انواع استیبل کوین ها در ارزهای دیجیتال

1401/06/24


انواع استیبل کوین ها در ارزهای دیجیتال؛ اگه شما هم جزء افرادی باشین که با دنیای ارز دیجیتال سرو کار دارین، باید از نوسانات قیمت ارز در این بازار اگاه باشین و بدونین که ارز های دیجیتال تحت تاثیر عوامل سیاسی، اقتصادی و... دچار نوسانات شدیدی میشن. نوسانات مثبت به وجود اومده باعث سود دهی بالا و نوسانات منفی باعث ایجاد ضرر های مالی زیادی میشن. 

توسعه دهنده های دنیای ارز دیجیتال برای جلوگیری از این اتفاق، نسل جدیدی از ارز های دیجیتال رو وارد بازار کردن که به استیبل کوین ها یا ارز دیجیتال با ثبات معروف و شناخته شده هستن. این نوع ارز ها توسط یه دارایی دیگه پشتیبانی شده و به همین دلیل قیمت ثابتی دارن. یکی از ویژگی های اصلی استیبل کوین ها اینه که در برابر نوسانات قیمت ثابت هستن و تغییر نمیکنن. یعنی دیگه نیاز نیست نگران داراییتون باشین. 

مقاله پیشنهادی: ارز تتر چیست؟

انواع استیبل کوین ها در ارزهای دیجیتال  در واقع استیل کوین ها نوعی ارز دیجیتال ثابت هستن که دارایی های شما رو با قیمت ثابتی حفظ میکنن تا شما بتونین به راحتی به انجام مبادله ارز های دیجیتالتون بپردازین. قبل از اینکه به معرفی انواع استیبل کوین ها در دنیای ارز دیجیتال بریم، بهتره یه نگاهی به ماهیت کلی این نوع ارز بندازیم و در مورد مزایا و معایب اون صحبت کنیم تا اطلاعات کامل و دقیقی از این نوع ارز به دست بیارین.

مقاله پیشنهادی: کدام استیبل کوین برای خرید و فروش ارز دیجیتال بهتر است؟

آشنایی کامل با ارز دیجیتال استیبل کوین 

همونطور که در بخش قبل هم بهش اشاره کردیم، استیبل کوین ها یا ارز دیجیتال ثابت، در برابر نوسانات قیمت دنیای ارز دیجیتال مقاوم هستن و این باعث میشه دارایی شما بدون تغییر در کیف پول هاتون ذخیره شه و شما بتونین موقع نیاز به راحتی اون ها رو مبادله کرده و سود لازم رو به دست بیارین. 

استیبل کوین ها به قیمت فیات، ارز های رمزگذاری شده و فلزات گران بها وابسته هستن تا بتونن قیمت رو ثابت نگه دارن. ارز هایی مثل تتر، یو اس دی سی و بایننس یو اس دی، از جمله ارز های ثابتی هستن که قیمت هر واحد اونا برابر با یک دلار امریکا هستش. 

در واقع میشه گفت، حتی اگه ارزش ارز های دیگه بالا تر بره یا کاهش پیدا کنه، باز هم این تغییر نمی تونه روی استیبل کوین ها تاثیر بذاره. ارزش این نوع ارز همیشه برابر با یک دلار هستش. جالبه بدونین که این نوع ارز ها، توسط یه نفر ساخته نشدن بلکه شرکت های معتبر و بزرگ اونا رو توسعه داده و وارد بازار ارز دیجیتال کردن. 

در واقع میشه گفت، صرافی های معروف برای اینکه بتونن مبادلات مالی رو خیلی راحت تر انجام بدن دست به ایجاد ارز های دیجیتال زدن، علاوه بر صرافی ها، بانک ها و نهاد های مالی وابسته به دولت هم از سازندگان اصلی این نوع ارز ها هستن. 

