بهترین بازه های معاملاتی و ساعات معامله در بازار ارزهای دیجیتال

1401/06/09


اکثر سرمایه گذاران حوزه ی ارزهای دیجیتال فکر میکنن، مسئله ی زمان فقط برای بازار فارکس حائز اهمیته و برای بازار ارزهای دیجیتال اهمیت خاصی نداره. مسئله ی خرید و فروش و انجام معاملات همونقدر که در فارکس حائز اهمیته، در حوزه ی ارزهای دیجیتال هم مهمه.

بهترین زمان برای معاملات ارزهای دیجیتال

ما در این مقاله سعی میکنیم توضیح بدیم که چرا زمان ترید کردن در بازار ارزهای دیجیتال مهمه و در موردش مفصل توضیح بدیم تا باورعموم کاربران رو در مورد بی اهمیت بودن زمان انجام معامله تغییر بدیم و یکی از موضوعات مهم رو در زمینه آموزش استراتژی های معاملاتی رو بهتون یاد بدیم.

بعد سعی میکنیم بگیم، بهترین بازه های معاملاتی و ساعات معامله در بازار ارزهای دیجیتال کی هست و چرا باید به این بازه های زمانی و ساعت انجام معامله توجه کنیم؟

اهمیت ساعات معاملات در بازارهای مالی دیگر:

قبل از اینکه سر موضوع اصلیمون یعنی بازار ارزهای دیجیتال بریم بهتره در مورد بازار های مالی دیگه کمی توضیح بدیم تا متوجه منشا باور بی اهمیت بودن ساعت معامله در بازار ارزهای دیجتال بشین.

البته لازم به ذکره که اکثر تریدر های حرفه ای علاوه بر آنالیز بازار ارزهای دیجیتال، نیم نگاهی هم به بازار های مالی دیگه هم دارن، چون ممکنه شباهت های یکسانی در اون ها دیده شه یا کاربران بازار های مالی دیگه سریعتر نسبت به یک موضوع یا اخبار واکنش نشون بدن و دونستن این موضوع ممکنه راهنمای تریدرها در انجام معاملاتشون بشه.

علاوه بر این ساعات و بازه های معاملاتی ممکنه همپوشانی داشته باشه در بازارهای مالی دیگه و به همین دلیل دونستن این بازه های زمانی ممکنه بهتون خیلی کمک کنه.  

  •  ساعات معاملاتی بازار بورس:

در بازار بورس، ساعت معاملاتی و مدت زمان جلسات در هر شهری با شهر دیگه ممکنه متفاوت باشه.

در بعضی از کشور های آسیایی، برای نهار زمان استراحت دارن در حالی که در بقیه ی کشور های جهان اینگونه نیست.

معمولا بازار های مالی در روز هایی که تعطیلی رسمی هست، تعطیلن.

تفاوت تقویمی کشور های مختلف باعث میشه روزهای تعطیل متفاوتی در بورس کشورهای مختلف رو شاهد باشیم، به عنوان مثال تعطیلات آخر هفته خاورمیانه با تعطیلات آخر هفته ی کشورهای اروپایی.

 این نکاتی که گفته شد در مورد تفاوت های ایجاد شده در بورس های کشور های مختلفه و اینکه چرا بازه ی زمانی در بازار بورس کشور های مختلف حائز اهمیته. حالا به بررسی زمان باز شدن بورس های بزرگ می پردازیم.

بهترین ساعات معامله در بازار ارزهای دیجیتال

همینطور که در تصویر بالا می بینید، در مجموع این بورس ها فرصت معامله شبانه روزی وجود داره.

در بازار بورس ساعت معاملاتی دقیق و مشخصن تا مطمئن شن در بازه ی زمانی باز و بسته شدن بازار، نقدینگی بازار در بیشترین میزان خودش باشه. بطورکلی، در شروع ساعت های معاملاتی، بازار شلوغتره، چون سرمایه گذارن به اخبار منتشر شده از سایر نقاط جهان واکنش نشون میدن.

  •  ساعات معاملاتی فارکس:

بورس فارکس نسبت به بقیه ی بازار های معاملاتی کمی متفاوته، چون بیشتر روزهای هفته به صورت 24 ساعته فعالیت میکنن. این میزان از فعالیت از این جهت ممکن شده که، ارزها از طریق یک بورس خاص معامله نمیشن.

