تفاوت بین اتریوم و اتریوم کلاسیک چیست؟ | مقایسه Ethereum با Ethereum Classic ؛ کدام بهتر است؟ | فرق ETH و ETC

1402/06/18
تفاوت بین اتریوم و اتریوم کلاسیک چیست؟ | مقایسه Ethereum با Ethereum Classic ؛ کدام بهتر است؟ | فرق ETH و ETC

گاهی وقت ها اختلاف نظر هایی که بین اعضای یه جامعه وجود دارن، اون جامعه رو دو دسته میکنن. تو دنیای ارزهای دیجیتال هم ممکنه چنین مشکلاتی بوجود بیان که در نهایت باعث جدا شدن اعضای یه جامعه میشن. تو این مقاله قراره که داستان یکی از تکان دهنده ترین جدایی هایی که تو حوزه کریپتوکارنسی اتفاق افتاده رو تعریف کنیم. این ماجرا مربوط به دو دستگی تو جامعه ی اتریوم هستش که در نهایت باعث شد، ارز جدیدی با اسم اتریوم کلاسیک بوجود بیاد.

اما قبل از گفتن ماجرای جدایی Ethereum و Ethereum Classic، توضیحات کوتاهی رو در مورد این ارزها میدیم، البته قبلا هم مطالبی رو در مورد این ارز ها نوشتیم که میتونین برای اطلاعات بیشتر و کاملتر مطالعشون کنین. بعد از اون هم قراره بگیم که تفاوت ETC و ETH چیست؟ پیشنهاد میکنم که این مطلب رو از دست ندین چون اطلاعاتی که توی اون وجود داره رو نمیتونین جای دیگه ای پیدا کنین. همچنین خوندن این مقاله بهتون کمک میکنه تا تصمیم بهتری رو برای خرید اتریوم کلاسیک و اتریوم بگیرین.

اتریوم چیست؟

اتریوم چیست

سال 2014 یه برنامه نویس کم سن و سال به اسم ویتالیک بوترین که علاقه ی زیادی به ارزهای دیجیتال و تکنولوژ های بلاک چینی داشت، یه پلتفرم به اسم اتریوم رو ساخت. Ethereum یه بلاک چین جدید بود و هدف اصلیش این بود که بر خلاف بیت کوین که ابزاری برای انجام تراکنش های مالی هستش، ابعاد بیشتری از زندگی بشر رو غیر متمرکز کنه. ایده ی اتریوم برای خیلی ها جذاب بود به همین خاطر هم تو یه مدت کوتاه حسابی ترکوند و کلی طرفدار پیدا کرد.

اتریوم برای رسیدن به هدفش از قرارداد های هوشمند استفاده میکرد. این قرارداد ها دقیقا مثل قرارداد های عادی بودن، اما یه فرق بزرگ بینشون وجود داره اون هم اینه که تو قرارداد هوشمند نیازی به یک واسط نیست و همه چیز به طور شفاف بین دو طرفی که ذی نفع هستن حل و فصل میشه. اما نکته ی قابل توجه اینه که برای نوشتن و اجرا کردن چنین قرارداد هایی باید هزینه پرداخت بشه، به همین خاطر ارز اتر که با نماد ETH شناخته میشه، بوجود اومد.

اتریوم با این کارش یه تحول عظیم رو تو حوزه ارزهای دیجیتال و غیر متمرکز سازی بوجود آورد. در حال حاضر میشه از شبکه اتریوم و قرارداد های هوشمند اون برای خرید و فروش کالا، انتخابات، بازار های پیش بینی، بیمه و. . . استفاده کرد بدون این که نیاز باشه اعتماد سازی بین دو طرف قرارداد انجام بشه. اتریوم سال هاست که جایگاه دومین از دیجیتال دنیا رو قبضه کرده و نیم نگاهی هم به جایگاه بیت کوین داره و بعید نیست که با آپدیت های جدیدش بتونه به این جایگاه برسه. اطلاعات تخصصی بیشتر رو در مورد اتریوم تو مقاله اتریوم چیست مطالعه کنین.

