چگونه اتریوم استخراج کنیم؟

1401/06/14
چگونه اتریوم استخراج کنیم؟


همونطور که میدونین، اتریوم (ETH) دومین ارز محبوب در بازار کریپتوکارنسی هاست. امروز در این مقاله قراره که اطلاعات جامعی در مورد ماینینگ اتریوم به شما بدیم. در مورد نحوه ی استخراج اتریوم با کارت گرافیک و انواع کارت های گرافیک صحبت کنیم. به عبارت دیگر قصد ما آموزش استخراج اتریوم (Ethereum) به زبان ساده به شماست.

یکی از مهمترین اصل های شبکه ی رمز نگاری شده ی اتریوم، استخراج اتریوم است. هر کسی که تو عمل استخراج شرکت داره، با توجه به قدرت محاسباتی دستگاه هاش به بقا و امنیت این شبکه ی رمز نگاری شده کمک میکنه و به ازای این کار پاداشی رو دریافت میکنه.

اخیرا تیم توسعه دهندگان اتریوم با فورک و آپدیت جدیدشون نحوه استخراج اتریوم رو تغییر دادند که این هیچ مشکلی رو برای استخراج کنندگان اتریوم ایجاد نمیکنه چون میتونن از همین اطلاعات برای استخراج ارز دیجیتال اتریوم کلاسیک که ورژن قدیمی تره این ارز هست استفاده کنند امیدواریم که این مطلب به کسایی که قصد ماین اتریوم رو دارن، کمک خوبی بکنه.

اتریوم چیست؟

در این قسمت از مقاله استخراج ارز دیجیتال اتریوم اول میخواهیم براتون از خود اتریوم بگیم که چی هست و چگونه به وجود اومده. این ارز دیجیتال توسط ویتالیک بوترین درست شده که در سال 2015 اقدام به ارائه اتریوم کرد. هدف اون ازین کار اصلاح کم و کاستی های بیت کوین بود که کسی نتوانست راه حلی برای اون ارائه بده که در نهایت خودش دست به کار شد.
اتریوم یک شبکه کاملا جدا از بیت کوین رو داره و با یک زبان برنامه نویسی دیگه ای نوشته شده که رمز ارز بومی آن اتر(ETH) هستش.
بیت کوین با هدف برکناری بانک ها از واسطه شدن برای انتقال پول بنا شد که میتوان دارایی هارا بدون نیاز به هیچ واسطه ای و به صورت کاملا غیر متمرکز بین دو نفر رد و بدل بشه. اتریوم پارو ازین هم فرا تر برد و با هدف غیر متمرکز کردن کل اموری که یک واسطه بین کاربر ها دارن بنا شد.
این امر فعلا به صورت (Dapp) یعنی برنامه های غیر متمرکز و (DeFi) یعنی امور مالی غیر متمرکز هستش همچنین (NFT)ها یعنی توکن های غیر مثلی هم یکی از گام های آن هدف نهایی برای غیر متمرکز کردن امور بود البته در مورد متمرکز بودن ویا نبودن اتریوم هنوز بحث های زیادی در جریان هستش چون درسته امور در حال انجام در بستر اتریوم از دسترس سازندگان اون خارجه ولی این ارز دیجیتال قابلیت ارتقا از طرف سازنده هاش رو داره و همچنین میتوان اون رو هارد فورک کرد که میتوان به حمله ای که به شبکه اتریوم شد و داستان به وجود آمدن اتریوم کلاسیک و اتریوم 2 اشاره کرد که سازنده هاش برای برگرداندن دارایی های مال باختگان مجبور به هاردفورک کردن اتریوم شدند و این اتفاق باعث ایجاد نگرانی هایی در جامعه اتریوم شد.
همچنین شبکه اتریوم به تازگی هارد فورک های جدیدی ارائه داده که به گفته مالک آن آخرین هارد فورک خواهد بود و باعث میشه که نحوه استخراج اتریوم از (pow)یعنی اثبات کار به (POS)یعنی اثبات سهام تغییر کنه.

 

استخراج اتریوم به زبان ساده

شبکه ی اتریوم (Ethereum) یک بلاک چین خاصه که تمامی تراکنش هایی که روی این شبکه انجام میشن، باید تایید بشن (به همین خاطره که انجام تراکنش ها کمی طول میکشه). به فرآیند تایید و ثبت شدن یک معامله در بلاک چین اثبات کار میگن. وظیفه ی استخراج کنندگان اینه که یک معادله ی پیچیده ریاضی رو حل کنن تا از درست بودن اون تراکنش اطمینان پیدا کنن.

