بیت کوین چگونه مدیریت می شود؟آیا یک روزی از بین میرود؟

1401/06/10

 


در مقاله بیت کوین چگونه مدیریت می شود؟ آیا یه روزی از بین میرود؟ سعی داریم اطلاعاتی در این باره برای شما ارائه بدیم و به بررسی برخی از دلایلی که موجب نابودی بیت کوین میشه بپردازیم و چگونگی مدیریت بیت کوین رو به شما یاد بدیم. تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین و بتونین تا حدودی آینده بیت کوین رو پیش بینی کنین. امروزه بازار ارز دیجیتال که بهش بازار کریپتوکارنسی هم گفته میشه با به وجود امدن بیت کوین در سال 2009 که استارتش زده شد از اون موقع به بعد، به شدت مورد استقبال مردم قرار گرفت به طوریکه ارزش بیت کوین در سال 2014 پنج دلار بود در سال 2021 به  ارزش هر واحد حتی 68 هزار دلار رسید. نه تنها بیت کوین مورد استقبال مردم قرار گرفت بلکه شرکت ها و کمپانی های بزرگی مثل تسلا، ....به بیت کوین اهمیت دادن و روی اون سرمایه گذاری های بزرگی رو انجام دادن. در ادامه مقاله با ما همراه باشین تا با مطالعه این مقاله یاد بگیرین که بیت کوین چگونه مدیریت میشه و امکانش هست که یه روزی از بین بره یا نه.

بیت کوین چیست؟

بیت کوین چیست؟

بیت کوین اولین رمز ارزی بود که با پیدایش اون در سال 2009 توسط ساتوشی ناکاموتو استارت بازار ارز دیجیتال زده شد. این رمز ارز نوعی پول الکترونیکی هست که به دلیل داشتن مزایای منحصر به فردش، تونسته نسبت به سایر ارز های دیجیتال محبوبیت زیادی رو پیدا کنه و قدرتش همچنان پا بر جا بمونه و ارزشش روز به روز بیشتر بشه به گونه ای که رمز ارز های بعد بیت کوین با هدف از بین بردن ایراد های بیت کوین وارد بازار شدن ولی نتونستن به جایگاهی که بیت کوین داره برسن بلکه موجب شد به شدت تحت تاثیر بیت کوین قرار بگیرن به گونه ای که قیمت و میزان خرید و فروش بیت کوین تا حدودی بر روی سایر رمز ارز ها تاثیر گذاشته است.

دلیل محبوبیت بیت کوین رو میتونیم این گونه اشاره کنیم که بیت کوین هم مانند ارز های فیات در برخی از مسائل از جمله خرید و فروش، انتقال و... شباهت هایی رو داره، ولی ارز های فیات متمرکز هستن یعنی تحت تاثیر دولت و نهاد اداره میشن ولی بیت کوین رمز ارز غیر متمرکز هس یعنی هیچ نهاد یا سازمانی در اداره بیت کوین نقشی نداره. بنابراین در زمان انجام معاملات بیت کوین نیازی به واسطه شخص سوم نیس حتی در هنگام معامله هم هویت فروشنده و خریدار پنهان می مونه. از سوی دیگر در هنگام استخراج بیت کوین از فرایند پیچیده ریاضی استفاده میشه بنابراین درجه امنیت بیت کوین نسبت به سایر ارزهای فیات بیشتره به طوری که بدون نگرانی از امنیتش میتونین روی بیت کوین سرمایه گذاری کنین و به خرید و فروش بپردازین.

