استخراج بیت کوین در گوشی و لپ تاپ! از دروغ تا واقعیت

1401/06/09


استخراج بیت کوین در گوشی و لپ تاپ! از دروغ تا واقعیت، یکی از موضوعاتی که این روز ها محفل های فضای مجازی رو داغ و داغ تر کرده و ذهن خیلی از کاربرهای مشتاق و علاقه مند به ارزهای دیجیتال رو مشغول خودش کرده، اینه که آیا میشه با گوشی موبایل و لپ تاپ، بیت کوین استخراج کرد یا نه؟

این موضوع به قدری مهم هست که اگه بهش پرداخته نشه ممکنه خیلی ها رو گمراه کنه و در حالی که افراد میتونستن راه های درستتری برای ورود به بازار ارزهای دیجیتال رو طی کنن سراغ راه هایی میرن که علاوه بر ضرر های شخصی که بهشون وارد میشه به نتیجه ای که انتظارشو دارن نمی رسن، بلکه ممکنه حتی ورود به حوزه ارزهای دیجیتال رو هم از ذهنشون پاک کنن.

این روز ها صفحات مجازی برای جذب مخاطب هر کاری ممکنه انجام بدن، حتی و مخصوصا انتشار خبرهای نادرست یا معرفی برنامه هایی که به غیر از اینکه به تولید کنندگانشون برای کلاهبرداری از شما سواستفاده میکنن، هیچ فایده و کاربردی برای شما نخواهند داشت و اگه شخصی بدون اطلاع قبلی و با اعتماد کردن به این صفحات زرد وارد این برنامه ها بشن حتی اگه ضرری به سیستمشون یا سرقت اطلاعاتشون اتفاق نیوفته باز هم ممکنه به گوشی یا لپ تاپشون آسیب برسه و حتی اگه اون هم اتفاق نیوفته وقت و انرژی خودشون رو هدر دادن بدون اینکه به نتیجه دلخواه برسن، در حالی که اگه راه های درستی رو برای ورود به این بازار انتخاب می کردن، ممکن بود کلی راه در مسیر پیشرفتشون طی میکردن، حتی به هدف های کوتاه مدت نزدیکتر میشدن. شما کاربران عزیزصرافی اینانس می تونین برای داشتن اطلاعات بیشتر دراین زمینه مقاله آموزش استخراج بیت کوین رو مطالعه کنین که مطمئنا اطلاعات بسیار خوب و مفیدی بدست خواهید آورد.

استخراج بیت کوین در گوشی و لپ تاپ

ما در این مقاله سعی داریم بررسی کنیم که آیا استخراج بیت کوین در گوشی و لپ تاپ ممکن هست؟! از دروغ تا واقعیت چقدر فاصله وجود داره و اگه استخراج ممکن نیست یا به نفعتون نیست چه راه های جایگزینی برای ورودتون به بازار ارز های دیجیتال و درآمد زایی با گوشی همراه و لپ تاپ وجود داره.

استخراج بیت کوین در گوشی و لپ تاپ! از دروغ تا واقعیت:

برای استخراج بیت کوین قبلا از سیستم های خانگی با تکیه بر CPU استفاده میشد و کاربرد بسیار زیادی هم داشت. اما با گذشت زمان معادلات ریاضی رمزها پیچیده تر شدن و عملا این راهکار منسوخ شد و دستگاه های مخصوصی(ASIC) برای استخراج بیت کوین و سایر رمزارز ها تولید و روانه بازار شد.

الان هم که شما این مقاله رو میخونید، استخراج بیت کوین با گوشی و لپ تاپ ممکنه، ولی آیا به نفعتون هست که از این روش برای استخراج بیت کوین و بقیه رمز ارز ها استفاده کنین یا نیست؟

تو این روش، لپ تاپ و گوشی همراهتون تحت فشار زیادی قراره می گیره و عمر مفید اون به شدت کاهش پیدا میکنه. علاوه بر این، مصرف برق شما به شدت زیاد میشه و این یعنی، اگه از این روش بخواین استفاده کنین ممکنه ضرر کنین و اگه بخوام صادقانه بگم اصلا به نفعتون تموم نمیشه پس بهتره سراغ روش های دیگه ای برای استخراج بیت کوین یا ورود به بازار ارز دیجیتال برین. از طرفی هم، قیمت دستگاه های مخصوص استخراج بیت کوین انقدر بالا هست که ممکنه از ورود به بازار ارزهای دیجیتال و استخراج منصرف بشین. ولی سوال اصلی اینه که آیا از لپ تاپ و گوشی همراه برای استخراج ارزهای دیجیتال استفاده کنیم یا نکنیم؟

