خرید و فروش پلکانی چیست؟

1401/06/12

 


خرید و فروش پلکانی چیست؟خرید و فروش پله ای یا پلکانی روش بسیاری از سرمایه گذاران بزرگ در بازارهای مالی از جمله بازار ارز دیجیتال هستش. در واقع این نوع خرید و فروش، راه نجات از ضررهای سنگین در بازار نزولی و کسب بیشترین سود در بازار صعودی به حساب میاد. خرید و فروش پلکانی برای کاهش استرس در سرمایه گذاری، کاهش ریسک معاملاتی و ... مورد استفاده ی معامله گران قرار می گیره.
 
از تفاوت های شاخص بین تریدرهای مبتدی و یا تریدرهای زیادی که تنها یک یا چند بار وارد معاملات شدن و پس از قبول ضرر، برای همیشه از بازار خداحافظی کردن با تریدرهایی که در بازار می مونن و حرفه ای کارشونو ادامه میدن، خرید و فروش پله ای همراه با مدیریت سرمایه، هستش.
 
معامله‌ گران و تحلیلگران موفق بازارپس از، پس از بررسی و تحلیل ارز مورد نظر و قبل از اقدام به خرید، حد سود و زیان خودشونو تعیین می‌کنن. البته تعیین این حد سود و ضرر در قیمت‌ های مختلف انجام میشه. معامله ‌گران با در نظر گرفتن حد سود و ضررهای مختلف، در قیمت ‌های متفاوتی خرید و فروش می‌کنن. به خرید یا فروش یک ارز در چند مرحله و با فواصل زمانی یا در قیمت‌ های متفاوت با که حجم‌ های مختلف انجام میشه، خرید یا فروش پله ‌ای میگن. تعیین حد سود و ضرر معاملات پله ‌ای، برای هر فرد بر اساس میزان ریسک‌ پذیری و بازدهی مورد انتظارش، می تونه متفاوت باشه. 
در ادامه ی مقاله در مورد خرید و فرش پلکانی، مزایا و معایب خرید یا فروش پله ای، تاثیرات این روش بر ریسک معاملات و ... توضیحات بیشتری داده خواهد شد، همچنین شما می تونین برای داشتن اطلاعات بیشترمقاله آموزش مدیریت سرمایه گذاری رو هم مطالعه کنین با ما همراه باشید. .

خرید و فروش پلکانی (پله ای) چیست؟

خرید و فروش پلکانی (پله ای) چیست؟

خرید و فروش پله ای در واقع یکی از اصول استراتژی معاملاتی جهت مدیریت سرمایه در بازارارز های دیجیتال با استفاده از کنترل ترس و طمع هستش و روش انجامش به این صورته که خرید یا فروش ارز دیجیتال یا هر دارایی دیگه ای در چند مرحله انجام میشه. از این استراتژی باید حتما همراه تحلیل تکنیکال و بنیادی استفاده بشه. خرید و فروش پلکانی مفاهیم و چارچوب مشخصی داره که باید مدنظر گرفته بشه اما هیچ الزامی در بکارگیری تمام این نکات برای معامله گر وجود نداره و معامله گر می تونه با توجه به سرمایه و استراتژی معاملاتی خودش این روش ها رو شخصی سازی کنه. 
 
