بررسی هزینه ساخت NFT

1401/07/06


بررسی هزینه ساخت NFT؛ امروزه با گسترده تر شدن فضای ارزهای دیجیتال و دنیای بلاک چین، قابلیت ها و پلتفرم های زیادی برای کسب درآمد واستفاده روزمره برای کاربران ارزهای دیجیتال بوجود اومده که کاربران با دونستن این پلتفرم ها میتونن قدمی روبه جلو در مسیر پیشرفت خودشون بردارن. همون طور که میدونین در گذشته وقتی فرد مشهوری اثر خارق العاده و منحصر به فردی ایجاد میکرد که همانند اون در دنیا وجود نداشت،

بسیاری از افراد سعی میکردن اثر اونو با ایجاد اثری شبیه به اثر فرد مورد نظر درست کنن و امتیاز اثر رو به نام خودشون بزنن و از این راه کسب درآمدی داشته باشن. اما توسعه دهندگان سال 2014 فناوری تحت عنوان NFT رو ایجاد کردن که بتونن از این راه جلوگیری کنن و امکان ثبت اختراع یک اثر برای دو هنرمند وجود نداشته باشه.

البته در این راه شما باید هزینه هایی نیز برای دیده شدن اون به جهان رو پرداخت کنین که این هزینه ها میتونه با توجه به فاکتورهایی که در این مقاله بهش میپردازیم، متفاوت باشه.ما امروز میخوایم به موضوع بررسی هزینه ساخت NFT و عوامل تعیین کننده در هزینه ساخت NFT بپردازیم و شما رو با این مسائل بیشتر آشنا کنیم.

NFT چیست؟

NFT ها از سال 2014 وارد حوزه تکنولوژی و ارزهای دیجیتال شدن و در نوع خودشون انقلابی در صنعت فناوری و جلوگیری از سواستفاده از اثرهای ساخته شده توسط هنرمندان شدن. در سال 2020، جک دورسی، یکی از بنیانگذاران توییتر، از اولین توییت خود یک NFT ایجاد کرد و اونو به قیمت 2.9 میلیون دلار فروخت.

یکی از بزرگترین برندهای پوشاک ورزشی، نایک در مد دیجیتال پیشگام شد، نایک برای کلکسیون کفش های خود به نام Cryptokicks NFT ایجاد کرد و اخیراً یک کفش ورزشی مجازی به قیمت 134000 دلار به فروش رسوند.

بررسی هزینه ساخت NFT

اگرچه NFT ها محبوب هستن، اما هنوز برای بسیاری یک مفهوم فناوری جدید هست. ما متوجه روندی در بین مشاغلی شدیم که علاقه مند به ایجاد محصولات تخصصی و منحصر به فرد خود با استفاده از اونا به عنوان NFT هستن. توکن های غیر مثلی یا NFT یا به اصطلاح Non-Fungible Token از انواع دارایی های رمز نگاری هستن. در علم اقتصاد اگه هر کالا یا دارایی که واحد های اون قابلیت تعویض داشته باشن به اون دارایی، مثلی یا قابل تعویض Fungible گفته میشه.

این نوع از دارایی ها رو نمیتونیم بر دیگری ارجع بدونیم؛ اما Nft واحدهای خصوصیات منحصر به فردی دارن که اونو از واحدهای دیگه جدا میکنه که در اصطلاح، Nftهای غیر مثلی نام دارن. هنگامی که یک دارایی دیجیتال ایجاد میشه، به عنوان یک فایل در بلاک چین آپلود و ابرداده حاوی اطلاعات مربوط به دارایی و سازنده به عنوان کد ایجاد میشه که NFT نامیده میشه.

بررسی هزینه ساخت NFT در بلاک چین های مختلف

NFT ها یک روش کارآمد برای کسب درآمد کسانی هست که میخوان از حرفه و هنری که در رشته های مختلف مانند هنر نقاشی، موسیقی، نوازندگی، طراحی و... دارن، دربیارن.اما این روش پیشنیاز ها و نکاتی داره که قبل از ورود به بازار ان اف تی ها باید شما از اونا اطلاع داشته باشین و با توجه به علایق خودتون پلتفرم مناسب برای قرار دادن آثارتون رو انتخاب کنین.

