تتر ERC20 چیست؟

1401/07/28

باسلام و عرض ادب به همه ی دوستان عزیز، امیدواریم که حالتون خوب باشه بار دیگه در کنار شما هستیم با یک مقاله جذاب دیگه تحت عنوان، تتر ERC20 چیست؟ ما در این مقاله سعی کردیم قبل از اینکه قصد خرید تتر رو داشته باشین به صورت عمیق، دانش و آگاهی شمارو نسبت به این موضوع بالا ببریم به این منظور ضمن تعریف، تتر ERC20 از مزایا و معایب اون هم صحبت کردیم. همانطور که می دونین، در فضای ارزهای رمزنگاری شده کلمات اختصاری زیادی وجود داره که باعث سردرگمی افراد تازه کار می ‌شه. اما بسیاری از مواقع این کلمات اختصاری گیج‌کننده، فقط ترکیبی از حروف و اعداد هستن که به راحتی قابل درکن. اگر تازه با ارزهای دیجیتال و بخصوص ارز دیجیتال اتریوم (Ethereum) می خواین اشنا شین، احتمالا واژه توکن ERC-20 به گوشتون خورده باشه. 

به زبان ساده می تونیم بگیم که، توکن ERC20 روی بلاک چین اتریوم ساخته می ‌شه و مخفف کلمات “ethereum request for comment” هست و مجموعه‌ای از قوانین و پروتکل‌ ها رو نشون میده که هر توکن برای حضور بر روی بلاک چین اتریوم باید آن‌ ها رو رعایت کنه. پیش از ظهور بلاک چین اتریوم، هر پلتفرم بلاک چینی، باید شبکه بلاک چین مختص خوش رو راه‌اندازی می ‌کرد. اما امروزه، بلاک چین اتریوم به افراد اجازه میده که پلتفرم‌ های خودشون رو با استفاده از بلاک چین اتریوم ایجاد کنن. توکن‌ های ERC20، توکن‌ هایی هستن که قوانین اتریوم را پذیرفته و پلتفرم خود را با استفاده از یک قرارداد هوشمند در بلاک چین اتریوم ایجاد کردن. این توکن ‌ها، فاقد بلاک چین اختصاصی بوده و مستقل نیستن. تکنولوژی، سرعت، امنیت و کارمزد تراکنش آن‌ ها همان چیزیست که، در بلاک چین اتریوم وجود داره. لطفا با ما همراه باشین

تتر ERC20 چیست؟

تتر ERC20 چیست؟

ما در این قسمت از مقاله، تتر ERC20 چیست؟ سعی کردیم به صورت فنی و کامل در ضمن تعریف، تمام ابعاد و اطلاعات مربوط به تتر ERC20 رو به زبان ساده براتون توضیح بدیم. همانطور که می دونین، تتر erc20 که یکی از معروف ترین نوع از تتر های موجود هست، که بر روی شبکه بلاک چین اتریوم ساخته شده. کاربران می تونن به کمک این نوع از تتر پرداخت های خود را انجام بدن. برای مثال امروزه برخی از فروشگاه ها و وبسایت های خدماتی، پرداخت و برداشت حساب های کاربری افراد رو با استفاده از تتر erc20 انجام میدن و افراد به راحتی هر چه تمام، می تونن به کمک این توکن پرداخت ها و انتقال وجه خود را در سریع ترین زمان ممکن انجام بدن. این توکن برای توابع پرداختی در این بلاک چین مورد استفاده قرار می‌گیره و از توکن‌ های کاربردی شبکه به شمار میره. همچنین می ‌تونیم از ERC20 برای پرداخت هزینه‌ی کالا و خدمات استفاده کنیم. به‌عبارت‌ دیگه هنگامی که قصد دارین در شبکه اتریوم، انتقال کوین به آدرس دیگران رو انجام بدین، یا هنگامی که قصد دارین رمزارزهای خود را از این شبکه به کیف پول خود واریز کنین، می ‌تونین از توکن ERC20 استفاده کنین. توجه داشته باشین که، آدرس انتقال ارز از طریق این توکن با ۰ شروع می ‌شه. اتریوم برخلاف بیت کوین تنها یک بلاک ‌چین نیست بلکه یک پلتفرم هست. به همین دلیل سایر توکن‌ ها را می‌ تونیم در شبکه اتریوم اجرا کنیم و اپلیکیشن‌ های غیرمتمرکز را روی آن بسازیم.