استخراج بیت کوین با گوشی: 

ممکنه برای استخراج بیت کوین دنبال راه به صرفه تری بگردین و با خودتون بگین، چه راهی بهتر از استفاده از گوشی همراه! در حالی که ضرر استفاده از این روش خیلی بیشتر از منفعتشه چون باعث کوتاه شدن عمر مفید گوشیتون میشه و قطعا به دستگاهتون آسیب می رسونه.

فارغ از اینکه شما با چه دستگاهی اقدام به استخراج بیت کوین کردین باید واحد اندازه گیری و قدرت دستگاهتونو بدونین. بر اساس تعداد کد هش بر ثانیه قدرت استخراج شما مشخص میشه.

همینطور که می دونید بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگه ای بر اساس هش ساخته شده. بنابراین استخراج بیت کوین چیزی جز خارج کردن هش با حل معادلات پیچیده ریاضی توسط سیستمتون نیست.

استخراج بیت کوین با گوشی بسیار کسالت آور خواهد بود، چون در بهترین حالت 50 هش بر ثانیه هست. البته این سرعت برای تمام گوشی های همراه شامل نمیشه و گوشی های دیگه بازار بیت ریتی بین 30 تا 50هش بر ثانیه دارن.

به طور کلی اگه بخوایم رو راست باشیم باید بگیم دور، استفاده از گوشی های آیفون با سیستم IOS خط بکشید. چون آیفون محدودیت زیادی داره و اجازه نمیده هر نرم افزاری رو دانلود و استفاده کنین و مشکل زیادی برای پیدا کردن و استفاده از اینگونه برنامه ها براتون ایجاد میکنه و حتی اگه موفق بشید هم باز تضمینی وجود نداره بعد ها برای اپدیت و استفاده به مشکل نخورین.

بهتره برای استفاده از این روش سراغ گوشی هایی با سیستم اندروید برید، چون گزینه های بیشتری برای استخراج بیت کوین در این سیستم ارائه شده و مورد استفاده قرار میگیره. ولی باز هم تاکید میکنیم که فشار زیادی رو قراره CPU تلفن همراهتون تحمل کنه و به احتمال خیلی زیاد آسیب برسونه به تلفن همراهتون ولی اگه هنوزم مصمم هستین که از این روش استفاده کنین، براتون چندتا از نرم افزار های استخراج بیت کوین رو معرفی می کنیم.

برنامه های انروید برای استخراج بیت کوین:

برنامه های زیاد و متنوعی برای استخراج بیت کوین وجود داره که به معرفی چندتا از این برنامه ها می پردازیم و توضیح مختصری در موردشون میدیم.

Crypto miner :

این برنامه با اینکه رابط کاربری جذابی نداره و استفاده ازش حس خوبی رو بهتون نمیده ولی ازارزهای دیجیتال بیشتری نسبت به برنامه های دیگه پشتیبانی میکنه که قابل استخراج هستن. البته لازم به ذکره، برای اینکه از این امکانات استفاده کنین نسخه ویژه رو خریداری کنین. تو این نرم افزار برای استخراج ارز دیجیتال مورد نظرتون، لازمه به یکی از استخرهای ماینینگ متصل بشید.

 AA Miner :

یکی از بهترین برنامه های اندرویدی استخراج ارز دیجیتال همین برنامه است که با پشتیبانی از بیشتر از 50 ارز دیجیتال و رابط کاربری بسیار خوب، میتونه گزینه خیلی خوبی باشه و یکی از بهترین الگوریتم های استخراج رو داره.

NeoNeon Miner :

یکی از نرم افزار های رایگانی که فقط تبلیغات درون برنامه ای داره و رابط کاربریش بدک نیست و قابل فهمه و مثل بقیه ی نرم افزارهای اندرویدی استخراج، پشتیبانی درست حسابی نداره و عملا به درد بخور نیست و برای استفاده و استخراج از این نرم افزار هم لازمه به یکی از استخر های استخراج متصل بشید.