انواع استیبل کوین ها در ارزهای دیجیتال ارز های BitUSD و NuBits، از جمله اولین ارز های دیجیتال ثابت هستن که در سال 2014 توسط دو شخص دن لاریمر، چارلز هاسکینسون وارد دنیای ارز دیجیتال شدن. با اینکه این دو نوع ارز هنوز هم در بازار ارز دیجیتال وجود دارن اما به عنوان استیبل کوین های معروف شناخته نمیشن. چون به عنوان اولین ارز ها دارای مشکلات زیادی بودن که نمیشه به عنوان ارز هایی با قیمت ثابت روی اونا حساب کرد. 

با ورود اولین ارز های باثبات به بازار ارز های دیجیتال، همه کاربر ها در زمان نزول بازار ارز ، به سمت استفاده از استیبل کوین ها اومدن و این باعث شد در گذر زمان، ارزش خودشون رو از دست بدن. جالبه بدونین این نوع ارز به دو نوع متمرکز و غیر متمرکز تقسیم شده. حالا بیاین ببینیم استیبل کوین های متمرکز و غیر متمرکز چه ویژگی های خاصی دارن. پس در ادامه مقاله همراه ما باشین. 

استیبل کوین های متمرکز 

استیبل کوین های متمرکز براساس نوع پشتوانه، به دو گروه تقسیم میشن. گروهی از این نوع ارز ها توسط فیات و گروهی هم توسط کالا پشتوانه می شن. وقتی صحبت از ارزهای متمرکز میشه، باید بدونیم که این نوع ارز ها تحت نظارت سازمان و یا نهاد خاصی هستن. مثلا ارز تتر به عنوان یه استیبل کوین متمرکز شناخته میشه که دلار ازش پشتیبانی می کنه. 
علاوه بر این، پترو، یکی دیگه از رمز ارزهای دیجیتال هم از جمله این نوع ارز هایی هستش که توسط نفت پشتیبانی می شه. همونطور که گفتیم گروهی از این نوع ارز ها توسط فیات پشتیبانی میشن، در واقع میشه گفت این نوع ارز ها همیشه ارزشی برابر واحد های فیاتشون دارن. در این نوع ارز، اگر ارزش ارز اصلی و یا فیات ثابت بمونه، استیبل کوین هم ارزش خودش رو حفظ می کنه. 
ارز های استیبل کوین متمرکز که توسط فیات پشتیبانی می شن، اعتبارشون رو از ارز فیات به دست میارن. همونطور که گفتیم، این نوع ارز ها توسط یه نهاد و یا سازمان خاصی نظارت میشن که در واقع بانک مرکزی کشور مسئول نظارت بر ارزش اون هاست. تتر یکی از بزرگترین و بهترین استیبل کوین های متمرکز هستش که با پشتوانه فیات شناخته میشه. 

انواع استیبل کوین ها در ارزهای دیجیتال  گفتیم که نوع دیگه از این گروه توسط کالا پشتیبانی میشن. به عنوان مثال، طلا یکی از دارایی هایی هستش که از ارزهای ثابت متمرکز پشتیبانی می کنه. در این نوع از پشتیبانی، وثیقه های ما کالا هستن که میشه گفت طلا یکی از رایج ترین این وثیقه هاست. علاوه بر طلا، فلزات گران بها و حتی املاک هم می تونن به عنوان یه وثیقه به عنوان پشتیبانی از ارز دیجیتال ثابت شناخته بشن. این نوع ارز ها در یک مکان شناخته شده ذخیره شده و تحت نظارت حسابرسی های بین المللی هستن. 
تتر گلد یکی از شناخته شده ترین انواع ارز هایی هستش که توسط کالا پشتیبانی میشه. میشه گفت هر واحد از ارز تتر گلد برابر با یک اونس از طلای لندن هستش. علاوه بر این، پکس گلد و دیجیکس گلد هم نوع دیگه ای از این نوع ارز ها شناخته میشن. 
ویژگی های استیبل کوین های متمرکز 
استیبل کوین های متمرکز نوعی از ارزهای دیجیتال هستن که هیچ وابستگی میان رمز ارز و دارایی وثیقه در اون وجود نداره و میشه گفت این یکی از اصلی ترین ویژگی های این نوع ارز شناخته میشه. علاوه بر این، از اونجایی که ارزش این نوع ارز ها با ارزش ارز های فیات برابر هستن، کنترل نوسان اون کار سختی محسوب نمیشه. 