مقاله پیشنهادی: 11 شبکه انتقال تتر را بشناسید

اتریوم دارای مجموعه‌ای از استانداردها به نام ERC20 هست که بدین وسیله به توسعه دهندگان، شرکت ‌ها و پروژه ‌ها اجازه میده تا توکن ‌های خودشونو در داخل شبکه اتریوم ایجاد کنن. به این ترتیب نیازی نیست که بلاک‌ چین و پلتفرم خود را ایجاد کنن. در حال حاضر، استاندارد ERC-20 رایج‌ترین استاندارد برای ایجاد توکن ‌های قابل تعویض (Fungible) در بلاک چین اتریوم هست. هر یک توکن قابل تعویض یا مثلی غیر قابل تشخیص از توکن ‌های دیگر هستش و ارزشی برابر با آن ها رو داره. برای مثال، ارزش ۱ دلار شما با ۱ دلار من برابر هست و ما می‌ تونیم پول هامون رو با یکدیگر تعویض کنیم. در واقع، تمامی توکن ‌هایی که با استاندارد ERC-20 ایجاد می‌ شه مانند، ارزهای فیات یا حتی بیت کوین، ارزشی برابر با یکدیگر دارن و قابل تعویض هستن. همچنین لازمه بدونین که، استاندارد ERC-20، شامل قوانینی می ‌شه که توکن ‌های مبتنی بر بلاک چین اتریوم باید از آن ها پیروی کنن. پیش از معرفی این استاندارد، صرافی‌ های ارز دیجیتال برای مبادله توکن ‌ها، باید میان پلتفرم‌ های مختلف بریج ‌های اختصاصی ایجاد می ‌کردن. 

تتر ERC20 چیست؟

در نهایت یک توسعه دهنده اتریوم به نام فابیان فوگلستلر (Fabian Vogelsteller) برای حل این مشکل با استفاده از شش قانون، استاندارد ERC-20 را ایجاد کرد. که این شش قانون به طور خلاصه به صورت زیر هستش؛
 Total Supply داده های مربوط به تعداد کل توکن‌ های در گردش یا حداکثر عرضه رو فراخوانی می ‌کنه.
Balance Of داده های موجودی دارایی مالک حساب رو فراخوانی می ‎‌کنه.
Transfer انتقال تعداد معین توکن به یک آدرس مشخص رو اجرا می ‌کنه.
Transfer From انتقال تعداد معین توکن از یک آدرس مشخص رو اجرا می ‌کنه
Approve به شخص اجازه میده تا تعداد معینی توکن رو از یک حساب مشخص بردارن.
Allowance تعداد مشخصی توکن رو از فرستنده به گیرنده (مالک) منتقل می کنه.

مقاله پیشنهادی: تفاوت تتر ERC 20 و تتر TRC 20 چیست؟

خالی از لطف نیست بدونین که، تمامی قرارداد های هوشمند مبتنی بر ERC-20 وظیفه توزیع، کنترل سرمایه در گردش و نظارت بر موجودی این توکن ‌ها رو دارن. توکن برخی از پلتفرم‌ های برجسته مانند؛ توکن یونی (UNI) که توکن بومی پلتفرم یونی سواپ (Uniswap) هست بر اساس استاندارد ERC20 ایجاد شده و قراره بر همین اساس هم باقی بمونه. توکن ‌های شبکه‌ هایی مانند؛ بایننس (Binance) هم بر اساس همین استاندارد و روی شبکه اتریوم ایجاد شدن اما این پلتفرم در حال حاضر بلاک ‌چین خودش رو ایجاد کرده و روی آن فعالیت می‌ کنه.

