تحریم ایران چه تاثیری بر بازار ارزهای دیجیتال می گذارد؟

1401/06/10


ما در مقاله تحریم ایران چه تاثیری بر بازار ارز های دیجیتال می گذارد، می خواهیم در مورد تاثیراتی که در اثر تحریم به وجود آمده توضیحاتی رو بدیم. در دنیای امروز، خرید و فروش ارز های دیجیتال به یکی از بخش های مهم در اقتصاد جهانی تبدیل شدن.

حتی با اینکه خیلی از کاربران اطلاعات تخصصی در این حوزه ندارن، ولی فراگیر شدن ارز های دیجیتال روز به روز در حال افزایش است. امروزه در اخبار  اقتصادی علاوه بر بررسی قیمت طلا و سهام شرکت های بزرگ، به قیمت بیت کوین و سایر ارز های دیجیتال هم پرداخته میشه.

خرید و فروش ارز دیجیتال در ایران از طریق صرافی های آنلاین انجام شده و تعداد صرافی های ایرانی که در این حوزه فعالیت می کنن روز به روز بیشتر میشه. کاربران میتونن با خرید و فروش ارز دیجیتال با شرط داشتن دانش و مهارت سود کنن. 

برای ترید میشه از صرافی های خارجی که امکانات و ابزار های بیشتری برای کاربران دارن، استفاده کرد. اما مشکلاتی برای سر راه کاربران ایرانی هست و برخی صرافی های خوب جهانی ایران را به دلیل تحریم های بین المللی در لیست تحریم خودشون قرار دادن و از خدمات رسانی به کاربران ایرانی امتناع می کنن و حساب کاربران ایرانی را در صورت شناسایی مسدود می کنن.

تحریم ایران از سوی قدرت های بزرگ مشکلاتی را برای کاربران ایرانی به بار آورده و باعث شده کاربران ایرانی از فعالیت در برخی پلتفرم های مالی جا بمونن و نتوانن از این امکانات استفاده کنن. در حوزه ارزهای دیجیتال هم بیشتر صرافی ها به دلیل فشار کشورهایی مثل آمریکا به صرافی ها برای تحریم ایران باعث شده این صرافی ها هم ایران را تحریم کنن و اجازه فعالیت به کاربران ایرانی رو ندن. برای مطالعه بیشتر در مورد امنیت در خرید و فروش ارز های دیجیتال به سایت صرافی اینانس مراجعه کنید.

ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال نوعی جدیدی از پول بوده و به صورت دیجیتالی و الکترونیکی هست که براساس اصول رمزنگاری تولید شده است. ارزهای دیجیتال بر پایه فناوری بلاک چین راه اندازه شدن و یک بستر جدید در انتقالات هستن. ارزهای دیجیتال شکل فیزیکی ندارن و برای دسترسی به اون ها باید از طریق کیف پول های دیجیتالی اقدام کرد.

این واحد ها غیر متمرکز بوده و تحت نظارت هیچ سازمان یا نهادی نیستن و به صورت همتا به همتا عمل میکنن. این به این صورت هست که دیگه نیازی به شخص سوم یا ثالث نیست و به صورت مستقیم به ادرس کیف پول شخص مورد نظر هر مقدار ارز دیجیتال میشه واریز کرد و قابل شناسایی هم نیست و هویت فرستنده و گیرنده مشخص نیست.

یکی از اولین ارز های دیجیتال بیت کوین هست. بیتکوین در سال 2009 توسط ساتوشی ناکاموتو پیاده سازی شده. از راه اندازی بیتکوین حدود 11 سال گذشته و هدف اصلی بیت کوین حذف واسطه ها از تراکنش های مالی است. علاوه بر بیت کوین در طی 11 سال اخیر ارزهای دیجیتال دیگری هم راه اندازی شدن. که به هر ارز دیجیتالی که بعد از بیت کوین معرفی شده باشه آلت کوین گفته میشه.

که هر کدام از این آلت کوین ها ویژگی ها و عملکرد های خاصی دارن. از ویژگی های ارز دیجیتال میشه این مورد اشاره کرد که بیتکوین و سایر الت کوین ها تحت نظارت هیچ سازمان یا نهادی کنترل نیست و به صورت کاملا غیر متمرکز اداره می شن.

