تحلیل تکنیکال و پرایس اکشن چیست؟ (بررسی کامل تحلیل تکنیکال)

1402/12/14
تحلیل تکنیکال و پرایس اکشن چیست؟ (بررسی کامل تحلیل تکنیکال)

فهرست مطالب


تحلیل تکنیکال و پرایس اکشن چیست؟ موضوعی که در این مقاله به بررسی اون خواهیم پرداخت. به لطف پیشرفت پلتفرم های معاملاتی و ابزارآلات تکنیکال اونها، تحلیل تکنیکال به طور فزاینده ای به یه رویکرد محبوب برای ترید تبدیل میشه. پرایس اکشن هم به عنوان جزئی مهم از تحلیل تکنیکال در تشخیص زمان بندی ورود و خروج از بازار نقش مهمی داره. با این وجود، برای یه تریدر مبتدی، یادگیری تحلیل تکنیکال و پرایس اکشن و اینکه چطور در پیش بینی روندهای قیمتی در بازار کمک میکنه میتونه چالش برانگیز باشه. 

اگر سابقه حضور در بازارهای ارزهای دیجیتال را داشته باشید. ممکن است حداقل یکبار به این موضوع فکر کرده باشید یا در مورد آن خبال پردازی کرده باشید که چه میشد اگر میتوانستیم یک ابزار جادویی داشته باشیم که توسط آن ابزار بتوانیم آینده بازارهای مال رو پیش بینی کنیم. باید بگوییم که این این مسئله زیاد هم به دور از تصور نیست. اسم این ایزار جادویی تحلیل تکنیکال است. ولی امروز علاوه بر تحلیل تکنیکال در مورد تحلیل تکنیکال هم صحبت خواهیم کرد. مقاله امروز در مورد یکی از ابزارهای تحلیل تکنیکال به اسم پرایس اکشن است. شما با استفاده ازاین ابزار و فقط از روی نوسانات قیمتی میتوانید آینده و روند بازارهای ارز دیجیتال رو پیش بینی کنید.

این مطلب یه راهنما برای تریدرهای مبتدی هست تا با کلیات این موضوع و کاربرد اون در معاملات آشنا بشن تا بتونن معاملات خوب و پر سودی در صرافی ارز دیجیتال داشته باشن. 

مفهوم تحلیل تکنیکال چیست و چرا لازم است؟

برای پاسخ به سوال تحلیل تکنیکال چیست، باید بگیم که تحلیل تکنیکال مطالعه حرکات قیمتی در یه بازار مالیه که در اون تریدرها از طریق الگوهای تاریخی قیمتی و اندیکاتورها و سایر ابزارها، ترندها و روندهای آینده رو پیش بینی میکنن. این تحلیل در واقع نمایش بصری عملکرد گذشته و حال یه بازار مالی هست و به تریدر اجازه میده تا از این اطلاعات در قالب پرایس اکشن، اندیکاتورها و الگوها برای پیش بینی ترندهای آینده استفاده کنه.

تحلیل تکنیکال شامل تفسیر الگوها از روی نمودار میشه. تریدرها با استفاده از داده های تاریخی مبتنی بر قیمت و حجم، فرصت های معاملاتی رو بر اساس الگوهای رایج در بازار تشخیص میدن. با اجرای تحلیل تکنیکال و بهینه کردن نقاط ورود و خروج، نسبت ریسک به ریوارد Risk to Reward Ratio به حداکثر میرسه. نمودار زیر نمونه از تحلیل تکنیکال با مووینگ اوریج Moving Average  های مختلف و اندیکاتور ها MACD و RSI هست.

تحلیل تکنیکال چیست؟

ویژگی های تحلیل تکنیکال

مهم ترین ویژگی های تحلیل تکنیکال عبارتند از: 

• عدم اختصاص به بازاری خاص: 

یکی از ویژگی های تحلیل تکنیکال اینه که به بازار خاصی تعلق نداره. این نوع از تحلیل میتونه در هر بازاری از جمله  ارز دیجیتال و در هر تایم فریمی پیاده بشه. تحلیل تکنیکال صرفا متعلق به بازار خاصی نیست و در هر بازاری که نوسان قیمت و تاریخچه داشته باشد میتواند مورد استفاده قرار گیرد. به این معنا که شما با یک بار یادگیری تحلیل تکنیکال مییتوانید از آن در بازارهای مختلف مثل بورس و فارکس و بازار ارزهای دیجیتال استفاده کنید.

• تشخیص روندها: 

قابلیت تشخیص روندها از ویژگی های تحلیل تکنیکال محسوب میشه. تحلیل تکنیکال به تریدرها امکان میده تا روندهای بازار (صعودی یا نزولی) و همچنین بازار نوسانی و رنج Range رو تشخیص بدن.

• تصویر کلی: 

از اونجایی که تحلیل تکنیکال بر اساس حرکات قیمتی هستش، نمودار تصویری کلی و واضح از عملکرد بازار رو فراهم میکنه. بنابراین ارائه یه تصویر کلی از بازار از ویژگی های تحلیل تکنیکال هست.

• قابلیت اندازه گیری: 

یکی دیگه از ویژگی های تحلیل تکنیکال قابلیت اندازه گیری داده هاست. این نوع از تحلیل از داده های قابل اندازه گیری از قبیل قیمت و حجم برای تحلیل استفاده میکنه.

• احساسات بازار: 

از دیگر ویژگی های تحلیل تکنیکال اینه که احساسات بازار رو هم تحلیل میکنه. از اونجایی که قیمت تحت کنترل احساسات انسانی بازاره، بنابراین این تحلیل شامل تحلیل احساسات بازار هم میشه.

