تاریخچه پول و ارزهای دیجیتال

1401/06/12


تاریخچه پول و ارزهای دیجیتال؛ پول یکی از قدیمی ترین و مهم ترین اختراعات بشر در تاریخ هست که از هزاران سال پیش به عنوان نوعی ارزش و اعتبار برای دارندگان آن به شمار می اومده. بطور کلی، پول چیزی است که در طول زمان ارزش خود را حفظ میکنه و می توان آن را به سادگی با توجه ارزش آن از دیگران در قبال فروش کالا یا انجام کاری قبول کرد. پول، معامله بین افراد را راحت کرده و به آنها این امکان را داده که هر چیزی که خواستن را بدست بیارن.

مردم برای رفع نیاز های خود قبل از اختراع پول مبادله کالا به کالا انجام میدادن و به چیزی که میخاستن میرسیدن. ولی بعد از اختراع پول برای اینکه چیزی را بخرند از پول استفاده کردن و فروشنده با گفتن تعداد یا یک مبلغی کالای خود را به خریدار میفروخت و همین مراحل ادامه پیدا میکرد. در این مقاله مروری خواهیم داشت بر تاریخچه پول و نحوه پیدایش ارزهای دیجیتال. بنابراین این مقاله رو تا انتها بخونین و با این موضوع آشنایی پیدا کنین.

بررسی تاریخچه پول در طول تاریخ

همه ما این رو میدونیم که تغییرات روزمره زندگی ما دامن گیر پول هم بوده و همیشه بشر از یک نوع پول برای داد و ستد استفاده نمیکرده. در عصر کشاورزی و دوره ای که بیشتر امور مردم با کشاورزی و دامداری میگذشت، پول هم شکلی از همون محصولات تولیدی اون ها بود. بعدها با صنعتی شدن دنیای ما و ورود به عصر صنعت شکل پول کم کم تغییر کرده و امروزه هم ما با انواع مختلفی از پول در جامعه سروکار داریم. در ادامه تاریخچه پول انواع پول رو برای شما توضیح خواهیم داد.

کالا به عنوان پول

تاریخچه پول و ارزهای دیجیتال

مبادله کالا به کالا یکی از راه های تامین نیاز بشر بدر قدیم بوده، اما این روش معامله مشکلاتی مانند دشواری حمل و نقل کالاها، عدم پس انداز و ذخیره مالی و عدم قیمت گذاری مناسب و واقعی رو در قدیم داشته و همین باعث شده که مردم برای معاملات خود یک ابزار دیگری به عنوان پول ابداع کنند که باتوجه به منطقه جغرافیایی این ابداع متفاوت بود به عنوان مثال در قبایل امریکا از مهره هایی که از صدف درست شده و در ویریجینا از توتون و سیگار برای خرید و فروش و دادستد استفاده می کردند و در بعضی از کشور ها از نقره، آهن،طلا و مس استفاده میشد.

ضرب سکه

تاریخچه پول و ارزهای دیجیتال

با توجه به اینکه معامله از طریق کالا مشکلاتی به همراه داشت. باعث شد که مردم برای دادستد ابزار دیگری ابداع کنن و به معامله با سکه طلا و نقره پرداختن و با ضرب سکه های مختلف با توجه به جنس سکه ارزش گذاری کرده و اقدام به معامله کردن. سکه نام دستگاهی آهنی بود که برای مهر زدن استفاده میشد بعد ها از آن برای نام پول های فلزی بکار برده شد. استفاده از سکه طلا و نقره در مبادله ها تحول بزرگی در دادستد ایجاد کرد و یکی از مهم ترین مزایای سکه ها کمیاب بودن و اینکه استخراج آن اسان نبوده و این باعث ارزشمند تر شدن آن سکه میشد. براساس تاریخ و به گفته مورخان اختراع سکه از سده هفتم پیش از میلاد در کشور لیدی آغاز شده و برخی نیز اظهار دارند که ضرب سکه مربوط به 3 هزار سال قبل از میلاد انجام شده است و برای سالیان زیادی به عنوان پول در بین مردم برای معامله استفاده شد.

پول فیات و اسکناس کاغذی

پول فیات و اسکناس کاغذی

بعد از مدتی استفاده از سکه محبوبیت خودش رو در بین مردم از دست داد و پول کاغذی جایگزین آن شد و در معاملات و مبادلات نقش موثری ایجاد کرد و موجب گسترش حرفه صرافی های مختلفی در این زمینه شد. این کار باعث شد تجار با انتقال پول های یک کشور به کشور دیگه موجب دادستد بهتر، نشر پول کاغذی و تشکیل بانک های امروزی باشن.