تاثیر تحریم ایران بر بازار ارز دیجیتال

تاثیر تحریم ایران بر قیمت ارزهای دیجیتال

کشور ایران به دلیل مسائل سیاسی و داشتن منطقه جغرافیایی خوب همیشه در مقابل فشار ها و تحریم های کشور ها و قدرت های بزرگ بوده است.
بازار ارز های دیجیتال بسیار وسیع بوده و شرکت ها و کمپانی های زیادی در آن سرمایه گذاری کردن. حجم سرمایه بسیار بالایی در این بازار قرار داره. با تحریم کشور ایران تاثیر خاصی در این بازار اتفاق نخواهد افتاد.

چون در این بازار سرمایه زیادی هست و با تحریم کاربران ایرانی و خارج کردن سرمایه اتفاق خاصی نمی افته. بازار ارز دیجیتال هر روز داره رشد می کنه و به تعداد کاربران این حوزه افزوده میشه. مطمعنا یکی بهترین پلتفرم های سرمایه گذاری در آینده خواهد بود.

اثر تحریم های کشور های بزرگ بر ایران در حوزه ارز دیجیتال هم اثر گذاشته و خیلی از صرافی ها و پلتفرم های مالی به خاطر فشار هایی که به آن ها از طرف قدرت ها وارد میشه، ایران را مورد تحریم قرار دادن. و اجازه فعالیت کاربران ایرانی رو در هر کجای دنیا باشن رو نداده و در صورت شناسایی حساب هاشون را مسدود می کنن.

کاربران ایرانی برای استفاده از صرافی های بزرگ از آی پی کشور های دیگه که مورد تحریم نیستن، استفاده می کنن. از این طریق میشه تقریبا تحریم ها رو دور زد ولی ریسک بسیار بالایی داره و باید از VPN و یا  VPSمطمعن استفاده کرد تا ای پی کشور ایران رو نشون نده تا مشکلی پیش نیاد. برای مطالعه بیشتر در این رابطه به مقاله استفاده از آی پی خارج از ایران مراجعه کنید.

استفاده از صرافی های ایرانی در مقابل تحریم

استفاده از صرافی های ایرانی در مقابل تحریم

همانطور که اشاره کردیم تحریم کشور ایران از طرف کشور های بزرگ باعث شده صرافی های خارجی بزرگ کشور ما رو در لیست تحریم خودشون قرار بدن. کاربرانی هستن که از طریق تغییر آی پی با این صرافی ها کار می کنن و در این پلتفرم ها با امکانات زیاد معامله می کنن و ریسک مسدود شدن حساب در صورت شناسایی رو به عهده گرفتن. 

کاربرانی هم هستن که اهل ریسک نبوده و از فعالیت در این صرافی ها خودداری میکنن و سرمایه خودشون رو بیشتر از استفاده امکانات دوست دارن. این افراد میتونن از صرافی های ایرانی که هر کدام  یک سری ویژگی هایی دارن استفاده کنن. کاربران صرافی های ایرانی باید بعد از خرید ارز دیجیتال مورد نظر به کیف پول دیجیتالی خودشون انتقال بدن تا دارایی آن ها در امینت باشه.

اولین مورد تحریم و مسدود کردن حساب های معاملاتی کاربران ایرانی در سال 1396 به وسیله صرافی بیترکس بود. این صرافی با مسدود کردن حساب معاملاتی ارز دیجیتال، خطر را به همه کاربران ایرانی اعلام کرد.  این صرافی میلیون ها دلار از سرمایه ایرانی ها رو بلوکه کرد. بعد از این صرافی، بایننس بزرگترین صرافی جهان هم به دنبال مسدود کردن حساب کاربران ایرانی هست و همین کار رو هم انجام داد و بسیاری از حساب های ایرانی ها رو مسدود کرده است.

بهترین کیف پول ها با توجه به شرایط تحریم

بهترین کیف پول ها با توجه به شرایط تحریم

با توجه به اینکه ارز های دیجیتال به صورت الکترونیکی هستن باید در کیف پول های دیجیتالی نگهداری بشن. از لحاظ تحریم، کیف پول ها عملکرد بهتری نسبیت به صرافی ها داشتن و فقط چند مورد از کیف پول ها اجازه فعالیت به کاربران ایرانی رو در بسترشون نمی دن و بیشتر کیف پول ها مشکلی نداشتن تا به امروز. در ادامه به چند مورد از کیف پول هایی که به کاربران ایرانی اجازه فعالیت رو داده و میشه ازشون استفاده کنیم، اشاره می کنیم تا از این کیف پول ها برای نگهداری ارز دیجیتال خودتون استفاده کنین.

