ارز دیجیتال دیا چیست؟ (معرفی کیف پول های ارز دیجیتال DIA)

1401/06/28
ارز دیجیتال دیا چیست؟ (معرفی کیف پول های ارز دیجیتال DIA)

 ما قصد داریم در مقاله ارز دیجیتال دیا چیست؟ به برررسی ارز دیجیتال دیا، آینده Dia و کیف پول های ارز دیجیتال DIA بپردازیم. ارز دیجیتال دیا نیز جزوی از ارزهای دیجیتال هست که در بازار کریپتوکارنسی ها قرار داره. کریپتوکارنسی از دو واژه کریپتو به معنی رمزنگاری و کارنسی به معنی ارز تشکیل شده. رمز ارز نیز یک ارز دیجیتال یا ارز مجازی هست که از علم رمزنگاری برای امنیت شبکه و معاملات استفاده می کنه. به دلیل این ویژگی امنیتی جعل این نوع ارزها، دشوار و غیر ممکن هست. همچنین ارز دیجیتال یا ارز مجازی، یک واحد پولی یا واسطه تبادل هست که فقط به صورت دیجیتال یا الکترونیکی در دسترس هست. علاوه بر این، ارزهای دیجیتال ماهیت فیزیکی ندارن.

از شباهت های ارزهای دیجیتال با دارایی هایی مثل طلا یا پول نقد این هست که مالکیت اون ها در هیچ جای خاصی ثبت نمیشه و دارنده اون ها، صاحب اون هاست. بنابراین اگه این دارایی گم یا دزدیده بشن، برای همیشه از دست رفتن. به همین علت هست که متخصصین ارزهای دیجیتال، نگهداری این ارزها در حساب صرافی ها رو توصیه نمی کنن. ما توصیه می کنیم قبل از تصمیم گیری برای ورود به این بازار، زمان کافی رو به تحقیق اختصاص بدین و تا می تونین در این مورد مطالعه کنین. فقط با تحقیق و بررسی کافی می تونین ارزش این بازار و همچنین ریسک های اون رو پیدا کنین. 

با گسترش بازار کریپتوکارنسی و ورود سرمایه های عظیم به این بازار، ارزهای دیجیتال زیادی وارد این بازار شدن که برخی به دلیل کاربردها و سرمایه کافی در این بازار موندگار شدن. ارزهای دیجیتال بر اساس کاربردها و ویژگی های متفاوتی که دارن در دسته بندی های متفاوتی قرار می گیرن و با توجه به کاراییشون سرمایه ای به دست میارن. شاید در این میان اسم ارز دیجیتال دیا رو شنیده باشین و خواستین که اطلاعاتی در مورد این ارز به دست بیارین. به همین منظور ما می خواهیم در مقاله ارز دیجیتال دیا چیست؟ به بررسی آینده DIA و کیف پول های ارز دیجیتال DIA بپردازیم.

ارز دیجیتال دیا چیست؟

ما می تونیم در پاسخ به سوال ارز دیجیتال دیا DIA چیست؟ این جواب رو بدیم که دیا با نماد اختصاری DIA یک ارز دیجیتال یا شکلی از دارایی دیجیتال هست که در زمان نوشتن این مقاله با داشتن ارزش بازار حدود 68.65 میلیون دلار و سهم 0.003 درصدی از کل بازار، در رتبه 507 بازار کریپتوکارنسی ها قرار داره. همچنین ارز دیجیتال DIA یک پلتفرم اوراکل منبع باز هست که فعالان بازار رو قادر می کنه تا داده های قابل اعتماد رو منبع، عرضه و به اشتراک بگذارن. ارز دیا دارایی اطلاعات غیر متمرکز DIA یک انجمن غیر انتفاعی سوئیسی نیز هست. علاوه بر این، پروتکل دیا یک پلتفرم منبع باز، داده و اوراکل برای اکوسیستم DeFi هست.