Minergate:

این برنامه یکی از امنترین گزینه های موجود برای استخراج بیت کوین محسوب میشه. این برنامه جزو بهترین های استخراج بیت کوین هست.

MinerGate Mobile Miner :

این نرم افزار اندرویدی یکی از بهترین و شاید حتی بتوان گفت، بهترین نرم افزار اندرویدی استخراج ارز دیجیتال هست. این نرم افزار در اختیار شما کیف پول دیجیتال قرار میده تا بتونید هر ارز دیجیتالی که استخراج کردید درونش ذخیره کنید.

یکی دیگه از امکانات خاص این برنامه اینه که، شما میتونید کنترل کنید که چندتا از هسته ها و کدوم هسته ها برای استخراج مورد استفاده قرار بگیره و تعادلی در استفاده از هسته های گوشیتون ایجاد کنید و عمر مفید گوشیتونو کمی بیشتر کنید.

یکی دیگه از امکانات جالب این نرم افزار اینه که شما میتونید گزینه ای رو فعال کنید تا وقتی شارژ گوشیتون به انتهاش نزدیک شد و در حال تموم شدن بود دیگه ماینینگ انجام نشه.

استخراج بیت کوین با کامپیوتر:

همینطور که قبلا در موردش حرف زدیم، چند سال پیش بهترین گزینه برای استخراج بیت کوین کامپیوتر های خانگی بودند اما الان اینکار منسوخ شده و دیگه استخراج بیت کوین با کامپیوتر های خانگی یا لپ تاپ ها ارزش خاص یا صرفه ی مالی خاصی نداره، چون حتی ممکنه هزینه ی برق مصرفی رو هم تامین نکنه. چون با گذشت زمان بیت کوین توسعه پیدا کرد و برای استخراج لازم هست رمز های پیچیده تر ریاضی حل بشه و کامپیوتر های خانگی دیگه نمیتونن اینکارو انجام بدن.

البته در حال حاضر کامپیوتر های قدرتمندی از لحاظ سخت افزاری وجوود دارن که توانایی استخراج بیت کوین رو دارن. این سیستم ها مجهز به کارت گرافیک های بسیار قدرتمندی مثل شرکت AMD مدل.Radeon VII این کارت گرافیک 1400هرتز کار میکنه، 16 گیگ رم داره و 3000 وات هم برق مصرف میکنه.

البته ناگفته نمونه که کامپیوتر همچنان کاربرد بسیار زیادی در این حوزه داره و خواهد داشت ولی دیگه نمیشه از هر سیستمی برای استخراج بیت کوین استفاده کرد، اما شاید بشه از کامپیوتر خانگی برای استخراج ارز های دیجیتال کمتر توسعه یافته استفاده کرد.

حتی با وجود اینکه دستگاه های تخصصی برای استخراج بیت کوین تولید و عرضه شده، باز هم وجود کامپیوتر ضروریه. چرا که کامپیوتر در نقش مغز کنار این دستگاه ها قرار می گیره و به عنوان مراقب و کنترل عمل میکنه. پس در نتیجه وجود کامپیوتر در کنار انت ماینر ها ضروریه و در این فرآیند کامپیوتر هم اشتراک داره.

با یک دستگاه قدرتمندی مثل دستگاه شرکت ASIC به 1200 روز زمان نیاز دارید تا یک دونه بیت کوین استخراج بشه.

استخراج بیت کوین یه فرایند گروهیه، به طوریکه گروهی از استخراج کننده ها، بلاک ها رو کشف و تراکنش ها رو به اونها اضافه میکنن. به طور کلی کشف هر بلاک حدودا 10 دقیقه زمان میبره، که مقدار ثابتی بیت کوین در هر بلاک وجود داره.

یکی دیگه از راه های استخراج بیت کوین با کامپیوتر خانگی روش CryptoTab Browser هست. در این روش شما دوستاتون روهم دعوت می کنین تا یک گروه تشکیل بدین، و روند استخراج رو به صورت گروهی پیش می برین و از استخر استخراج، بیت کوین استخراج می کنین.

همونطور که متوجه شدین، مدت زمان استخراج بیت کوین متفاوته و بستگی به فاکتور های بسیاری داره و نمیشه به یک علت محدودش کرد. اما مهمترین فاکتور، استفاده از سیستم قدرتمند هست که باعث افزایش سرعت روند استخراج بیت کوین میشه.

