14 توصیه مهم برای حفظ امنیت کار در بازار ارزهای دیجیتال

1401/06/09

فهرست مطالب


مهارت و تجربه در هر شغلی حرف اول رو میزنه. ولی بی شک شغل های جدید افراد بسیار کاربلد و خبره ای می خوان که هر چه زودتر بدون از دست دادن سرمایه و وقت خودشون بتونن تجربه لازم برای کسب موفقیت رو بدست بیارن. استفاده از تجارب اشخاص دیگه و بکارگیری اونها تو کار و زندگی میتونه کمک خیلی زیادی به شما بکن تا موفق بشین. تو این مقاله می خواییم با توصیه های مهم برای حفظ امنیت کار در بازار ارزهای دیجیتال آشنا بشیم، لطفا با ما همراه باشین. همچنین شما کاربران عزیز می توانید برای داشتن اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله بررسی تخصصی امنیت ارز های دیجیتال رو در سایت صرافی اینانس مطالعه کنید.

بی شک اگر شما با روش های متداول کلاهبرداری های اینترنتی آشنایی داشته باشید می توانید راه کارهای بهتری برای حفظ امنیت کار در بازار ارزهای دیجیتال داشته باشید. با پیشرفت تکنولوژی و مکانیزه شدن سیستم های اداری و کاری؛ روش های کلاهبرداری و ترفندهای سوء استفاده مالی از دارایی ها نیز تغییر پیدا کرده و همگام با دانش و فنآوری به روز رسانی شده است. در این بین برخی از ترفندهای کلاهبرداری بسیار حائز اهمیت می باشند که در ادامه مطلب برایتان لیست کرده ایم.

رایج‌ترین کلاهبرداری‌های ارز دیجیتال کدامند؟

رایج‌ترین کلاهبرداری‌های ارز دیجیتال

1. وب سایت های تقلبی

2. کلاهبرداری با ایمیل

3. اخاذی و تهدید

4. کلاهبرداری از طریق شبکه‌های اجتماعی

5. اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های جعلی ارز دیجیتال

6. هدایا و پیغام های تبریک رایگان

7. کلاهبرداری از طریق جعل هویت پشتیبان‌های فنی

8. ادعاهای غیرواقعی

9. سرویس‌های استخراج ابری

10. بسته‌های سرمایه‌گذاری بیت کوین (BIP)

با پیشرفت علم و فنآوری در زمینه دستگاه های ارتباطی سمعی بصری و دسترسی به اپلیکیشن های مختلف از طریق تلفن همراه ، سوء استفاده از این ابزار نیز برای هکر ها و دزدان اطلاعاتی نیز فراهم شده است. در این بخش می خواهیم شما کاربران گرامی را با انواع کلاهبرداری های دیجیتالی از طریق موبایل آشنا نماییم. همچنین توصیه می کنیم مقاله ای که با عنوان کلاهبرداری پانزی در سایت صرافی اینانس موجود هست رو هم مطالعه کنید.

انواع کلاهبرداری ارز دیجیتال از طریق موبایل

انواع کلاهبرداری ارز دیجیتال از طریق موبایل

-اپلیکیشن‌های جعلی صرافی‌های ارزهای دیجیتال

-اپلیکیشن‌های جعلی کیف‌پول ارزهای دیجیتال

-اپلیکیشن‌های استخراج مخفیانه ارز دیجیتال (Cryptojacking)

-برنامه‌های جایگزین‌کننده یا کلیپر

-کلاهبرداری از طریق WiFi

در ادامه مطلب، توصیه های مهم برای حفظ امنیت کار در بازار ارزهای دیجیتال را برای کاربران بیان کرده و شما عزیزان را با نکاتی برای حفظ امنیت ارزهای دیجیتال آشنا می‌کنیم که رعایت آنها به سادگی و بدون پرداخت هیچگونه هزینه های اضافی میسر خواهد بود.

