دوره های آموزش ارز دیجیتال تا چه حد کاربردی هستند؟

1401/06/07


با داغ شدن بازار خرید و فروش ارزهای دیجیتال شاید شما هم شاهدش بوده باشید که دوره های افراد مختلفی توی فضای مجازی ترند میشه و مردم برای شرکت در این دوره ها سر از پا نمی شناسند. در این مقاله قصد داریم بهتون بگیم که این دوره های آموزش ارز دیجیتال تا چه حد کاربردی هستند؟ آیا اصلا ارزش سرمایه گذاری دارند؟ مباحثی که توی این دوره مطرح میشه چی هست؟ و یا اینکه آموزش سرمایه گذاری در ارز های دیجیتال برای کاربران اون و کسانی که وارد این بازار میخوان بشن مفید هست؟ همچنین به بعضی کلاهبرداری ها که در قالب دوره های آموزش ارز دیجیتال از افراد مختلف صورت میگیره اشاره هم خواهیم کرد. 

بحث بر سر این نیست که توی این دوره ها شرکت بکنیم یا نه، بلکه نکته اصلی این هست که کیفیت دوره ای که قصد شرکت در اون رو داریم به چه شکلی هست؟ و آیا دوره ای که تصمیم گرفتیم در اون شرکت بکنیم، میتونه که پاسخگوی نیازهای ما باشه؟! یا اینکه اصلا ویژگی سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال چیست؟ این که دوره های آموزش ارز دیجیتال تا چه حد کاربردی هستند، بستگی به کیفیت دوره ای داه که در اون شرکت میکنید. اگه که مطالب کاربردی و آموزنده ای ارائه بشه قطعا دوره مفیدی براتون خواهد بود ولی اگه کیفیت دوره پایین باشه، بطبع پیشرفت آنچنانی هم احساس نخواهید کرد. 

به همین دلیل، این دوره ها علاوه بر این که این قابلیت رو دارند تا مزیت های متعددی برای افراد مختلفی داشته باشن، اگه درست انتخاب نشن به همون اندازه و حتی بیشتر میتونن که مشکل ساز بشن. در واقع میشه گفت که گاهی پیدا کردن یک دوره خوب سختیش از یادگیری مطالب آموزشی که توی اون دوره تدریس میشه هم بیشتره. 

توی فضای اینترنت افراد مختلفی میان و دوره های خودشون رو با قیمت های بالایی تبلیغ میکنند و این در حالی هست که از کیفیت مطالب ارائه شده توی این دوره ها هیچ اطلاعات بخصوصی در دسترس نیست. در  مقاله دوره های آموزش ارز دیجیتال تا چه حد کاربردی هستند؟ روش هایی رو به شما یاد خواهیم داد که شاخص های اصلی یک دوره خوب رو بتونید تشخیص بدید و در دام کلاهبرداری های مختلف توی فضای نا امن و غیر قابل اعتمادی مثل اینترنت گرفتار نشید. 

نکته بعدی در مورد این موضوع که دوره های آموزش ارز دیجیتال تا چه حد کاربردی هستند این مطلب میتونه باشه که اگه شما توی بهترین دوره هم شرکت کرده باشید و بازار وضعیتش جوری باشه که ساز مخالف بزنه و شاخص ها و حجم معاملاتش نزولی بشه، کار زیادی از دست شما بر نخواهد اومد و تنها میتونید از طریق روش های مدیریت ریسکی که یاد گرفتید، ضررتون رو مدیریت بکنید. 

در کل همون طور که گفتیم این دوره ها مزیت ها و معایب خاص خودشون رو دارن که جداگانه در مورد هر کدومشون صحبت خواهیم کرد.

دوره های آموزش ارز دیجیتال

مزیت دوره های آموزش ارز دیجیتال 

اگر براتون همچنان سوال هست که سرمایه گذاری رو از کجا شروع کنم در این قسمت نکات مهمی از مزیت های این دوره ها براتون آماده کردیم تا نشون بدیم دوره های آموزش ارز دیجیتال تا چه حد کاربردی هستند. 

• اولین نکته ای که میتونه به عنوان یک مزیت عالی برای یک دوره محسوب بشه این هست که چون اکثر مدرسان و اساتید دوره ها افراد کهنه کار و با تجربه ای هستند، تجربه زیسته خودشون رو به شما منتقل میکنن و این باعث میشه که از اشتباهاتی که این اساتید طی چند سال به صورت تجربی و آزمون و خطا انجام دادن پرهیز کنید و ضریب اشتباهتون رو توی انجام معاملات به میزان چشم گیری پایین بیارید. 