معایب استخراج بیت کوین با لپ تاپ:

به طور کلی میشه گفت، لپ تاپ برای استخراج یا ماینینگ گزینه ی مناسبی محسوب نمیشه. حتی لپ تاپ های بسیار قدرتمندی که برای گیمینگ طراحی شده اند هم برای استخراج بیت کوین گزینه ی خیلی خوبی محسوب نمیشن و توانایی 24 ساعته کار کردن رو ندارن. اگه قصد دارین به لپ تاپتون آسیب بزنین و سخت افزارشو نابود کنین، ماین کردن گزینه ی مناسبی برای اینکار محسوب میشه.

معایب استخراج بیت کوین با لپ تاپ

آسیب هایی که استخراج بیت کوین ممکن است به لپ تاپ شما بزند

آسیب به فن لپ تاپ:

لپ تاپ های امروزی به سمتی کشیده شده اند که اجزای متحرکی نداشته باشند و همونطور که می بینید، دیسک های مکانیکی و درایو های نوری به سرعت در حال کنار گذاشته شدن هستن. در حالی که کامپیوتر های خانگی همچنان از فن های متحرک استفاده میکنند. هرچه فن سیستم شما سریعتر و طولانی تر کار کنه زود تر خراب میشه و زودتر باید تعویضش کرد، اما در لپ تاپ ها حتی اینکار هم تا حدود بسیاری سخته ولی در کامپیوتر های خانگی این کار خیلی خیلی راحتتره.

معایب استخراج بیت کوین با لپ تاپ

لپ تاپ های مدرن این قابلیت رو دارن که سرعت فن رو به صورت خودکار برای مطابقت با بار حرارتی تنظیم میکنه و فقط زمانی خاموش میشه که با لپ تاپتون کار سنگینی نمیکنین ولی اگه استخراج بیت کوین با لپ تاپ انجام بدین، دائما کار میکنه و تحت فشار خیلی زیادی قراره میگیره و از بین میره.

آسیب به باتری لپ تاپ:

استخراج بیت کوین به واسطه گرمای بیش از حد، عمر باتری لپ تاپ شما رو کم میکنه. همینطور که می دونید گرما قاتل باتری هاست و از اونجایی که متوجه شدین فن لپ تاپ پاسخگوی این حجم از گرمای تولیدی هنگام استخراج نیست. در اینصورت باتری لپ تاپ شما در معرض مداوم گرمای تولیدی قرار میگیره و اون هم به مرور زمان اما با سرعت خیلی بیشتری نسبت به روند عادیش از بین میره.

این در حالی که قطعات سخت افزاری لپ تاپتون در حالت عادی عمر خیلی بیشتری قرار بود داشته باشن با مورد استفاده قرار گرفتن لپ تاپتون به عنوان اسخراجگر، عمر مفیدشون به شدت کاهش پیدا میکنه.

به طور کلی باتری ها نسبت به گرما حساسیت زیادی دارن. باتری های لیتیوم یونی باید در دمای 20- درجه تا 60 درجه سانتیگراد کار کنند تا کارکرد بهینه و ذخیره مناسبی داشته باشن و در صورتی که این نکته رعایت نشه به سرعت از بین میرن.

در سال 2018 محققی به نام Shuai Ma به همراه گروهش، مقالهه ای با همین مضمون منتشر کردن. این مقاله ی مستند با طراحی آزمایشاتی نشون دادن، باتری های لیتیومی با قرار گرفتن چند روزه در معرض گرمای بیشتر از 75 درجه، دچار آسیب دیدگی بسیار زیادی میشن.

این نکته رو هم بیان کنیم که باتری شما طی چند روز قرار نیست از بین بره و خراب بشه اما روند نزولیش سرعت بیشتری نسبت به حالت عادی خواهد داشت. این نکته رو هم در نظر بگیرید که دمای GPU که در لپ تاپ های مدرن امروزی به کار گرفته میشه، ممکنه تا 100 درجه سانتیگراد داغ بشن، مخصوصا اگه کار سنگینی مثل استخراج بیت کوین توسطشون انجام بشه. در این شرایط ممکنه به سایر اجزای لپتاپ هم آسیب برسه.