• الگوها: 

از ویژگی های تحلیل تکنیکال استفاده از الگوهای قیمتی هست. این تحلیل از الگوها به عنوان راهنمایی برای تصمیات ورود و خروج به بازار بهره میگیره. الگوها در نمودار قابل تشخصی هستن.  

• ارزون بودن: 

کاربرها امکان دسترسی به ابزارهای رایگان و ارزون تحلیل تکنیکال در پلتفرم های مختلف دارن که از ویژگی های تحلیل تکنیکال به حساب میاد. یکی دیگر از ویژگی های تحلیل تکنیکال ارزان بودن یادگیری و ساتفاده از ابزارهای آن است شما به راحتی میتوانید با استفاده از دوره های مختلف به صورت آنلاین و با مبلغ ناچیز و بعضا به صورت رایگان تحلیل تکنیکال یادبگیرید و به صورت رایگان از ابزارهای موجود تحلیل تکنیکال استفاده کنید.

• امکان استفاده بصورت مستقل:

یکی دیگه از ویژگی های تحلیل تکنیکال، امکان استفاده از اون به صورت مستقله، یعنی این تحلیل میتونه به تنهایی و مستقلا بدون توجه به سایر متدهای تحلیلی استفاده بشه، هر چند ترکیب اون با روش های دیگه تحلیل دقیق تری ارائه میده.

• تعدد اندیکاتورها: 

از دیگر ویژگی های تحلیل تکنیکال که میتونه از معایب اون به شمار بیاد تعدد اندیکاتورهاست. تحلیلگر تکنیکال ممکنه اونقدر درگیر اندیکاتورهای مختلف بشه که پرایس اکشن رو نادیده بگیره. سیگنال های مختلف و گاها متضاد از این اندیکاتورها میتونه منجر به فلج تحلیل بشه که تحلیلگر به نتیجه مشخصی از تحلیل هاش نمیرسه.

• نادیده انگاری تحلیل فاندامنتال: 

تحلیل تکنیکال شامل تحلیل فاندامنتال نمیشه. بنابراین اگر تحلیلگر صرفا روی تحلیل تکنیکال اتکا کنه و تحلیل فاندامنتال رو کنار بذاره، مخصوصا در معاملات تایم فریم های بلند مدت ریسک  محسوب میشه. بنابراین یکی از ویژگی های تحلیل تکنیکال اینه که در ترکیب با تحلیل های دیگه قدرت بیشتری داره.

برای تسلط به مباحث پرایس اکشن ما دوره آموزش پرایس اکشن و تحلیل تکنیکال ارزسنج را که توسط افراد متخصص آن حوزه تهیه شده است و شما را در این زمینه کامل به مهارت خواهد رساند، توصیه میکنیم.

تفاوت پرایس اکشن و تحلیل تکنیکال چیست؟

تا به الان باید به خوبی متوجه شده باشین که تحلیل تکنیکال و پرایس اکشن چیست؟ و از اون ها برای چه منظوری استفاده می شود. اما شاید این سوال برای شما هم مطرح شده باشه که تفاوت پرایس اکشن و تحلیل تکنیکال چیست و کدام روش بهتر است؟

به همین دلیل قصد داریم که تو این قسمت از مقاله ی خودمون در مورد تفاوت هایی که بین این دو روش بررسی نمودار ارزهای دیجیتال وجود داره، گفتوگو کنیم. حقیقت اینه که پرایس اکشن در مقایسه با تحلیل تکنیکال و اندیکاتور های اون، برتر و بهتر هستش. شما با کمک پرایس اکشن میتونین موقعیت های بهتری رو برای معامله های خودتون پیدا کنین. به طور کلی 3 فرق عمده بین پرایس اکشن و تحلیل تکنیکال وجود داره که در ادامه بیان کردیم:

1. اطلاعات سریعتر در اختیار معامله گر ها قرار می گیرد

زمان در بازار ارزهای دیجیتال اهمیت بسیار زیادی رو داره. برای مثال هر کسی که بتونه سریعتر از اخبار اطلاع پیدا کنه، سود بیشتری رو هم کسب میکنه. به کمک پرایس اکشن میتونین سریعتر به اطلاعات خرید و فروش رمز ارزها دست پیدا کنین. حتی برخی از فعالان این حوزه اعتقاد دارن که اندیکاتور ها سیگنال های معاملاتی رو دیر صادر میکنن، این در حالیه که با پرایس اکشن امکان ورود به موقع به معاملات ارز دیجیتال برای تریدر فراهم میشه.

2. در پرایس اکشن اطلاعات یکپارچه و کامل تر در دسترس هستند

در تحلیل تکنیکال ممکنه که یک اندیکاتور سیگنال خرید صادر کنه، در حالی که اندیکاتور دیگه ای بهتون سیگنال فروش در اون قیمت رو بده؛ این موضوع به خوبی نشون میده که با استفاده از تحلیل تکنیکال اطلاعات ضد و نقیض و محدودی بهتون داده میشه که تصمیم گیری بر اساس اون ها بسیار سخت می باشد. این در حالیه که با پرایس اکشن میتونین حجم زیادی از اطلاعات مربوط به یک ارز دیجیتال رو به شکل یکجا دریافت کنین.

3. با کمک پرایس اکشن میتوان مشکلات مربوط به نرسیدن به تارگت های قیمتی رو برطرف کرد

مورد سوم از تفاوت پرایس اکشن و تحلیل تکنیکال مدیریت پوزیشن های معاملاتی به کمک پرایس اکشن است. در این سبک تحلیلی میتونین با تعیین حد سود و حد ضرر در محدوده های مناسب، استراتژی معاملاتی بهتری رو در هر ترید داشته باشید. در تحلیل تکنیکال هم تعیین کردن حد ضرر و حد سود امکان پذیره؛ اما قیمت های مربوط به اون ها دقت لازم رو نداره و به همین دلیل ممکنه که تحلیل شما درست باشه، اما به دلیل انتخاب حد سود و ضرر نامناسب، بدون کسب سود و با ضرر از معامله خارج بشید.

