تاثیر شبکه های اجتماعی در ترند کردن یک ارز دیجیتال

1401/06/09


تاثیر شبکه های اجتماعی در ترند شدن یک ارز دیجیتال؛ زمانی که اینترنت برای اولین بار چشم به جهان گشود و نسل جدیدی از ارتباطات متولد شد، هیچ کس نمیدونست که اینترنت چیه و چطوری کار میکنه بعد ها مردم با کمک افراد متخصص و کار بلد تونستن با این دنیای جدید آشنا شن و تا به امروز که داریم این مقاله رو مینویسیم، اینترنت جزو مهم ترین نیاز های اولیه هر شخص بوده و این روند در آینده نیز ادامه پیدا خداهد کرد.

با اومدن اینترنت و به دنبال اون شبکه های اجتماعی برای برقراری ارتباط با یکدیگه، بعد جدیدی از فناوری متولد شد و افراد در این شبکه های اجتماعی میتونستن در هر جای دنیا با هم دیگه در ارتباط باشن.

شبکه های اجتماعی یکی از مهم ترین پلتفرم های انتشار اخبار گوناگون و مطلع کردن دیگران از این اخبار هست؛ انتشار اخبار ارز های دیجیتال و ترند شدن ارز ها نیز از این قاعله مستثنا نیست و کاربران فضای مجازی، دنبال کردن شبکه های اجتماعی رو یکی از مهم ترین منابع برای خرید یا فروش دارایی های خودشون در حوزه ارز های دیجیتال میدونن. ما در این مقاله قصد داریم به موضوع تاثیر شبکه های اجتماعی در ترند شدن یک ارز دیجیتال بپردازیم و رابطه ارز های دیجیتال با شبکه های اجتماعی رو بیان کنیم تا شما به اهمیت وجود شبکه های اجتماعی پی ببرین و حتی بتونین ارز های دیجیتال مستعد رشد رو شناسایی کنین.

اثر شبکه ای (Network Efects) چیست؟

اثر شبکه ای چیست

اثر شبکه پدیده ای هست که به موجب اون، افزایش تعداد افراد یا شرکت کنندگان ارزش یک کالا یا خدمات رو به دنبال داره. اینترنت نمونه ای از اثر شبکه هست؛ در ابتدا کاربران کمی در اینترنت وجود داشت، زیرا منبعی وجود نداشت که این شبکه رو برای مردم بازگو کنه. اما با دسترسی بیشتر کاربران به اینترنت، محتوا، اطلاعات و خدمات بیشتری تولید کردن و توسعه و بهبود وب سایت ها، کاربران بیشتری رو برای ارتباط و تجارت با یکدیگر جذب کرد.

ارز های دیجیتال هم مانند اثر شبکه عمل میکنن، هر چقدر یک ارز دیجیتال در شبکه های اجتماعی بیشتر مورد توجه قرار بگیره، به عبارتی ترند شبکه های اجتماعی بشه، سرمایه گذاران نیز به اون ارز توجه و نگاه ویژه ای میندازن و به خرید ارز دیجیتال مد نظر صرف نظر از اینکه از لحاظ بنیادی و وایت پیپر و فاکتور های دیگه رو بررسی کنن، می پردازن.

تاثیر شبکه های اجتماعی در ترند کردن یک ارز دیجیتال

در سال 2021 شاهد افزایش قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتالی بودیم که در بیشتر مواقع توسط توییت افراد مشهور در شبکه های اجتماعی بود اما در این بین توییت های افرادی مانند ایلان ماسک و آقای چانگپن ژائو که صرافی بزرگ بایننس رو اداره می کنه، تأثیر زیادی داشت که میتونیم روزانه اخبار مربوط به این اثرات رو در سایت های مرتبط با فناوری و بازار ارزهای دیجیتال دنبال کنیم.

امروزه یکی از مهم ترین فاکتور های بررسی یک ارز دیجیتال، پیوستن به شبکه های اجتماعی و دنبال کردن افراد معروف و تاثیر گذار در این حوزه هست. شبکه هایی مانند فیس بوک، اینستاگرام و توییتر و سایر شبکه های اجتماعی. شبکه‌های اجتماعی پل ارتباطی بین شرکت‌های ارز دیجیتال و افراد کلیدی در این حوزه مالی هست و میتونیم اینو بفهمیم که حتی نوسانات قیمتی در این بازار، خواه ناخواه، میتونه کم و بیش تحت تأثیر این شبکه‌های اجتماعی باشه.در ضمن برای اینکه بدونین از کجا بفهمید که یک ارز در حال رشد هست مقاله ای که با این عنوان در سایت اینانس هست که می تونین مطالعه کنین. 

