ساتوشی چیست و نحوه محاسبه ساتوشی چگونه است؟

1401/05/12

ساتوشی چیست و نحوه محاسبه ساتوشی چگونه است؟ پول های رایج دنیا اعم از پول فیات یا ارزهای دیجیتال واحد های کوچکتری هم دارن که باعث آسون شدن حساب کردن مقادیر کوچک میشه. مثلا سنت معادل یک صدم دلار هست. بیت کوین واحد کوچکتری داره به اسم ساتوشی. وجود واحدهای کوچکتر از بیت کوین از همان ابتدای اختراع بیت کوین وجود داشته اما تا قبل از سال 2011 از ساتوشی یا واحدهای کوچکتر دیگه استفاده نشد. در مقاله «ساتوشی چیست و نحوه محاسبه ساتوشی چگونه است؟» به موارد زیر اشاره میشه:
- ساتوشی چیست؟
- ریشه کلمه ساتوشی چیست؟
- دوبار خرج کردن یا دابل اسپندیگ چیست؟
- نحوه استفاده از ساتوشی چگونه است؟
- تفاوت ساتوشی با واحدهای مشابه دیگر چیست؟
- نحوه محاسبه ساتوشی چگونه است؟ یک ساتوشی چند دلار است؟
- چگونه ساتوشی بخریم؟
- نحوه استخراج ساتوشی چگونه است؟
اگر به موضوعات بالا علاقه مند هستین و میخواین راجع بهشون بیشتر بدونین در ادامه مطلب با ما همراه باشین.

ساتوشی چیست؟

ساتوشی چیست

پاسخ کوتاه به «سوال ساتوشی چیست؟»اینه که ساتوشی کوچکترین واحد رمزارز بیت کوین هست. این کلمه از ساتوشی ناکاموتو Satoshi Nakamoto موسس یا موسسین پروتکل مورد استفاده در بلاک چین بیت کوین و رمزارزهای دیگه برگرفته شده. نسبت ساتوشی به بیت کوین 100 میلیون ساتوشی به یک بیت کوین هست. به عبارت دیگه، ساتوشی یک میلیونم یک بیت کوین هست.

به خاطر رشد تصاعدی قیمت بیت کوین در سال های اخیر، نیاز به واحدهای کوچکتر برای تراکنش های با حجم کمتر، بیشتر از قبل احساس شده. واحد های کوچکتر بیت کوین انجام تراکنش ها و همچنین خوانایی مبالغ کم بیت کوین رو راحتتر میکنه.

با یک مثال کاربرد ساتوشی و تفاوت اون با بیت کوین رو میتونیم درک کنیم، اگر جنسی به مبلغ 100 دلار رو بخوایم با بیت کوین خریداری کنیم، با فرض بیت کوین 25 هزار دلاری، باید 0.004 بیت کوین یا معادل اون 400 هزار ساتوشی پرداخت کنیم.

تاریخچه پیدایش ساتوشی

تاریخچه پیدایش ساتوشی

استفاده از کلمه ساتوشی به عنوان واحد شمارش بیت کوین به روزهای اول خلق شدن بیت کوین و انجمن اینترنتی بیت کوین تاک BitcoinTalk برمیگرده. در تاریخ 15 نوامبر 2010 فردی با نام کاربری ریباک Rebuck در انجمن بیت کوین تاک پیشنهاد کرد واحدی برابر یک صدم بیت کوین وجود داشته باشه و اسم اون رو ساتوشی بذارن. در اون زمان هیچکس پیشنهاد این کاربر رو نه رد و نه قبول کرد. 
علتش این بود که در اون مقطع پست مهم‌تری در این انجمن توجه ها رو به خودش جلب کرده بود. طرفداران بیت کوین در اون زمان می‌خواستن با رای‌گیری، یونی ‌کد یا کارکتر متنی بیت کوین رو تعیین کنن. به همین خاطر بود که پیشنهاد ریباک در مورد ثبت واحدی کوچکتر برای بیت کوین نادیده گرفته شد.

چند ماه بعد، این کاربر زیر پست قبلی خودش مبنی بر نیاز به تقسیم بندی بیشتر برای بیت کوین، کامنتی گذاشت و در اونجا نظرش بیشتر دیده شد. حدود یک هفته بعد کاربر دیگه ای با اسم بیت سنت Bitcent یک پست دیگه با همین موضوع گذاشت که در پاسخ به این پست یک کاربر دیگه پیشنهادی رو کامنت کرد:
«1 ساتوشی = 1 میکرو بیت سنت (کوچکترین واحد)»،100 میلیون ساتوشی = یک بیت کوین. موافین؟»
 کاربرهای دیگه با این پیشنهاد موافقت کردن و به این ترتیب ساتوشی به عنوان کوچکترین واحد بیت کوین رسمیت پیدا کرد.

