استخراج بیت کوین چیست؟ استخراج BTC چیست؟

1402/06/09
استخراج بیت کوین چیست؟ استخراج BTC چیست؟


فرایند استخراج همیشه سرمایه دارها رو بسمت خودش جذب کرده از استخراج طلا تا زغال سنگ گرفته و هزاران سنگ قیمتی دیگه.  کمتر کسی رو میبینیم که این روزها اسم بیت کوین رو نشنیده باشه یا خرید و فروشش رو انجام نداده باشه. این مقاله در مورد استخراج بیت کوین چیست؟ و هر چیزی که در این مورد نیاز هست بدونین بوده. چون همونطور که میدونیم کشورهای زیادی به استخراج بیت کوین روی آوردن و با بالا رفتن قیمت بیت کوین چون هزینه استخراج BTC مقرون به صرفه شده، امروزه یکی از بهترین راه های درامد زایی در حوزه ارز دیجیتال به شمار میاد.

استخراج بیت کوین چیست؟

ارزدیجیتال با تولد بیت کوین پا به عرصه جهان گذاشت. اما اینجا این سوال پیش میاد که بیت کوین چطوری استخراج میشه؟ در حالت کلی بخوایم استخراج BTC چیست؟ رو تعریف کنیم اینطوری میشه گفت که استخراج بیت کوین یا ماینینگ بیت کوین فرایندی هستش که طی اون افرادی از سراسر دنیا میان دستگاه هایی بنام ماینر رو در اختیار بلاکچین بیت کوین قرار میدن تا به انجام تراکنش های بیت کوین در شبکه کمک کنن و امنیت بلاکچین بیت کوین رو بالا ببرن و به ایجاد بلاک های جدید در شبکه بیت کوین کمک کنن و در ازای این کار بعنوان پاداش بیت کوین دریافت کنن. این کار رو استخراج بیت کوین میگن که در طی اون ماینرها طی فرایندی بنام هش به حل معادلات پیچیده ریاضی می پردازن.

طبق اطلاعات منتشر شده قبلا چین 50 درصد از کل ماینینگ بیت کوین رو در اختیار خودش داشت که با خاموش کردن تعداد خیلی زیادی از ماینر در سال 2021 مسلما این مقدار کاهش پیدا کرده است و بعد از کشور چین، امریکا در حدود 14 درصد از ماین BTC ها رو انجام میده و بعد اون هم کشور روسیه با استخراج ده درصدی بیت کوین رتبه سوم استخراج بیت کوین رو در جهان به خودش اختصاص داده و ایران هم استخراج بیت کوین رو بطور گسترده ای انجام میده و در حال حاضر 4.5 درصد از استخراج کل بیت کوین های دنیا در ایران صورت میگیره که توسط ایرانی ها و کشورهای چین و هند و غیره در کشورمون انجام میشه. 

چرا استخراج بیت کوین؟

استخراج بیت کوین چیست | استخراج بیت کوین | استخراج BTC

یکی از سوالاتی که در مبحث استخراج Bitcoin چیست؟ براتون شاید پیش بیاد اینه که چرا بیت کوین استخراج میشه و این ماین BTC از کجا میاد؟ در ادامه براتون توضیح میدم. یکی از ویژگی های مهم بیت کوین عدم تمرکز هستش. اگه دقت کنین میبینین که در سیستم های سنتی فرایند تولید پول در یک نهادی بنام بانک مرکزی متمرکز شده است و اختیار کلی ارز دولتی هر کشور هم در اختیار اون کشور هستش و بانک ها فقط ده درصد ارز دولتی رو دارن و پول حکومتی در اختیار خود اون کشور قرار داره و خود حکومت تصمیم میگیره که چقدر ارز در دسترس بانک ها قرار بگیره و خودشون هر زمان بخوان تصمیم میگیرن که چقدر ارز جدید چاپ کنن و در اختیار مردم قرار بدن و همه تراکنش ها هم فقط توسط بانک مرکزی تایید یا رد میشن و بیت کوین در نقطه مقابل این قضیه قرار داره.

بیت کوین وقتی در سالهای 2008 و 2009 توسط ساتوشی ناکاموتو راه اندازی شد ویژگیش این بود که دیگه مثل ارزهای سنتی متمرکز نبود و در اختیار نهاد خاصی یا حتی سازنده اش قرار نگرفت بلکه اطلاعات تراکنش های این شبکه توسط تعداد خیلی زیادی گره یا نود (Node) نگهداری میشن و این گره ها توسط ماینرها بوجود میان و بجای متمرکز کردن بلاکچین بیت کوین، آوردن در این شبکه از یک الگوریتم بنام الگوریتم اثبات کار (Proof of Work) استفاده کردن و تایید و کنترل تراکنش های این ارز دیجیتال رو در اختیار کل کاربرهای دنیا قرار دادن.

استخراج بیت کوین یک روش پاداش دهی بودش که افراد مختلف در سراسر دنیا رو تشویق کنن که ماینرها و دستگاه های استخراج بیت کوین راه اندازی کنن و به تایید تراکنش های کاربرها بپردازن و بخاطر این کار بیت کوین پاداش بگیرن.

