بهترین کشور ها برای معاملات قانونی ارزهای دیجیتال

1401/08/01
بهترین کشور ها برای معاملات قانونی ارزهای دیجیتال

با سلام و عرض ادب به همه ی دوستان و مخاطبین عزیز صرافی ارز دیجیتال اینانس بار دیگه در کنار شما هستیم با یک موضوع جذاب دیگه تحت عنوان، بهترین کشور ها برای معاملات قانونی ارز های دیجیتال، ما در این مقاله قصد داریم در ارزیابی شما، نسبت به انتخاب بهترین کشور ها برای شروع یک تجارت قانونی ارز دیجیتال کمک کرده و در ضمن بهترین کشور ها برای ترید ارز دیجیتال رو براتون معرفی کنیم. همانطور که می دونین، ارز دیجیتال (Cryptocurrency) شکل خاصی از پول دیجیتال هست که بر پایه علم رمزنگاری ایجاد شده. بیشتر ارزهای دیجیتال برای بهره‌ مند شدن از ویژگی‌ های اساسی مانند، غیرمتمرکز بودن، شفافیت و تغییرناپذیر بودن از بلاک چین استفاده می‌ کنن. ماهیت غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال به این معنی که، هیچ نهاد، گروه یا سازمانی آن‌ ها رو کنترل نمی‌ کنه. این ویژگی های ارز های دیجیتال باعث شده محبوبیت و جذابیت زیادی نسبت به پول های سنتی پیدا کنن. به دلیل نوپا بودن این فضا و عدم وجود زیرساخت‌ های اساسی، بدیهیست که، رویکرد دولت‌ ها در این خصوص شفاف و قاطعانه نباشه. اما می ‌تونیم با بررسی یک سری از معیارها بفهمیم که یک دولت، چه دیدی نسبت به ارزهای دیجیتال داره. بررسی شرایط مقرراتی کشورهای مختلف در قبال ارزهای دیجیتال می ‌تونه در زمینه‌ های مختلفی مثل سرمایه‌گذاری، تحقیق و توسعه، استخراج و ... به کاربران در انتخاب درست کمک شایانی کنه.

در حال حاضر، حوزه رمز ارز ها دستخوش تغییرات فراوانی شده، دوران ترس از دارایی های دیجیتال تا حد زیادی به سر آمده و آن ها مقبولیت بیشتری پیدا کردن. البته این به معنای پذیرش جهانی رمز ارزها نیست. چون هنوز کشورهایی هستن که به دلایل مختلفی قانون خاصی در مورد رمز ارزها ندارن و یا حتی اجازه فعالیت به آن ها رو نمیدن. با این وجود، این حوزه در طول دو سال گذشته شاهد پیشرفت های چشمگیری از نظر قانون گذاری بوده. بنابراین پرداختن به بهترین کشور ها برای ترید ارز دیجیتال، خالی از لطف نیست.

معرفی بهترین کشور ها برای معاملات قانونی ارزهای دیجیتال

بهترین کشور ها برای معاملات قانونی ارزهای دیجیتال

ما قصد داریم، در این قسمت از مقاله، بهترین کشور ها برای معاملات قانونی ارز های دیجیتال، ضمن توضیح مختصر، به معرفی کشور هایی بپردازیم که قانون اون کشورها، از این رمز ارز ها حمایت می کنه و چنین کسب و کاری به یک صنعت تبدیل شده. پس لطفا برای توضیحات بیشتر با ما همراه باشین در سال 2021 مشخص شد قوانین محدود کننده ارزهای دیجیتال نمی تونه مانع پیشرفت و توسعه این رمز ارزها بشه. همچنین تا حدودی مقامات نظارتی کشورهای پیشرو، توجه خودشون رو معطوف به این بازار در حال توسعه کردن. بهتره بدونین که، حوزه ‌های قضایی مختلف سیاست‌ های کاملاً متفاوتی در برخورد با ارزهای دیجیتال دارن و برخی از آن ها مشخصاً گزینه ‌های بهتری برای شروع یک کسب ‌و کار مرتبط با فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال هستن. 

