دلایل تحریم کاربران ایرانی توسط صرافی های ارزهای دیجیتال خارجی

1401/06/30

در این مقاله می خواییم در مورد دلایل تحریم کاربران ایرانی صرافی های ارزهای دیجیتال توضیح دهیم. امروزه، خرید و فروش ارز دیجیتال به یکی از بخش های مهم در اقتصادی جهانی تبدیل شده و حتی با اینکه خیلی از کاربران اطلاعات تخصصی در این مورد ندارن، ولی فراگیر شدن ارز دیجیتال روز به روز در حال افزایش هست و در اخبار اقتصادی علاوه بر بررسی قیمت های طلا و سهام شرکت های بزرگ و فعال، به سایر ارز های دیجیتال و قیمت بیت کوین هم پرداخته می شه. 

خرید و فروش ارز دیجیتال در ایران از طریق صرافی های آنلاین انجام شده و تعداد صرافی های ایرانی که در این مورد فعالیت میکنن روز به روز بیشتر می شه و کاربران می تونن با خرید و فروش ارز دیجیتال به شرط داشتن مهارت و دانش سود کنن.

برای ترید می تونیم از صرافی های خارجی که ابزار و امکان بیشتری برای کاربران داره، استفاده کنیم اما مشکلات جدی برای کاربران ایرانی هستش و تعدادی از صرافی های خوب جهانی ایران رو به دلیل تحلیل های بین المللی در لیست تحریم خودشون قرار داده و از خدمات رسانی به کاربران ایرانی پرهیز میکنن و حساب کاربران ایرانی رو در حال شناسایی مسدود و تحریم میکنن. 

تحریم ایران از طرف قدرت های بزرگ مشکلاتی رو برای کاربران ایرانی برای فعالیت در بعضی پلتفرم های بوجود آورده تا نتونن از این امکانات استفاده کنن. در حوزه ارزهای دیجیتال بیشتر صرافی های خارجی به سبب فشار کشورهایی مثل آمریکا برای تحریم ایران، اجازه فعالیت رو به کاربران ایرانی نمیدن. 

مقاله پیشنهادی: 5 دلیل عدم نگهداری ارزهای دیجیتال در صرافی ها

ارز دیجیتال چیست؟

در حقیقت بیت کوین اولین ارز دیجیتال حقیقی یا رمزارزی هستش که ایده اون در سال 2008 در وایت پیپر بیت کوین منتشر شد و اولین سکه های اون در سال 2009 استخراج شدن. پیش از بیت کوین تلاش های زیادی برای ساخت یک ارز دیجیتال صورت گرفته و ایده شکل گیری ارز دیجیتال از دو مشکل بزرگ« دوبار خرج کردن» و « اعتماد به شخص ثالث» ریشه میگیره.

مشکل دوبار خرج کردن در سیستم مالی توسط سرورهای مرکزی با بررسی موجودی ها حل شده و جلوی افراد رو از خرج کردن دوباره یه مقدار مشخصی پول میگیره. این راهکار با روش غیر متمرکز در بیت کوین هم ارائه شده و هیچ کسی در شبکه بیت کوین نمی تونه دوبار یک سکه رو همزمان خرج کنه.

بیت کوین به عنوان اولین پول الکترونیکی شناخته شد و تونست مسئله اعتماد دوبار خرج کردن رو حل کنه. دیگه نیاز نبود افراد برای نگه داری و انتقال پول به شخص، گروه، سازمان و یا بانکی اعتماد کنن. مسئله اعتماد نه تنها در انتقال پول، بلکه در موارد زیادی از امور دیگه برای انسان ها به دردسر بزرگ تبدیل شده.

به همین دلیل سیستم عاری از اعتمادی که بیت کوین ارائه داده، در سایر فعالیت های انسانی نیز به کار گرفته شده. به مرور ارز دیجیتال برای حل مشکلات متفاوتی به موجود آمدن که به عنوان نمونه اتریوم خود رو برای پیشرفت برنامه های مختلف و اجرای قراردادهای هوشمند معرفی کرد و با امیدواری نسبت به بانک ها، بر روی ساختار ارتباطات بین بانکی و ارائه سیستم پرداختی کم هزینه و پر سرعت متمرکز کرد. 