استاندارد ERC20

توکن ‌های ERC20 متداول‌ ترین توکن در شبکه اتریوم هستن. آن‌ ها برای استفاده در فرایند های پرداخت طراحی شدن و از این نوع توکن ‌ها، تحت عنوان توکن ‌های ابزاری (utility tokens) یاد می ‌شه. علاوه بر این، می ‌تونیم از این توکن‌ ها برای پرداخت هزینه کالا و خدمات نیز استفاده کنیم. یکی دیگر از تفاوت‎‌ های توکن‌ های ERC-20 و بیت کوین این که، این توکن‎‌ ها برای ذخیره شدن در بلاک چین اتریوم نیاز به برنامه نویسی دارن. پس از ذخیره شدن کد های توکن در شبکه، بلاک چین اتریوم مسئولیت پردازش تراکنش ‌ها و بررسی موجودی حساب کاربران را برعهده می ‌گیره. توکن ‌های ERC-20 برای انجام تراکنش از گس اتریوم (Ethereum Gas) استفاده می‌ کنن. به زبان ساده، گس، کارمزد یا هزینه‌ ای هست که شما باید برای انجام موفقیت آمیز یک تراکنش یا اجرای یک قرارداد هوشمند در بلاک چین اتریوم پرداخت کنین. این کارمزد که به شکل اتر (ETH) هست، برای تامین هزینه ‌های ماینینگ و به عنوان پاداش به ماینرها پرداخت می ‌شه. فراموش نکنین که ارز دیجیتال اتریوم (ETH) یک توکن ERC-20 نیست، در حقیقت توکن Wrapped Ethereum یا WETH نسخه ‌ای از اتریوم هست که با استاندارد ERC-20 سازگاری داره.

مقاله پیشنهادی: تتر TRC20 چیست؟

مزایا و معایب ERC20 

مزایا و معایب ERC20

در مبحث قبلی در تعریف تتر ERC20 چیست؟ شما رو با توکن ERC20 و استاندارد ERC20 اشنا کردیم. حال نوبت به این رسیده، در این قسمت از مقاله شمارو با مزایا و معایب ERC20 اشنا کنیم. ابتدا مزایا ERC20 بررسی می کنیم و سپس به توضیح معایب ERC20 خواهیم پرداخت.

  • مزایا ERC20

مزایا ERC20

خالی از لطف نیست شما رو با مزایا ERC20 اشنا کنیم. بهتره بدونین که، چنانچه، شبکه ERC20 وجود نداشت، در این صورت اگر توکنی می خواست به تازگی شروع به کار کنه، باید تیم توسعه دهنده آن زمان زیادی را صرف کنه تا بلاک چین اختصاصی تولید کنه. از طرفی تمامی صرافی ها و کیف پول های ارز دیجیتال نیز باید پلتفرم خود را با استانداردهای این توکن جدید سازگار می کردن تا افراد بتونن از این توکن جدید استفاده کنن. اما با وجود بلاک چین اتریوم، این محدودیت ها برای توکن های برداشته شد. هر توکنی که با استانداردهای ERC20 مطابقت داشته باشه می تونه از شبکه ERC20 استفاده کنه و تقریبا در تمامی صرافی ها و کیف پول ها جا به جا بشه. همانطور که گفتیم، توکن های ERC20 متداول ترین توکن هایی هستن که در شبکه اتریوم استفاده می شن. در ضمن به گونه ‌ای طراحی شدن که برای توابع پرداختی مورد استفاده قرار می‌ گیرن و به عنوان توکن‌ های کاربردی (utility tokens) شناخته می‌ شن. 

مقاله پیشنهادی: تتر TRC20 یا تتر ERC20؟ کدام بهتر است؟

اگر چه قراردادهای هوشمند به زبان برنامه نویسی Solidity نوشته شدن اما برای ایجاد یک توکن ERC20 نیازی به دانستن زبان برنامه ‌نویسی ندارین. افراد می ‌تونن با استفاده از رابط‌های کاربری ساده ‌ای که برای ایجاد توکن‌ های ERC20 طراحی می شن، به‌ راحتی و با صرف کمترین زمان توکن مورد نظر خود را بسازن. در ضمن قابل انتقال (Transferable) هستن به این شکل که، به راحتی می تونیم از یک آدرس به آدرس دیگر ارسال کنیم. همچنین عرضه مشخصی (Fixed supply) دارن در واقع، باید تعداد مشخصی از این توکن‌ ها ایجاد شه تا توسعه دهندگان نتونن توکن ‌های بیشتری صادر کنن و عرضه را افزایش بدن. و تعویض پذیر (Fungible) هستن، به این صورت که، کد هر توکن مانند دیگر توکن‌ های مشابه هست، البته از تاریخچه تراکنش ‌ها می تونیم برای شناسایی و تفکیک توکن های ERC20 استفاده کنیم. لازمه بدونین که، شبکه اتریوم با استفاده از استاندارد ERC20، به ساختار تمام توکن ‌های ساخته شده نظم می ‌بخشه. علاوه بر این، استاندارد ERC20، برای تمام صرافی ‌ها شناخته شده هست. به این ترتیب، صرافی ‌ها نیز می‌ تونن به‌ راحتی توکن ‌های مبتنی بر اتریوم را لیست کنن. در مقابل معایبی هم داره که در مبحث بعدی به ان خواهیم پرداخت.

