تراکنش بیت کوین چگونه انجام می شود و چه ویژگی هایی دارد؟

1401/06/31


ما سعی می کنیم در مقاله تراکنش بیت کوین چگونه انجام می شود و چه ویژگی هایی دارد؟ اطلاعاتی در مورد ارز دیجیتال بیت کوین برای شما ارائه کنیم و به بررسی ویژگی های تراکنش بیت کوین بپردازیم و نحوه انجام تراکنش های بیت کوین رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. بازار ارزهای دیجیتال نوعی بازار نوپا و نوظهور مالی هست که به دلیل رشدهای قیمتی زیادی که در سال های گذشته داشته، مورد استقبال سرمایه گذاران و معامله گران زیادی قرار گرفته و تونسته به یکی از محبوب ترین بازارهای مالی با حجم بازار بزرگ تبدیل بشه. همچنین شما نیز می تونین وارد بازار کریپتوکارنسی ها شده و با خرید و فروش ارزهای دیجیتال سود زیادی به دست بیارین. البته ابتدا باید آموزش های لازم رو فرا بگیرین.

ممکنه اسم ارزهای دیجیتال رو به صورت گذرا شنیدین و یا سرمایه گذاری باشین که مشتاقین تا بخشی از پول خودتون رو بر روی یکی از ارزهای دیجیتال مختلف به امید سوددهی بالا سرمایه گذاری کنین. در هر صورت بازار ارزهای دیجیتال وسیع و متنوع هست. همین موضوع نیز عرصه قابل توجهی رو برای استراتژی های عالی درآمد ارائه میده، ولی به صورت همزمان مشکلات خطرناک زیادی برای سرمایه گذاران مشتاق برای حرکت وجود داره. قبل از سرمایه گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال ضروری هست که زمان و توجه لازم رو برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چیزی که شامل مزایا و خطرات اون میشه، اخصاص بدین.

بازار کریپتوکارنسی ها شامل ارزهای دیجیتال زیادی هست که بیت کوین نیز به عنوان پادشاه رمز ارزها شناخته میشه. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله تراکنش بیت کوین چگونه انجام می شود و چه ویژگی هایی دارد؟ اطلاعاتی در مورد ارز دیجیتال بیت کوین برای شما ارائه کنیم و به بررسی ویژگی های تراکنش بیت کوین بپردازیم و نحوه انجام تراکنش های بیت کوین رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین.

مقاله پیشنهادی: بیت کوین چیست؟

آشنایی با ارز دیجیتال بیت کوین:

ارز دیجیتال بیت کوین

اگه در بازار کریپتوکارنسی ها فعالیت داشته باشین، قطعا اسم ارز دیجیتال بیت کوین رو شنیدین و خواستین که اطلاعاتی در مورد این رمز ارز به دست بیارین و شاید این سوال برای شما نیز پیش اومده باشه که ارز دیجیتال بیت کوین چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که ارز دیجیتال بیت کوین با نماد اختصاری BTC نوعی ارز دیجیتال یا شکلی از دارایی دیجیتال هست که در زمان نوشتن این مقاله با داشتن ارزش بازار حدود 370.6 میلیارد دلار و سهم 37.89 درصدی از کل بازار در رتبه 1 بازار کریپتوکارنسی ها قرار داره. همچنین ارز دیجیتال بیت کوین نوعی دارایی رمزنگاری شده هست که با رسیدن قیمتش به 13 هزار دلار در اوایل سال 2018 به شهرت و شکوفایی رسید.