اما این باور که، نقل انتقالات در هر ساعتی انجام میشن، درست نیست. مراکز مالی کشور های مختلف، باز هم بازه زمانی معاملاتی متفاوتی دارن:

ساعات معاملاتی فارکس

همینطور که از تصویر بالا مشخصه، ممکنه دو بازار همزمان باهم باز باشن، که در این صورت بازارهای فارکس شلوغتر خواهد بود. یک نکته دیگه ای که وجود داره، همپوشانی چند بازاره. به عنوان مثال: توکیو و سیدنی پنجره ی معاملاتیشون 5 ساعتس و لندن 3 ساعته و همین باعث میشه حجم معاملات در این بازه های زمانی بیشتر باشه و نقدینگی به اوج خودش برسه و از طرفی اجرای معاملات ساده تر بشه.

با توجه به مطالب بالا، فهمیدیم که در بازارهای مالی زمان اهمیت زیادی داره و این موضوع به قدری حائز اهمیته که ممکنه در سرنوشت سرمایه گذاری تو بورس و فارکس رو تعین کنه.

اما بسیاری از فعالین حوزه ی ارزهای دیجیتال فکر میکنن چون سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال ساعات مشخص شده ای نداره و همیشه میشه ترید کرد، پس بازه معاملاتی و ساعت معامله اهمیتی نداره و هیچ تاثیری در سرنوشت سرمایه گذاریشون نداره.

باهم بررسی می کنیم که، آیا واقعا زمان در سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال اهمیتی نداره؟ و اگه داره، بهترین بازه های معاملاتی و ساعات معامله در بازار ارزهای دیجیتال چه موقعیه؟ و همچنین پیشنهاد میکنیم مقاله ویژگی های یک استراتژی خوب رو هم بخونید.

اهمیت ساعات معاملات در بازار ارزهای دیجیتال:

قیمت ارزهای دیجیتال با نوسانات شدیدی که داره، ممکنه در چند دقیقه یا حتی چند ثانیه ارزش دارایی شما رو متحول کنه و چه بسا ارزش داراییتون رو کاهش بده. به همین دلیل خیلی مهمه که بدونید که ساز و کار این بازار چه طوریه و در چه زمانی باید معامله هاتون رو انجام بدید و چه زمانی نوسان گیری درستتری خواهید داشت.

بازار ارزهای دیجیتال یا کریپتو بر خلاف دیگر بازارهای مالی، 24 ساعت روز و 7 روزهفته بازن و فعالیت میکنن و فعالین این حوزه میتونن همیشه معامله خودشونو انجام بدن و هیچ بسته شدن و باز شدن مجددی درکار نیست. این ویژگی منحصر به فرد ارزهای دیجتال ممکنه مزیت محسوب بشه، به طوری که بسیاری از فعالین این حوزه به همین دلیل به بازار ارزهای دجیتال کوچ کردن و فعالیت میکنن.

اهمیت ساعات معاملات در بازار ارزهای دیجیتال

چیزی که ناگفته پیداست اینه که، مسئله ی بهترین بازه زمانی برای ترید ارزهای دیجیتال جهت معامله های کوتاه مدت یا تریدر های روزانه اهمیت زیادی داره؛ اما اگه به دنبال انجام معاملات میان مدت یا بلند مدت هستین، بیشتر از اینکه به دنبال بهترین بازه معاملاتی و ساعات معامله در بازار ارزهای دیجیتال باشید، بهتره به مسئله ی بهترین روش خرید ارز دیجیتال مد نظرتون بپردازید.

بهترین روش برای کسایی که به سرمایه گذاری میان مدت و بلند مدت فکر میکنن، روش خرید پله ای هستش، یعنی روشی که میانگین قیمت خریدشونو کم کنن. به عنوان مثال اگه قصد خرید بیت کوین رو دارین، یکجا تمام سرمایتون رو وارد بازار نکنین، بلکه سعی کنین به مرور زمان با کمتر شدن قیمت بیت کوین به صورت پله ای خرید کنین تا میانگین قیمت خریدتون کاهش پیدا کنه، در این صورت سرمایه گذاریتون بهتر خواهد بود.

