استانداردهای اتریوم چیست و چه کاربردی دارند؟

1401/10/28
استانداردهای اتریوم چیست و چه کاربردی دارند؟

استانداردهای اتریوم تنوع زیادی دارن که هر کدوم از اون ها ویژگی ها و کاربردهای خاص خودشون رو دارن! آیا چیزی در مورد این استانداردها شنیدین؟ می دونین استانداردهای اتریوم چیست و چه کاربردی دارند؟ انواع استانداردهای اتریوم رو می شناسین؟ بهتره بدونین شبکه بلاک چین اتریوم یکی از محبوب ترین بلاک چین هایی هست که در بازار ارزهای دیجیتال وجود داره که از الگوریتم اثبات سهام خوش استفاده می کنه. این نوع شبکه از استاندادرهای مختلفی استفاده می کنه معروف ترین اون ها ERC-20 هست. اینکه استانداردها چه تفاوتی با سایر استانداردهای موجود دارن و هر کدوم چه مزایا و معایبی دارن رو در این مقاله بررسی می کنیم.

اتریوم بعد از بیت کوین، محبوب ترین و با ارزش ترین ارز دیجیتال بازار هست و خرید اتریوم در سبد ارز دیجیتال خیلی از معامله گرها مشاهده می شود. برخلاف بیت کوین که هدف اصلی خودش رو ایجاد یه سیستم پرداخت همتا به همتا، غیرمتمرکز و توزیع شده معرفی می کنه، اتریوم به دنبال غیرمتمرکز کردن سایر امور زندگی با استفاده از فناوری های ارائه شده در بیت کوین هست. شبکه اتریوم دارای استانداردهای مختلفی هست که هر کدوم از اون ها کاربردها و مزایای خاص خودشون رو دارن. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله استانداردهای اتریوم چیست؟ اطلاعاتی در مورد استانداردهای اتریوم به شما ارائه کنیم و به معرفی انواع استانداردهای اتریوم بپردازیم تا با اون ها آشنا بشین.

استانداردهای اتریوم چیست؟

استانداردهای اتریوم چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم استانداردهای اتریوم رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این استانداردها به دست بیارین و شاید این سوال واسه شما هم پیش اومده باشه که استانداردهای اتریوم چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این پرسش بگیم که ارز دیجیتال اتریوم به عنوان یکی از رمز ارزهای برتر در بازار شناخته میشه که سرویس های زیادی داشته که یکی از این سرویس ها قابلیت نوشتن توکن بر روی شبکه اتریوم هست که از قالب قراردادهای هوشمند برای نوشتن این توکن ها استفاده می کنه. توکن های استاندارد ERC از قالب ها رو نشون میده که هر کدوم کاربردها و مزایای خاص خودشون رو دارن.

جالب اینجاست که بدونین استانداردهای شبکه بلاک چین اتریوم، شامل دستورالعمل ها و الگوریتم هایی برای ساختن توکن در بلاک چین اتریوم هست. از جمله این دستورالعمل ها میشه به توسعه دهنده های اتریوم و قوانینی که برای جامعه دومین شبکه محبوب ارز دیجیتال نوشته میشه اشاره کرد. در حال حاضر استانداردهای توکن زیادی وجود داره که هر کدوم ویژگی های خاص خودشون رو دارن. درباره بلاک چین اتریوم، یه پروپوزال یا همون EIP وجود داره که این پروپوزال شامل ویژگی های پروتکل و استانداردهای قراردادها میشه.

مقاله پیشنهادی: لایه دوم اتریوم چیست و چه کاربردی دارد؟

معرفی انواع استانداردهای اتریوم

معرفی انواع استانداردهای اتریوم

همونطور که گفتیم، استانداردهای اتریوم تنوع زیادی دارن که هر کدوم از اون ها ویژگی ها و کاربردهای خاص خودشون رو دارن. شبکه اتریوم به عنوان یکی از پرطرفدارترین شبکه های بلاک چین محسوب میشه که الگوریتم اثبات سهام رو برای فعالیت خودش مورد استفاده قرار میده. در اصل باید گفت در بازار ارزهای دیجیتال اتریوم دومین شبکه مشهور بوده و به جز توکن اتر دارای سرویس ها و استانداردهای مختلفی هست. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به معرفی انواع استانداردهای اتریوم بپردازیم.

• استاندارد ERC-20

یکی از انواع استانداردهای شبکه اتریوم، استاندارد ERC-20 هست که در سال 2015 راه اندازی و عرضه بازار شد. استاندارد ERC-20 شروع بسیار خوبی برای استاندارد شدن توکن بود. البته توجه داشته باشین که استاندارد ERC-20 بر بلاک چین اتریوم مسلط شده و جزو محبوب ترین استانداردهای توکن در شبکه اتریوم هست. توکن استاندارد ERC-20 در پروژه هایی مثل آیاس و بنکور استفاده شده.