بیت کوین چگونه مدیریت می شود؟

بیت کوین چگونه مدیریت می شود؟

تا اینجا فهمیدیم که بیت کوین مزایای بیشتری نسبت به سایر رمز ارز ها داره و با ارائه خدمات بهتر نسبت با ارز های فیات و بانک های سنتی خواهان زیادی داره. همان طور که در قسمت قبل مقاله بیت کوین چگونه مدیریت میشه و امکانش هست که یه روزی از بین بره یا نه گفتیم بیت کوین غیر متمرکز هست، ممکنه در این جا سوال براتون پیش بیاد که اگر شبکه بیت کوین غیر متمرکز باشه پس چگونه مدیریت و کنترل میشه؟ بیت کوین پول الکترونیکی هست که روی شبکه بلاک چین فعالیت می کنه( بلاک چین یعنی محل ذخیره اطلاعات به صورت غیر متمرکز به عبارت دیگه نسخه ای هست که در اختیار کاربران بیت کوین قرار داره و کسی یا مرکزی در اداره ی این شبکه نقشی نداره) بیت کوین توسط کاربران خود مدیریت میشه که ممکن هست به صورت غیر مستقیم یا به صورت مستقیم مدیریت کنن. اگر کاربری نرم افزار کیف پول بیت کوین رو نصب کنه و به خرید بیت کوین بپردازه به صورت غیر مستقیم در مدیریت بیت کوین نقش داره، ولی نقش اصلی مدیریت بیت کوین بر عهده استخراج کنندگان یا همان ماینر ها هست حتی در مواقعی از این ماینر ها به عنوان ستون فقرات شبکه بیت کوین یاد میکنن، کار این ماینر ها این هستش که امنیت شبکه رو فراهم و تراکنش های بیت کوین رو تایید میکنن ولی به یاد داشته باشیم که این کار توسط کامپیوتر های مخصوص در سراسر دنیا انجام میشه و این کامپیوتر ها برای این که بتونن کار خودشون رو راه اندازی کنن با هم درارتباط هستن

همان طور که گفتیم نقش ماینر ها تامین امنیت شبکه بیت کوین و پردازش هر تراکنش بیت کوین هست، که از طریق حل محاسبات ریاضی انجام میدن و در ازای کارشون پاداشی رو دریافت می کنن. در نتیجه هر چقدر ماینر در شبکه بیت کوین فعالیت داشته باشه امنیت شبکه بیشتر میشه.

آیا روزی بیت کوین از بین می رود؟

آیا روزی بیت کوین از بین می رود؟

بیت کوین امروزه نقش بسزایی در زندگی روزمره ما جا خوش کرده و شاهد این هستیم که روز به روز علاقه و انگیره مردم به این رمز ارز بیشتر میشه، ولی یکی از سوال های مهم و اساسی که افرادی در شبکه بیت کوین فعالیت میکنن این هستش که یه روزی ممکن هست این شبکه عظیم از بین بره، ما در پاسخ به این پرسش میتونیم بگیم که به طور مطلق از بین رفتن بیت کوین غیر ممکن هست مگر این که برخی حوادث پیش بیاد. که در ادامه به این حوادث خواهیم پرداخت. در اینجا پیشنهاد می کنیم مقاله تاثیر بیت کوین در آینده بشریت رو هم مطالعه کنید.

• روش اول: با قطع شدن برق و اینترنت

روش اول: با قطع شدن برق و اینترنت

زمانی که عواملی از جمله برق، اینترنت در سراسر دنیا قطع بشه بلاک ها و گره های شبکه بیت کوین دیگه نمی تونن با هم ارتباط برقرار کنن در نتیجه قطعی مطلق اینترنت و برق موجب نابودی بیت کوین میشود. که این مرگ ناگهانی هس ولی احتمالش کم هست با پیشرفتی که امروزه در عصر تکنولوژی داریم به صورت مطلق اینترنت و برق قطع بشه. اگر هم این اتفاقا بیوفته باز هم بیت کوین از یاد ها نخواهد رفت و طرفدارانش  سعی خواهند کرد نرم افزار بیت کوین رو دوباره راه اندازی کنن و به فعالیت خود ادامه بدن.

• روش دوم: مشارکت دولت ها برای از بین بردن بیت کوین

 مشارکت دولت ها برای از بین بردن بیت کوین

بیت کوین به دلیل این که ماهیت غیر متمرکز داره دولت ها نمی تونن اون رو نابود کنن ولی می تونن استفاده از اون روکنترل یا محدود کنن برای مثال این اختیار رو دارن برای کسب کار بیت کوین مجوز صادر نکنن. اما اگر تعداد کمی از کشور ها جلوی این جریان رو میگیرن تاثیرش خیلی کم هست ولی به خاطر این که بیت کوین در سطح بین المللی کاربرد داره در نهایت مجبور به پذیرش اون میشن.

• روش سوم: به وجود امدن ارز جدید

• روش سوم: به وجود امدن ارز جدید

به وجود امدن یک ارز جدید باید جوری باشه که اون قدر خوب باشه تا بتونه بر شبکه بیت کوین و سرمایه گذارانش غلبه کنه. البته احتمال این اتفاق هم تا حدودی کم هست چون شاهد شدیم بیت کوین اولین رمز ارز بود که بعد اون ارز های زیادی به وجود امدن تا جایگاه بیت کوین رو بگیرن ولی باز هم بیت کوین به صورت قدرتمند نسبت به آلت کوین ها پا برجاست.