جالب اینجاست که بدونین ارز دیجیتال بیت کوین نوعی پول دیجیتال هست که شما می تونین این رمز ارز رو همانند تراکنش های بانکی خود برای شخص دیگه ای ارسال کنین. با این تفاوت که بقیه بانک ها و موسسه های مالی متمرکز یا حتی دولت ها نیز از معاملات و تراکنش های شما باخبر نمیشن. همچنین ارز دیجیتال بیت کوین مثل پول رایج کشورهاست و کارکرد عمده اون انجام تبادلات مالی بین افراد هست. کارکرد کلی این ارز دیجیتال همانند دلار آمریکا و ریال ایران هست. ولی بین این رمز ارز و ارزهایی مثل دلار تفاوت های زیادی دیده میشه. یکی از مهم ترین تفاوت ها این هست که این توکن به صورت غیر متمرکز فعالیت می کنه و همه تراکنش های این رمز ارز بر روی بلاک چین ثبت و ذخیره میشه و توسط دولت یا موسسه مالی مدیریت نمیشه.

ارز دیجیتال بیت کوین نوعی پول مجازی هست. به عبارت دیگه بیت کوین نوعی برنامه کامپیوتری هست که به افراد این امکان رو میده تا ارزش پول خودشون رو به صورت مستقیم با همدیگه مبادله کنند. بیت کوین اولین کالای رمزنگاری، مبتنی بر اکوسیستم بلاک چین هست که می تونه همانند پول نقد محافظت شده ارزهای دیجیتال رو بین افراد مبادله کنه. تجارت بیت کوین بدون هیچ گونه مداخله کارگزاران و واسطه ها و به صورت ناشناس هست.

بلاک چین چیست؟

بلاک چین چیست؟

بلاک چین یکی از مفاهیم پایه بازار ارزهای دیجیتال هست که باید برای فعالیت در این بازار، اطلاعاتی در مورد بلاک چین به دست بیارین. بهتره بدونین فناوری زیربنایی بیت کوین یعنی بلاک چین، اساسا شامل مجموعه ای از رایانه ها هست که بیت کوین رو اجرا می کنند و شامل تاریخچه ای جزئی یا کامل از تراکنش های انجام شده در شبکه اون هست. هر گره شامل کل تاریخچه تراکنش های ارز دیجیتال بیت کوین، مسئول تایید یا رد یه تراکنش در شبکه بلاک چین بیت کوین هست. برای انجام این کار گره یه سری بررسی ها رو انجام میده تا مطمئن بشه که تراکنش معتبر هست. این ها شامل اطمینان از اینکه تراکنش دارای پارامترهای اعتبارسنجی درست هست.

جالب اینجاست که بدونین بلاک چین نوعی دفتر کل توزیع شده غیرمتمرکز هست که تمامی اطلاعات و داده های ارزهای دیجیتال در این دفتر ثبت و ذخیره میشه. بهتره بدونین یه تراکنش فقط زمانی انجام میشه که همه طرف های فعال در بلاک چین بیت کوین اون رو در بلوکی که تراکنش در اون وجود داره تایید کنند. بعد از تایید نیز تراکنش به بلاک چین موجود فرستاده میشه و به گره های دیگه پخش میشه. بلاک چین به عنوان یه گزارش مستعار از تراکنش ها عمل می کنه. به این دلیل که بلاک چین ادرس های رمزنگاری شده رو به هر طرف معامله در شبکه اختصاص میده. حتی کسانی که به عنوان گره یا ماینر در شبکه شرکت نمی کنند، می تونن با نگاه کردن به بلوک این تراکنش ها رو مشاهده کنند.

هر تراکنشی که شما با استفاده از ارزهای دیجیتال انجام می دین، در بلاک چین ثبت و ذخیره میشه و نمی تونین تغییراتی در اون به وجود بیارین. به عبارت دیگه، امکان دستکاری تراکنش ها در بلاک چین وجود نداره و در صورت دستکاری و تغییر اطلاعات در بلاک چین، بلاک مربوطه حذف شده و بلاک دیگه ای جایگزین اون میشه. به همین دلیل بلاک چین امنیت تراکنش ها رو تضمین می کنه.