هدف هر معامله گر در بازار ارز دیجیتال سودآوری هست و قطعا تمام معامله گران دوست دارن معامله ای با ریسک پایین، ضرر کم و البته سود زیاد داشته باشن. این استراتژی در بازار رمزارزها مثل چاقوی دو لبه هست! اگه به درستی و با در نظر گرفتن تمامی اصول و قواعد بکار گرفته بشه باعث کاهش ریسک معاملاتی و افزایش سود میشه. اما شاهد نتیجه ی عکس خواهیم بود اگه این روش به درستی بکار گرفته نشه. در این صورت باید منتظر ضررهای سنگینی بود!
خرید و فروش پله ای روشی هستش که معامله ‌گران‌ موفق برای کمتر ضرر کردن و ‌بیشتر سود کردن از اون استفاده میکنن و ریسک‌ معاملاتی شونو بسیار‌ پایین میارن. بدین ترتیب با سرمایه منطقی و معقول برخورد کرده و به صورت پله ای و د‌ر نزدیکی کف ‌های قیمتی، اقدام به‌ خرید و به‌ صورت پله ای و در ‌نزدیکی سقف‌ های قیمتی اقدام به‌ فروش می کنیم.
در این روش فرد سرمایشو به بخش هایی تقسیم میکنه و با توجه به قیمت و موقعیت تکنیکال در فواصل زمانی مشخصی این سرمایه ها رو وارد بازار میکنه. این بازه ی زمانی میتونه به صورت روزانه، هفتگی، ماهانه و ... باشه. توجه به این نکته مهم هست که سرمایه گذار در خرید پلکانی سرمایه های تقسیم شده شو فقط بر روی یک ارز وارد می کنه. در مورد فروش هم همینطور! یعنی تمام سرمایشو به یک باره خارج نمی کنه و به صورت پلکانی این کار انجام میشه.
 
با نگاهی سطحی به سرمایه گذاری به روش خرید پلکانی و همینطور فروش پله ای به نظر بسیار خسته کننده میاد اما در بازار ارزهای دیجیتال که نوسانات قیمتی شدیدی رو شامل می‌شه، خرید و فروش پلکانی گزینه بسیار مناسبی هستش. چرا که در صورت ریزش یا افزایش ناگهانی قیمت ارز، ضرر کمتری متوجه معامله گر میشه. خرید و فروش پله‌ای مفهومی ساده اما روش ‌های متنوع و پیچیده ‌ای داره.

دلایل و اهداف استفاده‌ از خرید و فروش پله ای

دلایل و اهداف استفاده‌ از خرید و فروش پله ای

در اینجا این سوال پیش میاد که چرا و به چه علت باید از این روش استفاده بشه؟ در جواب باید عرض کنیم که درسته که با نمودار روند قیمت و تحلیل تکنیکال میشه نقاط ورود و خروج رو مشخص کرد و روند قیمت ارز مورد نظر پیش بینی کرد اما باز هم احتمال شکست و درست نبودن پیش بینی وجود داره، به همین دلیل معامله‌ گران یا شاید بیشتر سرمایه گذاران بلند مدت، روش سرمایه گذاری به نام خرید و فروش پلکانی رو ابداع کردن.
 
حقیقت اینه که بازار همیشه بر یک‌ روال نمی مونه و‌ نباید انتظار‌ بازار همیشه مثبت‌ رو داشته باشیم و‌ چراکه بعد از هر صعودی، نزولی و ‌بعد هر نزولی هم صعودی وجود داره. مهمترین کار اینه ‌که استراتژی معاملاتی داشته ‌باشیم که متناسب با ریسک ‌پذیریمون، با خرید و فروش پله ای مناسبی که ‌انجام میدم ضررهامونو‌ به حداقل برسونیم و در این میان سود خوبی هم بدست بیاریم. 

مزایا و معایب خرید و فروش پلکانی

مزایا و معایب خرید و فروش پلکانی

در ادامه ی مقاله ی خرید و فروش پلکانی چیست؟ در مورد مزایا و معایب این روش صحبت میکینم. ابتدا مزایای این روش:

مزایای خرید و فروش پلکانی: 

• کمتر شدن ریسک معاملاتی با استفاده از این روش: معامله با این روش با ریسک کمتری همراهه. دلیلش هم اینه که همه ی سرمایه یک جا وارد بازار نمیشه و کل سرمایه یکجا از بازار خارج نمیشه که در صورت تغییر پیش بینی سود بیشتر و ضرر کمتر متوجه سرمایه گذار میشه.
• با استفاده از این روش علاوه بر پس انداز کردن، همزمان سرمایه گذاری هم انجام میشه. 
• با بکارگیریی استراتژی پلکانی بیشتر نوسانات بازار ارزهای دیجیتال خنثی میشه.
• معامله گر برنامه ای مشخص با به کارگیری این استراتژی خواهد داشت چرا که زمان بندی و مقدار خرید از قبل مشخص هستش.
• در نهایت با استفاده از این روش به سرمایه گذار استرس کمتری تحمیل خواهد شد.

