تفاوت کوین و توکن

1401/06/09


تفاوت کوین و توکن، یکی از اشتباهاتی که در بازار ارز دیجیتال شاهد اون هستیم، استفاده کوین و توکن به جای هم هست. دلیل این اشتباه نیز تصور غلطی هست که بسیاری از مردم از این دو اصطلاح دارن. در این جا لازم به ذکر هست که کوین و توکن هر دو مفهوم جداگانه ای هستن و هر کدام کاربرد ویژه خودشون رو دارن، ولی در بسیاری از جهات شبیه به هم هستن، هر دو دارای ارزش هایی هستن که میشه برای پرداخت ها از اون ها استفاده کرد. ما در این مقاله سعی خواهیم کرد که تفاوت کوین و توکن رو بررسی کنیم.

کوین COIN چیست؟

کوین COIN چیست؟

دیجیتال کوین Digital coin ، پول دیجیتالی هست، که بر روی شبکه بومی خودشون ایجاد میشن و بر روی بلاک چین های مستقل خود فعالیت می کنند. به عنوان مثال بیت کوین نوعی کوین هست که بر روی بلاک چین خودش ایجاد شده و به فعالیت خود ادامه میده. اتر، لایت کوین و مونرو هم دقیقا همین شکلی هستن که بر روی بلاک چینی خود توسعه یافتن. هدف اصلی کوین ها تسهیل فرآینده پرداخت و انتقال هست. کوین ها بیشتر شبیه ارز های فیات هستن و تقریبا کاربرد یکسانی دارن. اون ها قابل انتقال، قابل تقسیم، قابل تبدیل و با دوام هستن و تنها تفاوتشون با ارز های فیات این هست که کوین ها رمز نگاری شده توسط تکنیک رمز نگاری تولید شدن تعداد بیشتر اون ها محدود هست. پیشنهاد میکنیم در این رابطه مقاله پول و تاریخچه ارز های دیجیتال رو هم مطالعه کنید.

توکن چیست؟

توکن چیست؟

توکن بر خلاف کوین بلاک چین خودش رو نداره و رمز ارزی هست که بر روی بلاک چین دیگری فعالیت می کنه. خب اینجا ممکنه سوالی برای شما پیش بیاد که این توکن ها بر روی چه بلاک چینی راه اندازی میشن؟ و این بلاک چین دیگری دقیقا کجاست؟ از اونجایی که می دونیم پلتفرم ها بلاک چین خاصی هستن که به دیگر پروژه ها اجازه میدن اپلیکیشن های خود رو بر روی پروتکلشون راه اندازی کنند. برای مثال شبکه اتریوم به کاربرانش اجازه میده توکن های خود رو بر روی پلتفرم های اتریوم ایجاد، منشر و مدیریت کنند. اتریوم با داشتن قرارداد هوشمند به رایج ترین پلتفرم برای ساختن و انتشار توکن ها تبدیل شده هست. 

تفاوت کوین و توکن

تفاوت کوین و توکن

به طور کلی هر ارزی که دارای بلاک چین مستقل نیست رو میتوان توکن نامید. بنابراین مهم ترین تفاوت کوین و توکن بلاک چین هست. بیت کوین، اتریوم، کاردانو، ریپل همگی ارز هایی هستن که به اختصار به اون ها کریپتوکارنسی نیز گفته میشه، چون که همشون بلاک چین اختصاصی خود رو دارن. از بزرگترین توکن های بازار می توان به تتر، چین لینک، آوی اشاره کرد که خود به تنهایی دارای بلاک چین مستقل نیستن و بر بلاک چین ارز های دیگر مانند اتریوم سوار هستن.

بهترین مرجع برای تشخیص کوین و توکن سایت های کوین مارکت کپ هست. که به صفحه هر کدوم ار ارزها که مراجعه کنین علامت token یا coin مشخص کننده تفاوت این دو هست.

اصلی ترین تفاوت میان کوین و توکن:

• کوین ها دارای شبکه بلاک چین اختصاصی هستن اما توکن ها نه

• برای ساخت کوین ها نیاز به ماه ها زمان برای برنامه نویسی یک بلاک چین جدید داریم، اما توکن ها در عرض چند ساعت ساخته میشن.

• کوین ها ویزگی های خاص خود رو داشته و این ویژگی ها رو از هیچ ارز دیجیتالی به ارث نمی برن، اما توکن ها ویژگی های شبکه های بلاک چین خاص خود رو دارا هستن.

• کوین ها معمولا با اهداف عالی خود توسعه پیدا می کنن، اما توکن ها به جز تعداد خاصی بی هدف ان.