 یکی از معایب استفاده از این نوع ارز ها این هستش، از اونجایی که به عنوان ارز های متمرکز شناخته می شن، نیاز به وجود شخص ثالث و یا سازمان دیگه ای دارن. تا اینجای مقاله با ویژگی ها و انواع ارزهای ثابت متمرکز اشنا شدیم، الان بریم بخش بعدی و با ارز های ثابت غیرمتمرکز و ویژگی های اونا هم اشنایی پیدا کنیم. 

مقاله پیشنهادی: تتر بهتر است یا BUSD

آشنایی با استیبل کوین های غیرمتمرکز

استیبل کوین های غیر متمرکز، نوعی از ارز های دیجیتال هستن که برخلاف ارز های متمرکز، هیچ نهاد و سازمانی بر نحوه عملکرد این نوع ارز ها نظارتی نداره. این نوع ارز ها با استفاده از بلاک چین قیمت خودشون رو حفظ می کنن. این نوع ارز ها در واقع به جای نهاد یا سازمان خاص توسط قرار داد های هوشمند کنترل میشن. 
یکی از شناخته شده ترین این نوع ارز ها، ارز دیجیتال دای DAI هستش که ارزش اون برابر با یک دلار امریکا بوده و نوعی استیبل کوین غیرمتمرکز شناخته میشه. در این نوع ارز، از ارزهای دیجیتال دیگه مثل اتریوم برای حفظ ارزش اون استفاده میشه. البته امروزه علاوه بر اتریوم، از BAT هم به عنوان وثیقه ای برای ارز دیجیتال دای استفاده میشه. 
برای اینکار باید ارز دیجیتال رو در صندوق سپرده گذاری واریز کنیم که بهش CPD گفته میشه. همونطور که گفتیم این نوع ارز ممکنه اتریوم و یا BAT باشه. نوع دیگه ای از استیبل کوین های متمرکز هستن که بهشون استیبل کوین های الگوریتمی گفته میشه. خب حالا ببینیم این نوع ارز ها چطور عمل میکنن. 

انواع استیبل کوین ها در ارزهای دیجیتال استیبل کوین های الگوریتمی از الگوریتم ها و یا قرار داد های هوشمند برای حفظ ارزششون استفاده می کنن. این نوع ارز ها با استفاده از نیرو های بازار و کاهش و افزایش عرضه، ارزش خودشون رو تعیین می کنن. خب تا اینجای مقاله با انواع استیبل کوین ها در ارز های دیجیتال اشنا شدیم، ولی اطلاعاتی در مورد کاربرد و نحوه استفاده از این نوع ارز ها دارین؟ میدونین چه زمانی باید از این نوع ارز ها استفاده کنین؟ خب ما بهتون میگیم. بریم ادامه مقاله تا با انواع کاربرد های این نوع ارز اشنا بشیم. 

کاربرد های استیبل کوین ها در ارز های دیجیتال 

  • حفظ سرمایه 

همونطور که تا اینجای مقاله یاد گرفتین، استیبل کوین ها باعث حفظ سرمایه و ارزش دارایی میشن. به عنوان مثال فرض کنین که ارزش پولی ملی کشور با توجه به عوامل مختلف دچار نوسانات شده و ارزش خودش رو از دست داده. در این صورت اگر شما ارز ملی رو به صورت یه ارز دیجیتال ثابت نگهداشته باشین، هیچ نوع ضرری به شما نمی رسه و دارایی شما با قیمت ثابت حفظ میشه. 
در برخی از کشورهایی که ارز ملی افت شدیدی داشته، بهترین راه حفظ دارایی از طریق استیبل کوین ها هستش تا بتونیم دارایی خودمون رو با قیمت ثابت حفظ کنیم. 

