به سرقت رفتن 10 میلیارد دلار از کاربران دیفای در سال 2021

1401/01/20
به سرقت رفتن 10 میلیارد دلار از کاربران دیفای در سال 2021

بیش از 10 میلیارد دلار از کاربران دیفای به سرقت رفته است! در طی سال 2021 بیش از 10 میلیارد دلار از کاربران فعال در حوزه امور مالی غیرمتمرکز دیفای، سرقت یا کلاهبرداری شده و بخش بزرگی از این سرقت ها مربوط به پروتکل های وام دهی بوده است.

سرقت و کلاهبرداری از طریق سیستم دیفای، در سال گذشته 1.5 میلیارد دلار به کاربران خود ضرر متحمل کرد. بر اساس گزارش شرکت مدیریت ریسک الیپتیک، حجم سرقت ها در سال 2021 به دلیل افزایش قیمت ارزهای دیجیتال، به مبلغ 10.5 میلیارد دلار افزایش یافته است. سیستم دیفای قانون گذار و نظاره گر مشخصی ندارد و محلی مناسب برای کلاهبرداران سایبری تبدیل شده است.

تام رابینسنون می گوید اکوسیستم دیفای فضایی هیجان انگیز در زمینه خدمات مالی  به سرعت رشد می کنند و همین مسئله باعث شده مقادیر زیادی سرمایه به سمت پروژهایی که قابل اطمینان نیستند برود. مجموع سرمایه های ورودی به بخش دیفای در طول 2 سال گذشته از 500 میلیون دلار به 247 میلیارد دلار رسیده است. در نتیجه فعالیت های جعلی و کلاهبرداری در این پروژه نیز افزایش یافته است.

دیفای چیست؟

دیفای(Decentralized Finance) مجموعه از برنامه های کاربردی است که می تواند فعالیت های مالی مهم از جمله دریافت وام و انواع معاملات بانکی را به صورت غیر متمرکز و بدون واسطه انجام دهد. این سیستم همیشه در دسترس بوده و اشتباه و خطای انسانی در این سیستم راه ندارد. کارکرد این سیستم بصورت کد طراحی شده که به راحتی می توان آن را برر سی کرد. دیفای یک پروژه نیست بلکه یک اکوسیستم از پروژه های مختلف است که همه آن ها خدمات مالی غیر متمرکز ارائه می دهند.

میزان سرقت از شبکه اتریوم و اسمارت چین

به گفته الیپتیک، در 2 سال گذاشته 2 میلیارد دلار مستقیما از برنامه های دیفای به سرقت رفته است. عمده ترین ضرر های وارد شده به مبلغ 8.6 میلیارد دلار، مربوط به شبکه اتریوم بوده است که امور مالی پروژه غیرمتمرکز را اداره می کند.

پروتکل های وام دهی مثل میکرو دائو، صرافی یونی سواپ و برنامه های معاملات سینتتیکس مریوط برنامه های غیرمتمرکز هستند که در شبکه اتریوم فعالیت می کنند. از پروتکل های اسمارت بایننس چین می توان به صرافی غیر متمرکز پنکک سوایپ اشاره کرد که از سال 2020 تا اکنون، 2.5 میلیارد دلار مورد سرقت یا کلاهبرداری قرار گرفته است.

معایب دیفای

مقیاس پذیزی

یکی از مشکلات سیستم دیفای مقیاس پذیری بلاک چین است. مقیاس پذیری این سیستم از 2 مشکل بزرگ تشکیل شده که یکی، مدت زمان زیاد برای تایید تراکنش و دیگری هزینه کارمزد بالا در زمان ترافیک بودن شبکه است که باعث نارضایتی کاربران شده است.

نقدینیگی کم

یکی از مهم ترین معایب برای پروژه دیفای و پروتکل های بلاک چین نقدینگی است. ارزش کل سرمایه سپرده گذاری شده در سیستم دیفای بیش از 12.5 میلیارد است که در مقایسه با سیستم های مالی سنتی، بسیار ناچیز است.

مسئولیت هر اتفاق بر عهده سرمایه گذار

این سیستم امور مالی و مدیریت دارایی را از واسطه به کاربران منتقل می کند. اگر در این سیستم وجه خود را به هر دلیلی از دست بدهید هیچ سازمان یا نهادی مسئولیت آن را نمی پذیرد و قابل استعلام نیست.

بروزترین اخبار ارز دیجیتال را از صرافی آنلاین ایران بایننس دنبال کنید.

مطالعه اخبار ارزهای دیجیتال در بروز بودن در این مارکت بسیار مهم است. با آپدیت بودن اطلاعات شما در این بازار فرایند خرید ارز دیجیتال را میتوانید هوشمندانه انجام بدهید. مثلا با خرید تتر و نگهداری آن میتوانید در زمان مناسب خرید بیت کوین را از صرافی های خارجی انجام دهید و یا اینکه بصورت مستقیم از صرافی ارز دیجیتال ایرانی اینانس انجام دهید.


نظرات کاربران در مورد به سرقت رفتن 10 میلیارد دلار از کاربران دیفای در سال 2021
سوال امنیتی :4+65 = ?