درکل لپ تاپ هایی که تا الان تولید شدن زیاد به درد استخراج نمی خورن و با در نظر گرفتن سرعت استخراج یک بیت کوین، زیاد به صرفه به نظر نمیرسه. 

علاوه بر تمام نکاتی که بالا گفته شد، مصرف انرژی که در هنگام استخراج متحمل میشید به احتمال زیاد از ارزی که تولید میشه قیمت بیشتری خواهد داشت و به احتمال زیاد نه تنها سود نخواهید کرد بلکه ممکنه استخراج بیت کوین با لپ تاپ به ضررتون تموم شه.

بعضی از پیج های اینستاگرامی صرفا برای جذب مخاطب این دروغ ها رو به مخاطب هاشون تحویل میدن. اگه اینطور بود همه یه گوشی و لپ تاپ گیمینگ میگرفتن و درآمد چند ده میلیونی کسب میکردن و همین موضوع هم به غیر منطقی بودن این موضوع دلالت داره.

اما سوال بسیارمهمی که پیش میاد اینه که، اگه استخراج بیت کوین با گوشی و لپ تاپ منطقی نیست، چرا اینهمه در فضای مجازی در موردش گفته میشه؟

جواب ساده س. برای اینکه با این راه شما مجبورید آموزش ببینید توسط همون افراد و در طی آموزش خودتون متوجه میشید که این نظریه ها هیچ مبنای علمی ندارن و برای وارد شدن به بازار ارزهای دیجیتال باید راه های دیگه ای رو انتخاب کنید.

راه های جایگزین

بعضی ها میگن خب ما میخوایم با استفاده از گوشی ارز دیجیتال به دست بیاریم. با توجه به اینکه استخراج یا ماینینگ به صرفه نیست راه جایگزین جالبی برای کسب ارزدیجیتال موجوده که ما به بررسی اون می پردازیم و چند نمونه هم معرفی می کنیم.

بازی های کریپتویی:

به نوعی بازی ویدیویی یا موبایلی میگن که در ازای بازی کردن به بازیکن ها ارز دیجیتال یا NFT جایزه میده.

چی بهتر از این که بازی کنی و ارز دیجیتال جایزه بگیری؟

چی بهتر از این که بازی کنی و ارز دیجیتال جایزه بگیری؟

 این بازی ها هرروز محبوب تر میشن و به کاربرانشون اضافه میشه. نیاز به سرمایه ی اولیه نداره و کاملا رایگانه و پرداخت های درونیشم بر اساس همون ارزهایی هست که با بازی کردن کسب میکنین.

این بازی ها اول صرفا برای کامپیوتر ها و به اصطلاح بهتر برای دسکتاپ ها طراحی شدن، اما با افزایش تعداد کاربران و محبوبیت بسیار زیادی که به واسطه نوع بازی ها ، برای انواع پلتفرم های دیگه از جمله گوشی های همراه، ساخته شدن و روز به روز هم محبوب و محبوبتر میشن.

در این قسمت از مقاله به معرفی و بررسی تعدادی از این بازی ها میپردازیم تا شاید به عنوان روش جایگزین به سمت این بازی های رایگان برین و کسب درآمد کنین.

بهترین بازی های کریپتویی و بلاکچینی:

 AXIE INFINITY (بازی اکسی انفینیتی):

بازی AXIE INFINITY توسط توسعه دهندگان فیلیپینی طراحی و عرضه شده و به سرعت به عنوان یکی ازمحبوبترین بازی های کریپتویی شناخته شد. این بازی به قدری به زندگی انسانها تاثیر گذاشته که بعد از اینکه از مدرسه یا محل کار به خونه بر میگردن بلافاصله پشت سیستمشون میشینن و به عنوان کار ثانویه بازی می کنن و درآمد کسب می کنن. تمرکز بازی روی جمع آوری، پرورش و مبارزه با هیولاهاست.

بهترین بازی های کریپتویی و بلاکچینی

کاربرای این بازی در دو قالب Axie Infinity Shards و Smooth Love Potions پاداش دریافت میکنن. به این صورت که امکان خرید و فروش هیولاها در بازار داخلی این بازی وجود داره. کسایی که تازه وارد این بازی شدن و امکان خرید توکن اکسی رو ندارن، میتونن از بورسیه ی تحصیلی استفاده کرده و پول دربیارن.