ارز دیجیتال دیا چیست؟

ارز DIA یک پلتفرم اوراکل منبع باز هست که فعالان بازار رو قادر می کنه تا داده های قابل اعتماد رو منبع، عرضه و به اشتراک بذارن. هدف پروتکل دیا این هست که اکوسیستمی برای داده های مالی باز در یک اکوسیستم قرارداد هوشمند مالی باشه تا تحلیلگران داده، ارائه دهنده های داده و کاربران داده رو گرد هم بیاره. پروتکل دیا یک پلتفرم قابل اعتماد و قابل تایید بین داده های خارج از زنجیره از منابع مختلف و قراردادهای هوشمند درون زنجیره ای فراهم میکنه که می تونه برای ساخت انواع Dapp های مالی مورد استفاده قرار بگیره.

پروتکل دیا یک پلتفرم منبع باز هست که داده ها رو برای قراردادهای هوشمند استخراج کننده ها در پردازش تراکنش ها ارائه می کنه. برای مثال اگه یک تراکنش برنامه ریزی شده باشه که فقط در صورت رخ دادن رویداد X اجرا میشه، قرارداد هوشمند داده هایی رو که از اوراکل ها جمع آوری می کنه که نشون میده ایا شرط برآورده شده هست یا نه. علاوه بر این، ویژگی اصلی که ارز DIA رو از بقیه اوراکل ها متمایز می کنه این هست که داده ها منحصرا توسط گیرنده ها از طریق جمع سپاری جمع آوری و ارزیابی میشن که قابل مقایسه با ویکی پدیا هست.

بنیانگذاران ارز دیجیتال DIA:

در این قسمت از مقاله ارز دیجیتال دیا چیست؟ به بررسی بنیانگذاران ارز دیجیتال دیا می پردازیم. همونطور که گفتیم پروتکل دیا یک پلتفرم منبع باز هست که داده ها رو برای قراردادهای هوشمند استخراج کننده ها در پردازش تراکنش ها ارائه می کنه. ارز دیجیتال DAI نشانه حاکمیت پلتفرم هست که در حال حاضر بر اساس پروتکل ERC20 فعالیت می کنه. این پروژه در سال 2018 تاسیس شد، در حالی که عرضه توکن در طول فروش منحنی پیوند از 3 تا 17 اوت 2020 در دسترس عموم قرار گرفت. همچنین پروتکل DIA علاوه بر این که توسط شخصی به نام پل کلودیوس، مایکل وبر و ساموئل براک تاسیس شد، ولی انجمن این پروتکل توسط گروهی متشکل از دوازده نفر تاسیس شد. 

بنیانگذاران ارز دیجیتال DIA

کلودیوس یکی از بنیانگذاران ارز دیجیتال دیا و چهره پروژه و مدافع اصلی اون هست که گاهی به عنوان CBO نیز نام برده میشه. کلودیوس دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت بین المللی از دانشگاه ESCP اروپا و لیسانس تجارت و اقتصاد از دانشگاه پاسائو هست. او علاوه بر کار بر روی پروتکل DIA، یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل BlockState ag و C Ventures هست. همچنین او قبل از کریپتو، به عنوان مدیر یک شرکت تغذیه به نام nu3 نیز کار می کرد.
وبر نیز مدیر عامل پروتکل دیا هست و دارای مدرک کارشناسی مدیریت بازرگانی ESCP و مدرکی معادل لیسانس در اقتصاد و فیزیک از دانشگاه کلن هست. همچنین او قبل از روی آوردن به کریپتو در چندین بانک و موسسه مالی کار کرده، جایی که او پروژه هایی مثل Goodcoin myLcy و BlockState تاسیس کرد. ساموئل براک نیز در نقش CTO در خدمت پروتکل دیا هست. او هم مثل کلودیوس و وبر، موقعیت یکسانی در BlockState داره.