بررسی هزینه ساخت NFT

شما برای قرار دادن یک اثر به صورت NFT در سایت ها باید مبلغی رو به سایت پرداخت کنین تا بتونین در بلاک چین مختلف ان اف تی خودتون رو قرار بدین یا به اصطلاح مینت کنین.پرداخت این هزینه شرایطی داره که با توجه به فاکتورهای مختلف این هزینه میتونه متغیر باشه؛ به طور متوسط، هزینه ایجاد NFT از 0.05 دلار تا بیش از 150 دلار متغیر هست. هزینه ایجاد NFT به عوامل مختلفی مانند هزینه بلاک چین، کارمزد گاز، کارمزد حساب بازار، کارمزد لیست و غیره بستگی داره.

اتریوم و سولانا به ترتیب گران ترین و ارزان ترین بلاک چین هستن. هزینه اصلی استخراج NFT صرف هزینه بلاک چین میشه. گاهی اوقات، بلاک چین اتریوم در شلوغ ترین زمان خود، هزینه هایی تا 500 دلار رو برای ایجاد یک NFT تجربه میکنه.

در این قسمت، ما قصد داریم تا چند مورد از مهم ترین موارد هزینه ساخت یک nft رو برای شما شرح بدیم. درلیست زیر،شما میتونین چند مورد از مهم ترین هزینه های مربوط به ساخت nft رو مشاهده کنین.

• هزینه های گس:

 گس یا gas یک هزینه ثابت برای ثبت nft در شبکه هست. این هزینه برای همه شبکه ها وجود داشته و هیچ راهی هم برای صرف نظر از اون وجود نداره. این هزینه باعث میشه تا قدرت ایمن سازی شبکه مورد نظر شما بالاتر بره و سرعت عملکرد شبکه بهتر بشه.

• هزینه فروش:

 شما همیشه نمیتونین توکن های nft رو به صورت رایگان بفروشین. برای ساخت و ضرب این توکن ها شما معمولا هزینه ای رو پرداخت نمیکنین ولی در جهت فروش یک توکن شما باید کارمزدی در اختیار صرافی مد نظر قرار بدین. صرافی بسته به فعالیت ها و شبکه ای که در اون فعالیت میکنه، کارمزد های مختلفی رو دریافت خواهد کرد.

• هزینه راه اندازی حساب در صرافی: 

یکی از مهم ترین انواع هزینه ساخت nft که شما باید بهش توجه داشته کنین هزینه افتتاح حساب هست. صرافی ها و فروشگاه های اینترنتی مختلف که در زمینه فروش آثار Nft فعالیت میکنن، اجازه ساخت حساب و فعالیت به صورت رایگان رو به شما نمیدن و شما مجبورین هزینه ای تحت عنوان هزینه راه اندازی حساب در صرافی رو پرداخت کنین.

مقاله پیشنهادی: آموزش ساخت NFT

عوامل تعیین کننده در هزینه ساخت NFT

بررسی هزینه ساخت NFT

1. هزینه های کارمزد

کارمزد گاز بهایی هست که برای انجام تراکنش‌ها در بلاک چین پرداخت میشه. کارمزد گاز با توجه به تقاضای بلاک چین در زمان شروع معامله تعیین میشه. مینت یک NFT، فهرست کردن، پذیرش مناقصه، انتقال مالکیت NFT و خرید NFT ها با هزینه گاز همراه میباشد.

2. هزینه های حساب

هزینه های حساب هزینه ای هست که به بازار NFT پرداخت میشه. این هزینه هنگام راه اندازی حساب Marketplace و ادغام کیف پول ارز دیجیتال پرداخت میشه.

3. هزینه فهرست کردن

برخی از بازارهای NFT به کاربران اجازه میدن تا NFT ها رو به صورت رایگان مینت کنن، اما برای فهرست کردن اونا برای خرید و فروش، هزینه ای دریافت میکنن که به عنوان کارمزد لیست شناخته میشه.

این سه متداول ترین هزینه های مرتبط با ایجاد NFT هستن. اما از اونجایی که هر بلاک چین فرآیندهای تعریف شده خود رو داره، در نتیجه هزینه اون متفاوت هست. حتی در همان بلاک چین، هزینه ایجاد یک NFT ممکنه با دیگری متفاوت باشه. اندازه داده، سرعت تراکنش، تقاضای بلاک چین، زمان استخراج، کیفیت پروژه و هزینه های کارمزد میتونه بر تعیین هزینه تأثیر گذار باشه.

