بیت کوین BIP-119 چیست؟

1401/07/18

در این مقاله بیت کوین BIP 119 چیست؟ اطلاعاتی برای شما ارائه بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. وقتی که یک تراکنش بیت کوین رو ارسال می کنین، چیزی شبیه این فرایند هست: شما یک آدرس از گیرندتون دریافت می کنین و انتخاب می کنین که کدوم یک از تراکنش های خرج نشده رو می خواییم ارسال کنیم و با کلید خصوصی تون تراکنش رو امضا می کنین که ثابت می کنه که شما این هزینه رو مجاز کردین. تراکنش های زنجیره ای کم و بیش همه با این روش سرو کاردارن، به جز تراکنش های خاصی که از مکانیسم اسکریپت بیت کوین استفاده می کنن. از این طریق، کاربران می تونن از یک فیلد ویژه در رمزگذاری دستورالعمل ها برای ارزهایی که در تراکنش رخ می ده استفاده کنن. در واقع، ما فقط می تونیم از اسکریپ های بیت کوین برای تعیین زمان استفاده کنیم. ولی اگه بتونیم از اون ها برای تعیین نحوه خرید و فروش بیت کوین استفاه کنیم، چی؟ مثلاً ، اگه بتونیم به یک تراکنش بگیم که فقط مقداری معین بیت کوین btc خرج کنه، مشخص کنیم که یک تراکنش فقط می تونه به یک ادرس خاص ارسال بشه؟ با ما همراه باشین. 

بیت کوین BIP 119 چیست؟

بیت کوین BIP 119 چیست؟

BIP 119 (Bitcoin Improvement Proposal) یک ارتقای پیشنهادی بیت کوین هستش که منطق اسکریپت نویسی جدیدی رو برای اینکه چجوری یک تراکنش می تونه کوین ها رو خارج کنه، معرفی می کنه. یعنی این طرح یک تعهد نامه یا توافق نامه مکانیزمی هستش. چیزی شبیه قرار داد های هوشمند در بلاکچین اتریوم. بیت کوین برای حفاظت از پادشاهی ارزهای دیجیتال باید خودش رو با ابزارهای جدیدی مجهز کنه که مشکلات شبکه رو برطرف کنه یا از بروز مشکل جلوگیری کنه یا عملکرد بهتر بلاکچین بین کوین بشه. bip در واقع یک پیشنهاد در قالب مجموعه ای کد های نوشته شده هستش که به دنبال ایجاد تغییرات و بهبود شبکه بیت کوین می شه.
بیت کوین bip، یک پروپوزال و طرح پیشنهادی به شمار میره، که قابلیتی به نام (covenant) تعهد به شبکه بیت کوین هست. 

مقاله پیشنهادی: بیت کوین چیست؟

Bip 119 میتونه بیت کویت روبه شدت تغییر بده، پس جای تعجب نبست که جامعه علاقه مند به کریپتوکارنسی نگران یه تاثیر احتمالی اون باشن. این ماژولار بودن، در کنار موارد دیگه، می تونه امنیت کیف پول رو بهتر کنه، چون اگه هک بشه، مهاجم فقط می تونه بیت کوین رو به آدرسی که شما کنترل می کنین، ارسال کنه.
همچنین، بیت کوین bip 119  می تونه برنامه های مالی رو به راحتی روی بیت کوین مستقر کنه.

علاوه بر این ها، بیت کوین bip 119 می تونه راه رو برای استخر های پرداخت هموار کنه: برنامه های کاربردی شبکه لایتنینگ که می تونه برای متولیان، ارائه دهندگان و صرافی ها خدمات لایتنینگ مفید باشن و این استخر های پرداخت آف چین و خارج از زنجیره هستن، در نتیجه می تونه حریم خصوصی بهتری رو برای کاربران فراهم کنند. با این حال همه این مواردی که اشاره کردیم، تضمین نمی کنه که بیت کوین bip 119 ارتقاء بزرگ بعدی بیت کوین باشه. 

هم اکنون، تراکنش های بیت کوین از نقطه a به نقطه b  میرن، دقیق تر بگم، توسط کاربر a قفل می شن تا زمانی که این کاربرb بتونه قفل اون ها رو باز کنه و ما فقط می تونیم قفل زمانی (TimeLock) برای این سکه ها تعیین کنیم. 

جرمی روبین، توسعه دهنده بیت کوین و بنیانگذار سازمان توسعه، به coindesk گفت:« آنچه که می تونه در شرایط خاص مفید باشه این هست که ممکنه بخوایین دستور العملی درباره نحوه مصرف بیت کوین خودتون بذارین. 

روبین، پیشنهاد دهنده بهبود بیت کوین 119 هستش و این bip ها راهی برای مشارکت کنندگان بیت کوین هستن تا تغییراتی رو در کد بیت کوین برای بررسی توسط جامعه گسترده تر پیشنهاد کنن. در بیت کوینbip 119، روبین ctv رومعرفی کرد که یک ارتقای پیشنهادی به بیت کوین هستش و شرایط خرج جدیدی رو ایجاد می کنه که به گیرنده این اجازه رو می ده تا شرایطی رو برای نحوه خرج کردن سکه یک سکه تعیین کنه. 

مقاله پیشنهادی: بزرگترین کیف پول های بیت کوین در دستان چه کسانیست؟

نکته مهمی که باید به اون اون توجه کنیم اینه که این شرایط جدید می تونه ذخیره سازی سرد رو تقویت و تراکنش های چند جانبه خصوصی و مقیاس پذیر بیشتری ایجاد کنه و تعداد زیادی از برنامه های کاربردی دیگه رو به طور کلی به عنوان سازگاری ( قرار داد هوشمند) با بیت کوین به بازار عرضه می شن رو فعال کنه. 
روبین می گه:« در قفل های فعلی بیت کوین، همه چیز به مواردی مثل قفل های ترکیبی محدود می شود. ctv، شما می تونین کار ها رو با مقداری شفافیت انجام بدین و به شما امکان میده کمی از اتفاقات بعدی رو بگین.»

این «وضعیت» به این معنی هستش که سکه های دارای قوانین bip 119  باید دارای سابقه ای برای نحوه خرج کردن سکه ها باشن واین رکورد به شکل یه الگو هستش. 

کلام آخر 

با وجود اینکه bip 119 سر صدای زیادی رو میان جامعه بیت کوین ایجاد کرده، مسیر آتی پیش روی این ارتقا چندین واضح نیستش. تمایل هواداران ctv برای افزایش دامنه عملکرد بیت کوین برای تطبیق کاربران جدید با رویکرد محافظتی برخی از بستر های قدیمی در تضاد هستن. علاوه بر این، با در نظر داشتن پیشینه بیت کوین که فقط ارتقاهایی در اون پیاده سازی می شن که به اجماع همه جانبه دست یافته و به صورت کامل مورد بررسی قرار می گیرن، ممکنه مسیر پر فراز و نشیبی پیش روی ctv وجود داشته باشه. 

امیدواریم از این مقاله بیت کوین BIP 119 چیست؟ به خوبی استفاده کنین و آروزی بهترین ها رو براتون داریم. در آخر خوشحال می شیم نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارین.


نظرات کاربران در مورد بیت کوین BIP-119 چیست؟
سوال امنیتی :2+95 = ?