دامنه NFT چیست؟ آشنایی با جدیدترین جایگزین دامنه های سنتی در NFT

1401/06/21


دامنه NFT چیست؟آشنایی با جدیدترین جایگزین دامنه های سنتی؛دامنه های NFT افزونه های وب جدیدی هستند(مانند .Com یا .info) که به عنوان قراردادهای هوشمند در بلاک چین های عمومی راه اندازی شده اند. دامنه های NFT توسط مالک در یک کیف پول ذخیره میشن، مانند یک ارزدیجیتال و هیچ شخص ثالثی نمیتونه اونهارو از بین ببره. یک بار پرداخت کنید و شما مالک دامنه مادام هستید، بدون هزینه تمدید. در این مقاله قصد داریم بیشترراجع به دامنه های NFT بدونیم و مشخصات اون رو بررسی کنیم. 

نام دامنه چگونه کار میکند؟

دامنه NFT چیست؟ آشنایی با جدیدترین جایگزین دامنه های سنتی

قبل از اینکه به دامنه های NFT بپردازیم، اجازه بدید کمی به عقب برگردیم و نگاهی به نحوه به دست آوردن نام های دامنه به طور سنتی بیندازیم. نام های دامنه، آدرس های آنلاین وب سایت ها هستند. این همون چیزیه که در مرورگر وارد میکنید تا به یک وب سایت خاص برید.آدرس یک وب سایت رشته ای از کاراکترهای عددی است که آدرسIP(پروتکل اینترنت) نامیده میشه.

سیستم نام دامنه یا DNS برای آسون تر کردن به خاطر سپردن آدرس های اینترنتی برای کاربران نهایی ایجاد شده. آدرس های IP رو به عنوان مختصات نقشه ای درنظر بگیرید که مکان دقیق یک مکان رو مشخص میکنه و نام دامنه رو به عنوان آدرس الفبایی و عددی آسون برای به خاطر سپردن مشخص میکنه. سرور های DNS به عنوان دفترچه تلفن عمل میکنن که نام دامنه رو به آدرس های IP ترجمه میکنن، به طوریکه وقتی نام وب سایتی رو در مرورگر وارد میکنید، رایانه دقیقا میدونه چه داده های خاصی رو درخواست میکنید و داده های صحیح رو ارسال میکنه. این نام های دامنه توسط یک سازمان غیرانتفاعی آمریکایی به نام شرکت اینترنتی برای نام ها و شماره های اختصاص یافته(ICANN) مدیریت میشن.

برای استفاده از نام دامنه برای وب سایت خود، باید ثبت نام کرده و اون رو از یک ثبت کننده نام دامنه، مانند GoDaddy یا Google Domains خریداری کنید. با این حال، در این مورد، خرید نام دامنه شما بعه این معنی نیست که شما واقعا مالک اون هستید. شما به سادگی حقوق استفاده از yourcompany.com رو در وب خریداری میکنید.

این بیشتر شبیه به اجاره نام است نه فروش. به همین دلیله که ثبت کنندگان دامنه برای استفاده از نام های دامنه هزینه های سالانه دریافت میکنند و مدت زمانی رو که میتونید از اونها استفاده کنید تعیین میکنن.

دامنه NFT چیست؟ آشنایی با جدیدترین جایگزین دامنه های سنتی

هنگامی که کاربر پرداخت نمیکنه یا قرارداد منقضی میشه، نام دامنه به بازار برمیگرده و هرکسی که ابتدا اون رو ثبت کنه، میتونه از اون استفاده کنه. درواقع، شرکت های بی وجدان و متجاوزان سایبری با نظارت بر نام های دامنه ای که درشرف انقضا هستند، از سیستم سواستفاده میکنند سپس بلافاصله پس از انجام کار، اونهارو خریداری میکنند. سپس نام رو با قیمتی بسیار بالامالک اصلی میفروشن یا خودشون اون رو در بازار میذارن تا به بالاترین قیمت پیشنهادی بفروشن. 

مقاله پیشنهادی: توکن NFT چیست؟ 

چرا به دامنه های غیرمتمرکز نیاز داریم؟

دامنه NFT چیست؟ آشنایی با جدیدترین جایگزین دامنه های سنتی

برای کاربر معمولی اینترنت، بسیاری از لایه های پیچیده که تضمین میکنند وب سایت ها و فعالیت های آنلاین به خوبی اجرا میشن، تا حد زیادی نامرئی هستند. از اونجایی که صدها میلیون نام دامنه ثبت شده وجود داره، بدون ذکر سیستم ها و فرآیندهای دیگر برای حفظ عملکرد صحیح اینترنت وب ۲، ICANN کارهای زیادی برای انجام داره. مرجع شماره های اختصاص داده شده اینترنت (IANA) بخشی در داخل ICANN است که ثبت دامنه هارو مدیریت میکنه. ثبت دامنه ها، شرکت های بزرگ و خصوصی هستند که نام های دامنه و سوابق اونها رو مدیریت میکنند.