تاثیر تحریم ایران بر بازار ارز دیجیتال چیست؟

کشور ایران به دلیل مسائل و مشکلات سیاسی و ... در مقابل فشارها و تحریم های کشورها و قدرت های بزرگی قرار گرفته و از طرف دیگه بازار ارز دیجیتال بسیار وسیعی بوده که شرکت های زیادی در اون سرمایه گذاری کردن و حجم سرمایه زیادی در این بازار قرار داره بنابراین با تحریم ایران تأثیر خاصی در این بازار اتفاق نمی افته چرا که در این بازار سرمایه زیادی وجود داره که با تحریم کاربران ایرانی و خارج کردن سرمایه اتفاق خاصی نمی افته.

همچین باید این رو به خاطر داشته باشیم که بازار ارز دیجیتال هر روز در حال رشد هستش و به تعداد کاربران این حوزه روز به روز افزوده می شه و می تونه به یکی از بهترین پلتفرم های سرمایه گذاری در آینده تبدیل بشه. 

دلایل تحریم کاربران ایرانی صرافی های ارزهای دیجیتال

تحریم کشورهای بزرگ به ایران در حوزه ارز دیجیتال هم اثر داشته و خیلی از صرافی ها و پلتفرم های مالی به دلیل فشارهایی که به اون ها از طرف قدرت ها وارد میشه، ایران رو مورد تحریم قرار داده و اجازه فعالیت کاربران ایرانی رو نمی دن و در هر جای دنیا حاضر باشن در صورت شناسایی حساب های اون ها حساب ها رو مسدود می کنن.

کاربران ایرانی برای استفاده از صرافی ها از آی پی کشور های دیگه که مورد تحریم نیستن، استفاده می کنن. از این روش می تونن تقریباً تحریم ها رو کنار بزنن، ولی ریسک بسیار بالایی وجود داره و باید از vpn استفاده کرد تا آی پی کشور ایران نشون داده نشه و مشکلی پیش نیاد. 

بهترین کیف پول ها با توجه به شرایط تحریم 

با توجه به اینکه ارزهای دیجیتال به صورت الکترونیکی هستن که باید در کیف پول های دیجیتالی نگهداری شن، بنابراین از دیدگاه تحریم، کیف پول ها عملکرد بهتری نسبت به صرافی ها داشته و چند مورد از کیف پول ها به کاربران ایرانی خدمات نمیدن و تعداد زیادی از کیف پول ها تا کنون مشکلی نداشتن.

از بین کیف پول های نرم افزاری کیف پول تراست ولت Trust Wallet یکی از بهترین کیف پول های این بازار بوده که میتونین ازش برای نگهداری ارزهای دیجیتال استفاده کنین.

  • کیف پول کوینومی

این کیف پول در سال 2014 برای کاربران معرفی شد و کیف پول کوینومی یکی از محبوب ترین و قدیمی ترین کیف پول ارز دیجیتال هستس که برای تمامی سیستم ها نسخه قابل نصب داره. این کیف پول کوین های زیادی رو پوشش میده و از 125 ارز بلاک چینی و بیش از 382 توکن پشتیبانی می کنه. یکی از اصلی ترین دلیل های محبوبیت و پر طرفدار کیف پول کوینومی اینه که ویژگی فوق العاده حریم خصوصی داره.

اکثر کاربران این حوزه، به دنبال حریم شخصی شون هستن البته کیف پول کوینومی هیچ کدوم از اطلاعات شخصی کاربران رو جمع آوری نمی کنه و حتی برای جلوگیری از جاسوسی دیگه افراد برای آگاه شدن به این تراکنش ها، آی پی کاربر رو از دیگرون مخفی می کنه.

  • کیف پول اکسدوس

دنیل کاستولی و پی ریجاردسون سازنده این کیف پول هستن که برنامه نویسان شرکت های بزرگ اپل و بی ام دبلیو بودن و این کیف پول اکسدوس با طراحی زیبا که در حال حاضر 125 ارز دیجیتال پشتیبانی می کنه و ما می تونیم به یکی از ویژگی هایی که  بهش اشاره کنیم اینه که کاربران می تونن دارایی خود رو به راحتی مدیریت کنن.

یکی از قابلیت های این کیف پول، اتصال به کیف پول سخت افزاری ترزور هست تا شما بتونین توکن هایی که بر پایه اتریوم هست رو ذخیره و نگهداری کنین.