تفاوت های تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال چیست؟

تحلیل تکنیکال و فاندامنتال

در این قسمت از مقاله تحلیل تکنیکال و پرایس اکشن چیست؟  به مهمترین تفاوت های تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال اشاره میکنیم:

1. اولین تفاوت های تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال مربوط به ماهیت این دو تحلیل هست. تحلیل فاندامنتال روشیه برای بررسی یه دارایی به منظور تعیین ارزش ذاتی برای سرمایه گذاری های بلندمدت. در حالیکه تحلیل تکنیکال روشیه برای ارزیابی و پیش بینی قیمت یه دارایی در آینده براساس حرکات قیمتی و حجم معاملات. 

2. از دیگر تفاوت های تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال مربوط افق زمانی میشه. در تحلیل فاندامنتال، تحلیل معمولا برای دوره های بلند مدت انجام میشه و عموما توسط سرمایه گذارانی به کار گرفته میشه که میخوان در دارایی هایی سرمایه گذاری کنن که در چند سال بعدی رشد میکنن. در مقابل، تحلیل تکنیکال برای تایم فریم های کوتاه مدت تر هم استفاده میشه.

3. تفاوت های تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال از نظر زمانی، نه تنها مربوط به رویکرد این دو نوع از تحلیل میشه بلکه شامل هدف هم میشه. تحلیل تکنیکال با ترید ارتباط نزدیک تر داره، درحالیکه، تحلیل فاندامنتال با سرمایه گذاری پیوند بیشتری داره. اکثر سرمایه گذارها از تحلیل فاندامنتال برای سرمایه گذاری و هولد کردن دارایی ها در طولانی مدت استفاده میکنن. در مقابل، تریدرها برای معاملات و سودهای کوتاه مدت تر روی تحلیل تکنیکال حساب باز میکنن.

4. یکی دیگه از تفاوت های تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال اینه که هدف تحلیل فاندامنتال تعیین ارزش ذاتی دارایی ها در بازارهای مالیه، تحلیل تکنیکال برای تشخیص نقاط و زمان ورود به و خروج از بازار به کار گرفته میشه.

5. یکی دیگه از تفاوت های تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال اینه که در تحلیل فاندامنتال اساس تصمیم گیری بر اطلاعات موجود و آمار ارزیابی شده است، ولی در تحلیل تکنیکال اساس تصمیم گیری روندهای بازار و حرکات قیمتی و اندیکاتور.

6. از دیگر تفاوت های تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال اینه که در تحلیل فاندامنتال هم داده های گذشته و هم آینده مورد بررسی قرار میگیرن. در تحلیل تکنیکال، صرفا داده های گذشته بررسی میشن.

7. یکی دیگه از تفاوت های تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال اینه که تحلیل فاندامنتال بر پایه اعلان ها و اخبار مالی، سیاسی و اقتصادی و تحلیل تکنیکال بر پایه نمودار قیمتی هست

8. یکی دیگه از تفاوت های تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال اینه که تحلیل فاندامنتال عموما توسط تریدرهای پوزیشن Position Traders و تحلیل تکنیکال توسط تریدرهای سوئینگ Swing Traders و روزانه Day Traders استفاده میشه.

نمودار قیمت چیست؟ تعریف نمودار قیمت ارزهای دیجیتال

نمودار قیمت در واقع نمایش گرافیکی داده های به روز و تاریخی قیمت، حجم معاملات، و تایم فریم هستش. این نمودار تصویری دوبعدی است که در محور طولی زمان و در محور عرضی قیمت رو نشون میده. نمودار قیمتی بیس و پایه تحلیل تکنیکال محسوب میشه طوریکه همه الگوها، اندیکاتورها و ابزارهای دیگه این تحلیل روی این نمودار پیاده میشه. بنابراین بدون نمودار قیمتی تحلیل تکنیکال امکان پذیر نیست. در قسمت بعدی به انواع نمودار قیمتی اشاره میکنیم:

انواع نمودار قیمتی کدامند؟

سه نوع از مشهورترین نمودارهای قیمتی عبارتند از: خطی، میله ای و کندل استیک

• نمودار خطی Line Chart:

نمودار خطی در تحلیل تکنیکال

ساده ترین و ابتدایی ترین نوع از انواع نمودار قیمتی، نمودار خطی هستش. در این نمودار، قیمت های پایانی یه دارایی مالی در تایم فریم مربوطه  با یه خط پیوسته به هم وصل میشه. مثلا در تایم فریم هفتگی، قیمت های پایانی هر هفته رو به هم وصل میکنه و یه خط پیوسته تشکیل میده. 

چون این نمودار داده های با اهمیت کمتر مثل بالاترین قیمت High، پایین ترین قیمت Low و قیمت آغازین Open رو نشون نمیده، و بیشتر تریدرها قیمت پایانی رو مد نظر قرار میدن، بنابراین در کوتاه ترین زمان ممکن مهمترین اطلاعات رو در اختیار تریدرها قرار میده.

• نمودار میله ای Bar Chart:

نمودار میله ای نوع دیگه ای از انواع نمودار قیمتی هست که نسبت به نمودار خطی اطلاعات بیشتر و کاملتری میده. این نمودار شامل میله هایی میشه که هر کدوم از اونها  علاوه بر قیمت پایانی، بالاترین و پایین ترین قیمت و قیمت نخستین رو  هم در یه تایم فریم مشخص در اختیار تریدرها قرار میده. قیمت ابتدایی یک خط کوتاه در طرف چپ و قیمت پایانی خط کوتاهی در سمت راست خط میله‌ای هستش. اگه قیمت آغازین از قیمت پایانی پایین تر باشه میله سبز رنگ و صعودی و اگه برعکس باشه قیمت میله قرمز و نزولی خواهد بود.