• نکته بعدی که به عنوان یکی دیگه از مزیت این دوره ها محسوب میشه این هست که که میزان زمان یادگیری شما رو کاهش میده. برای مثال اگه شما تصمیم بگیرید که به تنهایی برای یادگیری مباحث مختلف ارزهای دیجیتال اقدام کنید، ممکنه که شش ماه تا یک سال برای آموزش خودتون وقت بگذارید. ولی توی این دوره ها در مدت زمان خیلی کم تری میتونید که انواع مهارت ها رو برای انجام ترید توی شرایط مختلف بازار کسب بکنید، و در زمانتون صرفه جویی کنید. 

• یکی دیگه از مزیت های دوره های آموزش ارز دیجیتال این هستش که این دوره ها ظرفیت خیلی بالایی برای شبکه سازی دارند. مخصوصا اگه دوره حضوری باشه شما با افراد مختلفی آشنا میشید که با شما هم داستان هستند و این آشنایی ها میتونن مقدمه ای باشن برای شروع کسب و کار های بزرگ تر. 

• با شرکت کردن توی این دوره ها ممکنه که سیگنال های خرید و فروش زیادی طی آموزش مطرح بشن، که میتونه یک موقعیت عالی برای کسب آگاهی از فرصت های مختلفی که توی بازار ارزهای دیجیتال وجود دارن باشه. 

• اگه دوره ای که در اون شرکت میکنید اصولی و کاربردی باشه یک بار برای همیشه مبانی مباحث تحلیل تکنیکال و فاندامنتال رو یاد خواهید گرفت و قادر خواهید بود که از این تحلیل ها هم توی بازار ارزهای دیجیتال و هم توی بازار های مالی دیگه به صورت کاربردی استفاده بکنید. 

• با توجه به این که سرعت تغییرات توی بازار ارزهای دیجیتال خیلی زیاده، ممکنه که مباحث جدید و به روزی در این دوره ها مطرح بشه که توی هیچ مقاله و کتاب و یا فیلم آموزشی توی اینترنت نیست. قطعا یادگیری این مباحث میتونه که توی کاهش ضریب ریسک و افزایش میزان کسب سود خیلی کاربردی و کمک کننده باشه.

دوره های آموزش ارز دیجیتال

معایب دوره های آموزش ارز دیجیتال 

از جمله معایبی که بعضی از دوره ها دارند و میتونن که برای اشخاص در آینده مشکل ساز بشن، میتوینم به موارد زیر اشاره بکنیم. 

• ممکنه که کیفیت مطالب آموزشی توی بعضی از دوره ها به قدر پایین باشه که به جای کمک به افراد برای کسب سود، اون ها رو به اشتباه بندازه و باعث بشه که ضرر های سنگینی بکنن. برای مثال مباحثی مثل پرایس اکشن و کارکردن با اندیکاتور های تخصصی اگه اشتباه آموزش داده بشن، باعث میشن که معامله گر موقع ایجاد پوزیشن های معاملاتی اشتباهات غیر قابل جبرانی رو مرتکب بشه. 

• هزینه شرکت کردن توی بعضی از دوره های آموزشی به قدری بالا هست که حتی اگه همه مباحث مربوط به بازار ارزهای دیجیتال رو هم در اون ها به صورت حرفه ای بهتون آموزش بدند بازم صرفه اقتصادی نداره. برای مثال توی یه سری از از دوره ها که واقعا نسبت به دوره های خوب دیگه هیچ مزیتی ندارن چنان هزینه های بالایی از مخاطبا درخواست میشه که بعضی افراد فکر میکنن گرون بودن دوره حتما به این دلیله که قراره یه سری رموز پیچیده و جادویی بهشون آموزش داده بشه، تا اون ها رو به سود های میلیاردی و صد در صد برسونه. در صورتی که اصلا اینطور نیست. 

