روش های دستکاری بازار ارزهای دیجیتال

1401/07/27

ما در این مقاله روش های دستکاری بازار ارزهای دیجیتال قصد داریم اطلاعاتی در مورد نحوه دستکاری بازار ارزهای دیجیتال و چگونگی اون بپردازیم تا اطلاعاتی در این زمینه در صرافی ارز دیجیتال اینانس به دست بیارید. از وقتی که مبادله بازار های مالی به وجود اومده، تلاش های زیادی کردن تا اون ها رو دستکاری کنند. بازار ارزهای رمزنگاری شده از این قاعده جدا نیستن و از اون جایی که این دارایی ها غیر متمرکز و بدون نظارت نهاد مرکزی هستن، در برخی موارد در برابر هک، کلاهبرداری و ... فعالیت ها با خراب کاری آسیب پذیر می شن.

منظور از دستکاری چیست؟

در این بخش می خواییم منظور از دستکاری چیست؟ و به چه معناست رو بررسی کنیم. دستکاری اصطلاحیه که در دنیای کریپتوکارنسی در زمان های رشد زیاد شنیده می شه. همونطور که گفتیم، در تمامی بازار های مالی این موضوع اتفاق می افته ولی در بازار ارزهای دیجیتال به دلیل نوپا بودن و نداشتن قوانین مشخص و سر و صدای زیادی که رمزارزها در دنیا به پا کردند، احتمال دستکاری بیشتر میشه و مورد بررسی و موشکافی بیشتری قرار میگیره. روزانه نیروهای بی شماری در بازارهای رمزنگاری کار می کنند که هدف اون ها دستکاری قیمت هستش. اون ها از این کار قصد دارن تا سرمایه گذاران تازه وارد و تریدرهایی که بی تجربه هستن رو به وحشت بندازند و سود زیادی رو از این طریق به دست بیارند. 

مقاله پیشنهادی: آموزش کامل استراتژی های معاملاتی ارزهای دیجیتال

دستکاری بازار ارزهای دیجیتال چگونه صورت می گیرد؟

از مواردی که می تونیم به روش های دستکاری ارزهای دیجیتال اشاره کنیم: 

• پامپ و دامپ

دستکاری بازار ارزهای دیجیتال

پامپ و دامپ رایج ترین تکنیکیه که امروزه در بازارهای دیجیتال استفاده میشه و یکی از بیشترین تاثیرات در بازار ارزهای دیجیتال رو داره. شیوه کار به این صورته که گروهی از سرمایه گذاران بزرگ با همکاری یک شرکت بزرگ سرمایه گذاری که دارای سرمایه بالایی داره، تصمیم می‌گیرند تا به صورت مصنوعی رمزارز رو بالا ببرند. اون‌ها تعداد زیادی از ارز مورد نظرشون رو از قبل خرید کردند و از این طریق سود خوبی رو به دست میارند و سعی می ‌کنند مردم رو به روش های مختلف به خرید ارز ترغیب کنند.

مقاله پیشنهادی: حد سود و ضرر چیست؟

درنتیجه، افراد جذب رمزارز مورد نظر میشن و اقدام به خرید می‌ کنند که این موضوع باعث رشد بسیار زیاد اون می‌ شه. وقتی ‌که قیمت بالا بره، این افراد دارایی‌ های خودشون رو با بالاترین قیمت می ‌فروشند و از این طریق سود زیادی به دست میارن. با فروش ارز رمزنگاری شده، عرضه بالا رفته و قیمت به شدت افت می‌ کنه. افرادی که در قیمت بالا رمزارز رو خریدند، سرمایه خودشون رو از دست میدن. آلتکوین‌ های با نقدینگی پایین یک هدف عالی در فضای ارزهای رمزنگاری شده برای پامپ و دامپ هستش. از اونجایی که بسیاری از این سرمایه ‌گذاران کلان قبلاً رمزارز مورد نظرشون رو خریداری کردند و شبیه اون دیده نمیشه. بنابراین، اگه نمی تونیم بفهمیم که چرا یک کوین در حال پامپ هستش، بهتره از اون دور بمونیم. 

• معامله ‌شویی یا تجارت شستشو (wash trading)

یکی دیگر از روش ‌های دستکاری بازار ارزهای دیجیتال معامله‌ شویی یا تجارت شستشو هستش که به منظور ایجاد توهم بازار فعال برای یک دارایی خاص استفاده میشه. انجام این کار در بازارهای مالی قدیمی و سنتی، غیرقانونیه ولی به نظر می رسه که در عرصه ارزهای رمزنگاری شده بیشتر به چشم می خوره. معامله شویی چیست؟ به خرید و بلافاصله فروش یک ارزدیجیتال به صورت مداوم و با سرمایه نسبتاً بالایی توسط بازیگران بزرگ ارزهای دیجیتال، معامله شویی به اون گفته میشه. این سرمایه گذاران بزرگ قصد دارند تا به صورت مصنوعی و غیر واقعی حجم معاملات رو بالا ببرن.

هدف از معامله شویی دستکاری و فرار از مالیات هستش. معامله شویی معمولاً باعث معامله هم زمان یک دارایی توسط یک فردی یا گروهی هستن که حجم الکی رو پیش بینی می کنه. آنچه که قراره در معاملات سالم اتفاق بیوفته، اینکه باقی ماندن سفارش های معامله در دفتر سفارشاته ولی در معامله شویی از اون جایی که معامله به صورت لحظه ایه، برای مشتریان زیاد قابل رویت نیستش چرا که در دفتر سفارشات زیاد نمی مونه. در معاملات شستشو، با گروهی هماهنگ می کند تا توهم تقاضای بازار رو ایجاد کنه و در نتیجه، سرمایه گذاران مشکوک رو وارد به معاملات می کنند.

