ترید در صرافی ایرانی بهتر است یا صرافی خارجی؟

1401/06/09


ترید در صرافی ایرانی بهتر است یا صرافی خارجی؟ انتخاب پلتفرم مناسب برای ترید یکی از پیش نیازهای اساسی قبل از خرید و فروش در بازار ارزهای دیجیتال هست. سوالی که اکثر کاربران مبتدی در بدو ورود به دنیای ارزهای دیجیتال میپرسن اینه که ترید در صرفی ایرانی بهتر است یا خارجی؟ در این مقاله به برخی از معیارهای مهم خواهیم پرداخت که کمکتون میکنه انتخاب آگاهانه ای بین صرافی ایرانی و یا خارجی داشته باشین.

صرافی ارز دیجیتال Cryptocurrency Exchange پلتفرمی هست برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال و تبدیل ارز دیجیتال و پول رایج به همدیگه. با ایجاد حساب در یه صرافی ارز دیجیتال و واریز پول، میتونین رمزارزهای مختلف رو در قبال پول رایج ملی و یا ارز دیجیتال خریداری کنین یا ارز دیجیتال رو در قبال پول رایج ملی و یا ارز دیجیتال دیگه بفروشین. در این جا بهتون پیشنهاد میکنیم مقاله ی سرمایه گذاری یا ترید ارز های دیجیتال رو مطالعه کنید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه بدست بیارین.

صرافی های متمرکز یا غیر متمرکز 

صرافی های ارز دیجیتال رو میشه به دو نوع صرافی های متمرکز و یا غیر متمرکز تقسیم کرد. هر آنچه که در این مقاله گفته میشود، صرفا در ارتباط با صرافی های متمرکز ارزهای دیجیتال هست و شامل صرافی های غیرمتمرکز نمیشه. با این حال برای آشنایی مختصر با تفاوت بین این دو نوع از صرافی به اختصار هر کدوم رو تعریف میکنیم.

صرافی های متمرکز یا غیر متمرکز

صرافی های متمرکز

صرافی متمرکز Centralized Exchange در واقع نهاد، موسسه یا شرکتی هست که به عنوان شخص ثالث تراکنش ها رو برای خریدارها و فروشنده ها انجام میده و کنترل کامل تراکنش ها و دارایی ها در دست صرافیه. بخش قابل توجهی از حجم معاملات در دنیای ارزهای دیجیتال مربوط به این نوع از صرافی ها هست. صرافی های خارجی بایننس، کوکوین، کراکن، کوین بیس و صرافی های داخلی ایران بایننس، نوبیتکس و ...از جمله صرافی های متمرکز هست. 

در مقابل، صرافی های غیرمتمرکز Decentralized Exchange یا DEX قراردهای هوشمندی هستن که در بلاک چین پیاده میشن و هیچ شخص یا نهادی کنترلی بر تراکنش ها و دارایی های افراد نداره. تریدرها با لینک کردن کیف پول خودشون به صرافی، ارزهای دیجیتال رو ارسال یا دریافت میکنن. صرافی های یونی سواپ، IDEX، 1Inch از این نوع از صرافی ها هستن.

موضوع بحث مقاله «ترید در صرافی ایرانی بهتر است یا صرافی خارجی» مربوط به صرافی های متمرکز میشه. پس اگه میخواین در یه صرافی متمرکز ترید کنین و نمیدونین ترید در صرافی ایرانی بهتر است یا صرافی خارجی، و چه مواردی رو برای انتخاب صرافی ارز دیجیتال باید در نظر بگیرین ادامه مقاله رو بخونین.

معیارهای تشخیص اینکه ترید درصرافی ایرانی بهتر است یا خارجی

پاسخ به این سوال که ترید در صرافی ایرانی بهتر است یا خارجی کار راحتی نیست و تا حد زیادی به سلایق فردی مربوط است. صرافی های خارجی برای کاربران ایرانی ریسک هایی دارن ولی در مقابل مزایایی دارن که شاید صرف نظر کردن اونها برای خیلی از تریدرها سخت باشه. در ادامه مقاله به 10 معیار اشاره میکنیم که کمکتون میکنه تشخیص بدین ترید در صرافی ایرانی بهتر است یا خارجی. 