• استاندارد ERC-223

یکی دیگه از انواع استانداردهای شبکه اتریوم، استاندارد ERC-223 هست. یکی از مشکلاتی که استاندارد ERC-20 داره این هست که میشه توکن های مبتنی بر شبکه ERC-20 رو به شبکه هایی که از این استاندارد پشتیبانی نمی کنند هم ارسال کرد که باعث میشه تا سرمایه کاربران از دست بره. استاندارد ERC-223 برای جلوگیری از این شرایط و ارائه بهبودهای دیگه به وجود اومده.

• استاندارد ERC-621

یکی دیگه از بهترین استانداردهای اتریوم، ERC-621 هست که در سال 2017 معرفی و راه اندازی شده. بهتره بدونین استاندارد ERC-621 در اصل توسعه و پیشرفتی بر روی استاندارد ERC-20 هست که در اون میشه میزان کل توکن های در گردش رو تغییر داد. توجه داشته باشین که در استاندارد ERC-20 فقط یبار عرضه توکن ها امکان پذیر هست. در حالی که می تونین با استفاده از ERC-621 هربار که لازم باشه توکن های خودتون رو عرضه کنین.

• استاندارد ERC-721

یکی دیگه از بهترین استانداردهای اتریوم، استاندارد ERC-721 هست که از توکن های غیر قابل تعویض یا NFT پشتیبانی می کنه. مهم ترین کاربردی که میشه برای استاندارد ERC-721 تعریف کرد، بازی کریپتوکیتیز هست. همچنین توکن های ERC721 می تونن در هر تبادل یا معامله ای مورد استفاده قرار بگیرن، ولی قیمت توکن به دلیل منحصر به فرد بودن و کمیاب بودن اون هست.

• استاندارد ERC-777

معرفی انواع استانداردهای اتریوم

استاندارد ERC-777 هم یکی دیگه از انواع استانداردهای شبکه اتریوم هست که نقش نسخه بهبود یافته استانداردهای توکن اتریوم رو ایفا می کنه. یکی از مزایای مهم این استاندارد این هست که اجازه نمیده تا سرمایه کاربران از دست بره و عملکردی رو به کار می گیره که اسم اون Send هست. با استفاده از این عملکرد دو تراکنش در شبکه ERC-20 به یه تراکنش کاهش پیدا می کنه و باعث میشه تا هزینه ها پایین بیاد. درباره مهم ترین کاربرد استاندارد ERC-777 میشه به قابلیت مشخص کردن اپراتور خود اشاره کرد.

• استاندارد ERC-1155

یکی دیگه از بهترین استانداردهای شبکه اتریوم، استاندارد ERC-1155 هست که توسط شرکت Enjin راه اندازی شده. هدف از ارائه استاندارد ERC-1155 این هست تا دارایی ها رو بر روی شبکه اتریوم به وجود بیاره که قابل تعویض و غیرقابل تعویض هستن. با استفاده از شبکه اتریوم توکن های بر پایه این نوع استاندارد دارای امنیت، قابلیت خرید و فروش و غیر قابل هک هستن. علاوه بر این، امکان توکن های کاربردی و توکن های غیر قابل تعویض با استفاده از استاندارد ERC-1155 وجود داره.

• استاندارد ERC-1400

استاندارد ERC-1400 هم برای اوراق بهادار مورد استفاده معامله گران و سرمایه گذاران بازار قرار می گیره. توکنیزه کردن اوراق بهادار از جمله بحث هایی هست که ذهن کاربران برای چندین سال درگیر اون شده. به ثبت رسوندن تراکنش های مربوط با اوراق بهادار در کل دنیا به عنوان امکانات دیگه بلاک چین محسوب میشه. شبکه بلاک چین نه تنها جایگزین شکل فعلی پول و ارز دیجیتال شده، بلکه توانایی کمک کردن به ثبت و تراکنش انواع اوراق بهادار رو داره.

مقاله پیشنهادی: دابل وی چیست؟ کلاهبرداری با اسم اتریوم

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله استانداردهای اتریوم چیست؟ اطلاعاتی در مورد استانداردهای اتریوم به شما ارائه کنیم و به معرفی انواع استانداردهای اتریوم بپردازیم تا با اون ها آشنا بشین. همونطور که گفتیم، استانداردهای شبکه بلاک چین اتریوم، شامل دستورالعمل ها و الگوریتم هایی برای ساختن توکن در بلاک چین اتریوم هست. از جمله این دستورالعمل ها میشه به توسعه دهنده های اتریوم و قوانینی که برای جامعه دومین شبکه محبوب ارز دیجیتال نوشته میشه اشاره کرد.


نظرات کاربران در مورد استانداردهای اتریوم چیست و چه کاربردی دارند؟
سوال امنیتی :7+68 = ?