SandBox(سندباکس):

این بازی رابط کاربری فوق العاده ای داره و جذابیت زیادی که داره باعث شده تو لیست بهترین بازی های کریپتویی قرار بگیره. این بازی کاملا رایگان در دسترس عموم قرار گرفته. 

بهترین بازی های کریپتویی و بلاکچینی

در بازی سند باکس، بازیکنان با ساختن فضای سه بعدی به صورت کاملا رایگان و همکاری در ساختن یک متاورس بزرگ و غنی سهیم میشن. پایه ی تمام مبادلات داخل بازی توسط توکن اختصاصی سند صورت میگیره. علاوه بر سند توکن های دیگری مثل لند و اسست وجود دارن. لندها نوعی توکن NFT با استاندارد ERC-721 هستند که نماینده دارایی های ملکی در این بازی هستند.

به کمک ابزارهای ساخت ساز آیتم های مختلفی بسازید و خلاقیت خودتونو به کار ببندید و شخصیت منحصر به فردی رو درست کنین.

STAR ATLAS (استار اطلس):

بازی متاورسی استار اطلس، بازی استراتژیکی است که در آینده ی دوری در سال 2620 اتفاق می افتد. در این بازی سه جناح وجود دارد که برای بدست آوردن منابع با هم رقابت می کنند. هدف این پروژه تبدیل شدن به یک دنیای موازی دیجیتال با دنیای فیزیکیه که خود انحصارا فعالیت های اقتصادی و تجاری خودپایدار داشته باشه.

 مثل بیشتر سازمان های غیر متمرکز، این پروژه هم مبتنی بر ساختار های غیر متمرکز(DeFi) مثل وام دهی، بیلد فارمینگ هست.

این پروژه در آینده ی نه چندان دور برای تقویت حس واقعی بودن فضای متاورس از فناوری Nanite Unreal Engine 5 استفاده کنه، که یه یازی اجازه میده تصاویر سینمایی خیلی شبیه به واقعیت بهره بگیره و بازیکن رو در فضای بازی غوطه ور کنه.

بهترین بازی های کریپتویی و بلاکچینی

بازی های متاورسی و کریپتویی روز به روز متوع تر میشن و بر تعدادشون و بازیکن هاشون افزوده میشه و توسعه ی بیشتری پیدا می کنه. پیشنهاد می کنیم در یان مورد بیشتر مطالعه کنین و بازی های کریپتویی با هیجان زیادی رو تجربه کنین.

جمع بندی کلی:

با توجه به توسعه ی روز به روز بیت کوین استخراج سختتر میشه و همین سختی یکی از عوامل تمایز بیت کوین با بقیه ی ارز های دیجیتال هست و ارزش بالاتری نسبت به سایر ارزهای دیجیتال داره و اینطور که بنظر میاد حالا حالاها خواهد داشت.

استخراج بیت کوین با گوشی، لپ تاپ و کامپیوتر های خانگی زیاد منطقی بنظر نمیاد و استخراج سایر ارز های دیجیتال هم براتون صرفه ی مالی نخواهد داشت حتی اگه به طور رایگان بتونین اونهارو استخراج کنین به نابود شدن سیستمتون و انرژی مصرفی توسط سیستمتون نمی ارزه. بنظر میاد تنها راه منطقی استخراج بیت کوین، تهیه ی دستگاه های مخصوص استخراج هستش.

در این مقاله با عنوان، "استخراج بیت کوین در گوشی و لپ تاپ! از دروغ تا واقعیت" سعی کردیمتمام جوانب استفاده از گوشی و لپ تاپ و سیستم خانگی رو بررسی کردیم و راه های جایگزین، برای کسب درآمد وارز دیجیتال بهتون پیشنهاد دادیم.


نظرات کاربران در مورد استخراج بیت کوین در گوشی و لپ تاپ! از دروغ تا واقعیت
  • از لحاظ تئوری میشه با گوشی ارزهای دیجیتال رو استخراج کرد اما از لحاظ عملی گوشی شما نابود میشه و پردازنده اون از کار می افته این در صورتی هست که دستگاه ها و ماینر های مخصوص این کار به سختی کار استخراج را انجام می دهند و این روند هر ساله سخت تر میشه و

سوال امنیتی :8+51 = ?