نحوه کار پروتکل دیا:

نوبت این رسیده تا در این بخش از مقاله ارز دیجیتال DIA چیست؟ به بررسی نحوه کار پروتکل دیا بپردازیم. هنگامی که ارز دیجیتال دیا اولین دور فروش توکن های عرضه اولیه سکه خودش رو در سال 2020 راه اندازی کرد، 15 میلیون دلار جمع آوری کرد و تقاضا برای توکن های خودش رو تایید کرد. در نتیجه توکن های DIA اکنون در صرافی هایی مثل یونی سواپ، بایننس و گتایو قابل دسترسی هستن. همچنین پروتکل دیا اخیرا برنامه تخصیص بهره خودش رو معرفی کرده تا از طریق اون، دارندگان توکن DIA بتونن در بازه های زمانی بین 9 تا 24 ماه تا 20 درصد سود به دست بیارن. با ابتکاراتی مثل این، پروتکل DIA قصد داره مالکیت طولانی مدت توکن های خودش رو تشویق کنه.

نحوه کار پروتکل دیا

ارز DIA یه توکن مبتنی بر استاندارد ERC20 هست که یعنی برای عملکرد به اتریوم نیاز داره و همه نقاط قوت و ضعف اون رو به ارث برده. شبکه اتریوم به دلیل غیر متمرکز بودن یکی از بزرگترین و در نتیجه قوی ترین شبکه ها هست، چون همه تراکنش ها توسط اثبات کار Ethash محافظت میشن. شبکه ERC20 صرفا مجموعه ای قوانین رو برای عملکرد توکن ها تعریف می کنه. علاوه بر این، ارز دیجیتال دیا یک بلاک چین، یک شبکه نقل و انتقال و معاملات مالی هست که مثل بسیاری دیگه از رقبای خود با هدف حذف واسطه، افزایش امنیت و بالا بردن سرعت نقل و انتقالات جهانی ارائه شده.

کاربران داده می تونن به صورت رایگان به داده های تاریخی از اوراکل های DIA یا نقاط پایانی API دسترسی داشته باشن ولی برای به دست آوردن داده های زنده هزینه ای پرداخت می کنن. همچنین پروتکل DIA کاملا تحت مالکیت، کنترل و نگهداری کاربرانش هست و مدل شبکه DIA اون رو به عنوان یک پلتفرم خدمات اوراکل غیر متمرکز متمایز می کنه.

ویژگی های ارز دیجیتال DIA:

ارز دیجیتال DIA مخفف دارایی اطلاعات غیر متمرکز در سال 2018 توسط تیمی از دانشمندان کامپیوتر، سرمایه داران و اقتصاد دانان با تجربه قابل توحهی در فناوری بلاک چین تاسیس شد. پروتکل دیا به دلیل روشی که برای به دست اوردن داده های داره، ویکی پدیای داده های مالی نامیده میشه. به این ترتیب گیرنده ها داده های رو در یک سیستم کاملا کنترل شده توسط کاربر بر اساس شهرت ارائه، تایید و منتشر می کنن. همچنین پروتکل دیا متدولوژی هایی رو که ذینفعان برای به دست آوردن و اعتبارسنجی داده ها استفاده می کنن در دسترس عموم قرار میده.

ارز دیجیتال DIA

همچنین هدف ارز DIA تبدیل شدن به ویکی پدیای داده های مالی هست. این به طور خاص به مشکل دسترسی به داده های دارای تاریخ، تایید نشده و سخت دسترسی به داده در دنیای امور مالی و رمزنگاری، به ویژه سیستم DeFi می پردازه، در حالی که حل اون رو از طریق سیستم تشویق کننده های مالی برای کاربران پیشنهاد می کنه تا جریان داده های منبع باز و معتبر رو حفظ کنن. علاوه بر این، ارز دیا ادعا می کنه که طراحی فعلی اوراکل ها هست، مقیاس پذیری اون سخته و در برابر حمله ها آسیب پذیر هست.

