توکن سوزی چیست و چه تاثیری بر قیمت ارزهای دیجیتال دارد؟

1401/06/19

ما سعی می کنیم در مقاله توکن سوزی چیست و چه تاثیری بر قیمت ارزهای دیجیتال دارد؟ به ارائه توضیحاتی در رابطه با توکن سوزی و دلایل توکن سوزی بپردازیم. توکن سوزی به معنای از بین بردن دائمی توکن هست. از اونجایی که برای دسترسی به سکه ها در یک آدرس مشخص به یک کلید خصوصی نیاز هست، این بدان معناست که هیچ کس به سکه های موجود در این کیف پول دسترسی نخواهد داشت. به طور خلاصه، سوزاندن توکن معادل دیجیتالی ذخیره کردن یک تن پول در گاوصندوق و قفل کردن اون بدون دونستن کد دسترسی هست. شما می تونین سوزاندن توکن رو به عنوان نسخه رمزنگاری یک خرید برگشتی در نظر بگیرین.

برای مثال در سال 2021 اتریوم 1.3 میلیون اتریوم رو از گردش شبکه خرید و سوزاند. هدف از سوزاندن و سایر موارد مشابه که به عنوان بخشی از ارتقا پروتکل انجام شد، تبدیل ETH به یک ارز ضد تورم هست. به عبارت دیگه، برای اطمینان از اینکه توکن‌های اتریوم می‌تونن با کاهش عرضه، ذخیره‌سازی مؤثری از ارزش و حتی افزایش ارزش در طول زمان باشن. 

Olympus DAO: استیبل کوین‌ها بخش ضروری اکوسیستم رمزنگاری و دی‌فای هستن و رسانه‌ای رو برای تسویه حساب و HODLing فراهم می‌کنن که از نوسانات سکه‌ها و توکن‌های معمولی محافظت میشه. اما این مستلزم مصالحه هست. پایداری استیبل کوین‌ها ناشی از استفاده از یک ذخیره مرکزی هست که در برابر مقررات، سوء مدیریت و خطا آسیب‌پذیر هست که همه چیزهایی هستن که کریپتو باید حل کنه. استیبل کوین های الگوریتمی با ایجاد سکه های با ارزش پایدار از طریق کنترل عرضه به دنبال غلبه بر این موضوع هستن.

یکی از نمونه‌های خوب این موضوع، Olympus DAO هست. OHM که ارز بومی اون توسط الگوریتمی مدیریت میشه که عرضه OHM در گردش رو برای کنترل ارزش توکن تنظیم میکنه. اگه قیمت OHM به زیر یک نقطه خاص(مقدار 1 DAI) کاهش یابد، الگوریتم به طور خودکار بخشی از عرضه خودش رو می سوزاند تا برابری قیمت با DAI حفظ بشه.

برعکس، اگه قیمت از این سطح فراتر بره، توکن‌های جدیدی ساخته میشن و برای تثبیت ارزش توکن به عرضه اضافه میشن. این فرآیند rebasing نامیده میشه و پایه و اساس مجموعه ای از نوآوری های استیبل کوین در DeFi 2.0 هست. در ادانه مقاله توکن سوزی چیست و چه تاثیری بر قیمت ارزهای دیجیتال دارد؟ به ارائه توضیحاتی بیشتری در رابطه با توکن سوزی خدمت تون ارائه می کنیم. 

مقاله پیشنهادی: انواع ارز های دیجیتال کدامند؟

توکن چیست؟

توکن سوزی چیست و چه تاثیری بر قیمت ارزهای دیجیتال دارد؟

اصطلاح توکن های رمز ارز به یک ارز دیجیتال مجازی خاص یا نحوه نامگذاری ارزهای دیجیتال اشاره داره. این توکن‌ها دارایی‌ها یا ابزارهای قابل تعویض و قابل مبادله رو نشون میدن که در بلاکچین‌های خودشون قرار دارن. توکن‌های رمزنگاری اغلب برای جمع‌آوری سرمایه برای فروش جمعی استفاده میشن، اما می‌تونن جایگزینی برای چیزهای دیگه هم باشن. این توکن‌ها معمولا از طریق فرآیند استاندارد عرضه اولیه سکه(ICO) ایجاد میشن، توزیع میشن، فروخته میشن و به گردش در میان که شامل یک تمرین سرمایه‌گذاری جمعی برای تامین مالی توسعه پروژه هست. 

