ارز دیجیتال هورایزن چیست؟ (معرفی انواع کیف پول ZEN)

1401/07/04
ارز دیجیتال هورایزن چیست؟ (معرفی انواع کیف پول ZEN)


ما قصد داریم در مقاله ارز دیجیتال هورایزن چیست؟ اطلاعاتی در مورد ارز هورایزن، آینده ZEN و کیف پول Horizen برای شما ارائه کنیم. امروزه بیشتر افراد برای دست یابی به سود موجود در بازار رمزارزها خرید ارز دیجیتال دارن. اما همه ی این خریدها به سودآوری ختم نمیشه و دلیلش هم ناآگاهی افراد در این حوزه هستش. پس لازمه اطلاعات خودمونو در این حوزه بالا ببریم.

با گسترش دنیای دیجیتال و حضور اون در همه عرصه های زندگی بازارهای مالی و معاملات پولی نیز به فکر این افتادن که فضای کاری جدیدی در بستر دیجیتال برای خودشون فراهم کنن. در نهایت تلاش اون ها مفهومی به نام ارز دیجیتال به وجود آورد. ارزهای دیجیتال هیچگونه وجود خارجی ندارن و فقط در فضای اینترنتی فعالیت دارن. یعنی معادل فیزیکی برای اونها وجود نداره. ارز دیجیتال در واقع نوع خاصی از پول هست که به صورت کاملا امن بر پایه علم ریاضی رمزنگاری شده.

این نوع ارزها که تنوع زیادی دارن، تحت نظارت نهاد مشخصی نیستن یا اگر هم باشن تاکنون نهاد خاصی معرفی نشده. امروزه بیش از 2200 ارز دیجیتال در بازار وجود داره که برخی از اون ها هیچ کاربردی ندارن، ولی برخی دیگه از ابدای ورود به بازار ارزهای دیجیتال در رده های بالای جدول، ارزش خودشون رو حفظ کردن. شاید در این میان اسم ارز هورایزن رو نیز شنیده باشین و خواستین که اطلاعاتی در موردش به دست بیارین. ما در این مقاله به بررسی کلی ارز هورایزن می پردازیم و اطلاعاتی در مورد آینده Horizen،خرید ZEN و کیف پول Horizen برای شما ارائه خواهیم کرد.

ارز دیجیتال هورایزن چیست؟

ارز دیجیتال هورایزن چیست؟ ارز دیجیتال زن کش(ZenCash) که اکنون به Horizen تغییر نام داده، با نماد اختصاری ZEN یک ارز دیجیتال یا شکلی از دارایی دیجیتال هست که در زمان نوشتن این مقاله با داشتن ارزش بازار حدود 854.23 میلیون دلار و سهم 0.03 درصدی از کل بازار، در رتبه 108 بازار کریپتوکارنسی ها قرار داره. ارز دیجیتال Horizen، آلت کوین بومی اکوسیستم بلاک چین امن و کیف پول هورایزن هست. علاوه بر این، این توکن محبوب اکنون مورد توجه بسیاری از معامله گرانی هست که به دنبال سرمایه گذاری هستن.

ارز دیجیتال هورایزن چیست؟

ارز دیجیتال ZEN که در ماه می سال 2017 راه اندازی شد، به طور رسمی با نام ZEN شناخته میشه و تلاش می کنه از طریق فعال کردن موارد مورد استفاده در دنیای واقعی، از یکپارچگی و حریم خصوصی داده ها اطمینان داشته باشه. هورایزن یا پلتفرم مبتنی بر حریم خصوصی و مقیاس پذیر با اکوسیستمی هست که توسط بزرگترین شبکه گره در صنعت پشتیبانی میشه. این پلتفرم برای ارائه یک راه سریع و مقرون به صرفه به کسب و کارها و توسعه دهنده ها برای ایجاد بلاک چین های عمومی یا خصوصی خود تمرکز داره.

پلتفرم Horizen یک سیستم مبتنی بر بلاک چین هست که قابلیت همکاری داره و توسط نودهای غیر متمرکز پشتیبانی میشه. همچنین پلتفرم هورایزن یک بلاک چین غیر متمرکز هست که برای تراکنش های ناشناس و خصوصی مورد استفاده قرار می گیره. به این ترتیب، توکن ZEN از فناوری Zk-SNARKS برای تراکنش ها، ارتباطات و انتشارات خصوصی استفاده می کنه.