ریشه کلمه ساتوشی چیست؟

ریشه کلمه ساتوشی چیست

در این قسمت از مقاله «ساتوشی چیست و نحوه محاسبه ساتوشی چگونه است؟» به ریشه کلمه ساتوشی پرداخته میشه. اول از همه باید بدونین که منظور از ساتوشی در این مقاله اسم خالق بیت کوین نیست بلکه عنوان یک واحد کوچکتر، معادل یک میلیونم بیت کوین هست. با این حال، ریشه این کلمه به خالق بیت کوین مربوط میشه.

ساتوشی برگرفته از ساتوشی ناکاموتو، نام مستعار فرد یا افراد ناشناسی هست که در سال 2008 وایت پیپر بیت کوین رو منتشر کردن و باعث شروع توسعه بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال شدن. این وایت پیپر با عنوان «بیت کوین: سیستم پولی الکترونیکی همتا به همتا» کاربرد شبکه همتا به همتا در حل مشکل دوبار خرج کردن یا Double-Spending در تجربه های قبلی ارزهای دیجیتال رو تشریح کرد.

دوبار خرج کردن یا دابل اسپندیگ چیست؟

یک اسکناس یا سکه فیزیکی فقط در یک مکان میتونه وجود داشته باشه، شما نمیتونین از پول فیزیکی برای دو تراکنش استفاده کنین، یک نفر دریافتش میکنه نفر دیگه خرجش میکنه. لجر یا دفتر کل توزیع شده همتا به همتا و سیستم اعتبارسنجی تراکنش یا مکانیزم اجماع، مشکل انتقال مالکیت ارز دیجیتال رو حل کرد، بنابراین هیچ کاربری نمیتونه یک کوین رو دوبار خرج کنه.
زمانی که بیت کوین اختراع شد، مکانیزیم های اجماعی که تغییر در دیتابیس رو شناسایی میکنن موضوع کاملا جدیدی نبودن و از قبل هم وجود داشتن ولی بیت کوین ایده اعتبارسنجی و کنترل غیرمتمرکز ارز رو قابل دستیابی کرد.

نحوه استفاده از ساتوشی چگونه است؟

با اینکه ساتوشی بخشی از یک جفت ارز دیجیتال نیست، بیت کوین و ساتوشی قابل تبدیل به رمزارزهای دیگه هستن. صرافی های ارز دیجیتال این امکان رو میدن تا پول فیات و ارز دیجیتال رو به هم تبدیل کنین و تراکنش های دیگه رو انجام بدین. 
برای استفاده از ساتوشی، ابتدا باید ارز فیات مثل ریال، دلار و ارزهای دیگه رو وارد یکی از صرافی های ارز دیجیتال کنین. سپس پول فیات رو تبدیل به ساتوشی یا بیت کوین میکنین که بعدا میتونین در جاهایی که این رمزارزها رو به عنوان روش پرداخت قبول میکنن خرج کنین. همه فروشگاه های آنلاین هر ارز دیجیتالی رو قبول نمیکنن. در نتیجه باید ببینید فروشگاهی که میخواین ازش خرید کنین بیت کوین یا ساتوشی رو پذیرش میکنن یا خیر. 

تفاوت ساتوشی با واحدهای مشابه دیگر چیست؟

بسیاری از ارزهای دیجیتال از واحدهای مخصوص خودشون برای واحد های کوچکتر استفاده میکنن. برای مثال، بیت کوین و فورک های دیگه بیت کوین مثل بیت کوین کش BCH  فقط از ساتوشی استفاده میکنن، در حالیکه اتریوم از چند واحد دیگه با عناوین متفاوت استفاده میکنه.