الگوریتم اثبات کار چیست؟

استخراج بیت کوین _ الگوریتم اثبات کار

حالا برای فهم هر چه بهتر اینکه استخراج BTC چیست؟ باید یکم در مورد یک الگوریتم که در شبکه بیت کوین که بهش الگوریتم اثبات کار میگن و ازش استفاده میشه براتون بگم.

در حوزه ارزهای دیجیتال از چند الگوریتم استفاده میشه یکیشون اثبات سهام (Proof of Stake) و یکی دیگه اثبات کار (PoW) هستش که در بیت کوین از اثبات کار استفاده میشه و افراد فعال تو بلاکچین بیت کوین که شامل ماینرها میشن با استفاده از این الگو تراکنش هایی که درون شبکه بیت کوین انجام میشن رو تایید میکنن و به ایجاد بلاک های جدید بلاکچین کمک میکنن و اینطوری بلاکچین بیت کوین بوجود میاد. در اصل اضافه کردن هر بلاک به بلاکچین بیت کوین مستلزم حل کردن معادلات پیچیده ریاضی هستش که فقط با حدس زدن اعداد میشه این کار رو انجام داد و برای حل این معادلات به دستگاه استخراج بیت کوین نیاز هستش که با همدیگه بخاطر حل این معادلات پیچیده رقابت کنن و وقتی یک معادله حل شد معنیش این بوده که یک ماینر پاسخ این معما رو که در واقع هش یک بلاک هستش رو پیدا کرده، بعدش میاد این بلاک رو به شبکه ارسال میکنه. سایر ماینرها این پاسخ رو تایید می‌کنن و بلاک مذکور در مدت زمان کمی تایید میشه.

فرایند هایی که در بالا بهتون گفتم شیوه کار بلاکچین بیت کوین بوده و با توجه به این توضیحات باید دونسته باشین که بدون وجود دستگاه استخراج بیت کوین در شبکه نمیشه هیچ تراکنشی در این بلاکچین انجام داد و برای جذب افراد و سازمان ها برای سرمایه گذاری در شبکه بیت کوین، بخاطر تایید تراکنش ها و ایجاد بلاک های جدید بهشون بیت کوین جایزه میدن و این جایزه بیت کوین هایی هستن که هنوز استخراج نشدن. کل این فرایند رو میگن ماینینگ بیت کوین و الان باید دستتون اومده باشه که چرا در بیت کوین از استخراج استفاده میشه و استخراج بیت کوین چیست؟

فواید استخراج بیت کوین چیست؟

 استخراج بیت کوین - ماین BTC - فواید استخراج بیت کوین

حالا شاید بخواین استخراج Bitcoin رو انجام بدین ولی ندونین که مزایای استخراج Bitcoin چیست؟ و چرا اینهمه سازمان و کشور و کاربر در سراسر دنیا به ماین BTC با دستگاه ماینر بیت کوین روی آورن و چرا اینهمه این بحث مهم شده. حتی امروزه در کشور خودمون روزی نیست که در این مورد خبری از اخبار نشنویم. در کل فرایند استخراج بیت کوین منفعت های زیر رو برای استخراج کننده ها داره:

بدست آوردن بیت کوین بعنوان پاداش

همونطور که در بالا گفتیم وقتی شما چند تا دستگاه ماینر بیت کوین میخرین و اونا رو برای استخراج بیت کوین در شبکه این ارز دیجیتال راه اندازی میکنین در اصل دارین کمک میکنین که شبکه بیت کوین بتونه تراکنش های کاربرها رو با کمک دستگاه شما تایید کنه و بلاک های جدید تو شبکه بوجود بیان و با انجام این کارها شبکه بیت کوین بهتون پاداش میده و این پاداش در حال حاضر به ازای ایجاد هر بلاک 6.25 بیت کوین هستش. پس شما اگه تو فرایند استخراج Bitcoin شرکت کنین بعنوان پاداش بیت کوین بدست میارین که قیمتش هم کم نیست.

بالا بردن امنیت شبکه بیت کوین

شبکه بیت کوین یک شبکه غیر متمرکز بوده و غیر متمرکز بودن یعنی انجام تراکنش ها و ثبت شون رو یک نهاد خاص انجام نمیده و هر کسی که تو دنیا دستگاه استخراج بیت کوین داره و اونو تو شبکه بیت کوین راه اندازی کرده میتونه مثل یک نهاد مرکزی عمل کنه و این غیر متمرکز بودن کار هک کردن این شبکه رو خیلی سخت میکنه. در حالت کلی برای هک شبکه بیت کوین هکر باید 51 درصد قدرت شبکه رو در اختیار خودش قرار بده و هر چقدر تعداد ماینرهای شبکه بیت کوین بیشتر بشن هک کردن این شبکه خیلی سخت تر خواهد شد.