بنیانگذاران ارز دیجیتال Horizen:

ارز دیجیتال Horizen در ماه می سال 2017 میلادی توسط آقایان رابرت ویگلیون و رولف ورس لوئیس از طریق فورک زد کلاسیک ایجاد و راه اندازی شد.ارز هورایزن در ماه ژوئیه سال 2017 با قیمت 9 دلار در صرافی ها لیست شد. این ارز دیجیتال در سال 2017، هنگام راه اندازی زن کش نام داشت که بعد از یک سال، در سال 2018 میلادی به هورایزن تغییر نام داد.

ارز دیجیتال هورایزن چیست؟ | بنیانگذاران ارز دیجیتال ZEN

همونطور که گفتیم، دکتر رابرت ویگلیون یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل آزمایشگاه های هورایزن و یکی از بنیانگذاران و سرپرست تیم بنیاد بلاک چین ZEN که هورایزن رو مدیریت می کنه، هست. علاوه بر این، رابرت یک افسر آمریکایی هست که در افغانستان حضور داره و دوره های آموزش بیت کوین 101 رو با هدف آشنایی با فناوری اون گذرونده. رابرت ویگیلون(Robert Viglion) فیزیکدان سابق، ریاضی دان خبره و افسر نظامی با تجربه در رادار ماهواره ای، وسایل نقلیه پرتاپ فضایی و اطلاعات پشتیبانی رزمی هست. او همچنین اخیرا دکترای خودش رو در رشته مالی از دانشگاه کارولینای جنوبی گرفته و در ارزیابی دارایی های دیجیتال تخصص داره.

رولف لوئیس(Rolf Versluis) یکی دیگه از بنیانگذاران ارز ZEN هست که سمت مشاوره اجرایی Zen Blockchain رو بر عهده داره. وی تجربیات فراوانی در زمینه فناوری اطلاعات داره و در این زمنیه فعال هست.آموزش در نیروی زیر دریایی ایالات متحده نیز یکی دیگه از سوابق رولف لوئیس هست. جین لیپنکوت نیز سابقا یکی از موسسان و تاثیر گذاران بر روی ارز دیجیتال هورایزن بود.

نحوه کار ارز دیجیتال Horizen:

الان که با ارز دیجیتال Horizen و بنیانگذاران این ارز آشنا شدین، بهتره در مورد نحوه ی کار شبکه هورایزن نیز اطلاعاتی داشته باشین.شبکه هورایزن برای کار خودش از دو الگوریتم متداول اجماع فناوری بلاک چین اثبات کارPOW و اثبات سهام POS  کمک میگیره. به عبارتی زنجیره اصلی شبکه برای اجماع از الگوریتم POW و زنجیره های جانبی از نسخه اصلاح شده پروتکل POS استفاده میکنه.

ارز دیجیتال هورایزن چیست؟ | نحوه ی کار ارز ZEN

شبکه Horizen این مدل از زنجیره جانبی رو با اجماع جدا شده بین زنجیره ها در سال 2018 پیشنهاد و اجرا کرد که هدف اصلی این مدل، انجام انتقال های زنجیره ای متقابل امن و غیر متمرکز بدون نیاز به گره های زنجیره اصلی برای ردیابی زنجیره های جانی برای تایید اون هاست.شبکه Horizen متکی بر یک سیستم گره چند لایه هست که در اون پروژه به عنوان بزرگترین شبکه گره در صنعت معرفی میشه.

تعداد گره های فعال در شبکه هورایزن از زمان 2018 تا زمان نوشتن این مقاله حدود 45 هزار گره هست. علاوه بر این، این شبکه گره از نظر جغرافیایی متنوع و غیر متمرکز هست. شبکه Horizen همچنین ادعا می کنه که شبکه گره خودش اولین شبکه ای هست که رمزگذاری سرتاسر TLS رو بین گره ها یکپارچه می کنه و به گفته تیم این پروژه، شبکه Horizen از این سیستم گره عظیم و غیر متمرکز برای بهبود مقایس پذیری، قابلیت اطمینان، امنیت و سرعت شبکه خود استفاده می کنه. همچنین گره های کامل منظم، گره امن و سوپر نودها نمونه هایی از گره های موجود در شبکه هورایزن هستن که از گره های اصلی و پر کاربرد این شبکه محسوب میشن.

