استاپ لاس(Stop Loss) چیست و چه اهمیتی دارد؟

1401/12/21

استاپ لاس یا Stop Loss؛ ابزاری حیاتی برای تریدرها در بازار ارزهای دیجیتال! چیزی در مورد این مفهوم شنیدین؟ اصلا می دونین استاپ لاس چیست؟ استاپ لاس یا تعیین حد ضرر چه اهمیتی در بازار فروش و خرید ارز دیجیتال داره؟ کاربرد استاپ لاس چیست؟ ارتباط مدیریت سرمایه با استاپ لاس چیست؟ چجوری استاپ لاس یه معامله رو تعیین کنیم؟ نکات مهم درباره استاپ لاس چیست و چجوری ازش استفاده کنیم؟

متوقف کردن معاملات در بازار و خروج به موقع از پوزیشن های معاملاتی، همواره بخش جدایی ناپدیری از معامله گری هست. به عبارت دیگه، مدیریت و حفظ سرمایه مهم ترین کار شما به عنوان یه معامله گر بازارهای مالی هست، چون همیشه حفظ سرمایه بر سود حاصل از معاملات مقدم میشه. در واقع گاهی اوقات صبر در یه معامله بی فایده هست، پس چه بهتر که قبل از ضرر بیشتر از بازار خارج بشیم. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله استاپ لاس چیست؟ اطلاعاتی در مورد تعیین حد ضرر یا استاپ لاس(Stop Loss) به شما ارائه کنیم و به بررسی عوامل تاثیرگذار در تعیین حد ضرر بپردازیم و اهمیت استاپ لاس در بازار ارزهای دیجیتال رو مورد بررسی قرار بدیم.

استاپ لاس چیست؟

استاپ لاس چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم استاپ لاس یا Stop Loss رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که استاپ لاس چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که استاپ لاس در واقع سوپاپ اطمینانی برای پیشگیری از هدر رفت و خسارت به ارزهای دیجیتال معامله گران محسوب میشه. این سرویس معمولا برای تعیین زمان مناسب خروج از معاملات توسط معامله گرانی که در بازارهای مالی با دیدگاه کوتاه مدت و میان مدت فعالیت می کنند کاربرد داره. شما هم می تونین با استفاده از این ابزار جلوی ضرر بیشتر معاملات خودتون رو بگیرین.

جالب اینجاست که بدونین استاپ لاس یا Stop Loss یه ابزار معاملاتی هست که برای محدود کردن حداکثر ضرر یه معامله با نقد کردن خودکار دارایی ها بعد از رسیدن قیمت بازار به یه مقدار مشخص طراحی شده. انواع مختلفی از استاپ لاس وجود داره که بسته به وضعیت بازار ارزهای دیجیتال در سناریوهای مختلف قابل استفاده هست. بعضی وقت ها دوری کردن از ضرر بسته به شرایط غیرقابل پیش بینی بازار سخت هست، ولی استاپ لاس می تونه برای معامله گران جدید و کم تجربه مفید باشه و از ضرر اون ها تا حدی جلوگیری کنه. یه تریدر ارز دیجیتال از دستور استاپ لاس برای محدود کردن ضررهای احتمالی بازار بهره می بره.

بیشتر بخوانید: تحلیل تکنیکال و پرایس اکشن چیست؟

عوامل تاثیرگذار در تعیین حد ضرر

عوامل تاثیرگذار در تعیین حد ضرر

همونطور که گفتیم، استاپ لاس دستوری برای بستن یه پوزیشن در یه قیمت و یا درصد خاص هست تا به این ترتیب ضرر رو محدود و کنترل کنه. به عبارت دیگه، استاپ لاس سفارشی هست که در اون به یه بروکر یا صرافی گفته میشه تا یه ارز دیجیتال رو زمانی که به قیمت مشخصی رسید، به فروش برسونه. عوامل زیادی وجود دارن که به تعیین حد ضرر تاثیر می ذارن. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی عوامل تاثیرگذار در تعیین حد ضرر بپردازیم تا با این موارد آشنایی داشته باشین.

  • تغییر موقعیت حد ضرر به نقطه ای بالاتر یا پایین تر
  • فیبوناچی
  • الگوی سروشانه
  • خط روند حمایت مهم یا کف قیمتی ارز دیجیتال
  • امواج الیوت
  • کف دوقلو

مقاله پیشنهادی: انواع روش های تعین حد ضرر کدامند؟

استفاده از استاپ لاس چرا مهم است؟

آینده بازار ارزهای دیجیتال قابل پیش بینی نیست! ریسک به صورت دائمی در همه معاملات باز وجود داره و نمیشه اون ها رو نادیده گرفت. اینکه تعیین کنین تا کچا می تونین ضرر کنین کاملا به نگرش شما بستگی داره. هر معامله گری باید برای خودش یه استراتژی مشخص داشته باشه و بر اون اساس حد ضرر خودش رو مشخص کنه. تعیین استاپ لاس در همه بازارهای مالی به خصوص بازار کریپتوکارنسی ها مهم و ضروری هست، چون استفاده از اون باعث جلوگیری از افزایش ضرر کاربران در یه معامله میشه.

بیشتر بخوانید: تایم فریم چیست و چه کاربردی در تحلیل تکنیکال دارد؟

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله استاپ لاس چیست؟ اطلاعاتی در مورد تعیین حد ضرر یا استاپ لاس(Stop Loss) به شما ارائه کنیم و به بررسی عوامل تاثیرگذار در تعیین حد ضرر بپردازیم و اهمیت استاپ لاس در بازار ارزهای دیجیتال رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، استاپ لاس در واقع سوپاپ اطمینانی برای پیشگیری از هدر رفت و خسارت به ارزهای دیجیتال معامله گران محسوب میشه. به این ترتیب، شما هم می تونین با استفاده از استاپ لاس تعیین کنین که به چه مقدار تحمل ضرر کردن رو دارین.


نظرات کاربران در مورد استاپ لاس(Stop Loss) چیست و چه اهمیتی دارد؟
سوال امنیتی :6+51 = ?