وقتی که یکی از استخراج کننده ها جواب اون معادله ی ریاضی رو پیدا کرد، به وسیله ی زبان کامپیوتری پیچیده ای جواب رو به بقیه ی استخراج کننده ها میفرسته؛ وظیفه ی بقیه ی استخراج کننده ها اینه که جواب رو در معادله قرار بدن و از درست بودن آن مطمئن بشن، اگه حداقل 51 درصد ماینر های اتریوم این عدد رو تایید کنن، یک بلاک جدید (که اطلاعات تراکنش هایی که تایید شدن در اون ثبت شده) به بلاک چین اضافه میشه و استخراج کننده ای که جواب معادله رو پیدا کرده بود پاداش میگیره.

الگوریتم اثبات کار در اتریوم، Ethash است و به شکلی طراحی شده که به حافظه ی بیشتری نیاز داره و استخراج اتر به وسیله ی Asic های گران قیمت و قدرتمند (تراشه های تخصصی استخراج بیت کوین) رو سخت میکنه. نحوه ی کار این الگوریتم به این شکل است که هر استخراج کننده برای دسترسی به بلاک 12 تا 15 ثانیه زمان نیاز داره. اگر که این مدت زمان کمتر یا بیشتر بشه، الگوریتم به طور خودکار سختی شبکه اتریوم رو تغییر میده، این کار رو طوری انجام میده که دسترسی هر استخراج کننده ها یا ماینر های اتریوم به بلاک جدید 12 ثانیه طول بکشه.

هدف از این کار مبارزه با دستگاه های Asic است، این دستگاه ها چون قدرت بالایی دارن، خیلی سریعتر از کارت گرافیک ها میتونن معادله رو حل کنن و این قضیه باعث میشه که ماینر های کوچک تر نتونن سودی از ماین دریافت کنن، و به همین خاطر هم از شبکه خارج بشن.

سختی شبکه اتریوم

مفهوم کلی سختی شبکه اینه که استخراج یک بلاک در بلاک چین تا چه اندازه دشوار و سخته، این مفهوم در تمامی رمزارزها یکسانه. تولید بلاک ها برای انجام تراکنش ها در شبکه ی ارزهای دیجیتال ضروریه. سختی استخراج در هر شبکه ای بر اساس تعداد ماینرهای فعال در آن شبکه محاسبه و تنظیم میشه.

هر چقدر که تعداد ماینر ها و قدرت استخراج آن ها بیشتر باشه، میزان سختی استخراج شبکه هم افزایش پیدا می­کنه. سختی شبکه اتریوم باعث میشه که سرعت تولید بلاک ها کنترل شده باشه.

هش ریت چیست و چرا هش ریت مهم است؟

هش ریت معیاری برای اندازه گیری عملکرد یک دستگاه ماینر است. به زبان ساده تر هش ریت میزان سرعتیه که یک دستگاه ماینر موفق میشه که تابع مربوط به یک بلاک رو حل کنه و پاداش آن رو دریافت کنه. هش ریت یا نرخ هش مفهوم بسیار مهمی در استخراج همه ی ارز های دیجیتال مخصوصا اتریوم (Ethereum) است.

توجه کنید که هش ریت، سختی شبکه و پاداش ماینر ها سه مفهوم کاملا مرتبط هستن و هر چه قدر که سختی شبکه به خاطر افزایش تعداد ماینر های اتریوم بیشتر بشه، به هش ریت (قدرت استخراج) بیشتری برای ماینینگ اتریوم نیاز داریم.

چگونه اتریوم استخراج کنیم؟

حالا که با مفهوم اصلی ماینینگ اتریوم آشنا شدیم، به جذاب ترین و اصلی ترین قسمت مقاله مون میرسیم، یعنی آموزش استخراج اتریوم. برای استخراج اتریوم اول باید یک سخت افزار مناسب برا خودتون انتخاب و تهیه کنین، شما میتونین هم از دستگاههای Asic استفاده کنین یا اینکه از کارت گرافیک برای ماین اتریوم استفاده کنین. برای این که با هر کدوم از این دستگاه ها و نحوه ی استفاده از اونها در ماینینگ اتریوم آشنا بشین، ادامه ی مطلب رو بخونین.