هزینه های ایجاد NFT در پلتفرم های مختلف

همه افراد میتونن به راحتی یک NFT در بازارهای NFT ایجاد کنن. برخی از بازارهای محبوب، بزرگ و کاربرپسند OpenSea، Rarible و Mintable هستن. همه این پلتفرم‌ها به کاربران خود امکان انتخاب حداقل دو بلاکچین رو برای لیست کردنNFT میدن.

اتریوم اولین بلاک چین قابل برنامه ریزی بود که ثبت دارایی های دیجیتال و انتشار خلاقیت های دیجیتال رو امکان پذیر کرد. امروزه بسیاری از گزینه های بلاک چین مانند Solana، polygon، Texos، Cardano، WAX، Avalanche، Zilliqa و غیره وجود دارن.اتریوم گران ترین بلاک چین هست زیرا یک بلاک چین اثبات کار (PoW) میباشد.

بررسی هزینه ساخت NFT

PoW از یک روش اعتبارسنجی رقابتی برای تأیید تراکنش های بلاکچین استفاده میکنه، به همین دلیله که هزینه گس برای استخراج کنندگان با اتریوم بالا هست. مینت کردن در اتریوم به زمان شروع معامله و قیمت بازار اتریوم (ETH) بستگی داره. بلاک چین های دیگه مانند Solana از Proof of Stake (PoS) و Proof of History (PoH)استفاده میکنن. در حالی که PoS از استخراج‌کنندگان به‌طور تصادفی انتخاب شده برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها استفاده میکنه، PoH زمان و ترتیب نسبی هر پیام رو در سوابق تاریخی ثبت میکنه.

این پروتکل ها به Solana اجازه میده تا کارآمدترین تجربه رو ارائه بده و تقریباً تا 65 هزار تراکنش در ثانیه داشته باشه. هزینه متوسط ضرب NFT در Solana 0.00001 SOL (0.01 دلار) هست. اتریوم در هر ثانیه تنها 12 تا 15 تراکنش رو ثبت میکنه. اتریوم در حال حاضر در حال کار برای تغییر مکانیسم اجماع خود از PoW به مدل PoS هست. این کار باعث میشه کارمزد اتریوم که به طور قابل توجهی کاهش پیدا کنه.

نکته مهمی که باید اونو درنظر بگیریم اینه که زمان تراکنش ها در بلاک چین مهمه.این امر مستقیماً بر هزینه استخراج NFT تأثیر خواهد داشت. اگه شلوغ ترین زمان رو انتخاب کنیم قطعا قیمت اون بالا خواهد بود. به خاطر داشته باشین که همیشه تجزیه و تحلیل زمان بلاک چینی که انتخاب میکنیم الزامی هست.

برتری های NFT

1. کمیاب بودن

اولین و مهم ترین فاکتور در برتری های NFT، کمیابی و عرضه محدود اون هست. در ارز های دیجیتال یک کوین هر چقدر عرضه محدود تری داشته باشه میتونیم بگیم که یک امتیاز مثبت برای اون پروژه محسوب میشه.

بررسی هزینه ساخت NFT

 در NFT ها نیز این مسئله صدق میکنه؛ به طوریکه که سازنده و خالق اون اثر هنری که به صورت NFT ایجاد کرده، یک عدد مشخصی رو تعیین کنه؛ به عبارتی اگه عرضه NFT مد نظر محدود باشه، میتونیم با بررسی فاکتور های دیگه ای که در ادامه بهش میپردازیم، اقدام به خرید بکنیم.

برای مثال کالکشن bored ape yacht club یا میمون های خسته، در زمان معرفی گفتن فقط 10 هزار اثر در کالکشن ایجاد خواهد شد و بیشتر از 10 هزار NFT تولید نمیکنن؛ به همین دلیل هست که در طی زمان این NFT ها سود های قابل توجهی رو به خریداران این پروژه داد و افراد معروف رو جذب این سیستم کرد.

2. سودمندی

NFT چه در دنیای فیزیکی و چه در دنیای دیجیتال کاربرد زیادی داره؛ به عنوان مثال، بعضی از NFT ها در زمین های متاورس کارایی دارن و میتونین از اونا در بازی ها به عنوان زمین های مجازی یا آواتار استفاده بشن. این ویژگی  NFTها به اونا ارزش فوری میده که با گذشت زمان بسته به محبوبیت پروژه قیمتشون افزایش یا کاهش پیدا کنه.