امروزه پول یکی از مهمترین ابزار های جامعه است به همین ترتیب حکومت ها و دولت ها برای راحتی خرید و فروش کالا اقدام به تولید پول فیات با پشتوانه بانک ها کردن. پول کاغذی بر خلاف سکه کمیاب نیست و به راحتی توسط دولت ها میشه پول کاغذی چاپ کرد. پول فیات یا پول کاغذی برای اولین بار در قرن دهم میلادی در چین رایج شد و در قرن هفدهم در اروپا و بعد از آن در آمریکا استفاده شد.

تاریخچه اسکناس در ایران

اسکناس در زبان فرانسه Assignas نامیده میشه که به معنی پرداخت پول از طرف دولت است. این کلمه در زمان حکومت فتحعلی شاه قاجار در ایران رواج پیدا کرد. قدیمی ترین اسکناس شناخته شده در ایران، اسکانس یک درهمی بود که روی آن لا اله الا الله و محمد رسول الله نوشته بود و در زمان فرمان روایی کی تون مغول در سال 721 هجری قمری در تبریز چاپ شده بود

پول الکترنیکی 

تاریخچه پول

با گسترده شدن شبکه بانک ها و تکنولوژی پول های الکترونیکی به وجود اومدن. پول الکترونیکی یا پول دیجیتالی، پولی هست که قابل لمس نیست و ارزش پول های الکترنیکی از طرف دولت ها منتشر شده و در یک کیف پول یا وسیله الکترنیکی ذخیره می شه. پول الکترونیکی توسط مصرف کننده و مشتری خریداری شده و هر بار که مستقیم به دستگاه های الکترونیکی متصل میشه از طریق پایانه ی فروش و یا از شبکه های رایانه ای همانند اینترنت خریدی رو انجام میده، از موجودی اون کم میشه. از مزایای پول الکترونیکی میشه به امنیت و جلوگیری از کلاهبرداری، راحتی پرداخت و سرعت عمل زیاد اشاره کرد.

ویژگی های پول

کالا یا هر چیزی که به عنوان پول به شمار میره، باید یک سری ویزگی هایی داشته باشه که ما قصد داریم در ادامه مهمترین ویژگی های پول رو برای شما عنوان کنیم.

• مورد پذیرش بودن توسط عموم افراد جامعه 

• قابل حمل بودن

• قابلیت شمارش داشتن

• کمیاب بودن

• غیر قابل جعل بودن

• قابلیت ذخیره کردن

ظهور ارز های دیجیتال

ظهور ارز های دیجیتال

ارز های دیجیتال را می توان شکل و نوع کاملا جدید و نوپایی از پول دونست که امروزه بین مردم محبوب شدن. ارزهای دیجیتال پول فیزیکی نیستن و قابلیت لمس ندارن و تنها با استفاده از رایانه و کیف پول های الکترونیکی قابلیت دسترسی دارن. رمزارز یا همان ارز دیجیتال یکی از انواع ارزهای مجازی که از فناوری رمزنگاری پیروی میکنه و معمولا به صورت غیر متمرکز اداره می شه.

برای نخستین بار در دهه 90 میلادی، فناوری بلاک چین معرفی شد و در سال 2009 پس از وقوع بحران عظیم اقتصادی در جهان، ارزدیجیتال غیر متمرکز بیتکوین بر پایه بلاک چین توسط فردی ناشناس بنام ساتوشی ناکاموتا معرفی شد. هویت این شخص مشخص نیست و نهاد های زیادی برای شناسایی این فرد اقدام کردن ولی هیچ نتیجه بدست نیاوردن. در اینجا توصیه میکنیم برای اینکه اطلاعات بیشتری در مورد اصطلاحاتی همچون بلاک چین یا ارز دیجیتال غیر متمرکز یا متمرکز و ...  مقاله اصطلاحات رایج  بازار ارزهای دیجیتال رو که  در سایت ایران بایننس موجود هست رو مطالعه کنین.

امینت بیتکوین توسط الگریتم های رمزنگاری شده تامین میشه و بر اساس الگوریتم ها، مقدار تولید مشخص و محدودی داره. هدف ساتوشی ناکوموتا از این کار جلوگیری از چاپ بی رویه پول توسط دولت ها و همچنین ایجاد اعتماد بوده است. بیتکوین در زمان پیداش خودش ارزش چندانی نداشت و عموم مردم آن را قبول نداشتن و در طی زمان با افزایش اعتماد و اقدام به خرید بیتکوین، قیمت آن افزایش و امروزه تبدیل به یک از با ارزشمند ترین ارز های جهان شده است.

ویژگی های ارزهای دیجیتال

از ارزهای دیجیتال هم مانند ارزهای فیات میشه برای خرید و فروش کالا یا هرچیزی که برای آن باید مبلغی را پرداخت کرد استفاده کرد. ارزهای دیجیتال تمامی خصوصیات و ویژگی های ارزهای فیزیکی رو دارن و از اون ها میشه در هر زمانی بدون محدویت زمانی و مکانی استفاده کرد و برای انجام تراکنش نیاز به وجود هیچ واسطه ای ندارن و در سریع ترین زمان و با هزینه کارمزد کمتری تراکنش انجام میشه. تراکنش هایی که توسط ارزهای دیجیتال انجام میشن در شبکه به طور دقیق ثبت شده و از مهمترین ویژگی های ارزهای دیجیتال میشه به نبود هیچ نظارتی بر روی اونها توسط سازمان ها و دولت ها اشاره کرد.