بدست آوردن بیت کوین های ارزان تر

خرید ارز دیجیتال بیت کوین در زمان نوشتن این مقاله چیزی در حدود 32000 دلار برای شما آب میخوره و با دلار 25000 تومن اگه قیمتش رو حساب کنیم به پول خودمون چیزی در حدود 800 میلیون تومن میشه و قیمتش بالاست ولی اگه بخوایم با ماین کردین این بیت کوین ها رو بدست بیاریم با هزینه خیلی کمتر از هشتصد میلیون هم بدست میان. یعنی در کل افرادی که توانایی راه اندازی یک شبکه استخراج بیت کوین رو دارن با حساب کردن همه هزینه های خرید دستگاه ماینر بیت کوین و مصرف برق باز هم سود خیلی خوبی از این فعالیت بدست میارن.

دستگاه ماینر BTC چیست؟

استخراج بیت کوین چیست؟ | دستگاه ماینر بیت کوین

وقتی صحبت از استخراج بیت کوین چیست؟ میشه اولین چیزی که به ذهن مون میرسه دستگاه ماینر Bitcoin هستش. در سال های اولیه پیدایش بیت کوین استخراجش کار خیلی سختی نبود و در اصل درجه سختی استخراج بیت کوین کم بود و کاربرها با استفاده از قدرت سی پی یو یک دستگاه کامپیوتر هم میتونستن به استخراج بیت کوین روی بیارن ولی امروزه سختی استخراج بیت کوین بالا رفته و نمیشه به هیچ وجه با کامپیوتر کار استخراج بیت کوین رو انجام داد و بخاطر همین از دستگاه های مخصوص این کار استفاده میکنن که بهشون دستگاه ماینر BTC یا Asic میگن.

در کل به افرادی که در سراسر دنیا به استخراج بیت کوین مشغول هستن، ماینر میگن و همگی با هم در رقابت هستن که به تعداد بیشتری ارز دیجیتال استخراج نشده دست پیدا کنن و سود بیشتری رو نصیب خودشون کنن. دستگاه ماینر Bitcoin که بهش اسیک Asic میگن که مختصر شده مدارهای مجتمع با کاربرد خاص هستش، دستگاهی هستش که در شبکه بیت کوبن ازش برای ماینینگ BTC استفاده میشه.

و اصطلاح ماینینگ در شبکه بیت کوین یعنی فرایندی که طی اون تراکنش هایی که در شبکه بیت کوین انجام میشن توسط دستگاه های ماینر تایید میشن و در دفتر توزیع کل بلاکچین ثبت میشن. خلاصه اینکه تراکنش هایی که شبکه بیت کوین تایید میشن در بلاک ها جمع میشن و برای اضافه شدن این بلاک ها به زنجیره بلاک های موجود در شبکه بلاکچین بیت کوین باید کد گذاری بشن که پیچیدگی های خاص خودشون رو دارن و هر دستگاه ماینر BTC که زود تر بتونه کد گذاری درست رو انجام بده پاداش میگیره و با کل این فرایند استخراج بیت کوین میگن.

دستگاه ماینر چگونه کار میکند؟

قبلا گفتیم که ماینرها با وصل شدن به استخر استخراج بیت کوین به تایید تراکنش ها و ایجاد بلاک های جدید تو شبکه بیت کوین کمک میکنن. حالا میخوام بهتون بگم دقیقا این کار رو چجوری انجاک میدن؟

ببینید وقتی که یک تراکنش تو شبکه بیت کوین انجام میشه بطور مستقیم به بلاکچین بیت کوین اضافه نمیشه بلکه در جایی بنام استخر حافظه (Memory Pool) ذخیره میشه و ماینرها میان این تراکنش ها رو از استخر حافظه جمع کرده و در یک بلاک جدید قرار میدن و همه ماینرها تلاش میکنن که این بلاک رو به بلاکچین اضافه کنن و برای این کار از یک فرایند بنام هش استفاده میکنند که ورودی حروف و اعداد رو به یک خروجی رمزنگاری شده با درازای ثابت تبدیل میکنن. هش با استفاده از الگوریتم های خاصی ساخته میشه و برای مدیریت بلاکچین ها ضروروی به حساب میاد. این کل کار یک ماینر در شبکه بیت کوین هستش.

در فرایند هشینگ نرخ بدست امده شامل مجموعه ای از اعداد و حروف هستش که شباهتی به داده های اولیه نداره و شامل حل کردن یکسری معادله های پیچیده ریاضی هستش که نیازمند کار زیادی هستش. همین فرایند باعث مصرف برق خیلی زیادی از طرف ماینرها میشه. این فرایند یک طرفه هستش و قابل برگشت نیست بخاطر همین هک نمیشه.

هش چیست؟

استخراج بیت کوین | استخراج BTC | هش چیست

اگه علاقمند به ماینینگ Bitcoin با استفاده از دستگاه ماینر هستین احتمالا زیاد این کلمه هش رو خواهین شنید و در مبحث استخراج ازش زیاد استفاده میشه. در کل هش به فرایندی میگن که طی اون داده های ورودی بلاکچین با استفاده از الگوریتم هش به یک زنجیره تصادفی از اعداد و حروف تبدیل میشن. در بلاکچین بیت کوین گفتیم که تراکنش هایی که بین کاربرها صورت میگیره در بلاکچین باید ثبت بشه تا کسی نتونه دوبار یک مقدار بیت کوین رو انتقال بده و کلاهبرداری و تقلب صورت نگیره بخاطر همین باید این داده ها در بلاک های شبکه بطور دقیق ثبت بشن و به بلاکچین بیت کوین اضافه میشن و این داده ها برای جلوگیری از هک شدن باید رمزگذاری بشن و این کار توسط یک الگوریتم بنام هش صورت میگیره.

