توکن اجتماعی یا Social Token چیست؟ (معرفی توکن های اجتماعی)

1401/06/20
توکن اجتماعی یا Social Token چیست؟ (معرفی توکن های اجتماعی)


ما سعی می کنیم در مقاله توکن اجتماعی چیست؟ به بررسی معنی و مفهوم توکن های اجتماعی یا Social Token ها و معرفی توکن های اجتماعی بپردازیم. همونطور که می دونین امروزه یکی از راه های کسب درآمد، سرمایه گذاری در بازارهای مالی هست که توجه افراد زیادی رو به خودش جلب کره و افراد برای به دست اوردن سود زیاد، در این بازارها سرمایه گذاری می کنند. بازار ارزهای دیجیتال نیز یکی از این بازارهای مالی هست که افراد می تونن در این بازار روی ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کنند و سود زیادی به دست بیارن. البته بهتره بدونین که بازار ارزهای دیجیتال نیز مثل بقیه بازارهای مالی، ریسک زیادی داره و برای سرمایه گذاری در این بازار باید ریسک پذیر باشین.

همونطور که می دونین در چند سال گذشته تا کنون قیمت رمز ارزها بخاطر استقبال برای خرید ارز دیجیتال در بین کاربرا سراسر دنیا افزایش چشمگیری داشتن و همین موضوع باعث شد تا افراد زیادی پا به این بازار بذارن و سرمایه گذاری کنند. همچنین بهتره بدونین که در بازار ارزهای دیجیتال نیز مثل بقیه بازارهای مالی، اصطلاحات و مفاهیم زیادی وجود داره که باید برای وارد شدن به این بازار، با این مفاهیم و اصطلاحات اشنایی داشته باشین. توکن یکی از پر کاربردترین اصطلاحات بازار ارزهای دیجیتال هست که بیشتر مورد استفاده قرار می گیره. توکن برای اشاره به بسیاری از ارزهای دیجیتال در بازار استفاده میشه ولی به معنی هم معنی بودن اون با رمز ارز نیست.

توکن ها انواع مختلفی دارن که یکی از موارد، توکن اجتماعی یا Social Token هست. بهتره بدونین که در دنیای امروز درامد بسیاری از افراد، از طریق شبکه های اجتماعی به دست میاد. همچنین یکی از راه های کسب درامد از شبکه های اجتماعی استفاده از نوعی از ارزهای دیجیتال به عنوان توکن اجتماعی یا Social Token هست. در ادامه همراه باشین چون می خواهیم در مقاله توکن اجتماعی چیست؟ اطلاعاتی در مورد Social Token ها برای شما ارائه کنیم و به معرفی توکن های اجتماعی بپردازیم.

توکن(Token) چیست؟

توکن چیست؟

برای انکه بتونین مفهوم توکن های اجتماعی رو درک کنین، باید اطلاعاتی در مورد توکن ها داشته باشین. به همین منظور ما در این قسمت از مقاله توکن اجتماعی چیست؟ اطلاعاتی در مورد توکن ها برای شما ارائه می کنیم. توکن در شبکه بلاک چین به هر نوع دارایی گفته میشه که قابلیت مبادله و انتقالی دیجیتالی بین افراد رو داشته باشه. به عبارت دیگه اگه بخواهیم به زبان ساده تر بگیم، می تونیم بگیم توکن ارزشی به وجود میاره که یه سازمان ارائه داده. همچنین بهتره بدونین که توکن ها روی بلاک چین به وجود میان و بر اساس ویژگی هایی که دارن، هر کدوم در دسته بندی خاصی قرار می گیرن و هر کدوم کاربردهای خاص خودشون رو دارن.