• پشتیبانی از کاربرهای ایرانی

ترید در صرافی ایرانی بهتر است یا صرافی خارجی

پشتیبانی از کاربرهای ایرانی یکی از معیارهاییه که میتونین بر اون اساس تصمیم بگیرین ترید در صرافی ایرانی بهتر است یا صرافی خارجی. طبیعتا صرافی های ایرانی از این نظر مشکلی ندارن ولی یه تعدادی از صرافی های خارجی به تبعیت از تحریم ها علیه کشور ما کاربرهای ایرانی رو در لیست سیاه خود قرار داده اند.

در صورت احراز اینکه کاربری از ایران در این صرافی ها خرید و فروش میکنه، سرمایه تریدر با ریسک های جدی مواجه میشه. از جمله این ریسک ها از دست دادن یا بلوکه شدن سرمایه، درگیر شدن در پروسه سخت و طولانی آزادسازی سرمایه، گرفتاری در کلاهبرداری های مختلف و ریسک های دیگه. صرافی کوکوین Kicoin و کوینکس CoinEx از جمله صرافی های خارجی هست که مشکلی با ایرانی ها نداره و کاربران ایرانی حتی با آی پی ایران و بدون استفاده از وی پی ان میتونن در این صرافی فعالیت کنن. 

• احراز هویت

ترید در صرافی ایرانی بهتر است یا صرافی خارجی

احراز هویت KYC یکی دیگه از معیارهاییه که میتونین بر اون اساس تصمیم بگیرین ترید در صرافی ایرانی بهتر است یا صرافی خارجی. صرافی های خارجی هستن که علی رغم تحریم کاربران ایرانی، اجباری در احراز هویت مشتری هاشون ندارن. در این صورت با استفاده از وی پی ان VPN یا وی پی اس VPS هایی که آی پی ثابت در اختیار کاربرها میذارن به ترید در این صرافی های خارجی اقدام کرد.

صرافی بایننس یکی از نمونه های این نوع از صرافی ها بود که ایرانی ها رو در لیست سیاه خودش داشت ولی به خاطر اینکه احراز هویت در اون اجباری نبود، کابران پرشماری از ایران در این صرافی فعالیت میکردن. البته در میانه های سال پیش این صرافی احراز هویت رو برای همه کاربرها اجباری اعلام کرد و ایرانی ها به ناچار مجبور به ترک این صرافی شدن. صرافی کوکوین و کوینکس از جمله صرافی هایی هست که فعلا هیچ اجباری برای احراز هویت ندارن.

• امنیت 

ترید در صرافی ایرانی بهتر است یا صرافی خارجی

رعایت پروتکل های امنیتی در صرافی ارز دیجیتال یکی دیگه از معیارهای مهمیه که میتونین بر اون اساس تصمیم بگیرین ترید در صرافی ایرانی بهتر است یا صرافی خارجی. امنیت در صرافی ارز دیجیتال ابعاد گوناگونی داره. در ادامه به ویژگی های صرافی های ارز دیجیتال امن اشاره میکنیم که هک شدن اونها رو سخت تر میکنه:

- ذخیره دارایی کاربرها در کیف پول سرد

از ویژگی های صرافی های ارز دیجیتال امن، ذخیره دارایی مشتری ها در کیف پول سرده. اگه دارایی کاربرها در کیف پول گرم ذخیره شده باشه، هک سرور صرافی ممکنه منجر به سرقت ارزهای دیجیتال مشتری ها بشه. شفافیت شبکه های بلاک چینی باعث میشه هکرها از طریق اطلاعات آن چین کیف پول های گرم و کیف پول های سرد رو شناسایی کنن. بنابراین صرافی هایی که از کیف پول گرم برای نگهداری دارایی های کاربرها استفاده میکنن بطور بالقوه پتانسیل بیشتری برای هک شدن دارن.

- تایید دوعاملی و چند عاملی

یکی دیگه از ویژگی های صرافی های ارز دیجیتال امن امکان تایید دو عاملی و چند عاملی برای ورود به حساب کاربری هست. تایید دو عاملی Two-Factor Authentication روشیه که برای افزایش امنیت در ورود به حساب کاربری بکار گرفته میشه.

در این روش صرافی ارز دجیتال از کاربر میخواد از دو عامل برای ورود به حساب استفاده کنه. یک، نام کاربری و رمزعبور که قبلا برای ثبت نام وارد کرده. دو، عامل دیگر که ثابت میکنه نام کاربری و رمز عبور توسط خود کاربر وارد شده است. عامل دوم میتونه شامل رمز یک بار مصرف، تایید ایمیل یا پیامکی باشه.