این الگوریتم بطور گسترده ای در فناوری بلاکچین و اطلاعات مورد استفاده قرار میگیره و کار اصلی هش رمزگذاری کردن اطلاعات و ورودی های یک شبکه هستش. از این فرایند هر کجا که نیاز به رمزنگاری باشه مثل ذخیره پسورد ایمیل ها و غیره استفاده میشه و در بلاکچین بیت کوین برای رمزگذاری تراکنش های بیت کوین و ثبت در شبکه بلاکچین استفاده میشه. یکی از نکات مهم در مورد هش این هستش که این فرایند یک طرفه بوده و قابل برگشت نیست. در بلاکچین بیت کوین از الگوریتم SHA-256 برای هش داده ها استفاده میشه که مهم نیست اندازه ورودی چه مقدار باشه و همیشه هش اونو به یک خروجی با اندازه ثابت تبدیل میکنه و در بیت کوین خروجی همیشه طول ثابت 256 بیت رو داره.

هش ریت (Hash Rate)چیست؟

استخراج BITCOIN | هش ریت چیست؟

در زمانی که میخواین یک دستگاه ماینر بخرین مهمترین چیزی که باید بهش توجه بکنین و شاید قبلا هم شنیده باشین هش ریت دستگاه هستش. در واقع هش ریت دستگاه یعنی اینکه دستگاه چه تعداد عملیات هشینگ در فرایند ماینینگ بیت کوین رو قادر هستش که انجام بده وبه نوعی هش ریت همون سرعت عمل دستگاه ماینر شما هستش و هر چه میزان هش ریت دستگاهی که میخرین بیشتر باشه اون دستگاه فرایند ماینینگ بیت کوین رو با سرعت بیشتری انجام خواهد داد.

هش ریت رو بر مبنای ثانیه اندازه گیری میکنن و مثال های زیر بیشتر میتونه کمکتون کنه

  • 1 KH/s برابر هستش با هزار هش در ثانیه
  • 1 MH/s برابر هستش با یک میلیون هش در ثانیه
  • 1 GH/s برابر هستش با یک میلیارد هش در ثانیه
  • 1 TH/S برابر هستش با یک تریلیون هش در ثانیه

هزینه برق ماینر

ماینرها برق خیلی زیادی مصرف میکنن و کسایی که قصد استخراج بیت کوین دارن یکی از چیزهایی که باید مد نظرشون باشه میزان مصرف برق استخراج بیت کوین هستش که باید محاسبه بشه و البته خیلی ها در ایران به روش غیر قانونی بیت کوین استخراج میکنن و هزینه برق خیلی کمتری در مقایسه با کسایی که مجوز این کار رو میگیرن، . برای محاسبه دقیق میزان برق مصرفی ماینرهای خودتون اول به سایت وزارت نیرو باید مراجعه کنین و تعرفه برق مصرفی منطقه خودتون رو پیدا کنین و بعدش برای محاسبه هزینه برق مصرفی ماینر خودتون به روش زیر عمل کنین:

میزان برق مصرفی ماینردر یک ماه = انرژی دستگاه 30×24×

بطور مثال اگه بخوایم میزان برق مصرفی ماینر WhatsMiner M30S رو که توان مصرفی در حدود 3268 وات هستش رو حساب کنیم اینطوری حساب خواهد شد: 30×24×3.268= 2352.96

پس میزان برق مصرفی این دستگاه در حدود 2352.96 کیلو وات ساعت هستش که این مقدار را در تعرفه برق که تعیین شده ضرب میکنیم و هزینه برق مصرفی رو بدست میاریم. اگه هزینه برق مصرفی رو 900 تومن در نظر بگیریم میشه 2352.96×900= 2111664 میشه دو میلیون و صد هزار تومن برای هر دستگاه.

یعنی شما برای راه اندازی هر دستگاه از این نوع ماینر در ماه با نرخ 900 تومنی برق باید 2 میلیون و صد هزارتومن هزینه برق بپردازین.

تعداد کل بیت کوین های موجود در دنیا

استخراج بیت کوین چیست؟ | تعداد کل بیت کوین چقدر است؟

سوال بعدی که شاید براتون پیش بیاد اینه که ماینرها تا پایان دنیا همینطوری به ماینینگ BTC میتونن ادامه میدن؟ جوابش اینه که خیر نمیتونن چون تعداد کل بیت کوین هایی که قراره عرضه بشن محدود هستش و کلا در دنیا 21 میلیون عدد بیت کوین وجود خواهد داشت و در زمان نوشتن این مقاله دقیقا تعداد 18,759,600 بیت کوین توسط ماینرهای سراسر دنیا استخراج شده ان و تعداد 2,240,400 بیت کوین برای استخراج باقی موندن و توسط ماینرها در سرتاسر دنیا در حال استخراج هستن. که همین تعداد بیت کوین هم طبق پیش بینی ها تا سال 2140 بطور کامل استخراج خواهند شد.

