بيت كوين يا اتريوم؟ بيت كوين و اتريوم چه تفاوت هایی دارند؟

1402/04/17


ما سعی می کنیم در مقاله تفاوت بیت کوین و اتریوم، اطلاعاتی در مورد اینکه  ارز دیجیتال اتریوم چیست؟ و ارز دیجیتال بیت کوین چیست؟ برای شما ارائه کنیم و به بررسی مزایا و معایب بیت کوین و مزایا و معایب اتریوم بپردازیم و تفاوت بیت کوین و اتریوم رو برای شما توضیح بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین.

کریپتوکارنسی (Cryptocurrency) شکل خاصی از پول دیجیتال هست که بر پایه علم رمزنگاری ایجاد شده. بیشتر ارزهای دیجیتال برای بهره‌مند شدن از ویژگی‌های اساسی مانند غیرمتمرکز بودن، شفافیت و تغییرناپذیر بودن از بلاک چین استفاده می‌کنن.

ماهیت غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال به این معنی هست که هیچ نهاد، گروه یا سازمانی اونها رو کنترل نمی‌کنه. کریپتوکارنسی‌ها رو می‌توان به صورت مستقیم و بدون دخالت هیچ واسطه‌ای در اینترنت به شخص دیگه ای ارسال کرد. فرایند خلق برخی از این پول‌ها مانند بیت کوین با ماینینگ انجام میشه و برای تعدادی دیگر از اونها، تمامی سکه‌ها از قبل به صورت استخراج شده در شبکه قرار می‌گیرن.

 ارزهای دیجیتال بر روی فناوری‌ دفترکل توزیع شده ساخته‌ شدن که یکی از محصولات مهم اون، فناوری بلاک چین هست. بلاک چین‌های عمومی که اکثر ارزهای دیجیتال از اون استفاده می‌کنن، قابلیت مشاهده تمامی تراکنش‌ها رو هم برای افرادی که در شبکه حضور دارن و هم برای افراد خارج از شبکه فراهم می‌کنه.

احتمالا از محبوبیت بیت کوین و اتریوم در سراسر جهان اطلاع دارین و اگه قصد سرمايه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال رو داشته باشین و بخواین تفاوت های بیت کوین و اتریوم رو بدونین، باید اطلاعاتی در رابطه با این ارزها داشته باشین. ما در مقاله بیت کوین و اتریوم چه تفاوت هایی دارند؟ به بررسی این دو ارز دیجیتال می پردازیم.

ارز دیجیتال بیت کوین(Bitcoin) چیست؟

بیت کوین یا اتریوم

ارز دیجیتال بیت کوین یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز هست که در ابتدا توسط یک شخص یا گروهی از افراد با استفاده از نام مستعار ساتوشی ناکاموتو در یک وایت پیپر در سال 2008 توضیح داده شد. بلافاصله پس از اون، در ژانویه 2009 راه اندازی شد.

بیت کوین یک ارز آنلاین همتا به همتا هست، به این معنی که همه تراکنش‌ها مستقیماً بین شرکت‌کنندگان مساوی و مستقل انجام میشه، بدون اینکه نیازی به هیچ واسطه‌ای برای اجازه باشه. به گفته خود ناکاموتو، بیت کوین ایجاد شد تا اجازه بده پرداخت‌های آنلاین مستقیماً از یک طرف به طرف دیگر بدون انجام یک مؤسسه مالی ارسال بشه.

 منحصربفرد ترین مزیت بیت کوین این هست که اولین ارز دیجیتالی هست که ایجاد شده و یک جامعه جهانی و صنعت کاملا جدید با میلیون ها کاربر علاقه مند به کریپتوکارنسی ها به وجود آورده که این کاربران در زندگی روزمره خودشون از بیت کوین و سایر ارزها استفاده می کنن. عرضه کل بیت کوین توسط نرم افزار اون محدود شده و هرگز از 21,000,000 سکه تجاوز نخواهد کرد.

سکه‌های جدید در طی فرآیندی به نام «ماینینگ» ایجاد میشن: زمانی که تراکنش‌ها در سراسر شبکه منتقل میشن، توسط ماینرها دریافت میشن و در بلوک‌هایی بسته‌بندی میشن که به نوبه خود توسط محاسبات رمزنگاری پیچیده محافظت میشن. بیت‌کوین با الگوریتم SHA-256، متعلق به خانواده الگوریتم‌های هشینگ SHA-2 هست که توسط فورک بیت‌کوین کش (BCH) و همچنین چندین ارز دیجیتال دیگه استفاده میشه.