• برای ساخت توکن نیاز به پرداخت هزینه های خاصی نیست و تنها هزینه تراکنش های شبکه بلاک چین مبدا باید پرداخت. در حالی که برای کوین ها باید هزینه قابل توجهی سرمایه گذاری کرد.

• کوین ها در قدم اول به عنوان یک وسیله برای پرداخت های بازار دیجیتال استفاده میش. اما توکن ها را از همان ابتدا میتوان برای موارد دیگر که در مطالب بالا اشاره کردیم، استفاده کرد. 

• اغلب کوین ها از طریق فرایند استخراج توزیع میشن، این موضوع برای توکن ها از طریق ICO  انجام میگیره.

• کوین ها کیف پول اختصاصی خود رو دارن، در حالی که توکن ها فقط در کیف پول های بلاک چین ذخیره میشن.

پروژه هایی که اغلب به عنوان استارت آپ فعالیت خود رو شروع می کنند، اقدام به عرضه اولیه توکن خود می کنند تا بتونن به کمک عرضه اولیه توکن خود، جذب سرمایه کنند. ارزش این نوع توکن ها ارتباط مستقیمی با نحوه کار اون شرکت دارن. برخی توکن ها پس از اینکه به حد کافی به توسعه خود رسیدن به دنبال بلاک چین اختصاصی خودشون میرن و به کوین تبدیل میشن. توکن ها بر روی کیف پول کوین یا بلاک چین کوین خود قابلیت ذخیره شدن رو دارن. برای مثال توکن هایی که بر روی بلاک چین اتریوم ایجاد شدن، بر روی همه کیف پول هایی که از اتریوم پشتیبانی می کنند قابل ذخیره شدن هستن.

کاربرد کوین ها:

در این قسمت مقاله میخواهیم تفاوت کوین و توکن از لحاظ کاربردهایی که دارن، بررسی کنیم.

کوین ها کارکردی مانند ارز های فیات دارن و تنها به عنوان روش پرداخت به کار گرفته میشن. به عنوان مثال برای خرید و فروش و کارهایی از این قبیل مورد استفاده قرار می گیرن.

• انتقال پول و حواله های بین المللی 

• واحدی برای ارزش گذاری سایر کالاها و محصولات

• ذخیره ارزش و کسب سود از نگهداری یا خرید و فروش آن

کار برد های توکن:

کار برد های توکن

بیشترین کار برد توکن با هدف جذب سرمایه و برگزاری عرضه اولیه کوین هست. البته شرکت های ارائه کننده کاربردی ترجیح میدن اصطلاح رویداد تولید توکن یا رویداد توزیع توکن رو برای توصیف این فرایند به کار ببرن. با توجه به این که صنعت توکن هنوز مرحله اولیه خودش رو سپری می کنه، دسته بندی کاربردهای احتمالی توکن کمی در آینده دشوار هست ولی کارکردهای احتمالی کوین بر خلاف توکن دشوار نیست. 

همان طور که فناوری بلاک چین مراحل رسیدن به بلوغ رو طی می کنه، در حالی که پرداختن به موضوعات مقرارت دولتی و نظارتی و سطح دسترسی سرمایه گذاران و مشتریان هست، می توان انتظار پیدایش راه های نو اورانه برای استفاده از توکن ها رو داشت.

چرا دانستن تفاوت کوین و توکن مهم هست؟

چرا دانستن تفاوت کوین و توکن مهم هست؟

اگر از تریدر ها و معامله گران با سابقه بازار ارز های دیجیتال باشین، باید با انواع توکن مانند توکن های NFT یا توکن های متاورس آشنا باشین و فرق بین کوین و توکن رو بدونین و اهمیت اون ها رو درک کنین. اگر شما با این موضوعات آشنایی ندارین مشخصه که شما هنوز تجربه لازم برای حضور کامل در بازار ارز های دیجیتال رو ندارین.

اهمیت این که بدونیم تفاوت کوین و توکن چیست در این هست که هر کدومشون دو فاندامنتال مختلفی رو دارن. برای بررسی و ارزیابی یه ارز دیجیتال باید اطلاعات مختلف فاندامنتال مربوط به اون رو ارزیابی کنین، که یکی از مهم ترین این اطلاعات بررسی شبکه بلاک چین ان هست. در همین قدم اول لازم هست بدونین که ارز دیجیتال شما کوین هست یا توکن.

کوین بهتر هست توکن؟

امروزه این سوال بیشتر کاربران ارز دیجیتال هست که کوین بهتره یا توکن. 90 درصد از توکن ها با هدف غیر عالی و برای سود بیشتر توسعه دهنده ها ایجاد میشن و 90 درصد کوین ها برای اهداف عالی و برای رسیدن به مزیت های خاص برای کاربران ایجاد میشن. این موضوع به اندازه کافی می تونه بهتر بودن کوین کوین یا توکن رو تعریف کنه. اما لازم به یاد آوری هست که باید این موضوع رو به صورت خاص مورد بررسی و ارزیابی قرار داد.