نحوه انجام تراکنش های بیت کوین چگونه است؟

تراکنش های بیت کوین

احتمالا این سوال برای شما پیش بیاد که نحوه انجام تراکنش های بیت کوین چگونه است؟ بهتره بدونین انجام تراکنش های بیت کوین در داخل بلاک چین انجام میشه و کلیه اطلاعات و تاریخچه تراکنش ها در بلاک چین ذخیره میشن. همچنین تراکنش هایی که با استفاده از ارز دیجیتال بیت کوین در بلاک چین معتبر شناخته میشن و تایید شدن، ولی در بلاک اضافی نشدن وارد محلی به اسم ممپول میشن و منتظر می مونن تا توسط ماینر به بلاک اضافی بشن. ممپول نیز در اصل نوعی اتاق انتظار برای تراکنش های تایید نشده هست. این تراکنش ها در ممپول باقی می مونن تا تعداد اون ها به حد نصاب برای قرارگیری در یه بلاک از بلاک چین برسه.

زمانی که تعداد تراکنش های بیت کوین در بلاک چین به حد نصاب رسید، ظرفیت یه بلاک تکمیل شده و اون بلاک توسط اعضای شبکه تایید شده و به بلاک چین اضافی میشه. اعضای موجود در بلاک چین بیت کوین همون ماینرها یا استخراج کننده ها هستن که کار تایید و ثبت تراکنش ها رو بر عهده دارن. طی این فرایند بیت کوین های جدیدی ایجاد میشه و به تعداد کوین های در گردش بلاک چین بیت کوین اضافی میشن. در اینجاست که پای مفهوم به اسم استخراج بیت کوین یا ماینینگ بیت کوین به میان میاد. به این ترتیب، شما نیز می تونین وارد صنعت ماینینگ ارزهای دیجیتال شده و با استخراج بیت کوین درآمد زیادی به دست بیارین.

جالب اینجاست که بدونین همه تراکنش ها در شبکه بلاک چین بیت کوین ذخیره میشه و همه یه نسخه از اون رو در اختیار دارن و شاهد همه تراکنش ها هستن. بنابراین، شما نیز می تونین تاریخچه تراکنش های انجام شده با بیت کوین رو در بلاک چین مشاهده کرده اون ها رو بررسی کنین. البته توجه داشته باشین که شما نمی تونین تغییراتی در تراکنش ها انجام داده و تراکنش های خودتون رو برگشت بدین.

ویژگی های تراکنش بیت کوین چیست؟

ویژگی های تراکنش بیت کوین

تراکنش های بیت کوین ویژگی ها و خصوصیات زیادی دارن که همین موضوع باعث میشه تا ارز دیجیتال بیت کوین و بلاک چین اختصاصی این رمز ارز منحصر به فرد بشه و خیلی از افراد با استفاده از این رمز ارز تراکنش های مالی خودشون رو انجام بدن. به همین منظور ما سعی می کنیم در این قسمت از مقاله نحوه انجام تراکنش های بیت کوین چگونه است؟ به بررسی ویژگی های تراکنش بیت کوین بپردازیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین.

• شفافیت

یکی از ویژگی های تراکنش بیت کوین که باعث میشه تا ارز دیجیتال بیت کوین و شبکه مخصوص این رمز ارز منحصر به فرد بشه و مورد استقبال اکثر افراد و کاربران فعال بازار ارزهای دیجیتال قرار بگیره این هست که شفافیت زیادی داره. بهتره بدونین شفافیت تراکنش های بیت کوین از انجام تخلفاتی که به روش های معمول در پشت پرده انجام میشه، جلوگیری می کنه و از بروز تخلفات جلوگیری می کنه.

• امنیت

یکی دیگه از ویژگی های تراکنش بیت کوین این هست که بلاک چین بیت کوین سطح امنیت بالایی داره و کلیه تراکنش ها با امنیت بالا انجام میشن. بهتره بدونین اگه کسی بخواد در شبکه دستکاری انجام بده، افراد دیگه که اون ها هم نسخه اصلی شبکه بیت کوین رو در اختیار دارن متوجه این موضوع میشن و عملا چنین کاری غیرممکن میشه.