بهتره بدونین که بلاک چین ارز دیجیتال اتریوم میزبان بیشتر توکن ها با ویژگی های مختلف و منحصر به فرد هست. همچنین ویژگی دیگه ای که در تعریف توکن باید بهش توجه کرد، بی نیازی به بلاک چین اختصاصی هست که نقطه تمایز اون با کوین نیز همین موضوع هست. در اصل میشه به کوین، توکن نیز گفته بشه ولی هر توکنی رو نمیشه کوین در نظر گرفت. علاوه بر این، توکن نوعی دارایی دیجیتال هست که قابلیت انتقال به بقیه و ذخیره ارزش در خودش رو داره. توکن ها قبل از اینکه در ارزهای دیجیتال به وجود بیان، در سیستم های کامپیوتری به عنوان یه نوع مجوز رمزنگاری شده نیز وجود داشتن.

نکته قابل توجه بعدی این هست که توکن های توسط شرکت های مختلف بر بستر بلاک چین به وجود میان و بهتره بدونین که هر توکن کاربرد خاص خودش رو داره و با توجه به این کاربرد، می تونه محبوبیت زیادی در بین کاربران به دست بیاره و همین محبوبیت نیز باعث میشه تا ارزش اون توکن بیشتر بشه. همچنین در فضای رمز ارزها، توکن به اون دسته از ارزهای دیجیتال گفته میشه که بلاک چین مخصوص به خودشون رو ندارن و از بلاک چین های دیگه برای ثبت تراکنش های خودشون استفاده می کنند.

توکن اجتماعی چیست؟

توکن اجتماعی چیست؟

الان که اطلاعاتی در مورد توکن ها به دست اوردین، نوبت به این رسیده تا در این قسمت از مقاله توکن اجتماعی چیست؟ به بررسی معنی و مفهوم توکن های اجتماعی بپردازیم. بهتره بدونین که توکن ها اجتماعی گروه جدیدی از توکن های فعال در حوزه بلاک چین و بازار ارزهای دیجیتال هستن. همچنین توکن های اجتماعی به تازگی مورد توجه قرار گرفتن و درست مثل وکن های بی همتا یا NFT که در زمان معرفی به عموم مردم، با استقبال زیادی روبرو شدن، این گروه از توکن ها نیز به دنبال خدماتی که به کاربران خود ارائه میدن، با استقبال خوبی مواجه شدن.

به عبارت دیگه توکن های اجتماعی یا Social Token ها نوع جدیدی از دارایی های دیجیتال هستن که ارزش خودشون رو از شهرت یه فرد، برند یا اجتماع به دست میارن. همچنین بهتره بدونین که ایده اصلی توکن اجتماعی این هست که افراد مشهور و هر کسی که بخشی از اقتصاد تولید کننده محتوای مختلف هست، بتونه یه دارایی دیجیتال شخصی به وجود بیاره تا هم درامد شخصی و هم سرمایه اجتماعی خودش رو افزایش بده. علاوه بر این، هدف اصلی توکن های اجتماعی، به وجود اوردن روش جدیدی برای نیرو بخشیدن به اقصاد تولید کننده های محتوا هست.

توکن های اجتماعی؛ توکن های کاربردی بسیار جالبی هستن که به تازکی محبوبیت زیادی در فضای رمز ارزها به دست اوردن و همچنین مفهوم توکن سازی رو به عموم مردم ارائه میدن. به عبارت دیگه توکن های اجتماعی با اعتبار یه فرد، برند یا هر جامعه ای پشتیبانی میشن و افراد می تونن اون ها رو به عنوان توکن های هواداری استفاده کنند که میشه برای خرید محتوای اضافی، کالاها یا فقط برای حمایت از جامعه مورد علاقه خود مورد استفاده قرار بگیرن. بنابراین وقتی کاربری روی توکن های اجتماعی سرمایه گذاری می کنه، انگار در یه جامعه سرمایه گذاری می کنه و به این امید هست که جامعه رشد کنه و با گذشت زمان سود بیشتری به دست بیاره.