ویژگی های ارز دیجیتال هورایزن:

یکی از ویژگی هایی که باعث منحصر به فرد شدن شبکه هورایزن و ارز ZEN میشه، تعداد گره های این شبکه هست. تبدیل شدن به یک پیشگام در دنیای ارزهای دیجیتال کار راحتی نیست. برای مثال بیت کون دارای بیشترین ارزش بازار هست، اتریوم از نظر تعداد توسعه دهنده ها ی فعال منحصر به فرد هست و... اما ارز دیجیتال Horizen از نظر تعداد نودها منحصر به فرد هست.

شبکه این بلاک چین که متشکل از 30 هزار نود فعال هست، نسبت به بیت کوین و اتریوم که نزدیکترین رقبای اون هستن، در جایگاه بالاتری قرار داره.

ارز دیجیتال هورایزن چیست؟ | ویژگی های ارز دیجیتال ZEN

شبکه نودهای هورایزن چند رده هست، یعنی همه نودها در این شبکه نقش متفاوتی دارن.یکی دیگه از ویژگی های ارز دیجیتال و شبکه هورایزن، حریم خصوصی اون هست. به عبارتی توکن های ZEN رو میشه بدون اینکه هویت کاربران نهایی در این میان فاش نشه، از طریق تراکنش های خارج از شبکه ارسال کرد و همزمان از پیام هایی ناشناس و خصوصی نیز در کنار اون ها برای ایجاد فضا استفاده کرد. علاوه بر این، سیستم پیگیری شبکه هورایزن کاملا غیر متمرکز و قابل اعتماد هست.

ارز هورایزن که قبلا تحت عنوان ZenCash نام برده می شد، یک رمزپایه با تمرکز بر امنیت و حفظم حریم شخصی هست که در ابتدا بر مبنای بلاک چین Zclassic بنا شده بود ولی با گذر زمان دچار فورک از اون شد. در این شبکه ارتباطات بین نودها رمزگذاری میشن که به این ترتیب از بلوکه شدن نودها و کاربران در شبکه جلوگیری میشه. همچنین همه تراکنش ها در شبکه هورایزن محافظت شده هستن و اطلاعات فرستنده، گیرنده و مقدار تراکنش مخفی می مونه. علاوه بر این، توکن ZEN کاربردهای ایمنی متعددی مثل امنیت و ناشناسی در سطح پروتکل رو به کاربران ارائه می کنه.

نحوه تولید توکن های ZEN:

شبکه Horizen ترکیبی از پروتکل های اثبات کار POW و اثبات سهام POS رو داره، بنابراین توکن های جدید هم به ماینرهایی که ثبات کار انجام میدن و هم به اعتبارسنج هایی که اثبات سهام انجام میدن، تعلق می گیره. در واقع زنجیره اصلی هورایزن برای حفظ اجماع نظر از پروتکل اثبات کار یا POW استفاده می کنه، ولی در زنجیره های جانبی از اثبات سهام استفاده میشه.

همچنین از بین توکن های ZEN جدیدی که تولید میشه 60 درصد به ماینرها تعلق می گیره و اگراتورهای Secure Node و Super Node هر کدوم 10 درصد این توکن ها رو به دست میارن. 20 درصد نهایی توکن ها نیز به خزانه Horizen Decentralized Autonomous Organization واریز میشه که به توسعه و گسترش این اکوسیستم کمک می کنه.

امنیت شبکه Horizen چگونه است؟

ارز دیجیتال هورایزن چیست؟ |امنیت شبکه هورایزنتوکن ZEN از نودهای ایمن استفاده میکنه که برای شبکه Horizen اهمیت زیادی داره. نودهای امن یک هدف منحصر به فرد رو ارائه میدن و اونها دارای یک رمزنگذاری TLS هستن که میتونه ارتباط بین گره ای ایمنی رو فعال کنه. شبکه هورایزن یک فورک Zcash هست و با به دست آوردن معاملات محافظت شده ای که میتونه فرستنده، گیرنده و ارزش معامله شده رو مخفی کنه، از فناوری حفظ حریم خصوصی Zcash برخورداره. Zk-SNARK هسته اصلی این معاملات هست و توسط تیم Zcash بعنوان شکلی از رمزنگاری با دانش صفر توسعه داده شده.