برای کسایی که به دنبال معاملات کوتاه مدت هستن، مسئله ی زمان بیشتر از هر گروه دیگه ای حائز اهمیته، چراکه نوسانات بازار ارزهای دیجیتال (توکن، کوین و رمزارزها) مختلفی که در بازار موجودن، در تمام طول روز یکسان نیستن و همین موضوع اهمیت زمان رو پر رنگ تر میکنه.

اهمیت ساعات معاملات در بازار ارزهای دیجیتال

برای مثال، از نظر خیلی از تریدرهای حرفه ای، بهترین زمان ترید زمانی هست که تریدر های آمریکایی و ژاپنی شروع به فعالیت میکنن، چراکه نوسانات رمزارزها خیلی بیشتر میشه در اون بازه ی زمانی. البته برای تریدرهای تازه وارد و مبتدی اصلا پیشنهاد نمیکنیم که در این بازه زمانی معامله انجام بدن.

همونطور که خودتونم میدونید، بازار ارزهای دیجیتال یه بازار جهانی یه و از سراسر نقاط جهان کاربرایی هستن که در حوزه ی ارزهای دیجیتال فعالیت میکنن؛ اما سه کشور سهم بیشتری رو در این بازار اشغال کردن، یعنی تعداد تریدر فعال بیشتری دارن، و به همین دلیل تاثیر گذاری بیشتری هم دارن. این سه کشور به ترتیب تاثیر گذاری، ایالات متحده آمریکا، چین و ژاپن هستن.

 در حال حاضر حدودا 7 هزار رمزارز در بازار ارزهای دیجیتال موجوده و این خیلی مهمه که بدونید روی کدوم توکن یا کوینی نوسان گیری می کنید و  اون کوین دارای چه پشتوانه ای هستش. در حال حاضر بزرگترین رمزارز در بازار ارزهای دیجیتال از لحاظ حجم بازار، بیت کوین هستش و اینطور که بنظر میاد حالا حالا ها این قضیه تغییر نخواهد کرد.

در نوسان گیری باید حتما به حجم بازار توکن یا کوین مورد نظرتون دقت کنید، چرا که اگه حجم معاملاتی اون رمزارز پایین باشه، خطر بیشتری شمارو تهدید میکنه. اگه حجم بازار رمز ارزی بالا باشه، نوسان کمتری رو تجربه میکنه و اگه حجم کمی در بازار اشغال کنه احتمالا نوسانات زیادی رو تجربه خواهد کرد و لازمه رصد دقیقتری داشته باشید. با این وجود معامله گران حرفه ای به دنبال همین کوین و توکن ها هستن که نوسانات زیادی رو دارن، چرا که در اینصورت زودتر به هدف معامالاتیشون میرسن. زمان ترید کردن علاوه بر اهمیت ذاتی که داره به هدف معامله گر و انتخاب توکن مورد نظرش هم بستگی داره.

برای مثال، ساعت 4 صبح یکی از ساعات پرنوسان هستش، چون کندل روزانه بیت کوین و رمزارزهای دیگه بسته میشه و همین باعث نوسان شدید رمزارزهای دیگه میشه. به همین دلیل اگه میخواهید نوسان گیری موثرتر و در نتیجه معامله ی موثرتری داشته باشید، بهتره زمان معاملات خودتونو با معامله گران 3 کشور موثر با تعداد تریدر بیشتر نسبت به کشور های دیگه هماهنگ کنید.

این رو هم در نظر بگیرید که با گسترش و توسعه ی روزافزون بازار ارزهای دیجیتال، تعداد فعالین کشورهای مختلف زیاد میشن و تاثیر کشورها تفاوت میکنه به طوری که طبق آمار از سال2017 تا 2019 معامله گران آسیایی تاثیر بسیار زیادی در روند بازار داشتن و هر لحظه ممکنه تعداد تریدر های کشور های دیگه افزایش پیدا کنه و کفه ی ترازو رو تغییر بده.

تا اینجا سعی کردیم اهمیت زمان در انجام معاملات در بازار ارزهای دیجیتال رو مشخص کنیم. در این قسمت، بهترین بازه های معاملاتی و ساعات معامله در بازار ارزهای دیجیتال رو بهتون مشخص میکنیم، تا با توجه به اهداف معاملاتیتون در اون بازه ی زمانی و ساعات مهم و هماهنگ با کشورهای موثر، معاملات موثرتری داشته باشید. 