مزایا و معایب بیت کوین کدامند؟

برای آشنایی بیشتر با ارز دیجیتال بیت کوین در این پارت از مقاله بیت کوین و اتریوم چه تفاوت هایی دارند؟ به بررسی برخی از مزایا و معایب بیت کوین می پردازیم.

• حریم خصوصی

در معاملات نقدی، اطلاعات شخصی افراد باید مشخص باشن ولی در بیت کوین ناشناس هستین و هیچکس نمیتونه شما رو ردیابی کنه. این بدان معناست که هر کارمند می تونه اطلاعات شما رو دریافت کنه و جزئیات شما رو به اشتراک بذاره، اما بیت کوین یک سیستم غیرمتمرکز هست که هیچ کس جز شما نمی تونه اطلاعات شخصی شما رو ببینه.

• بهترین سرمایه گذاری

یکی دیگه از مزایای ارز دیجیتال بیت کوین که از مزایای اصلی این رمز ارز محسوب میشه و باعث میشه تا مورد استقبال سرمایه گذاران و معامله گران زیادی قرار بگیره این هست که به عنوان بهترین گزینه برای سرمایه گذاری محسوب میشه.

بسیاری از مردم بیت کوین رو می خرن زیرا بهترین سرمایه گذاری هست. چون ارزش و قیمت بیت کوین رو به افزایش هست، گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری محسوب میشه.

• امن ترین ارز

یکی دیگه از مزایای ارز دیجیتال بیت کوین، امنیت اون هست. بهتره بدونین ارز دیجیتال بیت کوین امن ترین ارز هست، به این معنی که هیچ کس نمی تونه بیت کوین رو هک کنه. بسیاری از گره ها یا رایانه ها پشت بیت کوین کار می کنن.

اپراتورهای این کامپیوترها ماینر نامیده میشن. برای هک کردن یا توقف بیت کوین، باید کامپیوترها یا گره هایی که پشت بیت کوین کار می کنن و رو هک کنین.

• واحد پول جهانی

یکی دیگه از مزایای ارز دیجیتال بیت کوین این هست که به عنوان واحد پول جهانی نیز شناخته میشه و در این زمینه مورد استفاده قرار می گیره.  ارز دیجیتال بیت کوین یک ارز جهانی هست و اون رو از سایر ارزها متمایز می کنه. ما از ارز فیات استفاده می کنیم اما ارزشی در خارج از کشور نداره، بنابراین ارزهای فیات محدود به کشور هستن. اما بیت کوین یک ارز جهانی هست.

• کاهش کارمزد معاملات

یکی دیگه از مزایای ارز دیجیتال بیت کوین که باعث میشه تا منحصر به فرد بشه و مورد استفاده افراد زیادی قرار بگیره این هست که کارمزد معاملات رو کاهش میده. کارمزد تراکنش‌های پرداخت‌های بیت‌کوین در مقایسه با هزینه‌هایی که برای خرید کارت اعتباری و نقدی انجام میشه، به‌طور قابل‌توجهی کمتر هست.

معایب بیت کوین کدامند؟

ارز دیجیتال بیت کوین یا اتریوم

ارز دیجیتال بیت کوین با وجود مزایای زیادی که به همراه داره، معایبی نیز در این میان دیده میشه که باعث میشه تا خیلی از افراد از خرید این رمز ارز منصرف بشن. به همین منظور ما سعی می کنیم در این قسمت از مقاله تفاوت بیت کوین و اتریوم، برخی از معایب بیت کوین رو مورد بررسی قرار بدیم.

• کلاهبرداری

یکی از معایب بیت کوین که باعث میشه تا افراد از سرمایه گذاری و خرید ارز دیجیتال بیت کوین صرف نظر کنند این هست که امکان وجود کلاهبرداری در اون زیاد هست. از لحاظ فنی فهم مسائل بیت کوین برای کسانی که دانش کافی نداشته باشن، دشوار هست. بخاطر همین بنام بیت کوین برخی سایت ها و نرم افزارها، کلاهبرداری هایی صورت می گیره.