مقاله پیشنهادی: ارز دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟

وضعیت حقوقی ارزهای دیجیتال در حوزه‌ های قضایی مختلف به‌ طور قابل ‌توجهی متفاوته. در حالی که برخی از دولت ‌ها به‌ شدت با ارزهای دیجیتال مخالفت می کنن و قوانین سرکوب کننده ای در این زمینه تصویب می کنن، اما در مقابل کشورهایی هم وجود داره، که از توسعه پروژه ‌های بلاک چینی حمایت می ‌کنه. بنابراین در برخی از کشورها، فعالیت شرکت ‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال به طور قانونی مجاز هست. و این امر باعث شده که، اصولا شرکت‌ های بزرگ در حوزه کریپتوکارنسی به کشورهایی که شاخص پذیرش ارزهای دیجیتال بالایی دارن یا در واقع قانونی حمایت کننده در این زمینه در اون کشور وجود داشته باشه مهاجرت می‌ کنن. مهاجرت چنین شرکت هایی به چنین کشور هایی، این نتیجه رو داره که، دارایی دیجیتال به کشورهایی که از فناوری جدید حمایت می‌ کنن و معافیت مالیاتی برای کسب و کارهای این بلاک چین دارن روانه می ‌شه. 

پیش ‌بینی می‌ شه با افزایش روزافزون استقبال از ارزهای دیجیتال رمزنگاری ‌شده و همچنین توسعه پلت‌ فرم ‌های خرید و فروش ارزهای دیجیتالی، رویکرد و سیاست‌ گذاری دولت‌ های مختلف در جهان دستخوش تغییراتی شگرف شده و هر روز به شمار کاربران و طرفداران ارزهای دیجیتال افزوده بشه. برای آن دسته از کسب ‌وکارهای حوزه ارز دیجیتال که به‌ دنبال فعالیت در ابعاد بین‌المللی هستن، انتخاب کشوری که با مشاغل این حوزه برخورد مناسبی داره، می ‌تونه یک چالش جدی باشه. پس اگر به دنبال کسب درآمد از این راه هستین، باید با بهترین کشورها برای ترید ارز دیجیتال آشنا بشین و در این کشورها وارد این بازار بشین.

1. لیتوانی

بهترین کشور ها برای معاملات قانونی ارزهای دیجیتال

جمهوری لیتوانی محیطی نسبتاً دوستانه و کاملاً قانونی برای ایجاد تجارت ‌های فین‌تک، شرکت‌ های صرافی ارز دیجیتال و کیف پول های ارز دیجیتال و همچنین شرکت های ارائه دهنده خدمات مبادله ارزهای دیجیتال فراهم کرده. بانک مرکزی این کشور برای انجام پرداخت ها، از توسعه فناوری های مالی و خدمات غیر بانکی حمایت همه جانبه می کنه. در ضمن کشور لیتوانی حامی استارت آپ های رمزنگاری هست و از شرکت ‌های تازه‌ تأسیسِ مرتبط با کسب و کارهای ارزهای دیجیتال ضمن حمایت به هر طریق ممکن به توسعه آن ها کمک می‌ کنه. 

مقاله پیشنهادی: تاریخچه پول و ارزهای دیجیتال

از این رو، روند اخذ مجوزهای مرتبط با ارزهای دیجیتال هم در این کشور پیچیده نیست. در این کشور الزامات اساسی برای دارنده مجوز ارزهای دیجیتال وجود داره، مجوز داشتن یک صرافی ارز دیجیتال در لیتوانی به این معناست که، تمام فعالیت ‌های آن شرکت و مستندات مربوطه، طبق دستورالعمل‌ های مقامات نظارتی و تقنینی این کشور تنظیم شده پس می تونیم بگیم که لیتوانی جزء بهترین کشور ها برای شروع یک تجارت قانونی ارز دیجیتال محسوب می شه. موارد زیر برای کسب ‌و کارهایی که مایل هستن در این کشور مجوز فعالیت در حوزه ارز دیجیتال دریافت کنن، ضروری هست عبارتند از: 

• اعمال قوانین مرتبط با مبارزه با پول ‌شویی در جریان فعالیت های مربوط به کسب ‌و کار.