• خرید یا فروش تقلبی (Spoofing)

خرید یا فروش تقلبی (Spoofing)

در خرید یا فروش تقلبی تریدر اقدام به ثبت سفارش خرید یا فروش تقلبی می کنه و یا به عبارت دیگه معامله گران و تریدر هایی که قصد دارن به دستکاری بازار برای یک ازرمزنگاری شده هستن، می تونند با ایجاد سفارشات خرید یا فروش تقلبی بین بقیه سرمایه گذاران توهم خوش بینی رو بدبینی رو ایجاد کنند. در این صورت بازار دچار هیجان شدید خرید و فروش قرار میگیرند و از این طریق، این افراد سود زیادی رو به دست میارن.

مقاله پیشنهادی: پیشنیازهای معاملات ارزهای دیجیتال چیست؟

خرید یا فروش تقلبی معمولاً توسط ربات ها والگوریتم ها ایجاد می شه تا همونطور که گفتیم، توهم و حس کاذب و الکی در عرضه رو ایجاد کنند و در قیمت‌ ها دستکاری می کنند و درست در زمانی که سفارشات به مبلغ تعیین شده نزدیک شد، ربات‌ ها سفارشات رو لغو می کنند و سود این سفارشات الکی و دروغین نصیب کلاهبرداران میشه. از اونجایی که راهکاری برای جعلی بودن یا نبودن سفارشات وجود نداره، بنابراین بازار واکنش‌ های شدیدی به سفارشات تقلبی نشون می دند. نقاطی که در روش اسپوفینگ بهتر کار می ‌کنه، مناطق مهم مورد علاقه خریداران و فروشندگانه هستش. مانند همه اوراق بهادار قابل معامله، قیمت ارزهای دیجیتال به عوامل مختلفی بستگی داره، از جمله اون ها حس خوش بینی یا بدبینی کلی که در بازار وسیع و در بین سرمایه گذاران فردی وجود داره. در حالی که تعیین میزان حرکت و پتانسیل یک ارز رمزنگاری شده بسیار دشوار هستش، با این وجود سرمایه گذاران باهوش بسیار به اون توجه می کنند. به دلیل تأثیری که احساس خوش بینی یا بدبینی می تونه بر تمایل گروهی از سرمایه گذاران به خرید یا فروش اون ارز دیجیتال داشته باشه، عده‌ای به راحتی از اسپوفینگ به دستکاری دست زده و سودهای کلانی رو به جیب می‌زنند.

کاهش اسپوفینگ در تمامی بازارها از جمله بازار ارزهای دیجیتال مهم هستش، چون باعث حفظ تعادل در بازار برای همه افراد و سرمایه ‌گذاران میشه.

• استاپ هانتینگ

روش های دستکاری بازار ارزهای دیجیتال

نظریه استاپ هانتینگ به این صورته که زمانی که بازار به اعداد رند نزدیک می شن، معامله ‌گران بزرگ بازار سعی می کنند تا دستورات حد ضرر در اون محدوده رو فعال کنند. یعنی این سرمایه گذاران بزرگ با حجم زیادی از ارزهای دیجیتال که تاثیر زیادی در این بازار دارند، محدوده ‌هایی از قیمت رو که به احتمال زیاد تعداد بسیار بالایی از حد ضررهای معامله ‌گران کوچیک در اون محدوده قرار داره رو شناسایی می کنند و در نتیجه قیمت رو به این سمت می کشونند تا افراد لیکویید بشن یا به حد ضرر برسنه.

• ترس، عدم اطمینان، شک (fud)

ترس، عدم اطمینان و شک یکی از موثرترین تکنیک های دستکاری برای جابجایی قیمت ارزهای دیجیتال حتی بدون معامله کوین هستش. سرمایه گذارانه تازه کار و معامله گران روزانه با اخبار منفی شک زده می شن و به سرعت به دنبال راه های خروجی میرن. این معامله گران از ضرر و زیان حتی کوچیک ترین ضرر خوششون نمیاد و بنابراین، اگر حقیقت یا رویداد های تقلبی در مورد یک پروژه یا دارایی خاص ایجاد بشه، می تونید تأثیر قیمتی زیادی رو مشاهده کنید.

متاسفانه کل فضای کریپتوکارنسی با مقدار زیادی از محتواهای غلط توسط تازه کار رمزنگاری، اینفلوئنسرها، رسانه های درجه دوم و سوم و... پر شده و تشخیص اخبار تقلبی رو برای سرمایه گذاران یه خرده سخت تر می کنه. در این شرایط، رسانه های اصلی غالب هستن و مردم مجبورند روایات و رویداد ها رو از اون منابع دریافت و هضم کنند.

کلام آخر 

در این مقاله روش های دستکاری بازار ارزهای دیجیتال رو بررسی کردیم. پامپ و دامپ، اسپوفینگ، معامله ‌شویی از جمله روش های دستکاری بازار ارزهای دیجیتال هستش که این دست کاری ها در دراز مدت به دنیای ارزهای دیجیتال و سرمایه گذاران آسیب وارد می کنه. 

امیدواریم از این مقاله به خوبی استفاده کنید و نهایت بهره از آن برده باشین. در آخر خوشحال می شیم نظراتتون رو با ما به اشتراک بزارین.


نظرات کاربران در مورد روش های دستکاری بازار ارزهای دیجیتال
سوال امنیتی :7+99 = ?