کاربرد توکن ها اجتماعی:

توکن های اجتماعی کاربردهای زیادی دارن، به همین منظور ما در این بخش از مقاله توکن اجتماعی چیست؟ برخی از کاربردهای توکن های اجتماعی رو برای شما توضیح می دیم.

• کسب درآمد

توکن اجتماعی چیست؟

یکی از کاربردهای توکن های اجتماعی، کسب درآمد هست. حتما تاکنون بازی های Play To Earn رو شنیدین. همونطور که می دونین این بازی ها بستری رو برای کاربران به وجود اوردن که افراد می تونن در اون ها درآمد به دست بیارن. توکن های اجتماعی نیز مثل بازی های کریپتویی، مسیر جدید از کسب درآمد رو برای افراد و برندها به وجود میارن. روش پرداخت یکی از راه های کسب درآمد از توکن های اجتماعی هست. کسب درآمد از این طریق به این صورت هست که طرفداران برندها، افراد معروف و... می تونن از این توکن ها برای خرید لوازم جانبی مثل کلاه، پیراهن، محصولات ارایشی و.. استفاده کنند. همچنین این توکن ها می تونن به عنوان کوپن تخفیف نیز مورد استفده قرار بگیرن. مقاله معرفی 5 بازی آینده دار NFT در سال 2022 در این زمینه می تونه برای شما مفید باشه.

• افزایش اثر شبکه

یکی دیگه از کاربردهای توکن های اجتماعی، افزایش اثر شبکه هست. اثر شبکه یه مفهوم اقتصادی هست و زمانی اتفاق می افته که یه محصول با استفاده بیشتر مردم ارزشمند میشه. برای مثال دوج کوین نوعی توکن بی ارزش از نظر کاربرد و جذب ارزش هست، ولی با این جال توکن دوج کوین به کمک جامعه قوی که داره تونسته در دسته بندی ارزهای دیجیتال از نظر ارزش بازار در رتبه بسیار بالایی قرار بگیره که نشون دهنده تاثیر شبکه بر ارزشمندی و استفاده از میم کوین رو برای ما نشون میده. با توجه به مطالبی که گفتیم، توکن های اجتماعی می تونن روی شبکه اثر بذارن و اگه مزیت های زیادی داشته باشن، می تونن باعث بشن تا شبکه توسعه پیدا کنه.

راه های کسب درآمد از توکن های اجتماعی:

توکن اجتماعی چیست؟

همونطور که گفتیم، یکی از کاربردهای توکن های اجتماعی، کسب درآمد از این توکن هاست. به همین منظور ما در این قسمت از مقاله Social Token چیست؟ به بررسی و معرفی چند روش های کسب درآمد از طریق توکن های اجتماعی می پردازیم.

• روش پرداخت

یکی از روش های کسب درآمد از توکن های اجتماعی، استفاده از این توکن ها به عنوان روش پرداهت هست. به عبارتی رفداران و هواداران برندها، افراد معروف و چهره های مشهور و... می تونن از سوشال توکن ها برای خرید لوزام جامبی مثل کلاه، پیرهن، محصولات ارایشی و بهداشتی، سی دی اهنگ و... استفاده کنند. همچنین یکی دیگه از کاربردهای ستوکن ها اجتماعی، استفاده از اون ها به عنوان کارت های تخفیف در فرایند پرداخت هست

• انعطاف پذیری

یکی دیگه از روش های کسب درآمد از طریق توکن های اجتماعی، انعطاف پذیری این توکن هاست. به عبارتی سوشال توکن ها به افراد یا گروه هایی که قصد جمع اوری سرمایه دارن، اجازه میده تا به جای این که منتظر بمونن تا محصول هاشون فروخته بشه، تعدادی از توکن های اجتماعی خودشون رو بفروشن.