هر دو ورژن انجام تراکنش ها رو در مقادیری که با ارزش بازار ارز مورد نظر برابر نیستند راحتتر میکنه، اما تفاوت بین این واحدها ممکنه برای افراد تازه وارد گیج کننده باشه.برای مثال کوچکترین واحد شمارش اتر، وِی Wei هست. یک اتر معادل 10 به توان 18 وِی هست. 
 1 ETH = 1,000,000,000,000,000,000 WEI

نحوه محاسبه ساتوشی چگونه است؟ یک ساتوشی چند دلار است؟

نحوه محاسبه ساتوشی به دلار آمریکا به این صورته که قیمت بیت کوین به دلار رو تقسیم بر 100 میلیون میکنین که در نتیجه نرخ ساتوشی به دلار به دست میاد. همچنین، برای محاسبه تعداد ساتوشی به ازای یک مبلغ دلاری، این مبلغ رو به نرخ ساتوشی به دلار تقسیم کنین. 
اگه قیمت فعلی بیت کوین 25 هزار دلار باشه، نرخ ساتوشی به دلار این گونه محاسبه میشه:
1 SAT=  $25000/100,000,000=$0.00025
همچنین، تعداد ساتوشی به ازای یک مبلغ دلاری، مثلا 100 دلار را به صورت زیر محاسبه میکنیم:
$100=$100/$0.00025=400,000 SAT
نحوه محاسبه ساتوشی با استفاده از سیستم متریک ممکنه به درک راحتتر کمک کنه:
یک میلی بیت کوین (mBTC) = 100 هزار ساتوشی
یک میکرو بیت کوین (µBTC) = 100 ساتوشی
ارزش ساتوشی بستگی داره به ارزش بیت کوین. در تاریخ نگارش این مقاله قیمت بیت کوین حدودا 20 هزار دلاره، یعنی قیمت یک ساتوشی برابر با 0.0002 دلار و قیمت 10 هزار ساتوشی برابر با 2 دلار هست.

چگونه ساتوشی بخریم؟ 

چگونه ساتوشی بخریم

اگر میخواین پول فیات خودتون رو به ارز دیجیتال تبدیل کنین، میتونین در یه صرافی ارز دیجیتال Cryptocurrency Exchange ساتوشی بخرین. اکثر صرافی های ارز دیجیتال رمزارزهای مختلف و معادل واحدهای کوچکترشون رو لیست میکنن که کاربرها میتونن اونها رو خرید فروش کنن.

نحوه استخراج ساتوشی چگونه است؟

مکانیزم استخراج ساتوشی با روش های سنتی استخراج مثل استخراج CPU و GPU فرق میکنه. پروسه ماینینگ ساتوشی مستلزم استفاده از گواه اثبات کار هش کش Hashcash Proof of work هست که برای ایجاد یک بلاک معتبر و ثبت همه تراکنش ها لازمه.

هش کش Hashcash از تابع هش SH-256 برای ایجاد سری جدیدی از داده های تراکنشی استفاده میکنه. هر بلاک با انجام تعداد معینی هش در پس زمینه تولید میشه. سطح سختی هش کش بر اساس میزان سرعت استخراج بلاک های جدید به طور اتوماتیک تغییر میکنه. 

هدف اصلی استخراج ساتوشی فراهم کردن قدرت پردازشی و محاسباتی برای حل این هش ها و در نتیجه ایجاد سری جدیدی از داده های تراکنشی هست. این داده های تراکنشی تازه تولید شده در دسته هایی به اسم بلاک چین ثبت میشه. هر بار که یک ماینر از طریق استخراج CPU و GPU بلاک جدیدی رو با موفقیت ماین میکنه، 50 بیت کوین معادل 0.0000005 ساتوشی پاداش میگیره که هر چهار سال یک بار نصف میشه، در حال حاضر این پاداش 6.25 بیت کوین معادل 0.0000000625 ساتوشی هستش.

جمع بندی و نتیجه گیری:

در مقاله «ساتوشی چیست و نحوه محاسبه ساتوشی چگونه است؟» به چیستی ساتوشی و چرایی استفاده از اون و نحوه محاسبه ساتوشی پرداخته شده است. ساتوشی کوچکترین واحد قابل تقسیم بیت کوین هست که صد میلیونم بیت کوین هست.

1SAT = 0.00000001BTC همچنین گفته شد که کلمه ساتوشی از خالق اولین رمزارز دنیا ساتوشی ناکاموتو برگرفته شده و برای اولین بار در انجمن بیت کوین تاک در سال 2010 مطرح و در سال 2011 مقبولیت پیدا کرد. برای محاسبه قیمت ساتوشی قیمت بیت کوین به دلار رو تقسیم بر 100 میلیون میکنیم تا قیمت ساتوشی به دست بیاد.

 


نظرات کاربران در مورد ساتوشی چیست و نحوه محاسبه ساتوشی چگونه است؟
سوال امنیتی :6+63 = ?