• نوسانات قیمت

یکی دیگه از معایب بیت کوین این هست که نوسانات قیمتی زیادی داره و می تونه باعث بشه تا در معامله های خودتون ضرر کنین. نوسانات قیمت بیت کوین در یک روز می‌تونه به 50 درصد هم برسه. برای همین اکثر کسب و کارها برای پذیرش بیت کوین نگران هستن.

• ارزهای دیجیتالی که در آینده عرضه میشن

این احتمال وجود داره که ارزهای دیجیتال که در آینده عرضه میشن، جای بیت کوین رو بگیرن و مشکلات و معایب اون رو هم حل کنن؛ این صورت به ارزی برتر از بیت کوین بدل خواهند شد و جایگاه بیت کوین متزلزل خواهد شد.

• حملات سایبری

یکی دیگه از معایب بیت کوین این هست که امکان حملات سایبری وجود داره. هکرها و حملات سایبری از بیت کوین به عنوان روش اخاذی استفاده و از قربانیان خود تقاضای باج می‌کنن. استفاده از بیت کوین باعث میشه تا ره‌گیری و دستگیری این افراد با چالش‌هایی همراه باشه.

ارز دیجیتال اتریوم (Ethereum): چیست؟

تفاوت های بیت کوین و اتریوم

در این پارت از مقاله اتریوم یا بیت کوین؟ به ارائه اطلاعاتی درمورد اتریوم می پردازیم. که شامل مزایا و معایب اتریوم هم میشه. اتریوم یک سیستم بلاک چین منبع باز غیرمتمرکز هست که دارای ارز دیجیتال خودش یعنی اتر هست.

اتریوم به عنوان پلتفرمی برای بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگه و همچنین برای اجرای قراردادهای هوشمند غیرمتمرکز عمل می کنه. اتریوم برای اولین بار در سال 2013 توسط ویتالیک بوترین توصیف شد. بوترین، همراه با سایر بنیانگذاران، بودجه پروژه رو در یک فروش عمومی آنلاین در تابستان 2014 تضمین کردن. تیم پروژه موفق شد 18.3 میلیون دلار بیت کوین به دست بیاره و قیمت اتریوم در پیشنهاد اولیه سکه (ICO) 0.311 دلار بود.

با فروش بیش از 60 میلیون اتر با در نظر گرفتن قیمت اتریوم در حال حاضر، بازده سرمایه‌گذاری (ROI) با نرخ سالانه بیش از 270 درصد هست، که اساساً از تابستان 2014 هر سال سرمایه‌گذاری شما تقریبا چهار برابر میشه. 

بنیاد اتریوم در 30 ژوئیه 2015، بلاک چین رو به طور رسمی با نمونه اولیه با نام رمز "Frontier" راه اندازی کرد. از اون زمان، چندین به روز رسانی شبکه وجود داشته. هدف ادعایی خود اتریوم تبدیل شدن به یک پلتفرم جهانی برای برنامه‌های غیرمتمرکز هست که به کاربران از سراسر جهان اجازه میده تا نرم‌افزارهایی رو بنویسن و اجرا کنن که در برابر سانسور، خرابی و کلاهبرداری مقاوم هست.

اتریوم در مفهوم پلتفرم قرارداد هوشمند بلاک چین پیشگام بوده. نوآوری اصلی اتریوم طراحی پلتفرمی بود که به اون اجازه می داد قراردادهای هوشمند رو با استفاده از بلاک چین اجرا کنه، که مزایای موجود فناوری قراردادهای هوشمند رو بیشتر تقویت می کنه. علاوه بر قراردادهای هوشمند، بلاک چین اتریوم می‌تونه از طریق استفاده از استاندارد سازگاری ERC-20 میزبان ارزهای دیجیتال دیگری به نام «توکن» باشه. در واقع، این رایج ترین استفاده از پلتفرم ETH تاکنون بوده. (تا به امروز، بیش از 280000 توکن سازگار با ERC-20 راه اندازی شده.)

مزایای ارز دیجیتال اتریوم کدامند؟

بیت کوین یا اتریوم

ما سعی می کنیم در این پارت از مقاله بیت کوین یا اتریوم؟ به معرفی برخی از مزایای اتریوم می پردازیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین و بتونین بهترین تصمیم رو برای خرید و فروش اتریوم بگیرین و با تفاوت این رمز ارز با بیت کوین آشنایی داشته باشین.