• توسعه سیاست ها و قوانین AML و به کار گیری اون در جریان فعالیت.

• KYC هر مشتری باید بدون شکست انجام بشه، از جمله کسب اطلاعات در رابطه با منشا وجوه مشتری ها

• احراز هویت هر مشتری باید بدون هیچ خطایی صورت بگیره. از جمله اطلاعات منبع سرمایه‌ ی مشتری

• دسترسی مقامات به منابع تحت‌ وب موسسه یا پلتفرم ارائه ‌دهنده خدمات.

• اخذ مجوز از واحد اطلاعات مالی لیتوانی.

2. السالوادور

بهترین کشور ها برای معاملات قانونی ارزهای دیجیتال

در ماه ژوئن (خرداد) سال ۲۰۲۱، برای اولین بار در جهان السالوادور (کوچک‌ ترین کشور منطقه آمریکای مرکزی) بیت کوین رو به ‌عنوان ارز قانونی خود معرفی کرد. به این ترتیب مشتریان از کشورهای مختلف می تونن مبادلات خوشون رو انجام بدن، کالاها و خدمات مورد نظرشون رو خریداری کنن و ضمنا این که، می تونن به صورت قانونی ترید کنن و سود خوبی از ارزهای دیجیتال کسب کنن. به عبارت دیگه این کشور قصد داره، سرمایه‌ گذاران خارجی رو برای سرمایه‌ گذاری در حوزه رمزارزها جذب کنه. به همین دلیل بیت ‌کوین در السالوادور یک پول قانونیست و کسب و کارهای رمزارزی معافیت مالیاتی دارن.

 در این راستا، اخذ مجوز برای فعالیت در حوزه ارز دیجیتال در السالوادور، یک انتخاب مناسب برای کسب‌ و کارهاست. اگرچه هر نوع کسب و کار رمزارزی در السالوادور آزاد و از مالیات معاف هست اما این کشور هنوز قانون رسمی جامعی در این حوزه نداره. همین چند وقت پیش کوین ‌تلگراف نوشت: جهان، السالوادور رو برای پیشرو بودن در صنعت بلاک چین تحسین می‌ کنه. در ادامه توضیحاتمون باید بگیم که،کشور السالوادر برای ثبت یک شرکت ارز دیجیتال، مزایای زیادی رو ارائه می کنه. از جمله آن ها می تونیم به موارد زیر اشاره کنیم. 

• دموکراسی مالی، تحولات موجود در زمینه ی ارزهای دیجیتال دسترسی به تراکنش‌ های الکترونیکی رو برای همه امکان‌ پذیر کرده.

• مالیات ناچیز. 

• اقتصادی که به سرعت در حال رشد هستش.

• ارائه فرصت همکاری مستقیم با سرمایه گذاران خارجی. السالوادور در واقع به سرمایه‌ گذاران خارجی اجازه راه‌ اندازی آزادانه یک کسب ‌و‌کار، درآمدزایی قانونی از ارزهای دیجیتال و خرج ‌کردن بی‌درد سر اون رو میده. به عبارتی، حوزه قضایی السالوادور به سرمایه گذاران خارجی این امکان رو میده تا بتونن به صورت آزادانه به معاملات بپردازن و از ارزهای دیجیتال به صورت قانونی سود ببرن. در ضمن خالی از لطف نیست بدونین که، این کشور، به قدری طرفدار رمزارزهاست که با دو بیت‌ کوین به سرمایه‌ گذاران اقامت دائم میده.