توکن های رمزنگاری، توکن های ارز دیجیتال هستن. ارزهای رمزنگاری شده یا ارزهای مجازی به این توکن‌ها تقسیم میشن که روی بلاک چین‌های خودشون قرار دارن. بلاک چین ها پایگاه های اطلاعاتی خاصی هستن که اطلاعات رو در بلوک هایی ذخیره میکنن که سپس به هم متصل میشن. این به این معنی هست که توکن های رمزنگاری که دارایی های رمزنگاری نیز نامیده میشن، یک واحد ارزش مشخص رو نشان میدن.

نحوه کار توکن های کریپتوکارنسی:

به الگوریتم‌های رمزگذاری و تکنیک‌های رمزنگاری مختلف اشاره داره که از این ورودی‌ها محافظت میکنن، مانند رمزگذاری منحنی بیضی، جفت‌های کلید عمومی-خصوصی، و توابع هش. از طرف دیگه، ارزهای رمزنگاری شده، سیستم‌هایی هستن که امکان پرداخت‌های امن آنلاین رو فراهم میکنن که به صورت توکن‌های مجازی تعریف میشن. این توکن ها با ورودی های دفتر داخلی سیستم نشون داده میشن. 

این دارایی‌های رمزنگاری اغلب به‌عنوان واحدهای تراکنش در بلاک‌چین‌ها عمل میکنن که با استفاده از قالب‌های استاندارد مانند شبکه اتریوم ایجاد میشن، که به کاربر اجازه میده توکن ایجاد کنه. چنین بلاک چین‌هایی بر روی مفهوم قراردادهای هوشمند یا برنامه‌های غیرمتمرکز کار می‌کنن، که در اون کد قابل برنامه‌ریزی و خود اجرا برای پردازش و مدیریت تراکنش‌های مختلفی که روی بلاک‌چین اتفاق می‌افته، استفاده میشه. 

در ادامه به ارائه توضیحات بیشتری درباره توکن سوزی خدمتتون ارائه می کنیم تا آموزش کاملی رو دریافت کنین.

توکن سوزی چیست؟

توکن سوزی چیست و چه تاثیری بر قیمت ارزهای دیجیتال دارد؟

سوزاندن توکن فرآیندی هست که در اون کاربران می‌تونن توکن‌ها(که سکه نیز نامیده میشن) رو از گردش خارج کنن که باعث کاهش تعداد سکه‌های در حال استفاده میشه. توکن ها به آدرس کیف پولی ارسال میشن که برای تراکنش های دیگه ای غیر از دریافت سکه ها قابل استفاده نیست. کیف پول خارج از شبکه هست و دیگه نمی توان از توکن ها استفاده کرد.

فرایند توکن سوزی چگونه کار می کند؟

برای پاسخ به سوال فرایند توکن سوزی چگونه کار می کند؟ می تونیم اینطوری توضیح بدیم که به کاربران کریپتوکارنسی آدرسی اختصاص داده میشه که برای ارسال و دریافت سکه استفاده میشه. همون طور که در مقدمه مقاله توکن سوزی چیست و چه تاثیری بر قیمت ارزهای دیجیتال دارد؟ بیان کردیم، می تونین آدرس رو مثل یک آدرس ایمیل در نظر بگیرین.

می تونین از اون آدرس ایمیل در هر جایی که بهش دسترسی دارین ایمیل ارسال و دریافت کنین. یک آدرس ارز دیجیتال مشابه معرف شما هست که شبکه ارز دیجیتال اون آدرس رو به عنوان دارایی یا معرف شما می شناسه و از اون آدرس برای تراکنش ها استفاده می کنه. به عبارتی این آدرس کیف پول شماست.

زمانی که یک سکه به آدرس کیف پولی ارسال میشه که فقط می تونه کوین دریافت کنه، توکن «سوخته» میشه. به این آدرس ها آدرس های «خورنده» یا «سوزنده» هم گفته میشه. کیف پول‌های ارزهای دیجیتال دارای کلیدهای خصوصی هستن که به شما این امکان رو میدن به رمزی که در اون ذخیره کردین، دسترسی داشته باشین. با این حال، آدرس های رایتر کلید خصوصی ندارن، به این معنی که توکن ها برای همیشه از بین رفتن. 