• توی بعضی دیگه از دوره ها هم به خاطر این که بتونن افراد بیشتری رو برای آموزش جذب بکنن، یه سری وعده هایی داده میشه که در عمل کاملا غیر قابل تحقق هستن. هدف از دادن چنین وعده هایی فقط اینه که اشخاص بیشتری بیان و توی این دوره های آموزشی ثبت نام بکنند. پس اگه در جایی با تبلیغاتی مواجه شیدید که کسب سود های عجیب و غریبی رو وعده داد، حتما بدونید که کاسه ای زیر نیم کاسه هست و به این نوع از تبلیغات به هیج وجه اعتماد نکنید. 

دوره های آموزشی

منابع دوره های آموزشی 

بهترین شاخصی که میتونه بهتون نشون بده دوره های آموزش ارز دیجیتال تا چه حد کاربردی هستند نه گرون بودن اون دوره هست و نه تعداد فالور های اون ها توی شبکه های اجتماعی. بهترین شیوه ای که میتونید یک دوره آموزشی مفید و کاربردی رو از یک دوره نامناسب تشخصی بدید، منابع آموزشی و سر فصل هایی هست که قبل از شروع دوره ارائه میشه. 

مدرسین بعضی از دوره ها پیش میاد که خودشون حتی ترید هم نمیکنن و فقط از طریق ویدئو های آموزشی موجود توی فضای مجازی یه سری مطالب رو یاد گرفتن، که همون ها رو تدریس میکنند. اگه به آگهی تبلیغاتی این نوع دوره های آموزشی مراجعه بکنید، میبینید که فقط یه سری شعار در قالب حرف های قشنگ توی اون ها نوشته شده و هیچ اشاره ای به منابع و مباحث و سر فصل های آموزشی که قراره ارائه بشه نشده؛ از چنین دوره هایی به شدت گریزان باشید و حتی برای کنجکاوی هم سعی نکنید در اون ها شرکت بکنید. 

چون علاوه بر این که پول و وقتتون رو به هدر میدن، ممکنه که شما رو به اشتباه بندازن و باعث بشن دست به معاملاتی بزنید که پآیان خوشی رو نداره. در حالی که اگه بتونید یک دوره اصولی، کاربردی و پربار پیدا بکنید که مباحث تخصصی رو براتون به صورت کاربردی و عملی آموزش بده، نتیجه شرکت کردن در این دوره های آموزشی رو با توانایی کسب سود و درامد بیشتر به چشم خودتون خواهید دید. 

برای این که توی هر دوره ای که تبلیغ شد همینجوری شرکت نکنید، اول برای خودتون مشخص کنید که در چه سطحی هستید و قصد دارید که توی چه زمینه ای مهارت های خودتون رو افزایش بدید. برای مثال اگه تصمیم دارید اصول کاربردی تحلیل تکنیکال رو برای انجام دادن معاملات کوتاه مدت یاد بگیرید، شرکت کردن توی دوره ای که بنیاد رمزارزها رو برای کسب سود و انجام معامله بررسی میکنه کاربرد چندانی برای شما نخواهد داشت. 

پس لازمه که قبل از شرکت کردن توی دوره های آموزش ارز دیجیتال، منابع دوره ها و سر فصل های آموزشی رو به دقت بررسی بکنید تا بتونید یه دوره مناسب و پربار برای خودتون انتخاب کنید. 

پکیج های آموزشی یا کلاس های حضوری

پکیج های آموزشی یا کلاس های حضوری؟ 

یه تفاوت عمده دیگه ای که دوره های آموزش ارز دیجیتال باهمدیگه دارن توی نحوه ارائه اون هاست. بعضی دوره ها فقط به صورت پکیج توی اینترنت فروخته میشن، بعضی دیگه در قالب دوره های آنلاین برگزار میشه؛ و بعضی دیگه هم در قالب دوره های حضوری نحوه برگزاری شون شکل میگیره. 

هر کدوم از این شیوه های برگزاری میتونه که نشون بده هریک از این دوره های آموزش ارز دیجیتال تا چه حد کاربردی هستند. در واقع نحوه ارتباط توی آموزش یک مبحث مهم و حیاتیه، هر چقدر که یک ارتباط عمیق تر باشه به همون اندازه کیفیت آموزشی دوره هم بالاتر خواهد بود. 