نشانه حاکمیت ارز DIA برای تامین مالی جمع آوری داده ها، اعتبارسنجی داده ها، رای گیری درباره تصمیم های حاکمیتی و ایجاد انگیزه برای توسعه پلتفرم مورد استفاده قرار می گیره. به این ترتیب کاربران می تونن توکن های DIA رو برای نمایش داده های جدید در پلتفرم به اشتراک بذارن. ولی دسترسی به داده های تاریخی DIA رایگان هست. همچنین ارز دیجیتال DIA یک پلتفرم اطلاعات مالی منبع باز هست. از جمله از اهداف پروتکل دیا میشه به آموزش سرمایه گذاری آنلاین و همچنین داده های آنی بر روی همه ارزهای دیجیتال و رمزارزها اشاره کرد.

بررسی آینده DIA:

یکی از فاکتورهایی که یک معامله و سرمایه گذار ارزهای دیجیتال بهش توجه می کنه، آینده ارز دیجیتال مورد نظر هست. به همین منظور ما در این قسمت از مقاله ارز دیجیتال DIA چیست؟ به بررسی قیمت و اینده دیا می پردازیم. برایی پیش بینی قیمت و آینده دیا و سایر ارزهای دیجیتال، باید عوامل و فاکتورهای مختلفی رو زیر نظر بگیریم که می تونن بر قیمت ارزهای دیجیتال تاثیر بذارن. برای مثال وضعیت اقتصادی کشورها، اخبارها و رسانه ها، میزان تقاضا برای خرید و... نمونه هایی از عامل هایی هستن که تاثیر مثبت و منفی بر قیمت و آینده دیا می ذارن.

آینده DIA

ارز دیا، یک پلتفرم اطلاعات مالی منبع باز هست که از انگیزه های اقتصاد ارزهای رمزنگاری شده برای به دست اوردن و تایید داده ها استفاده می کنه. به این ترتیب فعالان بازار کریپتوکارنسی می تونن دارایی های مالی و دیجیتالی رو تهیه، اشتراک و از اون ها بهره ببرن. همچنین تیم توسعه دهنده پروتکل DIA، دارای برخی از اهدافی هستن که باعث تاثیر در قیمت و آینده دیا میشه. تیم دیا بر این باور هستن که می تونن در آینده به آموزش سرمایه گذاری آنلاین و همچنین داده های آنی بر روی همه ارزهای دیجیتال و رمزارزها اشاره کرد که با اجرایی شدن این اهداف، میشه آینده دیا رو درخشان پیش بینی کرد.

همونطور که می دونین بازار ارزهای دیجیتال همواره همراه با نوسانات قیمتی زیادی هست که همین موضوع، پیش بینی آینده و قیمت DIA رو به کار سختی تبدیل می کنه. به این دلیل باید برای پیش بینی قیمت و آینده دیا، همه فاندامنتال و اخبار مربوط به ارز دیا رو بررسی کنیم.

کیف پول های ارز دیجیتال دیا:

بعد از به دست آوردن اطلاعاتی در مورد ارز دیجیتال دیا و اینده DIA، احتمالا قصد سرمایه گذاری و خرید دیا رو داشته باشین. ولی بهتره قبل از اینکه اقدام به سرمایه گذاری روی این ارز دیجیتال کنین، بدونین که این ارز دیجیتال رو کجا نگهداری می کنین. همونطور که می دونین نگهداری ارز دیا رد داخل صرافی ها، کار درستی نیست و ممکنه سایت اسکم باشه و سرمایه شما از دست بره. به همین منظور ما در این قسمت از مقاله ارز دیجیتال DIA چیست؟ به بررسی و معرفی کیف پول ارز دیجیتال دیا می پردازیم تا در نگهداری و ذخیره ارز دیا دچار مشکل نشین.