هدف از سوزاندن توکن چیست؟

توسعه دهندگان ارزهای دیجیتال، توکن‌ ها رو می سوزونن تا ارزش توکن‌ هایی رو که در گردش باقی می مونن، افزایش بدن. در حقیقت این خیلی به‌ اون چیزی که در حوزه نفت اتفاق می‌ افته بی شباهت نیست. چنانچه قیمت هر بشکه نفت خام به علت اشباع در عرضه کاهش یابد و تقاضا به نسبت بالا نباشه، کشورهای تولیدکننده نفت عرضه رو کاهش خواهند داد تا قیمت‌ ها مجددا افزایش پیدا کنه.

همان پویایی عرضه و تقاضا در پشت فرآیند نقش داره. این امکان نیز وجود داره که حتی پیش از راه‌ اندازی یک شبکه، سوزاندن توکن اجرا بشه. بعضی از توسعه‌ دهندگان بر این باورند که در پایان عرضه اولیه سکه، ارزهای دیجیتال باقی موندن و فروخته نشدن رو از بین ببرن.

گواه Proof of burn یا اثبات سوزاندن:

توکن سوزی چیست و چه تاثیری بر قیمت ارزهای دیجیتال دارد؟

اثبات سوختن (PoB) یکی از چندین الگوریتم مکانیزم اجماع هست. مکانیسم اثبات سوختن مبتنی بر تخریب توکن‌های کاربران برای به دست آوردن حقوق استخراج هست. به عبارت دیگه اثبات سوزاندن (POB) یکی از چندین الگوریتم سازوکار توافقی هست که توسط یک شبکه بلاکچین پیاده‌سازی شده تا اطمینان حاصل بشه که تمام نودهای شرکت‌کننده درباره وضعیت واقعی و معتبر شبکه بلاکچین به توافق می رسن. اغلب از سازوکار اثبات سوزاندن به عنوان الگوریتم اثبات کار بدون اتلاف انرژی یاد میشه.

مکانیزم اجماع مجموعه‌ای از پروتکل‌ها هست که از اعتبارسنجی‌های متعدد برای توافق در مورد معتبر بودن یک تراکنش استفاده می‌کنن. اثبات سوزاندن بر اساس اصل اجازه دادن به ماینرها برای سوزاندن توکن های ارز مجازی عمل میکنه،سپس به اونها حق نوشتن بلوک به نسبت سکه های سوخته داده میشه. برای سوزاندن سکه ها، ماینرها اونها رو به آدرس مشعل ارسال میکنن. 

این فرآیند منابع زیادی رو مصرف نمی کنه. (به غیر از انرژی که برای استخراج سکه ها قبل از سوزاندن اون ها استفاده میشه و تضمین می کنه که شبکه فعال و چابک باقی می مونه. بسته به اجرا، شما مجاز به سوزاندن ارز بومی یا ارز یک زنجیره جایگزین، مانند بیت کوین هستین. در ازای اون، جایزه ای در رمز ارز بومی بلاک چین دریافت می کنین. می تونین تراکنش هایی رو به شبکه ارسال کنین که کوین های شما رو بسوزونه.

سایر شرکت‌کنندگان می‌تونن در بالای بلوک شما استخراج/رایت کنن، و همچنین می‌تونین تراکنش‌های سایر شرکت‌کنندگان رو برای اضافه کردن اون ها به بلوک خودتون بگیرین. اساسا، تمام این فعالیت‌های سوزاننده، شبکه رو چابک نگه می‌داره و شرکت‌کنندگان برای فعالیت‌های خودشون (هم سوزاندن سکه‌های خودشون و هم سکه‌های دیگران) پاداش دریافت می‌کنن.

در عمل، برای سوزاندن بخشی از کوین یا توکن در گردش داخل شبکه، از مدل‌های PoB زیر استفاده میشه.

• نابودی کوین‌های بومی برای حقوق استخراج

قبل از این که یه کاربر بتونه به عنوان یک استخراج‌کننده ایفای نقش کنه، می‌بایست بخشی از توکن‌ها رو نابود کنه.

• نابودی بیت کوین‌ها برای ایجاد کوین‌های بومی جدید

برخی بلاک‌ چین‌ها، به منظور به دست آوردن مقدار متناظر سکه دیجیتال، متکی بر از بین بردن تعدادی بیت کوین هستن. این روش ارزش بالاتری به رمز ارز جدید میده، چرا که ارزش متناظر در دسترس هست.