توصیه های مهم برای حفظ امنیت کار در بازار ارزهای دیجیتال

1. انتخاب یک کیف پول دیجیتالی(والت) قابل اطمینان

توصیه های مهم برای حفظ امنیت کار در بازار ارزهای دیجیتال

یکی از توصیه های مهم برای حفظ امنیت کار در بازار ارزهای دیجیتال انتخاب کیف پول مطمئن و قابل اعتماد هست.همانند ارزهای فیات، برای نگهداری ارزهای دیجیتال هم کیف پول‌های (والت) مختلفی وجود دارد که هر یک از آنها مزایا و معایبی دارند که در ادامه خلاصه‌ای از آنها را مشاهده می‌کنید:

• هات والت: این والت‌هادر هر ساعت از شبانه روز آنلاین بوده و به اینترنت متصل هستند بنابراین در معرض انواع مشکلات و تهدیدات سایبری قرار دارند. دسترسی به دارایی‌ها و محتویات کیف پول دیجیتال خیلی آسان و راحت است، معمولاً این والت‌ها توسط اکسچنج‌ها در اختیار کاربران قرار می گیرند.

• والت سرد: کیف پول های آفلاینی که امکان هک شدنشان وجود ندارد. این والت‌های آفلاین  برای افرادی که بسیار محتاطانه عمل می کنند بسیار مناسب هستند . این والت‌ها مدل سخت‌افزاری و کاغذی دارند. 

• والت گرم: مشخصات و ویژگی های این والت‌ها ترکیبی از دو مدل قبلی هستش. والت‌های گرم بسیارکاربر پسند بوده و سرویس‌های زیادی در اختیار کاربران خود قرار میدن. والت های گرم در یک سیستم ذخیره سرد نگه داری میشن.Crypterium  نمونه بارزی از کیف پول گرم  هستش. 

2. ایجاد پسوردها و کدهای محافظتی قوی از ارزها

ایجاد پسوردها و کدهای محافظتی قوی از ارزها

کیف پولی که برای ذخیره ارزهای خودتان از آن استفاده می کنید دارای یک کد رمز  منحصر به فرد می باشد ، این کد در واقع شاه کلید اصلی دارایی های ارزی شما بوده و هیچوقت نباید آن را از دست بدهید. برای ایجاد یک رمز منحصر به فرد از یکسری قوانین محافظتی باید استفاده کنید که برایتان لیست می کنیم.

A. همیشه برای ایجاد رمز از ترکیب حروف، اعداد و نمادهای ویژه استفاده کنید.

B. از به کاربردن مجدد رمزهایی که در پلتفرم‌های دیگر استفاده کرده اید خودداری کنید.

C. رمز شما باید حداقل 8 کاراکتر طول داشته باشد.

D. از به کار بردن اطلاعات شخصی مثل کد ملی یا شماره شناسنامه و تاریخ تولد برای دسترسی به رمز خودداری کنید.

E. هیچوقت اطلاعات مربوط به رمز خودتان را به دوستان، اعضای خانواده و همکارانتان نمایان نکنید.

F. از چاپ کردن رمزها و یا نوشتن آنها در یک دفترچه یادداشت خودداری نمایید. چنانچه احتمال میدهید رمز خودتان را فراموش نمایید و باید آن را در یک جایی بنویسید، بهتر است با قوانین خاصی که فقط خودتان میدانید آن را یادداشت نمایید. به عنوان مثال از آخر به اول بنویسید.

3. فعال کردن قابلیت احراز هویت دو مرحله‌ای (2FA)

فعال کردن قابلیت احراز هویت دو مرحله‌ای (2FA)

یکی از مهمترین توصیه های مهم برای حفظ امنیت کار در بازار ارزهای دیجیتال استفاده از قابلیت احراز هویت دو مرحله ای است.احراز هویت دو مرحله ای یک لایه محافظ است که به عنوان لایه امنیتی دوم برای حفاظت هرچه بیشتر از ارزها و دارایی های دیجیتال شما مورد استفاده قرار میگیرد. ساختار کلی بدین ترتیب است : وقتی کاری انجام می دهید که ممکن است دارایی های شما را تهدید کند، سیستم بصورت اتوماتیک هویت شما را بررسی و کنترل کرده تا مطمئن شود که این کار توسط خود شما انجام می گیرد. انجام این کار اصلاً سخت نیست. فرض کنید که قابلیت احراز هویت دو مرحله‌ای را برای والت Crypterium فعال کرده و قصد واریز وجه به یک کارت بانکی را دارید. به منظور جلوگیری از نفوذ افراد ناشناس به حساب کاربری شما؛ سیستم از مکانیزم کدرمز امنیتی استفاده می نماید. این کد منحصربفرد بوده و به آدرس ایمیل یا شماره حسابی که برای حساب کاربری خود تعریف کرده بودید ارسال می‌شود. بهتر است به منظور جلوگیری از مشکلات ناخواسته به هنگام وارد کردن حساب کاربری آدرس ایمیل یا شماره تلفن همراه خودتان را وارد نمایید.