• روش چهارم: مشکلات فنی

روش چهارم: مشکلات فنی

اگر گروهی به دلایل مشکلات فنی مخالف پیش روی بیت کوین باشن موجب میشه که یک انشعاب یا فورک از بیت کوین عرضه بشه. اگر این فورک ها زیاد بشه بیت کوین قدرت خودش رو از دست خواهد داد و به ارامی وارد فضای بی توجهی می شود برای مثال فورک بیت کوین کش که در سال های گذشته اتفاق افتاد چندان خطر ساز نبود چون که قدرت هش مورد نیاز شبکه کمتر شد. ولی از لحاظ تئوری فورک های زیاد می تونن باعث کم رنک شدن شبکه اصلی بشن.

• روش پنجم: هک شدن شبکه بیت کوین

روش پنجم: هک شدن شبکه بیت کوین

هک کردن شبکه بیت کوین موجب نابودی بیت کوین میشه که به روش های مختلف میتونه رخ بده. که در یکی از روش های اون که تهاجم 51 درصدی نام داره می تونه تمام پروتکل ها رو نابود کنه در این روش باید 51 درصد محاسبات شبکه در اختیار هکر باشد که این کار تقریبا غیر ممکن هست و با نابود شدن شبکه سودی به هکر نخواهد داشت.

روش دوم که خیلی شایع هست که به صورت هک نرم افزار به صورت پروتکل هست. وقتی در سال 2014 صرافی بزرگی که 70 درصد معاملات در این صرافی انجام می شد هک شد قیمت بیت کوین هم پایین اومد از اون موقع به بعد با اینکه تعداد صرافی ها خیلی زیاد شده اما اگر یکی از اون ها هک بشه و مقداری از بیت کوین به سرقت بره احتمالا قیمتش هم سقوط خواهد کرد ولی تاثیرش موقتی خواهد بود.

• روش ششم: کنار گذاری مردم

روش ششم: کنار گذاری مردم

اگر استارت آپ های کریپتو در رساندن ارز های دیجیتال به ارزش خود ناموفق باشن اعتماد مردم نسبت به بازار ارز های دیجیتال از بین می رود در این هنگام بازار به کندی رشد می کند. و در صورت تداوم موجب از بین رفتن بیت کوین می شه. بنابراین مشارکت نکردن مردم در شبکه بیت کوین موجب نابودی اون می شه.

• روش هفتم: اشکال بحرانی

روش هفتم: اشکال بحرانی

در این روش به روز رسانی بیت کوین ممکن هست حاوی باگی در سطح پروژه DAO  باشه که یکپارچگی سیستم رو در معرض خطر قرار بده. در این صورت هم اگر جامعه موافق باشه اصلاح کد، نصب نسخه جدید و راه اندازی مجدد سیستم انجام میشه که این کار هم موجب سقوط قیمت و فورک خواهد شد.

جمع بندی و نتیجه گیری 

در مقاله بیت کوین چگونه مدیریت میشه؟ آیا یه روزی از بین میرود رو به طور دقیق بررسی کردیم دونستیم که بیت کوین به دلیل داشتن ماهیت غیر متمرکزش مدیریت اون به شخص خاصی یا مرکزی تعلق نداره بلکه از طریق کاربران خود در سراسر دنیا مدیریت میشه به گونه ای که استخراج کنندگان بیت کوین که به اون ها ماینر هم گفته میشه از طریق کامپیوتر های تخصصی امنیت شبکه بیت کوین و پردازش تایید تراکنش رو فراهم می کنن که هر چقدر تعداد این ماینر ها بیشتر باشه شبکه بیت کوین هم امنیت بیشتری پیدا میکنه. بعد از این موضوع به بررسی موضوع آیا بیت کوین یه روزی از بین می رود پرداختیم و به این نتیجه رسیدیم که بیت کوین به دلیل داشتن ماهیت غیر متمرکز، احتمال از بین رفتنش کم هست مگر این که ارز بهتری به وجود بیاد که به تمامی قابلیت هایی که بیت کوین داره غلبه کنه یا به طور کلی اینترنت و برق در سراسر دنیا قطع بشه و ماینر ها نتونن بیت کوینی رو استخراج کنن. بیت کوین به دلیل غیر متمرکزبودنش  هیچ دولتی نمی تونه اون رو از بین ببره ولی تا حدودی می تونه کسب و کارش رو محدود کنه.

 

 


نظرات کاربران در مورد بیت کوین چگونه مدیریت می شود؟آیا یک روزی از بین میرود؟
سوال امنیتی :4+89 = ?