اتریوم کلاسیک چیست؟

اتریوم کلاسیک چیست؟

در مورد نحوه ساخته شدن اتریوم کلاسیک تو ادامه مفصلا میگیم اما بهتره که مختصرا در مورد تاریخچه اتریوم کلاسیک بدونین. به همین منظور باید بگم که، بعد از مسائلی که با هک دائو بوجود اومد، جامعه ی اتریوم دو دسته شدن که در نتیجه ی اون یه زیر شاخه برای ارز اتریوم ساخته شد. نکته ی جالب اینه که بیشتر توسعه دهنده های اصلی اتریوم مثل ویتالیک بوترین و گوین وود به زنجیره ی جدید اتریوم رفتن و به همین خاطر اسم زنجیره جدید اتریوم گذاشته شد، در حالی که معمولا اسم زنجیره جدید تغییر پیدا میکنه.

به این ترتیب اتریوم کلاسیک که با نماد ETC تو بازار های مالی معامله میشه، در واقع ارز قدیمی و اصلی هستش. شاید برای شما سوال باشه که چرا عده ای همچنان به پلتفرم قدیمی وفادار موندن؟ برای فهمیدن جواب این سوال باید یکم فلسفی بشیم؛ طرفدارای اتریوم کلاسیک معتقد بودن که ایجاد یه تغییر کلی تو بلاک چین یه ارز با رسالت و هدف اصلی اون که مبارزه فساد مالی هستش، در تضاده.

البته افراد مهمی هم وجود دارن که از این ارز حمایت میکنن. یکی از مطرح ترین این افراد بری سیلبرت هستش که سال هاست به عنوان مدیر عامل گری اسکیل فعالیت داره. با وجود همه ی این موارد، ارز اتریوم کلاسیک با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم میکنه. همین مورد هم باعث شده که نتونه به اندازه ی اتریوم موفق عمل کنه. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله اتریوم کلاسیک چیست ما را که بطور تخصصی به این ارز دیجیتال پرداخته مطالعه کنین.

دائو و هک آن: آغاز اختلافات در جامعه Ethereum

هک سازمان دائو

داستان از جایی شروع میشه که یه سازمان خودگردان غیر متمرکز به اسم دائو (DAO) با استفاده از یه قرارداد هوشمند ساخته شد. هدف اصلی این سازمان سرمایه گذاری روی برنامه های غیر متمرکز (DApps) جدیدی که تو اکوسیستم اتریوم ساخته میشن، بود. تو سیستم دائو، سرمایه گذار ها باید Ether میخریدن و اونا رو در اختیار این سازمان میزاشتن؛ اینطوری بهشون توکن داده میشد. این توکن ها حکم حق رای رو داشتن و دارندگانشون تو تصمیم گیری ها و سرمایه گذاری ها تاثیر گذار بودن.

دائو یه سیستم کاملا انقلابی و جدید بود که به طور غیرمتمرکز اداره میشد و دموکراسی کامل توش وجود داشت. جالب ترین چیزی که در مورد این قرارداد وجود داره، اینه که موفق شده تو کمتر یه ماه بیش از 150 میلیون دلار سرمایه جمع کنه؛ اهمیت این عدد وقتی معلوم میشه که بگیم 150 میلیون دلار معادل با 14 درصد کل اتریوم هایی بود که تا اون موقع استخراج شده بودن. همچنین این قرارداد طوری طراحی شده بود که بعدش سرمایه گذار ها میتونستن هر وقت که میخوان توکن هاشونو بدن و اتر بگیرین؛ اما طبق یکی از بند های این قرارداد، 28 روز طول میکشید که به این افراد اجازه برداشت اتر هاشون رو بدن.

سیستم دائو اینطوری کار میکرد که، برنامه نویس ها ایده و طرح های اولیه شون رو به این سازمان میفرستادن تا اونجا مورد بررسی قرار بگیرن. بعد از اون پروژه هایی که مناسب سرمایه گذاری بودن به رای گذاشته میشدن و سرمایه گذار هایی که توکن دائو داشتن، به اون پروژه رای میدادن. اگه که 20 درصد سرمایه گذار ها نظر مساعدی رو اون پروزه داشتن، سازمان دائو بودجه ای رو به اون پروژه اختصاص میداد. بعد از ساخته شدن و به سود رسیدن اون پروژه، دائو سرمایه و سودش رو از اون پروژه میگرفت.

