تفاوت شبکه Segwit و Legacy در بیت کوین

1401/08/01
تفاوت شبکه Segwit  و Legacy در بیت کوین

بیت کوین اولین ارز دییجتال شناخته شده در بازار ارزدیجیتال هست که در سال 2009 ایجاد شد و انقلابی در صنعت مالی و فناوری های نوین ایجاد کرد. این ارزدیجیتال دارای دو شبکه Segwit و Legacy  میباشد که امروزه صرافی ها و کیف پول ها از شبکه سگویت پشتیبانی میکنن و می تونین خرید بیت کوین رو با این شبکه انجام بدین. ما امروز میخوایم برای شما تفاوت شبکه Segwit و Legacy در بیت کوین رو بیان کنیم و شما رو با این دو شبکه بیشتر آشنا کنیم.

بیت کوین چیست؟

بیت کوین چیست؟

بیت کوین یکی از شناخته شده ترین ارزهای دیجیتال امروزی هست که ارزش اون از زمان عرضه در سال 2009 به طرز چشمگیری افزایش یافته. ساتوشی ناکاموتو، نام مستعار خالق بیت کوین، هدف از ایجاد بیت کوین رو به عنوان یک سیستم پرداخت الکترونیکی که مبتنی بر اثبات رمزنگاری هست، مطرح کرد. به عبارت دیگه بیت کوین یک ارز دیجیتال هست که برای کالا یا خدمات با فروشندگانی که بیت‌کوین رو به عنوان پرداخت میپذیرن، مورد استفاده قرار میگیره. با بیت کوین دارندگان میتونن کالاها یا خدمات رو بدون یک مقام مرکزی یا بانک به عنوان واسطه خرید و فروش و مبادله کنن. به عنوان مثال PayPal در حال حاضر از تراکنش های بیت کوین پشتیبانی میکنه و کشور السالوادور اولین کشوری بود که بیت کوین رو به عنوان ارز دیجیتال قانونی برای پرداخت تقبل کرد.

مقاله پیشنهادی: ارز بیت کوین چیست؟

تراکنش های بیت کوین با تبادل دیجیتالی کدهای هش ناشناس و رمزگذاری شده دریک شبکه همتا به همتا (P2P) انجام میشه. شبکه P2P انتقال بیت کوین بین کاربران رو نظارت و تأیید میکنه. بیت کوین هر کاربر در برنامه ای به نام کیف پول دیجیتال ذخیره میشه که هر آدرسی که کاربر میفرسته و از اون بیت کوین دریافت میکنه و یک کلید خصوصی که فقط برای کاربر شناخته شده، ذخیره و استفاده میشه. بر اساس طراحی، عرضه بیت کوین به 21 میلیون سکه محدود شده که 19 میلیون اون استخراج شده. این امر بیتکوین رو کمیاب میکنه و تورمی که در صورت عرضه نامحدود ارز دیجیتال ممکنه رخ بده، کنترل میکنه.

تفاوت شبکه Segwit  و Legacy در بیت کوین

تفاوت شبکه Segwit  و Legacy در بیت کوین

بیت کوین دارای دو آدرس مجزا هست که در اوایل شروع فعالیت بیت کوین از شبکه legacy استفاده میشد اما بعد ها برای حل برخی مشکلات شبکه ای به نام segwit رو نیز ایجاد کردن. SegWit یک فورک نرم افزار هست که در بلاک چین بیت کوین ایجاد میشه. SegWit (Segregated Witness) یک پروتکل ارتقاء هست که توسط جامعه بیت کوین در سال 2015 برای حل مشکل مقیاس پذیری شبکه بلاک چین ایجاد شد و به طور رسمی در آگوست 2017 اجرا شد. ایده اصلی اون سازماندهی مجدد داده های بلوک بود به طوری که امضاها دیگ با داده های تراکنش ذخیره نمیشن به طوری که تراکنش های بیشتری رو می توان در یک بلوک ذخیره کرد تا توان عملیاتی تراکنش شبکه افزایش پیدا کنه.

مقاله پیشنهادی: بیت کوین در چه شبکه هایی قابل خرید و فروش است؟

یکی از تفاوت های شبکه segwit و legacy در بیت کوین فرمت و ادرس اونا هست. در شبکه Legacy بیت کوین آدرس با 1 شروع میشه که فرمت آدرسی هست که بیت کوین از منبع اصلی خود استفاده میکنه و همچنین رایج ترین فرمت آدرس میباشد. اما در سگویت آدرس ها با 3 شروع میشن که بیش از توابع قدیمی با فرمت‌های پیچیده‌تر، مانند تعیین چندین امضای دیجیتال برای تأیید تراکنش‌ها، پشتیبانی میکنه.

سوالات متداول

• آیا می توانم BTC خود را از Legacy به آدرس Segwit به عنوان یک انتقال معمولی BTC منتقل کنم؟

بله! Segwit یک سافت فورک هست و سازگار با ورژن های قبلی خودش میباشد.

• آیا آدرس کیف پول من Legacy است یا Segwit ؟

اگه آدرس Legacy دارین، به این معنیه که از آدرس‌هایی استفاده خواهید کرد که با 1 شروع میشن. آدرس Segwit به این معنی هست که از آدرس‌هایی استفاده میکنین که از 3… یا bc1 شروع میشن. (Segwit تودرتو P2SH)

• مزیت Segwit چیست؟

مزیت شبکه Segwit عبارتند از افزایش ظرفیت برای ذخیره تراکنش های بیشتر به معنای کارمزد تراکنش کمتر، تراکنش های بیشتر در هر بلوک یعنی سرعت بخشی سریع تر در بلاک چین.

جمع بندی

در دنیای امروز دونستن اطلاعات در مورد تمام جنبه های ارزهای دیجیتال، انسان رو از اشتباه کردن و عدم اطلاع از برخی مسائل دور میکنه و نگران از دست دادن دارایی هاشون با یک عمل نادرست نمیکنه. برای مثال در بیت کوین اگه فردی از شبکه سگویت به Legacy دارایی خودش رو بفرسته ممکنه دارایی بیت کوینش رو برای همیشه از دست بده. در نتیجه سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال باید خودشون رو به روز نگه دارن و همیشه از مطالب جدید استقبال کنن.ما امروز سعی کردیم تفاوت شبکه Segwit و Legacy در بیت کوین رو برای شما بگیم تا در این زمینه دچار اشتباه نشین.


نظرات کاربران در مورد تفاوت شبکه Segwit و Legacy در بیت کوین
سوال امنیتی :3+70 = ?