بعد از اینکه سخت افزار مورد نظرتون رو انتخاب کردین، وارد مرحله ی بعد ماینینگ یعنی انتخاب روشی که میخواین باهاش ماین انجام بدین، میشیم. روش های مختلفی برای ماین وجود داره که ما هر کدوم از اون ها رو بهتون به طور مفصل توضیح دادیم.

استخراج اتریوم | ماینینگ اتریوم

استخراج اتریوم با دستگاه های Asic

کلمه ی Asic مخفف کلمه ی Application-specific integrated circuit است، دستگاه های Asic مدل ها و کاربردهای متفاتی دارن ولی این روز ها بیشتر از اون ها در صنعت ماینینگ استفاده میشه. این دستگاه ها تراشه ی قدرتمندی دارن که کار چند تا کارت گرافیک رو به تنهایی انجام میده. تازه از نظر مصرف برق، گرمایی که تولید میکنن و فضایی که نیاز دارن خیلی بهینه تر از کارت های گرافیک هستن.

تنها ایرادی که این دستگاه ها دارن اینه که توسعه دهندگان اتریوم به شدت با اونها مخالفن و قصد دارن که برای مقابله کردن با این دستگاه ها الگوریتم شبکه رو تغییر بدن، تا این دستگاه ها دیگه کارآیی نداشته باشن. حالا چرا مخالفن؟ این روش که بهتره! دلیل مخالفتشون اینه که اولا این دستگاه ها به طور محدود ساخته میشن و به همین خاطر هم هرکسی نمیتونه به اون ها دسترسی پیدا کنه و ازشو استفاده کنه،

دلیل دوم هم اینه که این اگه یه عده از این دستگاه ها استفاده کنن، دیگه برای ماینر های کوچک ماین کردن به صرفه نیست و به همین خاطر هم از شبکه کنار میرن.اگه ماینر های کوچک از شبکه کنار برن، دیگه شبکه ی اتریوم غیرمتمرکز محسوب نمیشه و کنترل اون به دست یه عده ی خاص میفته.

استخراج اتریوم با کارت گرافیک

استفاده از کارت گرافیک برای ماین اتریوم، رایج ترین و پرطرفدار ترین روش برای انجام ماینینگ در شبکه ی اتریوم است. در این روش شما میتونین ارزها و توکن های دیگه ای رو هم استخراج کنین. برای ماینینگ با کارت گرافیک شما باید یک ریگ استخراج تهیه کنین.

ریگ استخراج از نظر سخت افزاری دقیقا مثل کیس های خانگیه، تنها فرقی که بینشون وجود داره اینه که تعداد کارت گرافیک های ریگ خیلی بیشتر از کیس شماست. شما میتونین ریگ های آماده و اسمبل شده، بخرین و یا اینکه خودتون یک ریگ بسازین.

اگه میخواین ریگ خودتون رو بسازین، اول باید سخت افزارهای لازم رو تهیه کنین؛ ما اینجا سعی کردیم که مهمترین قطعاتی که برای ماین به اون ها احتیاج دارین رو معرفی کنیم و توضیح کوتاهی در مورد هر کدوم بدیم.

آموزش استخراج اتریوم

کارت گرافیک: همونطور که میتونین حدس بزنین، مهمترین قطعه که برای استخراج اتریوم با کارت گرافیک به اون احتیاج داریم، کارت گرافیک است. دقت کنین که برای استخراج هر کارت گرافیکی مناسب نیست و حتما باید از یک کارت گرافیک مناسب استفاده کنین. بهترین کارت گرافیک هایی که میتونین ازشون برای ماینینگ استفاده کنین، متعلق به برندهای AMD و Nvidia هستن.

مثلا از برند AMD مدل های AMD Radeon RX 380 ، AMD Radeon RX Vega 56 و از برند Nvidia مدل های Nvidia GTX 1080 Ti و Nvidia RTX 2070 برای استخراج مناسبن.

البته برای انتخاب یک کارت گرافیک مناسب با توجه به بودجه و کارایی مد نظرتون بهتره که از یک متخصص یا کارشناس سخت افزار مشورت بگیرین تا بتونین بهترین انتخاب ممکن رو داشته باشین.

مادربرد: موقع انتخاب مادربرد بهتره مادر بردی تهیه کنین که قابلیت متصل کردن چند کارت گرافیک رو داشته باشه. مثلا میتونین از مادربرد ASUS MINING EXPERT 250 که بهترین مادربرد بازاره استفاده کنین. با استفاده از این مادربرد میتونین همزمان 19 تا کارت گرافیکی مختلف رو روی یک مادربرد داشته باشین.