تو ژوئن سال 2016، اتفاقی که نباید میشد، رخ داد و دائو هک شد. هکر ها تونسته بودن راهی رو برای دور زدن این قرارداد پیدا کنن و چیزی حدود 30 درصد از سرمایه های DAO رو به سرقت ببرن. اما چطور ممکنه؟ قبل از اینکه روش کار هکر ها رو بهتون شرح بدیم، باید به این نکته اشاره کنیم که مشکل ایجاد شده به خاطر خلاء ی که تو دائو بود بوجود اومد و هیچ ربطی به شبکه اتریوم نداشت.

اتریوم و اتریوم کلاسیک

همونطور که اشاره کردیم، برای خروج از دائو سرمایه گذار باید یک درخواست رو برای این سازمان میفرستاد. به این ترتیب توکن های دائو از فرد گرفته میشد و معادل با اون اتر دریافت میکرد، بعد این تراکنش تو لجر ثبت میشد و تعادلی که بین توکن های داخلی این قرارداد بود، آپدیت میشد. هکر ها با استفاده از همین پروتکل، درخواست یه عملیات بازگشتی رو دادن، که تو اون توکن ها از کاربر گرفته میشد، سپس قبل از اینکه اون تراکنش تو بلاک چین ثبت بشه، عملکرد بازگشتی رو برعکس میکردن و به این ترتیب میتونستن اتر بیشتری رو در مقابل توکن دائو بگیرن.

 پس از دائو چه شد؟

کوین وود (هم بنیانگذار اتریوم) بعد از این اتفاق، برای دفاع از اتریوم گفت: مقصر دونستن اتریوم تو چنین اتفاقی مثل اینه که یه سایت بسته بشه و شما به خاطر دسترسی پیدا نکردن به اون، اینترنت رو مقصر بدونین. این حرف کاملا درسته ولی مردم گوششون به این حرف ها بدهکار نیست و این اتفاق باعث شد که بخش بزرگی از اعتماد مردم به ارز های دیجیتال مخصوصا اتریوم از بین بره. با بیشتر شدن فشار عرضه، قیمت اتریوم تو یه مدت کوتاه از 20 دلار به حوالی 13 دلار رسید.

اما نباید این نکته رو فراموش کنین که هکر ها باید 28 روز صبر میکردن تا بتونن به اتر هایی که به سرقت بردن دسترسی پیدا کنن. همین موضوع باعث شد که بنیانگذاران و جامعه اتریوم به فکر راه حلی برای مقابله با این سرقت باشن. از این نقطه بود که اختلافاتی تو جامعه ی اتریوم بوجود اومد که در نهایت باعث بوجود اومدن اتریوم کلاسیک شد. طبق این اختلافات سه تا راه حل مختلف برای مقابله با هکر ها ارائه شد:

1. هیچ کس، هیچ کاری انجام نده

این راه حل رو عده ای که در حال حاضر حامی اتریوم کلاسیک هستن ارائه دادن. این افراد معتقد بودن که هر دستکاری که تو بلاک چین اتریوم ایجاد بشه با فلسفه و اصل شکل گیری اتریوم و ارز های دیجیتال در تضاده.

هاردفورک اتریوم

2. هارد فورک

بیشتر جامعه ی اتریوم معتقد بودن که باید زیانی که به سهامدار های دائو وارد شده، جبران بشه. اونا قصد داشتن که با انجام یه هارد فورک، قرارداد هوشمندی رو که باعث برگردوندن اتریوم ها به صاحبانشون میشد رو اجرا کنن (انگار نه انگار که دائو وجود داشته). شاید بگین که هارد فورک چیه؟ در جواب باید بگیم که تغییراتی که تو نرم افزار ها ایجاد و باعث ناسازگاری اون با نسخه های قبلی میشن، هارد فورک میگن.