نمونه هایی از تاثیر شبکه های اجتماعی در ترند کردن یک ارز دیجیتال

• دوج کوین

دوج کوین

دوج کوین با نماد اختصاصی DOGE یک ارز دیجیتال متن باز و همتا به همتا هست که در سال 2013 معرفی و روانه بازار شد. این ارز دیجیتال محبوب در رتبه 10 کوین مارکت هستش و دلیل اینکه اینقدر در شبکه های اجتماعی محبوب شده اینه که ایلان ماسک ثروتمند ترین فرد جهان در سال 2020 با توییت های مرموزانه خودش این ارز دیجیتال رو در شبکه اجتماعی توییتر که یکی از مهم ترین شبکه های انتشار اخبار ارز های دیجیتال هست، ترند کرد و سرمایه گذاران در همان روز های ابتدایی به خرید این ارز دیجیتال مشغول شدن و پامپ های چند صد درصدی رو ایجاد کردن.

• بایننس کوین

بایننس

ارز دیجیتال بایننس کوین یک ارز رمزنگاری شده هست که توسط صرافی دیجیتال بایننس Binance ایجاد شد و با نام اختصاری BNB در لیست ارزهای دیجیتال قابل نمایش هست؛ این ارز دیجیتال با توییت های اقای ژائو)مدیر عامل ارز دیجیتال BNB و همچنین مؤسس صرافی بایننس که بزرگ ترین صرافی دنیاست(  در بین مردم محبوب و ترند شد و بعد ها سرمایه گذاران بزرگ و کوچک در شبکه های اجتماعی به تمجید از کوین بایننس و همچنین صرافی این پلتفرم پرداختن که سبب پامپ چند هزار درصدی در مدت زمان کوتاهی شد و افراد زیادی رو ثروتمند کرد.

مهم ترین شبکه های اجتماعی تاثیر گذار در ترند یک ارز دیجیتال

1. توییتر

توییتر

شبکه اجتماعی توییتر در 21 مارس سال 2006 تاسیس شد و دفتر اصلی اون در سان فرانسیسکوی کالیفرنیا قرار گرفت. این شبکه اجتماعی 320 میلیون کاربر فعال داره و در سراسر دنیا مورد استفاده قرار میگیره. توییتر یکی از مهم ترین پلتفرم های انتشار اخبار، در بین پلتفرم های دیگه هست و باید این شبکه اجتماعی رو به منظور آگاهی از آخرین اخبار و توییت های لحظه ای، برای تصمیم گیری در مورد خرید یا فروش یه ارز دونست.

یکی از  اصلی ترین دلایلی که رمز ارز دوج کوین در سال 2020 رشد بسیار زیادی رو تجربه کرد،  شبکه اجتماعی توییتر بود. به علت محبوبیت ایلان ماسک و دنبال کننده های زیاد اون در توییتر، با توییت های مرموزی که در این شبکه اجتماعی منتشر میکرد؛ این ارز دیجیتال به طور قابل توجهی پامپ کرد و افراد زیادی رو از این طریق ثروتمند کرد.

2. اینستاگرام

اینستاگرام

اینستاگرام یک شبکه اجتماعی تصویری هست، این پلتفرم در سال 2010 تاسیس شد و اکنون بیش از 400 میلیون کاربر فعال داره. مالک اینستاگرام مارک زاکربرگ، بنیان گذار و مالک فیس بوک هست.

مارک زاکربرگ در 6 سپتامبر سال 2021 اینستاگرام رو به مبلغ یک میلیارد دلار خریداری کرد که ارزش فعلی این شبکه اجتماعی بیش از 100 میلیارد دلار تخمین زده شده. این شبکه اجتماعی امروزه در کنار توییتر، به یکی از محبوب ترین و پر طرفدار ترین پلتفرم های انتشار اخبار ارز های دیجیتال شده.

3. ریدیت

ریدیت

ریدیت یکی دیگه از پلتفرم های مهم برای ترند یک ارز دییجتال هستش زیرا در این شبکه اجتماعی افراد به گفتگو با یکدیگه میپردازن و سعی میکنن ارز دیجیتال مد نظرشون رو به روش های گوناگون در این پلتفرم به دیگران معرفی کنن.Reddit  با بیش از 1.5 میلیارد بازدید در ماه، پنجمین سایت محبوب در ایالات متحده و هجدهمین برنامه محبوب در جهان هست.

ردیت به زبان ساده یک سایت با فعالیت اجتماعی هست، کاربران با عضویت در این سایت قادر هستن اخبار خود شامل متن ، تصویر و لینک رو به دیگران ارسال کنن. هر پست خبری که در این سایت وارد منتشر میشه، توسط دیگر کاربران نظر سنجی میشه اصطلاحا به این کار دادن رای مثبت یا منفی گفته میشه. در واقع تعداد آرا کاربران اهمیت هر خبر و جایگاه خبر در صفحات ردیت را مشخص می کن .

هر پست خبری بسته به تعداد آرا کسب نموده، جایگاه می گیره یعنی اگر تعداد آرا مثبت باشه به عنوان محبوب ترین پست در صفحه اصلی قرار می گیره و بر عکس اگر تعداد آرا منفی باشه در پایین ترین رده قرار گرفته و شانس دیده شدن اون توسط بقیه کمتر می شه.