مودم و اینترنت: یکی از مهمترین وسیله هایی که برای استخراج به اون نیاز دارین، یک اینترنت بدون قطعی است. برای استخراج سرعت اینترنت اصلا مهم نیست فقط باید اینترنتتون هیچ وقت قطع نشه.

لازم هم نیست که حتما یک مودم عالی و گرون قیمت داشته باشین، با استفاده از ارزون قیمت ترین مدل های ADSL هم میتونین استخراج تون رو انجام بدین. این نکته رو هم باید اضافه کنم که ماینینگ اتریوم اینترنت زیادی مصرف نمیکنه و احتمالا بتونین با چیزی حدود 4 گیگ، یک ماه کامل استخراج انجام بدین.

در مورد بقیه ی سخت افزارهای لازم مثل پاور، رم، حافظه و ... که برای اسمبل کردن هر کامپیوتری بهشون نیاز دارین، باید بگم که لازم نیست که حتما بهترین های بازار رو تهیه کنین، چون ماینینگ فرآیندیه که توش بیشتر از هرچیزی کارت گرافیک مهمه و در مورد بقیه قطعات داشتن حداقل ها میتونه به خوبی جوابگوی نیازتون باشه.

بعد از تهیه ی این سخت افزار ها، اونها رو روی یک شاسی یا هر چیزی که بتونه کارت های گرافیکی رو ثابت نگه داره، و با استفاده از کابل های اتصال بهم متصل کنین.

آموزش استخراج اتریوم

انواع روش های ماینینگ اتریوم

برای استخراج اتر میتونین از سه روش مختلف استفاده کنین:

استخراج با استخر: این روش ساده ترین و به صرفه ترین روش استخراج است. در واقع استخر ها جایی هستن که تو اون ماینر های اتریوم از سراسر جهان فرآیند استخراج رو با هم انجام میدن و طبق توافقی که بین اون هاست اگر یکی از اون ها تونست جواب معادله رو پیدا کنه، پاداشی که میگیره رو بین همه ی ماینرهای استخر تقسیم میکنه.

این کار باعث میشه که ماینر ها شانس بیشتری برای پیدا کردن بلاک و گرفتن پاداش داشته باشن. این که با چه فاصله ی زمانی بلاک جدیدی پیدا می­کنن و سود حاصل از آن رو تقسیم می­کنن، به اندازه ی استخر بستگی دارد، به همین خاطر هم قبل از اینکه استخری رو برای فعالیت انتخاب کنین، بهتره که به این موارد توجه کنین:

  • اندازه استخر
  • حداقل مبلغ دریافتی
  • کارمزد استخر

چرا اندازه ی استخر استخراج مهم است؟ کاملا واضحه که هرچقدر تعداد افرادی که در یک استخر وجود دارن بیشتر باشه، شانس اون ها برای پیدا کردن بلاک و دادن جواب درست به اون بلاک هم بیشتر میشه؛ در عین حال پاداش تقسیم شده هم کمتر میشه. شاید با خودتون فکر کنید که در استخر های بزرگ پاداش کمتری گیرتون میاد، ولی این رو به خاطر داشته باشین که حداقل اینطوری هر روزِ هفته در حال دریافت پاداش هستین.

در استخر های کوچک تر ممکنه که روزها و حتی هفته ها نتونین پاداشی به دست بیارین. اگه قصد دارین از این طریق استخراج انجام بدین، ما به شما پیشنهاد می­کنیم که استخر های بزرگ رو برای فعالیت انتخاب کنین، چون این استخر ها امن تر و معتبرتر هستن.

یکی از موارد دیگر که حتما باید به آن توجه کنید حداقل مبلغ پرداختی استخر هاست. حداقل مبلغ پرداختی میزان اتر­یه (ETH) که به کیف پول شما ارسال میشه. این مبلغ ممکنه تو بعضی از استخر ها تا 1 ETH هم باشه. در این صورت شما باید برای دریافت پاداشتون مدت زیادی توی اون استخر فعالیت کنین. در کل فعالیت تو استخر هایی که حداقل مبلغ پرداختی زیادی دارن، خیلی توجیه نداره، سعی کنید استخر هایی رو پیدا کنین که حداقل مبلغ پرداختی کمتری دارن.