4. خودداری از نگه داشتن دارایی‌ها در اکسچنج‌ها

چنانچه یک تریدر فعال هستید باید همیشه مقداری وجهه نقد در اکسچنچ داشته باشید . در غیر این صورت عاقلانه تر این هستش که دارایی های خودتوان رو به یک کیف پول سرد یا گرم انتقال بدید.

این انتخاب نیز به نحوه کار شما و میزان استفاده از اینترنت بستگی دارد. اما بر اساس تجارب بدست آمده افراد خبره در این کار بهتر است از به کار بردن هات والت خودداری کنید. از آنجایی که این والت ها آنلاین هستند و امکان دسترسی به آنها از طریق اینترنت وجود دارد، خطرات امنیتی زیادی آنها را تهدید کرده و احتمال هک شدنشان بسیار بالاست. 

5. دقت به وب سایت‌ها، ایمیل‌ها و پیامک‌ها

روش‌های زیادی برای هک کردن کیف پول دیجیتال وجود دارد که یکی از موفق ترین آنها تکنیک فیشینگ است که در این روش مهاجمان سعی می‌کنند کد رمز یا پسورد حساب مشتری را به روش مهندسی شده از خود قربانی دریافت کنند.

هکرها برای انجام این کار سعی می‌کنند با ایمیل، تلفن همراه یا پیامک با شما تماس گرفته و نقش نماینده یک شرکت معتبر را بازی کنند که از کارمندان ارائه دهنده خدمات والت دیجیتال هستن. مثلاً به عنوان کارمند بخش پشتیبانی با شما تماس گرفته و اعلام میکنند که برای حل یکسری مشکلات بوجود آمده نیاز به پسورد یا سایر اطلاعات هویتی شما دارن.

هکرها همیشه سعی می‌کنند تا با ترفندهای خاصی کاربران را فریب دهند. بنابراین باید خیلی مراقب باشید که گول لوگو ، طراحی ایمیل‌ها و آرم شرکت آنها را نخورید و همیشه آدرس ارسالی آنها را بررسی کنید و مطمئن شوید که این تماس معتبر بوده و سپس با در نظرگرفتن تمام موارد امنیتی مراحل کار را دنبال نمایید.

6. استفاده از اینترنت همراه به جای وای فای

استفاده از اینترنت همراه به جای وای فای

وقتی وارد کافی شاپ یا رستورانی می‌شود شاید اولین کار شما پرسیدن رمز وای فای باشد و پیش خودتان فکر میکنید که با استفاده از اینترنت رایگان آن کافی شاپ سود کرده اید  در حالی که اصلاً اینطور نیست و شاید ضرر بسیاری متوجه شما باشد. 

مشخص نیست چه کسی پشت این شبکه است و چه مقاصد شومی را دنبال می نماید. اتصال به شبکه وای فای عمومی خطرات زیادی دارد به ویژه برای اشخاصی که ارز زیادی در کیف پول آنلاین خود نگهداری می کنند. 

چنانچه بخواهید از یک کانکشن وای فای عمومی استفاده کنید، پس مطمئن شوید هکرها به ارزهای دیجیتال شما دسترسی نداشته باشند. بهترین راهکار خودداری از اجرای تراکنش با والت یا اکانت خودتان هنگام اتصال به اینترنت است. همیشه از شبکه‌هایی استفاده کنید که به آنها اعتماد دارید. اگر میزان مبادلات ارزی  و تراکنش های ارزی شما  بسیار بالاست بهتر است از سرورهای مجازی استفاده نمایید. 