در پاسخ به پرسش اینکه کوین بهتر است یا توکن؟ می توانیم کوین ها رو برتر بدانیم، اما به صورت خاص می توان توکنی رو معرفی کرد که نسبت به کوین ها برتری زیادی رو داره. برای مثال تتر یه استیبل کوینی هست که به عنوان توکن بر روی پلتفرم اتریوم سوار شده هست. در حالی که در رتبه بندی ارز های دیجیتال بعد از بیت کوین و ارز دیجیتال اتریوم قرار گرفته هست و عملا از درصد قابل توجهی از کوین ها شرایط بهتری رو داره.

هدف از ساختن توکن

هدف از ساختن توکن

حالا این سوال ممکن به ذهنتون بیاد که چرا شرکت ها به جای ایجاد شبکه بلاک چین اختصاصی خود از بلاک چین سایر ارز های دیجیتال استفاده می کنند؟

دلیل ساختن توکن به طور کلی در تامین امنیت و کاهش هزینه خلاصه میشه. ایجاد بلاک چین سطح بالا از دانش فنی، زمان و هزینه بالایی رو می خواد اما سازمان ها با می تونند با داشتن سطح دانش مشخصی از دانش برنامه نویسی و با هزینه کم تر و تنها در عرض چند ساعت، توکن اختصاصی خود رو با استفاده از قرار داد های هوشمند، بر بلاک چین میزبان ایجاد کنند.

در واقع مدیران پس از ایجاد توکن و ارائه رودمپ یا نقشه راه و مسیر اختصاصی اون، اعتماد سازی لازم رو نسبتا به پروژه خود شکل می دهند، و از طریق انواع عرضه اولیه فروش توکن به افراد، تامین مالی پروژه صورت می گیره. به این ترتیب مسیر برای ایجاد بلاک چین اختصاصی، تا حدودی هموارتر میشه.

مزیت های کوین ها 

مزیت های کوین ها

کوین ها در واقع همان ارزهای الکترونیکی هستن که ویژگی های پول رو به صورت غیر متمرکز در بر می گیرن.

• قابل انتقال هستن

• قابل تقسیم و قابل تعویض هستن .

• در امور پرداختی قابل پذیرش هستن.

• قابل استخراج بوده و عرضه ی محدودی داره 

• دارای بلاک چین اختصاصی بوده و ماندگار هستن.

• به دارندگان، حق مشارکت در شیکه بلاک چین اختصاصی خود رو میدهند.

توکن ها چگونه ساخته میشود؟

ساخت توکن بر روی پلتفرمی که از قرار داد های هوشمند و زبان های برنامه ریزی سطح بالا استفاده میشه، قابل اجراست. به طوری که کمتر از یک ساعت و با هزنیه بسیار کم میتوان یک واحد از اون رو تولید کرد، اما باید توجه داشت که ساخت اون لزوما به معنای باارزش بودنش نیس. برای این کار، توسعه دهندگان با استفاده از برنامه نویسی مخصوص و با توجه به استاندارد هایی که شبکه بلاکچین مورد نظر تعیین می کند، قرار داد هوشمند ایجاد کرده و در شبکه پیاده سازی می کنن.

زمانی که توسعه دهند گان در حال ساخت توکن هستن، میتونن تصمیم بگیرن که چه تعداد واحدی از اونها تولید بشه. با این روش توکن ها قبل از راه اندازی، در ازای ارز های فیات یا ارز های دیجیتال به فروش میرسن. بعد از تولید توکن ها، با توجه به ویژگی هایی که برای اون طراحی شدن در بستر مورد نظر فعال می کنن.

جمع بندی و نتیجه گیری 

ما در این مقاله با بررسی تفاوت کوین با توکن فهمیدیم که دانستن این اطلاعات بهتر می تونین در بازار ارز های دیجیتال سرمایه گذاری کنین. سرمایه گذاری در این بازار هم مانند هر بازار مالی دیگر سود و زیان داره و کلا به دلیل نوسانات شدیدی که داره بسیار پر ریسک هست. چونکه ممکن هست با یک اشتباه یک مقدار یا کل سرمایه خودتون رو از دست بدین. بنابراین دانستن اطلاعات بیشتر به شما در سود آوری در این بازار کمک زیادی خواهد کرد.


نظرات کاربران در مورد تفاوت کوین و توکن
سوال امنیتی :1+48 = ?