هر استخر، مبلغ اندکی رو از شما برای فعالیت در آن استخر، به عنوان کارمزد دریافت می­کنه. این مبلغ به طور کاملا خودکار از شما دریافت میشه. پرداخت کارمزدها بر حسب درصد هستن و معمولا بین 1 تا 3 درصد رمز ارزی که استخراج می­کنین، به عنوان کارمزد از حساب شما کسر میشه. فراموش نکنین که اداره ی یک استخر استخراج کاریه که هزینه ی بالایی رو داره.

بعضی از استخر ها ممکنه که کارمزد نداشته باشن، توجه کنین که این استخر ها هزینه ی مورد نیاز برای ادامه ی فعالیتشون رو از طریق کمک های مالی تامین می­کنن؛ این به این معنیه که این استخر ها ناپایدارن و اگر روزی نتونن هزینه های لازم برای اداره ی خود شون رو تامین کنن، فعالیت شون به پایان میرسه.

استخراج انفرادی:

شاید فکر کنین که تنها استخراج کردن، روش پر سودتریه چون دیگه لازم نیست که سود تون رو با دیگران تقسیم کنین. ولی اینطور نیست، شما باید به این نکته توجه کنین که وقتی به تنهایی در حال استخراج هستین، در واقع شما در حال رقابت با ماینر های دیگر برای پیدا کردن بلاک و یافتن جواب درستِ معادله ی اون بلاک هستین؛ تو چنین شرایطی کسی برنده است که دستگاه های قوی تر و بیشتری داشته باشه، و شما باید آدم بسیار خوش شانسی باشین که بتونین با یکی دوتا ریگ با کسی که صد ها و حتی هزاران دستگاه استخراج داره رقابت کنین و بتونین جواب معادله رو زودتر پیدا کنین، در غیر این صورت هیچ سودی دریافت نمیکنین.

استخراج انفرادی فقط وقتی توجیه داره که شما منابع و دستگاه های زیادی رو در اختیار داشته باشین، که در این صورت به امکاناتی نیاز دارین که فراهم کردن آن برای هرکسی امکان پذیر نیست:

مثلا اولین مشکلی که بهش برمیخورین مشکل گرماست، در استخراج اتریوم با کارت گرافیک، کارت گرافیک ها تا حدی تحمل دمای بالا رو دارن ولی اگه دما بیشتر از اون بشه، ممکنه که دستگاه هاتون خراب بشن. معمولا این دستگاه ها قابلیت تعمیر و استفاده ی مجدد رو ندارن، به همین خاطر هم مجبور میشین که دستگاه های جدیدی بخرین.

دومین مشکلی که براتون پیش میاد، مشکل تهویه است. برای این که تجهیزات شما بتونن به خوبی کار کنن و خراب نشن، به فن های قدرتمندی احتیاج دارین که بتونن به خوبی هوا رو تو محیط به گردش دربیارن.

مشکل بعدی که نسبت به مشکلات دیگه حل کردن اون سخت تره، صداست. فن هایی که برای خنک کردن و گردش هوا ازشون استفاده میکنین، صدای زیادی درست میکنن. به همین خاطر هم به جایی نیاز دارین که از منطقه ی مسکونی دور باشه.(مثلا انبار یا کارخانه ی متروکه)

ماینیگ اتریوم | استخراج اتریوم

استخراج ابری:

تو این روش استخراج، شما تایمِ استخراج اتریوم یک ماینر رو از صاحب اون اجاره می­کنین. شاید این روش احمقانه به نظر بیاد و شما با خودتون بگین که چرا یه نفر میاد و تجهیزاتش رو اجاره میده، در حالی که خودش میتونه با استفاده از آن تجهیزات استخراج کنه؟

این سوال منطقی و درسته. همونطور که میدونین قیمت ارزهای دیجیتال دائما در حال نوسان و بالا پایین شدنه، و کسی که ماینر هاشو اجاره میده با توجه به قیمت الان مبلغ اجاره رو محاسبه میکنه، اینطوری اگه قیمت بیاد پایین سود بیشتری نسبت به ماینینگ میکنه.

اگر هم قیمت بره بالاتر براش مهم نیست چون هزینه رو به طور کامل از شما گرفته، در واقع شما با ماین قراره تو یک سال اون پول رو بدست بیارین، در حالی که صاحب ماینر روز اول پولشو به طور کامل از شما گرفته و احتمالا جای دیگه ای سرمایه گذاریش کرده، اینطوری تو یه سال خیلی بیشتر از ماین سود میکنه.