در واقع، جامعه بازیکنان یک بازی غیرمتمرکز رشد می کنه و افراد حاضرن به دلیل کارایی و سودمندی اونا در پلتفرم های مختلف، سرمایه قابل توجهی برای یک کالایی منحصر به فرد و ارزشمند بپردازن.

3. نقدینگی

هر چه نقدینگی یک NFT یا کالکشن زیاد باشه ارزش اون  NFTنیز بالاتر هست. سرمایه گذاران همیشه ترجیح میدن در NFT هایی سرمایه گذاری کنن که از حجم معاملات بالایی برخوردار هستن زیرا نقدینگی بالا ریسک نگهداری NFT ها رو کاهش میده و فروشنده زمانی زیادی رو برای فروش NFT صرف نمیکنه.

بررسی هزینه ساخت NFT

NFT های ساخته شده بر اساس استاندارد ERC میتونن به راحتی بر روی پلتفرم های مختلف بدون اصطکاک زیاد معامله شن و توسط خریداران بالقوه اتریوم خریداری شن. این موضوع به طور قابل توجهی ارزش اون NFT ها رو افزایش میده و افراد رو ترغیب میکنه که زود تر از بقیه اقدام به خرید اون بکنن.

NFT هایی که بر بستر اتریوم ساخته نشدن، اغلب از کمبود نقدینگی رنج میبرن و ارزش اون  NFTدر بیشتر مواقع کاهش پیدا میکنه. کارشناسان بر این باورند که شرکت‌ها باید اقتصاد رمزی ارائه بدن که به نوبه خود کاربرانش رو تشویق کنه تا تعامل با NFT های خودشون رو افزایش بده و با آنها معامله کنند و در نتیجه عمل نقدینگی صورت بگیره.

4. اثبات اجتماعی

اثبات اجتماعی مرتبط با پروژه NFT یکی از عوامل تعیین کننده ای هست که ارزش اون NFT را تعیین میکنه. بررسی جنبه های اون در پلتفرم‌های شبکه های اجتماعی مانند توییتر و اینستاگرام میتونه به فرد در سنجش میزان پذیرش NFT مد نظر کمک کنه. اگه میزان محبوبیت و ترند بودن اثر کم باشه و افراد بسیار کمی در مورد اون حرف بزنن، به معنی این هست که اونا هنوز نتونستن زمینه محکمی برای خودشون ایجاد کنن.

5. تاریخچه مالکیت

هویت صادر کننده و صاحبان قبلی یه NFT در قیمت و ارزش اون در آینده تاثیر به سزایی داره؛ به عبارتی NFT های ایجاد شده توسط افراد برجسته یا نهاد های شرکتی از ارزش مالکیت بالایی بهره میبرن و افراد با خرید اونا مالکیت اثر دیجیتالی رو به خودشون انتقال میدن که در این صورت با گذشت زمان میتونه پروژه از ارزش بالایی برخوردار شه و شما با صاحب شدن اون NFT میتونین پیشنهاد قیمتی بالاتری رو برای فروش اثر دریافت کنین.

مقاله پیشنهادی: گرانترین NFT های به فروش رفته تا به امروز

جمع بندی

همون طور که گفتیم بررسی هزینه های مربوط به مینت کردن و ثبت یک اثر در فضای NFT به شرایطی مانند بلاک چین، شلوغی شبکه، هزینه گس بلاک چین مورد نظر بستگی داره و این هزینه ها در طی زمان تغییر پیدا میکنه. در نتیجه پیشنهاد میکنیم در زمان شلوغی شبکه بلاک چین مورد نظر اقدام به خرید و فروش یا ثبت NFT نکنین و با توجه به عواملی که در این مقاله به اون اشاره کردیم، به مینت کردن ان اف تی ها بپردازین.

ما امروز قصد داشتیم به بررسی هزینه ساخت NFT و همچنین عوامل تعیین کننده در هزینه ساخت NFT بپردازیم تا شما با کسب دانش و آگاهی در این زمینه بتونین بهترین زمان برای خرید و فروش و مینت NFT خودتون پیدا کنین. امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشین.


نظرات کاربران در مورد بررسی هزینه ساخت NFT
سوال امنیتی :5+86 = ?