کیف پول های ارز دیجیتال دیا

با گسترش بازار ارزهای دیجیتال، کیف پول های متعددی وارد بازار کریپتوکارنسی شدن و هر کدوم به دلیل داشتن ویژگی ها و سطح امنیتی خودشون، مورد استقبال قرار گرفتن. کیف پول های سخت افزاری نمونه هایی از کیف پول های ارز دیجیتال دیا هستن که سطح امنیتی بالایی دارن ولی به دلیل داشتن هزینه راه اندازی بالایی که دارن، زیاد مورد استقبال قرار نمی گیرن. ولی در مقابل کیف پول های نرم افزاری نیز وجود دارن که به دلیل داشتن هزینه راه اندازی پایین و کارایی راحت، مورد استقبال قرار می گیرن.

اگه شما قصد دارین مقدار زیادی توکن دیا خریداری کنین و نگهداری کنین، کیف پول های سخت افزاری برای شما پیشنهاد میشه. با اینکه خرید کیف پول های سخت افزاری هزینه بالایی دارن ولی ارزش این رو دارن که از سرمایه های شما به خوبی محافظت کنن. همچنین اگه هم مقدار کمی توکن DIA در اختیار دارین، استفاده از کیف پول های نرم افزاری نیز برای شما می تونه کفایت کنه.

کیف پول نرم افزاری تراست ولت(Trust Wallet):

یکی دیگه از کیف پول های ارز دیجیتال دیا، والت نرم افزاری تراست ولت هست. Trust Wallet یک کیف پول نرم افزاری غیر متمرکز و امن ارز دیجیتال هست. این کیف پول به کاربران امکان خرید، ذخیره، تبادل و کسب ارزهای دیجیتال رو میده. تراست ولت در سال 2017 توسط ویکتور رادچنکو با تمرکز بر ایجاد یک رابط بهتر برای ذخیره و دسترسی به وجوه و همچنین ایجاد زیرساخت برای توسعه دهنده های دیگه برای ساخت Dapp تاسیس شد.

همچنین تراست ولت در ابتدا فقط برای پشتیبانی از توکن ها در اکوسیستم اتریوم به وجود اومده بود ولی اکنون از 40 بلاک چین دیگه هم مثل زنجیره هوشمند بایننس پشتیبانی می کنه.

Trust Wallet

در حال حاضر برنامه تراست ولت فقط در تلفن همراه در دسترس هست و برای دستگاه های اندروید و ios قابل دانلود هست. با این کار، می تونین از برنامه بر روی تلفن خود استفاده کنین و به راحتی بر ارزهای دیجیتال خودتون کنترل داشته باشین. همچنین کیف پول تراست ولت توسط صرافی بایننس در اولین خرید عمومی اون ها در سال 2018 خریداری شد. علاوه بر این، نکته مهم در مورد کیف پول تراست ولت این هست که منبع باز هست، بنابراین هر کسی می تونه کدها رو مشاهده کنه و روی توسعه تراست ولت مشارکت داشته باشه.
از نظر امنیت و حریم خصوصی کاربر، می تونین کلیدهای خصوصی خودتون رو به صورت محلی ذخیره کنین. تراست ولت همچنین بیان می کنه که اون ها هیچ وقت، هیچ کدوم از اطلاعات شخصی شما رو ذخیره نمی کنن. علاوه بر این، در هنگام نصب برنامه تراست ولت بر روی گوشی خودتون، عبارت بازایابی برای شما داده میشه که می تونین در صورتی که موبایلتون به سرقت رفت یا شکست، کیف پول و دارایی های دیجیتال خودتون رو بازیابی کنین. مقاله آموزش نصب و استفاده از تراست ولت در سایت ایران بایننس وجود داره و می تونین اون رو مطالعه کنین.

کیف پول نرم افزاری متامسک(MetaMask):

یکی دیگه از کیف پول های ارز دیجیتال دیا، والت نرم افزاری متامسک هست. MetaMask یکی از شناخته شده ترین کیف پول های رمزنگاری موجود در بازار هست. این والت علاوه بر کیف پول، به عنوان دروازه ای برای دسترسی به برنامه های بلاک چین عمل می کنه و برنامه های کاربردی وب رو قادر می کنه تا راحت تر با بلاک چین ارتباط برقرار کنن. همچنین متامسک به بلاک چین اتریوم متصل میشه و به کاربران امکان دسترسی به اکوسیستم گسترده اتریوم رو میده. این اکوسیستم مجموعه وسیعی از Dapp رو ارائه میده که به کاربران امکان دسترسی به صرافی های غیر متمرکز، پلتفرم های بازی و سایر برنامه های کاربردی هیجان انگیز رو میده.

