افزایش تنش ژئوپلیتیکی همزمان با سفر پلوسی به تایوان و کاهش ارزش سهام چین و آسیا

1401/05/11
افزایش تنش ژئوپلیتیکی همزمان با سفر پلوسی به تایوان و کاهش ارزش سهام چین و آسیا

با افزایش تنش ‌های ژئوپلیتیکی همزمان با سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده به تایوان، کاهش ارزش سهام بازارهای چین و هنگ کنگ منجر به ضرر و کاهش بزرگی در آسیا شده اند. به گزارش‌ رسانه‌ های محلی به نقل از منابع ناشناس، نانسی پلوسی به سفرهای خود به تایوان، جزیره ‌خودگردان دموکراتیک و منفور چین ادامه خواهد داد.

بدین ترتیب شانگهای کامپوزیت 1.58 درصد و مؤلفه شنژن 1.47 درصد کاهش یافته است. شاخص Hang Seng هنگ کنگ 2.05 درصد سقوط کرد و شاخص های علی بابا وMeituan  به ترتیب 1.95 و 1.61 درصد سقوط کردند. شاخص Hang Seng Tech نیز  2.47درصد کاهش یافته است.

اظهارات تحلیلگران گروه اوراسیا

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز دوشنبه 1 آگوست در یک کنفرانس مطبوعاتی اظهار داشته است، پکن در مورد سفر پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان هشدار داده است. وی افزود، ارتش چین بیکار نخواهد نشست و از حاکمیت و تمامیت ارضی چین حمایت خواهد کرد.

تحلیلگران گروه اوراسیا در یادداشت روز دوشنبه، 1 آگوست خود اظهار داشته اند که سفر پلوسی به طور قابل توجهی تنش های ایالات متحده و چین را افزایش داده است، با این حال براساس نظر کارشناسان واکنش نظامی چین به این اقدام بعید خواهد بود، به ویژه اینکه چین در همه گیری اخیر نیز بخش از ارزش سهام خود را ازدست داده است.

نوسانات سهام آسیا و اقیانوسیه

بدین ترتیب سهام شرکت تولید TSMC تایوان 2.38 درصد در مقایسه با کاهش 1.56 درصدی Taiex کاهش یافته است. به گفته ساکتاندی سوپات، مدیر تحقیقات و استراتژی FX در Maybank، احتمالا شاخص دلار/ ین نیز به تحولات اخیر واکنش نشان خواهد داد.

در سایر نقاط آسیا، Nikkei  در ژاپن با 1.42 درصد کاهش با 27594.73 بسته شد و شاخص Topix با 1.77 درصد کاهش به 1925.49 رسید، با این حال ین ژاپن نیز با ادامه روند صعودی خود از هفته گذشته، با 131.01 در هر دلار معامله شد.

در کره جنوبی، کوسپی 0.44 درصد و کوسداک 0.39 درصد کاهش یافت. داده های رسمی روز سه شنبه 2 آگوست نشان می دهد که قیمت مصرف کننده در کره جنوبی در ماه جولای نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 6.3 درصد افزایش یافته است که سریع ترین شتاب قیمتی از نوامبر 1998 بوده است. بانک مرکزی کره جنوبی در ماه جولای نرخ بهره را 50 واحد پایه افزایش داده است.

همچنینS&P.ASX 200 استرالیا از ضررهای قبلی بهبود یافت و بالاتر در 6998.1  دلار بسته شده است. پس از آن که داده های رسمی هفته گذشته نشان داد قیمت ها در استرالیا در سه ماهه دوم نسبت به سال گذشته 6.1 درصد افزایش یافته است، بانک مرکزی استرالیا نیز نرخ بهره را 50 واحد پایه افزایش داده است.

 

مطالعه اخبار ارزهای دیجیتال در بروز بودن در این مارکت بسیار مهم است. با آپدیت بودن اطلاعات شما در این بازار فرایند خرید ارز دیجیتال را میتوانید هوشمندانه انجام بدهید. مثلا با خرید تتر و نگهداری آن میتوانید در زمان مناسب خرید بیت کوین را از صرافی های خارجی انجام دهید و یا اینکه بصورت مستقیم از صرافی ارز دیجیتال ایرانی اینانس انجام دهید.


نظرات کاربران در مورد افزایش تنش ژئوپلیتیکی همزمان با سفر پلوسی به تایوان و کاهش ارزش سهام چین و آسیا
سوال امنیتی :4+92 = ?