در حال حاضر بهتره که از استخراج ابری استفاده نکنین، و اگر میخواین با این روش اتریوم استخراج کنین، پیشنهاد ما به شما اینه که به جای استفاده از این روش اتریوم بخرین و هولد کنین. اینطوری سرمایه ی شما امنیت بیشتری داره، در ضمن اگه روند بازار تغییر پیدا کنه، میتونین برای این که کمتر ضرر کنین، ارزهاتون رو بفروشین.

محاسبه سود استخراج اتریوم

قبل از اینکه تو حوزه ی ماینینگ اتریوم بخواین سرمایه گذاری کنین، باید ببینین که این سرمایه گذاری به صرفه اس یا نه. برای محاسبه سود استخراج اتریوم، باید از ماشین حساب مخصوص، استفاده کنین.

در ادامه یه مثال از نحوه ی استفاده از این ماشین حساب رو برای شما گذاشتیم، تا به خوبی استفاده از اون رو یاد بگیرین:

فرض کنین که ریگ استخراج شما، از شش تا کارت گرافیک AMD Radeon RX Vega 64 ساخته شده، با توجه به این که قدرت ماین این کارت گرافیک Mh/s 40 است، در این صورت قدرت این ریگ شما Mh/s 240 میشه که مصرف برق آن 960 وات است. اگر قیمت برق مصرفی در ایران رو حدودا 0.01 و مقدار کارمزد استخر رو 2 درصد در نظر بگیریم، محاسبات به شکل زیر انجام میشه:

استخراج اتریوم | محاسبه ی سود استخراج اتریوم

نکته ی مهمی که باید به آن توجه کنین اینه که این محاسبات با توجه به اطلاعات الان (27 تیر ماه 1400) حساب شده و ممکنه که وقتی شما این مقاله رو مطالعه میکنین این اعداد متفاوت تر باشن. به همین خاطر هم باید همیشه جدیدترین و بروز ترین محاسبات رو برای تصمیم گیری تون مدنظر قرار بدین.

استخراج اتریوم رایگان با گوشی و لپتاپ

این روز ها ممکنه در سایت های مختلف، مطالبی رو در مورد استخراج اتر با گوشی موبایل و یا لپتاپ ببنین، این کار از نظر فنی و روی کاغذ امکان پذیره حتی اوایل، که صنعت ماینینگ تا این حد پیشرفته و پیچیده نشده بود، همه با لپتاپ و حتی با درب و داغون ترین سیستم ها میتونستن ماین کنن، ولی الان با وجود دستگاه های پیشرفته و استخر های بزرگ ماینینگ این کار از نظر اقتصادی توجیه نداره و میتونه به دستگاه شما آسیب بزنه.

گاهی هم ممکنه که اپلیکشنی ادعا کنه که، میتونین با نصب اون اتر استخراج کنین، ولی این نوع اپلیکیشن ها بی فایده هستن و هیچ نتیجه ای جز خسارت هایی که به گوشی شما وارد می­کنند، ندارن. حتی ممکنه که این اپلیکیشن ها بدافزار باشن و اطلاعاتتون رو به سرقت ببرن. در کل میتونیم با اطمینان به شما بگیم که استخراج اتریوم رایگان سرابی بیش نیست، از نظر منطقی هم چرا باید شخصی ماینرش رو در اختیار شما قرار بده تا شما به اون وصل بشین و به شکل رایگان اتریوم استخراج کنین؟

آموزش استخراج اتریوم با اتصال به استخر استخراج

بعد از تهیه ی سخت افزار های مورد نیاز و اسمبل کردن اونها، باید نرم افزارهایی که برای ماینینگ به اون ها نیاز داریم رو روی سیستم خودتون نصب کنین. اما قبل از نصب نرم افزار های لازم، باید یک سیستم عامل بر روی سیستم خود نصب کنین که میتونین از سیستم عامل های لینوکس و یا ویندوز استفاده کنین، ولی ما به شما پیشنهاد می­کنیم که از ویندوز 10 استفاده کنین.

همچنین باید درایورهای لازم برای کارت گرافیک و همچنین درایور کارت شبکه رو نصب کنین. حالا ریگ شما آماده است که از اون برای استخراج استفاده کنین.

بعد از طی این مراحل باید یک استخر مناسب برای استخراج اتریوم انتخاب کنین. بهترین استخرها برای استخراج اتر تواف­پول، اسپارک پول و اترماین هستن که ما آموزش استخراج اتریوم با کارت گرافیک در استخر اترماین (Ethermine) رو به شما میدیم. این استخر یکی از قدیمی ترین و معتبر ترین استخر های موجود برای استخراج اتر است. تقریبا میشه گفت که استخراج از استخرهای دیگر هم به همین شکله و تفاوت چندانی با اتر ماین نداره.