  • ارسال راحت حواله ها 

اگر شما هم جزء افرادی هستین که در کشور دیگه مشغول به کار هستن و در وقت معینی مقدار پول مشخصی رو به خانواده تون ارسال می کنین بهتره از ارز دیجیتال استفاده کنین که به راحتی و با سرعت بالا به کشور های دیگه ارسال می شن. ارسال این نوع ارز ها با نوسان کم و هزینه بسیار مناسب انجام می شه. 

  • رونق صرافی ها 

 انواع استیبل کوین ها در ارزهای دیجیتال

امروزه مشکلات زیادی باعث شده که صرافی ها نتونن به خوبی از ارز های فیات پشتیبانی کنن. اما استفاده از استیبل کوین ها باعث اسان تر شدن کار صرافی ها شده و شما می تونین به جای استفاده از دلارهای واقعی، استیبل کوین ها رو جایگزین کنین. یکی از مزیت های استیبل کوین ها در این نوع عملکرد این هستش که نیاز نیست اون رو با ارزش بیت کوین یا هر رمز ارز دیگه ای مقایسه کنین چون این نوع ارز های ثابت با دلار مقایسه میشن. 

  • تسهیل پرداخت ها 

استیبل کوین ها بهترین ارز های دیجیتال هستن که میشه از اونا برای پرداخت قسط وام، پرداخت اجاره و .. در قرار داد های هوشمند استفاده کرد که در این نوع قرار داد ها هیچ نیازی به وجود واسطه نبوده و تمامی مبادلات با سرعت عالی، به صورت خودکار انجام میشن. علاوه بر این، کارفرما ها می تونن حقوق کارکنان شرکت رو که در نواحی مختلف دنیا مشغول به کار هستن، با استفاده از این نوع ارز پرداخت کنن. 

  • مبادلات روزمره 

 انواع استیبل کوین ها در ارزهای دیجیتال یکی از ویژگی های جالب و کاربرد های بی نظیر استیبل کوین ها این هستش که می تونین به راحتی از اون برای خرید و فروش روزمره و یا حتی پرداخت هزینه صورت حساب رستوران استفاده کنین. علاوه بر این، می تونین برای پرداخت هزینه سفر هم از استیبل کوین ها استفاده کنین که ارزش ثابتی دارن. 
خیلی از کاربران دنیای ارز دیجیتال به اینده ارزهای استیبل کوین امیدوار هستن و باور دارن روزی می رسه که می تونیم برای انجام هر کاری به جای استفاده از فیات و یا به عبارتی دیگر از پول نقد، از استیبل کوین ها استفاده کنیم. 

  • سرمایه گذاری 

اگه شما هم جزء افرادی هستین که به سرمایه گذاری اهمیت خیلی زیادی میدن، بهتره به جای اینکه به سمت خریداری دلار و یا طلا برین، از ارز دیجیتال ثابت برای اینکار استفاده کنین که پشتوانه دلار یا طلا دارن. با سرمایه گذاری روی ارز های دیجیتال ثابت دیگه نیازی به ریسک نگهداری طلا و دلار نخواهید داشت. 

  • پرداخت وام

در طی مدت اخیر، استفاده از ارزهای دیجیتال ثابت برای پرداخت وام افزایش پیدا کرده. اگه بخواین وام هاتون رو با ارز دیجیتال معمولی پرداخت کنین ممکنه در طی بازپرداخت بعدی، ارز دیجیتال دچار نوسانات زیادی بشه اما با پرداخت وام با استفاده از ارز های استیبل کوین دیگه این مشکل رو نخواهید داشت چون ارزش یکسانی داره و به ندرت تغییر می کنه. 

این معامله ها، امنیت بالایی دارین، شفاف هستن، به صورت خودکار انجام میشن و قابلیت ردیابی دارن. این ویژگی ها از جمله مزایایی هستن که باعث شدن از استیبل کوین ها برای انجام پرداخت های مالی و یا حتی پرداخت وام و حقوق .... از ان استفاده شود. 