• حذف شخص ثالث

یکی دیگه از روش های کسب درآمد از توکن های اجتماعی، حذف اشخاص ثالث هست. به این ترتیب افراد یا گروه ها می تونن با استفاده از سوشال توکن ها، مستقیما از جامعه ای که به اون ها اعتماد دارن، سرمایه به دست بیارن. بهتره بدونین این جذب سرمایه بدون نیاز به شخص ثالث و واسطه ها انجام میشه.

افزایش اثر شبکه توسط سوشال توکن ها:

توکن اجتماعی چیست؟

همونطور که گفتیم، یکی دیگه از کاربردهای توکن های اجتماعی، افزایش اثر شبکه هست. به همین منظور در ادامه برخی از راه های افزایش اثر شبکه توسط سوشال توکن ها، برای شما توضیح می دیم.

• مقیاس پذیری

یکی از راه های افزایش اثر شبکه توسط سوشال توکن ها، مقیاس پذیری هست. به عبارتی داشتن یه توکن به این معنی هست که شما مالک سهمی در اون پروژه هستین. به این ترتیب زمانی که یه توکن رو می خریم، دوست داریم به رشد و توسعه اون کمک کنیم، چون هممون می دونیم که هر چه جامعه یه توکن بیشتر باشه، قیمت اون نیز افزایش پیدا می کنه و ما سود به دست میاریم.

• نمادگرایی

یکی دیگه از رواه های افزایش اثر شبکه توسط سوشال توکن ها، از طریق نمادگرایی هست. بهتره بدونین که Social Token ها از نظر روانی بسیار نمادین هستن و میشه به جای استفاده از پول به عنوان پاداش، از توکن های اجتماعی برای پاداش دادن و جایزه دادن استفاده کرد که باعث رشد و توسعه کلی شبکه میشه.

• انگیزه دادن رایگان

یکی از راه های افزایش اثر شبکه توسط سوشال توکن ها، انگیزه دادن رایگان هست. بهتره بدونین افراد در جامعه توکن ها وقتی کاری رو انجام میدن، این جامعه برای انگیزه دادن به کاربران خود، توکن هایی رو به صورت ایردراپ میده که باعث میشه کاربران انگیزه به دست بیارن که در اخر باعث میشه تا شبکه توسعه پیدا کنه.

علت های محبوبیت سوشال توکن ها:

توکن اجتماعی چیست؟

 در این قسمت از مقاله Social Token چیست؟ به بررسی علت های محبوبیت سوشال توکن ها می پردازیم. توکن های اجتماعی مفهوم جدیدی هست و بسیاری از تحلیلگران اقتصادی، از پتانسیل بالای این توکن ها نظر دادن که یکی از علت های محبوبیت سوشال توکن ها هست.تحلیلگران اعتقاد دارن همین حالا هم به دلیل استقبال مردم، این توکن ها مورد استقبال قرار گرفتن. به عبارتی چیزی که به خواسته مردم بالا بیاد، می تونه نیازهای اونها رو برطرف کنه و چیزی که نیازهای مردم رو برطرف کنه، مونگار میشه.

توکن های اجتماعی نوعی از رمز ارزها هستن که افراد مشهور یا برندهای مختلف می تونن از اون ها برای کسب درآمد هاشون استفده کنند که از این رو محبوبیت زیادی به دست میارن، چون توسط افراد مشهور به وجود میان. همچنین این توکن ها، مالکیت بیشتری رو برای تولید کننده های محتوا به وجود میارن.

علاوه بر این، سوشال توکن ها با همون روش ها و الگوریتم هایی که بیت کوین و اتریوم ساخته شدن، به وجود میان. Social Toekn ها مثل بقیه توکن ها فعال، در حوزه ارزهای دیجیتال بر روی شبکه بلاک چین به وجود میان که یکی از ویژگی های توکن های اجتماعی هست که باعث شده تا افراد زیادی در این توکن ها سرمایه گذاری کنند.