اتصال به استخر اترماین (Ethermine)

برای متصل شدن به اترماین قبل از هر چیزی باید یک نرم افزار استخراج اتریوم نصب کنین. شاید بپرسین که نصب این نرم افزار واقعا لازمه؟ نمیشه بدون این نرم افزارها استخراج کرد؟ باید بگم که بله نصب و استفاده ار این نرم افزاها ضروریه، فرقی هم نداره که میخواین انفرادی استخراج کنین یا به یک استخر وصل بشین، در هر دو حالت به نصب این نرم افزارها نیاز دارین.

نرم افزارهای استخراجی که می­تونین برای اتصال به اتر ماین از آنها استفاده کنین claymore mine،Ethminer وPhoenixMineer هستند. ما دراین آموزش از PhoenixMiner استفاده می­کنیم. این نرم افزار از کارت گرافیک های متعلق به هر دو برند AMD و Nvidia پشتیبانی میکنه.

بعد از دانلود نرم ‌افزار، آن رو از حالت فشرده خارج کنین، در فولدر نرم افزار، روی فایل «start_miner.BAT» راست کلیک Edit رو انتخاب کنین. سپس قسمت پایینیِ این فایل رو طبق آموزش ویرایش و تنظیمات مورد نیاز خودتان رو وارد کنین. جلوی قسمت «-pool» باید سرور استخراج مدنظرتون رو وارد کنین. اگر ساکن ایران هستین باید از سرور آسیا استفاده کنین که آدرس آن: asia1.ethermine.org:4444 است.

همچنین در مقابل عبارت «-pool2» آدرس سرور دوم رو وارد کنین تا اگر که خرابی یا مشکلی در سرور اول پیش اومد، عملیات استخراج در سرور دوم ادامه پیدا کنه. پیشنهاد ما برای سرور دوم، استفاده از سرور اروپا است که آدرس آن: eu1.ethermine.org:4444 است.

حالا باید در برابر عبارت «-wall» آدرس کیف پول خودتون رو یا کیف پول اتریوم رو وارد کنین تا پاداش استخراج به آن منتقل بشه. بقیه ی موارد، نیازی به تغییر ندارن. بعد از انجام تغییرات لازم فایل رو با فرمت bat ذخیره کنین. حالا با اجرای فایل bat عملیات استخراج اتر شروع می­شه.

استخراج اتریوم استخراج رایگان اتریو

توجه کنید که برای انجام استخراج شما، سیستم باید به صورت پیوسته روشن باشه، ولی همونطور که میدونین در ویندوز در صورتی که سیستم مدتی بدون استفاده بمونه، حالت Sleep فعال میشه که در این صورت استخراج متوقف میشه. برای جلوگیری از به خواب رفتن ویندوز باید از منوی استارت وارد Settings بشید و System رو انتخاب کنین، سپس Power and Sleep رو انتخاب کنید و به انتهای قسمت Sleep برید. در این قسمت PC goes to sleep after رو به گزینه ی Never تغییر بدید تا حالت Sleep غیرفعال بشه.

سوالات متداول

در این بخش سعی می­کنیم که به تعدادی از سوالات متدوال که در مورد استخراج اتریوم وجود داره، به طور مختصر جواب بدیم. همچنین اگر بعد از خواندن این مقاله سوالی داشتین، می­تونید از قسمت نظرات بپرسین.

آیا استخراج اتریوم سود دارد؟

سودآوری یا ضرردهی ماینینگ در هر دوره ای میتونه متفاوت باشه و باید نسبت به شرایط موجود در آن دوره بررسی های لازم انجام بشه. مواردی که باید به آن توجه کنید عبارتند از: قیمت اتر، هزینه ی برق، هزینه ی تمام شده ی دستگاه ها، هزینه ی نگهداری دستگاه ها و... . شاید بعد از این که محاسبات لازم در مورد هزینه های استخراج اتر رو انجام دادین، به این نتیجه برسین که خرید اتریوم و هولد کردن آن سود بیشتری نسبت به ماینینگ داره.

کدام صرافی ارز دیجیتال رمز ارز استخراجی را از ما میخرد؟

صرافی ارز دیجیتال ایران بایننس یکی از صرافی هایی است که ماینر ها ارزهای خود را در آن میفروشندو وجه خود را در اسرع وقت دریافت می نمایند.