تا اینجای مقاله با کاربردهای مختلف استیبل کوین ها اشنا شدیم. حالا بهتره ببینیم از چه نوع استیبل کوین هایی می تونیم استفاده کنیم تا بهترین بازدهی رو داشته باشیم. در ادامه این بخش ما شما رو با چند مورد از انواع بهترین استیبل کوین ها در ارز های دیجیتال اشنا خواهیم کرد. 

 انواع بهترین استیبل کوین ها در ارز های دیجیتال 

ارز دیجیتال ثابت تتر( tether) 


ارز دیجیتال تتر یکی از بهترین و معروف ترین انواع استیبل کوین ها در ارز های دیجیتال هستش. این نوع ارز بالاترین حجم معادلاتی رو به خودش اختصاص داده و بالاترین میزان کاربران ارز دیجیتال رو به سمت خودش کشونده. قیمت تتر برابر با یک دلار امریکا هستش. علاوه بر این، جزء بهترین ارز های دیجیتال معروف شناخته میشه. 

ارز GUSD 

ارز GUSD، توسط برادران وینکلووس ایجاد شد. این نوع ارز هم یکی از بهترین ارز های ثابت در بازار ارز های دیجیتال شناخته میشه که ارزش اون برابر با یک دلار امریکا هستش. شما می تونین از این نوع به راحتی برای انجام خرید و فروش روزمره و یا سرمایه گذاری استفاده کنین. 

ارز TrueUSD

ارز TrueUSD یکی دیگه از بهترین استیبل کوین ها در بازار ارز های دیجیتال هستش که ارزشی برابر با یک دلار امریکا داره. شما می تونین این ارز رو از صرافی trueUSD خریداری کنین. این نوع ارز دارای امنیت بالایی هستش و شما می تونین با خیال راحت برای انجام تمامی مقاصد از این نوع استیبل کوین معروف استفاده کنین. 
علاوه بر موارد ذکر شده، USD coin, Binance USD, DAI,Pax dollar,USTC,USDN,Fei USD و USDD هم از جمله دیگر انواع استیبل کوین ها در ارزهای دیجیتال شناخته میشن که ارزشی برابر با یک دلار امریکا دارن. 

مزایای استفاده از استیبل کوین ها 

شاید براتون سوال به وجود اومده که این نوع استیبل کوین ها چه مزایایی دارن که باعث پیشرفت اونا شده و علاوه بر این توجه بسیاری از کاربران رو به خودشون اختصاص دادن. خب ما شما رو با برخی از مزایای استیبل کوین ها اشنا میکنیم تا شما هم اطلاعات دقیقی از مزایای این نوع ارز های ثابت به دست بیارین. 

انواع استیبل کوین ها در ارزهای دیجیتال

بهتره بدونین که ارزهای دیجیتال ثابت، تراکنش های مالی رو با سرعت بالا اما کارمزد کم انجام می دن. علاوه بر این از قرارداد های هوشمند پیروی می کنن. یعنی اینکه برای انجام قرار داد ها نیازی به وجود واسطه ها نیست و شما می تونین به راحتی به صورت خودکار، خرید و فروش کرده و یا به انجام مبادله ارزهای دیجیتال اقدام کنین. 
روش استفاده از این نوع ارز ها خیلی ساده و اسونه، از امنیت بالایی برخوردار هستن و دارای پشتوانه هایی هستن که باعث حفظ ارزش اونا میشن. در واقع میشه گفت، هر ارز فیات به عنوان پشتوانه ای برای ارزهای استیبل کوین شناخته میشن. 

معایب استیبل کوین ها

استیبل کوین ها با داشتن تمامی این نوع مزایا و کاربرد های وسیع، همانند دیگر ارز های دیجیتال دارای معایبی هستش که اشنایی با اون ها خالی از لطف نبوده و اگاهی شما رو در مورد این نوع ارز ها افزایش میده. 
همونطور که می دونین، دنیای ارز دیجیتال به عنوان یه دنیای غیرمتمرکز شناخته میشه که هیچ نوع نهاد و سازمانی بر نحوه عملکرد اون نظارت نداره. اما استیبل کوین ها برخلاف ارزهای دیجیتال، متمرکز هستن و نهادهایی بر نحوه عملکرد اونا نظارت دارن. 