استفاده از صرافی های ایرانی در مقابل تحریم

همان گونه که اشاره کردیم تحریم کشور ایران از طرف کشور های بزرگ باعث شده که صرافی خارجی بزرگ، کشور ما را در لیست تحریم خودشون قرار بدن. کاربرانی هستن که از روش تغییر آی پی با این صرافی ها کار می کنن و در این پلتفرم با امکانات بیشتری معامله می کنن و ریسک مسدود شدن حساب در شناسایی رو به عهده بگیرن و کاربرانی هستن که اهل ریسک نیستن و فعالیت در این صرافی ها خودداری می کنن و  از سرمایشون بیشترین امکانات استفاده می کنن.

دلایل تحریم کاربران ایرانی صرافی های ارزهای دیجیتال

کاربران صرافی ایرانی می تونن بعد از خرید ارز دیجیتال اون رو به کیف پول دیجیتال خود انتقال بدن تا دارایی اون ها در امنیت باشه. اولین مورد مسدود کردن و تحریم حساب های معاملاتی کاربران ایرانی در سال 1396به وسیله صرافی بیترکس بود که این صرافی با مسدود کردن حساب معاملاتی ارز دیجیتال، خطر رو به همه کاربران ایرانی اعلام کنه و این صرافی میلیون ها دلار از سرمایه ایرانی ها رو مسدود کرده.

بنابراین در حالت کلی اگه دردسرهای تحریم و مسدود کردن حساب های کاربری توسط صرافی های خارجی رو دوست ندارین، بهترین کار اینه که از صرافی های داخلی استفاده کنین و صرافی اینانس یکی از بهترین صرافی های داخلی بوده که خرید و فروش بیش از 700 ارز دیجیتال رو ممکن کرده و میتونه گزینه خیلی خوبی به شمار بیاد.

ویژگی های یک صرافی ارزهای دیجیتال مناسب برای ایرانی ها

با توجه به تحریم های مالی که اواخر علیه ایران اعمال شده، مبادله های مالی ایران با محدودیت و برخی مواقع با سرکوب مواجه شدن. صرافی های بین المللی ارز دیجیتال، تحریم هایی برای ایرانی های به کار بردن و از دادن خدمات به معامله گر های ایرانی خودداری میکنن، بنابراین همان گونه که پیش بینی کردیم این تحریم ها به این دلیل نیست که در بازار حضور نداشته باشیم بلکه به خاطر اینه که معامله گر های ایرانی ارز دیجیتال، از دو نمونه صرافی بهره می برن: 

• نوع اول این صرافی های خارجی، کاربرهای ایرانی را به رسمیت می شناسند: برای اینکه از صرافی های خارجی بخواییم نمونه ای بیان کنیم صرافی ارز دیجیتال کوینکس یکی از واضح ترین مثال ها هستش که کاربر های ایرانی رو به رسمیت می شناسه و خدمات و سرویس معاملاتی خود رو برای ایرانی ها عرضه می کنه. 

• نوع دوم این صرافی های خارجی، در دو مورد انعطاف دارند: نوع دوم صرافی های خارجی بابت احراز هویت برای کاربرها احراز هویت ندارن و در مورد مقدار برداشت از حساب به صورت روزانه هم محدویتی نداشته و حتی اگه کاربر اقدامی برای احراز هویت انجام نده. 

ویژگی اون هم می تونیم به چند مورد اشاره کنیم:

1- دارای پشتیبانی آنلاین و قوی و پاسخ به ابهامات کاربرها در اسرع وقت

2- آسان بودن نحوه بهره گیری از سایت صرافی برای خرید یا فروش و معامله 

3- سخت نبودن انجام مراحل احزار هویت کاربرها 

4- داشتن امنیت بالایی در مقابل حملات هکرها 

5- پشتیبانی از ارزهای دیجیتال گوناگون 

6- کمک یودن کارمزد معاملات ارز دیجیتال

معیار های انتخاب یک صرافی معتبر کدامند؟

دلایل تحریم کاربران ایرانی صرافی های ارزهای دیجیتال

 

در این بخش ما می خواییم 7 معیار مهم انتخاب یک صرافی معتبر رو همراه با توضیحات کوتاه ارائه کنیم که با دونستن معیار های انتخاب یک صرافی معتبر می تونین انتخاب هوشمندانه تر و درست تر داشته باشین. 

