اسپوفینگ (Spoofing) یا سفارشات جعلی چیست؟

1401/11/15
اسپوفینگ (Spoofing) یا سفارشات جعلی چیست؟

بازار ارزهای دیجیتال هم مثل سایر بازارهای مالی، از حملات اسپوفینگ (Spoofing) در امان نیست! چیزی در موردش شنیدین؟ اصلا می دونین حمله اسپوفینگ چیست؟ می دونین اسپوفینگ چه تاثیری در بازار ارزهای دیجیتال می ذاره؟ ثبت سفارشات جعلی با چه هدفی انجام میشه؟ ایا اسپوفینگ همیشه جواب میده؟ آیا جعل کردن سفارشات در بازار ارزهای دیجیتال غیر قانونی هست؟ چجوری از اسپوفینگ در امان بمونیم؟ نکات مهم درباره اسپوفینگ چیست؟ دوست دارین تا اطلاعاتی در مورد این حمله به دست بیارین؟ اگه جواب شما بله هست، تا انتهای این مقاله همراه ما باشین.

بازار ارزهای دیجیتال با گذشت زمان، تونسته به بازار پرسود تبدیل بشه و کاربران زیادی رو برای خرید ارز دیجیتال به سمت خودش جذب کنه. هرچند ورود آگاهانه به این بازار با کمک تحلیل ارز دیجیتال و برخی دیگه از ابزارها، جلوی خیلی از ضررهای احتمالی رو می گیره، ولی با این حال در این بازار شکارچیان خطرناکی هستن که هر روز روش های کلاهبرداری خودشون رو تقویت می کنند. یکی از این روش ها اسپوفینگ هست. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله اسپوفینگ چیست؟ اطلاعاتی در مورد اسپوفینگ یا Spoofing به شما ارائه کنیم و به بررسی اهداف حمله اسپوفینگ بپردازیم و نکات مهم درباره اسپوفینگ رو مورد بررسی قرار بدیم.

اسپوفینگ چیست؟

اسپوفینگ چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم اسپوفینگ یا Spoofing رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال واسه شما هم پیش اومده باشه که حمله اسپوفینگ چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که اسپوفینگ یه روش خیلی خطرناک برای دستکاری بازار ارزهای دیجیتال از طریق ثبت سفارشات خرید و فروش جعلی درست قبل از معامله هست. به عبارت دیگه، در این روش شخص کلاهبردار در ابتدا یه سفارش خرید و فروش سنگین رو در دفتر معاملات ثبت می کنه و درست زمانی که نوبت اجرای اون برسه، اقدام به لغو سفارش می کنه.

جالب اینجاست که بدونین اسپوفینگ یا ثبت سفارشات جعلی، روشی هست که به کمک اون افرادی اقدام به دستکاری در بازارهای مالی به خصوص بازار ارزهای می کنند. اینجور حملات جعلی، نه تنها در بازار کریپتوکارنسی ها بلکه در خیلی از بازارهای سرمایه مثل بازار کالا و سهام برای دستکاری قیمت دارایی ها اتفاق می افته. متاسفانه تشخیص اینکه تغییر قیمت ارزهای دیجیتال طبیعی بوده یا به دلیل دستکاری اتفاق افتاده، خیلی سخته. برای همین آشنایی با این شیوه کلاهبرداری، برای هر کسی که در این حوزه فعالیت می کنه، خیلی ضروری هست. در این روش تریدر برای ایجاد فشار خرید و فروش در محدوده های مهم، سفارشات جعلی خرید یا فروش ارز دیجیتال ثبت می کنه تا روی بازار تغییرات مورد نظر خودش رو ایجاد کنه.

مقاله پیشنهادی: روش های کلاهبرداری با ارز بیت کوین

اهداف حمله اسپوفینگ چیست؟

اهداف حمله اسپوفینگ

همونطور که گفتیم، اسپوفینگ یکی از روش های کلاهبرداری هست که در اون بعضی از کاربران با کمک تعدادی از ربات ها یا الگوریتم های هوشمند، سفارشات خرید و فروش جعلی ثبت می کنند. بازار ارزهای دیجیتال مثل سایر بازارهای مالی بر پایه عرضه و تقاضا نوسان می کنه. کسی که بتونه از دو پارامتر رو دست بگیره، به بازار ارزهای دیجیتال حکومت می کنه. ممکنه تصور کنین که اسپوفرها فقط برای خرید و فروش در قیمت های دلخواه اقدام به ثبت سفارشات جعلی می کنند، ولی اینجوری نیست. اهداف پشت پرده اسپوفینگ یا ثبت سفارشات جعلی می تونه خیلی زیاد باشه که در این بخش از مقاله به بررسی اهداف حمله اسپوفینگ می پردازیم.