• تعادل سوزاندن و استخراج

روش آخر، از بین بردن سکه‌های بومی برای به دست آوردن حقوق هست. از این مدل بیشتر در شبکه‌های مبتنی بر اثبات سهام، که از استیکینگ برای رسیدن به اجماع بهره می‌برن، استفاده میشه. با این روش، توسعه‌دهندگان با تورم شدید ارز مقابله خواهند کرد. حقوق برای بهره بردن از سرویس‌ها باید رد و بدل بشن، به طوری که موجودی با وجود استیکینگ کاهش پیدا می‌کنه.

دلایل توکن سوزی کدامند؟

در این پارت از مقاله توکن سوزی چیست و چه تاثیری بر قیمت ارزهای دیجیتال دارد؟ به بررسی دلایل عملی برای سوزاندن کوین ها می پردازیم که ممکنه برای افراد زیادی این دلایل قابل اهمیت باشه.

• سوزاندن عمدی برای افزایش ارزش

یکی از دلایل توکن سوزی، سوزوندن عمدی برای افزایش ارزش و قیمت ارز دیجیتال هست. شرکت های سهامی عام برای کاهش تعداد سهام در گردش، سهام رو بازخرید می کنن. به طور کلی، این عمل به منظور افزایش ارزش سهام و در عین حال افزایش عملکرد مالی شرکت هست. متاسفانه، همیشه اونطور که در نظر گرفته شده کار نمی کنه و گاهی اوقات نتیجه معکوس داره. سهام همچنین به عنوان یک روش کنترل بازخرید میشه. شرکت ها می تونن از این تاکتیک برای جلوگیری از تصرف خصمانه استفاده کنن.(عمل خرید سهام برای به دست آوردن اکثریت و در نتیجه مالکیت شرکت.)

 هنوز هیچ مدرکی مبنی بر اینکه سوزاندن توکن های ارز دیجیتال ارزش اون ارز دیجیتال خاص رو افزایش میده وجود نداره. این اقدام می‌تونه بر احساسات سرمایه‌گذار و کاربر تاثیر بذاره که تاثیر بیشتری بر افزایش و کاهش قیمت‌ها داره. تصور میشه که توکن ها برای دستیابی به نتایج مشابه سوزانده میشن. با کاهش تعداد سکه‌های موجود، نهادهایی که سوزاندن رو انجام میدن امیدوارن که توکن‌ها رو با ارزش‌تر و کمتر قابل دست‌یابی کنن. برای کنترل عرضه سکه و حفظ یا افزایش ارزش دارایی‌های خودشون تلاش می‌کنن. برخی از توسعه دهندگان ارزهای دیجیتال برای انجام این وظایف عمدا توکن ها رو می سوزانن.

• جلوگیری از حملات اسپم‌

توکن سوزی چیست و چه تاثیری بر قیمت ارزهای دیجیتال دارد؟

از دلایل توکن سوزی، جلوگیری ازحملات اسپم به ارزهای دیجیتال هست. تمام ارزهای دیجیتال به نحوی در معرض تهدیدهای امنیت سایبری قرار دارن، حملاتی که هدف اونها مسدود‌کردن شبکه و جلوگیری ازتراکنش‌ها ارزهای دیجیتال هست.این مرحله‌ای هست که توسعه‌دهندگان یک ارز دیجیتال با سوزاندن توکن‌ها میزان تراکنش‌های کلی رو به تعداد قابل‌کنترل کاهش داده و شبکه رو ازحملات اسپم محافظت می‌کنن.

• تعهد طولانی مدت نسبت به پروژه

یکی دیگه از دلایل توکن سوزی، تعهد طولانی نسبت به پروژه هست. سرمایه گذاران می‌تونن چنین عملکردی رو به عنوان یک سیگنال مثبت از طرف توسعه‌دهندگان تفسیر کنن. همه پروژه‌ها سعی در ایجاد حداکثر ارزش افزوده برای سرمایه گذاران و کاربران دارن.

به وسیله سوزاندن کوین و توکن در یک شبکه به شکلی پایدار، بسیاری از مشکلات رو می‌توان در کنار بالا بردن ارزش، حل کرد. تعدادی از پروژه‌ها، قسمتی از دارایی‌های در گردش رو با هدف خارج کردن پایدار اون‌ها از بازار خریداری می‌کنن. اون ‌ها در نتیجه، ارزش تولید شده رو افزایش خواهند داد.