معایب خرید و فروش پلکانی:

• پایبند بودن به این استراتژی سخته! چراکه ممکنه در تایمی معامله گر نتونه خرید خودشو به هر دلیلی انجام بده و یا شرایط بازار وسوسه انگیز باشه که خرید بیشتر یا کمتر از اون چه که مشخص شده انجام بشه.
• امکان افزایش قیمت ارز دیجیتال در یک بازه زمانی وجود داره که این باعث میشه معامله گر در قیمت های بالایی اون ارز رو خریداری کنه.
• بهره نبردن از تمام سودهای موج صعودی بازار به دلیل پله ای خرید کردن هم یکی دیگه از معایب این روش به حساب میاد.
• استراتژی خرید و فروش پلکانی مناسب معامله گران بلند مدت هستش.

نحوه ی خرید و فروش ارز دیجیتال

نحوه ی خرید و فروش ارز دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال یکی از پرنوسان ترین بازار های مالی هستش بطوری که در روز ممکنه نوسانات بسیار شدیدی رو تجربه کنین. البته امروزه با استفاده از روشهای تحلیل بازار که مهمترینشون تحلیل تکنیکال و فاندامنتال هستش میشه این نوسانات رو پیش بینی کرد اما بعضی از این نوسانات رام نشده هستن طوری که خبره ترین کارشناسان هم از تحلیل برخی از رفتارهای این بازار درماندن. 
خردمندانه ترین تصمیم با وجود چنین نوسانات شدید، استفاده از استراتژی خرید و فروش پله ای هستش. اما خرید پله ای و فروش پله ای به چه صورت انجام میشه:

خرید پله ای در بازار ارز دیجیتال

خرید پله ای به زبان ساده یعنی اینکه خرید در چند مرحله و با فواصل زمانی یا در قیمت‌ های متفاوت انجام بشه. گاهی اوقات برخی سرمایه‌ گذاران زمانی‌ که از پتانسیل‌ رشد یک ارز آگاهی دارن اما‌ از وضعیت کوتاه‌ مدت اون اطمینان ندارن، خرید‌های خود‌شونو به بخش‌ های مختلف تقسیم می‌کنن. 
 
مفهوم خرید پلکانی در بازار رمزارزها یعنی پله پله نسبت به خرید ارز مورد نظرتون اقدام کنیم نه به یکباره. در این صورت اگه بعد از خرید با افت قیمت مواجه بشیم از ضررهای سنگین جلوگیری میشه. زمانی باید اقدام به خرید پله ای بشه که با استفاده از تحلیل تکنیکال و فاندامنتال روند قیمتی ارز در بلند مدت و میان مدت مثبت ارزیابی بشه. 
 
برای خرید پله ای ابتدا با توجه به تحلیل تکنیکال خطوط حمایتی و مقاومتی و ... مشخص میشه. در مرحله بعدی تعیین میشه که در چند مرحله خرید کامل خواهد شد و نهایتا حجم خرید در هر مرحله مشخص میشه. سپس در نقطه ی مناسب که با استفاده از تحلیل تکنیکال تعیین شده اولین پله از خرید انجام میشه. پله های بعدی در صورت درست بودن پیش بینی روند قیمت برداشته میشه. توجه داشته باشین اینکه پله ‌های خرید در چه قیمتی انجام بشن کاملا به تحلیل شخصی معامله گر بستگی داره.
 
نکته قابل توجه دیگه که در خرید پله ای اهمیت داره اینه که اگه از روند صعودی رمزارز خود اطمینان زیادی دارین و روند کلیت بازار هم صعودیه، بهتره بیشترین حجم خرید خودتونو در اولین پله انجام بدین. چرا که هرچه حجم خرید پله ‌های ابتدایی بیشتر باشه افزایش میانگین قیمت خرید کمتر خواهد شد و بالطبع سود بیشتر نصیب سرمایه گذار خواهد شد. البته به شرطی که تمام این اما و اگرها طبق تحلیل تکنیکال و بنیادی باشه نه حس شخصی و حرف بقیه!