بهتره بدونین یکی از علت های محبوبیت سوشال توکن ها این هست که بر روی بستر بلاک چین اتریوم به وجود میان. همچنین همونطور که گفتیم، نویسنده ها، هنرمندان و... مدت ها بود که نمی دونستن از کارهای خودشون چجوری باید درامد به دست بیارن. اون ها در حال حاضر از پلتفرم های مثل یوتیوب، اسپاتیفای و... استفاده می کنند که حدود 10 تا 20 درصد از درامدشون رو به عنوان کارمزد به دست میارن.

در نتیجه طرفداران فرصت های محدودی برای سهیم شدن در رشد این فضا داشتن. همچنین طرفداران با در اختیار داشتن بخش نمادینی از این خلق محتوا، می تونن به محتوای خصوصی دسترسی داشته و برای تاثیرگذاری بر کار تولید کننده محتوا رای بدن.

مزایای توکن ها اجتماعی:

مزایای توکن ها اجتماعی:توکن های اجتماعی مزیت های زیادی دارن و همین موضوع باعث شده تا این توکن ها محبوبیت زیادی به دست بیارن. یکی از مزایای توکن ها اجتماعی، بیشتر شدن توانایی تشویق و جذب کاربر هست. همچنین پیشنهاد دادن توکن اجتماعی به جای چند امتیاز بی ارزش، میتونه باعث بشه تا کاربران زیادی به سمت ارائه دهنده اون توکن جذب بشن.

از اونجایی که توکن های اجتماعی بر روی بستر شبکه های بلاک چینی وجود دارن، امکان تقلب و دستکاری در ارزش و تعداد این توکن ها، وجود نداره. این مسئله نیز باعث شده تا افراد سودجود به سراغ این توکن ها نیان و فضای توکن های اجتماعی، خالی از کلاهبرداری بشه. همین موضوع نیز باعث شده تا افراد بیشتری به این توکن ها اعتماد کرده و این توکن ها رو بخرن. همچنین نکته قابل توجه و یکی از مزایای توکن ها اجتماعی این هست که طرفداران می تونن از توکن های اجتماعی برای سرمایه گذاری نیز استفاده کنند، هر چند این کار ریسک زیادی داره و برای سرمایه گذاری در سوشال توکن ها باید ریسک پذیر باشین.

یکی دیگه از مزایای توکن ها اجتماعی، پر طرفداران بودن اون هاست. با اینکه زمان زیادی از معرفی و انتشار اولین توکن های اجتماعی نمی گذره، ولی این توکن ها تونستن جایگاه و رتبه بالا و خوبی رو در بین سرمایه گذاران و معامله گران و همچنین افراد فعال در کسب و کارهای مختلف به دست بیارن. به این ترتیب میشه جایگاه خوبی رو برای سوشال توکن ها تصور کرد، چون در سال 2021 برای توکن های NFT نیز این اتفاق افتاد و تونستن محبوبیت زیادی به دست بیارن و سودهای زیادی به کاربران و سرمایه گذاران خودشون دادن. مقاله NFT چیست؟ رو برای اشنایی با NFT ها مطالعه کنین.

انواع توکن های اجتماعی:

 توکن ها اجتماعیتوکن های اجتماعی به 3 دسته تقسیم بندی میشن، توکن های اجتماعی، توکن های شخصی و توکن های کامیونیتی. به هیمن منظور ما در این قسمت از مقاله Social Token چیست؟ به معرفی این سه دسته می پردازیم.

• توکن های پلتفرم های اجتماعی

یکی از انواع سوشال توکن ها، توکن های پلتفرم های اجتماعی هست. بهتره بدونین که پلتفرم هایی وجود دارن که امکان ایجاد و معامله سوشال توکن ها رو برای کاربران به وجود میارن. این پلتفرم ها برای اینکه بتونن کاربران زیادی به سمت خودشون جذب کنن، توکن های اجتماعی رو عرضه کردن و افراد با این توکن ها تشویق میشن تا در این پلتفرم ها عضو بشن و سهمی در توسعه پلتفرم داشته باشن.

