تاثیرات افزایش نرخ بهره فدرال رزرو بر مهار تورم

1401/03/29
تاثیرات افزایش نرخ بهره فدرال رزرو بر مهار تورم

فدرال رزرو اخیرا در 15 ژوئن نرخ بهره را 0.75 درصد  در راستای اهداف مهار تورم افزایش داده است. جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، در کنفرانس خبری پس از نشست کمیته بازار آزاد فدرال در 15 ژوئن 2022 در واشنگتن دی سی اظهارداشت که فدرال رزرو روز چهارشنبه مجدداً نرخ بهره خود را افزایش داده و اولین افزایش سه چهارم واحدی خود در 28 سال گذشته را به ثبت رسانده است.
افزایش نرخ بهره بانک مرکزی با هدف مهار تورم انجام گرفته است، بازارها قبل از افزایش اخیر، افزایش 50 واحدی را پیش ‌بینی می کرده اند، اما از آنجایی که تورم همچنان بالاست، فدرال رزرو تصمیم گرفت نرخ را سریع ‌تر از حد انتظار افزایش دهد، نقطه پایه هم اکنون برابر با 0.01 درصد می باشد.
در ماه می، تورم 8.6 درصد بیش از انتظار تحلیلگران افزایش یافته است و بالاترین نرخ بهره از 1981 تا کنون بوده است. براساس اظهارات تارا سینکلر، کارشناس ارشد Indeed، درک هدف فدرال رزرو برای مصرف کننده معمولی بسیار سخت است و افزایش سریع قیمت ها برای بخش بزرگی از جمعیت بسیار گیج کننده است.
فدرال رزرو در راستای اهداف اصلی خود از جمله ارتقای حداکثر اشتغال، ثابت نگه داشتن قیمت ها و اطمینان از نرخ های بهره متوسط درازمدت نرخ بهره را افزایش داده است. به طور کلی، بانک مرکزی قصد دارد تورم سالانه را حدود 2 درصد نگه دارد.

نرخ بهره، ابزار اصلی فدرال رزرو برای مبارزه با تورم

ابزار اصلی فدرال رزرو برای مبارزه با تورم، نرخ بهره است. ییمینگ ما، استادیار مالی در دانشگاه کلمبیا اظهار داشت که این کار با تعیین نرخ استقراض کوتاه مدت برای بانک ‌های تجاری انجام می ‌شود و سپس آن بانک ‌ها نرخ ‌ها را به مصرف ‌کنندگان و مشاغل منتقل می ‌کنند.
نرخ بهره بالاتر بر سود پرداختی از کارت های اعتباری گرفته تا وام مسکن و وام خودرو تأثیر می گذارد و وام گرفتن را گران تر می کند. از طرف دیگر، نرخ حساب ‌های پس ‌انداز را نیز افزایش می‌ دهد. به گفته کارشناسان، نرخ بهره بالاتر با کاهش سرعت اقتصاد در مهار تورم کمک می کند.
گرگ مک براید، تحلیلگر ارشد مالی در Bankrate می‌گوید که فدرال رزرو از نرخ‌ های بهره به عنوان پدال گاز یا ترمز برای اقتصاد در صورت نیاز استفاده می‌کند. با بالا بودن تورم، نرخ‌ بهره را افزایش داده و از آن برای ترمز و کند کردن اقتصاد و کنترل تورم استفاده می کند؛ او افزود که احتمالا اثر ثانویه کاهش مشکلات زنجیره تامین که خارج از کنترل فدرال رزو است، یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ها در حال حاضر می باشد.

 

مطالعه اخبار ارزهای دیجیتال در بروز بودن در این مارکت بسیار مهم است. با آپدیت بودن اطلاعات شما در این بازار فرایند خرید ارز دیجیتال را میتوانید هوشمندانه انجام بدهید. مثلا با خرید تتر و نگهداری آن میتوانید در زمان مناسب خرید بیت کوین را از صرافی های خارجی انجام دهید و یا اینکه بصورت مستقیم از صرافی ارز دیجیتال ایرانی اینانس انجام دهید.


نظرات کاربران در مورد تاثیرات افزایش نرخ بهره فدرال رزرو بر مهار تورم
سوال امنیتی :2+50 = ?