استخراج اتر تا کی ادامه دارد؟

طبق گفته ی تیم اتریوم بعد از روی کار آمدن اتریوم 2.0، شبکه ی اتریوم به استخراج اتر پایان میده. اتریوم 2.0 یک بروزرسانی برای شبکه ی اتریوم است که در اون کارمزد و سرعت تراکنش ها بهینه شده.

آیا استخراج اتریوم رایگان با گوشی و یا لپتاپ امکان پذیر است؟

همونطور که قبلا در مقاله در قسمت استخراج اتریوم رایگان توضیح دادیم، اینکار از نظر تئوری امکان پذیره، اما اصلا توجیه اقتصادی نداره و هیچ سودی جز نابود کردن سخت افزار گوشی و یا لپتاپ شما نداره.

مصرف برق ماینر ها چقدر است؟ استخراج اتریوم چقدر هزینه دارد؟

جواب این سوال به مسائلی مثل قیمت برق، قدرت دستگاه ها، تعداد دستگاه ها و ... بستگی داره و نمیتونیم یک جواب کلی به اون بدیم. مثلا مصرف برق ماینری که حدودا هر ماه 750 کیلو وات برق مصرف میکنه، در طول یک ماه چیزی حدود 300 هزار تومان است.

مشکلات استخراج اتریوم در ایران چیست؟

یکی از بزرگترین مشکلات استخراج اتریوم که جهانیه، دستگاه های Asic هستن که نسبت به کارت های گرافیک قدرت بیشتری دارن؛ ولی خوشبختانه توسعه دهندگان اتریوم با تغییر الگوریتم استخراج اتر سعی دارن که این مشکل رو برطرف کنن.

مشکل بعدی که تو ایران برای استخراج همه ی ارزهای دیجیتال وجود داره مشکل قطع و وصل شدن اینترنته که میتونه ضرر هنگفتی به ماینر ها بزنه. قطع شدن برق تو تابستون هم مشکل مشابهیه و با عث قطع شدن فرآیند استخراج میشه.

استخراج اتریوم 2

در چند سال اخیر یکی از مباحث مهم در مورد ارز های دیجیتال مصرف انرژی آن ها برای ماینینگ بود برای همین سازندگان ارز دیجیتال برای این مسئله راهکار های جدیدی رو ارائه دادند که یکی از آن ها استخراج به روش اثبات سهام هستش، در ارتقای جدید شبکه اتریوم این ارز دیجیتال شاهد پدیده ای که اسم اون رو بمب سختی (difficulty bomb) نامیده اند میشه و عملا ماینینگ اتریوم غیر ممکن خواهد شد ولی این امکان وجود داره که شما بتونین بدون مصرف هیچ برقی ارز دیجیتال استخراج بکنید و به سود برسین یکی از ارز هایی که ازین روش سال هاست استفاده میکنه ارز دیجیتال کاردانو هستش که شما با استیک کردن این ارز میتونین به یه درصد از سود سالیانه برسین.
پس در به روزرسانی جدید اتریوم شما فقط با قفل کردن حساب خودتون بدون هیچ دردسری ارز دیجیتال اتریوم استخراج کنید البته باید این رو هم در نظر بگیرین که این روش سود کمتری رو به نسبت گذشته به ارمغان میاره.

 

کلام آخر

صنعت ماینینگ، یک صنعت پرسود و نوپاست. یکی از دلایل سودده بودن این صنعت در ایران که باعث شده حتی چینی ها هم برای سرمایه گذاری به ایران بیان. قیمت بسیار پایین برق در ایرانه، البته دلیل دیگر سودده بودن این صنعت برای ما ایرانی ها درآمد دلاری اون هستش. یادتون باشه که برای ورود به این صنعت و سرمایه گذاری در این حوزه باید حتما مقدار درآمد ماهانه ی خود رو به طور پیوسته حساب کنین تا خدایی نکرده، در این صنعت ضرر نکنین.

امیدواریم که این مقاله بتونه اطلاعات لازم برای سرمایه گذاری در این حوزه رو به شما بده، تا بتونین با انتخاب درست بیشترین سود ممکن رو از این صنعت داشته باشین.شما کدومرو انتخاب میکنین؟ خرید ارز دیجیتال یا استخراج اون؟ لطفا توی کامنت ها برامون نظرتون رو بنویسین


نظرات کاربران در مورد چگونه اتریوم استخراج کنیم؟
سوال امنیتی :5+76 = ?