• سوزاندن برای ارتقای تعادل معدن

یکی دیگه از دلایل توکن سوزی، سوزوندن برای ارتقای تعادل معدن هست. برای جلوگیری از احتمال مزایای غیرمنصفانه برای پذیرندگان اولیه، سیستم PoB مکانیزمی رو اجرا کرده که سوزاندن دوره‌ای سکه‌های رمزنگاری رو برای حفظ تعادل بین کاربران اولیه استخراج و کاربران جدید ترویج می‌کنه. سرعت ایجاد سکه ها از طریق PoW هر بار که یک بلوک جدید استخراج میشه کاهش می یابد.

این امر باعث ترویج فعالیت منظم معدنچیان میشه. به جای استخراج یک سکه در ابتدای استخراج، ماینرها باید سکه های اولیه خودشون رو بسوزانند و سکه های جدید استخراج کنند. از اونجایی که ماینینگ اثبات کار جدید، استخراج سکه های جدید رو با تولید بیشتر سخت تر می کنه، برای سرمایه گذاران اولیه یا سرمایه گذارانی که بودجه خوبی دارن با مزارع استخراج بزرگ حفظ اکثریت سکه ها دشوارتر میشه.

چرا شرکت ها ارزهای دیجیتال را می سوزانند؟

توکن سوزی چیست و چه تاثیری بر قیمت ارزهای دیجیتال دارد؟

این توسعه دهندگان هستن که توکن ها رو می سوزانند. این باعث کاهش عرضه میشه که از نظر تئوری باعث افزایش قیمت ارز و سود سرمایه گذاران میشه. سرمایه گذاری در ارزهای رمزنگاری شده و سایر پیشنهادات اولیه سکه(ICO) بسیار پرخطر و گمانه زنی هست.از اونجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد هست، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت کرد.

انواع  توکن سوزی در حوزه ارز دیجیتال کدامند؟

جالب اینجاست که بدونین بازار کریپتوکارنسی ها شامل ارزهای دیجیتال زیادی هست که هر کدوم از این رمز ارزها دارای ویژگی ها و کاربردهای خاص خودشون هستن. همچنین پروژه های رمزنگاری شده موجود در این بازار توکن سوزی انجام میدن. به همین منظور ما سعی می کنیم در این قسمت از مقاله، انواع توکن سوزی در حوزه ارز دیجیتال رو برای شما معرفی و مورد بررسی قرار بدیم.

• توکن سوزی بایننس کوین

یکی از انواع توکن سوزی در حوزه ارز دیجیتال، توکن سوزی بایننس کوین هست. بایننس کوین رمزارز بومی صرافی بایننس، بزرگترین صرافی ارز دیجیتال جهان هست. بایننس پس از عرضه این ارز دیجیتال متعهد شد تا نیمی از واحد‌های اون رو به مرور بسوزونه و از گردش خارج کنه. در همین راستا، بر اساس حجم معاملاتی صورت گرفته در این صرافی به صورت فصلی بخشی از توکن‌های BNB سوزانده میشه. به گفته بایننس، توکن سوزی بایننس کوین تا رسیدن تعداد توکن‌ها به یکصد میلیون واحد ادامه خواهد یافت.

• توکن سوزی استلار

یکی دیگه از انواع توکن سوزی در حوزه ارز دیجیتال، توکن سوزی استلار هست. استلار هم شرکت دیجیتالی دیگه هست که یکی از بزرگترین توکن سوزی‌ های تاریخ ارزهای دیجیتال رو در سال 2019 در دستور کار خودش قرار داد. به گزارش کوین‌ تلگراف این شرکت 55 میلیون استلار رو برای افزایش قیمت این توکن سوزاند. این حجم از توکن استلار در اون زمان 4.7 میلیارد دلار ارزش داشت که عدد قابل توجهی هست.

• توکن سوزی ریپل 

یکی دیگه از انواع توکن سوزی در حوزه ارز دیجیتال، توکن رمزنگاری شده ریپل هست. ریپل یکی از حوزه ارزهای دیجیتال، فعالیت سوزاندن توکن رو برای توکن اصلی خودش یعنی XRP به روش دیگه ای انجام میده. ریپل هزینه تراکنش‌ های XRP رو به جایی پرداخت نکرده و اون ها رو نابود می‌ کنه. در نتیجه با گذشت زمان به صورت تدریجی XRP های در گردش کاهش پیدا کرده و قیمت ثبات پیدا خواهد کرد.