بهتر است به مدل رمزنگاری مورد استفاده در شبکه وای فای توجه نمایید و ترجیحاً از پروتکل WPA-2 استفاده کنید امنیت آن نسبت به WPA و WEP بسیار بیشتر است.

7. دقت به نوار آدرس مرورگر

استفاده از هر حرف یا کاراکتری در نوار آدرس مرورگرها تأثیرگذار هستند. در هر زمان که به سایت های مختلف مراجعه می کنید که به ارزهای دیجیتال شما ارتباط دارند، حتماً به نوار آدرس مرورگرتان توجه داشته باشین و مطمئن باشین که سایت مورد نظر مجوز HTTPS مطمئن و قابل اعتمادی داشته باشه. اگر به جای HTTPS آدرس سایت با HTTP شروع بشه، آدرس رو دوباره چک کنین تا در سایت تقلبی پیش نیاید.

8. دقت در سرعت وکنترل عملکرد کامپیوتر

دقت در سرعت وکنترل عملکرد کامپیوتر

در دنیای دیجیتال وقتی شما متوجه حمله هکرها می شوید که آنها خرابکاریشان را انجام داده اند، کار خودشان را به اتمام رسانده و کار از کار گذشته است. براساس نتایج بدست آمده از دنیای سایبری محققان متوجه شده اند شش ماه زمان لازم است تا کمپانی های بزرگ از رخنه‌های اطلاعاتی انجام شده به دست هکرها آگاه شوند. حال که کمپانی های بزرگ با سیاست های پیچیده مراقبتی و با استفاده از تجهیزات به روز و پیشرفته این همه دیر متوجه وقوع حملات سایبری می‌شوند، به طور حتم کاربران معمولی نیز از چنین وقایعی بی بهره نبوده و این مشکلات برای کاربران معمولی جدی تر است. اگر شما فرد محتاطی بوده و رمزهای خودتان را بر روی سیستم ذخیره نکرده باشید نباید نگران حمله هکرها باشید. احتیاط در رمزهای کیف پول را نباید فراموش کنید و هیچوقت مستقیماً وارد کیف پول های گرم خود نشوید چون در این صورت با هک شدن سیستم تمام دارایی های خود را از دست خواهید داد.

چک کردن سرعت رایانه، کنترل میزان دمای دستگاه، عدم اجرای صحیح برنامه ها و نرم افزارهای روی سیستم همگی از  راه کارهایی هستند که به شما کمک میکنند تا هرچه زودتر متوجه وجود بدافزارهای روی سیستم شده و سیستم خود را اسکن کنید و به فکر چاره باشید.

9. استفاده از کد QR برای به اشتراک گذاشتن آدرس والت

کار با آدرس والت‌های دیجیتال چندان آسان نیست. به خاطر سپردن و حفظ کردن کاراکترهای پیچیده و طولانی تقریباً غیرممکن است. سارقان اینترنتی نیز سعی می‌کنند از این ویژگی به نفع خودشان استفاده کنند.

اگر سیستم شما با یک نرم‌افزار مخرب آلوده شده باشد هکرها به راحتی می‌توانند آدرس کپی شده هنگام اجرای تراکنش را تغییر داده و آدرس خودشان را جایگزین آن کنند. با استفاده از یک کیف پول دیجیتال با تراکنش‌های برون زنجیره‌ای مثل Crypterium با آسودگی خیال می توانید کار کنید. چون می‌توانید تراکنش‌های بین اکانت‌های Crypterium را کنسل کنین.

10. تقسیم دارایی‌ها

یکی دیگر از توصیه های مهم برای حفظ امنیت کار در بازار ارزهای دیجیتال  تقسیم دارای ها ست. به منظور حفاظت بیشتر از اموال و دارایی های خود هیچوقت همه آنها را در یک جا نگهداری ننمایید. و آنها را در مکان های مختلف ذخیره کنید. چرا که با به خطر افتادن یک مورد و از دست دادن یکی از اموالتان سایر دارایی ها در امان باشند.  دارایی های دیجیتال خود را تقسیم بندی نموده  و آنها را در چندین کیف پول مختلف نگهداری کنین.

 به عنوان نمونه اگر مقداری بیت‌کوین در یک حساب Wirex دارید، توصیه می‌کنیم که حتماً مقداری از آن را به حسابی مثل Crypterium واریز کنین تا ریسک هک شدن شما کمتر باشه.