بهترین بازه های معاملاتی و ساعات معامله در بازار ارزهای دیجیتال:

حرکات فعالین حوزه ارزهای دیجیتال در روند بازار تاثیر خیلی زیادی داره به طوری که حضور فعالشون در طول هفته و روزهای خاص در تغییر قیمت و نوسان رمزارزها نقش داره.

براساس آمار گرفته شده، بهترین زمان برای انجام معاملات روز پنجشنبه ثبت شده. و این شامل تمام بازارهای مالی هستش. بر اساس داده های ثبت شده و تجربی مشاهده شده که کمترین قیمت نسبت به روزهای دیگه ی هفته متعلق به روز پنجشنب هست.

بنابراین بهترین زمان برای انجام معاملات در طول هفته، به ترتیب، روزهای پنجشنبه، دوشنبه، جمعه و شنبه هستش چرا که حجم معاملات در این روزها بیشتر از بقیه ی روزهای هفته هستش.

بهترین زمان برای ترید و خرید در ارزهای دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال از روند خیلی جالبی تبعیت میکنه که طبق ماه های سال این روند شکل میگیره. بر اساس داده های تجربی و آنالیزهای انجام شده، قیمت رمزارزها در اواخر ما نوامبر و اوایل ماه دسامبر شروع به رشد میکنه و تا حوالی نیمه سال این روند ادامه پیدا میکنه.

همچنین ماهیت شبانه روزی بازار ارزهای دیجیتال و توانایی انجام فعالیت و معامله در تمام ساعت های شبانه روز باعث شده که روش های تحلیل ارقام روزانه هم متفاوت تر از بقیه ی بازار های مالی باشه. 

در بقیه ی بازار های مالی نرخ زمان باز و بسته شدن بازار اهمیت داره، در حالی که در بازار ارزهای دیجیتال اینگونه نیست؛ یعنی ممکنه قیمت یک ارز در ساعت 00:00 یک میزان باشه ولی در 23:59 نرخ دیگه ای رو ثبت کنه ، در نتیجه باز و بسته شدن این بازار یک توهمه و نباید به ساعات باز و بسته شدن توجه کنین. تموم شدن روز و شروع شدن روز جدید، هیچ تاثیر خاصی در روند بازار نداره.

البته صعود و نزول ممکنه در این ساعات شبانه روز اتفاق بیوفته و نوسان شدیدتر بشه، اما این نوسانات بخاطر باز و بسته شدن بازار نیست، بلکه بخاطر انجام معاملات بیشتر در این ساعته و این نکته ممکنه حائز اهمیت باشه که در چه ساعتی، حجم نقدینگی بازار افزایش یا کاهش محسوسی پیدا کرده.

طبق تحقیقات صورت گرفته توسط چارلز ادواردز، بنیانگذار شرکت Capriole Investments، شب یکشنبه تا صبح دوشنبه بهترین زمان انجام معاملات میتونه باشه و از اون بازه به عنوان، زمان پر بازده یاد کرده.

اما با وجود تمام تفاسیر، همچنان دونستن ساعات پر نوسان که حجم معاملات زیاده خیلی پر اهمیته. برای مثال، یکی از ساعات پر نوسان، که میانگین حجم معاملات بیت کوین بیشتره، ساعات بین 3 تا 4 بعد از ظهر به وقت گرینویچ و 7.30 تا 8.30 به وقت تهرانه. در این ساعات میانگین حجم معاملات حدودا 6.5 میلیون دلاره. 9 صبح به وقت گرینویچ (13.30 به وقت تهران) هم میانگین کمترین حجم معاملاتی رو ثبت کرده، یعنی حدود 2 میلیون دلار.

این بازه های زمانی و ساعات، با گذشت زمان تغییر میکنن ولی دونستنشون اهمیت بسیار زیادی داره و فقط از طریق آنالیز میشه بهشون رسید. اگه قصد دارید جدی تر ترید کنید، باید بدونید که ساعاتی که حجم بازار بالا کی هستن و اگه نیم نگاهی به این بازه های زمانی نداشته باشید ممکنه اونطور که باید سود نکنید و حتی ضرر کنید. آموزش و کسب تجربه به شما کمک میکنن که در ساعات پر نوسان معاملات درستی رو انجام بدید.