• داشتن پشتیبانی

اولین موردی که باید در نظر گرفته بشه، نبود پشتیابنی هستش چرا در صورت انجام معاملات امکان داره با مشکلاتی مواجه بشین که احتیاج به یک مشاور باشه و به همین دلیل پشتیبانی آنلاین برای انجام معاملات اساسی ترین معیار برای انتخاب یک صرافی معتبر به حساب میاد. 

• میزان شهرت و محبوبیت

میزان شهرت و محبوبیت یک صرافی نشون می ده که تعداد کاربران زیادی به این صرافی اعتماد دارن، بنابراین پسندیده ترین انتخاب هستش و البته یاد آوری کنیم که نباید به خاطر این معیار سایر معیار هارو نادیده گرفت چون این تنها یکی از معیار ها هست که باید در نظرگرفت. 

• داشتن امنیت

دقت داشته باشین که صرافی خارجی معتبری رو انتخاب می کنین و باید ویژگی های امنیت استاندارد رو داشته باشه و بالاخره قراره که دارایی خود رو از این طریق خرید و فروش و معامله کنین. 

• داشتن یا نداشتن محدودیت جغرافیایی

قبل از ثبت نام در صرافی باید لیست کشور های مجاز رو بررسی کنین تا تعدادی از صرافی ها به کاربرهای ایرانی سرویس و خدمات ارائه نمی دن و هر موقع متوجه ایرانی بودن کاربر بشن، اون رو مسدود می کنن و دارایی از دسترس خارج می شه. 

• وجود احراز هویت

وجود احراز هویت امنیت پول رو به حداکثر میزان می رسونه و در بعضی صرافی ها مثل بایننس احراز هویت اجباری شده ولی در بعضی موارد بعد از به پایان رسیدن ثبت نام سرویس ارائه می دن. 

• میزان کارمزد

همان گونه که اطلاع دارین صرافی ها موقع انجام تراکنش، هزینه ای رو به عنوان کارمزد می گیرن که این کارمزد در پلتفرم های مختلف متفاوت بوده. پس در نتیجه باید در این مورد در نظر داشته باشیم که کارمزد دریافتی معقول داشته باشه.

• چگونگی واریز پول

پرداخت پول به صرافی های خارجی با استفاده از استیبل کوین ها هستش که قبل از اقدام به ثبت نام باید بررسی کنین که صرافی خارجی که که قصد دارن انتخابش کنن از کدوم ارز ها پشتیبانی می کنه تا بعداً درچار مشکل نشین. 

کدام صرافی ارز دیجیتال با ایران کار می کند؟

دلایل تحریم کاربران ایرانی صرافی های ارزهای دیجیتال

قبلاً اشاره کردیم که با وجود همه ی این سختی ها راهی هستش که بشه جهت معامله از صرافی های معتبر و بزرگ استفاده کنیم. هنگام ثبت نام در صرافی جهانی باید مراحل احراز هویت بگذرونین چرا که کاربرهای ایرانی تحریم شدن و اگه این صرافی ها متوجه ملیت ما بشن اجازه فعالیت به اونها نمیدن.

خب می خواییم چند تا صرافی خارجی معتبر رو معرفی کنیم:

1- صرافی سوشی سوآپ

این صرافی روی بلاکچین اتریوم اجرا می شه و به دنبال تشویق شبکه ای از کاربر ها جهت بهره گیری از پلتفرم هستن که کاربر ها می تونن دارایی های کریپتو رو بصورت غیرمتمرکز معامله و خرید و فروش کنن.

2- صرافی کوینکس

این صرافی کوینکس به دلیل ارائه خدمات به کشورهای مختلف، یکی از بهترین صرافی های ارز های دیجیتال موجود محسوب میشه و این پلتفرم بدون اهمیت دادن به تحریم، همه سرویس های لازم رو برای کاربرهای ایرانی عرضه می کنه و ایرانی ها می تونن بدون استرس و مشکل مشغول به خرید و فروش معامله ارز های دیجیتال باشن. 

3- صرافی کوکوین 

سومین صرافی مناسب برای کاربر های ایرانی صرافی کوکوینه که پلتفرم استثنایی جهت معامله ارز های دیجیتال هستش و احراز هویت رو برای کاربر ها اجباری نکرده و بدون تایید کردن هویت خود می تونین از این صرافی جهت معامله استفاده کنین. 