نمودار میله ای در تحلیل تکنیکال

• نمودار شمعی Candlestick Chart:

یکی دیگه از انواع نمودار قیمتی که بسیار پرکاربرد هست نمودار شمعی یا کندل استیک هست که کاملترین نوع نمودار هست. مثل نمودار میله ای، این نمودار هم پایین ترین و بالاترین قیمت و همچنین قیمت آغازین و پایانی رو نشون میده. هر کدوم از کندل ها یا شمع ها یه قسمت عریض تر دارن که بدنه کندل Body نامیده میشه. بدنه حد فاصل قیمت آغازین و قیمت پایانی هست. در کندل های سبز رنگ یا صعودی قیمت آغازین پایین تر از قیمت پایانی هست و برعکس در کندل های قرمز رنگ یا نزولی قیمت پایانی پایین تر از قیمت آغازینه. بدنه میتونه کوتاه یا بلند باشه. درست بالا و پایین بدنه کندل، سایه Shadow و یا ویک Wick قرار داره. سایه یا ویک نشانگر بالاترین و پایین ترین قیمت در تایم فریم مربوطه هست.

سایه کوتاه در بالای یه کندل نزولی نشون میده قیمت آغازین نزدیک بالاترین قیمت بوده و سایه کوتاه در یه کندل صعودی به این معنیه که قیمت پایانی نزدیک بالاترین قیمت بوده. تحلیلگرهای تکنیکال با توجه به رابطه بین قیمت آغازین و پایانی و بالاترین قیمت و پایین ترین قیمت ساختار کندل ها رو تعیین میکنن و همچنین الگوهای شکل گرفته با مجموعه ای از این کندل ها قدرت خریدران یا فروشنده ها رو ارزیابی میکنن. 

نمودار شمعی و نمودار میله ای اطلاعات یکسانی رو انتقال میدن ولی به صورت های متفاوت. نمودار کندل استیک وجه بصری بیشتری داره به این ترتیب که بدنه عریض تر کندل ها در نمودار شمعی کمک میکنه تا تفاوت قیمت آغازین و پایانی قابل تشخیص تر باشه.

کندل استیک در تحلیل تکنیکال

تایم فریم در نمودار قیمتی چیست و چه کاربردی دارد؟

تایم فریم در نمودار قیمتی مدت زمانیه که یه میله در نمودار میله ای یا یه کندل در نمودار شمعی بسته میشه. مثلا در تایم فریم یک دقیقه ای، کندل های جدید هر یک دقیقه یک بار ایجاد میشن و بالاترین و پایین ترین قیمت و همچنین قیمت آغازین و پایانی مربوط به اون یک دقیقه هست.

تایم فریم های پرکاربرد شامل این موارد میشه:

• 5 دقیقه

• 15 دقیقه

• 30 دقیقه

• 1 ساعت

• 4 ساعت

• 1 روز

• 1 هفته 

• 1 ماه

البته تایم فریم های دیگه هم هستند و حتی بعضی از پلتفرم ها تایم فریم های کمتر از یک دقیقه رو هم ساپورت میکنن ولی کاربرد زیادی ندارن.

تایم فریم در تحلیل تکنیکال

بهترین تایم فریم برای ترید:

نوع تایم فریمی که در اون ترید میکنیم اهمیت داره، بهترین تایم فریم تشخیص روندها و ورود به معاملات بستگی داره به سبک معامله گری و اینکه چه مدت میخوایم اون دارایی مربوطه رو نگه داریم. ولی به عنوان یه قانون کلی، تریدرها باید نسبت 1:4 یا 1:6 رو لحاظ کنن. به عنوان مثال اگر برای تشخیص روند از تایم فریم 4 ساعته استفاده میکنیم ورود به معاملات رو در تایم فریم 1 ساعته انجام بدیم. هر چند میشه از تایم فریم های بیشتری هم بهره گرفت ولی پیچیدگی بیشتر لزوما سود بیشتری به همراه نداره. 

مفهوم حجم معاملات در تحلیل تکنیکال

حجم معاملات (Trading Volume) در تحلیل تکنیکال معیاریه که نشون میده یه دارایی در یه مدت زمان مشخص چقدر دست به دست شده. این معیار میزان محبوبیت یه دارایی برای خرید و فروش رو نشون میده. حجم معاملات در بازارهای مختلف مالی کاربرد داره، مخصوصا در بازار کریپتو عامل مهمیه که تریدرها و سرمایه گذارها برای تعیین مسیر احتمالی یه ارز دیجیتال استفاده میکنن.

از حجم معاملات برای تایید قدرت خریداران یا روند صعودی و فروشنده ها یا روند نزولی استفاده میشه. در واقع، افزایش حجم معاملات میتونه نشونه ای از احساسات قوی گاوی (صعودی) یا خرسی (نزولی) باشه. در مقابل، حجم پایین معاملات به این معنیه که تریدرها علاقه زیادی به خرید و فروش اون دارایی ندارن و روند بازار از قدرت کافی برخوردار نیست.

نکته دیگه ای که از روند حجم معاملات میشه متوجهش شد اینه که وقتی قیمت با حجم معاملات واگرایی داره، یعنی مسیر حرکتی قیمت خیلی قابل اعتماد نیست. مثلا، وقتی قیمت صعودی هست و حجم معاملات کاهشی، احتمالا به زودی روند افزایشی قیمت تموم میشه.