به همین خاطر دوره های حضوری کیفیتشون خیلی بیشتر و بهتر از دوره های آنلاین و پکیج های آموزشی هست. توی دوره های حضوری شما از نزدیک با مدرس دوره ارتباط برقرار میکنید و اگه سوالی به ذهنتون اومد و یا مشکلی داشتید، میتونید که در همون لحظه مطرحش بکنید. توی بعضی دوره های حضوری استاد همون قدر که خودش انرژی میزاره با طرح مسئله و دادن تمرینات عملی، و همچنین با تشویق کردن دانش آموز ها به تعامل باهم دیگه برای حل مسئله باعث میشه که دوره آموزشی پربار و مفید و واقع بشه. 

نوع دیگه ای از دوره ها هم وجود داره که به صورت برخط یا آنلاین برگزار میشه، با این که کیفیت این دوره ها نسبت به دوره های حضوری پایین تره ولی باز هم میتونه که کاربردی و مفید واقع بشه؛ به شرطی که مباحثی که در اون ها مطرح میشه مباحث به روز و قابل استفاده توی بازار ارز های دیجیتال باشه، نه مباحث کلیشه ای و تکراری.

هرچند که ممکنه یه سری مشکلات از قبیل قطع شدن اینترنت و یا قطع و وصل شدن تصویر پیش بیاد، ولی در کل باز هم میتونه که کمک کننده باشه. یک مزیت خیلی خوب این دوره ها قابلیت رکورد شدن و ذخیره سازیشون هست که باعث میشه هر چند بار که خواستید بعد از پآیان دوره آموزشی میتونید که فیلم های دوره رو تماشا کنید. 

آخرین روش و نحوه برگزاری دوره های آموزش ارز دیجیتال خرید این دوره ها به صورت پکیج های آموزشی هست. کیفیت این نوع از دوره ها نسبت به روش های دیگه از همه پایین تره، به این دلیل که شما مدرس رو در قالب یک فیلم فقط تماشا میکنید و اگه جایی مشکل یا سوالی داشتید نمیتونید اون رو مطرح کنید. 

با این حال پکیج های آموزشی هم مزیت های خاص خودشون رو دارند. مثلا شما میتونید که هر قسمت از فیلم آموزشی رو که دوست داشتید با سلیقه خودتون عقب و جلو بکشید و یا اگه مطلبی رو فراموش کردید، برگردید و اون قسمت رو مجددا نگاه کنید. 

دوره های آموزش ارز دیجیتال

آیا دوره های آموزش ارز دیجیتال ارزش سرمایه گذاری دارند؟ 

با خوندن مطالب بالا حتما تا حالا متوجه شدید که دوره های آموزش ارز دیجیتال تا چه حد میتونن کاربردی باشن، اگه که درست انتخاب بشن. حالا سوالی که این جا پیش میاد اینه که کدوم دوره ها واقعا ارزش سرمایه گذاری کردن دارن؟ چه مبلغی رو برای این دوره های آموزشی هزینه بکنیم؟ آیا باید به دوره های آموزش ارز دیجیتال با دید سرمایه گذاری کردن نگاه کنیم؟ 

اگه که وضعیت مالی خوبی دارید و شهریه دوره ها براتون مهم نیست میتونید که توی هر دوره ای با هر میزان شهریه ای که دوست داشتید شرکت کنید. اما اگه براتون میزان شهریه دوره و بازخوردی که در آخر از این دوره های آموزشی میگیرید مهم هست، پیشنهاد میکنیم که به نکات زیر همواره دقت داشته باشید. 

• به دوره های آموزشی به چشم فرصت آموزشی نگاه بکنید نه یک موقعیت سرمایه گذاری. شما حتی اگه ماهر ترین و نابغه ترین تریدر جهان باشید هم باز نمیتونید که روند بازار رو کنترل بکنید. گاهی پیش میاد توی مواقعی که بازار نزولی میشه ضرر خواهید کرد، به همین دلیل بهتره به جای این که به دوره های آموزشی دیجیتال با دیدگاه انجام یه سرمایه گذاری نگاه کنید، اون ها رو به چشم فرصت های آموزشی ببینید که میتونید از طریق شرکت در اون ها اطلاعات لازم رو در مورد کریپتو کارنسی ها بدست بیارید. 

• اگر توان مالی بالایی ندارید و به این امید توی دوره های آموزش ارز دیجیتال شرکت میکنید تا بتونید درامد های باورنکردنی در زمان کوتاهی کسب کنید، بهتره که کلا بیخیال این دوره ها بشید و یک مسیر دیگه ای رو در پیش بگیرید. 