بررسی آینده هورایزن:

در این قسمت از مقاله ارز دیجیتال ZEN چیست؟ به بررسی قیمت و آینده هورایزن می پردازیم. برای پیش بینی قیمت و آینده ZEN باید فاکتورها و عوامل متعددی رو زیر نظر داشته باشیم که ممکن هست تاثیر مثبت و منفی در اینده هواریزن داشته باشن. بازار ارزهای دیجیتال همواره با نوسانات قیمت زیادی همراه هست و همین امر باعث شده تا پیش بینی قیمت ZEN و اینده هورایزن و سایر ارزهای دیجیتال کاری سخت بشه. علاوه بر این، رسانه های اجتماعی، وضعیت اقصادی کشورها، اخبار ها و اهداف پروژه های ارز دیجیتال نیز از عواملی هستن که بر قیمت ارزهای دیجیتال تاثیر میذارن.

ارز دیجیتال هورایزن چیست؟ | اینده ارز zen

ارز دیجیتال هورایزن و شبکه اون از ابتدای پیدایش شبکه در سال 2017 عملکرد رضایت بخشی رو داشتن و هموراه تیم این پروژه به صورت فعال در زمینه توسعه هرچه بیشتر این شبکه کارهایی رو انجام دادن، همچنین این تیم اعلام کرده که قراره عملکرد زنجیره اصلی رو پر قدرت تر پیش ببره و برنامه هایی نیز برای زنجیره های فرعی در نظر گرفته که با توجه به اهداف و تیم قدرتمند این شبکه، میشه آینده Horizen رو درخشان پیش بینی کرد.

در تراکنش هایی که در شبکه Horizen انجام میشه اطلاعات فرستنده، گیرنده و ارزش معاملات مخفی می مونه و با توجه به بالا رفتن آمار سرقت های اطلاعاتی در دنیای ارزهای دیجیتال در کنار دیگه فضاها، می تونیم انتظار داشته باشیم که نیاز به شبکه هورایزن بیشتر میشه و در نتیجه آینده Zen درخشان بشه. با همه این ها فراموش نکنین که ارزهای دیجیتال و شرایط حاکم بر اون ها ممکنه تغییر کنه. در نتیجه عدم قطعیت در بازار یک اصل اساسی هست و به همین دلیل حتی اگه قصد سرمایه گذاری بر روی این ارز دیجیتال رو دارین باید حتما مدیریت سرمایه رو در معامله های خودتون به کار ببرین.

معرفی انواع کیف پول هورایزن:

شاید بعد از خوندن این مقاله، اطلاعاتی در مورد ارز دیجیتال هورایزن به دست آوردین و قصد سرمایه گذاری و خرید ZEN رو داشته باشین. ولی بهتره قبل از هر اقدامی کیف پول Horizen رو بررسی کنید.انواع کیف پول هورایزن رو برای شما معرفی می کنیم. شما می تونین برای ذخیره و نگهداری از ارز Zen، از کیف پول های دیجیتال متنوعی استفاده کنین و برای ساخت کیف پول ZEN می تونین به انواع مقالات آموزشی موجود در سایت ایران بایننس مراجعه کنین.

ارز دیجیتال هورایزن چیست؟ (معرفی انواع کیف پول ZEN)

امروزه کیف پول دیجیتالی زیادی به بازار عرضه شدن و شما برای انتخاب باید نهایت دقت رو داشته باشین، چون قراره در این کیف پول های سرمایه شما ذخیره بشه و اگه انتخابتون اشتباه باشه، ممکنه سرمایتون از دست بره. امنیت کیف پول بسیار مهم هست، بنابراین قبل از اینکه کیف پول خودتون رو انتخاب کنین به سطح امنیت و همچنین موارد امنیتی توجه زیادی داشته باشین. علاوه بر این،بهتره کیف پول انتخابی شما امکانات متعددی داشته باشه. این امکان می تونه رابط کاربری جذاب و راحت و یا ویژگی های امنیتی مثل تایید دو مرحله ای و قابلیت چند امضایی داشته باشه.

شما می تونین برای ذخیره و نگهداری از ارز دیجیتال Horizen، از کیف پول های سخت افزاری و نرم افزاری استفاده کنین. کیف پول لجر و تروزر نمونه هایی از کیف پول های سخت افزاری و تراست ولت، MathWallet، MyzenWallet نیز نمونه هایی از کیف پول های نرم افزاری ارز دیجیتال هورایزن هستن که می تونین ارز دیجیتال هورایزن رو در این والت های ذخیره و نگهداری کنین. در ادامه هر کدوم از این کیف پول ها رو برای شما مورد بررسی قرار می دیم تا بیشتر باهاشون آشنا بشین.