حجم معاملات در تحلیل تکنیکال

حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال چیست و چگونه تشخیص دهیم؟

مفهوم حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال یک از اساسی ترین و پرکاربردترین نکات تحلیل تکنیکال محسوب میشه. حمایت Support یه سطح قیمتی هستش که انتظار میره روند نزولی در اون به پایان برسه. چون تراکمی از تقاضا Demand  در اون سطح هست، وقتی قیمت به اون سطح میرسه حجم بالای سفارش های خرید باعث افزایش قیمت میشن. برعکس حمایت، مقاومت Resistance سطوح قیمتی هستش که انتظار میره روند صعودی در اون تموم بشه، علتش اینه که تراکمی از عرضه Supply در اون سطح هست و وقتی قیمت به مقاومت میرسه، حجم بالای فروش باعث کاهش قیمت میشه. 

حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال میتونه سطحی افقی یا روند دار باشه که با خطوط روند مشخص میشه. 

روند در تحلیل تکنیکال چیست و چگونه روند ها را تشخیص دهیم؟

یکی از جنبه های مهم تحلیل تکنیکال تشخیص روند بازاره. روند در تحلیل تکنیکال در واقع جهتیه که قیمت در اون نسبت به یه موقعیت قبلی حرکت میکنه. روند در تحلیل تکنیکال از قله ها و دره ها تشکیل میشه. جهت این قله ها و دره ها نسبت به هم هست که روندهای بازار رو شکل میده. حرکت صعودی، نزولی یا نوسانی قله ها و دره های قیمت جهت روند بازار رو تعیین میکنه.

• روند صعودی:

روندهای صعودی در تحلیل تکنیکال

یکی از انواع روند در تحلیل تکنیکال روند صعودیه هست. در روند صعودی قله ها و دره ها صعودی هستن: قله های جدید بالاتر از قله های قبلی و دره های جدید بالاتر از دره های قبلی شکل میگیرن.

• روند نزولی:

روند نزولی در تحلیل تکنیکال

یکی دیگه از انواع روند در تحلیل تکنیکال روند نزولی هست. در روند نزولی قله ها و دره ها نزولی هستن، یعنی قله های جدید پایین تر از قله های قبلی و دره های جدید پایین تر از دره های قبلی شکل میگیرن.

• روند رنج یا خنثی:

آخرین نوع روند در تحلیل تکنیکال روند رنج یا خنثی یا نوسانی هست. در روند رنج قله ها و دره ها جهت خاصی ندارن و قیمت بین قیمت های بالاتر و پایین تر در نوسان هستش. 

الگوهای پرایسی و تکنیکال چیست؟ آموزش الگوهای تکنیکالی

در تحلیل تکنیکال گذار روندهای صعودی و نزولی اغلب با الگوهایی همراهه. الگوهای پرایسی و تکنیکال در واقع الگوهایی از حرکات قیمتی هستن که با یه سری خطوط روند یا منحنی قابلیت تشخیص دارن و سیگنال هایی نسبت به جهت آینده قیمت به تحلیلگر تکنیکال ارائه میدن. اگر الگوی پرایسی و تکنیکال نسبت به تغییر روند قیمت سیگنال بده به اون الگوی بازگشتی Reversal Patterns و اگر این الگوهای پرایسی و تکنیکال نسبت به ادامه روند فعلی سیگنال بده بهش الگوی ادامه دهندهPatterns    Continuation گفته میشه.

از الگوهای پرایسی و تکنیکال بازگشتی میشه به سر و شانه (معکوس) (Inverted) Head & Shoulder، کف دوقلو Double Bottom، سقف دوقلو Double Top اشاره کرد.

الگوهای پرایسی و تکنیکال

از الگوهای پرایسی و تکنیکال ادامه دهنده میشه به پرچم Flag و مثلث Triangle و الگوهای دیگه اشاره کرد.

الگوهای پرایسی و تکنیکال

اندیکارتور چیست و چگونه از اندیکاتور ها میتوان استفاده کرد؟

در کنار الگوهای پرایسی و تکنیکال، اندیکاتورها از ابزارهای کمکی قدرتمند تحلیل تکنیکال هستن. اندیکاتورها در واقع سیگنال های کمکی هستن که بر اساس قیمت و حجم معاملات گذشته و زمان، محاسبه و برای تشخیص روند بازار و یا پیش بینی احتمال بالاتر حرکات قیمتی به کار گرفته میشن. از جمله اندیکاتورهای مشهور، میانگین متحرک Moving Average، RSI، MACD و Bolinger Bands میشه اشاره کرد.

اندیکاتورها از نظر سیگنال دهی زمانی به دو دسته تقسیم میشن: اندیکاتورهای متقدم و اندیکاتورهای متاخر.

اندیکاتورهای متقدم Leading Indicators:

این اندیکاتورها قابلیت اندازه گیری تغییر در قیمت رو دارن و زودتر از قیمت میتونن یه سری سیگنال ها به ما بدن.

اندیکاتورهای متاخر Lagging Indicators:

این اندیکاتورها دیرتر از قیمت سیگنال میدن. اندیکاتورهای متاخر اغلب نقش تاییدیه برای پرایس اکشن دارن، یعنی حرکات قیمتی که اتفاق افتاده رو تایید میکنن.

اندیکاتورهایی که روی نمودار قیمت پیاده میشن اندیکاتورهای متاخر و اندیکاتورهایی که پایین یا بالای نمودار جا نمایی میشن اندیکاتورهای متقدم هستن.