اینها با ثبت کننده های نام دامنه که فروش تجاری نام های دامنه رو انجام میدن متفاوت هستند و میشه اونها رو واسطه درنظر گرفت. GoDaddy یک ثبت کننده نام دامنه است. نام دامنه رو به کاربران نهایی میفروشه، نام دامنه های پولی رو ثبت میکنه و همچنین با پرداخت هزینه ای به ثبت دامنه ارسال میکنه.

اگر همه اینها کمی سخت به نظر میرسه، ممکنه متوجه شوید که چرا توسعه دهندگان برای یک سیستم غیرمتمرکز تر فشار میارن. حتی اگر DNS درحال حاضر عمدتا غیرمتمرکز باشه، زمینه ای که در اون فعالیت میکنه هنوز تا حد زیادی متمرکزه و ثبت دامنه در مرکز همه اون قرار داره. 

دامنه های NFT چگونه متفاوت هستند؟

دامنه NFT چیست؟ آشنایی با جدیدترین جایگزین دامنه های سنتی

اگر درباره NFT ها مطالعه کرده باشید، میدونید که اونها مالکیت دارایی دیجیتال مربوطه رو به خریدار میدهند. بنابراین افراد دیگه ممکنه یک اثر هنری رو به صورت آنلاین مشاهده کنند، اما فقط صاحب NFT نسخه اصلی و گواهی اصالت رو داره. به همین ترتیب، برای خرید دامنه NFT به جای اینکه صرفا اون رو برای مدتی اجاره کنید، مالکیت نام دامنه رو به شما میده.

دامنه های NFT، سیستم ثبت نام دامنه رو غیرمتمرکز میکنه. همونطور که در بالا ذکر شد، نام های دامنه سنتی، که به عنوان دامنه های وب ۲.۰ نیز شناخته میشن، تحت یک شرکت مدیریت میشن و چندین لایه مدیریت اضافی در بین اونها وجود داره.

این همون اینترنت است که اکثر ما با اون آشنا هستیم و بهش عادت کردیم. اینترنت وب ۲.۰ متمرکز تر است، توسسط شرکت های خصوصی مانند گوگل و متا که خدمات وب رو در ازای داده های شخصی ارائه میدن، اداره و مدیریت میشن.

از سوی دیگر، دامنه های وب ۳.۰ غیرمتمرکز هستند و مالکیت و کنترل نام دامنه به هرکسی که NFT رو خریداری میکنه میرسه. بسیاری در صنعت بلاک چین حتی شروع به خواندن وب ۳.۰ آینده اینترنت میکنند، زیرا فناوری بلاک چین شتاب بیشتری میگیره. 

دامنه های NFT چه کاری انجام میدهند؟

اگر از قبل با ارزهای دیجیتال آشنا هستید، میدونین که باید یک کیف پول سازگار داشته باشید تا توکن های ارزهای دیجیتال خودتون رو در اون ذخیره کنید. دامنه های NFT عملکردهای بیشتری نسبت به آدرس وب سایت دارند. آنها همچنین میتونن به عنوان کیف پول های ارزدیجیتال مورد استفاده قرار بگیرن.

 به دلیل اینکه NFT هستند، میتونید اونهارو بخرید، بفروشید و نگه دارید که گویی NFT های معمولی هستند. به عنوان یک وب سایت، میتونید پیش برید و نام دامنه NFT خودتون رو در یک مرورگر سازگار تایپ کنید مانند دامنه های وب ۲.۰ مانند .com و .org، دامنه NFT محتوای وب سایتی رو که در آنجا قرار دادید رو به کاربران نشون میده. به عنوان یک کیف پول ارزدیجیتال، میتونید از همون نام دامنه برای ارسال و دریافت ارزهای دیجیتال سازگار استفاده کنید.

نام دامنه های مبتنی بر بلاک چین، دارای دامنه های سطح بالا (TLD) است که با TLD Web2.0 متفاوت است که همگی تحت مدیریت و صلاحیت ICANN هستند. از اونجاییکه NFT ها غیرمتمرکز و جدا از وب ۲.۰ هستند، نام های دامنه های NFT ، TLDهای مختلفی رو ارائه میدن: 

• .nft

• .crypto

• .bitcoin

• .x

• .blockchain

در میان این افزونه های محبوب، دامنه های دارای .nft و .crypto گرون تر از بقیه هستند.