تو بلاک چین وقتی که چنین اتفاقی میفته، یه زنجیره ی جدید ایجاد میشه که به طور کامل مسیرش رو از زنجیره اصلی جدا کرده. نود ها که وظیفه اعتبار سنجی و تایید تراکنش ها رو به عهده دارن، برای پیوستن به رنجیره ی جدید باید از این نرم افزار جدید استفاده کنن. البته ممکنه یه عده هم بخوان کماکان تو زنجیره ی قدیمی فعالیت کنن و به همین خاطر نرم افزار های استخراج اتریومشون رو آپدیت نمیکنن.

مقایسه اتریوم با اتریوم کلاسیک

مقایسه اتریوم و اتریوم کلاسیک

تا اینجا بهتون گفتیم که " اتریوم چیست؟ " همچنین " اتریوم کلاسیک چیست؟ ". در مورد دائو و اتفاقاتی که در نهایت باعث شکل گیری هارد فورک و جدا شدن مسیر طرفدار های اتریوم شد، صحبت کردیم. فراموش نکنین که این اولین و آخرین هارد فورک نبوده و حتی تو جامعه بیت کوین هم اختلافاتی بوجود میاد؛ بعضی از این اختلافات در نهایت باعث بوجود اومدن بیت کوین کش و. . . شدن.

با توجه به اینکه به طور کامل با این دو ارز و حواشی اون ها آشنا شدیم، بهتره که بریم سر اصل قضیه یعنی تفاوت اتریوم و اتریوم کلاسیک.

تفاوت های اصلی

بزرگترین و اساسی ترین تفاوت اتریوم و اتریوم کلاسیک که عامل اصلی اختلافات تو جامعه ی اتریوم بود، بحث تفاوت های ایدئولوژیک بین این دو گروه هستش. از نظر عملکرد این پروژه ها خیلی بهم شبیه هستن و هردوشون نرم افزار های محاسباتی رو برای پشتیبانی از قرارداد های هوشمند و ساختن برنامه های غیر متمرکز تو شبکه ارائه میدن؛ ولی نکته ای که وجود داره اینه که امکانات این دو ارز از نظر کیفیتی با هم متفاوت هستن. علاوه بر اون ارز های اتریوم و اتریوم کلاسیک از نظر فنی تفاوت های زیادی رو با هم دارن.

تو شبکه اتریوم با استفاده از Enterprise Ethereum Alliance پشتیبانی تجاری قدرتمندی رو ارائه میده. Ethereum تو این مجموعه بیش از 200 عضو و شریک داره که مهمترین اون ها Microsoft (MSFT)، Intel (INTC)، VMWare (VMW)T، Accenture (ACN)، Citigroup (C) Citibank، FedEx (FDX) و JP Morgan (JPM) هستن.

شرکای اتریوم

از طرفی اکثر بزرگان و افراد تاثیرگذار پروژه اتریوم از جمله ویتالیک بوترین و ولاد زامفیر، طرفدار جبران خسارت جامعه بودن و به همین خاطر نقش فعالی رو تو هارد فورک ایفا کردن. این قضیه به خوبی نشون میده که توسعه دهنده های اتریوم، در مقایسه با اتریوم کلاسیک خیلی قویتر و بیشتر هستن. از طرفی با عملی شدن اتریوم 2.0، الگوریتم استخراج اتریوم از اثبات کار (POW) به اثبات سهام (POS) تغییر پیدا میکنه و به این ترتیب مقیاس پذیری اتریوم در مقایسه با اتریوم کلاسیک بیشتر شده. متاسفانه تا به الان هیچ اقدامی برای آپدیت فرآیند استخراج اتریوم کلاسیک صورت نگرفته.

جایگاه فعلی اتریوم و اتریوم کلاسیک

در حال حاضر اتریوم کلاسیک تونسته با حجم بازار 7.2 میلیارد دلاری خودش تو جایگاه 25 ام بازار قرار بگیره در حالی که نسخه ی محبوبترش با 380 میلیارد دلار حجم، جایگاه دوم بازار رو تصاحب کرده. این اختلاف 52 برابری به خوبی نشون میده که ارز ETH با ارائه پروژه ها و قرارداد های هوشمند برتر، به مراتب عملکرد بهتری رو نسبت به اتریوم کلاسیک به جا گذاشته. ناگفته نمونه که پروژه های دیگه ای هم وجود دارن که تو حوزه قرارداد های هوشمند فعالیت میکنن اما محبوبیت بیشتری رو نسبت به اتریوم کلاسیک دارن.