البته این قضیه رو هم مدنظر داشته باشین که تعداد واقعی کل بیت کوین ها در دنیا 21 میلیون عدد نخواهد بود و کمی کمتر از این مقدار خواهد بود دلیلش هم اینه که یکسری افراد مقداری بیت کوین در ابتدا که قیمتش پایین بود رو تو کیف پول هایی ذخیره کردن که امروزه به اون کیف پول ها دسترسی ندارن و در اصل اون بیت کوین ها از شبکه خارج شدن. در کل خود ساتوشی ناکاموتو خالق بیت کوین اولین تراکنش بیت کوین رو خودش انجام داد و 50 بیت کوین رو انتقال داد که دیگه به شبکه برنگشتن و یکسری بیت کوین ها به ادرس های غیر فعال ارسال شدن و دلایل دیگه هم هست که باعث شده تعداد واقعی بیت کوین ها کمتر از 21 میلیون عدد باشن و طبق یکسری محاسباتی که در مورد موجودی واقعی بیت کوین ها انجام شده، براورد شده که تعداد 1.5 میلیون بیت کوین امروزه در دسترس نیستن و میشه گفت تعداد واقعی کل بیت کوین ها 19.5 میلیون عدد خواهد بود.

حالا شاید براتون سوال پیش بیاد که وقتی همه بیت کوین ها استخراج بشن ماینرها چه درامدی خواهند داشت؟ جوابش اینه که در حال حاضر ماینرها علاوه بر درامدی که از ایجاد بلاک های جدید در شبکه بیت کوین دریافت میکنن، بخاطر تایید تراکنش هایی که بین کاربرهای سراسر دنیا انجام میدن هم کارمزد میگیرن و یکی از راه های درامد این ماینرها همین تراکنش هایی هستش که روزانه کاربرهای دنیا در معاملاتشون از بیت کوین استفاده میکنن و بابت انتقال بیت کوین مقداری کارمزد میپردازن و این کارمزد به ماینرها تعلق میگیره و اگه روزی استخراج Bitcoin تموم شد، اونموقع درامد ماینرها از تایید تراکنش های بین کاربرها در سراسر دنیا خواهد بود.

پاداش بلاک در بلاکچین بیت کوین

بلاک به بخشی از بلاکچین بیت کوین گفته میشه که مجموعه ای از داده های مربوط به تراکنش های بیت کوین رو داخل خودش ذخیره کرده و در اصل بلاک ها فایل هایی هستن که حاوی اطلاعات تراکنش های بیت کوین هستن و اونا رو بطور دائمی نگهداری میکنن و به عبارتی تراکنش های کاربرهای بیت کوین در شبکه بیت کوین در بلاک ها جمع شده و به بلاکچین بیت کوین اضافه میشن و برای تایید و اضافه شدن بلاک به شبکه به توان محاسباتی بالایی نیاز هستش و ماینرها این بلاک ها رو با معادلات پیچیده ریاضی کد گذاری کرده و به بلاک های قبلی اضافه میکنن و برای این کار پاداش میگیرن. در زمانی که پروژه بیت کوین راه اندازی شد پاداش ایجاد هر بلاک در شبکه بیت کوین 50 بیت کوین بود و هر ماینری که بلاک رو ایجاد میکرد 50 بیت کوین بعنوان پاداش دریافت میکرد. با این حال پس از استخراج هر 210 هزار بلاک این پاداش طبق رویدادی بنام هاوینگ نصف خواهد شد.

حدود چهار سال طول میکشه تا 210 هزار بلاک به شبکه بیت کوین اضافه بشن. پس باید اینو فهمیده باشین که هر چهار سال پاداش دستگاه ماینر Bitcoin نصف میشه. در سال 2012 پاداش ماینرها برای ایجاد هر بلاک تو شبکه از 50 بیت کوین به 25 بیت کوین کاهش پیدا کرد و چهار سال بعدش تو سال 2016 این مقدار به 12.5 رسید و تو سال 2020 هم دوباره طی رویداد هاوینگ پاداش ایجاد هر بلاک برای ماینرها نصف شد و به 6.25 عدد بیت کوین برای هر بلاک رسید و این مقدار تا سال 2024 همین مقدار خواهد بود و بعدش دوباره نصف خواهد شد.

هاوینگ بیت کوین چیست؟

استخراج BTC | استخراج بیت کوین|  هاوینگ بیت کوین

یکی از سوالاتی که شاید در مبحث استخراج BTC چیست؟ براتون پیش بیاد اینه که هاوینگ بیت کوین چیست؟ و ایا تاثیری روی قیمت داره یا نه؟ در اصل هاوینگ بیت کوین فرایندی هستش که هر چهار سال یک بار اتفاق می افته و پاداش استخراج کننده ها رو نصف میکنه. هاوینگ بیت کوین رو خود خالقش ساتوشی ناکاموتو بوجود آورد و هنگامی که مشغول تعیین قوانین بلاکچین بیت کوین بود روی دو قضیه محدود بودن تعداد کل بیت کوین ها و نصف شدن پاداش ایجاد بلاک ها بعد از ایجاد هر 210 هزار بلاک خیلی تاکید داشت.