• توکن سوزی شیبا

شیبا یکی دیگه از ارزهای دیجیتالی هست که به نوعی از فرآیند توکن سوزی استفاده می‌کنه. توسعه دهندگان شیبا پس از عرضه این توکن نیمی از گردش اون رو به کیف پول ویتالیک بوترین خالق اتریوم منتقل کردن و بوترین نیز چندی پیش اون ها رو به کیف پولی غیرقابل دسترس فرستاد و به نوعی به توکن سوزی کمک کرد.

تاثیر توکن سوزی بر قیمت ارزهای دیجیتال چیست؟

توکن سوزی چیست و چه تاثیری بر قیمت ارزهای دیجیتال دارد؟

همونطور که گفتیم، فرایند توکن سوزی دلایل مختلفی داره که تیم توسعه دهنده ارزهای دیجیتال زمان بندی مشخصی برای توکن سوزی رمز ارزهای خودشون اعلام می کنند. همچنین توکن سوزی تاثیرات زیادی بر قیمت ارزهای دیجیتال می ذاره و شما می تونین سود به دست بیارین. به همین منظور ما سعی می کنیم در این قسمت، به بررسی تاثیر توکن سوزی بر قیمت ارزهای دیجیتال بپردازیم.

• تورم یه تاثیر توکن سوزی بر قیمت ارزهای دیجیتال هست که باید مورد توجه قرار بگیره زمانی‌که عرضه یک کوین کاهش پیدا کنه و از طرفی تقاضا برای کوین ثابت بمونه و یا افزایش پیدا کنه، قیمت بالا میره. به این صورت سوزاندن کوین‌ها با کاهش عرضه اون کوین به افزایش قیمت کمک می‌کنه.

• اصلاح اشتباهات پروژه ها دلیل دیگه هست که بر قیمت ارزهای دیجیتال در توکن سوزی تاثیر می ذاره. به طور مثال، شرکت تتر یکبار به صورت تصادفی 5 میلیارد دلار تتر ایجاد کرد که این توکن‌ها به منظور جلوگیری از ایجاد بی‌ثابتی و برقرار تساوی قیمت یک تتر با دلار می‌بایست سوزانده می‌شدن.

• تشویق دارندگان توکن ها از دلایل دیگه ای هست که بر قیمت ارزهای دیجیتال در توکن سوزی تاثیر گذاره. زمانی‌که قیمت یک کوین بالاتر میره، دارندگان اون بیشتر برای نگه داشتن توکن تشویق میشن. به منظور دستیابی به این هدف صرافی‌های ارز دیجیتالی مانند بایننس،شیبا و هوبی، به صورت دوره‌ای توکن سوزی رو برای کوین شبکه خودشون انجام میدن.

مقاله پیشنهادی: توکن اجتماعی یا Social Token چیست؟

نتیجه و جمع بندی:

تلاش کردیم در مقاله توکن سوزی چیست و چه تاثیری بر قیمت ارزهای دیجیتال دارد؟ توضیحات کاملی در مورد توکن سوزی، دلایل و اهمیت توکن سوزی و علل تاثیر توکن سوزی بر قیمت ارزهای دیجیتال و... خدمت تون ارائه کنیم. همون طور که گفتیم سوزاندن توکن یک ارز دیجیتال به عمل ارسال یک رمز به حسابی اشاره داره که فقط می تونه اون ها رو دریافت کنه.

نکته اصلی در فرایند توکن سوزی این هست که پروژه‌های ارز دیجیتال به منظور حفظ ارزش توکن‌ خودشون، دست به سوزاندن و از بین بردن حجم معینی از اون می‌کنن و به این ترتیب، توکن سوزی می‌تونه به عنوان یک ابزار ضد تورم عمل کنه. به طور کلی توکن سوزی با اهداف مختلفی انجام میشه که به بررسی برخی از اون ها پرداختیم و این فرایند نه تنها به سود کاربران بلکه به نفع توسعه‌دهندگان خود رمز ارز هم هست.


نظرات کاربران در مورد توکن سوزی چیست و چه تاثیری بر قیمت ارزهای دیجیتال دارد؟
سوال امنیتی :8+42 = ?