• یکی از اهداف حمله اسپوفینگ این هست که برای اطمینان از موقعیت های پرسود معاملات فیوچرز و مارجین، حمله اسپوفینگ اتفاق می افته.

• برای انباشت دارایی کاربران در شبکه ارز دیجیتال مورد نظر.

• یکی دیگه از اهداف حمله اسپوفینگ، کنترل بازار ارزهای دیجیتال هست. به عبارت دیگه اسپوفرها قصد دارن تا قیمت ارزهای دیجیتال رو در یه محدوده ثابت نگه دارن و یا مدت زمان یه روند قیمتی رو طولانی تر کنند و....

• برای تاثیر روی احساسات تریدرها و سرمایه گذاران و ترغیب اون ها به خرید و فروش موقت ارزهای دیجیتال در محدوده قیمتی خاص برای کسب سود.

مقاله پیشنهادی: دابل وی چیست؟ کلاهبرداری با اسم اتریوم

تاثیر اسپوفینگ در بازار ارزهای دیجیتال چیست؟

تاثیر اسپوفینگ در بازار ارزهای دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال به صورت قوی به حمله اسپوفینگ یا ثبت سفارشات جعلی واکنش نشون میده و به اصطلاح با شخص اسپوفر همراه میشه به این ترتیب تاثیر این روش کلاهبرداری بر روی دستکاری قیمت ها خیلی بالاست. همچنین افرادی که تعداد زیادی بیت کوین، اتریوم یا سایر ارزهای دیجیتال رو دارن، نهنگ شناخته میشن. نهنگ ها به لطف در اختیار داشتن منابع زیادی ارز دیجیتال به راحتی می تونن بازار ارزهای دیجیتال رو دستکاری کرده و قیمت رمز ارزها رو تکون بدن. الان وقتی که یه اسپوفر سفارش خرید یا فروش جعلی بزرگی رو ثبت می کنه، همه تریدرها این سفارش رو مشاهده کرده و از اونجایی که شناسایی سفارش جعلی سخته، ممکنه فریب خورده و تصور کنند که یه نهنگ داره برای خرید و فروش بزرگی آماده میشه.

معمولا این مسئله تریدرها و معامله گران بازار ارزهای دیجیتال رو به واکنش وا می داره و متاسفانه با این حمله بازار به صورت سریع تحت تاثیر این عملیات دستکاری قیمت ارزهای دیجیتال تکون بزرگی می خوره. درسته که اسپوفینگ غیر قانونی هست، ولی از اونجایی که به راحتی اتفاق می افته و بازار دچار نوسان و تغیرات قیمتی زیادی میشه. همچنین تغییراتی که به دلیل حملات جعلی در بازار اتفاق می افته، مصنوعی بوده و به خوبی نشون دهنده میزان واقعی عرضه و تقاضا نیست و نتیجه اون گمراه شدن تریدرها و به هم خوردن نظم بازار هست.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله اسپوفینگ چیست؟ اطلاعاتی در مورد اسپوفینگ یا Spoofing به شما ارائه کنیم و به بررسی اهداف حمله اسپوفینگ بپردازیم و نکات مهم درباره اسپوفینگ رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، اسپوفینگ یا ثبت سفارشات جعلی، روشی هست که به کمک اون افرادی اقدام به دستکاری در بازارهای مالی به خصوص بازار ارزهای می کنند. اینجور حملات جعلی، نه تنها در بازار کریپتوکارنسی ها بلکه در خیلی از بازارهای سرمایه مثل بازار کالا و سهام برای دستکاری قیمت دارایی ها اتفاق می افته. حمله اسپوفینگ یا ثبت سفارشات جعلی در بازار ارزهای دیجیتال با اهداف مختلفی رخ میده.


نظرات کاربران در مورد اسپوفینگ (Spoofing) یا سفارشات جعلی چیست؟
سوال امنیتی :2+53 = ?