• عدم تمرکز

یکی از مزایای ارز دیجیتال اتریوم این هست که به صورت غیر متمرکز فعالیت می کنه و تحت کنترل و مدیریت هیچ نهاد یا دولتی نیست. طراحی غیرمتمرکز اتریوم به طور موثر دانش و اعتماد رو بین اعضای شبکه توزیع می‌کنه و نیاز به یک بدنه مرکزی برای اجرای سیستم و واسطه‌گری تراکنش‌ها رو از بین می‌بره.

• استقرار سریع

یکی دیگه از مزایای ارز دیجیتال اتریوم، استقرار سریع این رمز ارز هست. به جای ایجاد یک پیاده‌سازی بلاک چین از ابتدا، سازمان‌ها می‌تونن به سرعت شبکه‌های بلاک چین خصوصی رو با استفاده از یک پلتفرم یکپارچه SaaS مانند Hyperledger Besu  ایجاد و مدیریت کنن.

• شبکه مجاز

یکی دیگه از مزایای ارز دیجیتال اتریوم که باعث میشه تا محبوبیت زیادی به دست بیاره و مورد استقبال کاربران زیادی قرار بگیره این هست که شبکه این رمز ابرای فعالیت های مختلفی مجاز هست. لایه‌های پروتکل منبع باز بسیاری وجود داره که به شرکت‌ها اجازه میده تا بر روی شبکه‌های عمومی یا خصوصی، اتریوم بسازن و تضمین می‌کنن که راه‌حل اونها تمام استانداردهای نظارتی و امنیتی رو برآورده می‌کنه.

• معاملات خصوصی

در اتریوم، کسب‌وکارها ممکن هست با پیوستن به شراکت‌های خصوصی با لایه‌های تراکنش خصوصی، به حفظ حریم خصوصی دست پیدا کنن. اطلاعات خصوصی رمزگذاری شده و فقط با کسانی که نیاز به دونستن دارن به اشتراک گذاشته میشه.

• مقیاس پذیری و عملکرد

شبکه‌های کنسرسیوم ایجاد شده در اتریوم ممکنه عملکرد بهتری نسبت به شبکه اصلی عمومی داشته باشن و بسته به راه‌اندازی شبکه تا صدها تراکنش در ثانیه یا بیشتر رشد کنن، به لطف اجماع اثبات اقتدار و زمان بلوک سفارشی و...

 اتریوم به لطف راه‌حل‌های سطح پروتکل مانند شاردینگ و غیر زنجیره‌ای و همچنین راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری لایه 2 مانند پلاسما و کانال‌های حالت، می‌تونه در آینده نزدیک توان عملیاتی خودش رو افزایش بده.

معایب اتریوم کدامند؟

ارز بیت کوین یا اتریوم

ارز دیجیتال اتریوم نیز در کنار مزایای خاص خودش، معایبی نیز داره که طبق گفته تیم توسعه دهنده ارز دیجیتال اتریوم، قراره این مشکلات در نسخه جدید اتریوم برطرف بشه. به همین منظور ما سعی می کنیم در این قسمت از مقاله تفاوت بیت کوین و اتریوم، برخی از معایب اتریوم رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم.

• از زبان برنامه نویسی پیچیده استفاده می کنه

یکی از معایب اتریوم این هست که از زبان برنامه نویسی پیچیده ای استفاده می کنه. در حالی که اتریوم در حال تکمیل تورینگ هست و از زبان برنامه نویسی مشابه C++، پایتون و جاوا استفاده می کنه، یادگیری Solidity، زبان مادری اتریوم، ممکنه چالش برانگیز باشه. 

• مشکلات مربوط به مقیاس پذیری

یکی دیگه از معایب اتریوم که طبق گفته تیم توسعه دهنده اون قراره در نسخه جدیدی که منتشر میشه برطرف بشه، مشکلات مربوط به مقیاس پذیری این رمز ارز هست. برخلاف بیت کوین که هدف منحصر به فردی داره، اتریوم دارای دفتر کل، پلتفرمی برای قراردادهای هوشمند و... هست که همه این موارد ممکنه منجر به خطا، نقص و هک بشه.

• سرمایه گذاری اتریوم می تواند خطرناک باشه

سرمایه گذاری اتریوم، مانند هر ارز دیجیتال دیگه ای، می تونه مخاطره آمیز باشه. ارزهای رمزپایه پر نوسان هستن و در نتیجه سودهای قابل توجه و همچنین زیان قابل توجهی به همراه دارن. قیمت اتر در گذشته به طور قابل توجهی تغییر کرده که ممکنه برای سرمایه گذاران خاص، به ویژه تازه کارها، یک نقطه ضعف قابل توجه باشه. 