اگه تعداد بیت کوین ها نامحدود بود یا اگه این پاداش نصف نمیشد اونموقع بیت کوین هم ارزش امروزی خودش رو نداشت و هیچوقت با این قیمت ها در بین مردم معامله نمیشد. پس هدف اصلی رویداد هاوینگ طبق گفته های ویتالیک بوترین خالق اتریوم کنترل تورمی هستش که ارزهای سنتی بخاطر عرضه شدن نامحدودشون و اینکه دولتمردان هر موقع بخوان هر چقدر ارز که میخوان به بازار عرضه میکنن، درگیرشون هستن.

هاوینگ بیت کوین چون باعث میشه درامد ماینرها نصف بشه میتونه روی افزایش قیمت بیت کوین تاثیر داشته باشه چون با وقوع هر هاوینگ تعداد بیت کوین های جدیدی که استخراج میشن هم به نصف کاهش پیدا میکنن. پس هاوینگ هم درامد ماینرها رو نصف میکنه هم عرضه بیت کوین های استخراج نشده رو نصف میکنه و میتونه باعث افزایش قیمت بیت کوین بشه.

استخر بیت کوین Mining Pool چیست؟

استخراج بیت کوین - ماینینگ پول چیست؟ 

مبحث بعدی که در موضوع استخراج بیتکوین چیست؟ باید بدونین اینه که استخر بیت کوین چیست؟ و چه اهمیتی داره؟ حالا شاید براتون سوال پیش بیاد تراکنش های شبکه بیت کوین توسط ماینرها انجام میشن و بلاک ها هم که توسط همین ماینرها انجام میشن در این میان کار استخر Bitcoin چیست؟ چون هر روز شاید این کلمه استخر بیت کوین رو هم شنیده باشین. در جواب باید بگیم که در اوایل پیدایش بلاکچین بیت کوین، ماینرها مستقیم به شبکه بیت کوین وصل میشدن و کار ماین بیت کوین رو انجام میدادن ولی امروزه اسخراج بیت کوین یک کار رقابتی شده و شرکت ها و افراد ثروتمند با مزارع بیت کوین وارد رقابت شدن و یک یا چند ماینر اصلا توان رقابتی یا این مزرعه های بیت کوین رو ندارن و درسته که ماینرها پاداش ایجاد بلاک های جدید رو میگیرن ولی این روزها شبکه بیت کوین خیلی گستره شده و در سراسر دنیا میلیون ها ماینر مشغول ماین Bitcoin هستن و اگه خودتون بیایین یک ماینر بخرین و اونو مستقیم به شبکه بیت کوین وصل کنین تا بتونه یک بلاک بیت کوین رو ایجاد کنه و پاداش بگیره احتمالا باید عمر حضرت نوح رو داشته باشین تا بخواین همچین چیزی رو ببینین چون رقابت اینقدر زیاد هستش که تقریبا همچین کاری غیر ممکن هستش و بعضی شرکت ها هزاران برابر شما ماینر برای پیدا کردن بلاک های دیگه در این شبکه راه اندازی کردن و بخاطر همین استخرهای بیت کوین بوجود اومدن تا این مشکل رو حل کنن.

در اصل استخر استخراج بیت کوین یک محل مجازی هستش که در اون ماینرها میان قدرت پرداش خودشون رو با همدیگه به اشتراک میزارن و همه با هم برای استخراج یک بلاک جدید بیت کوین تلاش میکنن و بعد از ایجاد یک بلاک جدید توسط اون استخر، هر کسی به اندازه قدرت پردازش ماینرهای خودش سود می بره. اینطوری کسی که ماینرهای کمی هم داشته باش میتونه بدون دغدغه به استخراج BTC بپردازه.

مزایای پیوستن به استخر استخراج بیت کوین

برای ماین بیت کوین اگه به یک استخر استخراج بیت کوین وصل بشیم خیلی بهتر تر از اینه که بیاییم به تنهایی و مستقیم به شبکه بیت کوین برای ایجاد بلاک های جدید تلاش کنیم. در کل وصل شدن به یک استخر استخراج خوب بیت کوین مزایای زیر رو برای شما به همراه خواهد داشت:

افزایش شانس پیدا کردن معادلات بلاک های بیت کوین

قبلا گفتیم در استخر استخراج بیت کوین قدرت ماینرها به اشتراک گذاشته میشه و این خیلی به پیدا کردن بلاک های جدید کمک میکنه چون که در پیدا کردن این معادلات ریاضی به قدرت هش زیادی نیاز هستش و هر دستگاهی که قدرت هش زیادتری داشته باشه شانسش برای ایجاد بلاک بعدی بیشتر میشه و استخرهای بیت کوین قدرت هش خیلی زیادی دارن و بلاک ها رو خیلی سریع تر ایجاد میکنن. پس شانس گرفتن پاداش ایجاد بلاک تو استخرهای پاداش خیلی زیاد تر هستش.