  • معایب ERC20 

معایب ERC20

پس از آشنایی با مزایا ERC20 بهتره، معایب ERC20 هم براتون توضیح بدیم تا به برخی از مشکلات این استاندارد هم آشنا بشین. همانطور که می دونین، آسان بودن ایجاد یک توکن، باعث شده که توکن ‌های زیادی بدون هدف خاصی به وجود بیان. بدتر از آن، کلاهبرداران می تونن به‌ راحتی یک توکن ساخته و آن را در عرضه اولیه ارز دیجیتال بفروشن. آن ‌ها ممکنه ادعا کنن که توکنشان برنامه خاصی برای آینده داره یا نوآوری ویژه ‌ای رو عرضه می ‌کنه درحالی ‌که صرفا برنامه ‌ای برای فریب مردم هست. برخی از کاربران توکن‌ های ERC20 اعلام کردن که توکن ‌هایشان در حین انتقال از آدرسی به آدرس دیگر از بین رفته. اگر فرستنده توکن دقت کافی را در وارد کردن آدرس گیرنده به خرج نده، به راحتی توکن هاش رو از دست میده. این مشکل به این دلیله که، تمام آدرس‌ های اتریوم، توکن ‌های ERC20 رو قبول می کنه اما اگر آدرس، با استاندارد ERC20 همخوانی نداشته باشه، توکن‌ ها را برای همیشه مسدود می کنه در ضمن هنگامی که Dapp ها با حجم بالای تقاضا مواجه می شه، شبکه اتریوم مسدود می ‌شه به عنوان مثال وقتی که CryptoKitties با حجم تقاضای زیادی مواجه می ‌شه، شبکه کند شده و هزینه معاملات بیشتر می ‌شه. 

ضمنا، وقتی معاملات انجام می گیره، یک ارزدیجیتال ثانویه به نام اتر برای پرداخت کارمزد معاملات نیازه، این امر می‌ تونه به زمان و هزینه اضافه کنه، همچنین می‌ تونه منجر به شلوغی پلتفرم‌ های مختلف بشه. و یکی از عیب های دیگر ERC20 این که، اگر توکن ERC20 به طور اتفاقی در قرارداد هوشمندی به جای ارز دیجیتال اتر، به عنوان یک روش پرداخت، به کار بره. توکن نام برده شده، تخریب می شه. همین اتفاق تاکنون موجب از دست رفتن 3.5 میلیون دلار ارز دیجیتال شده. همین باگ موجب شد که تیم توسعه دهنده به منظور رفع این مشکل، استانداردهای جدیدتری را برای این بلاک چین تعریف کنن. آن‌استاندارد جدید با نام ERC223 ارائه شده.

جمع بندی و نتیجه گیری

در مقاله، تتر ERC20 چیست؟ ما با استاندارد ERC20 آشنا شدیم و گفتیم که ERC20 در واقع مجموعه ای از قوانین و استانداردهاییست که برای تمامی برنامه های غیرمتمرکز و توکن هایی که می خواد در بستر بلاک چین اتریوم فعالیت کنن، تعریف می شه. همچنین این استانداردها به تمامی توکن هایی که می خواد از قراردادهای هوشمند شبکه ERC20 استفاده کنه، اجازه میده که بتونن در تمامی پلتفرم هایی که از ارز دیجیتال اتریوم پشتیبانی می کنن، جا به جا بشه. به تمامی این توکن ها، توکن ERC20 گفته می شه. و همچنین درمورد مزایا و معایب ERC20 هم صحبت کردیم. بهتره بدونین که، بعد از اولین شبکه بلاک چین که مربوط به ارز دیجیتال بیت کوین بود، شبکه ارز دیجیتال اتریوم با هدف افزایش سرعت و بهبود تکنولوژی ایجاد شد. شبکه اتریوم امروزه به جایگاهی رسیده که تقریبا 90 درصد از توکن های فاقد شبکه اختصاصی، از شبکه اتریوم استفاده می کنن. امیدواریم این مقاله مورد استفاده و مقبولیت شما عزیزان قرار گرفته باشه از اینکه در کنار ما بودین کمال تشکر و قدردانی رو داریم. موفق و پیروز باشین.


نظرات کاربران در مورد تتر ERC20 چیست؟
سوال امنیتی :5+90 = ?