در تایید چند عاملی Multi-Factor Authentication علاوه بر نام کاربری و رمز عبور، از چند عامل دیگه برای احراز صاحب حساب استفاده استفاده میشه.

تایید چند عاملی Multi-Factor Authentication

- لینک حساب کاربرها به آی پی های خاص

از ویژگی های صرافی های ارز دیجیتال امن و از مواردی که باعث میشه احتمال هک و نفوذ به حساب کاربری تا میزان زیادی کاهش پیدا کنه، لینک کردن حساب کاربری به یک یا چند آی پی هست که کاربر با اونها وارد حساب میشه. صرافی های معتبر با رصد آی پی ها، در صورت ورود با آی پی ثبت نشده به کاربر هشدار میده تا با بررسی موارد مشکوک، از هک حساب کاربری جلوگیری بشه.

- پیام به کاربرها موقع برداشت سرمایه

از ویژگی های صرافی های ارز دیجیتال امن و از اقداماتی که صرافی های معتبر برای افزایش امنیت در حساب کاربری صرافی انجام میدن، پیام به کاربرها موقع برداشت رمزارزهاست. قبل از اقدام هکر به انتقال رمزارزها صرافی با درخواست تاییدیه از صاحب حساب به او در مورد انتقال هشدار میده. این صرافی ها حتی موقع واریز نیز به کاربر پیام میده تا صاحب حساب در جریان هرگونه فعالیت مشکوک قرار بگیره.

- مسدودسازی برداشت پس از تغییر اطلاعات حساب کاربری

یکی دیگه از ویژگی های صرافی های ارز دیجیتال امن مسدود سازی برداشت پس از تغییر اطلاعات حساب کاربری هست. یکی از روش هایی که هکرها استفاده میکنن اینه که بعد از دسترسی به حساب کاربری قربانی، اطلاعات حساب کاربری مثل ایمیل یا شماره تلفن حساب کاربری رو تغییر میدن تا با ایمیل و یا شماره تلفن تحت کنترل خودش  بتونه انتقال رمزارزها رو تایید کنه و انجام بده. برای پیشگیری از این اقدام مخرب هکرها، صرافی برداشت از حساب رو تا چند روز حتی تا یک هفته پس از تغییر اطلاعات حساب مسدود میکنه.

- بیمه دارایی کاربران در صورت سرقت

از دیگر ویژگی های صرافی های ارز دیجیتال امن بیمه سرمایه مشتری هاست. در صورت سرقت یا از دست رفتن سرمایه مشتریها، صرافی های معتبر مجبور به جبران خسارت هستن. در غیر این صورت، این سهل انگاری ممکنه منجر به پایان کسب و کارشون بشه. سرمایه کاربرها در این صرافی ها به دو صورت میتونه بیمه بشه. اول، توسط یک شرکت بیمه مستقل از صرافی، دوم، حمایت از سرمایه مشتری ها با سیاست ها و مقررات داخلی خود صرافی.

- ممیزی امنیتی صرافی 

یکی دیگه ویژگی های صرافی های ارز دیجیتال امن و از اقداماتی که برای افزایش امنیت انجام میدن، ممیزی امنیتی Security Audit به صورت دوره ای هست. این ممیزی به دو شکل باعث افزایش امنیت میشه. اول اینکه، نقاط ضعف مربوط به امنیت صرافی رو کشف میکنه. دوم اینکه، اعتماد مشتری ها رو جلب و اطمینان حقوقی ایجاد میکنه.

• میزان کارمزد 

میزان کارمزد

میزان کارمزد Fee یکی دیگه از معیارهای مهمیه که میتونین بر اون اساس تصمیم بگیرین ترید در صرافی ایرانی بهتر است یا صرافی خارجی. سه نوع کارمزد در صرافی ها وجود داره که عبارتند از: کارمزد معاملات، کارمزد برداشت، کارمزد توزیع معاملات. در ادامه تعریف مختصری از هر کدوم ارائه میشه:

کارمزد معاملات Trading Fees: کارمزدی که در ازای تبدیل ارزهای دیجیتال به یکدیگر در درون حساب صرافی پرداخت میکنین.