11. محافظت از کلیدهای خصوصی و دسترسی ندادن به دیگران

محافظت از کلیدهای خصوصی

جملاتی مثل حمله هکرها، ویروس‌های رایانه‌ای، تروجان‌ها و… برای تمام کاربران اینترنتی آشنا هستند اگر میخواهید که سیستم خود را از این مشکلات دور نگه دارید، هیچگاه نباید از اینترنت بیسیم عمومی برای اتصال و دانلود استفاده کنید. بخصوص وقتی در حال ترید هستید و یا می خواهین معاملات بزرگ ارزی انجام بدین بهتر هست از سرورهای مجازی استفاده کنید.  

به هنگام استفاده از رایانه و بخصوص واریز و برداشت ارزها از کیف پول ها حواستان باشه که رمزها و کدهای محافظتی خودتون رو  به هیچ وجه در اختیار دیگران قرار ندین و مراقب رمزهای خودتون باشین.

12. استفاده از رایانه‌ های شخصی

برای نگهداری رمز ارزها از رایانه های شخصی  استفاده می شود. چنانچه قصد دارید تا از رایانه شخصی خود برای نگهداری کیف پولتان استفاده کنید، دانستن این نکات ضروری هست:

- قبل از استفاده از cd  dvd, flash,یا مموری برای نصب برنامه  روی رایانه خودتان، از سالم بودن محتویات آن‌ها اطمینان حاصل کنید که دارای فایل‌های مخرب و ویروس های خطرناک نباشند.

- حداقل سه آنتی ویروس متفاوت برای اسکن کردن محتویات داخل سی دی یا فلش مموری بر روی سیستم تان نصب کنید تا با اتصال سی دی و حافظه فلش؛ اول اونها رو براتون کنترل کنه و سالم بودنشون تایید بشه بعد مورد استفاده قرار بدین. 

- برای نصب هر نرم افزار بسیار محتاطانه عمل نمایید. بهترین روش اینه که نرم افزارتون را با کد اصلی اون تهیه کنین . 

- برای جلوگیری از گرفتارشدن در دام بدافزارهای بک‌دور (Backdoor) ، قبل از دانلود و نصب اطمینان داشته باشین که نرم افزار مورد نظرتون حتماً متن باز (Open Source) باشه.

- برای انتخاب کیف پول باید یک نسخه پایدار سیستم عامل لینوکس را با یک نرم افزار متن باز کیف پول استفاده کنید. 

- مهم ترین نکته فراهم کردن امنیت فیزیکی دستگاه با مجهز کردن آن به یک رمز مناسب می باشد.  

13. استفاده از تلفن همراه

استفاده از تلفن همراه

یکی از مهمترین توصیه های مهم برای حفظ امنیت کار در بازار ارزهای دیجیتال؛ استفاده از موبایل یا تلفن همراه یکی دیگر از راه‌های ذخیره ارزهای دیجیتال هست. شاید با خودتان تصور کنید که امنیت رایانه از تلفن همراه بیشتر هستش، امروزه تلفن‌های همراهی که روت نشده اند ، از بیش تر رایانه ها امن‌تر هستن، زیرا هکرها نمی‌توانند خیلی روی سیستم عامل‌های موبایل مانور دهند. چنانچه قصد استفاده از تلفن همراه برای نگهداری کیف پولتان دارید؛ بهتر است از یک موبایل جداگانه برای ذخیره ارزهای دیجیتال خود استفاده کنید.

چنانچه بخواهید از تلفن همراهتان برای کیف پول رمز ارزهای خود استفاده کنید، به منظور امنیت ارزهای دیجیتال به نکات زیر توجه کنین.

- تنظیمات تلفن همراه خود را به تنظیمات کارخانه یعنی Reset Factory برگردانید و مطمئن شوید که تمام داده‌های آن پاکسازی شدن.

- فقط کیف پول مورد نظرتان را دانلود کنید و هیچ برنامه دیگه رو دانلود نکنین.