از طرف دیگه شاهد افزایش چشمگیر ساخته شدن برنامه های غیرمتمرکز روی بستر اتریوم هستیم. طبق داده هایی که از وب سایت Dapp بدست آوردیم از 3500 برنامه غیر متمرکزی که روی شبکه اتریوم ساخته شدن بیش از 2000 مورد همچنان در حال اجرا هستن. در حالی که این آمار تو شبکه اتریوم کلاسیک خیلی ناچیزه و اصلا به چشم نمیاد.

اتریوم و اتریوم کلاسیک

از نظر معیار های عملکردی، معاملات انجام شده، نرخ هش و. . . اتریوم تونسته عملکرد بسیار بهتری رو نسبت به اتریوم کلاسیک داشته باشه. اگه بخوایم با مثالی این عملکرد بهتر رو بهتون نشون بدیم، میتونیم بگیم که تو دو سال گذشته تو شبکه Ethereum حدودا 400 هزار تا یک میلیون تراکنش در روز صورت گرفته، در حالی که این میزان تو اتریوم کلاسیک کمتر از 40 هزار تراکنش بوده. همچنین میزان هش شبکه اتریوم (قدرت محاسباتی) حدودا 20 برابر شده.

با توجه به این که اتریوم مقبولیت بیشتری رو تو جامعه داره، بیشتر ماینر ها ترجیح میدین که روی زنجیره جدید (مربوط به Ethereum) فعالیت داشته باشن. به همین خاطر میزان استخراج اتریوم کلاسیک بسیار پایین است. این مشکل اتریوم کلاسیک باعث شده که شبکه این ارز بارها تحت جمله 51 درصدی قرار بگیره. حمله ی 51 درصدی به این شکل هستش که فرد یا گروهی بیش از 50 درصد از استخراج اتریوم کلاسیک رو بدست میاره. به این ترتیب این فرد قدرت ایجاد اختلالاتی مثل حذف تراکنش ها، دستکاری بلاک ها و دوباره خرج کردن رو داره.

با توجه به مطالبی که گفته شد میتونیم نتیجه بگیریم که اتریوم قویتر و بنیان دار تر از اتریوم کلاسیک است، به خصوص که الگوریتم POS بهش اضافه شده. این الگوریتم سرعت و میزان مقیاس پذیری تراکنش های ارز اتریوم رو افزایش داده. اگه بین خرید اتریوم و خرید Ethereum Classic دودل و مردد هستین، ادامه این مقاله رو از دست ندین.

تفاوت اترویم و اتریوم کلاسیک:

اترویم (Ethereum) و اتریوم کلاسیک (Ethereum Classic) دو نسخه مختلف از یک پلتفرم متن‌باز بلاکچین به نام اتریوم (Ethereum) هستند. این دو نسخه درجدایی شبکه اتریوم در تابستان سال 2016 اتفاق افتاده‌اند. در زیر تفاوت‌های اصلی بین اترویم و اتریوم کلاسیک را برجسته می‌کنم:

1. تقسیم شبکه:

   - اتریوم (Ethereum): در تابستان 2016، شبکه اتریوم به دلیل یک حمله کراون‌فاندینگ تقسیم شد. جامعه تصمیم گرفت که تراکنش‌های ناپذیر این حمله را برگرداند و شبکه اصلی با تغییراتی در ترمینولوژی به ادامه کار خود بپردازد. این نسخه به عنوان "اترویم" شناخته می‌شود.

   - اتریوم کلاسیک (Ethereum Classic): گروهی از جامعه تصمیم گرفتند که تغییراتی در ترمینولوژی ایجاد نکنند و به شبکه اصلی اتریوم پایبند بمانند. این نسخه با نام "اتریوم کلاسیک" شناخته می‌شود.

2. تراکنش‌های ناپذیر:

   - اتریوم: تراکنش‌هایی که در اثر حادثه تقسیم شبکه اتریوم انجام شدند، توسط جامعه تایید شده و برگشت داده شدند. این تراکنش‌ها ناپذیر هستند و دیگری امکان اجرای آنها در شبکه وجود ندارد.