4. دیسکورد

دیسکورد

Discord که در اصل برای گیمرهایی طراحی شده بود که میخوان در طول بازی با هم ارتباط برقرار کنن، درسال‌های اخیر به گسترده ای توسط تیم‌های توسعه‌دهنده، آژانس‌های بازاریابی کریپتو و سرمایه‌گذاران ICO مورد استفاده قرار گرفت.

شبکه های اجتماعی چه تاثیری بر بازار رمز ارز ها دارد؟

در سال 2010 به ندرت کسی درباره بیت کوین 01/0 حرف میزد و افراد کمی درباره بیت کوین اطلاعات داشتن. اولین مبادله تاریخ ارز های دیجیتال با توجه به نبود صرافی و پلتفرم معاملاتی، از طریق فروم ها و شبکه های اجتماعی صورت میگرفت و افراد در اون مکان ها به گفتگو و خرید و فروش می پرداختن؛ شاید دونستن این مورد براتون جالب باشه که اولین تراکنش ثبت شده در شبکه بیت کوین، با خرید دو پیتزا و پرداخت مبلغ 10 هزار بیت کوین از طریق یک فروم در سال 2010 صورت گرفت.

با گذشت زمان و وجود زیر ساخت های لازم برای پیشرفت تکنولوژی و همچنین به کار اومدن شبکه های اجتماعی مختلف و کامیونیتی جامعه هواداری، بیت کوین به سرعت رشد کرد؛ به طوریکه قیمت بیت کوین تا 69 هزار دلار هم رشد قیمتی رو تجربه کرد.

رابطه میان ارز های دیجیتال و شبکه های اجتماعی

رابطه بین ارزهای دیجیتال و شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی هر روز زندگی ما رو تحت تاثیر قرار می میدن؛ برخی از مردم حتی بر این باورند که اگر چیزی در رسانه های اجتماعی ترند نیست، به سادگی اتفاق نمی افته.

به همین دلیله که رسانه های اجتماعی نقش بزرگی در موفقیت و ارزش ارزهای دیجیتال دارن و بیشتر سرمایه گذاران قبل از بررسی بنیادی یه ارز، دنبال این هستن که آیا ارز مد نظر در شبکه های اجتماعی ترند مردم هست یا نه؟

افرادی که به بیت کوین که در حال حاضر محبوب ترین و با ارزش ترین ارز دیجیتال هستش، علاقه مند هستن و در سبد سرمایه گذاریشون دارن، میتونن تقریباً هر اطلاعاتی رو در مورد اون از طریق شبکه های اجتماعی مانند. فیس بوک، توییتر و به خصوص ردیت که به راه اندازی بیت کوین در جریان اصلی کمک کرد، پیدا کنن.

اما همانطور که رسانه های اجتماعی میتونه به محبوبیت ارزهای دیجیتال کمک کنه، توانایی ایجاد نوسانات قیمت در بازار رو هم داره به عنوان مثال، زمانی که خبر هک شدن تتر به ارزش 30 میلیون دلار در شبکه های اجتماعی پخش شد، ارزش بیت کوین و اتریوم به مقدار 5.4 درصد کاهش یافت.

این شبکه ها بخشی از نقش رسانه های اجتماعی در آینده پذیرش جهانی ارزهای دیجیتال هست و این تأثیر ممکنه معکوس عمل کنه به طوری که اگه پذیرش جریان اصلی حاصل بشه، میتونه منجر به نسل دیگری از شبکه های رسانه های اجتماعی منجر شه.

جمع بندی

امروزه شبکه های اجتماعی و فعالیت در اونا به یکی از مهم ترین کار های روزمره هر انسانی تبدیل شده، به طوری که معمولا افراد اولین کاری که بعد از بیدار شدن انجام میدن اینه که وارد این شبکه ها میشن و اخبار و مطالب گوناگون رو بررسی میکنن.

همن طور که در موضوع مقاله بهش اشاره کردیم، شبکه های اجتماعی یکی از اصلی ترین منابع انتشار اخبار مختلف در مورد ارز های دیجیتال هست و بیشتر سرمایه گذاران امروزه بخش بزرگی از داراییشون رو به این اخبار و اهمیت دادن به این شبکه ها مدیون هستن در نتیجه ما نیز باید شبکه های اجتماعی و دنبال کردن اخبار ارز های دیجیتال توسط این شبکه ها رو جدی بگیریم و در این شبکه ها فعالیت داشته باشیم.

ما در این مقاله به موضوع تاثیر شبکه های اجتماعی در ترند کردن یک ارز دیجیتال پرداختیم و همچنین نمونه ای از شبکه های اجتماعی پر طرفدار که در بین مردم محبوب هست رو بیان کردیم تا شما با بررسی تمام فاکتورهای خرید یک ارز دیجیتال معتبر و مناسب، بتونین اصول سرمایه گذاری رو یاد بگیرین و یک سرمایه گذاری بدون ریسک و ایمن رو به همراه بیارین.


نظرات کاربران در مورد تاثیر شبکه های اجتماعی در ترند کردن یک ارز دیجیتال
سوال امنیتی :8+52 = ?