کیف پول تراست ولت(Trust Wallet) 

کیف پول تراست ولت(Trust Wallet)

تراست ولت یکی از محبوب ترین کیف پول های ارز دیجیتال در دنیا هست که کاربران زیادی از این کیف پول استفاده میکنن. این کیف پول برای سیستم های موبایل نسخه فعال داره و میشه برای همه سیتسم ها نصب کرد. در تراست ولت امکان ذخیره سازی بیش از هزار ارز دیجیتال هست و کاربران متونن به سادگی ارز دیجیتال خود را انتقال و یا از صرافی به تراست ولت وایز کنن.
 کیف پول تراست ولت رابط کاربری آسان و ساده ای داره و تقریبا تمامی کاربران به راحتی می تونن از این کیف پول ها استفاده کنن. این کیف پول از نظر تحریم ها بهتر عمل کرده و تقریبا در تمامی کشور های جهان قابل استفاده هست. همین موضوع باعث شده این کیف پول در بین کاربران محبوب باشه.

کیف پول کوینومی(Coinomi) 

کیف پول کوینومی(Coinomi)

کیف پول کوینومی یک کیف پول چند ارزی است. این کیف پول در سال 2014 برای استفاده کاربران معرفی شد. این کیف پول یکی از قدیمی ترین و محبوب ترین کیف پول ارز دیجیتال هست که برای تمامی سیستم ها نسخه قابل نصب داره. کیف پول کوینومی کوین های زیادی را پوشش میده و از 125 ارز بلاک چینی و بیش از 382 توکن پشتیبانی می کنه.
یکی از اصلی ترین دلایل محبوبیت کی پول کوینومی ویژگی فوق العاده حریم و خصوصی آن است. اکثر کاربران و علاقه مندان این حوزه، به دنبال حفظ حریم شخصی شان هستن. کیف پول کوینومی هیچ کدام از اطلاعات شخصی کاربران را جمع آوری و ذخیره نمی کنه و حتی برای جلوگیری از جاسوسی دیگر افراد برای پی بردن برای تراکنش ها، آی پی کاربر را از دیگران مخفی میکنه.

کیف پول اکسدوس(Exodus) 

کیف پول اکسدوس(Exodus)

کیف پول اکسودوس یک کیف پول نسبیتا جدید است. پی ریچاردسون و دنیل کاستگنولی سازنده این کیف پول هستن که از برنامه نویسان شرکا های بزرگ اپل و بی ام دبلیو بودن. اکسدوس کیف پولی با طراحی زیبا و ساده هست که در حال حاضر از 125 ارز دیجیتال پشتیبانی می کنه. یکی از اماکانت این کیف پول این است که کاربران میتونن دارایی خود را به راحتی مدیریت کنن. یکی از قابلیت های ایین کیف پول اتصال به کیف پول سخت افزاری ترزور هست. همچینی میتونین توکن هایی که بر پایه اتریوم یا همان ERC-20 هست را ذخیره و نگهداری کنین.

جمع بندی و کلام اخر

در مقاله تحریم ایران چه تاثیری بر بازار ارز های دیجیتال می گذارد سعی کردیم در مورد این موضوع که تحریم ایران چه تاثیری بر بازار ارزهای دیجیتال می گذارد؟ صحبت کنیم. کشور های قدرتمند همیشه به خاطر منفعت و سود خودشون به کشور های دیگه فشار وارد میکنن. در حوزه ارز های دیجیتال هم این فشار ها مشخص میشه.

بهترین راهکار در این صورت استفاده از تفکر و پیدا کردن راهی برای کم کردن فشار تحریم ها هست. ارز های دیجیتال به تازگی شروع به فعالیت کردن و هنوز راه زیادی در پیش دارن. کشور ما که در تحریم برخی از صرافی ها است باید برای این موضوع فکری بیاندیشم تا تحریم ها رو دور بزنیم و بتونیم از این بازار پر سور نهایت استفاده رو ببریم.


نظرات کاربران در مورد تحریم ایران چه تاثیری بر بازار ارزهای دیجیتال می گذارد؟
سوال امنیتی :3+76 = ?