اندیکاتورهای مهم در تحلیل تکنیکال کدامند؟

هر اندیکاتوری کاربرد، مزایا و معایب خودش رو داره و نمیشه گفت یه اندیکاتور بر دیگری برتر هست ولی در ادامه مقاله به 3 اندیکاتور مهم در تحلیل تکنیکال اشاره میکنیم:

• MACD:

اندیکاتور مکدی در تحلیل تکنیکال

یکی از اندیکاتورهای مهم در تحلیل تکنیکال، مک دی یا همگرایی / واگرایی میانیگین متحرک Moving Average  Convergence/Divergence هست که به لطف سهولت استفاده و سیگنال های قوی، در بازار ارز دیجیتال خیلی استفاده میشه. MACD  یه اندیکاتور پیرو روند هست که ارزیابی میکنه آیا حرکت قیمت در کوتاه مدت با حرکت قیمت در بلند مدت مطابقت داره یا خیر. اگر مطابقت نداشته باشه، نشون میده آیا تغییر روند در راهه یا نه. مک دی 4 جزء داره، خط مک دی، خط سیگنال، خط صفر، نمودار هیستوگرام.

نحوه محاسبه این اجزا به این صورت هست:

خط مک دی = تفاضل میانگین نمایی ۱۲ روزه قیمت از ۲۶ روزه آن

خط سیگنال : میانگین نمایی ۹ روزه اندیکاتور MACD

هیستوگرام مک دی: تفاوت بین خط سیگنال و خط مک دی است

نوع حرکت خط سیگنال و خط مک دی نسبت به هم از نظر همگرایی، واگرایی یا تلاقی، پایه سیگنال های این اندیکاتور هست. 

وقتی که 2 خط متحرک مک دی و سیگنال با هم دیگه تلاقی پیدا میکنن سیگنال های زیر ایجاد میشه:

سیگنال صعودی: اگه خط مک دی با قطع خط سیگنال به بالای اون حرکت کنه نشونه صعودی هست

سیگنال نزولی: اگه خط مک دی با قطع خط سیگنال به زیر اون حرکت کنه نشونه نزولی هست.

از اونجایی که این تلاقی خیلی اتفاق میفته، ممکنه این سیگنال ها گاها اشتباه و فیک باشه. بنابراین بهتره از این اندیکاتور به تنهایی استفاده نشه، استفاده از مک دی همراه با سیگنال های دیگه نتیجه بهتری خواهد داشت.

اگه خط مک دی و خط سیگنال هر دو با هم به سمت بالا حرکت کنن این سیگنال بولیش هست و نشون میده مومنتوم صعودی قوی تر میشه. برعکس، اگر این دو خط با هم به پایین حرکت کنن به این معنیه که روند نزولی قوی تر میشه.

از اندیکاتور مک دی در شناسایی واگرایی قیمت هم استفاده میشه، به این صورت که اگه قیمت یه دره پایین تر تشکیل بده در حالیکه مک دی دره بالاتر ایجاد کرده یا زمانی که قیمت یه قله بالاتر و مک دی یه قله پایین تر شکل داده نشونه ضعف در روند نزولی یا صعودی هست و احتمالا به زودی تغییر روند اتفاق میفته.

• RSI

اندیکاتور rsi در تحلیل تکنیکال

یکی دیگه از اندیکاتورهای مهم در تحلیل تکنیکال، اندیکاتور RSI یا شاخص قدرت نسبی Relative Strength Index هست که نشون میده چه زمانی قیمت یه ارز دیجیتال یا هر دارایی دیگه ای از ارزش واقعیش فاصله داره. بنابراین تریدر میتونه قبل از اینکه بازار خودش رو اصلاح کنه برای ورود و خروج تصمیم بگیره.

RSI محدوده ای بین 0 تا100 داره، اگر نمودار به بالای 70 برسه به این معنیه که ارز دیجیتال مربوطه بیش از حد خریداری شده و قیمتش بیشتر از ارزششه و احتمالا بازار اصلاح میشه. در مقابل اگر نمودار به محدوده زیر 30 برسه، یعنی اون دارایی بیش از حد فروخته شده و قیمت پایین تری نسب به ارزشش داره و احتمالا به زودی بازار خودش رو اصلاح میکنه.

از RSI هم برای واگرایی استفاده میشه، به این صورت که اگر قیمت قله بالاتر و RSI در محدوده بالای 70، قله پایین تر تشکیل بده یا اگر قیمت دره پایین تر و RSI در محدوده زیر 30 دره بالاتر ایجاد کنه نشون دهنده این هست که ضعف در روند صعودی یا نزولی اتفاق افتاده و احتمالا به زودی شاهد اصلاح در بازار خواهیم بود.

• میانگین متحرک 

آخرین مورد از اندیکاتورهای مهم در تحلیل تکنیکال که در این مقاله اشاره میشه، میانگین متحرک یا Moving Average هست که از جمله اندیکاتورهای متاخر محسوب میشه و دیرتر از پرایس اکشن سیگنال میده. از این اندیکاتور برای تشخیص روند ها و پیش بینی حرکات قیمتی استفاده میشه.

میانگین متحرک در واقع میانگین قیمت پایانی در یه دوره زمانی مشخص هست به دو روش محاسبه میشه: ساده و نمایی.

در میانگین متحرک نمایی وزن بیشتری به داده های جدید داده میشه بنابراین سریع تر از میانگین متحرک ساده نوسان میکنه.

اندیکاتور میانگین متحرک

میانگین های متحرک به صورت حمایت و مقاومت عمل میکنن. همچنین معمولا از چند میانگین متحرک و نوع تلاقی آنها برای سیگنال های صعودی و نزولی استفاده میشه. معمولا تلاقی میانگین متحرک کوتاه مدت تر با میانگین متحرک بلندمدت تر اگه از پایین به بالا باشه سیگنال صعودی و از اگه از بالا به پایین باشه سیگنال نزولی هست.

فیبوناچی چیست؟ سطوح فیبوناچی در تحلیل تکنیکال چه کمکی میکنند؟

لئونداردو فیبوناچی ریاضیدانیه که به خاطر مطرح کردن اعداد ترتیبی مشهور شد. اعداد ترتیبی دنباله ای از اعداد است که در آن اعداد به غیر از دو عدد اول با محاسبه‌ مجموع دو عدد قبلی ایجاد می‌شوند. 