مزایا و معایب دامنه های NFT

در ادامه مقاله دامنه NFT چیست؟ آشنایی با جدیدترین جایگزین دامنه های سنتی به بررسی مزایا و معایب دامنههای ان اف تی می پردازیم.

• NFT ها همه درمورد تثبیت مالکیت و اصالت یک دارایی دیجیتال منحصر به فرد هستند. برای نام های دامنه، این به این معنیه که برای خرید حقوق استفاده از نام دامنه، نیازی به اتکا به ثبت کنندگان دامنه ندارید. بسیاری از لایه های سلسله مراتب وب ۲.۰ به این معنیه که این سازمان ها همچنان میتونن بر کارهایی که با نام دامنه انجام میدید کنترل داشته باشند و قدرت سانسور شما رو داشته باشن. علاوه بر این، این شرکت ها هزینه هایی رو دریافت میکنند-هزینه هایی که شما، کاربر نهایی، باید متحمل شوید. 

دامنه NFT چیست؟ آشنایی با جدیدترین جایگزین دامنه های سنتی

•  ازمزایایNFT اینه که: شما فقط یک بار هزینه پرداخت میکنید فقط قیمت فروش اولی.ه برای ادامه استفاده از نام دامنه، هرسال صورتحساب دریافت میکنید و نیازی به هزینه اجاره نیست. پس از ثبت نام و پرداخت هزینه، نام برای همیشه متعلق به شماست( تا زمانیکه تصمیم بگیرید اون رو به شخص دیگری بفروشید). تهدید مهاجمان سایبری برای خرید نام دامنه شما پس از انقضای آن، دیگر در دامنه های NFT وجود نخواهد داشت. 

• همچنین میتونید وب سایت خودتون رو با استفاده از نام دامنه NFT خود به طور مستقل از اینترنت وب ۲.۰ میزبانی کنید. به علاوه، میتونید با استفاده از دامنه خود به سایر برنامه های غیرمتمرکز، که به نام DApps نیز شناخته میشن، دسترسی داشته باشید. به عنوان یک کیف پول ارزدیجیتال، همچنین شما رو از حفظ کردن ادرس رمزنگاری خود رها میکنه و درنتیجه خطر اشتباه تایپ کردن آن و ارسال ارزدیجیتال به کیف پول دیگر رو کاهش میده. 

• از سوی دیگر، از اونجایی که نام های دامنه NFT هنوز در مرحله ابتدایی و تاحدودی آزمایشی هستند، همه مرورگرها به آنها دسترسی نخواهند داشت. ممکنه بسیاری برای دسترسی به اون به افزونه نیاز داشته باشند. دامنه های بلاک چین تحت صلاحیت ICANN نیستند، بنابراین انگیزه قابل توجهی برای مرورگرهای جریان اصلی برای پشتیبانی از نام های دامنه وب ۳.۰ وجود نداره. برخی از مروگرها مانند Brave میتونن از دامنه های NFT پشتیبانی کنند. این فقط یک مسئله زمان است که مرورگر های بیشتری از این روند پیروی کنند. 

• علاوه بر این، در حالی که بلاک چین تغییر ناپذیره و هک کردن اون تقریبا غیرممکنه، هنوز برخی نگرانی های امنیتی وجود داره. مهمترین آنها اشکالاتی هستند که هنوز هم گاهی اوقات میتونن باعث آسیب به بازارهای NFT شوند که خریداران و کاربران رو تحت تاثیر قرار میدن. و متاسفانه، هنگامی که یک NFT به سرقت رفته یا از بین رفته است، بازگردوندن اون نسبتا دشواره. برای تقویت امنیت، برای محافظت از دارایی های دیجیتال خود به حفاظت های بیشتری نیاز دارید. 

• در نهایت، فقدان یک سازمان مرکزی مسئول مدیریت ثبت و استفاده از NFT ها ممکنه در هنگام بروز اختلاف یا درگیری مشکل ایجاد کنه. درمورد نام های دامنه سنتی، ICANN میتونه وارد عمل بشه و هرگونه اختلاف رو حل کنه. برای NFT ها، اگر برندی متوجه بشه که شخص دیگری قبلا یک دامنه NFT با نام تجاری خود خریداری کرده، هیچ شخص ثالث رسمی برای مدیریت اختلاف وجود نخواهد داشت.

چگونه میتوانم یک نام دامنه NFT بخرم؟

دامنه NFT چیست؟ آشنایی با جدیدترین جایگزین دامنه های سنتی

خرید دامنه NFT بیشتر شبیه خرید NFT های دیگر است تا خرید و ثبت دامنه سنتی وب ۲.۰. نام دامنه بلاک چین رو میشه از طریق بازار های NFT خریداری و ثبت کرد. اکثر نام های دامنه NFT با استفاده از ارزهای دیجیتال معامله میشن، اما ارائه دعهندگانی هستند که ارز فیات رو میپذیرن. ثبت نام دامنه NFT ساده تر از اون چیزیه که فکر میکنید، به خصوص اگر قبلا NFTها رو معامله کرده باشید. 