MetaMask

متامیک به کاربر اجازه میده یک هویت و رمز عبور ایجاد و حفظ کنه تا به طور ایمن به هر برنامه غیر متمرکز موجود دسترسی داشته باشه. همچنین متامسک اپلیکیشن موبایل نسخه اندروید و IOS خود رو به نام MetaMask Mobile راه اندازی کرده. این برنامه تقریبا همه ویژگی های مرورگر رو ارائه میده و به کاربران امکان میده دارایی های دیجیتال خودشون رو مدیریت کنن. این والت با کیف پول های سخت افزاری ترزور و لجر نیز ترکیب میشه تا کاربران بتونن ارزهای دیجیتال خودشون رو در کیف پول های سخت افزاری در حین استفاده از متامسک نیز نگه دارن.

کیف پول نرم افزاری متامسک همچنین فرصت های مناسب زیادی رو برای کاربران DeFi باز کرده که قابل توجه ترین مزیت متامسک، مدیریت دارایی دیجیتال راحت تر هست. به این تریتب با ارائه یک ورود به سیستم، متامسک مدیریت دارایی های دیجیتال رو راحت تر می کنه. علاوه بر این، متامسک با تکرار یک مدل مرورگر بسیار آشنا، امور مالی غیر متمرکز رو متعارف تر می کنه و با ارائه یک پلتفرم ویژه کاربران می تونن از مرورگرهای داخلی موبایل دسترسی داشته باشن.

کیف پول نرم افزاری بایننس چین ولت:

یکی دیگه از کیف پول های ارز دیجیتال DIA، والت نرم افزاری بایننس چین ولت هست. Binance Chain Wallet کیف پول رسمی صرافی بایننس برای دسترسی به شبکه های باینننس اسمارت چین، بایننس چین و اتریوم هست.با استفاده از این والت می تونین به شکل امن از دارایی های کریپتوی خودتون نگهداری کنین و به هزاران پروژه متفاوت در شبکه های مختلف متصل بشین. در نگاه اول، کیف پول بایننس چین مشابه بیه کیف پول های افزونه ای هست ولی چند ویژگی این والت رو از بقیه رقیب ها متمایز می کنه.

بایننس ولت

کیف پول بایننس چین انتخابی فوق العاده برای کسانی هست مه از قبل در صرافی بایننس حساب دارن. انتقال دارایی های کریپتویی و سر و کله زدن با آدرس ها می تونه برای تازه واردها به این فضا اضطراب آور باشه، گزینه والت کانکت با دید کم کردن این احساس به وجود اومده. همچنین شما می تونین برای محافظت از دارایی های خودتون، از کیف پول بایننس چین ولت، نسخه پشتیبان تهیه کنین. نسخه پشتیبان در واقع همون یادداشت کردن کلمات بازیابی هست که هنگام نصب و راه اندازی این والت برای شما داده میشه.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله ارز دیجیتال DIA چیست؟ اطلاعاتی در مورد ارز دیجیتال دیا، آینده DIA و کیف پول های ارز دیجیتال DIA برای شما ارائه کنیم. همونطور که گفتیم، پروتکل دیا یک پلتفرم منبع باز هست که داده ها رو برای قراردادهای هوشمند استخراج کننده ها در پردازش تراکنش ها ارائه می کنه. همچنین اگه قصد سرمایه گذاری و خرید DIA رو دارین می تونین از صرافی ایران بایننس استفاده کنین.


نظرات کاربران در مورد ارز دیجیتال دیا چیست؟ (معرفی کیف پول های ارز دیجیتال DIA)
سوال امنیتی :5+96 = ?