کارمزد برداشتWithdrawal Fee : کارمزدی که در ازای برداشت دارایی ها از صرافی پرداخت میکنین و ترکیبی از کارمزد شبکه و سود صرافیه.

کارمزد توزیع معاملات Trading Spread: فاصله قیمتی که بین سفارش های خرید و سفارش های فروش هست و در اختیار صرافی ها قرار میگیره.

صرافی کوکوین و بایننس از صرافی هایی هست که کمترین میزان کارمزد رو اخذ میکنن. میزان کارمزد معاملات در این صرافی ها 0.1 درصد هست که در صورت استفاده از توکن های KCS و BNB به ترتیب در صرافی های کوکوین و بایننس تخفیف در کارمزد هم اعمال میشه. کارمزد برداشت هم بستگی به نوع شبکه متغیره.

• حجم معاملات 

یکی دیگه از معیارهایی که باید در نظر بگیرین تا به این نتیجه برسین که ترید در صرافی ایرانی بهتر است یا صرافی خارجی، حجم معاملات Trading Volumeو میزان نقد شوندگیه Liquidity. صرافی هایی که حجم معاملات بالایی دارن نقدشونده تر هستن، به این معنی که سفارش شما هر چند بزرگ، زودتر معامله میشه.

ترید سفارشات بزرگ در صرافی هایی که حجم معاملات و نقدشوندگی پایینی دارن، سختی های خودش رو داره. در بعضی موارد سفارش گذار مجبوره به جای یک سفارش بزرگ، چند سفارش کوچکتر بذاره، چیزی که باعث تحمیل هزینه و زمان بیشتر میشه. علاوه بر این، در این صرافی ها لغزش قیمت Price Slippage هم ممکنه اتفاق بیفته، لغزش قیمت یعنی معامله در قیمتی متفاوت از قیمت سفارش انجام میشه.

• تعداد جفت ارزهای لیست شده

تعداد جفت ارزهای لیست شده، یکی دیگه از معیارهای مهمیه که میتونین بر اون اساس تصمیم بگیرین ترید در صرافی ایرانی بهتر است یا صرافی خارجی. تنوع در تعداد ارزهای دیجیتال یه شما امکان میده تا معاملات متنوع انجام بدین. فرض کنین شما میخواین بیت کوین بفروشین و کاردانو بخرین، ابتدا، باید بیت کوین رو به دلار یا ریال تبدیل کنین، سپس با دلار یا ریال کاردانو بخرین. اینجا شما دو بار کارمزد پرداخت میکنین،

ولی اگر شما در صرافی فعالیت میکنین که جفت ارز BTC/ADA رو داره به راحتی و با یک تراکنش میتونین بیت کوین خودتون رو بفروشین و ADA بخرین و یا برعکس. دیگه نیازی به تبدیل بیت کوین به دلار یا ریال ندارین. صرافی ارز دیجیتال ایران بایننس با ارائه بیش از 600 ارز دیجیتال، دارای بیشترین تنوع ارز دیجیتال در میان صرافی های ایرانیه.

• رابط کاربری و تجربه کاربری

 رابط کاربری و تجربه کاربری

رابط کاربری و تجربه کاربری، یکی دیگه از معیارهای مهمیه که میتونین بر اون اساس تصمیم بگیرین ترید در صرافی ایرانی بهتر است یا صرافی خارجی. رابط کاربری UI یعنی کاربرها چطور میتونن از برنامه استفاده کنن، کار کردن با اون ساده است یا به مهارت خاصی نیاز داره. داشتن رابط کاربری راحت از ویژگی های صرافی های ارزدیجیتال معتبره. 

تجربه کاربری UX، به تمام تجربه هایی گفته میشه که حاصل تعامل کاربر با برنامه است. آیا تجربه خوشایندی از کار کردن با برنامه دارین؟ با خوندن نظرات کاربرهای دیگه در مورد صرافی، میتونین به تجربه کاربری در اون پی ببرین. 

• پشتیبانی صرافی

پشتیبانی صرافی یکی دیگه از معیارهای مهمیه که میتونین بر اون اساس تصمیم بگیرین ترید در صرافی ایرانی بهتر است یا صرافی خارجی. پشتیبانی صرافی در مواقع حساس مثل زمانی که حساب شما هک شده باشه خیلی میتونه کمک کنه به همین خاطر سریع و در دسترس بودن پشتیبانی و اینکه به راحتی بتونین باهاش ارتباط برقرار کنین خیلی مهمه. صرافی ایران بایننس از صرافی هایی هست که با ارائه پشتیبانی سریع و استاندارد آماده خدمات رسانی به کاربرهای خود هست.