- برای امنیت بیشتر تلفن همراه خود را همیشه در حالت پرواز قرار دهید مگر وقتی که قصد انجام تراکنش رو داشته باشید. پیشنهاد می‌کنیم از یه  سیم کارت جداگانه برای این تلفن همراهتون استفاده کنین.

- برای امنیت هیچ گاه تلفن همراه خودتون رو به شبکه‌های وای فای عمومی متصل نکنید و فقط از اینترنت سیم کارت خودتون استفاده کنین.

- فقط وقتی از اینترنت استفاده کنین که قصد انجام تراکنش یا به روز رسانی نرم افزار رو داشته باشین.

- حتی الامکان از کیف پول‌هایی استفاده کنین که امکان امضای آفلاین تراکنش‌ها رو با استفاده از QR برای شما فراهم می‌کنن.

14. کیف پول های سخت افزاری؛ محافظ کلیدهای خصوصی شما هستن.

 کیف های پول انواع مختلفی دارند . هر کدوم از اون ها مزایا و معایبی دارن که تو مقاله های قبلی درمورد شون صحبت کردیم. بهترین گزینه برای نگهداری ارزهای دیجیتال کیف ‌پول‌های سخت افزاری و آفلاین هستش. تحت هیچ شرایطی هیچوقت کدهای بازگردانی کیف پول الکترونیکی Security Keyمثل کد 12 کلمه‌ای خود را در اختیار کسی قرار ندین و اون رو در جای امن نگهداری کنین. 

چه راهکارهایی برای محافظت از کلیدهای خصوصی پیشنهاد می کنید؟

احتمال دارد دستگاهی که رمز ارزهای خودتون رو  در آن نگهداری می‌کنید گم بشه یا آسیب ببینه، در ادامه راهکارهای مناسب برای قرار گیری در این شرایط رو بهتون معرفی می کنیم. 

۱. نسخه‌ های پشتیبان و نقش آن در امنیت ارزهای دیجیتال

۲. استفاده از صرافی‌ های متمرکز معتبر

۳. تامین امنیت حساب کاربری

۴. امنیت ارزهای دیجیتال و استفاده از کیف پول سرد و کیف های سخت افزاری

۵. از اینترنت امن استفاده کنید( اینترنت گوشی همراه مطمئن تر از رایانه هاست).

۶. به جای یه کیف از چند تا استفاده کنین و دارای هاتون رو تقسیم کنین. 

۷. امنیت ارزهای دیجیتال و ایمن سازی رایانه با بهترین ویروس یاب ها 

۸. رمز عبور خودتون رو به طور مرتب تغییر بدین 

۹. از حمله‌ های فیشینگ که توسط ایمیل ها و برنامه های تبلیغاتی صورت میگیره غافل نشین.

۱۰. نرم‌افزارهای خودتون رو به‌ روز نگه دارین

۱۱. حواستون به کلاهبردارهای یوتیوب باشه

۱۲. هیچوقت رو لینک‌ های ناشناس کلیک نکنین.

۱۳. آدرس صرافی مورد نظرتون رو دستی وارد کنین.

احتیاط و محافظه کاری به هنگام سرمایه گذاری از توصیه های مهم برای حفظ امنیت کار در بازار ارزهای دیجیتال هستش. سرمایه گذاری  تو بعضی از شرکت ها و استفاده از برخی پلتفرم های رایگان نه تنها هیچ سودی براتون نداره بلکه ممکن خسارات جبران ناپذیری براتون داشته باشه . در قسمت بعدی با بعضی از سرمایه گذاری های ناموفق شما رو آشنا می کنیم.

• شرکت در پلتفرم‌های رایگان

تحت هیچ شرایطی برای شرکت در ایردراپ ها و پلتفرم‌هایی که ارزدیجیتال رایگان ارائه میدن از کیف پول اصلی خودتون استفاده نکنین. بهتر هست یک کیف پول مجزا برای این نوع فعالیت‌ها داشته باشین و به هیچ عنوان پرداختی در این موارد نداشته باشین.