فروش پله ای در بازار ارز دیجیتال

در فروش پله ای هم فروش ارز دیجیتال در روند صعودی به صورت پله به پله انجام میشه. دلیلش هم اینه که اگه روند صعودی برگشت و نزولی شد تمام سود از بین نره تا بتوان سیو سود داشت. شما وقتی رمزارزی رو تحلیل می‌کنین نقطه ‌ای به عنوان نقطه ی مناسب خرید در نظر می‌گیرین. سپس محدوده ی حد ضرر رو تعیین می‌کنین و هدفی برای نقطه خروج در نظر می گیرین چرا که به امید قیمت بالاتر منتظر موندن اشتباهه و ممکنه ورق برگشته و ارزی که در سود بوده الان در ضرر باشه! نکته ی مهمی که در بازار ارزهای دیجیتال و یا هر بازار مالی دیگه وجود داره اینه که هر رالی صعودی بالاخره جایی تمام میشه و روند نزولی استارت میخوره.

تاثیرات خرید و فروش پلکانی بر ریسک معاملات

تاثیرات خرید و فروش پلکانی بر ریسک معاملات

یکی از چندین مزایای استفاده از خرید و فروش پلکانی که در بالا اشاره شد و البته هدف اصلی این روش، کاهش ریسک سرمایه گذاری هستش. این روش به این صورت بر کاهش ریسک تاثیر می ذاره:
• با استفاده از این روش افراد برنامه ی زمان بندی مشخصی دارن و بنابراین بدون استرس سرمایشونو وارد بازار میکنن. در نتیجه ریسک چنین سرمایه گذاری هایی کمتر میشه.
• برای تازه کاران و مبتدیان بازار ارز دیجیتال، استفاده از این روش کمک زیادی در کاهش ریسک معاملاتی همراه خواهد داشت. 
• سرمایه گذاری با این استراتژی باعث میشه تمام سرمایه ناگهانی و یکجا وارد بازار نشه. در نتیجه اگر قیمت بر خلاف میل سرمایه ‌گذار حرکت کنه نگرانی زیادی برای اون نخواهد داشت. 
البته کاهش ریسک به این معنا که این استراتژی باعث خواهد شد که ریسک سرمایه ‌گذاری در بازارهای مالی از بین بره، نیستش بلکه منظور اینه که، میتونه ریسک کمتری رو نسبت به استراتژی ‌های دیگه داشته باشه.

سخن پایانی

در این مقاله با عنوان خرید و فروش پلکانی چیست؟ در مورد خرید و فروش پله ای، ضروریت استفاده از این روش، مزایا و معایب اون و نحوه ی انجام اون صحبت کردیم. در یک جمع بندی میتونیم بگیم که خرید و فروش پله ای یکی از بهترین استراتژی ها برای مدیریت سرمایه ست و فعالان بازارهای مالی از این روش برای سود بیشتر و ضرر کمتر استفاده می کنن. در واقع این روش به شما میگه که سرمایه و پول خودتونو به یکباره و ناگهانی خرج نکنین و هر چقدر که دفعات خرید و فروش بیشتر باشه، ریسک سرمایه گذاری برای افراد کمتر هستش.
 
برای افرادی که دید بلند مدت به بازار ارز دیجیتال دارن، این روش در سود و زیان معاملات اونها بسیار تاثیرگذار خواهد بود. برای استفاده از این استراتژی، در روندهای نزولی بایستی حمایت ها رو به خوبی تشخیص داد و در مقابل برای استفاده بهینه از این استراتژی در روند صعودی، بایستی مقاوت ها رو شناسایی کرد. در پایان پیشنهاد می کنیم مقاله بهترین روش مدیریت سرمایه رو هم مطالعه کنین تا اطلاعات مفیدی رو در این زمینه کسب کنین. موفق و پرسود باشید.


نظرات کاربران در مورد خرید و فروش پلکانی چیست؟
سوال امنیتی :3+74 = ?