   - اتریوم کلاسیک: در اتریوم کلاسیک، تراکنش‌هایی که در زمان حادثه انجام شدند، همچنان معتبر هستند و در شبکه ادامه دارند. این نسخه به عنوان یک پایداری تاریخی از شبکه اتریوم معتبر است.

3. جامعه و توسعه‌دهندگان:

   - اتریوم: اتریوم به عنوان نسخه اصلی و با اکوسیستم بزرگی از توسعه‌دهندگان و پروژه‌های مختلف شناخته می‌شود. این نسخه به شدت توسعه‌یافته و پشتیبانی می‌شود.

   - اتریوم کلاسیک: اتریوم کلاسیک دارای جامعه‌ای کوچک‌تر و پروژه‌های کمتری در مقایسه با اتریوم است. این نسخه به عنوان یک آلترناتیو کمتر شناخته می‌شود.

بنابراین، اصلی‌ترین تفاوت بین این دو نسخه از اتریوم تاریخچه حادثه تقسیم شبکه و نگرش نسبت به تراکنش‌های ناپذیر است. اتریوم تلاش کرد تا تراکنش‌های حادثه را برگردانده و تغییراتی انجام داده است، در حالی که اتریوم کلاسیک به عنوان نسخه اصلی و با تغییرات حداقلی شبکه ادامه دارد.

مقایسه آینده اتریوم کلاسیک و اتریوم

مقایسه اتریوم و اتریوم کلاسیک

به تازگی اخبار اتریوم کلاسیک، باعث شدن که امیدواری های زیادی در مورد آینده اتریوم کلاسیک ایجاد بشه. از طرفی هم جامعه ی این رمز ارز به دنبال تشکیل یه تیم حرفه ای از برنامه نویس ها و توسعه دهنده ها برای ارتقای شبکه این ارز دیجیتاله. در صورتی که این تیم ماموریتش رو با موفقیت به اتمام برسونه، میشه که نسبت به آینده اتریوم کلاسیک امید وار شد. شاید تو آینده قیمت اتریوم کلاسیک به لطف این ارتقا شبکه بتونه سقف تاریخی خودش یعنی 155 دلار رو بشکنه.

یه نسخه ی بهینه از اتریوم کلاسیک میتونه به رقیب اصلی اتریوم تبدیل بشه و از نظر قیمتی، عملکرد، محبوبیت و مقبولیت بیشتر از هر وقت دیگه ای به اتریوم نزدیک بشه. البته همه ی این ها مشروط به وقتیه که این بروزرسانی و ارتقا به خوبی انجام بشه. به همین منظور بهتره که دائما اخبار اتریوم کلاسیک رو چک کنین و میزان پیشرفت اون رو بررسی کنین.

این مسئله که اتریوم پادشاه قرارداد های هوشمند هستش، سال هاست که به همه ی فعالای بازار کریپتوکارنسی ها ثابت شده. از طرفی هم تلاش های بسیار زیادی توسط تیم توسعه دهنده اتریوم برای ارتقا و پیشرفت هر چه بیشتر اون انجام میشه. در حال حاضر بیشتر تحلیلگر ها و فعالان این بازار منتظرن که قیمت اتریوم 10 هزار و 20 هزار دلار بشه. با توجه به اینکه تمام دنیا و تکنولوژی های فعلی در حال حرکت به سمت غیر متمرکز شدن هستن، رسیدن به چنین قیمت هایی برای اتریوم بسیار قطعی هستش.

جمع بندی مزایا و معایب اتریوم و اتریوم کلاسیک

مزایای ETC چیست؟

• از فلسفه ی غیر قابل دستکاری بودن بلاک چین حمایت میکنه.

• به تازگی چند تن از سرمایه گذار های بزرگ از اون حمایت کردن.

معایب اتریوم کلاسیک چیست؟

• همه ی آپدیت هایی که روی زنجیره بلاک چینی اتریوم انجام میشه، روی شبکه اون اعمال نمیشه. (مثل تغییر الگوریتم استخراج از POW به POS)

• بیشتر سرمایه گذار های بزرگ و توسعه دخنده های اصلی اتریوم از ETH حمایت میکنن.