کاهش هزینه های استخراج بیت کوین

با وصل شدن به یک استخر استخراج بیت کوین چون شانس پیدا کردن معادلات بلاک های جدید افزایش پیدا میکنه پس سریع تر میتونین بلاک رو ایجاد کنین و زود تر هم میتونین به درامد برسین و هزینه ها کمتر خواهند بود در حالی که اگه بخواین ماینرهای خودتون رو مستقیم به شبکه بیت کوین وصل کنین باید خیلی بیشتر برای استخراج BTC هزینه بدین.

ثبات درامد

یکی دیگه از مزیت های وصل شدن به استخر ماینینگ Bitcoin بهره مندی از یک منبع ثابت درامدی هستش چون با وصل شدن به یک استخر استخراج صاحب تعداد خیلی زیادی از ماینرها خواهین شد که دارن تو این شبکه 24 ساعته فعالیت میکنن و میتونه یک منبع همیشگی درامد برای کسانی باشه که به این استخر وصل باشن.

آینده استخراج بیت کوین:

استخراج بیتکوین به معنای فرآوری تراکنش‌ها و ایجاد بلوک‌ها در شبکه بیتکوین و در نتیجه کسب بیتکوین به عنوان پاداش، یک عملیات بسیار مهم و اساسی در شبکه بیتکوین است. با توجه به تغییرات پیچیده در صنعت ارزهای دیجیتال و تکنولوژی بلاکچین، آینده استخراج بیتکوین نیز با این عوامل تغییر خواهد کرد. در زیر، چند نکته مهم درباره آینده استخراج بیتکوین را می‌توان ذکر کرد:

کاهش پاداش استخراج:

یکی از جوانب مهمی که در آینده استخراج بیتکوین تأثیر خواهد داشت، کاهش تدریجی پاداش استخراج است. هر چند که در ابتدا برای هر بلوک 50 بیتکوین به عنوان پاداش به استخراج‌گران داده می‌شد، اما در هر چهار سال یکبار، این مقدار به نصف می‌رسد. این فرآیند به عنوان "کاهش وام" یا "هالوینگ" شناخته می‌شود و درنهایت تا سال 2140 پاداش استخراج به صفر خواهد رسید. این تغییر مستلزم تغییر در اقتصاد بیتکوین و حفظ توازن بین تورم و پاداش استخراج است.

تکنولوژی استخراج:

تکنولوژی‌های استخراج نیز به طور مداوم بهبود می‌یابد. از تجهیزات معمولی تا تجهیزات ویژه‌تری مانند ASICها (مدارهای مخصوص برای کارهای خاص)، استخراج بیتکوین به یک صنعت تخصصی و پیچیده تبدیل شده است. به مرور زمان، توانایی‌های استخراج بهبود می‌یابد و مصرف انرژی کاهش می‌یابد.

استحکام امنیتی:

با افزایش تعداد استخراج‌گران و قدرت محاسباتی شبکه، امنیت شبکه بیتکوین نیز تقویت می‌شود. اما در عین حال، حملات تغییر مسیر (51٪ حمله) و حملات کوانتومی نیز به عنوان تهدیدهایی برای امنیت شبکه بیتکوین و استخراج آینده مطرح هستند.

پروتکل‌های مقیاس‌پذیری:

به دلیل محدودیت‌های ظرفیت شبکه بیتکوین، مسائل مقیاس‌پذیری ممکن است در آینده باشند. تلاش‌هایی برای بهبود این مسائل و افزایش تعداد تراکنش‌های قابل پردازش در شبکه در حال انجام است.

در کل، استخراج بیتکوین و توسعه شبکه به طور مستمر در حال پیشرفت است و تأثیرات زیادی بر جهان ارزهای دیجیتال و فناوری بلاکچین دارد. همچنین، تغییرات احتمالی در مقررات دولتی و اقتصادی نیز می‌تواند تأثیرات قابل توجهی بر آینده استخراج بیتکوین داشته باشد.

برای انجام فرایند ماینینگ به چه چیزهایی نیاز داریم؟ استخراج بیت کوین چه چیزهایی نیاز دارد؟

استخراج بیت کوین - چیزهای لازم برای استخراج بیت کوین

امروزه ماینرها از استخراج بیت کوین درامد خیلی زیادی بدست میارن و در کشور ما هم این فعالیت چه قانونی و چه غیر قانونی خیلی گسترده شده. دلیلش هم اینه که ماین Bitcoin در ایران به صرفه هستش چون ماینرها برای فعالیت به برق زیادی نیاز دارن و هزینه های برق تو ایران به نسبت قیمت بیت کوین به صرفه هستش و برق تو ایران زیاد گرون نیستش. برای ماین بیت کوین باید موارد زیر رو در اختیار داشته باشین:

  1. ماینر یا همون دستگاه استخراج
  2. یک مکان مناسب با دارا بودن برق قوی برای راه اندازی ماینرها
  3. نصب یک کیف پول امن برای ذخیره بیت کوین ها
  4. اتصال به یک استخر استخراج بیت کوین
  5. اینترنت

همونطور که میبینین ماینینگ BTC کار خیلی پیچیده ای نیستش و فقط نیاز داره دانش و آگاهی خوبی تو این زمینه داشته باشین. ولی اینم مد نظر داشته باشین که راه اندازی و خرید ماینرها هزینه زیادی نیاز داره و اگه سرمایه خوبی تو دست تون ندارین و فقط بخاطر کنجکاوی میخواین سراغ این فعالیت برین کلا بیخیال بشین بهتر هستش.