3. استونی

بهترین کشور ها برای معاملات قانونی ارزهای دیجیتال

استونی در سال های گذشته، بارها به عنوان یکی از بهترین کشورها برای انجام معاملات در زمینه ارزهای دیجیتال و بلاک چین معرفی شد. در صورت داشتن مجوز، یک شرکت فعال در استونی می ‌تونه خدماتی رو نظیر کیف پول، صرافی، سیستم‌ های پرداختی و خودپردازهای مبتنی بر ارزهای دیجیتال ارائه بکنه. البته در میان، یک قانون به روز شده در فوریه 2022، در رابطه با جلوگیری از پولشویی و تامین مالی تروریسم در استونی طرح ریزی شد که می تونه، الزامات مجوز سخت تری برای ارز های دیجیتال ایجاد کنه. جا داره که، به گوشه ای از این، قانون سخت گیرانه اشاره کنیم از جمله، هزینه ‌های تنظیم اساس‌ نامه شرکت، اخذ پروانه کسب و برخی هزینه‌ های عملیاتی بالا رفت. برای دریافت مجوزهای مالی، متقاضی باید فهرست گسترده ‌تری از مدارک و اطلاعات تکمیلی رو اماده کنه. برای اعضای هیئت مدیره، الزامات سخت گیرانه تری به ویژه در مورد تجربه و مشارکت محدود آن ها در شرکت های دیگر اعمال شد.

مقاله پیشنهادی: آلت کوین چیست؟

4. بریتانیا

بهترین کشور ها برای معاملات قانونی ارزهای دیجیتال

در بریتانیا روند نسبتا خوبی برای گرفتن مجوز ارز دیجیتال، توسط هر کسی که دوست داره، خدمتی مربوط به دارایی‌ های دیجیتال در این کشور ارائه بده وجود داره. در واقع به یک کسب و کار محبوب و جذاب در این کشور تبدیل شده. صرافی های کریپتو و ارائه دهندگان خدمات کیف پول رمزنگاری باید برای ورود به بازار محلی، از اداره نظارت مالی که کنترل کننده شرکت ها در حوزه رمزنگاری هست، یک مجوزی رو برای ارزهای دیجیتال در بریتانیا دریافت کنن. سازمان ناظر بر امور مالی این کشور FCA هستش. این سازمان فعالیت شرکت‌ های فعال، در حوزه ارزهای دیجیتال رو کنترل می‌ کنه. 

سازمان ناظر امور مالی Financial Conduct Authority)) یک مرجع نظارتی در انگلستان و تحت نظر وزارت خزانه ‌داری و پارلمان بریتانیاست. این مرجع نظارتی در سال ۲۰۱۳ تأسیس شد. از وظایف این نهاد مالی، می تونیم نظارت بر فعالیت‌ های کارگزاری ‌های فعال در جهت حمایت و حفظ سرمایه ی کاربران کارگزاری ‌ها اشاره کنیم. این نهاد نظارتی تمامی طرف ‌های درگیر در جمع ‌آوری و خرید و فروش ارزهای دیجیتال رو با استفاده از سیاست احراز هویت مشتریان تحت‌ کنترل خودش نگه می‌ داره. علاوه بر این، برای شناسایی ریسک ها و ارائه اقداماتی جهت حذف ریسک های شناسایی شده، از رویه های CDD (Coin Days Destroyed) استفاده می کنه. این اقدامات با هدف مقابله با پول‌ شویی و هر گونه سوء استفاده از ارزهای دیجیتال بین مشاغل این حوزه انجام می ‌گیره. مجوز کسب ‌وکارهای ارز دیجیتال در بریتانیا، این امکان را فراهم می‌ کنه تا شرکت‌ ها در مسیر درستی قرار بگیرن.

5. کانادا

بهترین کشور ها برای معاملات قانونی ارزهای دیجیتال

کانادا نیز از جمله، بهترین کشور ها برای معاملات قانونی ارز های دیجیتال محسوب می شه. پلتفرم ها و شرکت های رمزنگاری داخلی و خارجی که در فعالیت های خود از دارایی های رمزنگاری استفاده می کنن، در دسته مشاغل ارائه ‌دهنده خدمات پولی طبقه ‌بندی می‌ شن که باید تمام تعهدات خود از جمله اجرای یک برنامه انطباق کامل و ثبت نام رو با مرکز تحلیل و گزارش تراکنش های مالی کانادا (FINTRAC) انجام بدن کشور کانادا، از سیستم رهگیری تراکنش‌ ها یا نظارت بر اون ها توسط بانک ‌ها برخورداره، این سیستم FINTRAC نام گرفته. این سازمان وظیفه کنترل و رصد مبالغ بالا را بر عهده داره و در صورت مشکوک بودن به نهاد های مرتبط جهت بررسی گزارش ارسال می کنه. 