• به دفعات زیاد مورد هک و حمله قرار گرفته.

• طبق گفته ها و شنیده ها افراد کلاهبردار زیادی تو شبکه اون فعالیت دارن.

مزایای Ethereum چیست؟

• سرعت رشد و پیشرفت آن بسیار بالاست.

• هارد فورک انجام شده یه نمونه ی تاثیر گذار از حمایت از جامعه و همچنین توانایی حل مشکل توسط توسعه دهنده های اون هستش.

• همه ی ضرر و زیان هایی که با هک دائو (DAO) به سرمایه گذاران این پروژه وارد شده بود، به صاحبان اصلیشون برگردونده شد.

• توسعه دهنده ها، برنامه نویس ها و سرمایه گذاران بزرگ و اصلی به این شبکه مهاجرت کردن.

• سرعت انجام محاسبات تو شبکه اش بسیار بیشتره.

• ارز دیجیتال ETH توسط گروهی که از بیش از 200 شرکت بزرگ تشکیل شده، حمایت میشه. این شرکت ها به متحدان سرمایه ای اتریوم معروف هستن و هدفشون استفاده از تکنولوژی بلاک چین برای اجرای قرارداد های هوشمند تو 500 تا شرکت مختلف هستش. معروفترین اعضای اون عبارتد از: جی پی مورگان، تویوتا، مایکروسافت و. . .

• به لطف توسعه دهنده های حرفه ای که داره، دائما در حال تغییر و بروزرسانی هستش.

معایب اتریوم چیست؟

• با فلسفه ی اصلی بوجود اومدن ارز های دیجیتال، یعنی شفافیت و غیر قابل دستکاری بودن در تضاد است.

خرید اتریوم کلاسیک یا اتریوم؟ کدام بهتر است؟

خرید اتریوم

اگه قصد خرید اتریوم کلاسیک رو دارین، بهتره که یه بار دیگه به مطالب گفته شده فکر کنین. البته منظور ما این نیست که اتریوم کلاسیک مناسب سرمایه گذاری نیست، بلکه برای سرمایه گذاری روی اون باید منتظر بود تا آینده اتریوم کلاسیک روشنتر بشه. از طرفی نوسانات قیمت اتریوم کلاسیک در مقایسه با اتریوم بسیار بیشتر و شدیدتر هستش. به همین دلیل این ارز برای نوسان گیری مناسب تر است.

اتریوم به خوبی تونسته تو مدت فعالیتش، خودش رو ثابت کنه. علاوه بر اون مسیر حرکت و آینده اتریوم بسیار واضحه، به همین خاطر خرید Ethereum رو برای سرمایه گذاری بلندمدت بسیار مناسب میدونیم. همونطور که قبلا اشاره داشتیم بیشتر تحلیلگر ها و فعالین بازار نسبت به آینده اتریوم بسیار خوشبین هستن و انتظار قیمت های بالایی رو برای این ارز دارن. اگه علاقه مند هستین که بیشتر در مورد آینده و پروژه های این ارز بدونین، میتونین به مقاله هایی که قبلا در موردش نوشتیم مراجعه کنین.

کلام آخر

تو این مقاله دو تا از ارز های دیجیتال قدیمی بازار رو با هم مقایسه کردیم و تفاوت اتریوم و اتریوم کلاسیک رو به طور کامل و از جهات مختلف بررسی کردیم، تا جواب همه ی سوالاتی که در مورد فرق اتریوم و اتریوم کلاسیک داشتین رو بگیرین. امیدواریم که در جهت رسیدن به این هدفمون موفق عمل کرده باشیم. همچنین لازم به ذکره که خرید Ethereum Classic و Ethereum از صرافی ارز دیجیتال ایران بایننس امکان پذیره. کافیه که به پنل کاربریتون مراجعه کنین و این ارزها رو به شکل مستقیم، با ارزان ترین و سریعترین شکل ممکن خریداری کنین.


نظرات کاربران در مورد تفاوت بین اتریوم و اتریوم کلاسیک چیست؟ | مقایسه Ethereum با Ethereum Classic ؛ کدام بهتر است؟ | فرق ETH و ETC
سوال امنیتی :8+89 = ?