• توکن های کامیونیتی

یکی دیگه از انواع سوشال توکن ها، توکن های کامیونیتی هست. بهتره بدونین که توکن های کامیونیتی نشون دهنده تعلق به یه گروه یا انجمن هست و کاربران برای شرکت در این گروه ها یا کامیونیتی ها و برخوردار شدن از مزیت های این گروه ها باید این توکن ها رو در اختیار داشته باشن.

• توکن های شخصی

یکی دیگه از انواع سوشال توکن ها، توکن های شخصی هست. این مدل از توکن های اجتماعی مخصوص یه نفر هستن و طرفداران این افراد می تونن این توکن ها رو بخرن و از امکاناتی که فرد سازنده در اختیار اون ها قرار میده استفاده کنند.

توکن های پلتفرم های اجتماعی:

مزایای توکن ها اجتماعی:

همونطور که گفتیم، یکی از انواع سوشال توکن ها، توکن های پلتفرم های اجتماعی هست. به همین منظور در این قسمت از مقاله سوشال توکن چیست؟ به بررسی توکن های پلتفرم های اجتماعی می پردازیم.

پلتفرم Whale

یکی از توکن های پلتفرم های اجتماعی، توکن Whale هست. بهتره بدونین که پلتفرم ویل یکی از پلتفرم هایی هست که افراد می تونن با خریدن توکن های این پلتفرم، در این پلتفرم عضو بشن و از خدماتش استفاده کنند. همچنین کابران این امکان رو دارن تا در این پلتفرم، اقدام به کسب درآمد بکنند. علاوه بر این، پلتفرم Whale در سال 2020 توسط شخصی که علاقه زیادی به NFT داره به اسم ویل شارک راه اندازی و تاسیس شد. این شخص به صورت ناشناس فعالیت می کنه. نکته قابل توجه این هست که پلتفرم Whale تلاش می کنه تا با جمع کردن افراد علاقه مند به توکن های NFt، به یه سازمان فعال NFT محور تبدیل بشه.

پلتفرم Rally

یکی از توکن های پلتفرم های اجتماعی، توکن Rally هست که توسط پلتفرم Rally راه اندازی شده. همچنین بهتره بدونین که پلتفرم Rally به کاربران این امکان رو میده تا توکن های اجتماعی خودشون رو به وجود بیارن و در عین حال خریداران نیز می تونن این توکن ها رو با کمترین کارمزد در این پلتفرم بخرن و بفروشن.

علاوه بر این، یکی از نقاط قوت این پلتفرم، استفاده اسان برای همه کاربران متخصص و غیر متخصص در زمینه بازار ارزهای دیجیتال هست که باعث شده تا این پلتفرم محبوبیت زیادی به دست بیاره.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله سوشال توکن چیست؟ اطلاعاتی در مورد توکن های اجتماعی برای شما ارائه کنیم. همونطور که گفتیم، توکن های اجتماعی یا Social Token ها نوع جدیدی از دارایی های دیجیتال هستن که ارزش خودشون رو از شهرت یه فرد، برند یا اجتماع به دست میارن. همچنین در این مقاله برخی از مزیت ها و کاربردهای توکن های اجتماعی رو برای شما توضیح دادیم. شما نیز می تونین برای انکه روی توکن های اجتماعی سرمایه گذاری کنین، پلتفرم هایی که توکن اجتماعی عرضه می کنند رو پیدا کنین و روی این توکن ها سرمایه گذاری کنین. بخش مقلات صرافی ارز دیجیتال ایران بایننس را دنبال کنید و اطلاعات تخصصی مورد نیاز خود را در بازار ارزهای دیجیتال بدست بیارید.


نظرات کاربران در مورد توکن اجتماعی یا Social Token چیست؟ (معرفی توکن های اجتماعی)
سوال امنیتی :3+40 = ?