کانادا مانند همسایه جنوبی خود یعنی ایالات متحده عملا عاشق بیت کوین هست بنابراین هرگونه درآمد حاصل از تراکنش با استفاده از بیت کوین، به عنوان درآمد کسب و کار یا سود سرمایه در نظر گرفته می شه و باید گزارش بشه. کانادا صرافی های ارزهای دیجیتال رو کسب و کار خدمات پولی می دونه. و اون هارو تحت اختیار قانون درآمد های حاصل از جرم (پولشویی) و تأمین مالی تروریسم قرار داده. در نتیجه، صرافی‌ های ارزهای دیجیتال باید در مرکز تجزیه و تحلیل تراکنش ‌های مالی و گزارش ‌های کانادا (FINTRAC) ثبت نام کنن، هرگونه تراکنش مشکوک را گزارش کنن، بنابراین راه اندازی کسب و کار در یکی از فعالیت هایی از جمله، استخراج ارزهای دیجیتال، دستگاه ‌های خودپرداز ارز دیجیتال، ارائه خدمات پرداختی و پلتفرم‌ های مبادله ارزهای دیجیتال برای دریافت مجوز در کانادا، ملزم به ثبت ‌نام در مرکز تحلیل و گزارش تراکنش‌ های مالی این کشور هستش.

6. سنگاپور

بهترین کشور ها برای معاملات قانونی ارزهای دیجیتال

سنگاپور یک مرکز فین‌تک در جنوب شرقی آسیا و محیطی برای کسب و کارهای ارز های دیجیتال هست. اقتصاد سنگاپور یکی از سریع ‌ترین اقتصادهای جهان محسوب می شه. رشد GDP (Gross Domestic Product مهم ‌ترین متغیری که، در تجزیه و تحلیل‌ ها و ارزیابی‌ های اقتصاد کلان از آن استفاده می ‌شه) در این کشور در چند سال اخیر نشان میده که سیاست ‌های حمایتی و اقتصاد آزاد، در این کشور جواب داده. به طور کلی، کشور سنگاپور به دلیل اقتصاد با ثبات و محیط تجاری دوستانه ‌ای که داره، برای بسیاری از مشاغل مناسب هست. ولی از آن جایی که خود دولت کشور سنگاپور، در چندین پروژه بلاک چین سرمایه گذاری کرد، شرایط بهتری برای فعالیت در این زمینه فراهم شد. پس می تونیم به طور قطعی بگیم که، سنگاپور کاملا طرفدار رمزارز هست. قوانینی هم در این کشور در رابطه با حمایت از رمزارزها و کسب و کارهای این حوزه وجود داره. از دیگر دلایلی که کشور سنگاپور رو به یکی از بهترین کشورها برای ترید ارز دیجیتال تبدیل کرده، زیر ساخت ‌های توسعه یافته، ضریب نفوذ بالای اینترنت، دسترسی راحت به بازارهای جهانی هست. و اما خط مشی فعلی سنگاپور این که، از سود سرمایه حاصل از درآمدهای کریپتویی مالیات نگیره. علاوه بر این موسسه پولی، دیگر قانون گذاران مالی سنگاپور به منظور جذب سرمایه‌گذاری و فعالیت تجاری شرکت های بیشتری در این حوزه چندین طرح تشویقی ارائه دادن.

