. شما حین خرید دش به آدرس کیف پول نیاز خواهید داشت تا ارز ها به کیف پولتون انتقال داده بشه.

کیف پول نرم افزاری DASH CORE

DASH CORE کیف پول رسمی دش هستش که توسط تیم توسعه دهنده دش ارائه شده. این کیف پول به شما امکان میده که از تمامی امکانات شبکه دش من جمله ارسال خصوصی و سریع، مدیریت مسترنود ها و سایر قابلیت های شبکه دش استفاده کنید. این کیف پول دسکتاپی بوده و برای سیستم عامل های کامپیوتری مثل ویندوز، لینوکس و مک توسعه پیدا کرده. DASH CORE امنیت خوبی داره ولی فضای زیادی از حافظه کامپیوتر شما رو اشغال می کنه و همگام سازی اون با بلاکچین DASH کمی زمان بره. با این وجود می تونه جز بهترین گزینه ها برای نگه داری ارز دیجیتال دش باشه.

کیف پول تراست ولت (Trust wallet)

محبوب ترین کیف پول نرم افزاری دنیای ارز های دیجیتال هستش که بیش از 5 میلیون کاربر فعال در سطج دنیا داره. پلتفرم این کیف پول رو سال 2016 شرکت بایننس خرید و از اون موقع در مالکیت صرافی بایننس قرار داره. تراست ولت از بیش از 1500 ارز من جمله دش پشتیبانی می کنه. این کیف پول کاملا رایگانه و با رابط کاربری راحتش توسط هر کسی با هر سطح از دانش و مهارت قابل استفاده هستش. رتبه امنیتی تراست ولت هم در وضع خوبی قرار داره وبه عنوان یک کیف پول امن و مطمئن شناخته میشه. در این کیف پول شما می تونید تبدیل ارز ها (Swaping) هم انجام بدید و ارز ها تونو به همدیگه تبدیل کنید. تراست ولت برای موبایل توسعه داده شده و روی هر دو سیستم عامل اندروید و IOS اجرا میشه.

کیف پول کوینومی (Coinomi)

کیف پول کوینومی هم از کیف پول های محبوب و امن دنیای ارز های دیجیتال هستش. این کیف پول بیش از 200 ارز مختلف رو پشتیبانی می کنه و انتخاب بسیاری از افراد برای نگه داری ارز های دیجیتاله. کوینومی به طور پیوسته ارتقا پیدا می کنه و توسعه دهندگانش به طور مداوم این پلتفرم رو آپدیت و ایرادتش رو برطرف می کنن. کوینومی هم برای موبایل ساخته شده و در هر دو سیستم عامل اندروید و IOS کار می کنه. تنها مشکلی که کیف پول کوینومی در ارتباط با ارز دیجیتال DASH داره اینه که شبکه ارسال خصوصی و ارسال سریع دش رو پشتیبانی نمی کنه.

کیف پول سخت افزاری لجر نانو اس (Ledger Nano S)

کیف پول های سخت افزاری یک تفاوت کلیدی با انواع نرم افزاری دارن و اون تفاوت هم نحوه ذخیره سازی و نگه داری کلید های عمومی و خصوصی کاربر هستش (کلید های عمومی و خصوصی ابزار کیف پول برای دسترسی به دارایی ها و نقل و انتقال اون هستن). در کیف پول های سخت افزاری کلید های عمومی و خصوصی بر روی سخت افزار فیزیکی دستگاه ذخیره میشن و از این رو از امنیت بالایی برخوردار هستن. لجر نانو اس معروف ترین مدل کیف پول سخت افزاری هستش که ارز دیجیتال DASH رو هم پشتیبانی می کنه. لجر نانو اس قیمتی حدود 60 یورو داره و در بازار ایران هم در دسترسه.

سخن پایانی

بازار ارز های دیجیتال به یکی از پرسود ترین بازار های مالی با گردش چند میلیارد دلاری تبدیل شده. از همین رو فرصت های بکر زیادی در این بازار جهت کسب سود نهفته هستش. سعی داشته باشید دانش و اطلاعاتتون در مورد رمز ارز ها افزایش بدین که قراره آینده مالی و اقتصادی دنیا رو تحت تاثیر قرار بدن. در این مقاله در مورد ارز دیجیتال دش مطالبی رو براتون توضیح دادیم و متوجه فلسفه خلق دش و تفاوت های اون با بیت کوین شدیم. از نظر ما آینده ارز هایی مثل دش که تمرکز بر حفظ حریم خصوصی کاربر دارن روشنه و می تونه خرید DASH  برای یک سرمایه گذاری بلند مدت مناسب باشه. همه جوانب رو بررسی کنین و در نهایت تصمیم بگیرین.


نظرات کاربران در مورد ارز دیجیتال دش چیست؟ | معرفی کامل ارز دیجیتال DASH | بررسی تاریخچه و آینده دش
سوال امنیتی :4+37 = ?