1. به دنبال یک بازار معتبر و قابل اعتماد دامنه NFT باشید. فروشندگان پیشرو عبارتند از: Unstoppable Domains و Ethereum Name Service. همچنین میتونید بازارهای محبوب NFT مانند OpenSea و Rarible رو برای دامنه های NFT که برای فروش مجدد توسط مالکان قرار دارند رو بررسی کنید. 

2. نام دامنه دلخواه خودتون رو تایپ کنید، سپس از پسوندهای موجود(.crypto، .nft، .bitcoin و غیره) بررسی کنید. TLD های مختلف قیمت های متفاوتی خواهند داشت. 

3. هزینه مربوط به نام انتخابی خودتون رو بپردازید. بسته به بازار، ممکنه چند گزینه برای پرداخت وجود داشته باشه. میتونید انتخاب کنید که با ارزدیجیتال، کارت اعتباری و حتی پی بال پرداخت کنید. 

4. مرحله نهایی، ضربه دامنه است. این فقط فرآیند ادعای دامنه شماست. بلاک چین تشخیص میده که شما صاحب نام دامنه هستید. پس از ضرب، اکنون شما صاحب گواهی نام دامنه خود هستید. نه تنها یک NFT دارید که میتونید اون رو ذخیره کنید یا به دیگران بفروشید، بلکه یک آدرس وب سایت و یک کیف پول رمزنگاری نیز دارید. از اونجایی که یک توکن غیرقابل تعویض است، حتما نام دامنه خودتون رو در کیف پول ذخیره کنید. 

آینده دامنه های NFT و وب ۳.۰

 امروز، وب ۳.۰ هنوز در حاشیه اکثر کاربران اینترنت قرار داره. وب ۲.۰ در حال رونقه و به دلیل صنعت میلیارد دلاری که اینترنت است، سازمان ها و شرکت هایی که از اون سود میبرن دقیقا مشتاق نیستند که همه چیز رو متمرکز کنند. خبر خوب اینه که دانش ما از فناوری بلاک چین در حال گسترشه و توسعه دهندگان به طور مداوم در حال تحقیق درمورد راه هایی برای تبدیل اینترنت به فضایی بهتر و امن تر هستند.

دامنه NFT چیست؟ آشنایی با جدیدترین جایگزین دامنه های سنتی

در حال حاضر، محدودیت های وب ۳.۰ رو میشه به این واقعیت نسبت داد که نسخه جدیدی از اینترنته که همه ما به اون عادت کرده ایم. از اونجایی که در مراحل اولیه قرار داریم، طبیعیه که با ادامه کار توسعه دهندگان، مشکلاتی به وجود بیاد. برخی از این مسائل عبارتند از دسترسی(همونطور که قبلا اشاره کردیم، دسترسی به دامنه های NFT از طریق اکثر مرورگرها دشوارتر است)، هزینه، مقیاس پذیری و تجربه کاربر. برای کاربران معمولی اینترنت، مراحل اضافی، پلاگین ها و دانش موردنیاز برای اجرای برنامه ها و نرم افزارهای وب ۳. ممکنه ارزشش رو نداشته باشه.

با این حال، همچنان میتونه درآینده تغییر کنه چون توسعه دهندگان روی تمرکززدایی بیشتر و کاربرپسندتر کار میکنند. از اونجایی که فناوری هایی مانند یادگیری ماشین و هوش مصنوعی، که اجزای مهم برنامه های کاربردی هوشمند وب ۳.۰ هستند، به پیشرفت خود ادامه میدن، ممکنه به زودی بتونیم نسخه اصلی وب ۳.۰، ارزهای دیجیتال و NFT رو تجربه کنیم.

مقاله پیشنهادی: بررسی آینده NFT ها

کلام پایانی

دامنه های NFT، نسل جدید دامنه های اینترنت وب ۳۰ هستند که با پتانسیل بالای خودشون، در فضای بلاک چین، آزادی عمل بسیاری به کاربران خود میدهند. به لطف این نسل جدید از دامنه ها، کاربران میتونن بدون محدودیت به اینترنت از هر نقطه از جهان دسترسی داشته باشند. هر اطلاعاتی که در دامنه های NFT ذخیره میشه تنها توسط کاربر خودش قابل تغییره و نظارت روی این دامنه ها تنها بر عهده شخص مالک است. 


نظرات کاربران در مورد دامنه NFT چیست؟ آشنایی با جدیدترین جایگزین دامنه های سنتی در NFT
سوال امنیتی :9+47 = ?