بیتکوین و سایر ارزهای دیجیتال

تاریخچه ارزهای دیجیتال

خیلی از مردم با شنیدن اسم ارزهای دیجیتال اولین کلمه ای که به ذهنشون میرسه بیتکوین هست. ایده و ارز بیتکوین در سال 2009 توسط ساتوشی ناکاموتا پیاده سازی شد. ارزدیجیتال بیت کوین از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار هستش که باعث متمایز شدن این ارز از سایر رمزارز ها شده است. از راه اندازی بیتکوین حدود 11 سال گذشته و هدف اصلی بیت کوین خذف واسطه ها از تراکنش های مالی بوده.

بیتکوین تحت نظارت هیچ سازمان یا نهادی کنترل نمیشه و به صورت کاملا غیر متمرکز اداره می شه. علاوه بر بیت کوین سایر ارز ها هم هستن و به آن ها آلت کوین گفته می شود. هر کدام از آلت کوین یک سری ویژگی هایی داشته و عملکرد های بخصوصی دارن. یکی از علت های به وجود امدن آلت کوین ها گرفتن جایگاه بیتکوین است. اصطلاح آلت کوین رو به هر ارزی که بعد از بیت کوین معرفی شده باشه میگن. هدف آلت کوین ها بهبود نقص های بیتکوین نظیر سرعت تراکنش ها و کارمز پایین تر بوده و با توجه به مقصود توسعه دهنده و ارائه دهنده الت کوین اهداف متفاوتی دارن. ارزش بازار الت کوین ها بر اساس کوین مارکت کپ آن در زمان نوشتن مقاله نزدیک 1 ترلیون دلار است 

بهترین آلت کوین های بازار

بهترین آلت کوین های بازار

  • اتریوم ETH 

اتریوم یک پلتفرم غیر متمرکز با استفاده از قرارداد هوشمند هستش. اسمارت کانترکت یا قرارداد هوشمند مفهوم تازه ای نیست و راه اندازی آن به سال 1990بر میگرده. اتریوم امکان ساخت و تنظیم قرارداد های هوشمند رو اسان کرده و به همین دلیل کاربران اون به شدت افزایش یافته و یکی از دلایل موفقیت اتریوم در مقایسه با سایر آلت کوین تمرکز روی مبحث قرارداد های هوشمند هستش. اسمارت کانترکت های زیادی هستن که میشه با ان ها قرارداد هوشمند ساخت ولی اتریوم در این زمینه بهترین و بزرگ ترین محسوب میشه.

  • ریپل XRP 

ریپل یکی از اولین الت کوین های ایجاد شده است که همیشه جزو برترین ها بوده و توسط بانکها و موسسات مالی برای تسویه معاملات سریع تر و مطمئن تر استفاده می شه. به لطف ریپل تبادل مالی بین المللی به جای چند روز، تنها در چند ثانیه انجام می شه. ریپل بر خلاف سایر سیستم های ارزها از فناوری بلاکچین به صورت متمرکزاستفاده میکنه.

  • لایت کوین LTC

لایت کوین یک شاخه از بیت کوین محسوب میشه و اگر بیتکوین را به عنوان طلا دیجیتالی در نظر بگیریم، لایت کوین هم نقره دیجیتالی به حساب می آید هدف از توسعه لایت کوین، ساده کردن چرخه استخراج و بالا بردن سرعت پردازش تراکنش ها است. ماین کردن این ارز برخلاف لاین کوین به قدرت و برق زیادی برای استخراج نیاز ندارد.

کلام آخر

در این مقاله مختصری از تاریخچه پول و ارزهای دیجیتال رو برای شما توضیح دادیم. در کل پول یکی از اصلی ترین و کارامد ترین ابداع بشر بوده و در طول تاریخ اتفاق های زیاد از طریق پول افتاده و برای جامعه تاثیر زیادی گذاشته است. شکل پول هم در طول تاریخ به مراتب تغییر کرده و از مبادله و دادستد از طریق کالا و محصولات کشاورزی و دامی به پول الکترونیکی و ارزدیجیتالی رسیده است.

در حال حاضر پول های الکترونیکی بیشتر استفاده شده و در حال انتقال به طرف ارزهای دیجیتالی هست. ارزهای دیجیتالی به تازگی در جهان سرو صدا کرده و در حال فراگیری است و در اینده نیز به عنوان پول رایج استفاده میشه.


نظرات کاربران در مورد تاریخچه پول و ارزهای دیجیتال
سوال امنیتی :5+61 = ?