0,1,1,2,3,5,8,13,21,34,55,89,144,….

رد پای اعداد فیبوناچی رو در طبیعیت و انسان آشکارا میشه مشاهده کرد، مثلا در لاک حلزون، شاخ و برگ درختان، مارپیچ های دانه های آفتابگردان و ...

نسبت میان این اعداد که ازش به عنوان نسبت های فیبوناچی یا سطوح فیبوناچی در تحلیل تکنیکال یاد میشه در بازارهای مالی کاربرد داره و سطوح مهمی محسوب میشن. حاصل تقسیم هر عدد بر سه عدد پس از خودش به سمت 23.6 درصد متمایله. حاصل تقسیم هر عدد بر دو عدد پس از خودش به سمت 38.2 درصد تمایل داره. حاصل تقسیم عدد دوم بر عدد سوم 50 درصده. هر عدد به میزان 61.8 برابر عدد پس از خود است یعنی، هر یک از اعداد تقریبا 1.618 برابر عدد قبل از خودشه. بنابراین سطوح فیبوناچی در تحلیل تکنیکال عبارتند از:

1.618- 100 –78.6 - 61.8  - 50 - 38.2 – 23.6

سطوح فیبوناچی

دیدگاهی بین تریدرها هست که میگه سطوح فیبوناچی در تحلیل تکنیکال سطوح نامرئی حمایت و مقاومت هستن. بر این اساس، ابزارهای مختلفی هم برای تحلیل این سطوح هست که تریدرها استفاده کنن، از جمله:

فیبوناچی اصلاحی Fibonacci Retracement (RET)

فیبوناچی خارجی Fibonacci Extension (EXT)

فیبوناچی انبساطی Fibonacci Expansion (EXP)

فیبوناچی پروژكشن Fibonacci Projection (PRO)

فیبوناچی کمان‌‌ها Fibonacci arcs

فیبوناچی باد‌بزن Fan

فیبوناچی کانال Channel

تریدرهای حرفه ای با استفاده از این ابزارها و ترکیب اونها با تحلیل های دیگه مثل پرایس اکشن و اندیکاتورها  تریدهاشون رو انجام میدن.

داده های آن چین (onchain) چیست؟ و چرا مهم است؟

تعداد زیادی از ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، از بلاک چین های عمومی استفاده میکنن، از ویژگی های بلاک چین های عمومی اینه که تراکنش ها شفاف هستن و عموم مردم میتونن همه تراکنش های شبکه رو ببینن. همین موضوع یکی از وجوه تمایز بازار ارزهای دیجیتال با بازارهای مالی دیگه هست. همه تراکنشها در این بازار در بلاک چین یا دفتر کل توزیع شده ثبت میشه و قابل مشاهده است. داده های آن چین شامل اطلاعات همه تراکنش های کامل شده در یه شبکه بلاک چینی هستش. به عبارت دیگه، همه اطلاعات ثبت شده در بلاک های یه بلاک چین رو داده های آن چین میگن. این داده ها رو میشه در سه دسته تقسیم بندی کرد:

- داده های تراکنش ها (مثل آدرس های فرستنده و گیرنده، مبلغ انتقال، موجودی آدرس کیف پول ارز دیجیتال )

- داده های بلاک (مثل تایم استمپ ها Timestamps، کارمزدهای ماینر، پاداشها)

- کد قراردادهای هوشمند

داده های انچین

تحلیل آن چین نوعی از تحلیل بازار کریپتو هستش که هدفش استخراج و تحلیل انواع داده های موجود در شبکه بلاک چینه. با بهره گیری از ابزارها، تکنیک ها و شاخص های ساده و پیچیده تحلیل آن چین میشه بهترین فرصت های معاملاتی رو کشف کرد و سود حاصل رو به حداکثر رسوند. 

معرفی وبسایت‌ ها و پلتفرم های تحلیلی ارزهای دیجیتال

در این قسمت از مقاله به وبسایت ها و پلتفرم های تحلیلی ارزهای دیجیتال می پردازیم که استفاده ازشون میتونه در تحلیل های بهتر کمکتون کنه:

• Coinmarketcap

کوین مارکت کپ (Coinmarketcap.com) یکی از پرکاربردترین وبسایت‌ ها و پلتفرم های تحلیلی ارزهای دیجیتال هستش که اطلاعات زیادی در خصوص بازار کریپتو و صرافی ارز دیجیتال در اختیار کاربران قرار میده.

• Tradingview

تریدینگ ویو یکی از بهترین وبسایت‌ ها و پلتفرم های تحلیلی ارزهای دیجیتال هستش که امکانات گسترده ای از جمله چارت های رمز ارزهای مختلف در صرافی های متفاوت، ابزارهای گسترده تحلیل تکنیکال، سیگنال ارز دیجیتال و... رو به کاربرها ارائه میده. 

• Glassnode

سایت گلس نود

یکی دیگه از وبسایت‌ ها و پلتفرم های تحلیلی ارزهای دیجیتال که برای تحلیل داده های آن چین مناسبه وبسایت گلسنود هست. این وبسایت ابزارها و اندیکاتورها و معیارهای آنچین رو برای سرمایه گذارهای ارزهای دیجیتال تولید می کنه.

• IntoTheBlock

IntoTheBlock یکی از وبسایت‌ ها و پلتفرم های تحلیلی ارزهای دیجیتال هستش که داده ‌های آن چین یا درون زنجیره ای رو در دسترس معامله‌گران تازه کار و متخصص میذاره. 