7. سوئیس

بهترین کشور ها برای معاملات قانونی ارزهای دیجیتال

سوئیس دره رمزارز اروپا و مرکز نوآوری این قاره، یکی از بهترین کشور ها برای شروع یک تجارت قانونی ارز دیجیتال هست. این کشور موضع مثبتی در رابطه با رمزارزها و هرگونه تکنولوژی جدید داره. و به شدت از کسب و کارهای مرتبط با بلاک چین حمایت می ‌کنه. فقط چند نمونه از پروژه ‌های ارز دیجیتال مورد حمایت کشور سوئیس، Solana -Tezos- Dfinity- Polkadot هستن. تعدادی از مناطق این کشور جدا از قوانین فدرال، خود پیش قدم شدن و ابتکار عمل بیشتری رو در این حوزه به دست گرفتن. به عنوان مثال، زاگ (Zug)، یکی از کانتون‌ های سوئیس، پس از تصویب قوانین مختلفی برای مشاغل و سرمایه گذاران در حوزه رمز ارزها، عنوان دره کریپتو (Crypto Valley) رو از آن خود کرد و در نتیجه، تعداد قابل توجهی از شرکت ‌های فعال در کریپتو به این منطقه هجوم آوردن.

 اداره مالیات فدرال این کشور، تراکنش ‌های رمزارزی رو مانند، تراکنش‌ های سنتی از مالیات معاف کرد . به ‌عنوان‌ مثال، اگر سال ‌ها مقداری بیت کوین، در حساب بانکی خود سرمایه گذاری کنین، باز هم شامل مالیات نمی ‌شه به همین دلیل بنیادهای بزرگ ارزهای دیجیتال مانند؛ بنیاد اتریوم، Tezos و Diem association سوئیس رو به عنوان مقر خود انتخاب کردن. اما تجارت رمزارزها در این کشور مشمول مالیات بردرآمد می شه، البته این مالیات، برای توسعه زیرساخت بلاک چین در کشور هزینه می‌ شه. خالی از لطف نیست بدونین که، در سوئیس، سرویس راه آهن سراسری، بیت کوین رو برای پرداخت بهای بلیط قبول می کنه و چند بانک سوئیسی هم، امکان واریز مستقیم و انتقال چندین رمز ارز رو فراهم کرده.

جمع بندی و نتیجه گیری

ما در مقاله حاضر سعی کردیم که بهترین کشور ها برای ترید ارز دیجیتال رو براتون معرفی کنیم. در نهایت باید گفت که، انتظار میره در سال ۲۰۲۲، بسیاری از کشورهای دیگر، رسماً به جامعه ارز دیجیتال متصل بشن. ضمنا تصویب قوانین فعالیت ‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال به دولت ‌ها اجازه کنترل حداکثری گردش مالی این دارایی ‌ها رو میده، اما از طرفی دولت‌ ها می ‌تونن با پول ‌شویی و تأمین مالی تروریسم مقابله کنن و محیط امنی برای سرمایه‌گذاری به وجود بیارن. صرافی ‌های ارز دیجیتال و سایر ارائه ‌دهندگان خدمات فعال در این حوزه، با اخذ مجوز، می تونن اعتماد بیشتری رو از جانب کاربران به ‌دست بیارن. و هم این که در صورت وجود قوانین رسمی، مؤسسات سرمایه‌گذاری و پلتفرم‌ های پرداختی مجاز باسابقه هم می‌تونن به جامعه ارزهای دیجیتال وارد بشن. از آن جایی که این روزها، ارزهای دیجیتال جایگاه مهمی در زندگی مردم پیدا کرده، و به دنبال اون این رمز ارز ها با توجه به ویژگی هایی که داره باعث مقبولیت کشور ها شده. بنابراین افراد بیشتری به دنبال سرمایه گذاری و کسب درآمد از آن هستن. ولی قبل از هر چیز، باید با بالا بردن دانش و اگاهیتون در این زمینه با خطرات و ضررهای دنیای ارزهای دیجیتال آشنا بشین تا بتونین از آن ها به طور سودمند استفاده کنین. موفق و پیروز باشین.


نظرات کاربران در مورد بهترین کشور ها برای معاملات قانونی ارزهای دیجیتال
سوال امنیتی :1+69 = ?