کیف پول نرم افزاری تراست ولت(Trust Wallet):

یکی از انواع کیف پول هورایزن، والت نرم افزاری تراست ولت هست. Trust Wallet یک کیف پول نرم افزاری غیر متمرکز تلفن همراه هست که ذخیره سازی دارایی دیجیتال رو برای کاربران فراهم می کنه. به این معنی که کاربران کنترل کاملی بر ارزهای دیجیتال خودشون دارن. این محصول به دلیل پوشش گسترده ارزهای دیجیتال و شبکه های بلاک چین به طور گسترده ای شناخته شده. همچنین در زمان نگارش این مقاله، تراست ولت از 53 بلاک چین و بیش از 350 هزار دارایی پشتیبانی میکنه.

ارز دیجیتال هورایزن چیست؟ (معرفی انواع کیف پول ZEN)| کیف پول تراست والت

تراست ولت دارای ویژگی های فراوانی هست که تجربه کاربری راحتی رو ارائه میده و طیف گسترده ای از خدمات رو فراهم می کنه که معمولا در میان رقیب هاش پیدا نمی شه. همچنین تیم توسعه دهنده پروژه، در ماهیت عدم تمرکز بودن این کیف پول تصمیم گرفته تا کد Trust Wallet رو کاملا متن باز کنه. علاوه بر این، تراست ولت در هنگام نصب و راه اندازی برای شما عبارت 12 کلمه ای میده تا در صورت گم شدن یا به سرقت رفتن موبایلتون، بتونین از این عبارات کیف پول و دارایی های دیجیتال خودتون رو بازیابی کنین. برای ساخت کیف پول هورایزن در تراست والت کافیه به مقاله ی معرفی و آموزش ساخت تراست والت مراجعه کنین و با دنبال کردن مرحله به مرحله آموزش به راحتی موفق به ساخت کیف پول Horizen در تراست ولت بشین.

کیف پول نرم افزاری مث ولت(Math Wallet):

یکی از بهترین کیف پول هورایزن، والت نرم افزاری مث ولت هست. Math Wallet یک کیف پول نرم افزاری و مولتی پلتفرم هست که تقریبا از بیش از 70 رمز ارز پشتیبانی میکنه. این کیف پول برای سیستم عامل های اندروید و ios تهیه شده. علاوه بر این، شما می تونین در ویندوز از نسخه وب و یا افزونه مرورگر کروم استفاده کنین که بسته به نوع استفاده می تونه سیستم عامل ها متفاوت باشه.

ارز دیجیتال هورایزن چیست؟ (معرفی انواع کیف پول ZEN)| کیف پول نرم افزاری مث ولت

Math Wallet تنها کیف پول افزودنی هست که از Dapp های چند زنجیره ای پشتیبانی می کنه. همچنین این کیف پول ادعا می کنه که بیش از 1 میلیون کاربر داره و به نظر می رسه اکوسیستم مالی غیر متمرکز DeFi با بلاک چین بومی خود رشد کنه. رابط کاربری آسان، پشتیبانی از انواع Dapp ها، مولتی پلتفرم، استفاده رایگان و پشتیبانی از رمزارهای مختلف از مزیت های این کیف پول به محسوب میشن.

کیف پول نرم افزاری مای زن ولت(Myzen Wallet):

یکی دیگه از انواع کیف پول ZEN، والت نرم افزاری مای زن ولت هست. Myzen Wallet یک کیف پول نرم افزاری هست که به عنوان افزونه در مرورگرهای کروم، فایرفاکس و... قابل اجرا هست. همچنین Myzen Wallet کیف پول اختصاصی ارز دیجیتال هورایزن هست که می تونین ارز ZEN رو در این کیف پول نگهداری و ذخیره کنین. این کیف پول به دلیل رابط کاربری راحت، استفاده رایگان، سطح امنیت بالا تاکنون تونسته کاربران زیادی رو به سمت خودش جذب کنه.