• امکان واریز و برداشت ریالی

امکان واریز و برداشت راحت ارزهای دیجیتال یکی دیگه از معیارهای مهمیه که میتونین بر اون اساس تصمیم بگیرین ترید در صرافی ایرانی بهتر است یا صرافی خارجی. یکی از معایب صرافی های خارجی اینه که امکان واریز و برداشت ریالی ندارن. همین نقطه منفی صرافی های خارجی، از مزایای صرافی های ایرانی محسوب میشه. 

به عبارت دیگر برای فعالیت در صرافی خارجی، ناچار هستین تا در یک صرافی داخلی ثبت نام کنین، ریالتون رو به این صرافی واریز، و به یک استیبل کوین مثل تتر یا رمز ارز دیگه تبدیل کنین و سپس با انتقال به یه صرافی خارجی، تریدهاتون رو انجام بدین. برای برداشت نیز میتونین استیبل کوین یا رمزارز رو به صرافی داخلی انتقال بدین وبا تبدیل به ریال، به حساب بانکیتون انتقال بدین. طبیعتا، این تبدیل ها و انتقال ها باعث افزایش هزینه ها میشن. به همین خاطر خیلی از تریدرهای ایرانی، با صرف نظر از امکانات متنوع و امنیت بالای صرافی های خارجی، در صرافی های ایرانی فعالیت میکنن.

• شبکه های انتقال پشتیبانی شده

شبکه های انتقال پشتیبانی شده

شبکه های انتقال پشتیبانی شده، یکی دیگه از معیارهای مهمیه که میتونین بر اون اساس تصمیم بگیرین ترید در صرافی ایرانی بهتر است یا صرافی خارجی. شبکه های انتقال متعددی وجود داره که استانداردهای مختلفی برای ایجاد و انتقال رمزارزها فراهم میکنن. این شبکه ها سرعت، امنیت و هزینه متفاوتی دارن. مثلا شبکه اتریوم کارمزد انتقال بالاتری به نسبت بقیه شبکه ها داره یا شبکه ترون از جمله شبکه هایی هست که کارمزد انتقال ارزونی داره. صرافی های معتبر معمولا از شبکه های مختلف پشتیبانی میکنن. با کلیک در اینجا میتونین کارمزد برداشت و حداقل میزان برداشت رمزارزهای مختلف در شبکه های متفاوت رو ببینین و با هم مقایسه کنین. توصیه میکنیم مقاله هولد ارزهای دیجیتال برای کاربران مبتدی رو هم مطالعه کنین.

جمع بندی و نتیجه گیری

در مقاله ترید در صرافی ایرانی بهتر است یا صرافی خارجی؟ توضیح دادیم که انتخاب صرافی ایرانی یا خارجی تا حدود زیادی به سلیقه فردی بستگی دارد ولی هر تریدری باید با بررسی معیارهایی خودش به این نتیجه برسه که ترید در صرافی ایرانی بهتر است یا خارجی. در این مقاله به ده معیار تشخیص اینکه ترید در صرافی ایرانی بهتر است یا خارجی، اشاره کردیم. این معیارها عبارتند از: پشتیبانی از کاربرهای ایرانی، احراز هویت، امنیت، میزان کارمزد، حجم معاملات و نقدشوندگی، تعداد جفت ارزهای لیست شده، رابط کاربری و تجربه کاربری، پشتیبانی صرافی، امکان واریز و برداشت ریالی و شبکه های انتقال پشتیبانی شده. 

همچنین یه ویژگی های صرافی های ارز دیجیتال امن اشاره کردیم، که عبارتند از: ذخیره دارایی کاربرها در کیف پول سرد، تایید دوعاملی و چند عاملی، لینک کردن حساب کاربرها به آی پی های خاص، پیام به کاربرها موقع برداشت سرمایه، مسدود سازی برداشت پس از تغییر اطلاعات حساب کاربری، بیمه دارایی های به سرقت رفته، ممیزی امنیتی صرافی.

موفق و پرسود باشین


نظرات کاربران در مورد ترید در صرافی ایرانی بهتر است یا صرافی خارجی؟
سوال امنیتی :6+69 = ?