• CryptoQuant

از دیگر وبسایت‌ ها و پلتفرم های تحلیلی ارزهای دیجیتال در زمینه داده های آن چین On-chain  کریپتوکوانت هست. این وبسایت اطلاعات خوبی از جمله اطلاعات بازار، داده‌های درون زنجیره‌ای و همچنین اندیکاتورهای کوتاه‌مدت / بلندمدت برای بیت‌کوین، اتریوم، استیبل کوین‌ها و آلت کوین ها در اختیار کابرها قرار میده.

• CoinMarketCal

کوین مارکت کَل از وبسایت‌ ها و پلتفرم های تحلیلی ارزهای دیجیتال هستش که در زمینه اخبار و زمانبندی رویدادهای مشخص خدمات ارائه میکنه.

• Nansen

یکی دیگه از وبسایت‌ ها و پلتفرم های تحلیلی ارزهای دیجیتال که داده های آن چین یا درون زنجیره ای، برچسب های کیف پول و موجودیت های بلاک چین را تجزیه و تحلیل می کنه، وبسایت Nansen  هست.

• Dune Analytics

Dune Analytics که از وبسایت‌ ها و پلتفرم های تحلیلی ارزهای دیجیتال پر کاربرد محسوب میشه، ابزار بسیار کاربردی برای جمع‌آوری و مشاهده داده ‌های موجود در شبکه‌های بلاکچین عمومی هست. وبسایت Dune Analytics دسترسی به داده ‌های آن چین یا درون زنجیره‌ای یا رو به صورت رایگان فراهم کرده است.

• EtherScan 

سایت اتر اسکن از وبسایت‌ ها و پلتفرم های تحلیلی ارزهای دیجیتال اتریوم محسوب میشه و یک سایت مرورگر بلاکچینه که داده های آن چین شبکه اتریوم رو نمایش میده.

• SnowTrace برای آوالانچ

سایت SnowTrace هم از وبسایت‌ ها و پلتفرم های تحلیلی ارزهای دیجیتال آوالانچ هست و یک سایت مرورگر بلاک چینه که داده های آن چین شبکه آوالانچ رو نمایش میده.

تحلیل تکنیکال چه مزایایی دارد؟

همانطور که گفته شد، تحلیل تکنیکال یکی از مهارت های اصلی در بازارهای مالی به خصوص در بازار ارزهای دیجیتال است که شما می توانید با استفاده از آن وضعیت کلی بازار کریپتو و رمز ارزهای مورد نظر خودتان را تجزیه و تحلیل کنید. اگر قصد سرمایه گذاری در رمز ارزها را دارید، باید نحوه استفاده از تحلیل تکنیکال را بلد باشید و بتوانید از آن استفاده کرده و معاملات پرسودی انجام دهید. در ادامه سعی می کنیم تا به بررسی مزایای تحلیل تکنیکال بپردازیم:
سیگنال های معاملاتی: یکی از مزایای استفاده از تحلیل تکنیکال، ارائه سیگنال خرید و فروش ارز دیجیتال است. این سیگنال ها می توانند به تریدرها در تصمیم گیری برای ورود یا خروج از معاملات کمک زیادی کنند.
تنوع ابزارها: یکی دیگر از مزایای استفاده از تحلیل تکنیکال این است که ابزارها و اندیکاتورهای مختلفی وجود دارند که شما می توانید از این ابزارها استفاده کرده و وضعیت ارزهای دیجیتال مورد نظر خودتان را تجزیه و تحلیل کنید.
امکان استفاده از تایم فریم ها: یکی دیگر از مزیت هایی که تحلیل تکنیکال به همراه دارد، امکان استفاده از تحلیل تکنیکال در تایم فریم های مختلف است. تحلیل تکنیکال را می توانید در بازه های زمانی کوتاه مدت و بلند مدت مورد استفاده قرار دهید. این مسئله انعطاف پذیری زیادی را به تریدرهای بازار ارائه می دهد.

جمع بندی 

در مقاله تحلیل تکنیکال و پرایس اکشن چیست؟ اطلاعاتی از جمله مفهوم تحلیل تکنیکال، ویژگی های تحلیل تکنیکال، تفاوت های تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال بیان شد. در ادامه به انواع نمودار قیمتی از جمله نمودار خطی، میله ای و شمعی اشاره و همچنین توضیحاتی راجع به تایم فریم در نمودار قیمتی و حجم معاملات داده شد. در قسمت های بعدی به موضوعات حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال، روند در تحلیل تکنیکال پرداختیم.

در ادامه مطلب به تعریف الگوهای پرایسی و تکنیکال و همچنین اندیکاتور اشاره شد و 3 مورد از اندیکاتورهای مهم در تحلیل تکنیکال رو توضیح دادیم. در ادامه مقاله، به سطوح فیبوناچی در تحلیل تکنیکال و کاربرد اونها پرداختیم. همچنین، اطلاعات کلی در مورد تحلیل داده های آن چین داده شد. در نهایت چند مورد از وبسایت‌ ها و پلتفرم های تحلیلی ارزهای دیجیتال معرفی کردیم.

موفق و پر سود باشید.


نظرات کاربران در مورد تحلیل تکنیکال و پرایس اکشن چیست؟ (بررسی کامل تحلیل تکنیکال)
  • سلام این نمودار ها و اندیکاتور ها و حجم معاملاتی و داده های آنچین و بقیه فاکتور هارو از کجا میشه به صورت آنلاین رصد کرد و ازشون استفاده کرد؟

    • برای تحلیل تکنیکال و پرایس اکشن لازم هست که نمودار ها رو رصد کنین و تحلیلهاتون رو در نمودار ها انجام بدین.

      آکادمی ارزسنج برای این موضوعات امکانات رایگان زیادی را قرار داده است.

    بسیار کامل و جامع و مفید مرسی از صرافی اینانس

    پرایسن اکشن یکی از بهترین روش ها برای بررسی بازاره ارز

سوال امنیتی :8+33 = ?