4- صرافی بای بیت

یکی از بهترین صرافی های ارز دیجیتال جهت معامله کسانی که مشتاق ارز دیجیتال هستن به کار میره. معمولاً از معامله های روزانه، فیوچرز و مارجین تریدینگ استفاده می کنین که صرافی بای بیت، انتخاب مطلوبی هست. امروزه میزان حجم نقدینگی در گردش صرافی بای بیت، افزایش زیادی داشته که این افزایش نقدینگی جهت معامله گر ها که حجم معاملات بالایی دارن و یکی از مهم ترین معیار ها به حساب می رسه. 

5- صرافی یونی سوآپ 

این صرافی، یک صرافی غیر متمرکزی هست که بیشتر روی بلک چین اتریوم فعالیت داره و دفتر اصلی صرافی یونی سوآپ در کشور ایالات متحده هست و بیشتر از 2300 جفت توکن پشتیبانی می کنه تا کاربر ها بتونن احراز هویت در این صرافی مشغول فعالیت باشن.

6- صرافی هات بیت

این صرافی تنوع ارز های دیجیتال بالایی داره و میزان حجم اون چشمگیر هستش و  برای انجام معامله در صرافی های بیت احتیاج احراز هویت نیستش و بدون دردسر مسدود شدن حساب و از دسترس خارج شدن دارایی، می تونین هات بیت مشغول خرید فروش بشین.

7-صرافی دیدکس

این صرافی به کاربر ها اجازه میده تا طریق قرار داد های هوشمند اتریومی از معامله های اهرمی بهره ببرن البته این سرویس از صرافی دیدکس، به معامله گر ها این امکان رو میده تا پول رو واریز کنین و بدون پرداخت کارمزدی برای هر نوع تراکنش، به راحتی مشغول معامله بشین.

کدام فیلتر شکن مناسب برای استفاده از صرافی های خارجی است؟

برای اینکه بتونین در صرافی های خارجی بدون مانعی مشغول معامله باشین، باید سراغ نرم افزار تغییر ip که مطمعن شین در معامله های خود اختلال به وجود نمیاره البته توجه داشته باشین که نباید به هر فیلتر شکن یا VPN اعتماد کرد. چرا که ممکنه سرویس و خدمات خوبی به کاربر ها ارائه نکنه پس برای انجام به این کار توصیه می کنیم که قبل از انتخاب حتماً تحقیق کنین تا بتونین بهترین انتخاب رو داشته باشین. 

دلایل تحریم کاربران ایرانی صرافی های ارزهای دیجیتال

خطایی که هرگز نباید انجام بدین و دچار اون نشین اینه که دنبال vpn های رایگان نباشین! استفاده از اون ها باعث میشه که با هر اتصال یک Ip ثابت اشتباه نشون می ده و هرگز نباید از اون ها استفاده کنیم. پس از گذشت مدتی صرافی تشخیص میده که شما ربات هستین و ممکنه شمارو مسدود کنه و دارایی از دسترس شما خارج بشه.

شما قطعاً از اطرافیان شنیدین که بدون استفاده vpn میشه می تونیم وارد صرافی بشیم و هیچ مشکلی پیش نمی یاد اما باید بدونین که اگه روزی صرافی مورد نظر ورود کاربرهای ایرانی ممنوع اعلام کنه، اول حساب  کاربر ها مسدود شده و دارایی از دسترس خارج می شه و درنتیجه کار پر ریسکی هست که ما توصیه می کنیم حتماً از vpn غیر رایگان استفاده کنین.

مقاله پیشنهادی: صفر تا صد تحریم کیف پول های ایرانی توسط امریکا

نتیجه:

با تحریم هایی که علیه کشورمون ایران اعمال شده، نمی تونیم همچون شهروند های کشور های اروپایی از صرافی های ارز دیجیتال استفاده کنیم و اگه می خواین حرفه ای مشغول معامله و سرمایه گذاری بشین بهتره در این خصوص حسابی تحقیق و پرس و جو کنین .

تمامی موارد که اشاره شده چه از نظر مزایا و چه معایب در نظر داشته باشین تا دید باز تر و بهترین انتخاب رو کرده باشین و در نهایت امیدواریم مقاله دلایل تحریم کاربران ایرانی صرافی های ارزهای دیجیتال مورد پسند شما واقع شده و در بخش نظرات دیدگاه های خود را با ما در میان بگذارید.


نظرات کاربران در مورد دلایل تحریم کاربران ایرانی توسط صرافی های ارزهای دیجیتال خارجی
سوال امنیتی :3+51 = ?