• جلوگیری از تراکنش های تکراری

یکی دیگه از ویژگی ای تراکنش بیت کوین که باعث میشه تا سطح امنیت تراکنش ها بالا بره این هست از تراکنش های تکراری جلوگیری می کنه. به این ترتیب، هیچ کسی نمی تونه یه تراکنش رو دوباره انجام داده و بخواد زرنگی کنه و از این روش پول در بیاره.

آیا تراکنش های بیت کوین ناشناس هستند؟

تراکنش های بیت کوین

با توجه به توضیحاتی که در مورد بلاک چین بیت کوین برای شما ارائه کردیم، میشه این نتیجه رو گرفت که تراکنش های بیت کوین نیمه ناشناس هستن. یعنی به طور کامل ناشناس نیستن و امکان ردیابی اون ها وجود داره. همچنین از اونجایی که اطلاعات هر تراکنش بیت کوین بر روی بلاک چین ثبت میشه، امکان شناسایی تراکنش ها وجود داره و میشه تراکنش های انجام شده در بلاک چین بیت کوین رو شناسایی کرد. البته توجه داشته باشین که کسی نمی تونه به تراکنش های افراد در بلاک چین دسترسی داشته باشه و اون ها رو کنترل کنه. بلکه فقط می تونه تاریخچه تراکنش ها و مقدار بیت کوین جابجا شده رو بررسی کنه.

اطلاعاتی مثل آدرس عمومی کیف پول در بلاک چین ثبت میشه و همین مورد برای ردیابی یه تراکنش بیت کوین کافی هست. در صورتی که برای ارسال یه تراکنش از اینترنت شخصی استفاده کنین و برای دریافت این اینترنت اطلاعات هویتی خودتون رو در اختیار شرکتی قرار داده باشین، امکان دسترسی به اطلاعات هویتی شما نیز وجود خواهد داشت و میشه اطلاعات هویتی شما رو مشاهده کرد. دلیل این که تراکنش های بیت کوین رو نیمه ناشناس می نامن، این هست که اطلاعات هویتی شما جایی در بلاک چین بیت کوین وجود نداره و ثبت نمیشه. ولی با بررسی این تراکنش ها ممکنه به اطلاعات شما دسترسی پیدا کنند.

چه کسی بیت کوین را کنترل می کند؟

هیچ فرد و مرجع مرکزی قدرت اعمال تغییر بر ساختار بیت کوین رو نداره. برنامه نویس های مختلفی وقت خودشون رو برای توسعه نرم افزار های متن باز بیت کوین صرف می کنند، ولی اون ها فقط می تونن نرم افزار اون رو بهبود بدن و نمی تونن تغییری رو بر پروتکل بیت کوین به وجود بیارن. از اونجایی که شبکه بیت کوین توسط مرجع مرکزی نظارت و سیاست گذاری نمیشه، یه نفر و یا یه شرکت خاص نمی تونه قوانین یا تغییرات مطابق به خواست خودش رو به شبکه تحمیل کنه.

مقاله پیشنهادی: اسرار پیدایش بیت کوین

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله تراکنش بیت کوین چگونه انجام می شود و چه ویژگی هایی دارد؟ اطلاعاتی در مورد ارز دیجیتال بیت کوین برای شما ارائه کنیم و به بررسی ویژگی های تراکنش بیت کوین بپردازیم و نحوه انجام تراکنش های بیت کوین رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. همونطور که گفتیم، انجام تراکنش های بیت کوین در داخل بلاک چین انجام میشه و کلیه اطلاعات و تاریخچه تراکنش ها در بلاک چین ذخیره میشن.


نظرات کاربران در مورد تراکنش بیت کوین چگونه انجام می شود و چه ویژگی هایی دارد؟
سوال امنیتی :6+45 = ?