مزرعه بیت کوین چیست؟

استخراج بیت کوین چیست؟ | مزرعه بیت کوین

یکی از اصطلاحاتی که شاید این روزها خیلی از مردم یا اخبار بشنوین بحث مزرعه بیت کوین بوده و شاید براتون سوال پیش بیاد مزرعه بیت کوین چیست؟ که هیچ شباهتی به مزرعه ای که ما تو ذهن مون از دنیای سنتی داریم نداره. در جواب میشه گفت که ماینرهایی که برای ماین Bitcoin استفاده میشن از برق خیلی زیادی استفاده میکنن و برای خنک کردن پردازنده هاشون که معادلات پیچیده ریاضی رو انجام میدن از فن های خنک کننده قوی در اونا استفاده میشه. بخاطر همین هنگام فعالیت این دستگاه ها فن هاشون صدای زیادی تولید میکنن و وقتی تعداد این دستگاه ها خیلی زیاد باشه سروصدای زیادی رو ایجاد میکنن که این مسئله باعث میشه نشه همچین دستگاه هایی رو به تعداد زیاد در مکان های مسکونی قرار داد.

برای همین امروزه سرمایه دارهای بزرگ که میخوان از تعداد خیلی زیادی ماینر برای ماین بیت کوین استفاده کنن میان یک سوله یا مکان بزرگی رو در یک شهرک صنعتی که برق سه فاز اونجا هست راه اندازی میکنن و این تعداد ماینر رو اونجا برای استخراج بیت کوین راه اندازی میکنن و به همچین مکان هایی مزرعه بیت کوین میگن.

استخراج بیت کوین با کامپیوتر

شاید براتون سوال پیش بیاد که میشه استخراج بیت کوین با کامپیوتر انجام داد یا نه؟ اگه سال 2012 که تازه استخراج بیت کوین شروع شده بود میخواستین استخراج بیت کوین با کامپیوتر رو انجام بدین امکان پذیر بود چون هنوز فرایند استخراج درگیر اینهمه رقابت نبود و سختی استخراج خیلی پایین بود و پاداش بلاک ها هم زیاد بود ولی امروزه استخراج بیت کوین با کامپیوتر امکان پذیر نیست دلیلش هم اینه که برای محاسبه هش بلاک های بیت کوین توان محاسباتی خیلی زیادی نیاز هستش و این کار از توان سی پی یو های کامپیوتر خارج هستش.

استخراج بیت کوین با گوشی موبایل

استخراج بیت کوین با گوشی موبایل هم غیر ممکن هستش و هر کجا شنیدین که بهتون گفتن استخراج بیت کوین با گوشی موبایل شدنی هست باور نکنین چون که موبایل سی پی یو خیلی قوی نداره و به هیچ وجه امروزه استخراج بیت کوین با گوشی موبایل امکان پذیر نیست.

سخن پایانی

بیت کوین رو امروزه طلای ارزهای دیجیتال میگن بخاطر اینکه با رشد خیلی فوق العاده ای که کرد توجه خیلی از سرمایه گذارها رو بسمت خودش جذب کرد و خرید بیت کوین انجام دادن. کارآفرین های بزرگی مثل ایلان ماسک یک و نیم میلیارد دلار روی بیت کوین سرمایه گذاری کرد، خودش دلیلی برای ارزشمندی این ارز دیجیتال هستش. این ارز دیجیتال از یک دلار شروع به رشد کرد و تا 64000 دلار بالا رفت. امروزه استخراج بیت کوین رو اکثر کشورهای دنیا انجام میدن و کسانی که میخوان روی این حوزه سرمایه گذاری کنن اگه درست و با اگاهی وارد این حوزه بشن میتونن سود خیلی خوبی بدست بیارن. چون هنوز بالای دومیلیون بیت کوین استخراج نشده داریم که باید توسط ماینرها استخراج بشن.

ما در صرافی ارز دیجیتال ایران بایننس با مقاله های مختلف و جالب در مورد ارزها و تمام نکات مربوط به آن سعی در بالا بردن علم شما در این حوزه دلریم. باشد که مثمر ثمر واقع گردد.


نظرات کاربران در مورد استخراج بیت کوین چیست؟ استخراج BTC چیست؟
  • در این زمان که همه مردم تو مشکلات زندگی مرگبار در حال عذاب هستن یه عده ای که از انسانیت فراتر رفته و دوران برده داری را دوباره شکوفا کردن با نصب ایمپلنت و سیستم رو بدن انسانها در خواب وبیداری از انها سواستفاده میکنند و استخراج بیت کویین با ذهن افراد

    در این مورد که بعضی از افراد توسط انسان و اینترنت انجینیر مشغول استخراج هستن و با بی حرمتی و فشار بیش از حد که توان انسان کمتر از این جریان است باید را ه حلی صورت بگیره چون فقط مجرمین واعدامی ها قربانی این کار کثیف نیستن و ادمهای بی گناه و بدون جرم ه

سوال امنیتی :3+52 = ?