اتریوم یا بیت کوین (Bitcoin or Ethereum)؟

اتریوم یا بیت کوین

در این پارت از مقاله بیت کوین یا اتریوم؟ به بررسی تفاوت ها و تشابه های بیت کوین می پردازیم که موضوع اصلی مقاله هست.

شباهت های بین بیت کوین و اتریوم:

شباهت‌هایی بین اتریوم و بیت‌کوین وجود داره، زیرا: 

• هر دوی این ارزهای دیجیتال از بلاک‌چین به‌عنوان اثبات کار برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها استفاده می‌کنن. 

• هر دو بیت کوین و اتریوم در پذیرش شبکه از مشتریان مشابه هستن.

• بیت کوین و اتریوم شبیه به هم هستن، زیرا هر دو ارز دیجیتال به صورت غیر مرکزی منتشر میشن.

• هر دو دارایی دفتر کل رو به صورت عمومی نشون میدن که می تونه در کیف پول های دیجیتال ذخیره بشه.

• به دلیل استفاده گسترده از شبکه‌ها، بیت کوین و اتریوم به اندازه کافی قوی هستن که می‌تونن بر دیگر ارزهای دیجیتال یا صنایع بلاک چین قدرت داشته باشن.

 تفاوت بین بیت کوین و اتریوم:

با این حال، هر دو بیت کوین و اتریوم ارزهای رمزنگاری شده هستن، اما همچنان، تفاوت هایی بین اونها وجود داره.

• یک چیز در مورد بیت کوین دلیل ایجاد اون هست. این به منظور ارائه راهی به مردم برای انتقال ارزش یا مقداری معادل توکن بدون هیچ گونه دخالت بانک مرکزی ایجاد شد. دلیل ایجاد اتریوم اجازه دادن به عملکردها یا تراکنش های نامحدود برای قراردادهای کوچک هست.

• اتریوم برای ارائه پلت فرمی برای کسب درآمد از عملیات قراردادهای هوشمند و برنامه های غیرمتمرکز ساخته شده بر روی اتریوم تشکیل شده. اتریوم حداکثر 15 تراکنش رو در یک ثانیه پردازش می کنه که سرعت اون رو نسبت به بیت کوین که فقط 3 تا 5 تراکنش رو پردازش می کنه.

• بین اتریوم و بیت کوین اندازه بلوک رو محدود می کنن.  بلاک چین بیت کوین حدود 10 دقیقه طول می کشه تا بلاک جدیدی از اون استخراج بشه در حالی که اتریوم هیچ محدودیتی برای بلاک نداره. برای اتریوم، این به ماینرها بستگی داره که تصمیم بگیرن چه تعداد تراکنش رو در یک بلوک قرار بدن. حداکثر تعداد تراکنش هایی که اتریوم میتونه در حال حاضر انجام بده 15 تراکنش در ثانیه هست.

نتیجه و جمع بندی:

تلاش کردیم در مقاله بیت کوین و اتریوم چه تفاوت هایی دارند؟ به بررسی دقیق اتریوم و بیت کوین بپردازیم و تفاوت های های بین اتریوم و بیت کوین و شباهت های اونها رو بیان کنیم. همونطور که بیان کردیم بیت کوین و اتریوم در سال 2008 و 2014 ایجاد شدن. هر دوی اونها در طول این سال ها رشد زیادی داشتن و بدیهیه که برای مدت طولانی در بازار خواهند ماند.

با این حال، دونستن تفاوت بین بیت کوین و اتریوم برای تصمیم گیری آگاهانه در مورد اینکه در کدام یک سرمایه گذاری کنین، ضروری هست. در حالی که هر دو ارز دیجیتال شباهت هایی دارن، مهمه که تفاوت بین اونها رو بدونین تا بهترین تصمیم رو بگیرین. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با ارزهای دیجیتال و خرید و فروش ارزها می تونین از صرافی ایران بایننس کمک بگیرین.


نظرات کاربران در مورد بيت كوين يا اتريوم؟ بيت كوين و اتريوم چه تفاوت هایی دارند؟
سوال امنیتی :9+40 = ?