یک سوالی که ممکنه ذهن شمارو در گیر کرده باشه اینه که "آیا زمان فعالیت بورس های بزرگ و فارکس با زمان فعالیت در بازار ارزهای دجیتال همپوشانی خاصی داره؟ یا نه؟". پاسخ نمیتونه قطعی باشه، چرا که این بازارهای مالی تفاوت زیادی باهم دارن ولی حجم فعالیت بورس های مالی مهم ممکنه با بازار ارزهای دیجیتال همپوشانی داشته باشه و اونم فقط بخاطر تعداد تریدر های اون کشور خاص ممکنه باشه و هیچ ارتباط دیگه ای ممکن نیست. 

یکی دیگه از راه های تشخیص رشد یک رمزارز اینه که به لیست شدن یک توکن یا کوین در صرافی های بزرگ توجه کنید. طبق تجربه هر کوین یا توکنی در صرافی های بزرگی مث بایننس، کوکوین و ... لیست شده، شاهد پامپ شدنش(رشد) شدیم. این اتفاق به قدری تکرار شده که الان بعضی از تریدر ها قبل از اینکه توکنی لیست بشه، خریداری میکنن و بعد از اینکه پامپ شد میفروشن.

نکته ی مهمی که لازم به ذکره اینه که، انجام معامله فقط بر این اساس کاملا اشتباهه و باید بقیه ی جنبه هارم در نظر گرفت، وگرنه ممکنه باعث از دست رفتنه سرمایتون بشه. البته در نظر گرفتن زمان مناسب میتونه خیلی کمک کننده باشه و در روند سرمایه گذاری تون موثر واقع بشه، ولی به هیچ عنوان کافی نیست.

جمع بندی نهایی:

تریدرهای حرفه ای به زمان انجام معامله هاشون خیلی اهمیت میدن، چون بازار بدون نوسان یا کم نوسان به هیچ دردی نمیخوره و نمیزاره به هدفشون برسن و به همین دلیل آنالیز میکنن که چه زمانی بازار با نوسان های منطقی روبرو هست و اون ساعات و بازه های معاملاتی رو برای فعالیت انتخاب میکنن.

نکته ی بسیار مهمی که وجود داره اینه که، بهترین بازه های معاملاتی و ساعات معامله در بازار ارزهای دیجیتال بستگی به هدفتون و بازه ی سرمایه گذاریتون( بلند مدت، میان مدت، کوتاه مدت و ترید های روزانه و ساعتی) داره ولی به طور کلی سرمایه گذاران حرفه ای بازه های زمانی پر نوسان رو برای انجام معاملاتشون انتخاب میکنن.

بازه های پر بازده، ساعات و روزهایی هستن که فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال در بیشترین میزان خودش باشه. برای اینکه بدونید چه زمان هایی مناسب تره بهتره به ساعات فعالیت کشورهایی که تریدرهای زیادی دارن (ایالات متحده آمریکا، چین و ژاپن) دقت کنید، چرا که تاثیرگذاری زیادی روی بازار میزارن و این نکته رو فراموش نکنید که حرکت فعالین بازار، خیلی به روند بازار تاثیر میزارن و این حرکت ممکنه ناشی از اخبار جهان و تشنج های بین المللی باشه، پس به همین دلیل پیگیر اخبار بین المللی باشید.

با کسب تجربه و مهارت آموزی و البته آزمون و خطا، بهترین زمان انجام معامله رو میفهمید ولی در حال حاضر پیشنهاد میکنیم با سرمایه ی کمی آزمون و خطا کنید و از تریدرهای حرفه ای کمک بگیرید ولی صرفا به  گفته های اونها اتکا نکنید تا بتونید یاد بگیرید.

ما در این مقاله با ارقام مستند مطالب رو ارائه دادیم اما یادتون نره که توجه کردن به ساعت تنها فاکتور شما برای معاملاتتون نباید باشه و به فاکتورهای دیگه هم اهمیت بدید.


نظرات کاربران در مورد بهترین بازه های معاملاتی و ساعات معامله در بازار ارزهای دیجیتال
  • از رو کتاب میخونی

    من ساعت ده تا دو شب رو همیشه بازه خوبی میبینم واسه ارزهای دیجیتال

    ایده جالبی را انداختین که مقاله رو بصورت ویدیو هم گذاشتین. تو ماشین و مسیر میشه راحت اینا رو گوش داد.

    خخخخخ ی دوبار روخونی می کردی تا اینجور تپق نزنی اولش

سوال امنیتی :1+70 = ?