• با همه این ها شرکت کردن توی دوره هایی که سطح آموزشیشون بالاست، میتونه که یک سرمایه گذاری خوب براتون باشه، حتی اگه به دوره آموزشی تون به چشم سرمایه گذاری نگاه نکنید. به عنوان مثال اگر بازار نزولی و منفی شد شما از طریق مهارت هایی که توی این دوره ها یاد میگیرید میتونید که میزان ضرر خودتون رو مدیریت کنید و در زمان مناسب دوباره اون رو جبران کنید. 

• شاید شرکت کردن در دوره های آموزشی ارزهای دیجیتال نتونه همه نیاز هایی رو که انتظار دارید برآورده کنه، ولی مطمئن باشید که وارد شدن بدون اطلاعات و دانش کافی به بازار کریپتو ها میتونه که براتون به عنوان یک مشکل جدی تلقی بشه و با هزینه های جبران نشدنی براتون همراه باشه. در واقع شرکت کردن توی یک دوره مناسب باعث میشه که اگه نتونستید سود خوبی بکنید، توی بازار پر ریسک ارزهای دیجیتال دچار زیان های سنگینی هم نشید که نتونید جبرانشون کنید. 

دوره های آموزشی

کلاهبرداری در قالب دوره های آموزشی 

حالا که میدونید دوره های آموزش ارز دیجیتال تا چه حد کاربردی هستند، بهتره این رو هم بدونید که به هر دوره ای که برگزار میشه بدون بررسی و تحقیق کافی اعتماد نکنید. زمانی که بازار ارزهای دیجیتال رونق میگیره و قیمت هاشون افزایش پیدا میکنه اکثر رمزارزها در موقعیت های سود ده قرار میگرند. در این بین یک سری افراد سود جو از فرصت استفاده میکنند و مطالب خیلی ابتدایی و ساده رو که به صورت رایگان هم دسترس هست، به عنوان دوره های ویژه آموزش ارزهای دیجیتال به افراد مختلفی میفروشن. 

یک شگرد دیگه که کلاه بردارها از این طریق با اسم دوره های آموزش ارز دیجیتال از مردم کلاه برداری میکنن به این شکل هست که با طراحی کمپین های مختلف تبلیغاتی توی شبکه های مجازی و انواع سایت های مختلف، مردم تشویق میکنند تا در دوره اون ها ثبتنام بکنن؛ اما بعد از ثبتنام و رسیدن زمان برگزاری دوره معلوم میشه که نه دوره ای هست و نه آموزشی. 

برای این که توی دام کلاهبرداری هایی از این قبیل نیوفتید، حتما راجعبه شخص برگزار کننده و موسسه آموزشی که دوره در اون برگزار میشه تحقیق کنید و شناخت کافی و لازم رو از اون ها پیدا بکنید. اکثر دوره هایی که به صورت رسمی برگزار میشن شماره تلفن و آدرس دقیقی دارند، همچنین اسم مدرس هاشون رو به همراه مباحث آموزشی که قرار هست برگزار بکنن در دسترس عموم قرار میدن. اگه دوره ای رو دیدید که این ویژگی ها رو نداره بهتره که توی اون ثبتنام نکنید. 

کلاهبرداری در قالب دوره های آموزشی

جمع بندی مطالب 

در مورد این که دوره های آموزش ارز دیجیتال تا چه حد کاربردی هستند و چقدر میتونیم به این دوره های آموزشی که برگزار میشه اعتماد کنیم سعی کردیم مطالب کاملی رو در مقاله دوره های آموزش ارز دیجیتال تا چه حد کاربردی هستند؟ بیان کنیم. راجعبه انواع دوره ها و کیفیت برگزاریشون براتون صحبت کردیم و شاخص هایی رو براتون ارائه دادیم تا از طریق اون ها بتونید دوره های خوب رو از دوره های بد تشخیص بدید. اگه دنبال شرکت کردن توی یک دوره آموزشی خوب هستید، امیدواریم با این اطلاعاتی که بهتون ارائه کردیم بتونید که با خیال راحت دوره های آموزشی مناسب رو شناسایی و در اون ها شرکت کنید. 


نظرات کاربران در مورد دوره های آموزش ارز دیجیتال تا چه حد کاربردی هستند؟
سوال امنیتی :8+70 = ?