ارز دیجیتال هورایزن چیست؟ (معرفی انواع کیف پول ZEN)| کیف پول مای زن والت

این کیف پول در زمان راه اندازی به شما عبارت 12 کلمه ای ارائه می کنه. شما می تونین با استفاده از این عبارت 12 کلمه ای در صورتی که موبایلتون دچار سرقت یا شکستگی شد، دارایی های دیجیتال خودتون رو بازیابی کنین. این کیف پول فعلا فقط از ارز ZEN پشتیبانی میکنه، ولی توسعه دهنده های این کیف پول قصد دارن تا کاربران بتونن ارزهای دیجیتال دیگه رو هم در این کیف پول نگهداری کنند.

کیف پول سخت افزاری لجر(Ledger):

یکی دیگه از بهترین کیف پول ZEN، والت سخت افزاری لجر هست. Ledger یک کیف پول سخت افزاری هست که به صورت آفلاین فعالیت می کنه. همچنین در این کیف پول کلیدهای خصوصی کاربر در یک دستگاه سخت افزاری امن نگهداری و ذخیره میشن. به این ترتیب، کلیدهای خصوصی از چشم سارقین و مجرمین دور نگه داشته میشه. علاوه بر این، کیف پول لجر به کاربران این امکان رو میده تا به راحتی به ارزهای دیجیتال و دارایی های خودشون دسترسی داشته باشن.

ارز دیجیتال هورایزن چیست؟ (معرفی انواع کیف پول ZEN)| کیف پول لجر

لجر یک شرکت نوپای فرانسوی هست که دو مدل کیف پول لجر وان و لجر نانو اس رو وارد بازار کریپتوکارنسی کرد. کیف پول لجر دارای یک صفحه نمایش هست که استفاده از اون بسیار راحته و کاربران می تونن با استفاده از این صفحه نمایش معامله های خودشون رو تایید کنند. این کیف پول رو میشه با استفاده از کابل USB به کامپیوتر و با کابل OTG به موبایل متصل کرد. همچنین وب سایت کیف پول سخت افزاری Ledger اعلام کرده که لجر نانو اس بیش از 23 ارز دیجیتال متفاوت رو پشتیبانی میکنه.

کیف پول سخت افزاری تروزر(Trezor):

Trezor یک کیف پول سخت افزاری هست که در سال 2014 وارد بازار ارزهای دیجیتال شد. این والت، اولین کیف پول سخت افزاری بیت کوین هست که امنیت یک کیف پول آفلاین و راحتی کیف پول آنلاین رو به همراه داره. تروزر نیز مثل کیف پول لجر، نوعی دستگاه کوچک هست که از طریق کابل USB به کامپیوتر متصل میشه.این والت کلیدهای خصوصی ارز دیجیتال ZEN و سایر ارزهای دیجیتال رو به صورت آفلاین ذخیره می کنه و تراکنش ها رو امضا میکنه.

ارز دیجیتال هورایزن چیست؟ (معرفی انواع کیف پول ZEN)| کیف پول ترزور

کیف پول ترزور نوعی والت HD هست، یعنی کلیدهای خصوصی در کنترل شما هستن و کل کیف پول نیز توسط یک عبارت بازیابی 24 کلمه ای پشتیبانی میشه. شما می تونین با استفاده از این عبارت 24 کلمه ای، کیف پول و ارزهای دیجیتال خودتون رو در صورت سرقت یا شکستن کیف پول، بازیابی کنین.می تونین یک عبارت دیگه هم به عبارت بازیابی 24 کلمه ای اضافی کنین تا سطح امنیت کیف پولتون افزایش پیدا کنه.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله ارز دیجیتال هورایزن چیست؟ اطلاعاتی در مورد ارز دیجیتال ZEN، آینده Horizen و کیف پول Zen برای شما ارائه کنیم. همونطور که گفتیم، ارز دیجیتال هورایزن، آلت کوین بومی شبکه بلاک چین امن و کیف پول ZEN هست که تا کنون تونسته محبوبیت زیادی در بین ارزهای دیجیتال به دست بیاره. شما همچنین اگه قصد سرمایه گذاری و خرید ارز Horizen رو دارین، می تونین از صرافی ارز دیجیتال ایران بایننس که یکی از صرافی های ایرانی و معتبر هست استفاده کنین.


نظرات کاربران در مورد ارز دیجیتال هورایزن چیست؟ (معرفی انواع کیف پول ZEN)
سوال امنیتی :5+34 = ?