انواع استیبل کوین ها در ارزهای دیجیتال علاوه بر این، برخلاف ارز های دیجیتال غیرمتمرکز که نیازی به وجود واسطه برای انجام مبادلات ارزی وجود نداشت، این نوع ارز ها برای انجام هرگونه مبادلات ارزی نیاز به وجود شخص ثالث و یا نهاد قابل اعتماد دارن. جالبه بدونین با اینکه این نوع ارز ها، کاربرد وسیعی رو به خودشون اختصاص دادن، با این حال اموزش چندانی در مورد نحوه عملکرد اونا وجود نداره. 

علاوه بر این، دارای حسابرسی جداگانه بوده و بازگشت سرمایه در اون، بسیار پایینه. یه جورایی میشه گفت، حسابرسی این نوع ارز ها شفافیت کامل رو نداره. برای اینکه کاربرها بتونن به این نوع ارز ها اعتماد کنن، نیاز به نهاد ثالث وجود داره تا بتونه به حسابرسی ها برسه و اعتماد عمومی کاهش پیدا نکنه. 

یکی از معایب اصلی این نوع ارز ها این هستش که، اگر روزی ارزش ارز اصلی به دلایلی کاهش پیدا کنه، ارزش استیبل کوین ها هم به شدت افت می کنه. این اتفاق در انگلستان رخ داد که باعث شد اقتصاد این کشور با بحران جدی رو به رو بشه. 

در واقع این نوع ارز ها، انجام معامله در صرافی ها رو راحت تر کرده و باعث شده که پول بین المللی با هزینه خیلی کم و با سرعت بالایی بین کاربران ارز دیجیتال مبادله بشه. 

پس در این مقاله یاد گرفتیم که استیبل کوین ها، ارزهای دیجیتالی هستن که دارای ارزش ثابتی بوده و برابر با یک دلار امریکا محسوب می شن. این نوع ارز ها از الگوریتم ها و قرار دادهای هوشمندی استفاده می کنن که امنیت فوق العاده دارن. علاوه بر این، دارای پشتوانه های مالی و دارایی هستن که باعث حفظ ارزش اونا میشن. 

ارز دیجیتال تتر یکی از بهترین و معروف ترین استیبل کوین ها از نظر نقدینگی شناخته میشه که بیش از 66 میلیارد دلار ارزش داره. کاربران ایرانی می تونن از همه استیبل کوین هایی که در بخش قبل بهشون اشاره کردیم، استفاده کنن. این نوع ارز های شناخته شده در صرافی های مختلف ایرانی نیز در دسترس بوده و قابل خریداری هستن. 

سخن پایانی 

در مقاله انواع استیبل کوین ها در ارزهای دیجیتال؛ دونستیم که  دنیای ارز دیجیتال پر از انواع رمز ارز های متفاوتی هستش که هر کدوم از اونا تحت تاثیر عوامل مختلف دچار نوسانات شدیدی میشن و ممکنه با افت شدیدشون منجر به ایجاد ضرر های جبران ناپذیری بشن. به همین منظور، استیبل کوین ها به وجود اومدن تا بتونن در حدودی مانع از ضرر زیادی کاربران ارز دیجیتال بشن. 
استیبل کوین ها، نوعی ارز دیجیتال هستن که ارزش ثابتی داشته و ارزشی برابر یک دلار امریکا دارن. ما تو این مقاله شما رو با ماهیت اصلی استیبل کوین ها، انواع استیبل کوین ها در ارز های دیجیتال و همچنین مزایا و معایب استفاده از اونا اشنا کردیم تا بتونین به اطلاعات دقیقی از این نوع ارز ها دست پیدا کرده و بهترین بازدهی رو از طریق این نوع ارزهای دیجیتال ثابت به دست بیارین.


نظرات کاربران در مورد انواع استیبل کوین ها در ارزهای دیجیتال
سوال امنیتی :3+62 = ?