• سرمایه‌گذاری روی شت کوین ها

سرمایه‌گذاری روی شت کوین ها

مقدار بسیاری از شت کوین های ایجاد شده جنبه‌ کلاهبرداری دارند . شت کوین ها معمولاً تیم کاری نداشته و از هر نوع  برنامه‌ ریزی خاصی برای آینده بی بهره هستند. مطمئن باشید که سرمایه گذاری در شت کوین ریسک بزرگی است و به مهارت و تجربه زیادی احتیاج دارد. بهتر است زمانی وارد بازار شت کوین‌ها شوید که تجربه و دانش لازم در این زمینه را داشته باشید یا از یک مشاور خبره و  قوی کمک بگیرید.

• شرکت در گروه‌‌های پامپ PUMP

در تلگرام گروه هایی فعالیت می کنند که با صرف مقدار زیادی هزینه و جذب افراد کاربلد و خبره در قیمت ارزها تزلزل ایجاد می نمایند. و کنترل بازار رو در دست میگیرن. این افراد در یک ساعت مشخص برای مدت خیلی کمی، قیمت یک ارز دیجیتال مثل ارز شت کوین رو افزایش میدن. این گروه ها به تنظیمات ارز دیجیتال دسترسی داشته و تمام دارایی کاربران رو به یغما می برند و یا بسیار زیرکانه اقدام به خرید نموده و در بخش دیگری که سایر افراد ارزهای خود را به فروش میرسانند، شروع به فروش کرده و موجب کاهش قیمت و ضرر به دیگران می شوند.

• شرکت در پروژه‌های سرمایه‌گذاری هایپ 

به منظور سرمایه‌گذاری در وب سایت‌ها و پروژه‌هایی که طی مراحل مختلف؛ مبلغی رو بصورت ارزدیجیتال دریافت می‌کنن و سودهای بسیار کلانی رو بصورت روز انه و هفتگی یا ماهانه پرداخت میکنن؛ باید خیلی با احتیاط عمل کنین و خیلی محتاط باشین. در بسیاری از سایت‌هایی که کلاً کارشون کلاه‌برداری هستش پلن‌هایی با پرداخت‌های نجومی ارائه میشه. اگر چشمتون رو به سودهای وسوسه کننده ببندید، یه کم عاقلانه تر به مسئله سود دهی بی حساب و کتاب فکر کنین و منطقی به قضیه نگاه کنید پرداخت سودهای روزانه 4 تا 10 درصد و ماهانه 30 تا 100 برای بسیاری از اشخاص با نفوذ و ثروتمند و شرکت‌های بزرگ حرفه‌ای هم میسر نیستش. پس با دقت بیشتری این پروژه‌ها را بررسی کنین و بعداً تصمیم درست رو بگیرین تا پشیمون نشین. به طور کلی ما سرمایه‌گذاری در این موارد رو اصلاً توصیه نمی‌کنیم.

• عدم اطلاع رسانی میزان دارایی ارز دیجیتال به اطرافیان

طبق نظریه روان شناسان اگر موجودی زیادی داشته باشید باید احتیاط زیادی نیز بنمایید.( هرکه بامش بیش، برفش بیشتر) این کار می‌تواند خطرات جانی بسیاری برای شما به همراه داشته باشد. از ارائه هرگونه اطلاعات در مورد مقدار و تعداد دارایی های نقدی و غیر نقدی خود به دیگران جداً خودداری نمایید، آگاهی از موجودی کیف پولتان می تواند برای افراد زیادی وسوسه انگیز بوده؛ ممکن است این افراد بخواهند با طرح و نقشه قبلی افکار منفی خود را در مورد شما به اجرا بگذارند.

کلام آخر: 

برای انجام هرگونه خرید و فروش در بازار ارزهای دیجیتال، در ابتدا تحقیقات لازمه را انجام داده و پس از آن با حفظ آرامش و احتیاط و بدون شتاب زدگی عمل نمایید. 

موارد ذکر شده برای فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال را جدی گرفته و با حواس جمع و در نظر گرفتن موارد گفته شده و عمل به آنها می‌توانید سرمایه خود را حفظ کرده و از هرگونه ضرر احتمالی جلوگیری نمایید. اگر در این مورد تجربه‌ مفید و کاربردی نیز دارید حتما با ما به اشتراک بگذارید.


نظرات کاربران در مورد 14 توصیه مهم برای حفظ امنیت کار در بازار ارزهای دیجیتال
سوال امنیتی :7+99 = ?